Jump to content

kwaliteit sperma na buikgriep vlak voor icsi pogin

Recommended Posts

Posted

Hoi Allemaal,

Ik weet niet of ik met mijn vraag in de juiste topic zit, maar ik had een vraagje over griep in combinatie met een icsi behandeling. En dan met name over de spermakwaliteit.

Wij gaan over circa een weekje van start met onze vierde icsi behandeling voor een broertje of zusje. Wij zijn aangewezen op icsi vanwege de slechte zaadkwaliteit. Wij gaan op aanraden van de arts zelfs dit combineren met imsi. Rond 12juni zal mijn cyclus zich aandienen en kan de eerste spuit er in. Ik kijk er enorm naar uit. Wij hebben namelijk inmiddels een pauze achter de rug van bijna 1 jaar.

Nu wil het geval dat mijn man sinds gisteren een enorm hevige buikgriep heeft te pakken. Hij heeft geen echt hoge koorts, maar wel verhoging. Tot nu toe is er respectievelijk 37.8, 37.5, 37.0, 37.2 en 36.8 graden gemeten. (temp via de oksel). Hij is echter wel heel erg beroerd. In die 10 jaar dat wij inmiddels een relatie hebben, heb ik hem zelden zo ziek meegemaakt. Nou is hij erg weinig ziek, dus dan is dat natuurliijk wel snel.

Ik heb inmiddels al lopen googlen op internet, maar daar lees ik verschillende en ook tegenstrijdige verhalen. Daar lees je wel dat koorts een negatieve invloed heeft op de spermakwaliteit en dat dan wordt aangeraden om 3 maanden te wachten. Ik heb echter ook gelezen dat er pas sprake is van koorts op het moment dat het hoger als 38 graden is. Nu is de temperatuur van mijn man nog niet boven de 38 graden uitegkomen, dus dat geeft weer hoop. Ik kan echter nergens een goed antwoord vinden of buikgriep ook van invloed is op de spermakwaliteit. Daar lees ik nl erg tegenstrijdige berichten over. Ik heb inmiddels deze vraag ook gemaild naar de kliniek waar wij onder behandeling zijn, maar vroeg mij af of iemand van jullie mij al een antwoord kan geven of uit ervaring hier iets over kunnen vertellen..

Aan de ene kant wil ik dolgraag beginnen en heb er zelfs lekker verlof voor genomen. Ik leef er al een lange tijd naar toe en ben er helemaal klaar voor. Het idee om nog drie maanden te wachten……..echt niet leuk!

Aan de andere kant maakt deze buikgriep mij ontzettend onzeker. Zeker omdat wij de behandelingen zelf moeten betalen en dus alle negatieve invloeden willen vermijden.

Wat is jullie ervaring hiermee? Heeft enkel en alleen griep al invloed op de zaadkwaliteit? En hoe zit het met de verhoging in temparatuur, welke dus nog niet boven de 38 graden is uitgekomen?

Posted

Hoi wen,

Wat balen zeg! Wij hebben ook eens 3 maanden moeten wachten vanwege koorts bij mijn man... In voorburg zijn ze daar heel strikt in en willen ze de best mogelijke situatie, vandaar ook dat zij zulke goede resultaten hebben.

Koortsmeten via de oksel geeft een veel lagere tem

Posted

Hoi wen,

Wat balen zeg! Wij hebben ook eens 3 maanden moeten wachten vanwege koorts bij mijn man... In voorburg zijn ze daar heel strikt in en willen ze de best mogelijke situatie, vandaar ook dat zij zulke goede resultaten hebben.

Koortsmeten via de oksel geeft een veel lagere temperatuur dan rectaal. Je moet er geloof ik 1 tot 1,5 graad bij optellen om tot de juiste temp te komen als je via de oksel meet. Dus ik denk dat je man wel koorts heeft gehad. Zeker als je de poging zelf moet betalen zou ik geen risico nemen... Als het niet lukt zal je het altijd daar aan wijten.

Iets te kostbaar toch? Ik was toen wel verschrikkelijk verdrietig en vond dat wachten vreselijk, maar het was wel beter...

Succes & groetjes, judith

Posted

Be het eens met Judith. Wij zijn in R'dam een keer gewoon doorgegaan na koorts en toen was het zaad echt belabberd. De redenatie van het EMC was 'je doet toch al icsi dus het maakt niet zoveel uit'. In Voorburg zijn ze heel streng, boven de 37.8 moet je wachten. Dit omdat koorst dna-schade toe kan brengen aan het zaad. Dit zie je aan de buitenkant niet, maar het heeft wel grote invloed. Het is ontzettend rot, zacht uitgedrukt, om te moeten wachten. Maar voor een goed resultaat....het is in alle opzichten zo kostbaar om een poging 'weg te gooien'.

Succes en beterschap voor je man!!

Henne

Posted

Hallo Wen,

ik kan me voorstellen dat je het liefste door zou gaan maar ik zou echt 3 maanden wachten! de temp. is nog niet boven de 38 gemeten maar wat er gemeten is is vanonder de oksel en valt voor zover ik weet minstens 0,5 lager uit tov een rectale meting.

Buikgriep an sich zou geen kwaad kunnen maar het is de koorts die het zaad kan beschadigen

In jullie situatie zou ik ook echt het zekere voor het onzekere kiezen en uitstellen....

Heel veel succes in ieder geval en beterschap!

Posted

Ik ben het ook met de meiden hierboven eens, beter wachten, ook al ziet het zaad er op eerste oogopslag goed uit weet je niet of er toch schade is.

Veel succes en beterschap voor je man.

Posted

Hoe beroerd ook, ik zou ook echt wacten. En in ieder geval he ziekenhuis bellen en vragen om advies. Het klinkt stom, maar wat zijn nu 3 maanden? Als het uiteindelij zorgt voor betere kwaliteit ben je lij da je he gedaan hebt. Juist omdat je al icsi doet is het zaad kwetsbaar...

Posted

Hey Wen,

Alles is al gezegd, ik sluit me er volledig bij aan. Ik zou ook wachten, want het heeft inderdaad invloed op het zaad, zeker als er verhoging/koorts in het spel is.

Het zaad heeft 3 maanden nodig om te herstellen, dus die tijd zou ik ook wachten. Het is allemaal net even iets té kostbaar.

Anders toch nog even Dr. S. bellen voor de zekerheid?

Ik zal je één deze dagen ook even terug pb'en ;)

Succes met het nemen van een besluit.

Posted

hoi meiden,

alvast onwijs bedankt voor jullie antwoorden! Ik denk idd dat het dan toch verstandiger is om te wachten, alhoewel ik het liefste vandaag al was begonnen. Mijn gevoel moet er nog even aan wennen, maar mijn verstand is het wel met jullie eens! ik heb nog geen reactie van de IVF kliniek (DD) gehad. Ik moet zo even weg voor een boodschappje en als ik daarna nog niets heb gehoord, ga ik ze maar even bellen. Ik ben bang dat het idd september gaat worden..........

Nogmaals ontzettend bedankt voor jullie antwoorden! Ergens begon ik zelf al te twijfelen vanwege deze buikgriep, maar jullie antwoorden hebben eigenlijk bevestigd van hetgeen ik onbewust al vermoedde. Nu nog maar even wennen aan het idee.........zucht!

Posted

Hai Wen

Van DD krijg je uiteraard wel bericht, indien je nog gaat bellen probeer het dan voor 14,00 uur te doen ivm de bereikbaarheid.

Lastig he als gevoel en verstand niet op een lijn zitten maar wat je zegt, je had al een beetje het gevoel dat uitstellen beter zou zijn....wat een timing he, maar goed, liever nu dan op het moment dat je al je lijf vol hormonen hebt zitten en al veel geinvesteerd hebt....

groetjes

Babeth

Posted

Hier even een kleine update. Kom net thuis en heb idd een mailtje terug van de assistente. Volgens haar zou de verhoging geen belemmering mogen zijn.

Dit is wat zij terug schreef:

De verhoging van uw man is niet erg.

Ook uw gezondheidstoestand is voor de behandeling geen belemmering.

Het duurt ook nog even voordat u begint..

Als het niet erger wordt kunt u beginnen.

Ik was alleen vergeten te vermelden aan DD dat de verhoging gemeten was via de oksel ipv rectaal. Ik heb ze dus nog maar even terug gemaild. Het is nu erg verwarrend en het maakt mij even enorm onzeker. Wel of niet gaan starten? Als ik nu start en het blijkt achteraf toch veel slechter te zijn als dat het al is, dan baal ik enorm! Na het lezen van jullie verhalen kan ik mij haast niet voorstellen dat het geen effect heeft op de kwaliteit. Je lichaam is toch bezig zichzelf te herstellen en gezond te worden, waardoor alle positieve energie naar de ziekte gaat ipv naar de zaadcellen. Of is dat een vreemde gedachte? Mijn man is nooit ziek en uitgerekend nu is hij hondsberoerd. Het lijkt wel of het even niet mag ofzo. Aaan de andere kant ben ik al maanden aan het toeleven op deze behandeling. Zowel lichamelijk als emotioneel. Ik was er eerder nog niet zodanig klaar voor als dat ik er nu wel klaar voor ben. Maar, ja. Ik wil geen risico lopen en hierdoor de kans verkleinen op een positieve afloop. Mijn vader had altijd het wijze spreekwoord: "bij twijfel niet oversteken".

dat zegt eigenlijk al genoeg.

Ik heb dus in ieder gevaldus DD nog even teruggemaild (kom nl nu net pas thuis) met wat extra vragen. Ben benieuwd. Hierin heb ik ook voorgesteld of een eventuele zaadcheck ofzo een goed uitsluitsel kan geven. Hou jullie hier wel op de hoogte. Nogmaals bedankt!!!.

Posted

Hey Wen, mijn ervaring is ook dat onder de oksel niet zo nauwkeurig is als rectaal. Maar goed, bij twijfel zou ik het ook niet doen. Het kost je wel weer wat maanden, maar een goed begin is het halve werk. Succes met jullie beslissing. Goed van je om toch even contact met DD te houden, zij zullen het wel weten. Maar volg ook je gevoel!

Posted

Bij twijfel niet oversteken is al jaren mijn motto... Echt meis, je slaat jezelf voor je hoofd als de kwaliteit ineens nog slechter is. Wat zijn nou 3 mnd? En dan moet je 3 mnd vanaf het moment dat hij koortsvrij is rekenen he, niet 3 mnd na jullie eigenlijke start.

Posted

Hoi allemaal. Ik wilde jullie alleen even laten weten dat wij het zekere voor het onzekere nemen en (helaas) drie maanden met verplichte rustpauze gaan. Na jullie verhalen en wat gegoogle, gaf het ons geen goed vertouwen om nu te gaan starten. Manlief is sinds gisteren koortsvrij maar nog wel veel last van griepklachten. Ik hoop dat de koorts wegblijft zodat ik rond 5 september (start ongi) eindelijk kan gaan starten! Tot die tijd maar genieten van een roseetje tijdens warme en zwoele zomeravonden. (althans daar hoop ik dan maar op:).

Lieve meiden, nogmaals bedankt voor jullie info! Zeker de info mbt de schade aan het DNA is doorslaggevend geweest. Jullie allemaal ook heel veel succes met alles!

Posted

Meid, das een hele moeilijke maar verstandige keuze die je (jullie) hebt gemaakt... (ik weet het want ik heb m ook eens moeten maken)

Ik hoop, duim & bid voor jullie dat het in september raak zal zijn!!!

Succes & liefs, judith

Posted

Bij ons zijn effecten van koorts niet duidelijk besproken en ook geen instructie over gegeven. Hier in het zh ook de redenatie..slecht zaad kan je niet beter maken als je al gezond leeft (beweegt, niet rookt, niet drinkt). Het zaad is goed genoeg voor ICSI. Onze verzoeken om van tevoren in te vriezen of het zaad voor start hormonen te checken zijn niet gehoord. Met koningnnedag was hubbie niet lekker. Hij heeft toen geen koorts opgenomen. En toen met de punctie 27 mei..0 levende zwemmers....En we hadden er maar 6 levende nodig gehad :-(

Door eigen initiatief hubbie nu wel 6 eitjes in de vriezer..maar hoeveel er goed uit gaan komen. Geen idee er is nog weinig ervaring mee..Ik schat zelf in alds een cryo 30% kans heeft om niet goed te ontdooien zal het dan 50% voor een eitje zijn?!?! Ik baal er enorm van dat de kans op zwangerschap in onze poging door "wel over te steken bij twijfel" volgens mijn inschatting met 50% verminderd is....EN ik baal ervan dat ik niet de "pitbull mentaliteit" ingezet heb die ik anders wel heb...maar waarvan ik tijdens deze poging besloten had om dat meer los te laten..

Dus ja...naar mijn mening is koorts zeker serieus te nemen en goed erop aan te dringen dat het zh het serieus neemt! En niet oversteken bij twijfel..het kan je serieus ten koste gaan van je kans op een zwangerschap!

Posted

Respect voor jullie keuze Wen, moeilijk en dus erg knap om door te zetten. Hopen dat het een mooie zomer wordt dan maar! ;-)

Posted

Hoi meiden, Dank jullie voor de lieve reacties. Aan de ene kant lucht het best op nu wij een defintieve keuze gemaakt hebben. Aan de andere kant zit er nog wel eens een zeer ongeduldig stemmetje in mijn hoofd die het liefst toch wilt gaan starten. Maar wij gaan het defintief niet doen, hoor.

Ter voorbereiding op september heb ik al lekker verlof ingediend op mijn werk. Geeft gewoon wat minder stress als ik in de week waar de punctie verwacht wordt niet hoeft te werken. Ik heb gelukkig een regelmatige cyclus en volg het korte protocol. Hierdoor kan ik redelijk inschatten wanneer ongeveer alles gaat gebeuren. Ik heb ruim verlof genomen, dus dat moet goedkomen.

Tusele, Jeetje wat een verhaal! Ik kreeg er kippenvel van!. Jouw verhaal was juist mijn angst.

Gaan ze nu een volgende keer het zaad wel checken of volgen er nog andere onderzoeken? Gaan jullie nu ook drie maanden wachten alvorens de eitjes ontdooit gaan worden. Er worden ook regelmatig cryo's goed ontdooit en er lopen zat cryo kindjes rond, dus er is zeker nog hoop voor het ontdooien van je eitjes! Geef de moed nog niet op! Heel veel sterkte en succes!