Jump to content

Kinderwens eigenlijk vervuld, maar....

Recommended Posts

Posted

Oorspronkelijk geplaatst door EDR

De 1e 2 behandelingen mochten wij maar 1 embryo terug laten plaatsen en vanaf de derde behandeling 2. Wij hebben nooit cryo's gehad omdat wij nooit meer eicellen laten bevruchten dan dat er teruggeplaatst worden. WIj kiezen er dus bewust voor om geen cryo's te hebben zeg maar. Wij zien een embryo als het begin van het menselijk leven, mens in wording, en voordat wij het hele traject in zijn gestapt een paar jaar geleden hebben we besloten dat we het op deze manier gingen doen. Vandaar geen cryo's.

Hier snij je een teer punt aan Esther.

Bo is net 1 jaar en de tweeling komt binnen nu en 7 weken. Dan zou je zeggen, geweldig! Een gezin met drie kinderen waar er misschien anders geen een kindje

geboren was. Wat een wonder!

Maar nu komt het probleem, wat gaan wij doen met de 2 cryo's die wij hebben?

Ik zit in een enorme strijd, zoals de meeste weten ben ik niet meer 1 van de jongste (38 jaar) en ben diabetes patient.

Mijn man en ik hebben allebei een eigen bedrijf en het wordt dus best aanpoten met drie kleintjes.

Maar......

Om twee cryo's (lees twee ieniemienie mensjes) te laten vernietigen kan ik niet over mijn hart verkrijgen.

Dus gaan we denk ik straks na de bevalling maar zo snel mogelijk over tot het terugplaatsen van deze twee kanjers.

Hoe staan jullie hier allemaal in?

Posted

Hai Vanessa,

Ik ben ook inmiddels zwanger van de tweede en heb nog 6 cryo's liggen.

Gezien mijn leeftijd en de miskramen die ik gehad heb, laat ik deze over voor de wetenschap.

Posted

Moeilijk Vanessa... Maar stel dat je weer zwanger wordt van een tweeling? Heb je natuurlijk zelf al bedacht maar 5 kinderen?

Eigenlijk zijn bij mij heel veel minimensjes vernietigd... ik heb nu pas voor het eerst cryo's, maar heb altijd embryo's 'over' gehad, de eerste keer zelfs 10! De tweede keer 5 en de laatste keer eentje. En deze zijn allemaal vernietigd, omdat ze niet goed genoeg waren om in te vriezen, maar waren wel bevruchte eitjes dus eigenlijk ook minimensjes... Ik probeer daar niet teveel over na te denken en heb ook het gevoel dat ik daarin geen keus heb gehad. Je wil toch zoveel mogelijk eitjes proberen te laten bevruchten omdat je niet van tevoren weet hoeveel er bevrucht worden. Ik vind het een van de grote nadelen van dit hele traject.

Veel succes met het maken van jullie keuze!

Caroline

Posted

Jeetje Vanessa..

Heel fijn natuurlijk die cryo's, maar om ze nou te 'gebruiken' omdat je het zonde vindt..poeh dat vind ik nogal wat...

Straks heb je 3 gezonde kinderen (hopen we natuurlijk allemaal!!) en wat als je weer zwanger raakt van een 2-ling en er is wat met de kindjes..

Wilde je altijd al meer dan 3 kinderen?

Eerlijk gezegd zou ik er ook moeite mee hebben om ze te laten vernietigen maar ze op te gebruiken voor het op zijn, nee...dan liever vernietigen denk ik...

Trouwens, hier zouden 2 kindjes welkom zijn, maar liever 1 hoor. En dan zouden we de eventuele cryo's (zo denken we nu) niet meer gebruiken.

Dus nee ik zou ze niet laten tp en straks met 5 kinderen 'zitten' .

Als je het aankunt, zowel financieel en emotioneel, dan zeg ik ja, maar je klinkt alsof jullie het financieel niet zouden kunnen bolwerken, dus dan lijkt de keus niet zo moeilijk denk ik.

Sorry, heel verhaal geworden maar ik hoop dat mijn standpunt een beetje overgekomen is.:-)

groetjes Sab

Posted

hoi hoi vanessa

herkenbaar!!!!

Wij hebben ook nog 2 cryos liggen in belgie.

En het is idd moeilijk om er niets mee te doen of te laten vernietigen, het zijn minimensjes.

Maar ik word in maart 41.

en we wonen klein

en we hebben onze handen al vol aan Noa.

Ik heb ook nog een MS, weinig klachten alleen die vermoeidheid speelt savonds wel parten na het eten al.

Maar ik zou het ook wel heel leuk vinden als ze nog een brusje krijgt!!

Dat is wat mij wel erg leuk lijk voor haar.

Op het moment denk ik, ik zou die 2 cryos wel willen proberen, lukt het dan is het leuk en lukt het niet dan is het jammer maar niet zo erg!

En het zou dan wel fijn zijn als het dan met een jaar proberen!

Dus wie weet!

Liefs Claudia

Posted

Wij hebben ervoor gekozen niet gebruikte cryo's te doneren aan de wetenschap. Per slot van rekening heeft de wetenschap ervoor gezorgd dat de cryo's uberhaupt ontstaan zijn, dus dit is een soort 'bedankje', net als MvM.

Posted

Hoi Vanessa,

ben je nu spontaan zwanger geworden van een tweeling of ook via ivf?

tja het is idd lastig want straks krijg je weer een tweeling heb je straks 5 kinderen

Posted

De behandelingen waarbij wij cryo´s hadden, hebben we ook besloten om ze later terug te laten plaatsen, vernietigen zou ik niet kunnen, maar de laatste bahandeling hadden we maar 2 emmy´s en geen cryo´s, dus die 2 zijn teruggeplaatst, en nu zijn we zwanger en zal het waarschijnlijk bij deze 2 kinderen blijven, in iedergeval geen IVF meer voor ons, misschien dat moeder natuur nog een verrassing in petto heeft, maar 2 kindjes vinden we al mooi genoeg, mochten we nu cryo´s hebben gehad dan hadden we wel voor tp gegaan, zoiezo.

Cryo´s voor de wetenschap achterlaten vind ik ook een heel goede en dappere beslissing, als er heel veel cryo´s zouden zijn of een 3e zwangerschap zou meteen lukken dan zouden we voor die optie kiezen.

Posted

Ik wil met onze manier van denken geen mensen voor het hoofd stoten hoor. Het gaat er denk ik in deze om wat voor jou persoonlijk de 'status' is van het embryo. Wij hebben op deze manier dus ook geen restembryo's gehad omdat wij dat niet wilden. Een embryo is voor ons dus het begin van het menselijk leven, genetisch gezien is alles al aanwezig wat het kindje zal gaan worden. Maar als voor jou de 'status' van het embryo anders is dan maak je ook andere keuzes.

Wij hadden ook erg veel moeite met de gedachte wat te doen met de cryo's mocht 1 van ons 2en te komen te overlijden.

Posted

EDR wij hebben er voor moeten tekenen dat als er een van de twee overlijd dat ze vernietigd worden er was geen andere keus. Nou weet ik alleen niet meer of dat in DD ook zo was.

Ik geloof ook dat dat in het boekwerk stond wat wij aan het begin van alles hebben gekregen.

Posted

Dat lijken me lastige dingen maris...dat zouden wij denk ik wel heel erg moeilijk vinden. Maar terugplaatsen is dan ook geen optie meer.

Posted

Hallo allemaal,

Wij hebben afgelopen week de papieren in moeten vullen en wij hebben ervoor gekozen dat bij overlijden de partner nog de mogelijkehid heeft om de embryo's terug te laten plaatsen.

Als de embryo's niet geschikt zijn voor terugplaatsing of niet delen, stellen we ze ter beschikking voor de wetenschap.

Als het om goede embryos gaat die wij niet meer willen gebuiken omdat onze kinderwens is vervuld of omdat het invriestermijn is verstreken (5 jaar) doneren wij de embryo's aan stellen die zelf geen kidneeren kunnen krijgen.

Ik kan hen niet laten vernietigen, het is inderdaad het begin van leven. Op deze manier kunnen we andere ouders heel erg gelukkig maken (we weten zelf immers hoe het is om geen kindje te kunnen krijgen) en krijgt het kindje ook een kans.

Groetjes KrisKras

Posted

Hoi Vanessa,

Heb je er ooit aan gedacht aan embryodonatie te doen? Dat is natuurlijk weer een heel ander moreel vraagstuk. Maar je kunt er anderen het geluk van een kindje mee schenken, en je embryootjes gaan niet zomaar verloren. Embryodonatie was laatst in het nieuws (afgelopen zaterdag stuk in Volkskrant Magazine over gelezen). Het schijnt idd dat ze er nu in Nl ook voorzichtig mee beginnen.

Het lijkt me wel heftig om de cryootjes zelf nog terug te plaatsen, terwijl je al drie moppies hebt. Stel idd dat het er vijf worden! Dat is wel erg veel hoor...

Posted

tja...grote gezinnen...wat is druk en veel? Dan heb je het denk ik heel erg over draagkracht/draaglast. Wat de 1 kan handelen kan de ander niet zeg maar.

Ik kom uit een gezin met vijf kinderen, mijn oudste zus heeft er zeven (en dat is me toch een knotsgezellig gezin), volgende zus vier, broer drie, zusje zwanger van de vierde. Ik denk niet dat ik dat aan zou kunnen maar wat voor de één geld geld niet voor de ander denk ik.

Posted

Vanessa wat een persoonlijk dilemma zeg.

Niemand kan deze keuze voor je maken, lijkt me wel hefig om ze terug te laten plaatsen om ze dan maar op te maken. Is jullie kinderwens er voor een 4e of 5e lijkt het me niet moeilijk. Maar je moet het idd wel aankunnen. Zowel mentaal als financieel.

Wij schenken ze ook aan de wetenschap als we besluiten ze niet te gebruiken, het blijven idd iniminimensjes van ons. Maar zomaal vernietigen vind ik nogal wat.

Is dat doneren in nl dan wel anoniem?? Kan me voorstellen dat je er niet op zit te wachten dat er over een aantal jaren iemand op de stoep staat en je bv ziet dat hij/zij het bij jullie beter gehad zou hebben. Doneren kan voor zover ik weet in nl niet anoniem. Plus dat je nog de nodige onderzoeken moet ondergaan om de goede match te vinden.

In België zijn ze hiermee gestopt omdat het te duur was om alle onderzoeken te laten uitvoeren en er te weinig zwangerschappen uit voortvloeiden geloof ik.

Maar het blijft een persoonlijke keus. Succes met het maken hiervan........

Posted
EDR wij hebben er voor moeten tekenen dat als er een van de twee overlijd dat ze vernietigd worden er was geen andere keus. Nou weet ik alleen niet meer of dat in DD ook zo was.

Ik geloof ook dat dat in het boekwerk stond wat wij aan het begin van alles hebben gekregen.

Wij hebben 2 cryo's in de vriezer,en inderdaad moesten ik en mijn partner een soort van contract ondertekenen,waarbij het vaststond wat er met de overgebleven cryo's zou gebeuren bij bv overlijden,of na vijf jaar.

Bij evt overlijden worden ze bij ons niet automatisch vernietigd,maar zou ik er in principe (als ik dat zou willen) en gebruik van kunnen maken.

Posted

Lieve meiden,

Allereerst wil ik even kwijt dat ik het zo fijn vind dat hier zo zorgvuldig met elkaars meningen en gevoelens wordt omgegaan, dat lees je weleens anders in fora!

Uit de vorige poging had ik 8 cryo's, die hebben wel helaas allemaal, zonder resultaat, 'gebruikt'. Wij hebben samen wel afgesproken eventueel ongebruikte cryo's af te willen staan voor de wetenschap. En dat zou bij ons wel het geval zijn als we drie kinderen zouden hebben. Embryo-donatie vind ik wel een mooie optie maar het lijkt mij wel erg moeilijk te weten dat er wellicht kinderen op de wereld lopen die genetisch zowel van jou als je man zijn terwijl je niet weet in wat voor een gezin ze terecht zijn gekomen.

Succes met het nemen van een beslissing!

Posted
Vanessa wat een persoonlijk dilemma zeg.

Niemand kan deze keuze voor je maken, lijkt me wel hefig om ze terug te laten plaatsen om ze dan maar op te maken. Is jullie kinderwens er voor een 4e of 5e lijkt het me niet moeilijk. Maar je moet het idd wel aankunnen. Zowel mentaal als financieel.

Wij schenken ze ook aan de wetenschap als we besluiten ze niet te gebruiken, het blijven idd iniminimensjes van ons. Maar zomaal vernietigen vind ik nogal wat.

Is dat doneren in nl dan wel anoniem?? Kan me voorstellen dat je er niet op zit te wachten dat er over een aantal jaren iemand op de stoep staat en je bv ziet dat hij/zij het bij jullie beter gehad zou hebben. Doneren kan voor zover ik weet in nl niet anoniem. Plus dat je nog de nodige onderzoeken moet ondergaan om de goede match te vinden.

In België zijn ze hiermee gestopt omdat het te duur was om alle onderzoeken te laten uitvoeren en er te weinig zwangerschappen uit voortvloeiden geloof ik.

Maar het blijft een persoonlijke keus. Succes met het maken hiervan........

Wij zitten bij Geertgen en die werkt samen met ziekenhuis Genk (België) Daar is het dus nog wel mogelijk om embryo's te doneren (want daar hebben wij voor gekozen) In belgie kun je ook anoniem doneren, al zou ik het ook niet erg vinden om zoals in nederland verplicht is B-Donor te zijn.

Posted

hallo

wij hebben 3 hele icsi behandelingen gehad/gedaan

uit de 2e icsi hebben we 1 zoontje gekregen

en uit de 3e hebben we een tweeling

bij die laatste poging hebben we voor het eerst 2 cryo,s

in de vriezer

ik zie ze als potentieele kindjes..............................

wij hadden altijd de droom van 2 kindjes,zijn helemaal

gelukkig om in 2 jaar 3 kindjes te hebben

voor de cryo,s moeten we elke 2 jaar een contract tekenen

deze brief hebben wij vorige week ondertekend teruggestuurd

ik persoonlijk zal ze nooit aan de wetenschap afstaan,en ook zeker

niet voor embryodonatie

maar wat we uiteindelijk met 2 cryo,s gaan doen????????????????

ik weet het is een luxe dilemma................................maar wel

1 die me bezighoud

want wanneer is een gezin compleet????

Posted
Ik wil met onze manier van denken geen mensen voor het hoofd stoten hoor. Het gaat er denk ik in deze om wat voor jou persoonlijk de 'status' is van het embryo. Wij hebben op deze manier dus ook geen restembryo's gehad omdat wij dat niet wilden. Een embryo is voor ons dus het begin van het menselijk leven, genetisch gezien is alles al aanwezig wat het kindje zal gaan worden. Maar als voor jou de 'status' van het embryo anders is dan maak je ook andere keuzes.

Wij hadden ook erg veel moeite met de gedachte wat te doen met de cryo's mocht 1 van ons 2en te komen te overlijden.

Esther, dat is ook mijn "probleem". Ik zie dit ook als begin van leven. Als er in een gezin 3 kinderen groot kunnen worden dan moet dit ook lukken met 5.

Waar ik alleen even mee zit zijn de eventuele maanden van zwangerschap. Wat vraag ik van mijn lijf? Mentaal ben ik ontzettend sterk, je krijgt mij er niet

zo snel onder, daar ben ik niet bang voor. Ook niet voor het extra "werk" wat een kindje met zich mee brengt.

Financieel kun je het zo bont maken als je zelf wilt. Wij wonen in een heel groot huis waar nog wel ruimte is om twee kamertjes extra te maken.

Het is ook nog eventjes de ver van mijn bed show want ik zal eerst nog moeten bevallen en herstellen (en hopen dat onze twee beebs gezond op de wereld komen) voordat

we hier echt een besluit over moeten nemen.

Wat zijn jullie toch allemaal geweldig! Dat jullie zo eerlijk en open dit toch wel moeilijke onderwerp met mij willen delen.

Dank daarvoor!

Liefs,

Vanessa

Posted

Wij hebben 1 zoon uit ons ivf poging en nog 6 eskimootjes...

We willen graag nog een broertje of zusje voor ons zoontje..

en als alles goed gaat wie weet in de toekomst nog een kindje... en dan hopen dat ze op zijn...