Ga naar inhoud

Risico van ICSI

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hoi,

Vandaag heb ik een gesprek gehad met Dr Jansen in Voorburg.

Eindelijk hebben we groen licht gekregen om in November weer van start te gaan na aardig wat onderzoeken etc.

In ons vorige ziekenhuis hebben we 1x ivf gehad maar doordat er maar 1 embryo was ontstaan hebben we onze 2de poging gekozen voor ICSI.

Nu vroegen we vandaag of dat we nu ook weer ICSI toe konden laten passen.

Dit kon wel maar hij vroeg ofdat wij de risico van ICSI wisten. Uhmmm nee.Dus er werden gelijk formulieren gehaald waarin het 1 en ander uitgelegd werd.

En volgens Dr Jansen is het dus zo dat mochten we een zoon krijgen de kans groot zou zijn dat hij onvruchtbaar zou zijn.Bij een meisje geld dit niet.

Dit omdat de zaadcel er van buiten wel goed uitziet maar ze niet aan de binnen kant kunnen kijken.

Vond dit wel vreemd om te horen.We hebben dit nog nooit eerder gehoord. Ook moeten we dus de formulieren tekenen.

We laten sowieso ICSI toepassen.Maar het is een lastige keuze.Maar wij zien het gewoon het zelfde als wanneer je natuurlijk zwanger raakt dan weet je toch ook niet of je kindje later vruchtbaar is of niet?

Hebben jullie hier ook van gehoord??

Groetjes Bianca

Geplaatst

Ja klopt, toen wij in het Sfg begonnen met icsi werd dit al meteen verteld door onze gyn dr. Alberda. Maar ja daar gaan wij het niet voor laten want wie weet hoever de medische wereld dan is.

Geplaatst

Ja klopt, dat is ons toen ook verteld. Als het probleem aan de man ligt, is de kans groot dat hij deze genen doorgeeft aan zn zoon. Maar het hoeft niet! succes!

Geplaatst

jeetje meiden, goh dat wist ik niet... en als ik vragen mag, waarom dan bij een jongen wel en meisje niet?

ik zou het zelf ook wel doen, maar is toch een een nadenkpuntje.

xx

Geplaatst

Dit is totaal nieuw voor mij, nog nooit gehoord! Bij ons ligt het 'probleem' bij manlief; vanwege de chemo is de zaadproductie ermee gestopt. Neem aan dat die factor niet doorgegeven wordt ;)

Geplaatst

hoi Bianca

bij ons is dat wel aangekaard ( in Brussel) maar dat zou alleen aan de orde zijn als er bij mijn een bepaalde chromosomale afwijking zou zijn, indien die er zou zijn dan zou een zoontje ook azoospermie hebben, maar uit het onderzoek kwam geen chromosoomafwijking.

Toen ik dat hoorde (en de uitslag nog niet wist) dacht ik ook, als we een zoon krijgen en als hij die afwijking heeft dan weten we dat tenminste, kunnen we hem voorbereiden en wie weet hoe ver ze tegen die tijd weer zijn?

Geplaatst

Het hangt er natuurlijk erg van af waarom de man verminderd vruchtbaar of onvruchtbaar is. Als de oorzaak ligt in een genetische afwijking, dan is de kans natuurlijk aanwezig dat deze afwijking meegegeven wordt aan een zoon. Als de oorzaak niet genetisch is, heeft ICSI dus geen enkele invloed op de vruchtbaarheid van de kinderen.

Geplaatst

Jeetje, wist ik ook niet. Maar is het risico er door de ICSI? Want als het genetisch zou zijn, dan geldt het toch ook voor IVF?

Geplaatst

Ik heb er geen verstand van.Weet alleen dat peet te veel ronde cellen heeft en teveel witte bloedlichaampjes.

Lijkt me stug dat je zo iets door kan geven aan je kind want dit is toch niks genetisch of ben ik gek?

En het lijkt me dan dat het ook geld voor ivf en voor als je natuurlijk zwanger raakt.

Geplaatst

Dit wist ik dus ook niet, maar is het niet zo dat dit bij elk aangeboren medisch probleem zo is? Mijn vriend heeft vroeger een ongelukje gehad met dus grote gevolgen, maar dan kan het toch via de icsi niet doorgegeven worden?

Geplaatst

Het is een chromosonale afwijking. Eentje waarbij een "normale" bevruchting nooit zou plaatsvinden. De zaadcel zou dan nooit de eicel binnendringen. Dus bij IVF is dit probleem niet.

Er is bij ons ook op gechecked (dacht ik...........is lang-lang geleden). Schijnt niet bij elke man het geval te zijn. Het zit em dus in het Y chromosoom, waardoor meisjes het niet kunnen krijgen.

Geplaatst

Oke! Dank je voor je uitleg.

Bianca, alvast heel veel succes met de komende poging. toi toi toi

Het is een chromosonale afwijking. Eentje waarbij een "normale" bevruchting nooit zou plaatsvinden. De zaadcel zou dan nooit de eicel binnendringen. Dus bij IVF is dit probleem niet.

Er is bij ons ook op gechecked (dacht ik...........is lang-lang geleden). Schijnt niet bij elke man het geval te zijn. Het zit em dus in het Y chromosoom, waardoor meisjes het niet kunnen krijgen.

Geplaatst

Bij een factor van buitenaf zoals chemo of een ongeluk dat de verminderde zaadkwaliteit/kwantiteit veroorzaakt, geldt dit niet.

Als het aangeboren is (en er dus geen duidelijke andere verklaring te vinden was bij je man) kan het worden doorgegeven.

Het geldt dan wel voor ICSI en niet voor IVF en/of natuurlijke zwangerschap, omdat die laatste twee dus niet kunnen optreden

bij te slechte zaadkwaliteit. Kun je wel IVF of natuurlijk zwanger worden, is het zaad niet drastisch slecht (en dus boven het miljoen).

Geplaatst

Het gaat om een fout op het y chromosoom dat de vader door kan geven aan een zoon. Wat ik destijds van dr Jansen heb begrepen is dat ze hier nog nog te weinig van weten om het echt van tevoren vast te stellen. Er is een aantal chromosoom afwijkingen dat ze vast kunnen stellen met testen, maar als er niks uit de testen komt betekent dit dus niet dat er geen risico is. Vandaar dat ze hier expliciet op wijzen in een aantal ziekenhuizen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden