Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoi meiden.

Ik kom me even voorstellen.

Ik ben Frannie. Ik ben net 40 jaar.

We zijn sinds een jaar bezig om zwanger te worden.

Na 8 maanden zaten we bij de gyn omdat het niet lukte.

Gister de laatste uitslag gehad van alle onderzoeken.

Het zaad van mijn man is zo slecht dat alleen ICSI nog mogelijk is.

Dat was heel erg schrikken. Zomaar van "alles is nog mogelijk" naar alleen nog maar ICSI.

Bij het eerste spermaonderzoek was het 16 milj. en een beweeglijkheid van 19%.

Toen hebben we wel de cijfers gekregen, maar niet de exacte uitleg of dit goed of slecht was.

Dit keer was het nog slechter. We zijn vergeten te vragen hoe slecht.

Nu moeten we gaan beslissen wat we willen.

Mijn man heeft altijd gezegd dat de grens voor hem bij hormoonbehandelingen ligt.

Maar nu we geen andere opties meer hebben, zullen we helemaal op nieuw moeten kijken wat we samen willen.

Ik wil het liefst wel door.

Voorlopig kunnen we toch nog niets doen. Eerst moeten de bloedonderzoeken en het chromosoomonderzoek gedaan zijn.

En over 2 weken is er een informatieavond in het UMC (Utrecht). Dat eerst maar eens aanhoren.

Iedereen die hier meeschrijft op dit forum wens ik heel veel sterkte en zo spoedig mogelijk een positieve zwangerschapstest.

Groetjes

Frannie

Posted

Hallo Frannie, welkom op het forum!

Leuk dat je jezelf hebt voorgesteld aan de anderen; wij wensen je een goede tijd op Het IVF-Moeders Forum.

Posted

Hoi Frannie,

Wat ongelooflijk balen dat icsi nog de enige optie is... Ik ken het! Wij mankeren eigenlijk niet zo veel (ik helemaal niets) alleen slechte zaadkwaliteit. Meestal dan, de ene keer 'heel goed' en de andere keer barslecht.

IVF had bij ons ook geen effect en dus icsi. Ik heb vroeger altijd gezegd dat ik ivf geen optie vond, dat vond ik veel te ver gaan... Maar je wordt ouder en die kinderwens blijft groeien! Ik ben dus ook mijn grenzen en principes voorbij gegaan en nu in verwachting van een klein jongetje!!!

De weg ernaartoe was zwaar, maar bij deze zwangerschap valt alles in het niet... Gelukkiger had je mij niet kunnen maken!

Succes met jullie beslissing.

Groetjes, Judith

Posted

Hoi Frannie,

Welkom hier! Jammer dat het nodig is alleen.

Ik wens jullie heel veel sterkte en wijsheid bij het nemen van een beslissing hoe nu verder. Het zal inderdaad rauw op het dakje gevallen zijn dus ik snap dat het idee nog tijd nodig heeft om te landen.

In de tussentijd.... weet ik zeker dat er hier genoeg dames zijn die jullie met evt vragen willen helpen.

Groetjes

Noor

Posted

Judith. Wat fantastisch voor jullie dat je zwanger bent!

Ook mijn grens was vroeger tot IVF. Dat was ook de discussie die ik met mijn man heb gevoerd voordat we met de voorbehoedsmiddelen stopten. Maar nu is de situatie veranderd en sta ik er toch heel anders in.

Posted

Hoi frannie,

Welkom op dit fijne forum! Waar je veel met elkaar kunt delen, de schok voor jullie herken ik wel.

Gelukkig kon ik snel omschakelen en was ik blij dat er überhaupt nog een mogelijkheid was naast het gebruik van donorzaad.

Laat even alles op je afkomen en verzamel vragen, ik wens jullie onwijs veel succes!

Lieve groet

Babeth

Posted

Welkom Frannie,

grenzen verleggen kun je in een zin noemen met vruchtbaarheidsbehandelingen.

Ik denk dat vele van ons hier weten waar ik het over heb. En gelukkig ook met resultaat.

Succes met het maken van een beslissing.

Posted

Hoi Frannie,

Ik heb 2 gezonde meiden van bijna 6 en 9 jaar. Deze heb ik op een "normale" manier gekregen. Toen ik ruim 2 jaar geleden met de pil ben gestopt en na 1 1/2 jaar ons hebben laten onderzoeken waren we onaangenaam verrast. Het zaad van mijn man is erg zwak en icsi zo de enige mogelijkheid zijn om ons kinderwens waarschijnlijk in vervulling te laten gaan. Vroeger dacht ik altijd ivf/icsi is geen issu, maar we hebben onze waarden en normen flink bijgesteld. Als je niet in zo'n positie verkeerd is het heel gemakkelijk om te zeggen ik doe het niet, maar goed.

Vanavond mag ik met mijn 1e spuitje decaptyl beginnen ik vind het erg spannend, mn hoe ik de komende periode zal gaan reageren.

Ik wens jullie heel veel wijsheid toe.

Groetjes,

Esma

Posted

Beste Frannie,

Welkom hier. Dat is inderdaad een dreun, alsof er een stoeptegel recht in je gezicht wordt gegooid!. Hier tref je veel lotgenoten waar je ook veel aan kan hebben. Een icsi behandeling kan ook snel succes hebben.

Een schrale troost misschien: er is een oorzaak en nu kunnen ze gericht aan de slag. Ze laten je niet eerst nog van alles en nog wat proberen. En tegen ons zeiden ze altijd: we hebben maar een zaadje nodig! (niet dat je daar nou blij van wordt als je het hoort maar ja het is wel zo)

Heb je misschien iemand in je omgeving die ivf of icsi hebben gedaan, iemand die de angst van je man wat weg kan nemen? Bij mijn man scheelde het wel dat hij er met een paar lotgenoten lekker plat over kon praten.

Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat jullie er samen uitkomen

Posted

Karin. Die stoeptegel is erg "mooi" gezegd. Zo voelde het inderdaad. En de gyn deed het ook wel erg bot. Zonder inleiding of wat.

Helaas hebben we voor zo ver we weten geen vrienden / kennissen die hetzelfde hebben meegemaakt. Een collega van mijn werk en de ha die me had doorverwezen (maar zij is helaas vertrokken uit de praktijk). Maar die mensen kent mijn vent niet. Maar het is me wel opgevallen dat mensen er zo weinig over praten. Je hoort de verhalen pas als je zelf vertelt waar je mee bezig bent.

Maar op dit moment gaat het verrassend goed met me.

Doordat we nu niets kunnen doen geeft het ruimte en rust. De druk en spanning van het zwanger willen worden is er even af. En omdat we steeds dachten dat het aan mijn leeftijd lag en ik me behoorlijke zorgen begon te maken over mijn cyclus (eisprong minder duidelijk, tijd tussen ei en ongesteld worden korter enz.) zorgde dat voor veel spanning. Maar nu blijkt het niet bij mij te liggen en kan ik dat ook los laten.

Dus heb ik nu drie maanden om goed voor mezelf te zorgen. Echt uit te rusten (ben heel moe van het afgelopen jaar), 6 kilo afvallen (ben een emotie-eter), lekker veel te sporten en helemaal fit en gezond te worden. En dat is de beste basis om straks goed door de behandelingen heen te komen.

En het heeft ook wel een voordeel om meteen voor ICSI te gaan. Het traject is duidelijk en kort. Niet eerst nog tig x IUI en IVF.

Ik hoop dat mijn man en ik er samen uit komen.

En ik voel me nu al heel welkom hier op het forum en heb her en der al wat zitten lezen. Dit is de juiste plek om te zijn.

Guest Hope30
Posted

Hi Frannie!

Welkom hier, en heel veel succes. Pfff, wel een hele schok dat alleen icsi nog mogelijk is, maar houd moed. Wij hebben ook in het UMC Utrecht gelopen, en IVF gedaan. Heel fijn ziekenhuis, lieve lieve mensen! De info avond vonden wij persoonlijk ook heel fijn, we stonden versteld hoeveel mensen naar de avond waren gekomen, zeker wel 50 stelletjes! Nou, toi toi toi!

Posted

Frannie,

Fijn te lezen dat je wat rust geonden hebt, en wat je man betreft, misschien heeft hij wat tijd nodig, over het algemeen lijkt hèt voor mannen meer te voelen als falen als bekend is dat het aan het zaad ligt dan dat als bv. Geconstateerd wordt dat er bij de vrouw iets afwijkende is....en in geen enkel geval is er sprake van falen maar mannen lijken dat zo in eerste instantie meer te ervaren.

En wat het gebruik van hormonen , direct heeft de vrouw daar natuurlijk de meeste hinder van, de man indirect en dat kan soms erg meevallen....maar dat is tijdelijk. Als je eenmaal zwanger bent spelen ze ook weer op ;-)

Wel zal hij een drempel over moeten om in een potje op commando zijn bijdrage te leveren maar dat is vergeleken bij wat een vrouw moet ondergaan en doorstaan een kleinigheidje...

Ik hoop dat jullie er samen uitkomen en dat de eerste behandeling direct aanslaat!

Groetjes

Babeth

Posted

Het klinkt misschien heel gek maar ik hoop eigenlijk wel voor jullie dat jullie iemand in jullie omgeving vinden die hier ook mee belast is... Ik merkte zelf dat mensen die het niet kennen soms best veel moeite kunnen doen om het te proberen te begrijpen, maar begrijpen zullen ze het nooit! Ik loop nu nog steeds tegen erg veel onbegrip aan van bv mijn schoonmoeder.

Toen ik hier op het forum kwam voelde ik gelijk hoeveel begrip hier voor elkaar is, maar toen ik "live" een vrouw sprak die ook alles had ondergaan zag ik dat zij direct ja zat te knikken bij alles wat ik zei... Ze hoefde zich er geen voorstelling van te maken van wat ik haar vertelde: ik zag het begrip en herkenning op haar gezicht.... wat een verademing was dat!!

Dit forum is dus ook als een soort praat-groep voor mij, als ik dit niet had gehad had ik denk ik echt wel met een psycholoog moeten gaan praten om alles op een rijtje te krijgen denk ik! (klinkt zwaar, maar ik ben een enorm gevoelsmens en ik heb het altijd nodig om mijn gevoelens te uiten wat ik niet heel erg goed kan als ik toch denk dat niemand het gaat begrijpen)

Vanuit mijn eerste ziekenhuis wilden ze ons ook eerst 6x IUI laten doen waar ik geen vertrouwen in had. Na twee keer IUI zijn wij overgestapt naar Voorburg en na wat verdere onderzoeken konden wij door met IVF met uitval naar ICSI: Uiteindelijk bleek dat zelfs IVF geen nut had... Ga dus vooral op je eigen gevoel af en laat zoveel mogelijk onderzoeken (dat doen ze niet overal) Hier zul je info vinden over mogelijkheden door ervaringen van anderen...

Succes!

Posted

Hope. Goed om te horen dat je fijne ervaringen hebt met het UMC Utrecht. Dat scheelt alweer in de zorgen.

Zjoediezz. Heb je tips wat we allemaal nog moeten laten onderzoeken en waar we aan moeten denken?

Tot nu toe is er dus 2x sperma ( 1x proefopwerking) en bij mij een paar echo's en bloedprikken gedaan.

Posted

Ow jah... Ik wilde nog wat zeggen! (vergeetachtig) Mijn man had voordat we konden starten ook een heel erg schuldgevoel dat hij mij dit aandeed doordat het "probleem" bij hem lag... Echt zo zielig!

Ik heb hem toen duidelijk gemaakt dat ook al lag de oorzaak in zijn lichaam, Zwanger worden doe je samen! Het was dus ONS probleem en niet alleen het zijne... we zouden er samen wel uit komen, ongeacht de uitkomst! Dat stelde hem wel geruster

Het eerste wat ik ook voelde toen ik voor het eerst in mijn leven een positieve test in mijn handen had (ik was alleen in de badkamer om 6 uur smorgens) was: HET IS VAN ONS SAMEN!!! EEN STUKJE VAN HEM EN EEN STUKJE VAN MIJ... hoe cool is dat??

Wij hadden ook van tevoren goed met elkaar besproken wat ons plan b en plan c zou zijn als de ICSI niet zou mogen lukken (donorzaad, pleegzorg etc.) Dan wisten we van elkaar waar de grenzen lagen en wat het vervolg zou zijn als er iets niet zou lukken. Dat gaf mij erg veel rust!

Nou... een heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groetjes, Judith

Posted

Zjoediessss heel herkenbaar van je man, ik zei ook, uiteindelijk Goed om te weten waar het probleem ligt maar het is een probleem van Ons!

Frannie er is een topic over hoe je het zaad kan proberen te verbeteren, dit dmv vitaminepreparaten, mineralen en omega 3

Verder was er bij mijn man verbetering opgetreden na een stuk of 8 acupunctuursessies.

Zaad heeft ongeveer 3 maanden de tijd nodig om helemaal te "verversen" dus wellicht iets voor je man om op tijd met supplementen te beginnen. Het het topic over Düsseldorf staat er ook veel over vermeld.

Verder zou ik als ik jou was via een bloedafname laten bekijken hoe het us met je B6, B12 , hb en ook je tsh (?) schildklier.

Posted

Bij mannen wordt nog niet zo veel onderzocht als bij vrouwen... Er is over sperma nog niet ZO veel bekend, er moet nog veel onderzoek gedaan worden. Wij hebben iig nooit een samenlevingstest gehad... Vind ik nog steeds wel raar eigenlijk.

Wat mijzelf betreft: Ik wist door een collega van mij dat er een implantatiefalen bloedonderzoek is voor vrouwen, wat veel dames pas krijgen na herhaalde mislukte terugplaatsingen... als ze dat onderzoek al krijgen! Ik heb toen de arts gebeld en gezegd dat ik perse dat onderzoek wilde en niet af wilde wachten hoe de behandelingen zouden verlopen!

Mijn 1e ICSI zag er zo rooskleurig uit!! Ik had zoveel hoop, het kon allemaal niet mooier en beter en toch mislukte die en ook de 8 cryo's die we hadden... Toen dat bloedonderzoek gehad en dan word je getest op een aantal DNA dingen, trombose en schildklierafwijkingen en nog iets geloof ik (weet het ff niet meer)

Je kunt dat hebben zonder er vanaf te weten en helemaal gezond te zijn.

Er zijn hier een aantal dames die dat onderzoek hebben gehad na mislukte poging nr. 3 en er dan achter zijn gekomen dat er iets niet goed was wat heel makkelijk verholpen kan worden... en bij poging 4 zwanger! Mijn collega zelfs van de laatste matige cryo van poging nr. 3...

Gezien het aantal behandelingen wat vergoed wordt, vind ik het echt heeeeel erg kwalijk dat dit niet gelijk bij iedereen wordt onderzocht! Het is geen spelletje... En uit ervaring weet ik dat een mislukte poging er behoorlijk in hakt.

Echt RESPECT voor iedereen die IVF/ICSI of enige andere behandeling heeft ondergaan....

Bij mij kwam er uit dat er iets met mijn schildklier niet helemaal goed was, die moet heeeeeel hard werken om een minimale hoeveelheid schildklierhormonen te produceren. Gelijk een verklaring waarom ik snel aankom en altijd moet vechten om op gewicht te blijven! De waardes waren net niet heftig genoeg om er wat aan te doen voor de arts, maar ik heb iets van DR. vogel gebruikt hiervoor. Of het heeft geholpen? geen idee... Maar ik had wel meer vertrouwen in de behandeling!

Hihi... weer een heel verhaal!!!

Posted

Alleen nog dit: Wij hebben toen ook op advies van een arts Proxeed gekocht om het zaad te verbeteren (hartstikke duur) en in Voorburg werd ons verteld dat dat alleen maar hielp als de man een enorm zinktekort had.... Had mijn hubbie dus niet!

We waren wel een paar honderd euries lichter!!!

Acupunctuur lijkt mij wel een hele goeie. Maar laat je geen extreem dure middelen aansmeren hoor!

groetjes, Judith