Jump to content

wie met verhoogd FSH heeft goeie ervaringen?

Recommended Posts

Posted

Hallo meiden,

Volgens mijn behandelend arts kwam ik met mijn verhoogd FSH (22) niet meer in aanmerking voor IVF in Nederland. Grens zou bij max. 15 en sommige zelfs bij 10 liggen.

Ik ben mij daarom gaan orienteren op Belgie maar ik krijg nu reacties dat er toch nog mogelijkheden zijn in Nederland en dat is natuurlijk prettiger ivm ziektekostenverzekering ed. Wat is nu wijsheid?

In Belgie schijnen ze minder strikt te zijn met de grenzen en op meerdere factoren te letten dan alleen het FSH. Ook lees je over belgie dat ze werken met verschillende merken/soorten hormonen in verschillende combinaties en doses om zo te proberen om mensen die te moeilijk te stimuleren zijn alsnog gestimuleerd krijgen.

Van Nederland wordt gezegd dat ze hierin veel behoudender zijn en meer 'standaard' werken met de standaard-schema's en merken. Ik weet niet of dat klopt en wil niemand te kort doen, maar ik vroeg me af of er mensen zijn die hun ervaringen hierover willen delen.

Ik bedoel......er zijn maar 3 pogingen en onze kansen worden laag ingeschat.....dan wil ik natuurlijk zo goed mogelijk terrecht komen om het maximale eruit te kunnen halen.

M.a.w: Wie, met een verhoogd fsh, is waar in behandeling en heeft het gevoel dat er echt alles uit de kast getrokken wordt om je zo goed mogelijk te helpen??

liefs, een wanhopige bloem.

• Replies 1.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Hoi Bloem,

Ik heb zelf ook een verhoogd fsh. Een keer 17 en een keer 12. Ik ben bijna 30 en mijn moeder was in de overgang toen ze 38 was.

Het ziekenhuis waar ik in behandeling ben, zegt dat zij mij kunnen behandelen ook al zit mijn fsh boven de 15. Ik weet nog niet wat ze gaan doen, dat hoor ik volgende week dinsdag, als ze maar iets gaan doen he! Heel spannend, ik wil de boot niet missen!

Je hebt vast niet veel aan mijn ervaringen, ik weet immers nog niet hoe het gaat lopen. Ik hoor ook goede dingen over het VU Amsterdam. Zelf loop ik op dit moment in Amersfoort (werkt samen met UMC Utrecht).

Ik wens je heel veel sterkte, het is verschrikkelijk om een wanhopig gevoel te hebben.

Ik weet een beetje hoe dat voelt.

Groetjes Mia

• 4 weeks later...
Posted

Beste Bloem en Mia,

Ook ik zit in hetzelfde schuitje als jullie. Ik ben november 2008 gestopt met de pil in de hoop zwanger te worden. Werd dat niet en omdat ik zelf in het ziekenhuis werk, heb ik na 3 maanden toch maar een aan een gynaecoloog gevraagd wat te doen. Dus screenend wat bloed geprikt en bleek het FSH veel te hoog (24). Daarna ben ik overigens nog wel 2x spontaan ongsteld geweest en toen is het FSH

ook weer normaal geweest (5). In die cyclus ben ik ook echografisch gevolgd, leek folliculaire groei op te treden, maar uiteindelijk toch geen eisprong geweest (bloedtechnisch) gezien. Ben inmiddels verwezen naar het EMC in Rotterdam en daar doen ze nu in het kader van een onderzoek bepaling van de AMH waarde etc. Moet nu 6 weken afwachten en aan de hand van die onderzoeken wordt beslist of er IVF geprobeerd gaat worden. Vind het echt super frusterend.... Geloof gewoon niet dat zo'n bloedwaarde nu opeens het verschil moet gaan maken en vrees dus ook dat ze geen IVF willen proberen. De AFC was overigens bij mij wel gewoon normaal. Voor mij zelf een reden te meer om in ieder geval 1x IVF te willen proberen. Pas als ik dan met mijn eigen ogen gezien heb dat het inderdaad mmisschien gewoon niet lukt met die eierstokken van mij, dan pas kan ik verder denken aan andere mogelijkheden zoals bijv. eiceldonatie. Snap niet dat ze dat in het ziekenhuis niet snappen! En dan moet je nog positief blijven ook, terwijl nu zo'n beetje elke vriendin, zus of vage kennis ineens zwanger blijkt te zijn. Uiteraard gun ik het iedereen, maar toch doet het soms ook wel een beetje pijn om weer te horen dat iemand de 1e poging zwanger is geworden... Mieden, hebben jullie al nagedacht over eiceldonatie en zo ja, zouden jullie kiezen voor een bekende of anonieme donor. Stiekem denk ik hier soms al een beetje over na. Alhoewel ik ook van mezelf weet dat ik dit niet kan beslissen zonder IVF van mezlef te hebben geprobeerd. Graag hoor ik van jullie hoe het gaat en of jullie ergens door mogen voor IVF. Heel veel sterkte en succes.

Liefs, Henkiepenkie

Posted

Hallo Dames,

Ook ik zit vervroegt in de overgang en ze hebben bij mij niet eens IUI willen proberen want op deze manier zou het nooit lukken hebben ze ons verteld.Wij zijn dus gelijk door gestuurd voor IVf maar ook hier kwam ik niet voor in aanmerking we hebben in aug een proefstimulatie gehad met 225 EH menopure en we hadden naar 6 dagen spuiten maar 1 follikel die op springen stond en voor de rest helemaal niks erg teleurstellend en de stimulatie moest ik dus ook gelijk afbreken.

Later bijde evaluatie kregen we tehoren dat wij alleen nog een mogelijk om zwanger te worden ECD zou zijn en gelukkig heeft zich bij ons een donor binnen 5 dagen aangeboden en hebben we het eerste gesprek in het UMC Utrecht al achter de rug (ook hier heb ik trouwens ook nog gevraagt of wij echt geen IVF konnen doen en ook hier negatief antwoord naar alle oenderzoeken die al waren gedaan.)

Nu gaan we 6 oktober weer naar het UMC voor een gesprek met een maatschappelijkwerker en later die dag met de gyn zodat wij niet nog een keer naar het UMC moeten rijden dat is toch al snel z'n 1.5uur heen en 1.5 uur terug.Ook krijgen wij dan al te horen wanneer de commiessie bij elkaar komt en wanneer wij als de goedkeuring er is kunnen beginnen en ze hebben al door laten schemeren dat dat dan in november zal zijn eerst zien dan geloven zeg ik altijd maar:)

Ikwensjullie heel veel sterkte en geluk ik ga voor jullie duimen dat julllie nog genoeg follikels mogen maken om met een eigen ivf te kunnen beginnen

Liefs Chantal

Posted

Hallo Mia, henkiepenkie en chantal,

Het laatste nieuws is hier (en dat heb ik ook al even in andere topics gezet) dat er in Gent (belgie) met mij verder gewerkt wordt.

Sterker nog.....ze hadden nog alle vertrouwen omdat ik toch gewoon menstrueer. Ze zeiden zelfs dat ze vrouwen helpen die bijv maar 6 keer per jaar menstrueren. Ze gaan dan die eitjes opsporen en ermee aan de slag. Ik vind het ongelooflijk. men vond het nog te vroeg om al aan eicel-donatie te denken en waren nog ongelooflijk optimistisch. Of het terrecht is of niet.....het voelt goed dat eens iemand vertrouwen heeft dat het nog kan lukken. Eerste ervaringen zijn super. Erg vriendelijk en doortastend. Het is een pokkeneind rijden voor ons (190 km) maar ach.....alles voor een beeb, he?

bedankt voor jullie steun en antwoorden en allemaal heel veel sterkte!

Kijk ook een op onze blog: beebie-beebie-bloezzz - Een blog over ons wel en wee, onze reis, en o...

Daar staat het verhaal wat uitgebreider op.

Meiden, nogmaals heel heel veel sterkte.....en alle geluk wat nodig is.

liefs bloem

Posted

Hallo Chantal,

dank je wel voor jouw reactie....ik zou het ook fijn vinden om jou te volgen....dus als je eens een keer wilt laten weten hoe het met je gaat zou ik dat leuk vinden. wens jou alle sterkte toe....................en vooral dat vanaf nu alles loopt zoals je hoopt dat het loopt!

Liefs bloem

Posted

Hey Bloem,

Heb net even met tranen in mijn ogen je blog zitten lezen.... Een en al herkenbaarheid! Ik heb dat ook net als jij, dat heel de omgeving nu opeens zwanger blijkt te zijv, dat ze je allemaal "even inwrijven" dat ze verbaast zijn hoe gemakkelijk en snel het allemaal gegaan is etc. Ik heb dan ook die dubbele gevoelens waarbij ik het iedereen van harte gaun, maar dat het aan de andere kant zo'n pijn doet en ik dus diep in mijn hart ook weer niet echt blij voor ze kan zijn en me daar dan weer schuldig over voel. Ben blij voor jou dat je nu een goed gevoel hebt over de kliniek in Gent. Ik weet nog niet zo goedwat wij gaan doen als het in het Erasmusmc niks gaat worden en die kans lijkt me erg groot als ik het verhaal van de gyn daar mag geloven. Ik heb net als jij het gevoel niet alles gedaan te hebben als ik nu al opgeef en naar eiceldonatie over ga, die psychische stap daar ben ik gewoon niet aan toe. Duurt ook allemaal zo vreselijk lang. Moet 6 weken lang wachten op de bloeduitslagen. Soms denk ik wel eens misschien maken ze de wachttijd wel expres zo lang, om je alvast te laten wennen aan de diagnose en het feit dat er niets aan te doen is en dat dit hele onderzoek een leuk wetenschappelik tintje heeft maar verder geen verandering in beleid zal hebben. Sorrie, ik weet dat ik nu wel heel negatief tegen dingen aan kijk, maar soms heb ik van die buien dat ik het even niet meer zie zitten. Soms ben ik ook weer heel positief en denk ik zelfs dat het misschien spontaan nog wel goed komt. Zo kan ik voor het eerst in mijn leven blij zijn als ik weer eens ongesteld wordt, nooit gedacht dat het ooit zo ver zou komen, hahah. In tegenstelling tot jou wordt ik nl maar zo af en toe een keer ongesteld en dus volledig onduidelijk hoe, of en wanneer ik dan zou ovuleren. Ik blijf met veel belangstelling jou verhaal volgen en ook dat van Chantal, je weet nooit of het bij mij ook nog eens zover komt. Meiden, hou vol en hoop op een prachtig beepje voor ons allemaal!

Veel liefs, Henkiepenkie

Posted

He Meiden,

het is allemaal nogal wat he. Ik ben nu bezig met stimulatie voor IUI, het is een soort test om te zien hoe ik reageer op de hormonen, hopelijk komen er twee eitjes vrij.

Blijk ik nog redelijk te stimuleren dan moet ik nog een kijkoperatie want er zitten misschien wat verklevingen, dan lukt het dus niet he.

Als die er zitten gaan ze gelijk voor ivf, ben ik moeilijk te stimuleren dan gaan ze ook gelijk ivf proberen. Ook al er maar 1 eitje groeit! Dat vind ik wel bijzonder, weinig win kansen, maar elk is er 1!

Elk ziekenhuis lijkt er toch weer een beetje anders mee om te gaan, sommige behandelen je niet als je fsh boven de 15 zit! Waar ik nu zit, zeggen ze van wel, ik ben dus heel benieuwd hoe dit allemaal gaat lopen.

Bloem, ik heb jullie blog gelezen, erg goed! Wat fantastisch, hoe ze in Gent te werk gaan. Ik lees in spanning mee! Ik zou het er ook voor over hebben, nu je er midden in zit, wil je er alles aan doen!

Henkiepenkie, succes met wachten, 6 weken is nogal wat he. Al dat wachten terwijl je bang bent dat je voorraad nog meer slinkt. Ik heb wel over eiceldonatie nagedacht, nu niet meer, eerst dit allemaal afwachten en alles proberen. Stap voor stap.

Chantal, ik vind het echt ongelooflijk hoe snel dit hele traject voor jullie gaat. Ik ben ook zeeg geïnteresseerd in jullie verhaal over eiceldonatie. Hou je ons op de hoogte?

Groetjes Mia

Posted

Hoi Mia,

Klinkt in ieder geval allemaal positief bij jou, dat ze hoe dan ook in een keer IVF zullen proberen. Ik moet zeggen dat dat ook het enige is wat ik wil. 1x IVF om te bewijzen dat ze het mis hebben, dat ik wel gewoon te stimuleren ben, of om voor mezelf duidelijk te zien dat het inderdaad niet kan en dat ik dan ook verder kan met de volgende stap zoals bijv eiceldonatie. Jij zit in Amersfoort toch?! Keeping it in mind, voor als ze in het EMC in verder willen. Heb eigenlijk een slecht gevoel om te gaan "shoppen" voor IVF maar blijkbaar dwingt het systeem je er toe als ze zo verschillende voorwaarden er op na houden. Hou me op de hoogte en veel succes!

Liefs, Henkiepenkie

Posted

Hoi Henkiepenkie,

Je moet je gewoon voornemen dat je verder wilt gaan mocht het niks worden met het emc! Je hebt de blog van bloem gelezen! Ze kijken er daar heel anders tegenaan dan in veel ziekenhuizen in Nederland. Ik ga het ook niet opgeven voordat ik zeker weet dat ik er alles aan gedaan heb, word dit niks dan ga ik ook buiten Nederland kijken.

Ik werk in het ziekenhuis met een Belgische arts en die zei gelijk tegen mij; ga naar België! Ze werken daar heel anders. Ik probeer eerst dit, want ze zijn niet heel negatief en het is dichtbij. Ik moet er toch een beetje vertrouwen in hebben ondanks alle verhalen die ik lees.

Je bent pas klaar als jij dat zelf ook zo voelt! Geef niet op en vergeet niet dat jij meer bent dan je kinderwens alleen! Het is een hele reis maar probeer ondertussen wel te genieten van jou leven!

Liefs, Mia

Posted

Hallo Bloem

met een brok in mijn keel heb ik je blog gelezen!! en ik kan niet zeggen hoe blij ik voor jullie ben dat jullie naar Gent gegaan zijn.

Jullie verhaal was voor ons ergens herkenbaar: in NL werd ons medegedeeld dat de enige kans op een zwangerschap zou zijn via Icsi+Tese, dus wij waren aangwezen op het AMC of op het Radboud in Nijmegen.

Zelf was ik op internet gaan speuren en kwam bij UZ Brussel uit en UZ Gent. Wij kozen voor Brussel (moesten ook de eerste afspraak contant betalen hihi)

Ook wij werden daar blij verrast en kregen weer hoop, onze professor was helemaal net zo negatief en vroeg zich hardop af of een tese wel nodig was. Direct had mijn man zijn zaad ingeleverd en toen we net inde auto zaten weder we gebeld: er was zaad gevonden en zelfs goed genoeg om in te vriezen!

Auto aan de kant gezet en toen lieten we samen onze tranen even echt de vrije loop (wat een opluchting!!)

Sorry het is een heel verhaal geworden maar ik ben erg blij dat er voor jullie ook weer hoop is!!!!

Ik hoop dat jullie afspraak in februari niet hoeft door te gaan maar alvast onwijs veel succes gewenst!!!

groetjes

Meiske74

Posted

Hoi Mia,

Daar heb je helemaal gelijk in en ik geniet gelukkig ook echt wel van het leven hoor! Soms denk ik ook wel eens dat ik niet mag zeuren, als ik bedenk wat ik allemaal heb in mijn leven,dan heb ik al best veel geluk gehad (heb net even een uurtje hard gelopen en dan kan ik altijd lekker nadenken en relativeren). Maar ja, uiteindelijk wil je altijd datgene wat je niet kan krijgen he. Gaan er gewoon voor!! Belgie klinkt vooralsnog bij iedereen positief dus misschien ook maar eens informeren. Dank voor de opbeurende woorden.

Veel liefs, henkiepenkie

Posted

Hallo meiden,

Wat ontzettend fijn om te zien dat er vandaag heel veel reacties zijn geweest. Ik kreeg bijna de indruk dat ik de enige was met een verhoogd FSH/laag amh.....was ik maar de enige.....want het is aan de andere kant triest dat we met zijn allen in dat schuitje zitten.

Voor mij geldt idd wat ook voor jullie geldt......ik kan niet opgeven voordat ik het gevoel heb er alles aan gedaan te hebben. Al moet ik naar timboektoe toe (als zou het financiële stuk daarvan ons daarin verhinderen, maar ik bedoel natuurlijk bij wijze van spreken).

Lieve, lieve meiden.......als je voelt dat je het niet eerder kunt afsluiten ga er dan gewoon voor zodat je achteraf niet het gevoel hebt van 'had ik maar'. Al is het maar voor je verwerking, maar laten we hopen dat het meer een verhaal is van 'de aanhouder wint'. In Gent gaan ze stimuleren met 300 eenheden……dat is het hoogste wat ze doen. In dusseldorf schijnen ze zelfs 450 eenheden te gebruiken bij vrouwen zoals ons. Ik hoop dat dat het verschil uit kan maken.

En natuurlijk is er ook nog de mogelijkheid van ei-celdonatie maar ook daar moet je volgens mij echt aan toe zijn en andere wegen bewandeld hebben. Ik denk er ook wel al eens aan maar ik voel dan tegelijk nog veel weerstand. Ik kan het nog niet omdat ik er nog niet aan toe ben. Ik heb 2 lieve vriendinnen die allebei hebben aangegeven het voor me te willen doen. Ik zou altijd kiezen voor een bekende donor omdat ik graag wil weten van wie mijn kindje de helft is en welke achtergrond het heeft maar ook omdat ik denk dat een kindje de mogelijkheid moet hebben om te achterhalen wie biologisch zijn/haar moeder is. Ik weet alleen niet of ik gebruik durf te maken van het aanbod van die vriendinnen. Het is zoiets groots dat ik nooit ‘goed’ kan maken……als jullie begrijpen wat ik bedoel. Ook ben ik bang voor een te grote betrokkenheid enzo…En tenslotte ben ik ook bang voor de gevoelens die ik heb als het kindje geen kenmerken van mij heeft maar van mijn vriendin en mijn lief..maar ja…..waarschijnlijk kan ik ook nog niet openstaan voor die optie en zie ik het alleen maar somber….Ik heb het gevoel de tijd die mijn eitjes nog rest te willen gebruiken om zo veel mogelijk te proberen….zijn ze echt helemaal op en is er niks meer te proberen dan kan ik pas voor mezelf verder kijken.

Lieve henkiepenkie. Ik herken zo wat je zegt over dat wachten. Het is toch van de zotte…..je hebt het al zo het gevoel geen tijd meer te hebben en nu moet je ook nog zolang wachten! En wat snap ik goed dat jij gewoon een keer IVF wilt proberen…..Natuurlijk wil je dat. En ik begrijp dus ook hoe onzettend negatief je je kunt voelen. Ik voel me vanavond zo bang……want stelt dat we dit allemaal doornaken zonder resultaat….dat deze ellende, het wachten en de pijn voor niks is geweest? Doorgaans ben ik positief maar soms pakt me die paniek zo maar ineens. In gent waren ze zelfs nog positief als je maar af en toe menstrueert. Ze zei dat het dan wel een waanzinnig intens traject is omdat ze je heel vaak willen zien, maar dan ook echt gebruik maken van die paar keer per jaar…….Misschien is dat nog een optie? Ik ga duimen dat er over een paar weken in elk geval 1 goed bericht uit die onderzoeken komt……Heb je al een proefstimulatie gehad?

En weet je meissie…………we kunnen onszeld nog zo vaak vertellen dat we al heel veel hebben in ons leven ( dat doe ik ook) en mogen/moeten daar ook zeer zeker dankbaar voor zijn…..maar ik heb ook gemerkt dat dat voor mij maar tijdelijk helpt….. want niets is zo Onvervangbaar als een kindje….er is geen alternatief……geen verre reizen, geen mooi huis en geen spannende carrière……….een kindje krijgen is een oer-behoefte....Maar het helpt wel natuurlijk als het je wel eens lukt om te relativeren want die dagen (in mijn geval momenten) heb je even wat rust gevoeld…..en dat is zo belangrijk. Wilde je hiermee gewoon even laten weten dat ik jou (en alle andere meiden net zo) zo ontzettend goed snap in je verdriet en hoe diep dat dat zit…...

Lieve Chantal……wat onzettend goed dat het zo voorspoedig lijkt te gaan met die eiceldonor. Zoals je al ziet hierboven kan ik er nog niet goed over na denken….hoe is dat voor jou? Hoe voelt dit allemaal voor jou? Ik wens je alvast heel veel succes voor je gesprek op 6 okt.

Lieve Mia. Ik ga heel hard duimen dat er 2 en zelfs meer eitjes vrij gaan komen en dus te stimuleren bent. En ook super dat ze het proberen met een eitje toch……? Inderdaad….elke kans is een kans en daar kunnen we niet anders dan ons aan vasthouden toch? En er is niks mis mee om een second opinion in het buitenland te vragen. Wie niet waagt…..

Lief meiske, Wat kan ik zeggen…..zo zie je maar dat wat de ene arts zegt niet altijd hoeft te kloppen. Een vriendin zei het zo mooi vandaag….In Nederland lijken ze meer te denken in termen van waardes en uitslagen die bevestigen wat er allemaal Onmogelijk is en in België lijken ze meer te zoeken naar de kansen. Ik wens jou waanzinnig veel succes met de tweede ronde meid! Ik ga duimen.

Zoooo. Het is inmiddels 2 uur ’s nachts. Kon niet slapen omdat mijn koppie vol zat (zie blog) maar ik heb het nu even van me afgeschreven en aan jullie heel veel steun gehad. Laten we elkaar een beetje op de hoogte houden…..het voelt prettig voor mij om met jullie te delen en jullie te volgen…………..het voelt een beetje minder alleen in dit hele gebeuren en idd…..

En als we nu heel hard duimen voor elkaar kunnen we misschien ooit bij elkaar op kraamvisite? Ik weet het....het is magisch denken.....maar.....hoop.....doet leven en zeker nu...(letterlijk en figuurlijk)

veel liefs van mij en toi, toi toi met alles.

:knuf: liefs bloem

Posted

Liefe Bloem,

Ook ik heb wel een tijdje met die gevoelens geworsteld maar toen dit voor ons echt maar de enige oplossing is om toch nog een kindje te kunnen proberen te krijgen wat voor de helft van mijn man is en wat ik zelf gedragen heb kon ik mij vrij snel hierover heen zetten .

Mijn donor ziet het dan ook als een bouwsteen die zij aan ons geeft ze ziet het echt als ons kindje mocht het lukken en natuurlijk zal zij zich iets meer verbonden voelen met dit kindje maar nu zijn hun kindje al een beetje onze sugaat kinderen dus dat vinden wij niet zo erg.

Ik hoop voor jullie dat alles goed komt ga voor je duimen.

Liefs

Posted

Bloem,

Wat kan je toch ontzettend mooi schrijven! Om te janken, echt! Volgens mij ben je echt een hele lieve meid!

Ik ben ook blij, ondanks het voor ons allemaal erg vervelend is, dat ik met lotgenoten hierover kan praten. Het is toch iets wat niet vaak voorkomt!

Het is erg vervelend om te horen dat je een verhoogd fsh hebt, maar er zijn ook mensen die onbegrepen onvruchtbaar zijn en nooit kinderen krijgen! Het beestje heeft een naam, maar het is wel een onwijs rotbeestje!

Morgen moet ik weer voor follikelmeting en evt bloedprikken. Ik zit dan op dag 13, ik ben erg benieuwd of er iets gebeurd is. Op dag 9 was er nog niet veel aan de hand.

Bloem, slaap lekker vannacht! Ik denk aan je en ook aan de andere meiden! We weten hoe het voelt.

Dikke Kus Mia

Posted

Lieve Bloem,

Ben het volledig met Mia eens wat kan jij de dingen die je voelt goed verwoorden en schrijven. Voor iedereen hier denk ik "een feest" (beetje rare woordkeuze gezien het onderwerp, maar ja) van herkenning. Ik heb precies hetzelfde gevoel wat jij hebt dat je eerst voor jezelf het gevoel moet hebben alles gedaan te hebben voordat je verder kunt denken over eiceldonatie. Ook ik heb al iemand die zich spontaan heeft aangeboden om te doneren, een schoonzusje van mijn schatje, en dat is natuurlijk helemaal super! De keren dat ik stiekem al een beetje over donatie nadenk, vind ik het enerzijds erg prettig om een bekende donor te hebben, omdat je dan tenminste weet waar het vandaan komt. Van de andere kant vind ik het ook juist lastig omdat ik inderdaad ook bang ben dat het kindje veel op haar zal lijken of dat zij gevoelens ervoor gaat krijgen. Nu zal dat waarschijnlijk wel meevallen. Zij is echt een super lieve, nuchtere meid dier daar wrschl heel goed mee om kan gaan, maar voor mij duizelt het soms in mijn hoofd met gedachten. Ook maak ik me soms zorgen dat mij relatie het niet gaat overleven als wij echt kinderloos zouden blijven. Mijn vriend heeft altijd gezegd dat hij heel graag kinderen wil en dat hij zich een leven zonder kinderen niet kan voorstellen. Gelukkig staat hij verder wel open voor alle andere optie als eiceldonatie en adoptie dus dat moet toch goed komen zou je zeggen.

Ik heb nog geen proefstimulatie gehad. De 1e gyn wilde mij verwijzen naar een van de centra waar ze het meeste ervaringen hebben met POF. Zij heeft toen wel een keer gezegd dat als ik vast zou lopen in Rotterdam, dat ik dan nog wel een keer mocht bellen en dar zij dan wel een keer een proef stimulatie zou willen doen. Op zich is dat super, maar zij heeft met dit probleem niet zoveel ervaring. Ach gewoon optimaal hormonen erin mikken zou ik zeggen. Ook overweeg ik nog in Nijmegen een poging te wagen daar werkt een bevriende fertiliteitsarts vandaar... Alhoewel iedereen altijd zegt dat je geen vrienden en familie moet behandelen, hou ik he toch maar als optie in beeld. Eerst maar even afwachten wat ze in Rotterdam te zeggen hebben eind oktober. Wachten duurt lang en ik ben niet zo geduldig....

Laten we lekker af en toe bij elkaar uithuilen hier en onze verdrietjes, maar hopelijk ook nog veel toekomstige mooie momenten met elkaar delen!

Mia: succes morgen, hoop zo voor je dat er een heleboel aan het groeien is!!!

Chantal: voor jou is het ook aftellen,maar jij hebt in ieder geval je plan klaar en begint er schot in de zaak te komen. Hou me op de hoogte.

Meiske: ook al ligt het probleem bij jou ergens anders, we zitten toch allemaal in hetzelfde schuitje van de mmm. Veel succes en sterkte in Brussel.

Een hele dikke kus en knuffel voor allemaal.

Posted

Lieve meiden….Ik ga er van blozen, wat een complimentjes :zippy: . Dank jullie wel. Ik schrijf eigenlijk gewoon wat er in me op komt…..denk er niet over na, maar dank jullie wel voor jullie support en lieve woorden!

Het voelt zo fijn om eindelijk wat lotgenootjes gevonden te hebben…..jullie zijn lieve meiden! Zat net met smile jullie berichten te lezen…..zelfs mijn vriend vroeg wat ik aan het lezen was. Ik zei hem hoe bijzonder het is als je in ene fase als dit een stuk herkenning vindt…….gedeelde smart is halve smart, zeggen ze. Nu zal dat wel niet helemaal opgaan bij onze behandelingen maar het helpt in elk geval wel en lucht op om je hart te kunnen luchten

Lieve Chantal,

Ik ben blij te lezen dat het blijkbaar echt zo werkt dat als er geen andere optie meer is je echt achter de nieuwe optie kan staan en dat het dan ook helemaal goed voelt. Dat geeft moed. Nog een paar hobbels te nemen en dan komt er weer echt hoop voor je……misschien ga je wel in 2010 bevallen van je kleine wondertje……Ik ben zo benieuwd! Hou ons iid asjeblieft op de hoogte!

Lieve Mia…..

Ik ga morgen heel hard voor je duimen….:pray:hoe laat moet je in het ziekenhuis zijn? Misschien moet je je eitjes vanavond nog eens lief toe spreken…….ik bedoel dat natuurlijk niet letterlijk maar soms maken mijn lief en ik wel eens grapjes op die manier om alles te kunnen relativeren. Ik denk aan je en hier…….asjeblieft……een dikke bemoedigingsknuffff!:knuf:

Lief meiske,

Als het goed is ben jij vandaag begonnen met spuiten……hoe voel je je? Alvast veel sterkte de komende dagen!:thumbup:

Lieve Henkiepenkie (erg aparte nickname trouwens….)

Wat een herkenning als je het hebt over je relatie……ik ben daar ook zo bang voor, maar dan meer van mijn kant…..ik vraag me af of er dan wel nog met mij te leven valt…..ik raak soms in paniek als ik er aan denk dat ik het kinderloos blijven een plek zou moeten geven…..Ik heb, zoals velen onder ons, best voor hete vuren gestaan en ben daar uitgekomen maar dit is wel ongeveer het heetste vuur…..:nerves:het geeft al blaren als je er aan denkt….. hoe moet je zoiets ooit verwerken. Maar goed, zo ver is het nog niet. En men zegt wel eens dat je in je leven nooit meer krijgt dan je aankunt. Blijkbaar zijn we dan wel sterke meiden…..en daar moeten we ons maar aan vast houden.

Ik heb bij de eerste keer dat ik die diagnose had dat we helemaal geen kindje meer zouden krijgen zelfs tegen mijn lief gezegd dat ik het heel goed zou begrijpen als hij niet in onze relatie zou kunnen blijven. Hij was boos omdat hij vindt dat we voor elkaar gekozen hebben, maar ergens voel ik me schuldig ten opzichte van hem terwijl hij niet eens zo;n uitgesproken gevoel over zijn kinderwens als jouw vriend. Maar ook hij wil alles proberen tot adoptie aan toe. Dus er zijn nog kansen zat. We moeten alleen opschieten….ik ben bijna 35 en mijn lief komt met zijn 42 jaar al niet meer voor adoptie in aanmerking. Ik moet een alleen-aanvraag doen dan en dan wordt het nog langer wachten……en er zijn maar een paar landen waar je in aanmerking komt voor adoptie als je EN alleenaanvrager bent EN niet getrouwd bent. Ja, ik ben iemand die altijd alles uitzoekt zodat ik weet dat ik nog wat heb om me op te richten als er eventueel weer een fase voorbij is……dat is mijn manier om me staande te houden…..een een beetje controle te hebben daar waar we dit nu nergens over hebben.:BangHead:

Ik heb zelf ook nog geen proefstimulatie gehad maar tijdens mijn zoektocht op het www wel ontdekt dat het toch wel wat meer is dan alleen maar hormonen er in te kiepen….het schijnt aan het merk, de hoeveelheden, het al dan niet van te voren stopleggen van je cyclus, de combinaties enz te liggen……hoe het allemaal werkt is een raadsel voor me…..ach als het maar op een manier werkt die ons helpt toch? Ik vraag me af of je in dit geval trouwens niet bij die bevriende arts zou moeten zijn……misschien kan hij je verder helpen daar waar voor anderen deuren sluiten. Ook hier geldt dat niet geprobeerd altijd misgeschoten is……

Ik hoop voor je meid dat de komende weken omvliegen…….wachten voelt zo passief terwijl je eigenlijk van alles zou willen doen he? Konden we soms maar even in de toekomst spieken…..:animatedwink:

Tot de toekomst er is is het idd fijn dat we nu steun aan elkaar hebben. Nog een keer dank jullie wel allemaal voor de lieve reacties en nog een keer heel veel sterkte, succes, wijsheid, follikels, moed, energie, kracht en wat verder allemaal nodig is…..

Ikzelf heb op 21-10 een nieuwe afspraak in Gent. Ik had trouwens vandaag contact met de VGZ, mijn zorgverzekeraar….nu moet ik voor de aanvraag in België zowel een verklaring van mijn Nederlandse arts als de Belgische arts hebben……Nu moet ik toch nog terug naar die strenge arts die het niet ziet zitten dat ik naar België ga. Het zal daar toch niet op stuk gaan lopen? Mijn lief heeft aangegeven dat hij wel wil gaan. Ik ben bang dat ik te emotioneel ben als hij moeilijk gaat doen. Zou hij moeilijk kunnen doen, denken jullie?:cry2::cry2::cry2:

Meiden, ik denk aan jullie,:knuf::knuf::knuf:

Liefs bloem

Posted

He Bloem en natuurlijk de andere meiden!

Ik had een follikel van 19 mm, wat natuurlijk prima is. Donderdag is de inseminatie. Ik moet vanavond een spuit pregnyl zetten, dan springt hij op het juiste moment, als het goed is.

Wel spannend, al verwacht ik er niet teveel van, ben bang dat evt. verklevingen in de weg zitten. Ik ben wel blij dat er een goed follikeltje is. De maand dat mijn fsh 17 was, had ik op dag 12 een follikel van 17 mm en die is toen ook gesprongen. Dat is toch best een goed teken. Misschien heb ik er niet heel veel meer, maar als ze maar groeien en van kwaliteit zijn.

Bloem, heb jij iui zonder hormonen gedaan dan? Hoe gaat dat in Gent? Hopelijk heb je afgelopen nacht een betere nachtrust gehad!

Henkiepenkie, wanneer krijg je die uitslag? Kan je niet alvast een afspraak maken elders? Daar zijn ook wachttijden voor, mocht het niks worden met dit zkh, dan kan je gelijk door. Op meerdere paarden wedden, waarom niet?

Fijne avond meiden!

Liefs Mia

Posted

Hallootjes!

Net thuis van weer een dagje hard werken en dus meteen maar effe checken wat jullie geschreven hebben.

Mia: Klinkt goed man!! 19mm, dat moet haast wel een goed eitje zijn... Enne nu maar gewoon even die:sign19: van je vent de instructie geven om een beetje langs de verklevingen heen te zwemmen, toch?!

In ieder geval maar weer eens even een lichtpuntje op dit forum en dat doet goed en geeft ook weer moed.

Wat betreft een andere afspraak maken elders daar heb ik ook over nagedacht. Het lastige is dat ik ook weer niet nu al wil gaan shoppen als ik nog niks weet over het verdere verloop in het EMC. Enerzijds hoor ik niet super positieve verhalen hier op het forum, maar op zich was de gyn die ik had wel aardig en begrijpend, maar ook wel reeel. Bij ons is het ook zo dat mijn vriend lastig vrij kan plannen in zijn werk en om dan al verschillende afspraken door elkaar te laten lopen, maakt denk ik het geveoel alleen nog maar bezig te zijn met zwanger worden alleen nog maar groter. De gyn in rotterdam heeft gezegd dat hij begrijpt dat ik liever dingen gisteren dan vandaag zie gebeuren maar dat er in principe verder geen wachttijd is voor de IVF mocht dat doorgaan. Mocht het allemaal mislopen in R'dam, ga ik denk ik eerts maar eens overleggen met mijn collega in het ziekenhuis en vriendin-gyn in Nijmegen. Afhankelijk daarvan dan maar weer verder. De afspraak staat nu voor 28 okt. Mijn scahtje moest overigens vandaag zijn :sign17: inleveren, want dit was tot nu toe nog niet bekeken. Ga er maar vanuit dat dat wel goed is. Zelf zei hij vanochtend dat de zaadjes zelf naar het ziekenuis gezwommen waren... wat een zelfvertrouwen he!

Bloem: hoe is het meissie? Beter geslapen vannacht? Ik ben net als jij bijna 35, nou ja ruim 34. Ben ook niet getrouwd, maar mijn hubbie is pas 32 dus adoptie is wat dat betreft geen probleem. Moet zeggen dat adoptie mijn altijd best prima heeft geleken,mat name ook omdat ik zelf een geadopteerd vriendinnetje heb wat echt het schoolvoorbeeld is van hoe goed het soms kan gaan. Blijkbaar is het tegenwoordig lang niet meer zo makkelijk te adopteren, omdat bijna alle kinderen worden in het land van herkomst opgevangen. Wat ik ook frusterend vind is dat je officieel pas een adoptietraject mag starten als je volledig klaar bent met behandelen. Aangezien het hele traject al snel 5 jaar gaat duren, is dit echt super irritant. Dan voor nij denk ik toch eiceldonatie als eea allemaal niet mag lukken. dan is het tenminste nog een beetje echt van ons 2.

Wat betreft de verzekring en je oude gyn. Ik kan me niet voorstellen dat hij hiertussen gaat staan. En zo wel: ik zou hem wat..... :ngbbs445e52fc24f237

Als hij dat werkelijk doet heeft hij geen greintje gevoel in zijn lijf en mag hij wat mij betreft geen dokter zijn. Dus ik zou zeggen geen zorgen over maken en gewoon genieten van het feit dat de belgen wat minder bekrompen zijn!

Voor de andere meiden: Nog nieuws? Meiske: spuiten begonnen?

Posted

He Henkiepenkie,

lekker druk geweest dus, jij werkt dus ook in het zhs? Het is inderdaad druk met al die afspraken, ik kan me voorstellen dat je het dan even wil afwachten, je moet ook niet het idee hebben dat je alleen maar loopt te rennen van afspraak naar afspraak.

28 okt is dus de dag waarop je meer weet.

Bloem, die dokter werkt heus wel mee, waarom zou hij niet? Het is tenslotte ook een mens. Dat gedicht van jullie wenskindje is erg mooi! zelf geschreven? Ik ben een echte jankerd, nu helemaal. Als ik uiteindelijk moeder ben, loop ik vast de hele dag te grienen! heerlijk!

Meiden slaap zacht, tot morgen?

Kissie Mia

Posted

Hallo Mia en Henkiepenkie....en de andere meiden natuurlijk

Op de valreep ben ik er nog effekes. Ja, ik heb vannacht beter geslapen maar niet optimaal. Ik pieker te veel en kan de uit-knop niet vinden….

Mia.....meissie………………………wat goed die follie van 19 mm!!!

Heb vertrouwen en idd die zaadjes van manlief goed voorbereiden op het eventueel onherbergzaam gebied dat ze door moeten naar dat prachtige vrouwen-eitje!!! Zeg ze dat het de moeite van het doorzetten meer dan waard zal zijn.....voorwaards mars!!! We gaan ondertussen allerlei positieve gedachten naar je sturen....ook dat zal vast helpen. Way to go girllll!!! Het is idd zoals henkiepenkie zegt……positieve berichten doen goed en geven moed!!!

Heb jij trouwens al zo’n HSG gehad?

Ik heb 2 iui's in 8 maanden tijd gehad met stimulatie. In die 8 maanden hadden we 2 keer slecht zaad waardoor de iui's niet door zijn gegaan (omdat we nog vante voren geklust haddden omdat het ziekenhuis zich volgens ons verrekend had en een keer omdat het gewoon slecht was) en ik hield daarnaast ook elke maand cysten over van de gonal-f. Ik heb een keer 2 eitjes gehad en de rest 1 eitje. Ik ben een keer gestimuleerd zonder resultaat. ik ben toen moeten stoppen na 2 weken. Ik had elke keer 75 e gonal-f.

In gent weet ik nog niet hoe ze het gaan doen......ik moet 21-10 afwachten want dan heb ik het gesprek met de prof. Ik kan niet wachten……maar dat gevoel kennen we allemaal. Ik zou er aan de ene kant het liefst iedere dag er mee bezig zijn maar aan de andere kant baal je wel eens dat je er zo veel mee bezig bent.

En nu ben ik in de 'natuurlijke' wachtweken.....ik moet, als alles normaal zou verlopen deze maand, de 10e ongesteld worden.....ook al is die kans klein dat ik zwanger ben....toch tel je elke keer de dagen af he?

HP, (ff afkorten hoor)…..Hoe is het je lief vergaan vandaag? Hij blaakt idd van het zelfvertrouwen zo te horen. Ik vond het wel een grappige uitspraak Het is jullie zo gegund dat dat in elk geval wel in orde is. Als hij niet rookt, geen laptop op schoot heeft gehad, geen strak onderbroek draagt, niet veel in de auto zit, geen mobieltje in zijn zak en 3 maanden geleden niet ziek is geweest en jullie gisteren niet geklust hebben, is de kans groot dat het gewoon goed is……en anders is het nog te verbeteren door het bovenstaande allemaal niet meer te doen en nog een keer te laten nakijken. Dat zaad is ook allemaal maar een moment opname….we hebben heel goed en heel slecht gehad. Mijn lief is gestopt met roken en het zaad was al 50% beter. Helaas zit hij voor zijn werk erg veel in de auto en is hij ook al wat ouder……..dus helemaal optimaal ist niet.….zij zouden het wrs niet zelf redden tot in het ziekenhuis……maar het is nu wel goed genoeg voor iui’s. Ik snap wel wat je zegt over dat shoppen. Ik heb vandaag mijn afspraak in geertgen en in Dusseldorf afgezegd. Ik vond het wel lastig maar het is idd beter stap voor stap te zetten. Het kost zo al zoveel energie. Desondanks vind ik het wel een goeie tip van Mia. Je zou een afspraak kunnen maken en als je niet wilt dat die door gaat, zeg je hem toch gewoon af…..dan heb je je die weken al gespaard. Maarja, uiteindelijk moet je het ook natuurlijk zelf weten. Als het niet goed voelt voor jou, moet je het ook niet doen……..

Het is inderdaad wat he, die adoptie-procedure. Ik snap niet dat je die mag pas starten als je uitbehandeld bent…..Ik zou trouwens alleen maar uit suriname en nog 1 afrikaans land kunnen adopteren. Voor de rest kom ik niet in aanmerking. Ik snap wel dat het beter is de kindjes in het land van herkomst op te vangen maar ik snap die vreselijk zware en ingewikkelde adoptieprocedure niet. Maar goed….zover zijn we nog niet. Ik zou adoptie ook pas echt gaan doen als alle andere opties niet meer aan de orde en afgesloten zijn. Ik wil zo graag gewoon zwanger zijn en voelen hoe dat voelt…………en ik kan pas over gaan tot een volgende stap als ik afscheid heb genomen van de dingen die bij de vorige stap hoorden. En dan ook nog niet geheel onbelangrijk: adoptie kost waanzinnig veel geld! Pffff…………wat een hindernissen allemaal. Ik zei net nog bravour tegen mijn lief dat wij gewoon een tweeling krijgen…………want als we IVF krijgen willen we wel 2 embryokes terug geplaatst krijgen (als ze er zijn en als we mogen/kunnen kiezen). Soms overvalt je dat en wordt je even overmoedig…..dan kan ik het zelfs niet laten om stiekem uit te rekenen wanneer ik uitgeteld zou zijn…..stom he?

Dank jullie wel voor jullie bemoedigende woorden over mijn gyn….ik voel me al een stuk geruster. We hebben die afspraak gemaakt voor 15/10…..Ik hoop voor die tijd de brief van Gent al binnen te hebben zodat we die mee kunnen nemen naar hem.

Dus we hebben de komende deadlines met zijn allen:

28/9 Meiske gestart met spuiten voor icsi-2

1/10 Mia IUI

6/10 Chantal gesprek met gyn en MW over eicel-donatie

10/10 bloem moet Ongi worden maar liever niet.

15/10 Mia moet ongi worden maar liever niet. Bloem moet naar oude gyn voor medische verklaring.

21/10 bloem naar ziekenhuis Gent voor gesprek prof over behandelingsplan.

28/10: henkiepenkie naar het ziekenhuis voor uitslagen en behandelingsplan.

Ik dacht….ik zet het even op een rijtje dan vergeten we elkaar niet. Als ik iets vergeten ben of over het hoofd heb gezien dan Sorry…….vul maar even aan.

Lieve meiden, we spreken elkaar de komende dagen weer. Het is fijn dat jullie er zijn. Slaap lekker en droom zacht over goeie dingen die te gebeuren staan.

Veel liefs, bloem

Ps: het gedichtje in mijn blog was niet van mij maar omschrijft idd alles wat je kunt voelen………

Pss: kennen jullie het filmpje van empty arms? Zooooo mooi en zoooo treffend!

Posted

hee meissies....

Moest het gewoon ff kwijt. Had vanmorgen al rose slijm (uhm, sorry voor de details). Dat is bij mij altijd het eerste teken van de rode duiveltjes.....vaak al een dikke week van te voren. heb ook al de bijhorende krampen. Vorige week woensdagavond of donderdag of vrijdagochtend had ik volgens Gent de eisprong, dus het is wel vroeg deze keer.......en nee....ik geloof niet dat het een innesteling is omdat het altijd zo gaat zoals nu.

Waarom is elke maand die teleurstelling toch zo groot terwijl je weet dat het zo simpel niet is..........

:bye2: moest even spuien.....

kuzzz, bloem