Ga naar inhoud

Het 12-weken bankje

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

@Meiske11: Met een tweeling heb je meer kans op complicaties, zoals tevroeg geboren worden etc. Een gynaecoloog heeft geneeskunde gestudeerd (universitair) en daarna een uitgebreide gynaecologische opleiding gehad. Deze weet meer over problemen tijdens de zwangerschap.

Een verloskundige heeft een hele uitgebreide hbo-opleiding gehad, gericht op het begeleiden van een 'normale' zwangerschap en bevalling, en op het signaleren van mogelijke problemen. Maar zij is dus geen arts. Bij problemen zal zij je altijd doorverwijzen naar de gynaecoloog. Omdat je met een tweeling meer kans hebt op complicaties, wordt je normaal gesproken vanaf het begin tot eind onder controle bij een gynaecoloog gehouden (voor zover ik weet... ).

Misschien is t bij jou zo dat je regelmatig bij die twee gynaecologen onder controle gaat, maar voor de gewone afspraken naar de verloskundige?

• Reacties 3,8k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst
Hoi Nanoes, voor echo's heb je een speciale opleiding nodig. Niet alle verloskundigen hebben die. Bovendien is die apparatuur heel duur, voor een zelfstandige vlos is dat denk ik een te grote investering. Maar wel vreemd dat zij je dan niet doorverwijst naar degene die dat wel kan.. Hier in Nijmegen is er een echocentrum voor alle vlossen samen, waar je dan een verwijzing voor krijgt, bv voor de combinatietest en de 20 wk echo.

Twee jaar geleden (mn vorige zwsch) was één van dames in onze vlospraktijk bezig met die opleiding. Ze zal m nu wel gehaald hebben :-).

Dank je, je weet er al heel wat van zie ik! Dat van die aparte opleiding, dat wist ik niet. Ik heb nog geen vlos gesproken, maar op de website van de dichtstbijzijnde las ik dat ze de echo bij het artsenlaboratorium laten doen. Dat lijkt me zo onpersoonlijk. Ik hoopte stiekem op regelmatig 'even naar de kleine kijken' bij de verloskundige. Zo werkt dat dus niet. Andere praktijken geven op hun website ook aan dat ze naar het echocentrum verwijzen. Die echo in het ziekenhuis smaakt naar meer, dus ik kan concluderen dat ik gewoon verwend ben. :angel1: Gelukkig staat er nog een echo bij het ziekenhuis op het programma. Daarna moet ik me bij de vlos melden.

Geplaatst
doen ze bij jou in het ziekenhuis geen echo? ik heb een lijst gekregen van de gyn met zoveeel nr s van verloskundige maar gelukkig heb ik al 1 op het oog die ga ik morgen bellen om het vast te stellen. succes met het zoeken naar verloskundige die vind je wel

Ja, in het ziekenhuis krijg ik wel echo's maar na de tweede echo scheiden zich onze wegen en moet ik naar de verloskundige. Ik heb twee praktijken in de buurt, vandaag keuze maken en morgen maar eens bellen voor een kennismaking.

Ik zie nu pas dat we hier twee Meiskes hebben, geinig.

Geplaatst
Dank je, je weet er al heel wat van zie ik! Dat van die aparte opleiding, dat wist ik niet.
Haha, dat komt alleen omdat één vd dames van onze vlospraktijk bezig was met die opleiding haha.

Ik vond de echo in dat centrum trouwens heerlijk: het was een hele lieve ervaren verloskundige die de echo deed. Ze nam er ruim de tijd voor. Hopelijk tref jij dat ook zo!

Geplaatst
@Meiske11: Met een tweeling heb je meer kans op complicaties, zoals tevroeg geboren worden etc. Een gynaecoloog heeft geneeskunde gestudeerd (universitair) en daarna een uitgebreide gynaecologische opleiding gehad. Deze weet meer over problemen tijdens de zwangerschap.

Een verloskundige heeft een hele uitgebreide hbo-opleiding gehad, gericht op het begeleiden van een 'normale' zwangerschap en bevalling, en op het signaleren van mogelijke problemen. Maar zij is dus geen arts. Bij problemen zal zij je altijd doorverwijzen naar de gynaecoloog. Omdat je met een tweeling meer kans hebt op complicaties, wordt je normaal gesproken vanaf het begin tot eind onder controle bij een gynaecoloog gehouden (voor zover ik weet... ).

Misschien is t bij jou zo dat je regelmatig bij die twee gynaecologen onder controle gaat, maar voor de gewone afspraken naar de verloskundige?

ok erg bedankt voor je uitleg nu snap ik het. ik heb een hele aparte gyn die niet zoveel zegt pff ik ga straks bellen en dan wil ik een uitleg van hoe het nou zit want ik snap het ook niet zo goed. en als ze mij in het begin onder controle willen houden is het dan om de week of 2 ? volgende week dinsdag heb ik een afspraak met deze gyn. krijg geen 3de echo dus 12 weken echo wat ook raar is ? maar ja ik zie het wel als ik haar straks spreek wil ik alles weten

Geplaatst
Ja, in het ziekenhuis krijg ik wel echo's maar na de tweede echo scheiden zich onze wegen en moet ik naar de verloskundige. Ik heb twee praktijken in de buurt, vandaag keuze maken en morgen maar eens bellen voor een kennismaking.

Ik zie nu pas dat we hier twee Meiskes hebben, geinig.

ok nu snap ik het heb je al een keuze gemaakt? ja er is hier nog een meiske haha

Geplaatst

Nou meiden de pispot is binnen. Net is de mevrouw van MvM geweest en ik moest weer opnieuw testen.

Haha alsof ze me niet vetrouwde en ik had meteen een flashback met die streepjes. Nu heb ik een prachtige ketting gekregen waar denk ik zo heel de buurt mee loopt want ze vertelde me dat er ongeveer 40 dames zwanger zijn in mijn buurtje. Nou dat is wel gezellig voor die kleine strax. Ik moet nu wel opletten met de ophaaldag en het binnenkort maar alvast tegen mijn buurvrouw vertellen. Ze zet er gerust een wijnfles naast.

Grtjs Mo

Geplaatst

Meiske11.. ik heb net vandaag het kraampakket en de kraamzorg geregeld bij CZ.

Je kunt inloggen op www.mijncz.nl bij wijzigingen doorgeven staat rechts, zwangerschap. Formuliertje online invullen. Kraamzorg organisatie die je wilt aanvinken en formulier verzenden.

Klaar....

Geplaatst
hoi hoi,

Zijn er mensen die ook de combinatie test doen,ik heb deze over ongeveer 2 weken ,bloedtest heb ik al gedaan dus krijgen we direct de uitslag.

Nu maar hopen dat die goed is want als deze zeer slecht is gaan we waarschijnlijk vruchtwaterpuntie doen,ik hoop dat ze dat dan op korte termijn doen.

fiona

Hoi Fiona,

Ja, wij gaan de combinatietest ook doen, als we zover zijn (nog een paar weken duimen en bemoedigend toespreken dat kleine mupsje, dat hij/zij zolang blijft zitten!)

Ik ben inmiddels 41 en de kansen op down worden groter... Ik weet nog niet zo goed wat we doen als de uitslag niet zo goed is. Vorige keer hebben we besloten geen vrwpunctie/vlokkentest te doen, omdat de kans op down kleiner was dan de kans dat het bij de vrwpunctie/vlokkent. mis zou gaan.

Heb trouwens net weer gelezen dat er nu een bloedtest is die down even goed kan voorspellen als de vlokkentest! maar natuurlijk nog in teststadium, dus voor ons te laat.

Maar goed, eerst maar eens die 12 wk doorkomen!

Geplaatst

Spannend allemaal he??

Yola ik zie een combinatie test zelf niet zo zitten. Ik ben dan nog maar 34 over 3 weekjes maar weet nu al dat ik het toch niet weg laat halen. Dan wil ik het ook niet weten zeg maar. Paul is er nog niet over uit of hij wel of niet wil. Morgen naar de gyn dus dan zal hij het wel aankaarten en kunnen we het daarna nog bespreken. Als Paul het toch wel graag wil doen dan kan ik er niet onderuit denk ik, maar dat is een beslissing die we toch samen moeten nemen.

Dat van die 12 weken doorkomen begrijpen we allemaal denk ik heel goed. Terwijl ik overal lees dat na de 16e week pas echt het gevaar van miskraam geweken is. Waarschijnlijk is het vanaf 12 weken tot een minimum gereduceerd of zo??? Hou me liever vast aan 12 weken daar zijn we eerder aan nietwaar?

Hier sinds gister eigenlijk geen kwaaltjes meer en vandaar weer extreem vroeg wakker. Gelijk bang dat het mis is. Bah wat kan me lichaam me toch gek en onzeker later voelen. Tuurlijk zit het nog goed....... Gelukkig morgen weer naar Spruitje kijken en als alles goed is, lees als mama weer gerustgesteld is, de kraamzorg maar gaan regelen en de ongeboren vrucht aangeven............ Het wordt steeds echter!!!!!!!

Geplaatst
Meiske11.. ik heb net vandaag het kraampakket en de kraamzorg geregeld bij CZ.

Je kunt inloggen op www.mijncz.nl bij wijzigingen doorgeven staat rechts, zwangerschap. Formuliertje online invullen. Kraamzorg organisatie die je wilt aanvinken en formulier verzenden.

Klaar....

erg bedankt voor je uitleg simba ! maar zit nu bijna op 12 weken kan ik het ook nu aanvragen of is het te vroeg? en krijg je kraam pakket meteen of pas op de 7de maand?

Geplaatst

Meiske gewoon aanmelden. Wordt geadviseerd het zo vroeg mogelijk te doen zeker voor de 13e week. Je krijgt je kraampakket idd ergens begin 7e maand geloof ik.

Geplaatst

wie kan mij helpen of heeft er verstand van? zit in de scheiding en krijg een 2 ling en heb wwbuikering en woon in nl en ik heb me eigen huis en hij zijn eigen huis. waar heb ik nog meer recht op behalve zorg huur en kindgebonden buget en kinderbiijslag ? en over alleenstaand ouder korting krijg ik die meteen? heb verder geen andere kids.

Geplaatst

Ik begrijp dat je het kraampakket pas later krijgt. Maar dat zie ik wel verschijnen.

Er wordt aangeraden om voor de 14de week kraamzorg aan te vragen.

Maar je kan het in principe gewoon direct aanvragen.

Geplaatst

ik heb die kraampakket en kraam zorg gebeld en geregeld. en toen zei ze dat ik 2 weken moest wachten voor een bevestging. en toen zei ze ook nu je 2 ling verwacht kunnen ze in couveuse in het ziekenhuis liggen en dat je beter gezins pakket verzkering kan regelen ik zei ja is goed toen moest ik even wachten daarna zei ze aangezien je achterstanden van de afgelopen tijd dat je moeilijk kon betalen weet ik niet zeker of het gaat lukken. maar dan krijg ik toch bericht over 2 weken. ik hoop van wel want anders als ze daar in het ziekenhuis liggen dat ik dan 2 weken lang moet betalen en het is best een behoorlijk bedrag pffff maar eigenlijk zijn mij kinderen verplicht om te gaan verzekeren voor een gezinspakket verzekering ook al had en heb ik achterstanden??? ik betaal wel de laaste tijd een bedrag per maand terug. maar ben nog steeds niet anvullend verzekerd pas als alles betaald is dan pas eerder niet jammer genoeg.

Geplaatst

Meiske wat balen zeg van je achterstanden. Je hebt een betalingsregeling nu, maar ze kunnen het je altijd zo moeilijk maken nietwaar??

Zijn jullie tijdens de behandeling gescheiden als ik vragen mag of ben je bewust alleen aan het traject begonnen??

Sterkte in ieder geval en ik hoop dat alles op zijn pootjes terecht komt..

Geplaatst
Meiske wat balen zeg van je achterstanden. Je hebt een betalingsregeling nu, maar ze kunnen het je altijd zo moeilijk maken nietwaar??

Zijn jullie tijdens de behandeling gescheiden als ik vragen mag of ben je bewust alleen aan het traject begonnen??

Sterkte in ieder geval en ik hoop dat alles op zijn pootjes terecht komt..

dank je wel. ja heb zeker een betalingsregeling ja ze kunnen me altijd moeilijk maken pff maar als de brief over 2 weken komt met nee je krijgt geen gezins uitbreiding verzekering dan ga ik advodaat inschakelen. kinderen zijn verplicht in nl om verzekerd te worden ze hebben niks met mij schulden te maken. en zoiezo is het gratis tot hun 18de snap niet waarom ze dan nog miss moeilijk kunnen doen . nee heb de trject samen met hem gedaa. maar we hadden vaak problemen dat ik zo niet verder wil leven.

Geplaatst

Heftig hoor, petje af dat je voor jezelf en je kindjes hebt gekozen in deze positie. Zal een moeilijke beslissing geweest zijn.

Hoop dat je geen advocaat nodig hebt zeg, je hebt al genoeg aan je hoofd.

Geplaatst

Hei, ik ga dit bankje verlaten. Ik ben in mijn twaalfde week aanbeland, met de 18 weken echo krijg ik een termijndatum maar ze zei dat ze dacht dat het nu 12 weken en 1-3 dagen was. Dat betekend dat ik rond 1 augustus uitgerekend ben. Het hartje klopte, alles was prima met de nekplooitjes. Eind deze week worden we nog gebeld met de resultaten van de bloedproef. Het was ongelooflijk...

[ATTACH=CONFIG]653[/ATTACH]

Geplaatst

Ursela, wat heerlijk! Gefeliciteerd hoor! De spannendste weken achter de rug. Hoop dat de moeheid snel minder wordt en dat je lekker kunt genieten!

Meiske11, zorgverzekeraars zijn verplicht iedereen te accepteren voor een basisverzekering. Kinderen krijgen volgens mij automatisch de verzekering die de ouders/één van de ouders hebben. Mijn man en ik hebben een aparte verzekering, ik gezinspolis hij niet. Wij schrijven het kindje in dat geval op mijn polis bij, die is het meest uitgebreid. Voor een aanvullende verzekering mag de maatschappij je weigeren voor zover ik weet. Idd niet fijn, helemaal niet als je je voor je kindjes wil verzekeren! Hoop dat 't goed komt :)

Moto, raar hè, opnieuw testen met mvm. Vond het beetje vreemd, urine opgevangen in een Ikea beker :S en dat moest meteen in 't blauwe containertje! Alle beetjes hielpen... k had het al bijna weggespoeld!

Witje, ik las vorige week ergens dat de eerste 6 weken de meest kritieke zijn. Daarna tot week 12/16. Dus die eerste kunnen we vast afstrepen!!

Geplaatst
Heftig hoor, petje af dat je voor jezelf en je kindjes hebt gekozen in deze positie. Zal een moeilijke beslissing geweest zijn.

Hoop dat je geen advocaat nodig hebt zeg, je hebt al genoeg aan je hoofd.

de beslissing zat er aan te komen helaas. nee hoop niet dat ik advocaat moet regelen . ik moet morgen hun weer bellen voor die kraam pakket ze moeten mij 2 pakketten sturen en geen 1 . en ik ga er ook gelijk erbij zeggen dat de kinderen verplicht verzekerd moeten staan effe kijken welke vrouw mij morgen met me gaat praten. heb geen zin om 2 weken te wachten in de spanning

Geplaatst
Ursela, wat heerlijk! Gefeliciteerd hoor! De spannendste weken achter de rug. Hoop dat de moeheid snel minder wordt en dat je lekker kunt genieten!

Meiske11, zorgverzekeraars zijn verplicht iedereen te accepteren voor een basisverzekering. Kinderen krijgen volgens mij automatisch de verzekering die de ouders/één van de ouders hebben. Mijn man en ik hebben een aparte verzekering, ik gezinspolis hij niet. Wij schrijven het kindje in dat geval op mijn polis bij, die is het meest uitgebreid. Voor een aanvullende verzekering mag de maatschappij je weigeren voor zover ik weet. Idd niet fijn, helemaal niet als je je voor je kindjes wil verzekeren! Hoop dat 't goed komt :)

ok dank je wel dus ik kan het ook bij mij ex doen hij heeft vgz en ik cz ? ik weet dat ze aanvullend mij niet geven dat begrijp ik. maar ik wil gezins uitbreiding dat is toch verplicht en makkelijk voor de kinderen? of is er een verschil?
Geplaatst
Witje, ik las vorige week ergens dat de eerste 6 weken de meest kritieke zijn. Daarna tot week 12/16. Dus die eerste kunnen we vast afstrepen!!

@Rosaly, volgens mij is het rond de 9 weken kritiek. Tenminste toen ik van de zomer een missed abortion had bij 10 weken, werd dat gezegd. Hoe gaat het met je?

Nog een week!! Yeah eindelijk een echo

Geplaatst

@Ursula, super dat alles goed is en dat je van dit bankje af kan! Geniet ervan!

@Witje, hoe gaat het met jou? Is het bloedverlies gestopt?

Wanneer heb je nu weer een echo?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden