Ga naar inhoud

Augustus 2010, wie starten er in Augustus 2010

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hoi Naomie,

Voor jou ook weer een spannende tijd dus!!Heel veel succes met het spuiten!!

Sta je al op ons lijstje ;)!!

Hoi Anouk,,

Dat meen je niet wat verschrikkelijk!!!Ik wens je heel erg veel stekte om dit samen te verwerken en dit een plekje te gaan geven.

Nico wat een drama dat je steeds zoveel hoofdpijn hebt!!Gaat het prikken goed en hoe zijn je hormonen gestemd ;)

Hoi Roossie!!

Graag gedaan!!!En ze is nu 5 weken zwanger ze heeft er 1 terug geplaatst gekregen want ze is nog maar 25.Een andere vriendin van mij zat in het zelfde schuitje en is nu 25 weken zwanger.

Komt vast helemaal goed!!!!We gaan duimen voor je!!

Hoi RPB,

Welkom!!!!! En je bent idd niet alleen!!Ik heb vrijdag de eerste fm en sonja heeft dat ook een echo die neemt denk ik iets eerder plaats op het bankje die heeft een cryo tp.

Gaat het spuiten allemaal goed??

Hoi T.K,

In welk ziekenhuis ben jij onder behandeling want volgens mij heeft roossie gelijk.Ik ben ook 25 en ik mag er ook maar 1 terug geplaatst krijgen omdat ik nog jong ben.En ze doen het ook niet voor niks denk ik dan.

Als wij onze derde poging zouden doen en ik zou 2 cry os hebben zou ik wel vragen of ik ze beiden terug geplaatst kan krijgen maar verder zou ik er gewoon voor 1 gaan.De complicaties die je kan krijgen zijn het me allemaal niet waard.

Hier gaat alles goed.Spuiten is nog steeds geen pretje deze ronde.verder geen last meer van hormonen gelukkig :D

Mijn nicht is vandaag terug gekomen van haar reis naar Thailand.Zoals ze beloofd had heeft ze er een kaarsje en wierook voor me gebrand en ook heeft ze bloemen gelegt bij een boedha en een tempel.Hopelijk gaat dit ons geluk brengen!!!Kreeg er kippenvel van toen ik het las!!

Heel veel succes!!!

En meiden jullie moeten wel het lijste bijwerken he!!! Met de fm datums etc dan blijven we up to date ;)!!!!

• Reacties 1,1k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

@ roossie..

Ik wist helemaal niet dat het kon hoor.. dacht altijd dat het of ivf was of icsi.. en ik snap niet dat als dat kan gebeuren dat het niet bevrucht raakt dat ze dan niet altijd ivf en icsi combineren.. ik ben iig wel blij dat het gecombineerd wordt bij de kliniek waar we heen gaan.

Erg jammer dat er geen bevruchting uitgekomen is zeg.. had er nog nooit van gehoord en dacht altijd dat er sowieso bij ivf ook bevruchting was, ik hoop voor je dat je snel mag beginnen met icsi en dat er een mooi wondertje uit komt.

@anouk..

Ik heb er geen woorden voor, ik vind het heel erg voor jullie, heeel veel sterkte gewenst!

nou ff snel iets eten en dan is t al weer tijd voor de spuiten!

Geplaatst

Ik snap niet wat er bedoeld mee met gedeeltelijk icsi en ivf.

Dan noem je dat toch gewoon icsi??Punctie is het zelfde als bij ivf en word het bevrucht met icsi of ben ik gek??? haha geen idee hoor heb het wel eens vaker voorbij zien komen van mensen die dat zeiden.

Geplaatst

Hallo dames,

ik ben nieuw hier, moet nog even van alles invullen maar wil alvast laten weten dat ik nu bezig ben met m'n 1ste IVF. Ik ben vandaag begonnen met het prikken. Vindt het best wel spannend, maar wacht alles rustig af.

Geplaatst

Hoi Bianka1,

ik loop in Nijmegen.

Heb een folder meegekregen met devcoor en nadelen van 1 en 2 embrio`s.

ze zei tegen me beslis maar hoevel je er terug geplaatst wil hebben als het zover is bel ik je donderdag voor je beslissing.

Volgens haar mocht ik kiezen ik weet het ook niet anders hoor:(

Geplaatst

@ Bianca

Het spuiten gaat helemaal goed.. ik ben niet weg van naalden dus mijn vriend spuit me.. ik kijk gewoon niet en dan gaat het helemaal goed.

Ik weet ook niet precies wat het inhoud maar wij hebben samen met de gyn de papieren ingevult. (terugplaatsing vind namenlijk plaats in belgie)

en hij vinkte het hokje aan waar ivf en icsi achter stond.. hij zei dat hij dit deed zodat er gegarandeerd een bevruchting is.

Ik neem aan de ze het grootste gedeelte in een schaaltje bevruchten dus op de ivf manier maar voor de ckerheid 1 of 2 of misschien wel meer op de icsi manier.. ze doen het iig wel allebei

@meid78

Welkom en heel veel succes met je 1e ivf behandeling.. spannend he allemaal.. dit is ook mijn 1e keer..

@ t.k

Jij bent de 1e van wie ik hoor dat je mag kiezen.. het beleid is namelijk dat je onder je 36e geen 2 teruggeplaats krijg.. alleen bij uitzondering..

maar wel leuk dat je zelf mag kiezen.. succes met je beslissing

Geplaatst

Hoi Meid78,

Welkom hier op het forum!!En heel veel succes met je eerste behandeling!!

Hoi TK,

Ookeee dan hebben ze daar toch in ieder ziekenhuis andere regels over.

Ik zelf persoonlijk zal voor 1 embryo gaan ze doen dat niet voor niks bij jonge vrouwen en er zijn zon hoop dingen die mis kunnen gaan.Succes met je keuze maken.

Hoi RPD,

Okee op die manier dan zullen ze het idd wel half half doen.

Heel veel succes!!Vind je vriend het niet erg om te doen??Die van mij durft al niet naar een naald te kijken laat staan hem te prikken hihi.

Geplaatst

he ladies,

Anouk, wat erg....zit er helemaal geen kans meer voor jullie in??? een hele dikke knuffel van mij voor jullie!!! sterkte!!!

Meid 78 en RPD...welkom en spannend...jullie eerste ivf...er zullen beslist heel veel vragen op jullie afkomen. Schrijf ze gewoon op en als je naar de arts gaat, gewoon al je vragen stellen, hoe klein ze ook zijn...dat helpt echt een hoop...heeft mij in elk geval geholpen...hier kun je ook je vragen stellen...meestal heeft een van ons het wel al eens meegemaakt of ervaren of weet waar je de informatie vandaan kunt halen!

succes!!

vanochtend dus finaal naast de plek gespoten die ik gekoeld had met het ijsklontje...jeetje mina...wat deed dat een pijn zeg...echt...de tranen sprongen me bijna in de ogen...gelukkig is mijn hoofdpijn niet meer zo heftig als eerst...gisteren wel nog een beginnende hoofdpijn gehad, maar die heb ik meteen onderdrukt met paracetamol...heb er nog twee hier liggen...het sluimert wel een klein beetje achter mijn ogen...ik zal eens kijken of ik het lijstje kan terugvinden...dan zal ik het aanpassen voor zover mogelijk...

liefs,

Nico

Geplaatst

Voortraject:

Sonja81 - 26 juli start Progynova

Bianca1: 29 juli start deca.

Naomi28 30 juli start deca

Jackie 2-8 start progynova

Roossie: nod 2 aug. start pil

Meid 78: 3-8 start spuiten (weet je ook wat?)

Startecho:

Naomi28 10-8

Jackie 28-7

FM's:

RPB - 4 augustus 1e

Sonja81 - 6 augustus 1e

Bianca1 - 6 augustus 1e

Nico74 - 9 augusustus 1e

IVFSH (?) - 9 augustus 1e

Jackie 13-8 BMS meting

Punctie:

Terugplaatsing:

Testen:

Geplaatst

Hee meiden,

Even vanuit het mooie Zwitserland!!! We zitten hier echt heerlijk in een klein chalet midden in de bergen, fantastisch! Vandaag wandelschoentjes aan en lopen

maar :-). Baal alleen een beetje, voel

me echt wel een beetje ziek... Heeft volgens mij niets met spuiten te maken, maar kan bijna geen eten binnen houden.. Tja, misschien ook wel een combi van alles: spuiten, jetlag en misschien ergens even wat opgelopen. Ben normaal nooit ziek, maar misschien nu dan toch even wat gevoeliger.

@TK: ik loop in het azm, daar geldt voor verse embryo's dat je vantevoren aan mag geven of je twee zou willen. Afhankelijk vd kwaliteit bepaald de arts hoeveel er teruggeplaatst worden. Bij mij waren ze de vorige keer niet van top kwaliteit en kreeg ik er twee terug. Bij cryo's plaatsen ze er in het azm altijd het liefst twee terug. Dit is onafhankelijk van leeftijd.

@rbo: combi van IVF en icsi heb ik idd wel vaker gehoord. Dan willen ze het risico niet nemen dat er niets bevrucht raakt bij IVF. Maar ze geven natuurlijk wel de voorkeur aan IVF, dat is toch een wat natuurlijker selectie proces dan met icsi. Succes iig!!

@ roossie: laat die menstruatie nu maar komen idd! Geniet even van lekker weg zijn! Hopelijk komt het snel en kun jij ook weer starten.

@ Nico: haha, ik dacht dat ik te vroeg was en je er nog niet zou zitten... Ook zoiets om te gaan checken of Nico er zit :-). Dus, of we dragen volgende keer allebei een rode roos ter herkenning of ik zeg je gewoon ff hoe ik eruit zie. Dat laatste is wrs makkelijker, haha. Ik ben hartsikke blond, halflang haar. Ik heb volgende afspraak pas op woensdag om 8.40. Mocht nl vandaag pas beginnen met puregon (kwam beter uit in hun

planning). Hoop dat je je snel beter voelt: ik wil ook van die hoofdpijn af!!!

Meiden: ik ga spuiten, lekker ontbijtje maken en dan de bergen in!!! Tot later!!

Ivfsh

Geplaatst

Voortraject:

Meid 78: 3-8 start spuiten (weet je ook wat?)

Startecho:

Naomi28 10-8

Jackie 28-7

FM's:

RPB - 4 augustus 1e

Sonja81 - 6 augustus 1e

Bianca1 - 6 augustus 1e

Nico74 - 9 augusustus 1e

IVFSH - 11 augustus 1e

Jackie 13-8 BMS meting

Punctie:

Terugplaatsing:

Testen

Geplaatst

he ivfsh....wat mooi...een mooi chaletje, midden in de bergen...wow...krijg spontaan het Sissi-gevoel...ik neem aan dat je die film wel kent? waar ze met Karl-Heinz in de bergen is...super romantisch gewoon...hihihi...volgens mij heb ik jullie nog zien zitten, ik kwam binnen tussen 11 en kwart over 11...moest je zoveel plassen??? ik ben ook blond (al is het dan geverfd), kort haar en had nu een legergroene 3-kwartbroek aan...was compleet in het groen maandag...hihihi...dus volgens mij hebben we elkaar toch gezien...de volgende keer zien we elkaar helaas niet, want ik heb op maandag de 1e fm...om 13.30 uur...ik zou zeggen...geniet lekker van je vakantie...wel balen dat je je zo ziek voelt...hoop dat het snel over is met al die frisse gezonde berglucht!!! en wandel voorzichtig!!

Roossie...al iets te zien???

liefs,

Nico

Geplaatst

Hey Girls,

Even een snel berichtje van mij ben een aantal dagen niet online, ga vanavond naar de Eiffel, zondagavond weer terug.

Iedereen succes met prikken en gesprekken!

Liefs Roossie

ps nog geen ongi

Geplaatst

Roossie...balen dat er nog geen ongi is...hoop niet dat ie komt als jullie in de Eiffel zijn...heel veel plezier in elk geval en geniet ervan!!!

x

Nico

Geplaatst

Hoi allen,

thanx voor de reacties. De vragen, als die er zijn, zal ik zeker stellen.

@ Nico74; ik gebruik deca.

Geplaatst

Dag medelotgenoten.

Nu ruim een week bezig met het spuiten van Decapeptyl, binnenkort menstruatie en dan beginnen met de puregon. Nog even navraag doen bij het ziekenhuis hoe dat precies zit met die puregon. Voel me best moe van de decapeptyl, zelfs als ik opsta in de ochtend. 22 augustus de 1e echo... Eind augustus de eerste IVF poging verwacht. Beste spannend allemaal. Voelt wel zwaarder als het UIU traject....Misschien ook omdat er na het IVF traject buiten de natuurlijke weg geen andere opties meer zijn.

Fijne dag,

Tulp

Geplaatst

hoi Tulp...welkom en succes met de IVF...

ik ben deze keer ook erg moe, en al helemaal als ik 's ochtends opsta...eigenlijk de hele dag door...

ik zal je bij het lijstje zetten..

Meid78...ik zal het voor je aanpassen...

x

Nico

Geplaatst

Voortraject:

Tulp: 27-7 (?) start deca

Meid 78: 3-8 start deca/

Startecho:

Naomi28 10-8

Tulp: 22-8

Jackie 28-7

FM's:

RPB - 4 augustus 1e

Sonja81 - 6 augustus 1e

Bianca1 - 6 augustus 1e

Nico74 - 9 augusustus 1e

IVFSH - 11 augustus 1e

Jackie 13-8 BMS meting

Punctie:

Terugplaatsing:

Testen

Geplaatst

Hoi Nico,

Hoe gaat het nu met je hoofdpijn? wordt t al wat minder?

spuit je nu deca en pregnyl?

op nr je volgende fm. succes!

groetjes Naomi

Geplaatst

@ bianca

Nee mijn vriend vind het niet erg om te spuiten, hij vind het zelfs wel leuk omdat hij dan ook wat kan doen dan alleen maar zaad afgeven zeg maar haha.. Ben er wel blij van.. zal zelf helemaal in paniek raken al ik het moet doen.

@ Roossie

Heel veel plezier!! en hoop dat je ongie snel mag komen!!

@allemaal

Nou vandaag dus mijn 1e fm gehad..

Links is er 1 bijgekomen dus heb er nu 7 links

Rechts zijn er 2 bijgekomen dus nu 5 rechts

Moet nog met de zelfde dosis (225 eenheden gonal+ deca) door blijven gaan tot maandag.. dan heb ik mijn 2e fm en hoopte hij mij te kunnen inboeken voor de punctie.. dus nog ff lekker weekend en dan gaat het heel spannend worden!!

Ik ben trouwens ook heel moe hoor.. soms zo erg dat ik ff moet gaan liggen anders trek ik het helemaal niet.. verder heb ik ook hoofdpijn.. maar dat is langzaam aan al minder aan t worden..

Verder gelukkig geen klachten !!

Liefs Priscilla

Geplaatst

hoi Naomi, nee...;-) op dit moment spuit ik deca en puregon. De pregnyl spuit je alleen (dus niet gemengd) en hoef je ook pas te spuiten ongeveer 36 uur voor de punctie...gelukkig is mijn hoofdpijn vandaag niet doorgebroken. Hoop dan ook dat ik er voorlopig van af ben...

RPB...nou...dat ziet er goed uit en hoort zich goed aan...5 en 7...hoop dat ze zich goed gaan ontwikkelen en dat je dan volgende week ingepland kunt worden voor de punctie...spannend...het begint nu echt eraan te komen...mijn duimen gaan in de draaistand staan!!!

ik voel links vanalles drukken...geloof dat mijn follikels daar flink aan het groeien zijn...hihihi...wie weet gaat het deze keer wel sneller en hoef ik niet 3 fm's te hebben...ga er echter wel vanuit dat ik er 3 ga krijgen...

hoe vinden jullie het eigenlijk dat je niet veel kunt vooruit plannen??? ik ben bijvoorbeeld echt een planner...het liefst heb ik alles vooruit gepland...ik vind dit verschrikkelijk, dat ik niets vooruit kan plannen...op dit moment ben ik gewoon afhankelijk ervan hoe het met de fm's zal gaan, en ook met lesgeven...ik moet tijdig doorgeven wanneer ik wel of niet aanwezig kan zijn...maar dat kan ik pas definitief doorgeven bij de laatste fm...zucht...hoe ervaren jullie dit??? ik heb gisteren tijdens de massage te horen gekregen dat ik maar eens moest beginnen met los te laten...op zich wel een goeie...maar ja...doe dat maar eens...toch best wel moeilijk...bij de vorige poging zat ik al te plannen...dan en dan kan ik met bevallings/zwangerschapsverlof gaan, en dan en dan hoef ik pas weer te komen werken, want dan plak ik er natuurlijk nog vakantie achteraan...dat heb ik nu dus eigenlijk helemaal niet...ik denk ook wel omdat ik minder enthousiast/gemotiveerd ben, minder vertrouwen erin heb, of wat voorzichtiger ben...de vorige keer ben ik er best wel naiief (of schrijf je naïef?) in gegaan in het traject...zo van...dat doen we wel eventjes...het viel ook gelukkig allemaal mee met de bijwerkingen, maar ja...die twee wachtweken en dan op de testdag erachter komen dat het niet gelukt is...tja...dan stort je wereldje toch wel even in en denk je achteraf...hoe heb ik zo goedgelovig kunnen zijn??? nu is mijn instelling meer van: eerst zien, dan geloven...hahahaha

liefs,

Nico

Geplaatst

Hoi Nico,

Wat ben jij goed bezig met je lijstjes!!!;)!!

Wat een ellende he!!Ik herken het helemaal ik wil ook altijd alles plannen!!Nu ben ik natuurlijk 2 maanden te laat ongesteld geworden wat een drama.Heb allemaal leuke feestjes deze maand maar word geen borrel voor mij.Wilde nog een weekje weg in de bouwvak en ook dat kon niet doorgaan.Ik zie het nu wel van dag tot dag en plan helemaal niks meer de aankomende week.Heb het ook tegen mn vrienden gezegt als ik me goedvoel bel ik wel anders is het even 3 weken wat stiller ;) Even wat tijd nu nodig voor mezelf.Maar het plannen los laten is wel moeilijk ;)!!

Hoi RPB

Wat een mooie hoeveel heid!!!! Daar moeten wel mooie eitjes in zitten!!!Kan niet anders hihi...Zie je erg op tegen de punctie of niet??

Hoi Tulp,

Welkom en hopelijk word je snel ongesteld!!!

IVFSH,

Hele fijne vakantie!!!Klinkt als een heerlijk weekje!!Hopelijk ga jeje snel iets beter voelen!!

Hier gaat alles nog goed soms voel ik wel dat het bezig is in mijn buik hopelijk groeit het nu niet zo explosief als voorgaande keren!

Geplaatst

Hey dames,

Ik kom me bij dit topic aanmelden want ik ga morgen starten met het korte protocol! Lijkt me heerlijk om geen weken te hoeven spuiten. Ik moet dit topic nog even goed doorlezen, want ben net verwezen door Bianca. Ik had al een nieuw topic geopend omdat ik deze niet kon vinden?

Groetjes, Aafke

Geplaatst

Hoi allen,

Nico, Ik dacht lijstjes, huh... Maar nadat ik even iets verder had gekeken zag ik inderdaad je lijstjes. Leuk en overzichtelijk.

Wat bedoel je trouwens met fm's? Dank Bianco voor je welkom. Hopelijk krijg je in ieder geval de komende tijd iets beter weer, er even tussenuit kan ook soms als (mini) vakantie voelen.

Tulp

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden