Ga naar inhoud

Tweelingen die geboren gaan worden in 2012!

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hoi Pieneke,

Misschien een rare vraag, en je hebt daar ws ook geen antwoord op, maar heb je zelf het idee dat als je van de richtlijn had geweten en met 20 weken 4 uur per dag had gewerkt en meer had gerust, dat het misschien anders was gelopen? Dat je niet zo vroeg in het ziekenhuis terecht was gekomen?

Daar ben ik dus bang voor. Ik denk dat ze de richtlijn niet voor niks hebben gemaakt en daarom wil ik me er ook aan houden, om genoeg te rusten.

groet,

Jeanine

• Reacties 584
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Hoi Jeanine,

Ik ben met 16 weken zwangerschap gestopt wegens rugklachten en harde buiken. Ik werd echter alsnog met 33 weken zwangerschap opgenomen en onze kleintjes zijn wegens groeiachterstand gehaald met 35 weken. Ze waren 1910 en 1750 gram. Ik heb echt geen gekke dingen gedaan in mijn weken thuis, lekker relaxed allemaal, maar toch was er iets niet in orde met de navelstrengdoorstroming... Tegen mij werd gezegd dat het tenslotte toch een geforceerde tweelingzwangerschap was en dat mijn lichaam daar 'van nature' niet op voorbereid was (in tegenstelling tot mama's die uit zichzelf zwanger worden van een tweeling). Ik vond dat zelf vrij hard klinken maar er zit iets in.

Rust is absoluut het allerbeste wat je kunt hebben voor je kindjes, maar eerder stoppen met werken wil niet zeggen dat e.e.a. anders gaat lopen... Je weet tenslotte nooit hoe het loopt :).

Geplaatst

Hey meiden,

Ook ik ben een tweelingmamma van twee jochies van inmiddels 10 maanden. Ik heb tot 34 weken gewerkt maar tegen het einde wel echt op mijn tandvlees! De kids zijn uiteindelijk bij 34 +4 gehaald ivm zwangerschapsvergiftiging. Ik weet niet of het anders zou zijn geweest als ik eerder rust zou hebben genomen, maar ik denk dat wat eerder met verlof gaan wel handig is. Met 28 weken voelde ik me overigens nog prima. Na 32 weken wordt het echt zwaar. Ik denk dat je vooral goed moet proberen te luisteren naar je lichaam. Verder denk ik dat de een prima langer door kan werken dan de ander afhankelijk van hoe de zwangerschap loopt, maar de mogelijkheid om eerder te kunnen stoppen, moet uiteraard wel mogelijk zijn. Dat was bij mij wel geregeld, mocht ik het niet meer kunnen, maar toch als zelfstandig ondernemer doe je dat toch dan minder snel.

Geniet, geniet, geniet!!

Grtz, Henkie

Geplaatst

Hoi,

Meertje, ik snap wat je zegt. Maar ik denk dan stiekem: ze zullen niet voor niks die richtlijn hebben, en ik kan me er maar beter wel aan houden dan niet. Met mijn zoon, één kind dus, heb ik tot het eind elk uur gewerkt, maar was ik op het einde ook helemaal bekaf. En daar prijst dan ook niemand je voor dat je door bent gegaan. Dus nu denk ik ook wel: ik hou me gewoon voor alle zekerheid aan de richtlijn. Als er dan iets mis gaat, kan ik in elk geval zeggen dat ik me aan alle adviezen heb gehouden. Henkiepenkie, inderdaad, als eigen baas sta je er natuurlijk anders in. Dan ligt het allemaal lastiger. Maar mijn baas krijgt een pot met geld voor mij, om vervanging te regelen en dan moet ze dat ook maar gewoon doen.

groet,

Jeanine

Geplaatst

Hallo Jeanine,

Ik weet niet of het anders gelopen was, als ik eerder gas terug genomen had. Ik lag NB in het ziekenhuis naast een dame die er al in lag vanaf 12 weken wegenszwangerschapsvergiftiging, dat kan dus ook. Ik heb het zelf steeds benaderd vanuit de optiek: we kijken wel het loopt, je voelt vanzelf wel aan wanneer je grenzen overgaat en dus iets moet ondernemen. Ik weet niet of het verstandig is van je om de richtlijn al zo vroeg in de zwangerschap met je baas te bespreken. Kan ook tot een hoop stress leiden; alle discussies die hierover gevoerd moeten worden etc. Ik denk als er aanleiding is om werktijden aan te passen, dat je dat dan in alle eerlijk moet bespreken.

Liefs Pien

Geplaatst

Hallo Jeanine,

Ik lees net jou verhaal. Ik ben dan wel niet zwanger van een tweeling, maar werk zelf op een afdeling P&O.

De wet arbeid en zorg zegt alleen iets over wanneer je met zwangerschapsverlof gaat en wanneer dat overgaat in bevallingsverlof. Richtlijnen over wanneer je moet stoppen met werken bij een tweeling staan hier niet in. Wel dat je meer mag rusten tussendoor en je pauzes iets mag verlengen.

Echter, als jou lichaam aangeeft dat het te zwaar wordt en je het medische advies krijgt om meer te gaan werken, heb je nog reden om de ziekte wet in te gaan. Het UWV neemt dan contact met je op en je baas krijgt gewoon geldt uit het potje ziektewet voor de uren dat je niet kunt komen werken tot aan je verlof. Overigens zijn er ook zwangeren van tweelingen die wel heel goed kunnen blijven werken en dat juist prettig vinden. Niet één zwangerschap is hetzelfde. Ik zou zeggen: houd je zelf goed in de gaten. zo lang jij je goed voelt is er niks aan de hand, maar merk je dat het zwaar wordt, trek dan vooral aan de bel!

Bijvoorbaat afspraken maken over minder werken is dan heel lastig, omdat je te maken hebt met de ziektewet. Dit is pas aan de orde als het niet meer gaat en niet vooraf al. Het gaat zolang het gaat, en jij alleen voelt wanneer het niet meer gaat. Ik zou dus niet te scherp met richtlijnen gaan schermen. Er zijn ook dames die zwanger zijn van één kind, die bij 22 weken al minder gaan werken omdat het zwaar wordt terwijl anderen fluitend doorlopen tot het einde.

Ik zou dus zeggen: voer niet nu de discussie, maar geef het aan als het nodig is. Dan praat je vanuit een heel ander oogpunt

Het komt wel goed, zolang je maar aan je eigen gezondheid denkt!

Zet m op he!

Geplaatst

Hoi Doortje,

Ik heb dat ook van mijn personeelsfunctionaris gehoord, maar dat klopt dus niet. Zie mijn eerdere link in dit topic. De arbo-artsen hebben samen deze richtlijn gemaakt. Handig voor je misschien om hem in je werk mee te nemen.

Groet,

Jeanine

Geplaatst

Ik hoop niet dat de andere tweelingmama's nu op het verkeerde been worden gezet door jou Doortje. Jouw verhaal is nou juist wat we allemaal te horen krijgen van ons werk en dat klopt dus niet. Ik denk dat werkgever het niet willen weten en daarmee personeelsfunctioneren ook 'dom' laten en niet vertellen over de richtlijn. We moeten allemaal zéker niet doorgaan. Ze hebben die richtlijn niet voor niks gemaakt, nogmaals. Niet omdat het niet meer zou gaan, maar simpelweg omdat tweelingen snel weinig plek hebben en dan niet meer goed kunnen eten. Het schijnt (en ik ben ook geen arts) dat de moeder echt (plat) moet rusten zodat de kindjes goed kunnen eten uit de placenta.

Het heeft dus helemaal NIKS te maken met of het nog gaat of niet, maar puur met de rust.

Maar lees de richtlijn maar, dan zal het wel helder worden voor je. En andere tweelingmama's; hou het in gedachten en beslis zelf wat je ermee doet.

groet,

Jeanine

Geplaatst

Hé meiden,

wat een verhalen allemaal hier van (toekomstige) tweelingmama's. En iedereen heeft het dus weer anders ervaren merk ik. Elk verhaal is weer anders.

Pieneke: onze kindjes hebben elk hun eigen vruchtzakje, gelukkig. Gyn heeft afgelopen dinsdag nog heel goed gekeken en het blijkt dat ze niet allerlei dingen delen, waardoor er niet extra risico's zijn gelukkig.

Jeanine: ik kan me jouw houding heel goed voorstellen. Ik neig er ook naar. Ik merk wel dat de algemene houding is van mensen: kijk maar hoe je je voelt. En als het echt niet meer gaat, dan ga je toch minder werken. Zelfs manlief zei dit tegen me (goedbedoeld natuurlijk). Ik heb hem geprobeerd uit te leggen dat dit waarschijnlijk wel wat anders ligt. Want als je op een gegeven moment merkt dat je te ver door bent gegaan is dat al een tijdje aan de gang en al die tijd heb je dus minder rust genomen dan goed is voor je kleintjes. En dat kan je dan niet meer terugdraaien. En tuurlijk weet je nooit hoe het precies loopt, met of zonder veel rust. Maar ik wil me nooit zelf iets hoeven te verwijten of bang zijn dat ik er wellicht een klein aandeel in heb gehad door te weinig rust te nemen. Ach, je snapt waarschijnlijk wel wat ik bedoel.

Ik merk wel dat dit dus gewoon een lastige situatie is, dat voor een meerlingzwangerschap niet apart is geregeld dat je langer verlof hebt bijvoorbeeld. Zou het een stuk eenvoudiger maken. Want wanneer trek je aan de bel als het te zwaar is? Vaak gaat er dan al een tijdje overheen. En wat is nog normaal? Ik ben nu bijvoorbeeld voor het eerst zwanger dus kan het niet vergelijken met een eenlingzwangerschap.

liefs,

sissy

Geplaatst

Oh ja, kan me ook voorstellen dat het ook nog van het soort werk afhangt in hoeverre je werkgever eerder de houding zal hebben dat je eerder stopt met werken. Ik heb zelf een kantoorbaan en kan me voorstellen dat mijn baas denkt: je kan de hele dag achter de computer zitten, dat is toch niet heel zwaar voor je. Een vriendin van me is verpleegkundige in het zkh en dan is stoppen of minder werken sneller aan de orde omdat leidinggevenden het dan wel sneller snappen dat een hele dag staan of lopen zwaar is.

Maar een hele dag op kantoor lijkt mij net zo zwaar en krijg ik toch niet de rust die nodig is. Merk nu zelfs al dat ik eind van de dag echt op de bank moet liggen om mijn lijf even rust te geven...

Geplaatst

Ik kom thuis van mijn werk, ben eigenlijk te moe om te eten, zit te wachten tot Tuurtje naar bed gaat, zodat ik ook kan gaan slapen. dat kan toch ook de bedoeling niet zijn. Maar goed, ik ben er voor mezelf uit.

groet,

jeanine

Geplaatst

hey jeanine,

Ben het helemaal met je eens, die richtlijn is er niet voor niets. Ik zit zaterdag op 12 weken en merk nu al dat 36 uur werken veel te veel is. Ben blij als ik de 20 haal. Ik hoop dit de komende weken wel wat op te kunnen bouwen, maar ga me wel aan de richtlijn proberen te houden. Dinsdag de afspraak voor de twin studie. Dan zal ik het ook nog eens in de groep gooien....

Truste :)

Geplaatst

hi jeanine.

ik ga het zeker lezen maar vergeet niet dat een richtlijn iets anders is als een wet. ik zal het ook eens aan onze bedrijfsarts voorleggen.

het belangrijkste uitgangspunt blijft volgens mij de gezondheid van moeder en kind, dus volg vooral je eigen gevoel

Geplaatst

Ik weet wat een richtlijn is en wat een wet. Ik ben jurist. En een richtlijn die iedereen ondertekend heeft, zal iedereen zich ook aan houden en zal bij de rechtbank zelfs afdwingbaar zijn als zijnde een wet. En uitgangspunt is gezondheid van de kinderen in dit geval. En rust is heel belangrijk. Juist voor tweelingkinderen omdat die anders niet goed kunnen eten.

Het spijt me dat ik fel op je inga, maar je klinkt als mijn directeur die ook gewoon foute informatie gaf. En ik vind dat toch erg lastig in een forum voor tweelingmoeders. Die worden op het verkeerde been gezet als ze niet het hele topic hebben gelezen. En juist tweelingmoeders worstelen met de strijd met de werkgever en personeelfunctionarissen die gewoon doen alsof de richtlijn niet bestaat. en jij doet dat in dit forum dus ook. En de richtlijn bestaat wel degelijk! Daarom heb ik hem hier neergezet.

Maar goed, ik hoop dat mijn mede-tweelingmoeders hem lezen, en zich niet laten verwarren door jouw verhaal. Ik stop nu ook met deze discussie.

Groet,

Jeanine

Geplaatst

Hallo Jeanine,

Het is niet mijn bedoeling om een discussie te winnen hier. Ik vind de gezondheid van alle aanstaande moeders veel belangrijker. Ik merk alleen in mijn werk dat veel dames ook niet goed geïnformeerd zijn, dus ik hoopte alleen wat duidelijkheid te geven vanuit mijn perspectief. Het is goed dat er zo'n richtlijn is waar de bedrijfsarts ons als werkgevers over moet adviseren en informeren. Het is jammer dat dit blijkbaar niet gebeurd. Maar iedere werkgever weet (en hoort te weten) dat de gezondheid van moeder en kind voorop dienen te staan.

Ik kan alleen maar tegen iedereen zeggen: trek tijdig aan de bel en vooral niet te laat. Als het beter voelt om minder te gaan werken, meldt je dan vooral ziek! Schaam je hier niet voor maar doe het gewoon. Het gaat per slot van rekening wel om je gezondheid en die van je baby's. Wat een werkgever op zo'n moment daar van vindt is even niet interssant. Het enige wat ik aan wilde geven is dat iedereen verschillend is en het soms misschien voorbarig is om alles vooraf te willen regelen.

Ik wens jullie alleen een hele goede tijd toe en een mooie zwangerschap. geniet er vooral van, want het is al zwaar genoeg (ook met één kindje). Ik werk zelf vanaf 17 weken al minder vanwege bekkenklachten en mijn manager en ik bekijken elke week hoe het gaat en stellen zo nodig bij. Houd het vooral bespreekbaar, dan kom je een heel eind! (en anders is het UWV er nog om je te helpen!)

Geplaatst

Goedemorgen,

Hoe is het met alle tweelingmama's in spe?

Gisteren de 12 weken grens behaald. Jippie! Dinsdag weer een echo. Ben benieuwd hoe mooi ze gegroeid zijn.

Hoe vaak staan jullie trouwens onder contole bij de gyn? Ik moet elke twee weken komen voor controle en een echo!

Ik voeg hier ook even een lijstje toe. Wel zo overzichtelijk:

Uitgerekend op:

25 feb: Jrn

Volgende afspraak:

16 aug: Jrn (2-wekeliijks)

groetjes

Geplaatst

Hoi,

Hier gaat het prima. Gelukkig niet meer misselijk. Wat een ellende was dat zeg!

Ik vul het lijstje aan;

Uitgerekend op:

4 febr: Jeanine

Volgende afspraak:

2 sept: Jeanine

gek hé, ik hoef niet om de twee weken. het lijkt nu om de maand te zijn. Maar op 2 september krijg ik gelijk de 20 weken echo. Terwijl ik dan nog geen 20 weken ben.

groet,

Jeanine

Geplaatst

Hallo meiden ,

Ik wil me graag bij jullie aansluiten. Wij kregen vandaag te zien dat er 2 hartjes kloppen! Terwijl vorige week maar 1 zichtbaar was. Wij zijn zo ontzettend blij. We kunnen het nog niet helemaal bevatten. Omdat het ene vruchtje wat minder goed zichtbaar was hebben we volgende week weer een echo. Ik vind het allemaal zo spannend.

Verder nog een vraagje: Ik ben zo ontzettend misselijk dat het mijn hele dag beheerst. Hebben jullie tips om het iets te verlichten?

Groetjes

Celene

Geplaatst

Hoi Celene,

Ik heb eigenlijk geen tips voor je. Ik heb me vreselijk gevoeld tot twee weken geleden. En dan had ik dus emasefene tabletjes. Maar die hielpen ook niet echt. Maar ik denk wel het ergste misselijke misschien eraf? Verder was het gewoon een ramp. Kleine hoeveelheden eten hielp niet, grote hielp niet. Niks eigenlijk!

Succes ermee! Het is ook nog dubbel zo erg met twee. Dubbel zoveel hormonenl. Maar we mogen blij zijn dat we zo gezegend zijn. Alhoewel ik dat ook niet kon zien toen ik me zo beroerd voelde.

groet,

Jeanine

Geplaatst

Hoi Jeanine,

Ik voel me inderdaad zo beroerd dat ik nergens van kan genieten. Ik maak me ook een heel klein beetje zorgen eigenlijk. Ik vind het vreemd waarom er met de 6 wkn echo maar 1 te zien en te horen was en nu ineens 2. Ook vreemd dat de gyn zei dat de 2e ietjes kleiner en minder goed zichtbaar is als de 1e. Ik was te overdonderd en emotioneel om vragen te stellen. Ik ben daarm ook erg benieuwd naar de volgende echo volgende week.

Hoe ging het bij jullie? Waren ze meteen beide te zien en klopte beide hartjes meteen?

Groetjes

Celene

Geplaatst

Hoi Celene,

Helaas geen tips. Misselijkheid was ook hier verschrikkelijker. Maar nu met 12 weken wordt het echt minder. Ik heb mn vanaf een week of 6 ziekgemeld. Liggen was het enige da een beetje hielp. Tussendoor probeerde ik dan thuis wat te werken. Op de ergste daen ging dat helemaal niet op andere dagen haalde ik max een uurtje of vier. Dus enige dat ik kan zeggen is pak die rust.

Wat betreft de echo, denk dat alleen een arts daar duidelijkheid over kan geven. Maar bij ons zeiden ze wel da het zeker bij 6 a 7 weken nog wel eens voorkomt dat ze er 1 over het hoofd zien. Dit kan bijv. Wanneer ze net achter elkaat liggen. De beelden die je ziet worden immers genaakt door geluidsgolven. Een hartje is lang niet altijd hoorbaar. De ene hoort het bij 8 weken de ander pas bij 14 weken. Bij ons kijken de artsen altijd naar het hartje en hoe snel het knippert. Er komt geen geluid aan te pas (athans nog niet). Dus dat kan wel een verklaring zijn.

Probeer er lekker van te genieten!

Geplaatst

Hoi JRN,

Bedankt voor je reactie. Ik heb heel wat creamcrackers ingeslagen. Moet zeggen dat het enige verlichting geeft, icm Nux vomica d4 van Vogel. Ik weet dat je t hartje soms later kunt horen, maar dit is het probleem ook niet, want we hebben het hartje van allebei gezien en gehoord. Waar het me om gaat is waarom het vruchtje niet heel duidelijk zichtbaar is en de gyn zei dat deze een weekje achterliep. Dat is wat me een beetje ongerust maakt.

Ik zet t van me af en wacht gewoon volgende week af.

Groetjes

Geplaatst

Hai Celene,

welkom hier in dit topic! En die misselijkheid is inderdaad echt heel vervelend. Ik heb er ook nogal wat last van. Werk wel nog steeds, hoewel ik regelmatig maar halve dagen werk, dus dan kan ik 's middags wat rust nemen. Verder brengt manlief me 's morgens voordat ik opsta alvast een cracker. Ik merk nu dat ik vooral 's morgens en dan eind van de dag en 's avonds weer meer last heb. Elke dag moet ik nog minstens 1 keer overgeven. Hoop dat de tabletjes/druppeltjes van Vogel je helpen. Ik heb gembercapsules geprobeerd, maar had niet echt het idee dat het wat hielp. Ik probeer gewoon de hele dag door kleine beetjes te eten. Soms helpt dat en soms ook niet. Ik hoop maar dat het straks weer wat minder wordt.

Wat spannend voor je trouwens dat de echo niet helemaal duidelijk was en dat de 2e niet zo goed zichtbaar was. Ik heb er zelf geen ervaring mee, want bij ons gaan ze tot nu toe gelijk op. Hopelijk is de volgende echo veel duidelijker!

liefs,

sissy

Geplaatst

Heb het lijstje even aangepast. Ik moet trouwens elke 4 weken naar de gyn voor controle + echo. Het is blijkbaar overal anders. Volgende keer heb ik na de afspraak met de gyn ook nog een gesprek met de doktersassistente over de algemene dingen.

Uitgerekend op:

4 febr: Jeanine

11 maart: Sissy

Volgende afspraak:

2 sept: Jeanine

6 sept: Sissy

17 okt: Sissy (20-weken echo)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden