Ga naar inhoud

Uitgerekend in mei 2011!!!

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hey,

Ja ik ben een beetje stil maar dat komt vooral doordat mijn internetverbinding er de hele tijd uitligt, superhinderlijk... Mijn contact met de buitenwereld, snik!

IVFMoeke: ik snap het helemaal, heb het ook zooooo gehad. verveling begint nu ook wel te komen hoor, zit natuurlijk al 6 weken thuis en ik kom vooral de laatste 2 weken nauwelijks meer de deur uit. Vocht is ook killing, mijn voeten zijn echt eng gewoon. Manlief durfde ze nauwelijks te maseeren gisteravond, zei dat het aaanvoelt of ze zouden exploderen :s

Marjo: jij zult het ook wel heel zwaar hebben nu. Gelukkig voor jou een einddatum in zicht, dat lijkt me wel een heerlijk vooruitzicht!

Vannacht redelijk geslapen, maar was wel heel moe van gister. Heb overdag niet echt kunnen rusten want was gewoon te gefrustreerd/pissig en was mezelf alleen maar aan het opfokken. Vandaag neem ik dus GEEN telefoon optenzij het iemand is die ik zelf heel graag wil spreken. In het geval van mijn vader hielp dat niet opnemen vorige week trouwens niet, toen ging hij alleen maar vaker bellen ('Oh, er wordt niet opgenomen, er zal vast wat aan de hand zijn! Nog maar een paar keer bellen zo!" AAAAAAARGH!!). Ben gisteren zo uitgevallen dat ik hoop dat het me nu eindelijk een paar dagen bespaard blijft (gooi het maar op de hormonen)!

• Reacties 3,8k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Hoi allemaal,

Ben weer terug uit ziekenhuis, bloeddruk 130/90 maar blijft stabiel, verder geen eiwitten of afwijkende waarde in bloed. CTG was weer super, jongens hebben het fijn... nog niet ingedaald..hmm ik hoop ze voor a.s. vrijdag naar beneden te kletsen....Kortom, ik ben weer thuis, artsen zijn meer dan tevreden.

ivf moeke:die ukkies zitten veel te lekker... gelukkig is het einde in zicht. Lekker even lunchen met je moeder en zus klinkt heel gezellig.... Zitten zij ook zo in spanning? Ga jij je laten inleiden bij 41 weken of ga je het even aanzien? Wel fit de bevalling in hoor, jouw uk is toch al ingedaald? Ik dacht ook dat Aafke even er niet bij was vanwege frequente telefoondienst.. :clap2:

Aafke, Wat irritant dat je internet verbinding er steeds uit ligt....Gelukkig blijft de telefoon het wel doen:laughing4: Die arme vader van jou!!!! Internet is echt even je enige lijntje naar de buitenwereld he? zo jammer als het niet werkt. poehoe die voeten, wat shit zeg.... die mannen moeten wel wat drempels over... olifantenvoeten masseren, Andre poedert mijn billen elke avond trouw in met menthol poeder....

Jeanine: heo is het wachten? je bent zo stil, is er soms wat aan de hand???

Moeders: Hoe gaat het met jullie? Nog een beetje kunnen slapen tussen de luiers en het voeden door?

MIep: hoe slapen de beebs thuis? Gaat het allemaal goed, moeten jullie erg wennen?

Mama ree: Hoe doet Beau het?

Jolieneke: Hou je het nog vol en gaat het beter met je onderkantje... de goude tip... waterijs in je broekje (het moet niet gekker worden)

Boogie...... hup evi hup.....

Voor alle andere: succes met wachten..

Geplaatst

Hee!!

Hier alles goed hoor. Selma doet het goed dus dan is mama blij!

Met mama gaat het aardig. Baarmoeder wil niet zakken dus heb weer pillen. Niet leuk maar het moet maar. Mijn grootste probleem is niet slapen. Het breekt me op. Hoort er een beetje bij maar ik ben een kei in het niet kunnen slapen. Heb nu melatonine pilletjes gekocht... We zullen zien!!

Surf, fijn hoor dat je mannetjes het zo goed doen!! Hoop dat de bevalling lekker vlot vor je verloopt.

Zo, bezoek wc afgerond, ik ga 'hangen'. Hihi

Marjan

Geplaatst

Surf, ik ben ben steeds wachtende en ik vind het zo benauwd vandaag ! Klaag klaag ! Ik heb een buik als een betonblok en pijn tegen het middenrif aan. Net is er een vriendin geweest, Fijn even wat afleiding. Ze bracht een leuk schilderijtje mee voor de baby. Fijn dat ales goed gaat met de jongens en je bloeddruk is ook prima. Houden zo meid !

Geplaatst

Marjan, wat vervelend dat je zo slecht slaapt. De vermoeidheid gaat dan nu een beetje zń tol eisen he. Wel fijn dat Selma het zo goed doet ! Is je andere dochter alweer opgeknapt ?

Aafke, wat vervelend die telefoonterreur van je vader ! Ook al bedoelt men het goed het gaat irriteren tot en met. Laat hij een andere hobby zoeken. Ik heb zoń tante en die denkt dan niet als de telefoon een keer of 8 is overgegaan laat ik maar ophangen nee ze laat hem helemaal uitlopen !!!! Hoeveel keer is dat ? 20 keer ofzo ? Ik slaap niet zo best en ben erg jankerig zullen ook wel de hormonen zijn.

Ik ga nu een ovenschotel maken, kijken hoe lang het in mń maag blijft vandaag ha ha !

Geplaatst

[ATTACH]1346[/ATTACH]

Hallo lieve meisjes,

Daar ben ik dan. De trotse mama van onze Evi. Ze weegt 4020 gram en is 51 cm. Het is een heerlijk moppie.

De bevalling is als een razende verlopen. Ik begon 's nachts toch te twijfelen en heb in overleg met mijn man het ziekenhuis gebeld dat mijn vliezen gebroken waren. Ik mocht meteen komen. We hebben rustig aan gedaan. Hond nog uitgelaten, man heeft zich nog geschoren en toen op naar het ziekenhuis. Ik had geen weeën toen we om 3 uur aankwamen en ben daarom om 5:15 aangesloten aan de pomp. Ik had al 4 cm ontsluiting. Na een uur 8cm en om 8:15 is onze lieve scheet geboren. Een turbobevalling. Helaas wel uitgescheurd een bijna totaal ruptuur werd me zojuist door de kraamhulp verteld. Hier was ik niet van op de hoogte maar ik vertelde zo'n pijn aan mijn billen te hebben. Blijkt dus goed te verklaren te zijn. Ik voel alsof ik overreden ben met een bus maar wat is het genieten. We zijn al zo verwend met kaartjes, telefoontjes, bezoekjes en cadeautjes. Vanmorgen zijn we ontslagen uit het ziekenhuis. Evi haar bloedsuikers bleven stabiel. Ze heeft een dimpel? boven haar bil. Een soort putje boven het stuitje. Gek om te zien, zal ook niet weggaan maar heeft gelukkig niets te betekenen. Ik dacht meteen aan open ruggetje maar daar is geen sprake van.

Borstvoeding gaat eigenlijk heel aardig. Alleen niet zo goed begeleid in het ziekenhuis wat dat betreft. Ik persoonlijk ook niet zo. Dat vind ik wel erg vervelend maar de kraamhulp heeft vandaag een hoop goed gemaakt.

Ik zal regelmatig even om het hoekje kijken maar ben niet zo mobiel als Marjan. Mijn mobiel kun je mee bellen. :happy:

Geplaatst

OhhhhhhBoogie wat een plaatje !!!!

Wat een snelle be alling zeg, de "schade" klinkt erg pijnlijk maar geneest gelukkig en vast sneller met Evi om je heen! Geniet meid

Liefs Babeth

Geplaatst

Boogie, wat een scheet ( zoals je zelf ook zegt ;))

En een bevalling die klinkt als: 'willen we allemaal wel':P

Geniet ervan, heerlijk zeg!

Geplaatst

Oh Boogie, wat is het dan inderdaad snel gegaan zeg! Poeh! Ik teken voor kortdurende weeen al lijkt me zo'n ruptuur geen pretje.

Wat een moppie om te zien zeg, leuk dat je al een fotootje hebt gepost. Geniet van elkaar en ik hoop dat je snel geneest!

Geplaatst

En weer even het lijstje bijwerken!!!

Uitgerekend:

Jolieneke: 7 mei 2011 Meisje!!

Mama-Ree: 9 mei 2011

Aafke: 9 mei 2011 (14/12: meisje, 4/2: oh nee toch een jongetje!)

Junior: 11 mei 2011

Boogie: 11 mei 2011 (verassing!!)

Liselot: 12 mei 2011 Jongen !!

Miepie80: 13 mei 2011 (34 weken = 1 april = due date!)

Surf: 17 mei 2011 2 jongens.

Tess: 20 mei 2011

ivfmoeke: 20 mei 2011

Object: 20 mei 2011

Leeuw: 21 mei 2011

Jeanine: 29 mei 2011

Pauline: 30 mei 2011

Bevallen

Miepie 26 februari: Rutger, Noor en Anna!!!

Jeannet 15 april Megan

Mama-Ree 1 mei: Beau

Jolieneke 4 mei: Selma Lynn

Boogie 9 mei: Evi

Geplaatst

Oh boogie wat een mopje. Heerlijk om te zien. Wat een turbobevalling, wel erg pijnlijk nu voor jou lijkt me. Fijn dat de kraamhulp nu veel goed maakt, hoor het wel vaker van het zh betreft begeleiding m.N bij bv. Geniet va jullie meisje!

Geplaatst

Wat een plaatje Boogie! En wat een bevalling! Veel vrouwen tekenen daarvoor hoor!! Tja, die bijna totaal ruptuur is niet niks!! Ook ik heb veel hechtingen hoor!! Het heelt snel. Nu een weekje verder zijn de hechtingen al aardig weg, alleen het blauwe is nog pijnlijk!!

Geniet van je mooie meisje, en laat je maar lekker door de kraamverzorgster in de watten leggen!!

Ik zal ook eens een mooie foto zoeken…. dat verkleinen is altijd zo lastig!!

Ik duik zo mijn bedje in. Mijn grootste probleem: slapen! Manlief gaat wat meer van de nachtvoeding van me overnemen om mij fitter te krijgen. Heb net melatonine geslikt en nu maar hopen dat het een beetje werkt!

O ja, baarmoeder wil ook niet zakken: ook medicijnen voor… grrrr!!

Marjan

Geplaatst

Marjan wat rot van het slapen, hoop dat de tabletjes helpen. Kan dat voorkomen met bm? Wat zijn dat voor een pillen dan? Sterkte ermee

Aafke hoest met je internet? Fijn dat je duidelijk bent geweest, helpt dus al wat?

Geplaatst

Boogie, wat een schat van een baby ! Lief dat je al zo snel een foto van haar hebt geplaatst ! Jeetje wat ben je snel bevallen zeg , ik hoop dat je uitscheurwond gauw geneest. Maar nu lekker genieten van jullie meisje wat een wonder he !

Geplaatst

Boogie; Super foto, had al op hyves gereageerd. Geweldig zeg, zo'n snelle bevalling, maar t betekend ook wel dat je t zwaar hebt gehad!! Zo'n subtotaal ruptuur is geen pretje, en kost tijd om te genezen!! goed spoelen en af en toe met de billen bloot op n matje, zodat het goed kan 'indrogen' aan de lucht.....

(De Ex-kraamverzorgster spreekt ;-) , blijft toch altijd MIJN beroep hoor :-D )

Super dat je zo goed begeleid word door je kraamverzorgster, erg bellangrijk, vooral met de BV!!

Geniet ermaar lekker van meis, je hebt het verdiend!!

