Ga naar inhoud

Uitgerekend in Oktober 2011

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Balen van de laatste dagen, Laika.

Hier zijn we ook al een tijdje (een maand?) over op de buggy van de duowagen in plaats van de reiswieg. Het ging gewoon niet meer. Dus nu ligt hij in het zitje naast zijn broer met een dikke voetenzak. De zitting kan ook helemaal plat, dus dan maakt het eigenlijk ook niet uit. En het is makkelijker nu om de easywalker mee te nemen, want ik hoef er niets meer af te halen, dus het heeft zeker ook voordelen. Niet dat Joris veel buiten geweest is de afgelopen dagen. Brrr... hij was ook behoorlijk verkouden, dus we zijn wat meer binnen geweest.

Vanochtend om half 5 was het hier ook raak. Joris wakker. En nu zit ik al op de 4e fles vanavond en eigenlijk zou hij (volgens normale schema) er nog 2 "moeten". Hij ligt nu te slapen dus proberen we het vandaag om de fles om 21.30 te geven en dan dus de fles van 19 en 22.30 een beetje naar elkaar toe te schuiven. En dan maar hopen dat hij morgenochtend niet wakker wordt om 4.30... We zijn wel begonnen met groente en fruithapjes. Niet dat hij er al veel van binnen krijgt, maar ik heb het idee dat de fles alleen wat te weinig begint te worden en hij is al bijna 5 maanden dus het moet wel kunnen. En al leert hij nu alvast maar van het lepeltje te eten... hij begrijpt er nog niks van ;-) .

Verder merk ik dat hij de babygym wel ontzettend boeiend begint te vinden. Dat ding heeft z'n geld al wel opgebracht hier. Thomas was er niet bij weg te krijgen als baby en ook Joris vind het ding reuze-interessant. En ik had het idee dat hij zich al begint om te rollen. Niet dat het al lukt, maar hij wordt zeker wel beweeglijker.

En ook hier de vuistjes in de mond, zo ver het wil gaan. Hoewel hij nu al wel een tijdje goed z'n duimpje kan vinden, heel schattig! (en makkelijker dan bij Thomas, want daar moest ik tig keer per nacht de tut gaan brengen, Joris vind z'n duimpje zelf wel).

• Reacties 6,2k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

@wish: niet echt,ze zit wel veel met haar duimpje in haar mond maar niet echt duimen

Vind het wel schattig haha

De kinderwagen al omgebouwd jeetje haha sanne was 4mnd maar toen was het ook begin mei,nu nog niet en feline is best klein nog

Laika wat ontzettend balen zeg bah,kan me voorstellen dat je helemaal op was,denk je dat het beter gaat!

En hopelijk is het gewoon iets van een sprong en gaat hij morgen weer beter verder!!!!

hopelijk komen we weer op een data dat iedereen kan!!!!

Feline had echt een hele vermoeiende nacht(voor ons)

,21:30 volle fles op,toen kwam ze om 00:15 100cc gedronken toen weer om 02:30 weer,90 cc gedronken...en toen 05:30 weer....75cc gedronken,dit gaat nergens over.......heb er nu echt 4 uur tussen gehouden en net dronk ze 200 cc!!!!!!! niet normaal voor haar.....zou ze aan het regelen zijn?! en om 17:00 weer 200 cc

speen geven s nachts lukt niet om te rekken ze kan die niet in haar mond houden,mijn moeder zei dat we haar de 2e keer snachts misschien wat water kunnen geven,misschien alleen droge mond? dan went ze niet aan voeding?!

Maar goed nu dus 2 keer 200cc dus misschien gaat ze nu overdag meer drinken en gaat het s nachts ook beter?!

Geplaatst

Ha die Laika,

De fles uitstellen zal neem ik aan voor nog meer 'onrust' kunnen zorgen.

Dronk Jim anders wel zijn fles leeg?

Net wat Wendy schrijft, misschien dat Jim in een sprongetje zit. Dan kunnen ze meer of juist minder gaan drinken.

Hoop voor je dat wat je op internet gelezen hebt voor Jim een positief effect gaat hebben.

Go Jim Go, doe je best om te gaan rollen en hierna tijgeren/kruipen!

Dikke knuf!!

Esk,

Joris heeft jullie dus geen uitslaap-zaterdagochtend gegund.

Leuk dat hij zich bijna om gaat rollen, de ontwikkeling zie je elke week (wat zeg ik) elke dag vooruit gaan.

Mijke draait zich nu op haar linker zij, maar draait niet verder. Ze maakt een holle rug en duwt haar kont omhoog.

Succes voor morgenvroeg, dat Joris jullie wel een uitslaap-zondagochtend gunt. ;)

Valesca,

Een regelnacht zul je bedoelen. Oef, en dan vandaag ook nog met Sanne naar het dansen. Vermoeiende dag gehad denk ik.

Geen flauw idee of dat water dan een optie kan zijn om te geven.

Ze lijkt toch wel wat 'honger' te hebben als ze elke keer bijna 100cc drinkt. Toch?

Maar goed, je kan het natuurlijk altijd proberen, kan geen kwaad.

Mijke duimt alleen als ze in bed ligt, dus echt alleen als ze moe is. Nog wel.

We zullen zien hoe het gaat lopen.

Wel heeft ze haar duimpje vandaag meer gestrekt dan afgelopen dagen.

Geplaatst

Even voor de duidelijkheid ...

Onze buggy heeft drie standen. Mila zit nog niet rechtop (stand1) in de buggy, maar schuin (stand2), ze kan dan wel al meer zien maar is half liggend. Zodra ze in slaap valt, zet ik de wagen horizontaal (stand3). Dat gaat heel gemakkelijk, ideaal!

Geplaatst

Esk misschien kunnen jullie overstappen naar 5 voedingen?

Laika het was geen tandje :(, gewoon een melk stofje die daar bleef hangen.

Jammer dat er niet beter gaat bij jullie

Valesca wat balen van de auto zeg. Daar zit je niet op te wachten, bah

Dante zo veel wakker ' s nachts, hmm . En jij voel je je niet top. Beterschap met je buikie

Wish, ik wou geen speen geven toen begon ze te duimen begon ik de speen in de mond te duwen. Helaas wil ze hem niet. Ik vond het onwijs schattig maar ben niet blij dat Emma aan het duimen is. Iedereen zegt geeft niks ik heb tot mijn 17 de geduimd!!!! Nou, daar ben ik juist bang voor. :)

Ik heb niks te zeggen, ze vind het geweldig , lukt mij ook niet afleren. Begon alleen als ze wil slapen maar nu duimt ze meer dan alleen slapen , 1 keer ging zelf te ver , ze wou de duim erin doen terwijl ze aan de borst was :D, niet te geloven die kleine smurf van mij haha

Geplaatst

Goedemorgen allemaal,

Ellen,

Ben benieuwd naar jullie nacht en ochtend?

Heeft Dante goed geslapen?

Mijke heeft om 23.45 gedronken en om 5.00. En net om 9.45.

Hoop dat ze weer terug gaat naar haar eerdere ritme als ik ga werken.

Geplaatst

Violeta,

Toch geen tandje wat door is gekomen.

Haha, duimen en drinken gaat niet tegelijk. Ook ik moet regelmatig haar handje weg doen als ze aan het drinken is.

Duimen is inderdaad lastiger af te leren, denk dat ik hier geen moeite voor ga doen.

Mijn man en ik zijn ook fanatieke duimelotten geweest en op een gegeven moment ga je jezelf ervoor schamen en duim je alleen nog 's avonds op de bank of als je in bed ligt.

Mijn vroegere overbuurvrouw duimde nog toen ze in de 40 was, denk dat ze nog wel zal duimen. Haha! En ze heeft een mooi gebit. (geen kunstgebit....)

Geplaatst

Wish, tja fles uitstellen deden we om te kijken of hij dan meer dronk, ook omdat hij echt nooit honger lijkt te hebben. Voor veel meer onrust kan het niet echt zorgen want hij heeft toch al totaal geen ritme. Het enige ritme wat we nu proberen vol te houden is een voedingsritme van elke vier uur een fles en dan het liefst om 6 uur, 10 uur, 14 uur, 18 uur en 22 uur/22.30 uur. Het uitstellen van de fles was toen Jim die ochtend rond 5 uur kwam voor een fles. We hebben de volgende fles toen uitgesteld naar half tien maar goed, dat werkt dus ook niet. Gisterenavond dronk hij ook zijn avondfles niet goed en toen bedachten we dat we zijn flesjes misschien wat warmer moeten maken. Dat lijkt vandaag wel te werken, dus misschien vond ie ze gewoon te koud...

Jim is sinds gisteren buikspieroefeningen aan het doen in bed. Hij tilt constant zijn hoofd en bovenlichaam op als ie op zijn rug ligt. Ja, op die manier slaapt ie dus helemaal niet meer...Vandaag dus maar weer terug naar de inbakerdoek en op zijn zij gelegd om te slapen. En dit lijkt wel weer beter te werken, hij heeft vandaag twee keer 40 minuten en een keer 20 minuten geslapen en valt steeds binnen 5 a 10 minuten in slaap. Ingebakerd op de zij slapen is natuurlijk verre van ideaal, gelukkig hebben we een beeldbabyfoon (en dit is ook de methode die ons door het ziekenhuis is voorgesteld), en verder ligt ie ingeklemd tussen twee handdoekrolletjes zodat hij niet kan doorrollen.

Het blijft elke dag weer zoeken met ons mannetje...

Geplaatst

Laika,

vervelend zeg dat er weer onrustige dagen zijn. Heb je nog contact met het ziekenhuis voor als je vragen hebt?

Hier weer om 4u30 en een heleboel keren eruit om speentje te geven en uiteindelijk toch bv geven. Ik wéét dat ik uiteindelijk moet eten geven, maar omdat ik het wil rekken moet ik er dan eerst nog honderd keer uit en tot hij niet meer te houden. Dan ben ik echt om van te rotten. Tot overdag, dan kan het wel weer allemaal hihi.

En hij is ook super huilerig, en al 4 dagen geen poepluier gezien. Pff. Tandjes? Misschien es voelen of het hard is daar.

Na morgen gaat hij terug naar zijn kamertje. Misschien wordt hij ook gewoon wakker van ons gewoel. Het is niet te weten he.

Geplaatst

Hi Ellen, misschien inderdaad wel tandjes! Heeft Dante ook luieruitslag? Want dat kan toch ook op tandjes wijzen?

Wij mogen inderdaad altijd het ziekenhuis bellen en we hebben in maart nog een follow up maar veel kunnen ze nu ook niet meer doen, denk ik. Gelukkig ging het vandaag in de doeken wel weer beter. Ook zijn we lekker met hem gaan wandelen en heeft ie in de draagzak anderhalf uur geslapen. Zo fijn, als hij dan wakker wordt, dan haal ik het beschermdoekje naar beneden (er zit een soort van lapje op de zak die je over zijn hoofdje kan trekken als hij gaat slapen) en dan kan ie rondkijken en huilt ie ook niet meer. We kunnen dus zorgeloos heerlijk lange wandelingen met hem maken daarmee. Aan het eind van de middag heeft ie nog een uurtje in zijn bedje geslapen en nu ligt ie er weer in en sliep hij na 20 minuten. Dat was dus heel prima.

We merkten het trouwens al een paar dagen maar vandaag zijn we er eens goed op gaan letten en ja hoor, Jim reageert heel duidelijk op zijn naam! Zo grappig, dan zit ie met zijn voeten te spelen en dan roep je hem en dan kijkt ie op! Doen jullie kindjes dat ook al?

Geplaatst

Ik heb een keer gelezen dat Jim 3 dagen niet gepoept heeft en nu lees ik dat Dante 4 dagen dat niet gedaan heeft.

Emma pept 3-4 keer op een dag. Ik maak me al druk als ze maar 1 keer gepoept heeft en als ze voor de nacht weer poept dan voel ik me beter. Hoe is dat mogelijk dat jullie kindjes zoveel dagen tussen laten?

Wish tot de 40ste oh neeee, ik geef het niet helemaal op. Ik ga toch proberen haar af te leren :), niet nu,maar ooit haha

Geplaatst

Wat gaaf , Jim reageerd op zijn naam!

Nee emma doet dat nog niet.

Emma lacht sinds 2 weken heel erg hard met geluid en krijgt ze gelijk de hik, is dat bij jullie herkenbaar :)

Geplaatst
Wat gaaf , Jim reageerd op zijn naam!

Nee emma doet dat nog niet.

Emma lacht sinds 2 weken heel erg hard met geluid en krijgt ze gelijk de hik, is dat bij jullie herkenbaar :)

Haha, violeta, dat lachen met geluid herken ik wel maar de hik krijgt hij er niet van! Grappig hoor!

Geplaatst

Laika,

Jim zit volgens mij ook echt in een 'grote sprong'. Wat jij schrijft over het trainen van de buikspieren om omhoog te komen, vergt veel energie en als dit niet lukt zal hij hier mopperig van worden.

Dan blijkt het inbakeren gelukkig wel te helpen!

Wel fijn dat Jim het leuk vindt om te wandelen en hier zo rustig van wordt dat hij in slaap valt.

Kun je hem dan ook slapend in de box ofzo leggen of wordt hij dan meteen wakker?

Mijke reageert nog niet op haar naam. Speelt ook nog niet met haar voetjes, ze vindt het wel grappig als ik haar voetjes laat zien en voelen.

Ellen,

Mijke is haar ontlastingspatroon ook aan het veranderen. Eerst elke dag of een paar keer per dag en nu 1 keer in de 3 dagen flinke luier. (zoals je op fb hebt gezien) LOL

Ze heeft er naar mijn weten geen last van.

Maar als er bij Dante ontlasting in de weg zit en hij heeft hier last van is dit niet prettig voor hem.

Mijke laat vaker windjes, doet Dante dit ook?

Violeta,

Het is niet 'erg' als er meerdere dagen tussen zit, als ze er geen last van hebben en de ontlasting is niet hard is het goed.

Morgenvroeg wen-ochtend op het kdv.

Gaat mama even in turbotornado door het huis om te stoffen en zuigen en hierna ga ik op de koffie bij mijn moeder.

En dan is de tijd zo voorbij, toch?

Morgenmiddag ook even op kraamvisite bij een collega.

Vanmiddag naar een verjaardag geweest van vrienden van ons, hun zoontje is 2 geworden.

Mijke heeft vandaag meer tijd tussen de voedingen laten zitten en heeft elke keer een uur of langer geslapen.

Geplaatst

Hi violeta,

Ja we hebben idd n bugaboo cameleon. Heb je t al geprobeerd?

Ook Mila heeft n wat hardere lach sinds n paar dagen. Ik gaf n kus op haar voet en toen liet ze n scheet en lachte er vervolgens hard om. :-)

Hihi, Emma die haar duim in baar mond wil steken tijdens de voeding. :-)

Geplaatst

Wish, spannend ochtendje dus, ik hoop dat Mijke het naar haar zin zal hebben!

Hier alweer een vroege ochtend. Jim werd om half vijf met grote honger wakker dus heb ik hem een flesje gegeven. Daarna heeft hij nog geslapen tot 6 uur en toen was het klaar. Hij lqg vrolijk babbelend in bed wat al snel overging in roepen. Mijn vriend moest er toch om half zeven uit dus hij is er maar uit gegaan, luiertje verschoond, en om kwart voor zeven is jim weer ingebakerd in bed gelegd. Dat betekent helaas wel dat de drie kwartier slaapjes dus nu al begonnen zijn (met tussendoor ook af en toe wakker worden) dus ik zit alweer op de bank beneden. En dat op mijn verjaardag....

Geplaatst

Laika, gefeliciteerd! (het taart delen gaat verder) succes vandaag!

Hier weer ziek... Lijkt niet op te houden helaas... Straks de kindjes weg brengen en dan terug naar bed.

Sorry dat ik niet op iedereen reageer...

Geplaatst

Laika, van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag!! Hopelijk een hele goede dag vandaag!

Hier weer terug van een weekend familiebezoek enz. Erg gezellig, maar toch ook weer heerlijk om een dagje thuis te zijn. Anne is heel erg vekouden, hebben jullie nog tips? Is wel zielig...ligt ze te "reutelen"in haar bedje. Ze heeft ook wat meer moeite om in slaap te komen. Ligt nu nog te pruttelen.

Mamavannoah, ziek, wat vervelend. Beterschap!! Wel lekker dat je de kindjes weg kunt brengen en even heerlijk in bed kunt gaan liggen.

Marianne, dat lachen om haar eigen geluidjes is erg herkenbaar. Ze kan echt lol hebben om haar eigen geluidjes haha

Wish, druk dagje vandaag. Ik ben benieuwd hoe het bevalt op het kdv.

Ellen, hoe gaat het met Dante? Voelt hij zich al wat beter? Misschien zit de ontlasting hem wel dwars?

Geplaatst

Allereerst,

Laika, toch wil ik je van harte feliciteren met je verjaardag!

Sterkte vandaag en ik geef je een welgemeende dikke knuffel!

Wendy,

Beterschap, wat balen zeg!

Mijke is vanmorgen naar het kdv geweest.

Ze heeft het prima gedaan. Geslapen, gedronken, gespeeld en niet te vergeten veel gelachen.

Ik ben boodschappen gaan doen en wou toen gaan poetsen.

Maar ben naar m'n beste vriendin geweest en heb koffie gedronken en een spelletje gespeeld met haar dochter.

Hierna ben ik naar mijn broer, moeder en nichtje gegaan, hier wat water gedronken (te veel koffie is nie goed nie) spelletje met m'n nichtje gespeeld.

Toen thuis gaan kolven en hierna Mijke op gaan halen.

Mijke bij thuiskomst naar bed gebracht en als een dolle kip beneden door het huis geraast, stoffen, zuigen en dweilen.

En nu is de vloer aan het drogen zit ik achter de laptop en heb ik een worstebroodje en een Latte op.

Nu hoor ik Mijke wakker worden, dan gaan we zo op kraambezoek.

Tot later

Geplaatst

Wish, fijn dat Mijke het goed heeft gedaan op de crèche!

Moos, rust is ook heel fijn, ben jaloers!

Dank voor jullie verjaadagswensen, mijn ouders en schoonmoeder zijn al langsgeweest, straks nog mijn beste vriendin en vanavond ga ik met mijn vriend uit eten. Jim logeert vannacht bij mijn ouders. Heel fijn maar ook wel eng, vooral omdat de dagen nog zo slecht gaan en ik hem morgen pas om 14 uur

ga ophalen. Maar ik moet er wel een keer aan geloven want over twee weken ga ik weer werken en dan zal jim toch ook een dag per week naar mijn ouders gaan.

Toch maar even proberen te genieten van ons rustige avondje en nachtje dan!

Geplaatst

Wish wat een druke dag zeg! Geweldig !

Moos ik heb geen tips, maar wakker aanleggen aan de borst helpt tegen verkoudheid . Ik weet niet of Anne de fles krijgt of borst, beterschap

Wendy jij ook beterschap.

Marianne nog niet gedaan, wacht even 1 weekje

Laika hoe is je dag gegaan, was Jim lief geweest?

Vandaag de tweede prikjes gehad , ze ging super hard te huilen toen de naald in haar beentje was en daarna snel de andere naald , mocht ik haar gelijk optillen en troosten. 1 minuut later, lag ze te lachen weer naar me, wat een schatje is ze toch mijn dochter :)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden