Jump to content

Ervaringen kraamfeest / kraamvisite

Henne

Recommended Posts

Hi!

Wij krijgen op het moment regelmatig (ongevraagd) advies over de periode na de bevalling en dan met name over kraamvisite /kraamfeest. De een zeg dit, de ander dat en wij staan op het moment erg in dubio (en zijn het bovendien niet eens). Heb zelf wel een gevoel over voor- en nadelen van beide, maar heb er natuurlijk geen ervaring mee. Ben dus benieuwd naar jullie ervaringen: waar heb je voor gekozen, waarom, hoe heb je dat aangepakt en wat had je achteraf anders of juist hetzelfde gedaan?

Ik ben niet op zoek naar 'advies', dit is toch typisch weer zoiets waar iedereen een andere mening over heeft, maar wel op zoek naar ervaringen van anderen om ons te helpen bij het maken van een keuze :-))

Ben benieuwd!

Henne

Hi Henne,

Leuke vraag, bij ons hetzelfde als bij Fren. Heerlijk rust de eerste week met alleen familie en goede vrienden (op uitnodiging). Daarna de kaartjes de deur uit. Dat was ook weer het begin van een hele nieuwe leuke periode. De eerste week was ik lekker in mijn cocon, aan het herstellen en de bv op gang aan het laten komen. Ik kon ook niet echt lopen (wegens ground zero van onderen) en was die eerste week ook niet echt met mijn eigen uiterlijk bezig zeg maar. Was dus heerlijk dat er alleen intimi langskwamen. Nadat de kaartjes de deur uitwaren kwamen ook de kaartjes en de telefoontjes op gang. Omdat mijn man toen ook weer aan het werk was vond ik het heerlijk om elke dag een van mijn vriendinnen te zien. Ze begrepen ook heel goed als ik belde of ze ff iets eerder of iets later wilden komen. Voor mij werkte dit heel goed, met een kraamfeest heb ik geen ervaring anders dan als gast.

Wij hebben bewust gekozen voor geen kraamfeest. Er waren erg veel mensen die op visite wilde komen en we vonden zo'n dag te druk, niet alleen voor ons maar ook voor Imke.ookal zijn ze klein, ze pikken erg veel op.

daarbij was het ook fijn om rustig met de belangstellende te kunnen praten.

Op deze manier kon de visite (echt max 2 soms 4) Imke ook vast houden wat veel mensen geweldig vinden en binnen 4 uutjess I. Door tig handen laten glijden vonden we ook niets.

daarom inderdaad in het begin de aller naasten, vervolgens hielden wij door de week minimaal 1 avond vrij en in het weekend óf de zaterdag óf de zondag vrij gehouden.dat was echt heerlijk, vooral ook voor mij man.

wij ook geen kraamfeest

hier ook 1e week allen ouders en broers en zussen

daarna pas kaartjes weg gedaan en een kalender gemaakt en die bij de telefoon gelegd

zodat we allebei konden zien of er al iets gepland stond en wanneer we nog wel bezoek wilde en wanneer het genoeg was voor die week

ook gedaan zodat iedereen kon knuffelen met stan die dat wilde en omdat we vinden dat een kraamfeest heel snel niet goed is voor zo'n kleintje en als je een feest pas doet als de baby bv 2 maanden is heeft iedereen de uk toch al gezien want je komt er toch al eerder mee buiten de deur en mensen willen graag een pas geboren babietje zien

ook heben wij niet zo enorm veel familie en vrienden dat dat alles niet in de 1e 4 weken kon worden gepland

dus......

Wij hebben ook de eerste week de naaste familie en vrienden laten komen daarna de rest

En de feestjes zijn we nog mee bezig wij houden niet 1 feestje maar meerdere aangezien ik anders niet weet waar ik het laten moet en anders wordt het voor e te druk

Maar vorige week zijn mijn ooms en tsntes geweest en in feb komen die van mijn man

Dit kon niet veel eerder omdat ik een lang herstel heb gegad doordat ik ook nog een galblaas operatie heb gegad

Hangt er vanaf hoeveel mensen je verwacht. Achteraf zou ik toch eerder voor een feest zijn gegaan. Wij hebben tot 6 maanden bijna alle weekenden kraambezoek gehad (max 1 per weekend hebben we het op een gegeven moment toe beperkt). Op het einde de minst close contacten. Juist die had ik liever in 1x gehad. Ik werd zelf moe van elke keer opladen voor mensen waar ik eigenlijk toch niet zo dik mee ben (en die soms echt te lang bleven). Voelde me daardoor best te lang gekluisterd aan huis! Liever was ik er als gezin op uitgegaan, wandelen, naar familie e.d. Duurde mij (echt) te lang voordat we daaraan toekwamen. Mijn man vond dit overigens juist wel gezellig, maar die ging doordeweeks veel vaker ergens heen (voor werk) dan ik met Bink.

Hoe dan ook zou ik voortaan (alsof het nog een keer mag voorkomen, duh) vooraf duidelijker managen hoelang een bezoek duurt of toch een feest, niet voor familie en close friends (ja die mogen helpen dan), maar voor bekenden die gaag komen kijken. En dan rond een maand of 2, dan is het hefstigste voorbij en het kleintje nog wel echt klein.

Inderdaad wij ook de kaartjes laat verstuurd, kraamweek te druk met bv laten slagen en alleen familie + een enkele vriend(in) uitgenodigd.

Kraamfeest heb ik trouwens ook wel eens over de top zien gaan. Maar de beste vond ik wel, op zondagmiddag van 14-17u. Dan geen eten nodig maar kleine taartjes/hapjes (of gewoon alleen een beschuitje). Max 3u en wellicht zelfs vooraf kadolijst maken en persoonlijk bedanken achteraf met een kaartje.

Daarover gesproken, ik heb voor Bink zijn eigen mailadres. Ik ben vergeten op te schrijven van wie ik wat heb gehad, maar uit mijn hoofd stuur ik uit naam van Bink zelf vaak een bedankfoto terwijl hij met het kado speelt of het aanheeft. Doe ik nu nog naar grootouders met de dagelijkse foto / video. Wordt meestal heel leuk op gereageert. Kan hij bovendien later terugkijken in zijn eigen mailbox!

Anyhow, snel beslissen hierop: komt dichtbij! En jouw wens weegt zwaarder hierin dan die van je vent vind ik. Jij meer herstellende dan hij! :)

Ik had een geplande kz dus iedereen wist welke dag het was. Althans de directe familie. Mijn ouders en broers wonen 2 uur rijden bij ons vandaan dus sliepen bij ons in huis. 3 uur na de kz stond de hele kamer vol met familie en onze beste vrienden. Heel leuk, maar zeer druk. Heb er zelf echt helemaal niks van meegekregen. Alleen onze ouders en beste vrienden zijn in het zh nog eens langsgeweest en heel verspreid. Ik ben vrijdag bevallen en had t/m maandag bezoek zo af en toe. Daarna ingestort en di, woe en do geen bezoek en ook bewust afgebeld. Ook omdat de voeding niet liep en R onder de lamp moest. Ook werd ik erg beroerd van de meds die ik kreeg om bv op gang te brengen dus veel spugen en niet kunnen eten.

Eenmaal thuis was het best rustig de eerste 2 weken. Daarna kwam rustig de visite op gang (niet dat we zoveel hadden) en heel versprijdt laten komen en als we geen zin hadden ook eerlijk gezegt dat we samen wilde zijn.

Onze kaartjes zijn ook pas de deur uitgegaan toen ik na een week zh weer thuis was, mede door fout van de drukker, maar achteraf wel leuk dat je wat meer bij positive ben als de stroom post op gang komt.

Doe waar jullie je goed bij voelen en je kan het nog zo goed plannen, het loopt vaak heel andes dan je gedacht/gewilt had.

Hoi Henne,

Ik begrijp je dilemma, hadden wij ook.

Uiteindelijk hebben we voor 50 van de 100 kaartjes die we verstuurden een doorzichtig inlegvel laten maken en stuurden we deze gelijk mee. Via Albert de boodschappen besteld en twee vriendinnen regelden de hele catering die middag zelf. Het was 4,5 week na de geboorte en we hadden van tevoren besloten dat die kleine in z'n kinderwagen door een van ons 'bewaakt' werd en alleen bij ons in de armen zou liggen mocht hij wakker worden. Maar ons ventje bleef precies 2,5 uur slapen haha... Het was van 14.30-17.00 uur. Alle mensen die we graag los op bezoek wilde hebben kwamen dus gewoon los en de rest op 1 middag. Ik had er niet aan moeten denken dat we deze mensen ook nog los hadden gekregen....

Ik zou het de volgende keer weer op deze manier doen. Wel weer als m'n vriendinnen helpen, zodat je tijdens de borrel zelf aandacht voor de visite hebt.

Succes met jullie keuze en een voorspoedige bevalling gewenst!!

Liefs

Wat ontzettend grappig dat de reacties precies overeen komen met wat ik gisteren allemaal gezegd heb :-D

Mijn man had het idee dat 'alles in één keer' minder vermoeiend en belastend is. Nu kan ik me voorstellen dat hij niet op elke avond visite zit te wachten na zijn werk maar dat heb je deels toch ook zélf in de hand! Je maakt zelf de afspraken en ik ben nu al heel stellig: niet elke avond/dag. We hebben een agenda die synchroniseert op zowel onze telefoons als iPad, dus zodra een van ons een afspraak erin zet, kan de ander dat zien (zelfs een apart kleurtje aangemaakt, ik ben wel Henne hè ;-)) En hij is zelf degene die op vrijdag toch nog een afspraak zal maken als er die week al twee of drie staan, ik zeg dan 'liever volgende week'.

Bovendien is dat alles in één keer een illusie: niet haalbaar vanwege het aantal, er zijn altijd mensen die die dag niet kunnen en er zijn mensen die je gewoon individueel wilt zien en spreken, want op zo'n middag spreek je zelf uiteindelijk niemand is mijn ervaring.

Maar, blijft het feit dat we ruim 100 kaartjes gaan versturen en idd niet met al die mensen even 'dik' zijn. Toen kwam dus de optie van Yolande en Testr om de hoek kijken: een kraamfeest voor de mensen die iets verder van je af staan. Nu ben ik net eens in de adreslijst gaan kijken en dan kom je als je daar echt 'strikt' in gaat zijn op een behoorlijk aantal. Dan is mijn dilemma dus: dat past niet in huis... Doe je het dan in twee keer (opperde mijn man) of buitenshuis (zie ik zelf niet zitten, ook vanwege kosten) Of toch iets minder streng zijn... Lastig.

Ben ook bang dat ik mensen die normaal alleen een kaartje zouden sturen en verder niet, nu 'dwing' om op het kraamfeest te komen. Maar als je ze niet uitnodigt 'omdat ze toch niet zullen komen', bellen ze natuurlijk juist om een afspraak te maken.

En mijn grootste dilemma: je legt je vast. Je prikt een datum en op die dag moet je maar net zin en puf hebben voor al die mensen over de vloer. Het is precies wat Sandra zegt, je weet van tevoren niet hoe het gaat. Individuele kraamvisite kun je makkelijk afbellen als je het die week niet trekt, een kraamfeest voor meer dan 50 man niet.

Maar ik neig nu dus wel naar één of twee middagen voor de minder close vrienden en familie en bijvoorbeeld ook collega's. En het dan idd simpel houden en vrienden of directe familie vragen de 'catering' te verzorgen zodat wij ons met ons manneke en de visite bezig kunnen houden. Het lijkt me ergens ook nog vreselijk druk voor zo'n kleintje, al die pratende mensen in een kamer.... Maar dan kun je hem altijd nog boven leggen en 'excursies' ;-p organiseren, ga ik zelf misschien ook wel boven zitten LOL

Vanavond nog maar eens overleggen. Dank voor de ervaringen zover!!!

Wij hebben de kaarten ook niet direct gestuurd.

En was zo rond de feestdagen dus kwamen de kaarten ook nog eens een week later binnen i.v.m drukte.

Dus het kraambezoek kwam langzaam op, nu 6 wkn later hebben we nog afspraken staan en naar mijn idee moeten er ook nog een aantal bellen.

Moet zeggen dat ik dit ook niet echt fijn vind ma ja.

Feestdagen zaten er ook tussen dus vandaar er nu nog veel mensen 'moeten' komen.

Mensen zeggen ook vaak als ze bellen, ja dacht wacht nog even zodat alle drukte met visite voorbij is.... ma ja als iedereen zo denkt haha

Hou inderdaad ook de zaterdag of zondag vrij. Mijn man werkt de hele week dus.

Voor mij is het voorlopig nog elke dag weekend.

Henne wens je een mooie tijd toe het is echt genieten en succes met je keuze!

Liefs saba

Hoi Henne,

Je bent er geloof ik wel al een beetje uit, nu nog met de wederhelft overleggen.

Wij hebben gekozen voor kraamvisite omdat wij dachten dat het bezoek dat op het kraamfeest zou komen ook nog 'los' op visite zou kunnen komen. Dit is namelijk bij vrienden van ons gebeurd.

Nu heb je dit zelf wel in de hand, maar om 'nee' te verkopen als er mensen bellen die op bezoek willen komen ben ik niet zo'n held in.

Omdat mijn man de eerste 2 weken na de bevalling vakantie had gevraagd hebben wij de eerste 2 weken veel bezoek gehad. Dit is achteraf niet zo prettig geweest, als er een volgende keer komt doen we dit zeker anders.

De eerste week willen we dan heel weinig bezoek ontvangen, alleen familie en hele goede vrienden.

Succes met het maken van een keuze.

Wij hebben 2 keer gewoon de kaartjes direct na de geboorte verstuurd met daarop het verzoek om even te bellen voor een afspraak. Bij ons kwam het bezoek heel erg gespreid. Omdat mijn man niet zo'n held is met visites en veel visites heb ik ook een aantal bezoekjes overdag gepland toen hij aan het werk was. Verder alles in overleg. Wij hebben altijd maximaal 1 x per dag kraamvisite gepland, maar het is zeker niet zo dat iedereen tegelijk wilde komen, ik denk dat alles zo'n beetje in de eerste 8 weken is geweest en er zijn zelfs in die periode dagen achter elkaar geweest waarin er geen enkel bezoekje is geweest. Wij hebben zo'n 60 kaartjes verstuurd. Een gedeelte daarvan is ook niet eens op bezoek geweest dus dat scheelt ook al. Dat konden we overigens vantevoren ook inschatten, hoewel iedereen wel welkom was geweest.

Waar mogelijk hebben wij wel gecombineerd, bijvoorbeeld door collega's groepsgewijs te laten komen. Dat kan ook voor buren bijvoorbeeld. De meeste mensen bleven bij ons netjes max. een uurtje/anderhalf uurtje. Zeker toen ik nog boven op bed lag. En die keren dat het voor mij niet kon heb ik dat aangegeven (dat was in de eerste week met Thomas, maar dat betrof maar 1 persoon). Wat betreft baby vasthouden ben ik nooit zo moeilijk geweest. Als de kleine lag te slapen kan dat niet, was hij wakker, dan mocht het indien gewenst of hij lag bij mij of papa.

Ik heb het als zeer leuk en prettig ervaren. Ik ben zelf niet zo van de kraamfeestjes, vind het ook voor mezelf dan erg oppervlakkig, want je kan niet met iedereen dan in gesprek en je bent zelf veel aan het regelen. Ik vond het laten zien van mijn zonen ook erg leuk in kleiner verband. Gut, ben gewoon een kraamvisite-mens denk ik :-) . Daarnaast willen waarschijnlijk naaste familie en beste vrienden dan alsnog op visite komen en heb je alles 2 keer...

Hebben wij idd ook op de kaartjes staan, bellen voor bezoek. Nu zal niet iedereen zich daaraan houden vrees ik, maar oké. Ik ben zelf helemaal niet van kraamfeesten, degene waar ik geweest ben heb ik de baby nauwelijks gezien en de ouders niet gesproken. Mijn man ziet het veel meer zitten en zo kwamen we dus tot de tussen oplossing. Voor beiden acceptabel ;-) Ik ben sowieso meer van familie, vriendinnen en visite dan hij, dat speelt ook mee.

En idd eerst alleen directe familie en hele goede vrienden. We hadden al afgesproken hiervoor een 'short list' te maken.

Je zal zien dat de meeste mensen ook helemaal niet "meteen" willen komen. Ik heb het er wel eens over gehad met bijvoorbeeld ooms en tantes en die zeggen dan zelf al "in het begin is het altijd heel erg druk, laat eerst alles maar 's op de rit krijgen, dan komen wij daarna wel". Dus met een beetje geluk zullen de meeste mensen zelf al eventjes wachten voordat ze komen.

Is ook mijn idee Esk. En volgens mij komen mensen ook nog best vaak samen, collega's, vrienden uit een bepaald 'groepje' ed. Zo doen wij dat tenminste zelf wel :-) Maar soms verbaas je je ook hoor. Met ons trouwen hadden we heel 'breed' uitgenodigd voor een receptie, eigenlijk om ons er een beetje makkelijk af te maken met verre tantes e.d. En behalve degenen die echt niet konden, is dus iedereen geweest. Zelfs mensen dienst jaren niet gezien had en uit Friesland of Limburg moesten komen.

Ja, dat moet je uiteraard natuurlijk wel "voor lief" nemen als je mensen uitnodigt waarvan je verwacht dat ze toch niet komen :-) . Overigens kregen wij bij de tweede veel minder visite als bij de eerste, maar dat schijnt vaker voor te komen.

Wat je ook doet, het is en blijft een bijzondere periode. Ik vond het bijzonder speciaal en heb er erg van genoten. Zo te zien heb je nu een mooie balans en komt het helemaal goed. Overigens, omdat je een paar dagen (toch?) in het ziekenhuis ligt, krijg je al later bezoek. Tenminste, dat was bij mij wel zo. Alleen hele naaste familie is in het ziekenhuis geweest en verder niemand. En ik wilde juist mijn kleine laten zien, dus vond dat zelfs een beetje jammer. Achteraf was het wel fijn, want ik was erg moe door bloedverlies.

Dat is nog miet helemaal duidelijk Esk. Ze zijn bezig met nieuwe richtlijnen voor gebruik prednisolon, zowel voor moeder als kind. Ik hoor dus ook telkens iets anders. Laatste stand van zaken is dat als het goed met ons gaat, we 'gewoon' naar huis mogen maar het kan ook zomaar 72 uur blijven worden.

Dat is wel jammer dat je daar nog geen 100 procent duidelijkheid over hebt. Maar lekker naar huis is ook fijn. In het ziekenhuis wordt je ook wel een beetje aan je lot overgelaten soms, thuis heb je de volle aandacht van de kraamzorg en dat is ook fijn.h, het heeft allebei voors en tegens... Je hebt er ook niet zoveel invloed op, dus moet je het maar gewoon laten gebeuren. Het begint nu trouwens wel spannend te worden zie ik, de 37 weken al gepasseerd! Succes met de bevalling alvast.

Ik hoop dat we snel naar huis mogen, maar als dat niet zo is is dat met een reden en dan ben ik ook liever in het ziekenhuis. Heb met de miskramen ook gemerkt dat hoe vraagje ook thuis bent, je soms in het ziekenhuis echt beter af bent en dan wil je ook niet anders.

Terug in topic ;-) : afgesproken dat we het weekend nog even goed naar de adreslijst kijken wie we dan evt voor een kraamfeest uit zouden willen nodigen en of we dat dan wel of niet doen. Ik neig nog steeds meer naar niet dan wel.

Komt spuit elf nog even... Wij hebben gekozen voor kraamvisite en dan ook niet teveel. Het is zo afhankelijk van je kleintje he, dat kun je vantevoren niet inschatten. Die van ons zijn snel overprikkeld en raken dan helemaal uit hun ritme. Een kraamfeest zou een te grote belasting voor ze zijn, tenzij we ze gewoon op hun kamer laten en niemand ze mag zien natuurlijk ;-). Ik had er zelf trouwens ook niet op zitten wachten zo de eerste weken. Nog steeds niet trouwens. Maar ja wij hebben ook een lastige start gehad natuurlijk.

Ik had voor de bevalling echt geen keuze kunnen maken moet ik zeggen. Ik weet nu pas hoe ik ben post-partum zeg maar, en ik leer nu de kindjes pas kennen. Maar ja ik snap ook wel dat je dit 'geregeld' wil hebben vantevoren! Succes met kiezen in elk geval en als de man niet hetzelfde wil als jij, janken tot hij toegeeft! ;-)

Wachten tot de griepgolf voorbij is en dan iedereen handen laten wassen en een grote fles desinfecterende handgel neerzetten en alleen je aller, aller, allerliefste familie en vrienden laten komen en niet langer dan een half uurtje ;-) Anders kom je gesloopt uit de kraamtijd. Hangt natuurlijk ook af van hoe zwaar de bevalling was, maar ook als het een fluitje van een cent was is de kraamtijd zwaar. Mijn beste vriendin heeft net een kindje en ze baalt echt dat ze te veel en te vaak mensen heeft laten komen (iedere dag bezoek). Ze is gesloopt en komt nu pas een beetje in haar ritme (na 8 weken) nu ze geen bezoek meer laat komen. Mijn advies: Less is more!

Toch grappig hoe daar nu kennelijk heel anders over gedacht wordt dan vroeger. Mijn moeders advies was júist visite gedurende de kraamweek want dan is de kraamhulp en om voor koffie ed te zorgen én om het bezoek er na een half uurtje uit te bonjouren (wat ze dan ook deed, misschien is dat tegenwoordig anders).

Het kraamfeest is hier in ieder geval van de baan (gelukkig ;-)) en we kijken gewoon hoe het gaat en wat we fijn vinden. Mijn zus was bijvoorbeeld blij met visite en vond het juist gezellig. Nee zeggen hebben we zelf in de hand, afbellen ook. We hebben een 'short list' van mensen die als eerste langs mogen komen en houden sowieso of de zaterdag of de zondag visite-vrij zodat mijn man ook een dag vrij heeft naast werk.

Enne...die griepgolf is wel bijna voorbij volgens mij Floor ;-) dat zijn dan weer dingen waar ik me niet zo druk om maak.