Marjan; vloeien wel normaal?? Vrouwenmantelthee (niet te drinken hor) help ook om je baarmoeder te laten zakken.... te koop bij n reform/kruiden winkel en baat het niet, schaad het ook niet, maar ik had er altijd positieve resultaten bij!!

k hoop dat je n beetje kan slapen meid, heftig hor, die gebroken nachten, je hebt er overdag ook nog 1 rondlopen....

Voor de overige Mei meiden.... heel veel suc6 met jullie bevallingen hoor!!! khoop dat jullie net zo bevallen als Marjan en Boogie!!!

liefs

Geplaatst

henne heeft alweer shitnieuws gehad, mogelijk een BBZ zwangerschap, wilde ik toch ook even delen hier.

ze schrijft in het pauze topic.

boogie hoe zijn de eerste nachten verlopen?

jeanine: trek je het nog?

Aafke: en bij jou nog alles rustig? moet je vrijdag naar de verloskundige, wat gaan jullie doen inleiden bij 41 weken?

marjan: hoe was het slapen gegaan en helpen de pillen goed voor de baarmoeder?

surf: hoe is je nacht geweest

ik heb weer wat beter geslapen, alleen het vocht doet echt zeer in mijn handen. Verder vandaag hier een zonnig dagje dus we gaan maar weer lekker in het zonnetje lezen

Geplaatst

Yep, hier nog geen teken van beweging (van leven des te meer: bij gebrek aan ruimte in buik heeft mannetje nu ontdekt dat hij als ie zijn benen strekt me heel hard in mijn rechterzij kan schoppen).

Qua inleiden ben ik er nog niet uit. Zie toch tegen de mogelijke complicaties op. Eerst vrijdag maar afwachten en ik denk dan evt eerst maar een afspraak maken om te strippen met 41 weken. Grootste probleem nu is een beetje de verveling, dag duurt lang als je alleen thuis zit. Manlief heeft vandaag vrij genomen en keutelt wat rond huis, dus dat is wel gezellig. Misscvhin straks samen even ergens gaan lunchen of zo.

Gelukkig vandaag weer wat koeler, dus heb steunkousen maar weer es aangetrokken...

Geplaatst

Boogie, gefeliciteerd met je prachtige dochter, wat een heerlijke bolle wangetjes heeft ze! Fijn dat je bevalling zo voorspoedig is verlopen, jammer van je ruptuur....sterkte daarmee. En geniet van jullie mooie wonder!

Hier alles nog rustig, gaat eigenlijk nog steeds prima met mij. Nog geen enkel teken dat de kleine zich gaat aandienen, maargoed, ben ook pas 38+4 dus zal ook nog wel even duren.

Alle wachtende dames, succes!

en alle moeders, geniet!

Geplaatst

Hee,

Hier een beter uitgeslapen Marjan. Of het komt vd melatonine weet ik niet maar het slapen ging beter.

Onze dame houdt er een raar ritme op na maar we mogen ook niet klagen. 'S ochtends onrustig en 's avonds. 'S nachts gaat aardig en overdag ook goed. Ze kan wel goed brullen hoor.

Tja, het kan zo zijn dat je baarmoeder erg groot is en langzaam zakt maar het kan ook dat hij niet goed wil legen als het ware. Doe je dan niks, loop je kans op een ontsteking. ik slik nu vrouwenhandel capsules. Super tweety, je geeft goede tips!! Je kunt er weer wat meer van gaan vloeien en buikpijn van krijgen maar goed, is niet anders!!

Wat spannend allemaal dames dat wachten. Wie is de volgende?? Aafke dacht dat jij het zou zijn maar dat had ik niet goed..... Wie weet kom je gauw??

Laatste dag kraamzorg. Spannend, en angstig..

Marjan

Geplaatst

Hoi allemaal,

Boogie, wat een heerlijke toet heeft Evi. en wat een supersonische bevalling zeg.... ongelooflijk. Heel vervelend van die ruptuur, maar wat een resultaat! :clap2:Echt heel goed gedaan.. Ik hoop dat ik ze er ook zo snel uitkrijg.

Ik hoop dat jullie lekker aan het genieten zijn van dit prille geluk.

Marjan, Wat fijn dat je nu beter hebt geslapen, dat lijkt me wel essentieel om het te kunnen volhouden. Is je man vrij of moet hij alweer aan het werk? Wat gaat dat herstel met hchtingen snel, ik hoop dat je je heel snel fitter voelt. Dat van die baarmoeder die moet zakken, is dat dan hetzelfde als krimpen? Wat het ook is, ik hoop dat het heeel snel gebeurd. Zet hem op en geniet maar lekker van de komende tijd.

Leeuw, spannend het dat wachten. het kan maar zo gebeuren.

Aafke, Poehoe dat wachten is heel naar..... wel gezellig dat je mannetje thuis is gebleven en een beetje heeft rondgekuierd. heerlijk. Andre heeft gisteren zo'n dagje genomen, zalig..... lekker gezellig met zijn tweeen. Helpen die steunkousen een beetje? Dat hoop ik maar..

Hier alles nog goed en rustig. we maken ons op voor vrijdag..... heel spannend... Als jullie nog tips hebben, kom maar door. Persoonlijk zie ik als een berg tegen die bevalling op.

fijne dag.

Marjo

Geplaatst

IVFmoeke, vannnacht lopen spoken ik had zo'n buikpijn en vanochtend ineens knallende koppijn. Maar gauw wat gegeten en een paracetamol genomen verder kalm aan vandaag ben gewoon te moe. Morgen weer voor controle naar het ziekenhuis.

Aafke, gezellig even lunchen met z'n tweetjes nu het nog kan. Eet smakelijk !

Marjan, heerlijk dat je wat beter hebt geslapen dat heb je wel nodig. Sterkte met de laatste dag kraamzorg. Je kan het straks goed "alleen" hoor je hebt het al eens meegemaakt met je oudste dochter en gelukkig is je man in de buurt. Lijkt mij ook wel weer lekker het huis voor je zelf.

Geplaatst

haha Marjan; vrouwenhandel capsules.... k kdacht al 'waar koopje die??' maar dat is hetzelfde als de thee.... Zolang het vloeien normaal is wat betreft geur, kleur en samenstelling en je temp.goed is, is het niet erg als het wat langer duurt voor dat je baarmoeder zakt!!! Het kan best zijn dat als je meer gaat lopen, je ineens nog (grote) stolsels gaat verliezen, en dan zakt tie alsnog!! of hij neemt er gewoon de tijd voor bij jouw!!

Gaat snel voorbij he?Zo'n kraamtijd!!!

K hoop dat je een leuke week hebt gehad!!

Geplaatst

Thanks voor jullie lieve reacties.

Het is zo genieten! Ons meisje heeft vannacht de hele nacht niet geslapen. Borstvoeding is behoorlijk intensief en ze krijgt momenteel ook nog maar weinig binnen. Ze lijkt ook honger te hebben. We hebben haar net gewogen en ze woog nu 3710 gram. Gaat hard dus maar nog niet teveel. Voor vannacht een spuitje en wat bijvoeding gekregen voor als ze weer zo huilt en rommelt. Ook lijkt ze wat geel maar we houden het in de gaten. Maar wat kun je toch meteen veel van zo'n moppie houden. Echt ongelooflijk! Ik wil niet anders dan kroelen :laugh:

Mijn man is vandaag alweer werken. Hij vond het erg jammer maar het kan helaas niet anders. Hij belde net al hoe het met z'n meisjes ging. Zo lief.

Ik hoop dat de 'verlossing' snel komt voor jullie en wat zullen jullie genieten. Zeker omdat de laatste loodjes zo zwaar zijn geweest. Je krijgt je 'lichaam' weer terug. Mijn buik wordt gewoon slank :laughing4: Het nadeel: ik zie de striae :mad: Zo zie je maar: elk voordeel, heeft z'n nadeel.

Kom gauw weer kijekn!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden