Ga naar inhoud

Kinderwens eigenlijk vervuld, maar....

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
Esther, dat is ook mijn "probleem". Ik zie dit ook als begin van leven. Als er in een gezin 3 kinderen groot kunnen worden dan moet dit ook lukken met 5.

Waar ik alleen even mee zit zijn de eventuele maanden van zwangerschap. Wat vraag ik van mijn lijf? Mentaal ben ik ontzettend sterk, je krijgt mij er niet

zo snel onder, daar ben ik niet bang voor. Ook niet voor het extra "werk" wat een kindje met zich mee brengt.

Financieel kun je het zo bont maken als je zelf wilt. Wij wonen in een heel groot huis waar nog wel ruimte is om twee kamertjes extra te maken.

Het is ook nog eventjes de ver van mijn bed show want ik zal eerst nog moeten bevallen en herstellen (en hopen dat onze twee beebs gezond op de wereld komen) voordat

we hier echt een besluit over moeten nemen.

Wat zijn jullie toch allemaal geweldig! Dat jullie zo eerlijk en open dit toch wel moeilijke onderwerp met mij willen delen.

Dank daarvoor!

Liefs,

Vanessa

Ja wel heel bijzonder hoor dat er met respect naar elkaar toe gereageerd wordt!

Natuurlijk vraag je e.e.a. van je lijf! Zonder meer en het is ook idd de vraag of je lijf dat aankan maar dat is iets waar je denk ik nu nog niet zoveel van kunt zeggen! Eerst moet je lijf dit händelen...een tweeling dragen en bevallen en daarna opknappen. Ik snap dat je met je leeftijd zit maar ik vraag me wel echt af of het verstandig is in jouw situatie om zo snel na deze zwangerschap weer zwanger te willen worden? Je bent zo snel na Bo weer zwanger geraakt en nog wel van een tweeling wat ook een hele andere zwangerschap is denk ik dan van 1 kindje of niet?

Moeilijk hoor!

Mijn zus (die met zeven kinderen) geeft wel aan dat haar lijf nooit meer zo wordt als voorheen, dat kan natuurlijk ook niet met zoveel kinderen, maar dat ze geen specifieke klachten aan zeven zwangerschappen heeft overgehouden. Mijn andere zusje (die met drie kinderen en nu zwanger van de vierde) geeft aan dat het na dit kindje genoeg is, ook voor haar lijf. Dus dat is ook zo persoonlijk. Ik denk dat je geen enkele situatie met elkaar kunt vergelijken.

Mijn vader heeft paarden en die worden bereden door een meisje vlak bij hen uit de buurt. Zij is de oudste uit een gezin van 14!!! kinderen. Dat is echt bizar heftig en onvoorstelbaar! Haar moeder is net weer bevallen van een tweeling. Deze vrouw is echt op lichamelijk.

Geplaatst

Heee allemaal,

Goh, dit blijven toch moeilijke ethische dilemma's...Die niemand voor je kan beslissen. Je zult er zelf een goed gevoel aan over moeten houden. Als ik zo denk dat je nu snel weer zwanger zou kunnen zijn van een tweeling...tjee da's nogal wat. Dat vergt echt ontzettend veel van je lichaam en geest. Je hebt er dan thuis 3 rondlopen en opnieuw zwanger. Van de andere kant kan ik me je gevoel heel goed voorstellen dat je ze niet 'zomaar' weg wilt doen. Is natuurlijk ook een heel kostbaar bezit.

Zo kom je als ivf moeder weer in aanraking met vreselijk moeilijke dilemma's...

Wij wilden onze overgebleven embyo's doneren aan kinderloze stellen. Dit kan in Nederland helaas niet zomaar.... Wij hebben nooit cryo's gehad helaas...dus de keus werd voor ons al gemaakt.

Heel veel sucses met je keuze!

Liefs Anne

Geplaatst

Hoi vanessa

Ik zit niet in zo'n situatie maar als wij gezonde kindjes hebben en we willen echt niet meer omdat het niet haalbaar is zou ik denk ik weet niet zeker het afstaan aan mensen die echt geen kinderen kunnen krijgen en het zo zouden willen.

