Ga naar inhoud

wie met verhoogd FSH heeft goeie ervaringen?

Aanbevolen Berichten

• Reacties 1,6k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Hey meiden,

Wat is er vandaag weer veel geschreven zeg.

Mia als eerste heel veel succes morgen bij de echo en op na de punctie ( anders vergeet ik dat straks te zeggen.

Henkie wat fijn dat je vandaag al terecht kon op het zh en gelukkig hebben ze je wat kunnen gerust stellen nu hopen dat de bloedtest ook goed is ( ik hoop het zo voor jullie)

Bloem al iets gehoord, hoop dat je snel terecht kunt bij deze beste man.

Sen meis wachten duurt lang hè ik hoop dat deze twee weken zo voorbij zijn en dat je dan snel een positieve test hebt.

Moet jij eigenlijk nog van die vieze bolletjes gebruiken?

Hier nog steeds geen rode duivels dat is op zich wel mooi alleen durf ik dus nog niet te testen en als het dan negatief is baal ik aleen maardat de deze duivels zo op zich laten wachten maar we zullen morgen zien morgen gaan we Testen en hopen natuurlijk op goed nieuws.

Ga zo weer naarbed heb vandaag de hele dag bijna in bed gelegen heb namelijk vreselijk veel last van mijn kop.

Ik laat het julliemorgen zo snel mogelijk weten hoor!!!!!!!

LFS

Geplaatst

kan er ook niks aan doen maar durf niet eerder te testen aangezien de vorige keer twee keer licht positief en dan op de testdag negatief dus vandaar pasmorgen testen 13 dagen na de positieve ovluatie.

ps mijn hub gelooft er niet in dat hetspontaan gaat gebeuren volgens hem is het gewoon spanning dat die duiveltjes weg blijven.

Geplaatst

owwww zeker spannend... het kant alle kanten op, er is niets uitgesloten. De tijd zal het leren. Ben benieuwd, ik hoop zoooo dat je morgen een positieve test hebt! :pray: voor nu sterkte met je hoofdpijn

oja en ik moet inderdaad die mutsenbollen nemen :laugh:

Geplaatst

Hey meiden,

Helaas zorg ik niet voor een wonder vanochtend om 5:30 getest negatief en ik kom nu net van de wc en de:dev::dev: zijn gekomen ga straks het zh huis maar even bellen voor een FM op cd 10 en hopelijk heb ik dan snel weer een embryootje in mijn buik.

( was toch wel erg leuk geweest zo spontaan)

Lfs

Geplaatst

Oh Chantal wat jammer. Ik kan me voorstellen dat het toch een teleurstelling is. Ook al weet je dat het eigenlijk niet kan, maar je blijft toch hopen op een wonder. Dat weten we waarschijnlijk allemaal wel uit eigen ervaring.

Nu vooruit kijken naar het volgende .......... hopelijk horen we volgende maand iets anders van jou!

Bloem, vreselijk hé dat wachten, niet weten waar je aan toe bent en wanneer de volgende stap plaats vindt. Hopelijk krijg jij snel antwoord uit DD.

Mia, dat gaat de goede kant uit! Weet je al wanneer je de punctie krijgt?

Henkie, ook meer duidelijkheid voor jou. Fijn dat het slijmvlies dikker is geworden. Ik ga voor je duimen.

En Sen, spannende tijden voor jou. Je hebt in ieder geval een TP gehad en dus in ieder geval een goede kans. Ik ga ook ontzettend hard voor je duimen, dat jij straks de 1e bent met het goede voorbeeld.

Met mij gaat het steeds beter. De zwelling is afgezakt, nu alleen nog last van de hechten maar dat wordt ook met de dag minder. Ik ben blij dat de ontsteking is weggehaald voordat we weer met de behandeling gaan beginnen. Nog even en dan gaat het voor ons ook weer beginnen. En ik heb er zin in. Op dit moment barst ik van positieve gevoelens en hoop. Maar ja, zoals jullie weten, dat gevoel kan ook zo weer omslaan, maar voor nu geniet ik er van.

Liefs

Geplaatst

Oh Chantal, wat sonde.... Wat stom ook dat je daarna meteen wel ongesteld bent geworden. Maar ja, in ieder geval kun je nu weer verder met het cryootje wat wel een hele grote kans heeft om goed te gaan toch!

Jootje, fijn dat je je wat beter voelt. Hou de positieve energie vast en geniet ervan!

Mia, Veel succes!!!

Liefs, Henkie

P.S. Hier nog steeds wat bloedverlies met name 1e urine 's ochtends het ergst. Ga het maar gewoon afwachten....

Geplaatst

Chantal, ben je de hoofdpijn weer kwijt??

Zondag de 31e dus de follikelmeting..... Mooi dat dat iig weer gepamd staat. Voor mij is dat de 13e a 14e dag na de waarschijnlijke ovulatie. Ga als ik niet ga menstrueren denk ik de dinsdag erna testen.

Sen, wanneer mag jij eigenlijk testen???

Mia, heb nog niet gehoord hoe het vandaag was bij de gyn.... Is de punctie datum bekend??

Liefs, Henkie

Geplaatst

Hoi Pleun,

Haar FSH is verhoogd, maar is haar AMH ook bepaald? Bij mij was nl het FSH ook verhoogd bij de eerste 2 metingen (24 en 19), maar daarna weer genormaliseerd. Het AMH was bij mij volledig normaal en dit zegt veel meer over de eicelvoorraad en is niet zoals FSH afhankelijk van de fase in de cyclus.

Verder begrijp ik dat ze het fragiele X syndroom heeft wat overigens verder niks met haar mogelijk verminderde vruchtbaarheid te maken heeft. Of is ze alleen draagster van dit gen. Haar opties zijn bij IVF/ICSI evt pre-implantatie genetische diagnostiek (PGD) wat niet in Nederland kan , maar wel in een aantal ziekenhuizen in Belgie (Antwerpen, Brussel, Gent en Leuven). Als dit niet wordt gedaan, dan is bij een zwangerschap alleen door een vlokkentest of vruchtwaterpunctie dit verder vast te stellen. In het geval dat er daadwerkelijk sprake is van prematuur ovarieel falen(vervroegde overgang), dan is eiceldonatie nog een optie, en dan is uiteraard verder ook geen PGD nodig.

Hoop dat je er wat aan hebt....

Liefs, Henkie

Geplaatst

Hoi Pleun,

Sorrie, beetje vakdeformatie, ben nl zelf ook arts...

Ok, dan nogmaals.

AMH= antimulleriaans hormoon. Het is uit onderzoek gebleken dat dit een veel betere voorspeller is van de eicelvoorraad dan het FSH. En dus ook veel beter kan inschattten of IVF bijv nog zinvol is.

Hier kort wat over PGD.

Pre-implantatie genetische diagnostiek (PGD) PGD-na-IVF.jpg

Sinds enkele jaren bestaat er een nieuwe methode om ernstige erfelijke afwijkingen aan te tonen in embryo's tijdens de vroegste stadia van ontwikkeling. De diagnose vindt plaats drie dagen na de bevruchting van de eicel, wanneer het embryo nog maar uit ongeveer acht cellen bestaat, en zich nog niet in de baarmoederwand heeft ingenesteld (=implanteren).

Op die manier kunnen mogelijke afwijkingen opgespoord worden voor er sprake is van een zwangerschap. Bij de gewone prenatale diagnostiek wordt via o.m. vruchtwaterpunctie of vlokkentest gekeken naar afwijkingen in een reeds bestaande zwangerschap.

blue_arrow.gif zie ook artikel : Prenatale diagnostiek: soorten testen

Voor wie is PGD? blue_arrowUP.gif Deze vorm van diagnostiek kan alleen toegepast worden na reageerbuisbevruchting (In Vitro Fertilisatie, IVF). Alleen de embryo’s zonder afwijkingen worden naar de baarmoeder overgebracht.

Deze techniek wordt alleen toegepast voor koppels met een ernstige erfelijke aandoening met een hoog (herhalings)risico.

De behandeling bestaat uit stimulatie van de eierstokken door middel van hormonen, een punctie van de eicellen uit de eierstokken en een terugplaatsing van embryo's. In vergelijking met een ‘gewone’ IVF-behandeling worden de embryo’s niet na twee of drie dagen overgebracht naar de baarmoeder, maar pas na drie of vier dagen.

Wanneer na een punctie een eicel in het laboratorium bevrucht is met zaad van de partner, begint de eicel te delen. Wanneer de eicel gedeeld is spreken we van een embryo. Nadat de eerste deling voltooid is, bestaat het embryo uit twee identieke dochtercellen. Ook deze cellen gaan delen. Zestig tot tweeënzeventig uur na de punctie (dag 3) bestaat het embryo uit ongeveer acht dochtercellen. Dit stadium is de ideale situatie voor de afname van één of twee cellen die nodig zijn voor de analyse van het embryo.

Met een dunne naald wordt een kleine opening gemaakt in de schil die het embryo omhult. Met behulp van een iets grotere naald worden daarna één of twee cellen weggezogen. Na genetische analyse worden de 'gezonde' embryo's in de baarmoeder geplaatst.

Omdat er bij patiënten met een erfelijke aandoening meestal geen sprake is van verminderde vruchtbaarheid, worden er in de regel twee embryo's teruggeplaatst.

Wat zijn de kansen op zwangerschap? blue_arrowUP.gif De kans op succes (zwangerschap) van IVF bedraagt bij paren die wegens verminderde vruchtbaarheid worden behandeld ongeveer 20% per gestarte poging. PGD zou dit slagingspercentage niet negatief beïnvloeden.

Wat kan er onderzocht worden? blue_arrowUP.gif bevruchting.jpg

Bij PGD richt het onderzoek van de embryo's zich echter alleen op die aandoening waarvan tevoren bekend is dat er een verhoogd risico op bestaat en niet op andere aandoeningen.

• PGD-onderzoek is mogelijk bij geslachtsgebonden aandoeningen, zoals bijvoorbeeld de spierdystrofie van Duchenne en bij bepaalde structurele chromosoomafwijkingen.

Voor veel geslachtsgebonden aandoeningen geldt dat er alleen onderscheid gemaakt kan worden tussen mannelijke en vrouwelijke embryo's. Daar bekend is dat meestal alleen jongens deze aandoeningen kunnen krijgen, worden na de bepaling van het geslacht alleen de vrouwelijke embryo's overgebracht naar de baarmoeder.

• Tevens is het mogelijk om PGD-onderzoek te doen bij een beperkt aantal specifieke genetische aandoeningen (o.a. het fragiele-X syndroom, Cystische Fibrose, Spinale Musculaire Atrofie, Dystrophica Myotonica, ziekte van Huntington).

De analysemethode die gebruikt wordt bij de diagnose van deze specifieke aandoeningen verschilt van de methode die gebruikt wordt om het geslacht van een embryo te bepalen. Daarom worden de eicellen in geval van onderzoek naar specifieke aandoeningen met behulp van de ICSI-techniek bevrucht.

Hierbij wordt één zaadcel geselecteerd en deze wordt door de embryoloog direct in de eicel geïnjecteerd.

blue_arrow.gif zie ook artikel : Erfelijke aandoeningen

blue_arrow.gif zie ook artikel : Prenatale diagnostiek: wanneer nodig?

Zijn er risico's verbonden aan PGD? blue_arrowUP.gif Voor zover bekend worden door het weghalen van een of twee cellen (biopsie) de verdere ontwikkelingskansen van het embryo niet geschaad. Ook is er geen verhoogd percentage kinderen met afwijkingen na PGD gerapporteerd.

Waar kun je terecht? blue_arrowUP.gif In Vlaanderen zijn vier genetische centra die onderzoek verrichten naar erfelijke aandoeningen en waar ook Ze zijn verbonden aan de universiteiten van Antwerpen, Brussel, Gent en Leuven. In Nederland gebeurt dit alleen aan de universiteit van Maastricht.

De ziekteverzekering betaalt het grootste deel van de kosten terug.

Ik vond ook nog iets anders wat ik niet helemaal begrijp, want er staat dat vrouwen met fragile X syndroom zijn in principe normaal vruchtbaar. Maar vervolgens staat er ook:

Koppels waarbij de vrouw draagster is van het fragiele-X gen, kunnen ook opteren voor eiceldonatie (met eitjes van een andere vrouw) of in vitro fertilisatie (IVF) met pre-implantatie genetische diagnostiek (PGD) . Bij deze laatste techniek worden de eitjes van de vrouw kunstmatig bevrucht met het zaad van de man, maar worden alleen de embryo’s zonder afwijkingen in de baarmoeder overgebracht.

Een probleem is echter dat bij draagsters van de premutatie de hormonale stimulatie om voldoende eicellen te produceren, niet zo goed werkt en dat er slechts 4 a 5 rijpe eitjes worden geproduceerd, wat de kans op in vitro bevruchting kleiner maakt.

Dus hier staat wel dat deze draagsters slechter reageren op de hormonale stimulatie, maar de reden is mij onduidelijk?

By the way, in Belgie doen ze alleen PGD in de eerder genoemde steden en niet in Maastricht volgens de info die ik kan vinden op het internet.

Misschien een handige links om er verder wat over te lezen.

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=3494

Succes!

Geplaatst

@Henkie: mijn testdatum is 3 feb.

@Pleun: kijk even hier www.ivf-duesseldorf.de volgens mij doen ze daar ook PGD en ze behandelen ook bij een verhoogde FSH waarde. Trouwens, bij een FSH waarde van 16 zit je nog niet in de vervroegde overgang hoor maar dat duidt op een mogelijk vervroegd intredende overgang. In de overgang is je FSH waarde > 30.

Geplaatst

Graag gedaan Pleun. Maar het is geen enkele moeite hoor. De meiden op dit topic weten allemaal hoe verschikkelijk het is, om te horen dat je in de overgang zou zitten, terwijl je nog zo jong bent. Het is alsof je wereld vergaat...

Misschien kan dit enigszins positieve nieuws haar ook juist helpen. Hoop dat ze zich snel wat beter voelt.

Liefs, Henkie

Geplaatst

Hey meiden,

Snap er even helemaal niks meer meer van, mijn lijf houd mij volgens mij helemaalvoor de gek nu.

Gisteren een negatieve test in handen en een paar uurtjes later de rode duivels op bezoek oke eenhele gerust stelling dat ik daar niet lang meer op hoefde te wachten en dus kon bellen voor de eerste FM maar nu waren de rode duivels en alle bij behorende kwalen gisteren aan het einde van de middag weer weg en nog steeds niet terug gekomen.

Maar hoe moet ik dit nu weer zien wel begonnen met menstueren of weer niet, wat een shit maand is dit zeg.

Pleun ik kan je niet helpen.

Sen, goed blijven broeden hoor aan jou de eer om de eerste te zijn!!!!!

Meiden ga zo aan het werk vanavond een etentje morgen een beurs daarna weer een etentje dus ik zal niet zo veel op het forum zijn dit weekend, maar denk wel aan jullie hoor !!!!!!

Geplaatst

Lieve Chantal,

Irritant als je lichaam zo raar doet, he! Ik zou gewoon uitgaan van menstuatie en naar die follikelmeting gaan de 31e. Mocht je toevallig toch zwanger zijn dan dan is het inmiddels zo ver dat ze hier al wel iets van moeten kunnen zien...

Bij mij is het bloedverlies bijna weg, maar heeft wel ruim 4 dagen en weet dus nog steeds niet goed of dit nu wel of geen menstruatie is geweest. Moet ma nog bloedprikken en dan ga ik ook vragen of ze me de dag erna even bellen over de uitslagen. Ik ben ook het hele weekend aan het werk helaas...

Grtz, Henkie

Geplaatst

Hey meisjes,

ik had net een uitgebreid bericht aan jullie geschreven, helaas is die verdwenen. Ik probeer het vanuit Zeeland te versturen met mijn iPhone maar ik heb zeer slecht bereik met die k**** t mobile. Heel mijn bericht weg! Als ik morgen thuis ben probeer ik het opnieuw, na mijn punctie! Ja morgen is het zover! Spannend. Spreek jullie morgen!

Fijne avond lieve meiden

Geplaatst

Oh nu is het wel gelukt!

Ik probeer het nogmaals, wie weet!

Ik denk namelijk zeker aan jullie!

Lieve Chantal, wat jammer, toch een enorme teleurstelling. Nu snel je eskimootje ophalen?! Nu al weer gestopt? Het lichaam doet rare dingen met je.

Henkie, daar weet jij alles van. Meten ze maandag of je lh piek is geweest? Red je het een beetje zonder je hubbie? Je hebt wel een beetje afleiding met je weekenddienst. je bent op een byzondere manier aan je wachtweken begonnen, meid! Hou vol.

Sen, hoe gaat het met je? Hoe voelt het? Ik wil ook in de wachtweken komen!!!!!! 3 februari klinkt als een mooie datum om te testen!

Jootje, nog even en dan beginnen jullie weer! Yes!

Mijn follikels zaten er vrijdag nog, er waren nog 2 mini's bij. De rest varieerde van 12 tot 21mm. We zullen het morgen zien.

Meiden, dikke kus!!!!!

Geplaatst

Lieve Mia,

Veel succes en sterkte morgen! Op naar een mooie oogst....

Ga hard voor je duimen!!!

Maandag prikken ze het progesteron om te kijken of er een goede eisprong is geweest. Vanmiddag toch weer wat bruin bloedverlies. Tja, snap em ook niet helemaal meer, maar voor zover ik de dikte van het baarmoederslijmvlies zelf goed in beeld kan brengen lijkt het nog wel OK. Volgende week nog maar eens afwachten.

De dienst geeft inderdaad afleiding, maar hoop wel dat ze me vannacht wel laten slapen...

Liefs, Henkie

Geplaatst

Wel handig dat je het zelf kan bekijken. Ik vind die echobeelden lastig om te bekijken. Maar ja, ik ben dan ook maar alleen chirurgisch ingesteld! slaap je het ziekenhuis of kan je gewoon thuis slapen?

Op welke dag zit je nu eigenlijk?

Rustige dienst!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden