Jump to content

bevruchtingsproblemen

Fee

Recommended Posts

Kan iemand mij helpen? Mijn eerste ivf poging is net mislukt (zie mij eerdere berichtjes over "maar 5 follikels") omdat ik 3 eitje had en geen enkele is bevrucht.

Ik ben hier erg van geschrokken en emotioneel onder. Je verwacht niet dat je eerste poging al eindigt voordat er uberhaupt een tp is geweest!

Vandaag gesprek met gyn gehad en zij heeft het over een totaal onverwacht scenario en een uitzonderingssituatie. De kans dat dit gebeurt is 3%.

De volgende ronde wil zij ICSI doen omdat ze denkt dat de zaadcel de eicel niet in kan. Tijdens de ivf behandeling zag alles er goed uit: goede eitjes en goed zaad.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn de mogelijk oorzaken van bevruchtingsproblemen en hoe groot is de kans dat het de volgende keer wel lukt. Volgens de gyn is er in principe nog niets aan de hand, maar ik heb er een slecht gevoel over. Ik denk: weinig eitjes + bevruchtingsprobleem = iets met eicelvoorraad en of kwaliteit eicel.

het schijnt zelf te kunnen dat het genetisch niet bij elkaar past? Hoe groot is die kans??

wie weet meer?

Liefs fee

Hè fee,

Geen voorbarige conclusies trekken en vertrouwen op je gyn zou mijn tip zijn. Als de gyn denkt dat het aan de schil ligt, dan is icsi een zeer goed alternatief, omdat de zaadcel hiermee al in de eicel geïnjecteerd wordt. Feitelijk sla je dus een stap over, de beide kernen zijn al bij elkaar en moeten gaan delen.

Houd moed, als de gyn er nog alle vertrouwen in heeft, dan is dat meestal me reden!

X fran

Hoi Fee,

Mijn ervaring zal ik met je delen.

Bij de eerste IVF 8 eicellen 1 bevruchting

Bij de tweede hebben ze gekozen voor ICSI. 8 eicellen. 5 bevruchtingen. 2 emmies als morula's terug geplaatst en nog een cryo over.

Bij de derde hebben ze gekozen voor ICSI. 11 eicellen en GEEN bevruchtingen. Tja schiet mij maar lek.

We zijn toen over gestapt naar DD en daar kwam in ieder geval aan het ligt dat mijn eicelvoorraad erg laag is. En het zaad kwaliteit is ook niet 100%.

Meid, op naar de 2e poging en met ICSI zal het misschien veel beter gaan!

Succes!

Fee, niet in paniek raken.

Geen overhaaste conclusies trekken. ICSI klinkt als een goed alternatief. Zeker bij weinig eicellen.

(Hoewel ik 5 follikels prima vind hoor!)

Track-record:

IVF 1: 20 follikels, 18 eitjes, 7 bevrucht, 1 matige terug geplaatst en géén cryo's. (Vermoeden: overstimulatie - paniek - onrijpe eicellen)

IVF2: 7 follikels, 7 eitjes, 5 bevrucht, 1 topper terug, en wederom géén cryo's.

ICSI + PICSI + AH: 5 follikels, 4 bevrucht, 2 5-celligen teruggeplaatst (dag 2) , 2 cryo's.

Cryo's: zie onderschrift. ;-)

Nee, ik moet niet in paniek raken he? Moeilijk hoor! Ik zie het volgende doem scenario al weer voor me (ik ben van nature nogal een pechvogel...)...

Het geeft me wel veel steun om jullie verhalen te horen.

@fren, zouden ze dan niet al moeten hebben gezien dat de eicelschil te hard is? De gyn zei dat de eicel er goed uit zag.

@gabrie, ja....op de een of andere manier heb ik ook het gevoel dat het aan mijn eicelvoorraad/kwaliteit ligt..... (al weet ik dat ik geen voorbarige conclusie moet trekken)

@lala, picsi en ah worden toch niet in Nederland gedaan toch? waarom hebben ze dat bij jou besloten? (en wat fijn dat je zwanger bent! wat zul je blij zijn)

Liefs fee

In eerste instantie doen ze nooit onderzoek naar de kwaliteit van de eicellen, simpelweg omda er nog niet veel onderzoek gedaan kan worden. Bovendien, ze doen je been toch ook niet in het gips voordat je het gebroken hebt? Met icsi heb je echt meer kans. De belangrijkste tip die ik je kan geven: LAAT HET LOS. Je hebt het t,och niet zelf in de hand en je kunt niks doen om de uitkomst te veranderen. En dat dat moeilijk is, dat weet ik als geen ander!

In een notedop: na onze eerste icsi hoorden we dat de zaadkwaliteit van mijn Vriend zo slecht was, dat het vu zelfs geen icsi meer wilde doen en verwees ons door naar een ziekenhuis waar ze tese doen (halen ze operatief een stuk vd teelbal weg en halen daar de nog net niet volgroeide zaadcellen uit). We konden hier niks aan veranderen en stonden een jaarlang op de wachtlijst tussen hoop en vrees. In januari hoorden we dat de tese geslaagd was (50% kans) en begon het icsi-verhaal weer van voor af aan met als resultaat dat ik nu zwanger ben.

Voor de record onze uitslagen:

Icsi 1: 19 eicellen, 7 zaadcellen, 3 emmies, 1 6-cellige tp, geen cryo --> niet zwanger

Icsi 2: 23 eicellen, genoeg zaad (via tese), 11 emmies, 1 8-cellige tp, geen cryo's --> zwanger

De eerste ivf hadden we 5 eicellen en maar 1 matige embryo en geen cryo's

2de keer is er icsi toegepast waren 8 eicellen en zijn er 8 embryootjes ontstaan waarvan er 7 ingevroren konden worden. 3 keer een tp gehad en van de laatste cryo zwanger.

Nu we naar een ander ziekenhuis gegaan zijn wilden ze weer ivf toe gaan passen omdat de kwaliteit van het zaad daar goed voor zou zijn.

Maar aangezien ik in ivf totaal geen vertrouwen heb hebben we toch besloten icsi toe te passen!

Dus geef de moed niet op!!!

Hallo Fee,

Jou verhaal is voor mij heel herkenbaar. Vooral wat de gyneacoloog tegen jullie gezegd heeft. Bij onze eerste IVF poging ben ik vol goede moed begonnen. Er groeiden genoeg eitjes, na de punctie waren er 21 eicellen. Een goed uitgangspunt zou je denken. Ook was er een voor IVF bevruchting een goed zaadmonster, waarbij geen moment gedacht werd dat er mogelijk iets kon zijn. Echter, 2 dagen later kreeg ik ook de schrik van mijn leven. Er was maar 1 eicel bevrucht en verder helemaal niks. Ondanks dat er een terugplaatsing was op dat moment was ik totaal overstuur en zag het weinig positief tegemoet en ging er al helemaal van uit dat ik zelfs met IVF nooit moeder zou worden. De eerste terugplaatsing is op niks uitgelopen, dus ik was behoorlijk ten einde raad, ondanks dat ik wist dat bij de tweede keer ISCI zou plaats vinden.

Na deze eerste mislukte poging hebben we uitgebreid geëvalueerd. Het was de embryoloog opgevallen dat de zaadcellen niet eens aan de eicellen vast bleven kleven (zoals normaal wel het geval is). Vandaar dat bevruchten ook niet lukte. Ze zeiden dat we het moesten zien als twee magneten die elkaar niet aantrekken maar afstoten. Daarmee was gelijk het probleem van het niet zwanger worden duidelijk. ISCI zou dit dan moeten verhelpen. Omdat ze in Duitsland verder zijn met ISCI als in Nederland zijn we daar voor een second opnion geweest. Echter, daar duurde een aantal onderzoeken best lang, waardoor we uiteindelijk toch eerst nog een keer in NL in de molen mee wilde. Uiteindelijk bleken ze geen directe verklaring te hebben voor het probleem. Met mijn eicellen was niks mis. Bij de tweede poging, onze eerste ISCI, had ik 18 eicellen en waren er 15 bevruchtingen door de ISCI. Uiteindelijk 4 A embryo's waarvan we er twee hebben terug laten plaatsen en 2 in laten vriezen. Van deze poging ben ik nu bijna 33 weken zwanger.

Dus lieve Fee, geef de moed niet op. Ik snap je frustratie en pijn helemaal, maar één mislukking wil niet zeggen dat het altijd mislukt. Neem de tijd om het goed te verwerken en ga dan vol goede moed verder. wij hebben een extra rust maand ingelast om alles te verwerken en zijn vol nieuwe energie begonnen. Ook hadden we onszelf iets leuks in het vooruitzicht gesteld zodat we hoe dan ook (zwanger of niet) iets leuks hadden om naar uit te kijken. Dit was voor ons of een vakantie in zuid-afrika in oktober (wat we heel graag willen om wild te spotten) of bevallen van ons eerste kindje (wat we nog veel liever willen). Dit gaf ons de kracht om door te gaan.

Succes meid!

@fren, ja het is zo waar wat je zegt...loslaten. Dat vind ik erg moeilijk. Ik heb veel moeite met dingen waar ik geen controle over heb. Al denk ik ook dat ik nog in de shock zit. De gyn had mij een zeer positief beeld voorgehouden en mijn eerste poging eindigt halverwege zonder bevruchting. Ik denk dat dat heel veel met me doet en dat mijn mechanisme/overlevingsstrategie is: controle zoeken....

@Bianca, i will try! Je zou toch denken met pcos heb je meeeeeer dan genoeg eicellen ?????

Hoi Fee,

Eicellen heb ik genoeg.Althans Follikels. Alleen zijn ze erg voorzichtig met de hormoon toediening!! Dus ik spuit echt maar 68.5 eh puregon!Ook dan heb ik soms overstimulatie gehad!

Helaas heb je met pcos de ene keer heel veel follikels maar kan het de keer erna heel weinig zijn!

Heb jij ook pcos dan?

Ja, ik heb ook PCOS. Ik ben begonnen met 100 e puregon voor de eerste IVF. De gyn was bang voor overstimulatie vw mijn PCOS.

Toen ik nog met inseminaties bezig was had ik altijd 50 e puregon en keurig 1 follikel. Voor de laatste 2 inseminaties werd de dosis verhoogd naar 75 e puregon in de hoop dat er 2 follikels zouden komen om de kans iets te verhogen. Maar wat gebeurde er bij mij? Er ging 1 follikel heel snel groeien en op cd 7 was het ei al gesprongen, de tweede keer gebeurde dat weer! Nu met de eerste IVF hetzelfde principe: 4 follikels die heel snel groeiden waardoor ik op cd 7 met 4 rijpe follikels klaar was voor de punctie. Ik snap niet waarom de groei alleen maar sneller gaat. Waarom komen er niet meer follikels??? Wij pcos-ers hebben toch veeeeel follikels???

Liefs fee

Hoi Fee,

Dit is idd een apart verhaal!Ik heb hier geen ervaring mee!

Volg je het lange of het korte protocol?Is het niet zo dat als je op cyclus dag 21 met de decapeptyl start je follikels beter groeien en van betere kwaliteit zijn?

Ik heb het wel 1x gehad dat ik op cyclus dag 8 al klaar was voor de punctie en op dag 10 de punctie heb gehad maar toen had ik er een stuk of 20.

Zou het nog eens navragen!Wie weet kun je een ander schema krijgen of is er een ander hormoon wat je kan gaan proberen!!

Kan me op deze manier voorstellen dat je angstig de 2de poging tegemoet gaat!

Ik heb ook pcos, EN ik ben een controle teak, maar als je iets leert in dit traject is da je uit zelfbehoud de controle los moet laten! Oja, en ik heb telkens het lange protocol gevolgd, 1e poging start met 175 onal, opgehoogd naar 225. 2e poging constan 200 puregon

Hoi Bianca,

Nee ik heb het korte protocol. Ik zit bij het MCK en weet niet of ze ook het lange protocol doen. Misschien moet ik dat vragen.

Ik heb wel gevraagd of ze mijn eicelvoorraad kunnen meten en dat wordt gedaan. Ook heb ik gevraagd om andere hormonen.

Liefs fee

Hoi Fee,

Ik heb geen idee.Ik deed de echo's voorheen altijd in Gouda en daar had ik ook de gesprekken en de punctie en tp in MCK.

Hopelijk gaan ze wat meer onderzoeken doen!

Ik ben overgestapt naar Voorburg omdat mijn gevoel voor Gouda en MCK niet goed meer was en heb nu het idee meer op mn plek te zijn!

In Gouda stuurde ze me wel eens in met het lange protocol alhoewel ze hier in Gouda ook niet heel veel mee werkten.Maar ik denk dat ze dat vast wel eens doen.

Ik vind ze een beetje onpersoonlijk en zakelijk in het mck. Voel me een nummer. Steeds een ander gezicht en het is moeilijk een afspr te krijgen met de gyn. Heb het gevoel dat ze zoveel mogelijk behandelingen willen uitvoeren en standaard procedures toepassen ipv echt goed te kijken naar het individu. Mijn gyn dacht dat ik niet goed reageerde op 50 e puregon en dat er daarom besloten was om naar 75 e eenheden te gaan door haar collega. Ze had dus gewoon niet goed in mijn dossier gekeken. Tijdens de intake was ze super positief (slaagkans van 40% per ivf behandeling, veel eitjes, emmy's en cryo's- terwijl dat helemaal niet altijd zo is weet ik nu= en de kans dat ik niet zwanger zou zijn binnen 3 behandelingen was volgens haar heel klein), je kunt je voorstellen dat mijn 1e poging een soort van shock was! Ik ga mijn tweede behandeling nog wel in mck doen, maar ondertussen kijk ik verder naar een plaast waar ik me goed voel en vertrouwen in heb.

liefs fee

Fay,

Voor de derde poging zijn we naar Düsseldorf gegaan, omdat ik het idee hadden dat ze daar nét iets meer voor ons konden doen. Verder is het invriesbeleid in Duitsland ook anders waardoor je eigenlijk altijd wel cryo's hebt. En kijk nu! Drie en vijfcellig is niet eens zo heel goed, maar er is er wel eentje blijven zitten!

Daarnaast ben je daar écht geen nummer. Je moet wel mondig zijn, om alles te weten te komen, maar dat leer je wel. En jij als controlfreak zal daar geen moeite mee moeten hebben :) gewoon vragen!

Ik heb twee tips voor je: 1 neem ALLE tijd om dit te verwerken. Als dat een maandje is, is het goed, maar als da t een half jaar duurt is het ook goed. Je moet zeker weten en vol goede moed een poging ingaan.

2 en dit heeft zeker ook met 1 te maken: je moet je absoluut goed voelen bij het ziekenhuis waar je de behandeling onder gaat. Als je geen. Ertrouwen hebt in het ziekenhuis, dan heb je geen vertrouwen in de behandeling.....naar mijn idee heb je dan al de helft van de strijd verloren.

Ik ben het helemaal met fren eens: je moet positief, of in ieder geval berustend je poging ingaan. Laat het los!

Uiteindelijk doet moeder natuur toch wat ze wilt, je kunt het groeien van je nagels bijvoorbeeld wel beinvloeden maar niet controleren. Hetzelfde met dit traject. Je kunt wel beinvloeden, maar uiteindelijk is het je lichaam zelf die het moet doen.

Hoi Fee,

Wat ellendig dat het zo is afgelopen gelijk de eerste keer...

Wij zijn redelijk onverklaard onvruchtbaar, ik zeg redelijk doordat mijn man de ene keer topzwemmers heeft en het volgende moment bijna niets. IUI hebben wij op eigen initiatief stop gezet na twee behandelingen omdat ik er geen vertrouwen in had dat het ook maar enige kans van slagen had.

Toen naar Voorburg gegaan, ook op eigen initiatiief omdat ik daar zeer goede verhalen over had gehoord. Daar na veel overleg gestart met IVF met uitval naar ICSI omdat we niet zeker waren van de zaadkwaliteit op dat moment.

Poging 1 werd dus met 18 eicellen volledig ICSI. Als ik niet had afgedwongen om uitval ICSI te hebben waren die allemaal verloren gegaan... Maar helaas pindakaas: 1x vers en 8x cryo en geen zwangerschap: Toch mislukt dus ondanks prachtige bevruchtingen.

Poging 2 met 11 eicellen en veeeeel beter zaad werd op mijn verzoek met 4 eicellen IVF gedaan en met de rest ICSI (eigenlijk als er eenmaal ICSI is gedaan, dan wordt er geen IVF meer gedaan, ik ben redelijk eigenwijs zoals je wrsch al begrijpt heb zelf een medische achetrgrond en denk altijd mee naar mogelijkheden en opties) Ik wilde weten of IVF wat zou doen, dan "wint" toch het sterkste zaadje dacht ik en dan hebben we misschien meer kans op een zwangerschap!

4 eicellen met IVF: nul bevruchtingen..... De 5 met ICSI: allemaal goed (2x vers teruggeplaatst en 3 cryo's over en zwanger!!)

Maar dat viel mij dus wel even tegen... Mijn vermoedens dat IUI en IVF geen nut zouden hebben zijn al die tijd juist geweest! Ik vroeg nog of ik misschien harde eicellen had (beetje voor de grap) Maar de laborant keek onze status na en zei: Daar kan ik niets over terug vinden, dus dat is niet het geval... Weer onverklaard dus!

Er is nog heel veel wat er niet is onderzocht aan zaadcellen en eicellen, zoals bepaalde eiwitten die bevruchting zouden kunnen verhinderen bv.

Hou moed hoor meid!! Bedenk goed in welk ziekenhuis je verder gaat (praat met Bianca ;-)) en laat je grondig onderzoeken en gebruik je intuitie....

Succes & Liefs, Judith

Hoi Fee,

Naas vele andere behandelingen (zoals iui) hebben wij 3ivf-behandelingen gedaan tot nu toe. Ik wil mijn verhaal wel met je delen m.b.t. bevruchtingsproblemen.

ivf 1 : 12 eicellen, 8 embryo's (2 teruggeplaatst en later nog 2 cryo's teruggeplaatst)

ivf 2 : 8 eicellen, 4 embryo's (2 teruggeplaatst en zwanger van geworden; nu zoontje van 16 maanden)

1 cryo van ivf 2 - matig ondooit, wel teruggeplaatst

ivf 3 : 16 eicellen, geen bevruchting, dus geen embryo's, dus geen terugplaatsing

Hoewel er wel een verschil zit tussen ivf 1 en 2, qua aantal eicellen en embryo's, staat dat in groot contrast met de eerste ivf-behandeling na de zwangerschap. Toen onstond er dus geen embryo, totaal onverwacht. Ook bij ons een heel grote schok. We kennen vele tegenslagen tijdens de 8 behandeljaren, maar dat er nu geen enkel embryo zou ontstaan....hadden wij niet meer ingecalculeerd (vooral niet omdat er de pogingen hiervoor wel embryo's waren).

De arts heeft aangegeven dat zij er geen verklaring voor hebben in ons geval en het zelf ook totaal niet hadden verwacht, ook niet omdat de kwaliteit van de eicellen en zaadcellen goed was....voor zover zij dat kunnen zien natuurlijk. Omdat het in ons geval zo onverklaarbaar is, gaan we nu met icsi starten en hopelijk ontstaat er dan wel weer een embryo.

Ik wens je alle succes toe!

liefs Purple

@Purple....bizar. Hoe kan dat nou? Twee van zulke goede rondes en dan plots geen bevruchting....

Ik ben btj bang voor de tweede poging. Bang voor weer een teleurstelling. Dat er ook met icsi geen bevruchting is. Of dat er weer zo weinig eitjes zijn...

Liefs Fee

He Judith... Ja, ik weet het. Ben de schok nog niet helemaal te boven geloof ik! Het is ook nog maar een weekje geleden. Ik hoop dat ik straks het vertrouwen weer heb gevonden om aan de icsi te beginnen...

liefs fee

Hoi Fee,

Herkenbaar!

wij hadden meteen ICSI. De 1e behandeling begon wat betreft de folikkelstimulering voorspoeding: oh wat veel en mooie eiblaasjes. Er waren er 11 uitgehaald bij de punctie, 8 bleken eicellen te bevatten. er vielen er toen nog 5 af, omdat een hoop onrijp was. Vervolgens werden er 3 geinjecteerd: 1 ging kapot tijdens injecteren, 2 bleken niet bevrucht te zijn.

Daar sta je dan na een zware behandeling.... helemaal niks in handen. Voor mij voelde het of we nooit een kans kregen, omdat er überhaupt geen terugplaatsing is geweest. De artsen waren zeer verbaasd dat het allemaal zo gegaan was. Het zag er zo goed uit en dan op laboratoriumniveau holt het achteruit. Ze zeiden dat ze niks anders gedaan zouden hebben bij de 1e poging. Wel is afgesproken, omdat er zo weinig eicellen goed bleken te zijn, dat er geprobeerd zou worden iets langer door te stimuleren. Mogelijk zou ik daar wel beter op reageren.

De 2e poging zag er eigenlijk precies zo uit als de 1e poging. Er is inderdaad 1 dag langer gestimuleerd (en dat heb ik geweten! Wat een pijn!!!!) Ze zeiden wel dat als het de 1e poging geweest was, ze weer op dat moment zouden stoppen. Ik zat net niet tegen overstimulatie aan en mocht dus een punctie ondergaan. Het zag er vervolgens beter uit! 4 eicellen bleken bevrucht te zijn! Ik heb een terugplaatsing gehad van 2 B-tjes (omdat de 1e poging zo dramatisch was, hadden we besloten nu 2 terug te laten plaatsen als het een B kwaliteit was of nog minder. ivm mijn leeftijd zou een A nog steeds 1 zijn) Beiden zijn gaan innestelen. 1 is heel vroeg gestopt met ontwikkelen, maar de andere doet het uitstekend! Ik ben inmiddels 15 weken zwanger!! En ja, nu voel ik mij een ontzettende bofkont.

Na de 1e poging zag ik het ook helemaal niet meer zitten. Ik heb altijd pech dacht ik (heb ook het nodige meegemaakt in mijn leven) en nu lukt dit (wat ik zo ontzettend graag wil) niet. Ik ben eerlijk gezegd zo'n beetje alle energie verloren toen(de 1e poging was ook al behoorlijk zwaar door bijwerkingen : migraineachtige hoofdpijn en dat dan 3 weken lang) Ik heb 1 week ziek thuis gezeten. Toen weer de draad opgepakt. De 2e poging heb ik mij eigenlijk afgesloten voor alles. We wisten: het is nu alles of niets. Als er geen bevruchting zou zijn, zou het in principe over en uit zijn. De hoop was een stuk minder en ik wilde niet meer nadenken erover. Spuiten, doorwerken en we zien wel waar het schip strandt. We waren ontzettend opgelucht dat er wel bevruchting bleek te zijn. je komt in elk geval een stapje dichterbij. of er nou innesteling is of niet.

Veel sterkte en houd moed!