Jump to content

TP van 1 cryo, maar een een-eiige tweeling

Recommended Posts

Posted

Vanochtend mijn eerste echo gehad bij een ruim 7 weken zwangerschap.

Na 1 hartje te hebben gezien, zagen ze nog iets, nu blijkt dat er dus twee baby's in mijn buik zitten. Eentje was precies goed qua grootte, maar de ander blijft nog achter.

We moeten er rekening mee houden dat deze het niet gaat redden.

Volgens de arts komt dit in 0,01% bij IVF voor dat het een tweeling wordt.

We moeten ook al gaan nadenken wat wij zelf willen, want de baby's liggen heel dicht bij elkaar, zodat het misschien ook niet goed kan gaan.

Over twee weken hebben we weer een echo en dan kunnen we zien hoe beide aan het groeien zijn en hoe het ervoor staat.

Ik heb op internet even gekeken hoe dit kan en zie het volgende, want ik wist absoluut niet dat je zwanger kon worden van een tweeling als je 1x cryo laat terugplaatsen:

Het ontstaan van één-eiige tweelingen is wat raadselachtiger dan dat van twee-eiige. Het begint namelijk gewoon met één eicel en één zaadcel, net als bij een ‘ normale’ bevruchting. Eerst komen de eicel en de zaadcel samen. Die bevruchte eicel gaat zich delen. Hij deelt en deelt, waardoor er steeds meer cellen ontstaan. Zo’n klompje cellen noem je een embryo. Normaal groeit een embryo door, tot het na 9 maanden een kind is. Maar soms gaat het net anders. Soms splitst het klompje cellen zich opeens in twee klompjes cellen. Eén embryo wordt twee embryo’s, en allebei groeien ze uit tot een kind. Dat zijn dus twee kinderen uit één bevruchte eicel, oftewel: een ééneiige-tweeling.

Posted

Hoi Champie,

Wat een schrik zeg!

( zo en zo een tweelign is al schrikken, vond ik zelf ook al had ik er kans op met 2 emmy's : nooooooit durven droomen ) .

Maar: het kan echt nog allemaal goedkomen hoor!

Er zijn maar genoeg 1-eiige tweelingen die daarvan getuigen. Mijn vriend is er 1 van bv..... en hij is 37 jaar oud en 37 jaar geleden had ze nog niet eens echo apparatuur bv !

Heeft niets met IVF te maken, maar met de celdeling idd. Het kan iedereen 'overkomen '. ... vat heb je er gewoon niet op.

Spannende tijden meid, ik hoop voor je over 2 weken 2 prachtig mooie emmy's met dito kloppende hartjes!

Ik ga hard voor je duimen!

liefs lentezon

Posted

Jee Chantal, wel schrikken als je dan te horen krijgt dat ze te dicht bij elkaar liggen en dat de ene iets achter ligt wat groei betreft. Nu moet je dus twee weken afwachten, spannend hoor, dat brengt wel weer de nodige twijfels mee en dat terwijl je zo graag juist zekerheid zou willen na alles.

Posted

he champie,

wat een bijzonder nieuws. tsja ik kan me voorstellen dat het een shock is, maar toch ook wel heel bijzonder! zoiets is echt een speling van de natuur. maar wel eng dat er nu 'complicaties' zijn omdat de ene wat achter lijkt te blijven. probeer deze 2 weken rustig te blijven en te genieten en over 2 weken is er vast veel meer te zien en valt het misschien wel mee met die kleinste. oef wel een ontdekking zeg! was je er ook een beetje blij mee, of alleen maar onzeker?

succes meid, je hebt wel een hoop om over na te denken, kan ik me zo voorstellen.

x leonore

Posted

Jeetje Champietal, ik hoop voor jullie dat dit z.s.m. goed komt zodat het échte genieten kan gaan beginnen... Succes de komende weken! Hou elkaar goed vast!

Posted

He Chantal,

Wat bijzonder! Ik weet nog dat tijdens de voorlichtingsavond van het VU de arts vertelde over een drieling. Terwijl ze maar 2 emmies hadden teruggeplaatst. Eén van de emmies had zich dus ook gesplits. Alle drie waren gezond geboren.

Ik hoop voor je dat de echo over 2 weken een mooi beeld laat zien van 2 gezondje ukkies!!

liefs,

Mariek

Guest Amanda
Posted

wauw, dat is wel heel bijzonder!! Ik hoop voor je dat nr. 2 nog lekker gaat groeien en samen met broer/zus mee gaat doen!!

Posted

Jeetje, ik snap je spanning na het bericht van de arts maar ik wil je toch feliciteren met je tweeling. Zorg goed voor jezelf en dus ook de ukkies. Wie had dat nou durven dromen, een tweeling!

liefs,Stéphanie

Posted

Hoi Chantal,

Ik weet dat mijn duimen hard gedraaid hebben voor je, maar zooo hard...? :shifty:

Gefeliciteerd met je tweeling, echt super (ben zelf eentje van een twee-eiige tweeling)!! Op naar de volgende echo.....

Greetzzzz,

Elena

Posted

Hi Daan,

Ja, het is allemaal een beetje vreemd en raar om nu ineens twee baby's in je buik te hebben. Ik heb echt nooit geweten dat dit kon. Ik zit er wel heel erg mee, omdat baby twee niet goed groeit.

We moeten zowiezo de echo van volgende week afwachten. Het kan zijn dat baby 2 het al niet heeft gered of dat de baby nog zo klein is dat we een keuze moeten gaan maken.

Hoe hard het ook klinkt, maar we hebben wel al een besluit genomen voor als de baby echt nog heel klein is. Er is dan een hele grote kans dat dit geen gezond babytje gaat worden en dat hij voedingsstoffen gaat 'pikken' van baby 1, waardoor deze baby ook een achterstand kan oplopen.

De artsen zijn hier zowiezo een voorstander van, want zij willen gezonde kinderen op de wereld zetten en wij denken daar ook zo over.

We wachten gewoon volgende week af. Het zal allemaal weer spannend worden. Misschien zit er tussen beide baby's een mooie tussenschot en groeien ze helemaal prima, dan hoef ik helemaal geen keuze te maken, maar we wachten met spanning af.

Jij mag vrijdag alweer voor de echo. Spannend hoor, maar ook heel erg leuk!!!

Hoe was Londen? Een beetje gered allemaal of was het toch ook wel vermoeiend?

Posted

Hey meisje, wat een bijzonder verhaal. Ik duim voor je en hoop dat je 2 lieverds mooi blijven zitten en goed doorgroeien.

Duimen voor je 2e echo !!!

Posted

Oh Chantal, het is toch wel weer heel wat dat zo op jullie schouders komt, het is wel heel spannend nu. Ik hoop ook voor jullie dat alles goed komt met beide ukkies!

Posted

Jeetje Chantal, wat een verhaal meissie!

het is idd even afwachten tot de echo van 20 maart en dan weten jullie een beetje hoe of wat..

Heel veel succes!!

Londen was heel erg leuk!

Alleen zo beroerd als het maar kan.. de 1e dag lag ik om 18:00 ziek op de hotelkamer.. de rest van de dagen slecht gegeten omdat er bijna niets in gaat.

Tussen het beroerd zijn door was het heel leuk en hebben we veel dingen gezien.

En ja, vrijdag alweer de echo, echt super spannend allemaal!

Had gisteren de ivf assistent al gebeld over de beroerdheid, maar die zei dat ik de huisarts met bellen.

We wachten het vrijdag even af en als dat goed is gaan we kijken of er iets is waardoor ik een beetje beter de dag door kom....

Groetjes van Daan

• 2 weeks later...
Posted

Ik wil hier nog reageren, omdat als iemand nog iets wil terug lezen, ze ook de uitslag weten.

Op 20 maart dus naar het ziekenhuis gegaan. Kijken hoe het met de "Babies" zal gaan.

Terwijl de echo gemaakt wordt zien we gelijk dat er nog maar één baby is.

Op zich wel een opluchting, want er zater teveel nadelen aan, omdat ze te dicht bij elkaar lagen en er geen tussenschot tussen de babies zat en dat kan gevaarlijk zijn.

Ik heb niets gemerkt dat baby 2 weg is gegaan, aan de andere kant wel weer een eng teken!!

Posted

Ondanks dat het misschien beter is voor moeder natuur, lijkt het me toch wel een verwerking van het verlies van 1. Wel fijn dat je er geen pijn bij hebt gehad op dat moment.

Sterkte!

liefs,Stéphanie

Posted

Hi Champietal,

Raar he dat 1 weg is zonder dat je dat gemerkt hebt? Konden ze daar nog iets over vertellen? In principe ging je ook voor 1 baby ( 1 cryo teruggeplaatst) en die heb je nog! Je bent zwanger, geniet er lekker van! Dat kan je nu doen zonder je zorgen te maken over de groei van 1 van de baby's. Ik begrijp dat je het misschien toch moeilijk hebt met het verlies van 1, maar moeder natuur weet wat het beste is!

Liefs luna

Guest Amanda
Posted

Wat jammer dat er nog maar eentje over is. Wel weer prettig dat moeder natuur de beslissing genomen heeft. Misschien zit dat ene vruchtzakje nog ergens? Of was dat ook niet meer te zien?

Gek hé hoe het kan gaan..

Geniet van je zwangerschap!

Posted

Hi Amanda,

Er was echt helemaal niets meer te zien van de 2e. Ook geen vruchtzakje meer.

Hij is gewoon helemaal 'verdwenen'.

In het ziekenhuis noemde ze het ook wel een 'vanishing twin'.

Genieten.......dat ga ik zeker, maar heb er af en toe wel moeite mee.

Ik ben blij als ik voorbij de 13 weken ben en merk dat de buik ook echt groter gaat worden. Die onzekerheid ga ik echt gek van worden!!!

Posted

Hoi Champietal!

Wat je idd schreef...je dacht dat jij bijzonder was...

Dat dacht ik ook, hoor! Had dat wel van je gelezen en was er erg verbaasd over dat dan kon! Wat anderen ook al schrijven...misschien wel fijn dat moeder de natuur haar gang is gegaan...om dat zelf te beslissen lijkt me wel moeilijk!

Gelukkig gaat het met de andere beeb goed! Da's prachtig nieuws!

In de auto naar de eerste echo zei ik nog voor de grap...dadelijk zijn 't er twee...hoezo voorgevoel!

Ik moet zeggen dat ik het wel enorm speciaal vindt! Gelukkig zijn ze allebei even groot en zagen ze er prima uit (voor zover ze dat kon zien!).

We voelen ons ook wel vereerd en zijn dan ook dolgelukkig!

Hopelijk blijft alles goed gaan!

Zei wel tegen m'n mannetje dat

Posted

Hi Krullie,

Ik hoop ook echt van harte dat het helemaal goed gaat bij jou.

Bij ons zat er al een groot verschil tussen de babies, waardoor ze al bang waren dat er iets mis zou gaan.

Het kan veel vaker gebeuren dit, maar wij hebben natuurlijk al heel snel een echo waardoor het allemaal al snel te zien is.

Posted

ben zo lang niet online geweest maar zit nou bij te lezen en zie je verhaal...........tje das ff wat he.........maar zo fijn om te horen dat je ene beeb goed gaat.

hier heb ik hetzelfde gehad

alleen in had dan wel 2 emmies terug laten plaatsen dus wisten we van te voren dat er een kans was op 2

maar verders precies hetzelfde

ook bij de eerste echo 2 rijstkorreltjes

maar .............maar 1 hartje

de tweede was gewoon kleiner en ze konden toen ook niet zeggen of dit nog zou bijtrekken zeg maar.

en ja ik kon dus week later ( week 8 ) terugkomen of gewoon de volgende standaard echo ( week 9 ) afwachten.

ik heb toen gekozen voor gewoon wachten tot week 9

kan wel gaan zitten stressen enzo maar natuur kan je niet leiden

en bij de 9 weken echo was ie helemaal weg

foetsie verdwenen

ik heb ook niks gemerkt

geen bloed, krampen of wat dan ook

gewoon verdwenen

'vanished twin'

ja ik had er ook nog nooit van gehoord

moet eerlijk zeggen dat ik het er niet echt moeilijk mee heb gehad

in mijn hart heb in nr2 bedankt voor het harde werk

ik denk het maar zo dat nr 2 gewoon mega heeft bijgedragen aan de goede innestelling van nr1

zo zie ik het maar

en ja nature knows best

zo fijn om te horen dat verders alles goed gaat

geniet er van

het gaat soms plots zo snel

Posted

Hi Lila,

Bij ons zagen ze wel twee hartjes, alleen was die van baby 2 heel moeilijk te vinden.

Ik heb het er ook niet echt moeilijk mee gehad. Vooral omdat het al niet zo goed ging.

We hebben alles gedaan om zwanger te worden en nu willen we ook een gezonde baby op de wereld zetten....

Ik had het al eerder gevraagd aan je, maar nooit antwoord gekregen.

Er staat bij jouw handtekening Im mama, maar wat is Im????