Zomaar vernietigen zou ik ook niet kunnen.

Ik hoop dat jullie eruit komen.

Succes en dat je snel je twee kanjes in handen hebt.

Liefs Jessica

Geplaatst

Hallo Meiden

ik heb nog niet alle berichtjes gelezen, moet ik nog even op mijn gemak geen doen maar ook wij hebben nu nog 5 cryootjes. Ik ben er nog gniet teveel mee bezig maar soms denk ik ook weleens, jeetje wat veel. Schenken aan anderen, nee, dat vind ik moeilijk terwijl je er anderen ook heel erg blij mee zou maken.Maar mezelf kennende zou ik me niet kunnen verenigen met de gedachte dat er ergens een genetisch kindje van ons rondloopt. Schenken aan de wetenschap, vind ik ook heftig. Momenteel hebben we nog ingevroren zaad in Brussel, wat mij betreft mogen ze dat gebruiken voor onderzoek.

Mijn gevoel zegt dat wij ze alleen ene kans gaan geven. Nu heb ik eerder cryo´s gehad, in totaal 6, 3 hebben de ontdooiing niet gehaald, 2 hebben zich niet genesteld en de laatste eindigde in een vroege miskraam. Ik ga er dus ook echt niet vanuit dat uit de 5 cryo´s nog 2 of meer kindjes geboren gaan worden.

Maar ik kan me voorstellen dat de "cijfers" voor anderen gunstiger zijn: het zaad van mijn man is nu eenmaal erg slecht.

Vanessa, je zou er toch ook voor kunnen gaan om tzt de cryo´s per stuk te laten ontdooien en per stuk te laten terugplaatsen? Mocht er weer een zwangegrschap ontstaan dan is die lichamelijk wellicht veel minder belastend als nu en ook nog in de wetenschap dat er 3 hummeltjes rondlopen en/of kruipen....

jeetje wat moeilijk he, ik denk dat er genoeg zijn die nooit gedacht hadden hier ooit mee te maken te krijgen.

liefs

Babeth

Geplaatst

Niet alle eskimootjes overleven het proces.... Wij hebben er nog 6 maar vaak sneuvelen er ook wel een paar.....

Hopen dat we er een broertje of zusje uit krijgen voor ons zoon... het is 10 tot 15% maar..

Geplaatst

Dit vind ik ook heel moeilijk... wij hebben gezegd toen we cryo's hadden dat we ze ook terug zouden laten plaatsen. Maar nu is mijn bevalling helemaal niet goed verlopen en nu weet ik niet of ik er ooit nog 2 tegelijk terug durf te laten plaatsen. Merk dat ik daar nu al over nadenk (en dat ik nog last heb van mijn hormonen en dit heel erg moeilijk vind). Vandaag helemaal: buurvrouw hier is zwanger van een tweeling en dan ga ik daar toch weer heel erg mee bezig zijn.

Geplaatst

Dit is een onderwerp dat ook mij heel erg heeft bezig gehouden maar waar we nu een keus in hebben gemaakt die voor ons goed voelt. Onze cyro's (6) blijven in de vriezer liggen tot het doneren in Nederland ook echt mogelijk is. Ook wij zien de embryo's als het begin van het leven, maar voor ons gevoel is het dan ook niet meer dan dat. Het leren kennen van het leven en de liefde begint in de buik van de dragende vrouw, zij zal dan ook echt de moeder wezen en wij zijn enkel in staat om daarin bij te dragen. Een mooie gedachte om iemand een stuk op weg te kunnen helpen naar het ultieme geluk dat een gezin met zich mee brengt.

Ik moet zeggen dat ik het ook top vind dat mensen het aan de wetenschap bij willen/kunnen dragen, wie weet wat ze hier weer van leren en hopelijk wordt het dan voor de volgende generatie weer makkelijker om tot een zwangerschap te komen, op die manier draag je hetzelfde doel uit, uiteindelijk iemand op weg helpen naar het ultieme geluk van het gezin, alleen bewandel je dan een andere route.

Geplaatst

Beste Vanessa, ik kan me je gevoelens en ideeen helemaal voorstellen. Ook ik denk dat, waar plaats is voor 3 is toch vaak ook wel plaats voor nog een bedje of wellicht zelfs 2? En tsja, wat is inderdaad compleet? Natuurlijk vergt een zwangerschap veel, zeker met kleintjes maar dat is tijdeljk. En gelukkig heb je nog even tijd om erover na te denken. Succes met je keuze tzt en geniet voor nu van je zwangerschap en de heerlijke gedachte dat je straks 3 kleintjes hebt. Dat is toch een onvoorstelbare droom als je ooit het nieuws hebt gekregen dat kindjes krijgen heel moeilijk wordt? Ik prijs mij er iedere dag gelukkig mee. Charlotte

• 3 weken later...
Geplaatst

Stel dat wij nog cryo's over hadden die we niet meer zouden gebruiken dan doneren wij ze aan de wetenschap. Op die manier wil ik iets terug doen, en als er geen onderzoek wordt gedaan kunnen andere mensen ook niet worden geholpen. Vernietigen zou ik niet doen, om dat ik vind dat er dan een bron van informatie (even 'hard' gezegd) kapot wordt gemaakt. Aan een ander doneren zou ik voor mezelf te moeilijk vinden. Dat er dan zeg maar ergens een kind van je rond loopt, lijkt me gewoon moeilijk.

Geplaatst

@Nika bedankt voor je reactie.

Wij zijn er ook nog steeds niet uit. Nu hoeft dat ook nog niet maar ik kan na deze zwangerschap niet al te lang wachten.

Dit i.v.m. leeftijd etc.

Wij gaan denk ik een keer met onze dominee praten, niet dat die direct een oplossing hebben zal maar misschien kan die

mij op rustiger gedachten brengen, misschien zie ik het allemaal iets te gevoelig.

Geplaatst

@Vanessa, ik zie ook dat je diabetes hebt. Dan lijkt het me voor jou extra zwaar als je zwanger bent. De vraag is ook of het verantwoord is medisch gezien.

Misschien zie jij het inderdaad ook anders omdat je zwanger bent geworden van je pogingen. Ik heb dat niet, dus zie een embryo eerlijk gezegd niet zo als een leven/potentiele baby, want het is nog steeds niet gelukt bij ons.

Geplaatst
tja...grote gezinnen...wat is druk en veel? Dan heb je het denk ik heel erg over draagkracht/draaglast. Wat de 1 kan handelen kan de ander niet zeg maar.

Ik kom uit een gezin met vijf kinderen, mijn oudste zus heeft er zeven (en dat is me toch een knotsgezellig gezin), volgende zus vier, broer drie, zusje zwanger van de vierde. Ik denk niet dat ik dat aan zou kunnen maar wat voor de één geld geld niet voor de ander denk ik.

Esther, ik lees net dit stukje (al ruim een maand geleden getypt) maar wat lijkt me dat heftig zeg, dat al je zussen en broerjtes zoveel kinderen hebben gekregen. Dat lijkt me extra confronterend dat het bij jullie niet lukt. Wat een rit hebben jullie er op zitten zeg. Wij komen ook al aardig in de buurt, in maart gaan wij onze 5e behandeling doen...

Veel sterkte iig!! Ik heb bewondering voor hoe je het oppakt en ik vind dit een onwijs interessant topic.

Wij hebben nooit iets in de vriezer gehad, we waren al blij als we uberhaubt een verse tp hadden! maar we hopen natuurlijk altijd om meer follikels en meer bevruchtingen.

Aangezien dat er bij ons nooit veel zijn, zullen wij waarschijnlijk in zo'n situatie proberen op te maken zodat ze niet vernietigd hoeven te worden.

Tegelijkertijd ben ik de wetenschap onwijs dankbaar en wil ik er ook wel wat voor terugdoen om andere vrouwen verder te helpen...

Maar ja, we hebben dus nog niet in die positie gezeten... Toch goed om over na te denken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden