Ga naar inhoud

Ivf/icsi UZ Gent

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

hoi Danielle,

wat is jou bedoel met het lange protocol en korta protocol?

ik gebruikte altijd decapatyl op mij eerste cyclus dag en purugon op de derde cyclus dag tot achtste cyclus dag (6 dagen),daarna op elfde cyclus dag pregynel gespuit.de puncte altijd op mijn 14de cyclus plaats gevonden.

gr

eva

• Reacties 202
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Eva, dat ik het korte protocol. Die heb ik ook altijd gehad. Ik weet niet exact hoe het protocol van het lange schema er uit ziet, maar dan begin je geloof ik al veel eerder.

Geplaatst

Oja, net als eva, heb ik de eerste vier pogingen gestart met deca en na drie dagen kwam dan de puregon erbij.

In DD begon ik op de derde dag met een combi van menopur en deca. Op dag 8 cetrotide erbij.

De opbrengst was vrijwel gelijk.

Nadeel van cetrotide vond ik dat ze de punctie dan wat sneller moeten inplannen. Bij deca kunnen ze dat iets later. Ik heb zelf een onregelmatige groei en door de punctie iets later in te plannen had ik geen last van onrijpe eicellen. Dit in tegenstelling tot de keer met cetrotide.

Die krijg ik dan ook niet meer voorgeschreven.

Ik geloof dat ze in Belgie graag menopur en deca voorschrijven.

In DD is dit erg wisselend.

Geplaatst

@Eva123: Bij het korte protocol beginnen ze eerst met de stimuleringsfase en daarna de blokkeringsfase. Bij het lange protocol is het net andersom en duurt de behandeling ook langer. Zo te zien heb jij ook het korte protocol gehad, want dan moet je op de 1ste, 2de of 3de dag van je cyclus beginnen met prikken. Bij het lange protocol begin je ongeveer op dag 21 van je cyclus.

@Wen72: Dan zie je maar weer dat het zo ontzettend per persoon verschilt met Cetrotide. Bij mij was dat juist wel heel goed aangeslagen.

Geplaatst

Hoi Daniella, Eva123, Lieff en Wen72,

WIj zijn gisteren naar Gent geweest, ik was stikzenuwachtig, niet voor het baarmoederonderzoek,maar de lange rit naar Gent(ivm sneeuwval). Weet niet hoe lang jullie er over moeten doen naar Gent, wij 3 uur . Op de heenweg was het supermooi droog weer, zonnetje aan de hemel. We waren een uur te vroeg, en hadden het geluk dat we meteen geholpen werden. Dat scheelde 50 min. Het onderzoek ging goed, er zijn tot zo ver geen gekke dingen gevonden. Wel had ik de pech dat er 5 artsen om me heen stonden(stagiares), maar echt erg vond ik het niet. 12 maart krijgen we alle uitslagen. Wel was mijn schilklierwaarde ietwat verhoogd, dus nu mag ik een maandje medicatie slikken. Als dat volgende maand gezakt is, dan mogen we dacht ik starten met IVF. En anders nog wachten.

Op de terugweg reden we weer met mooi droog schoon weer, dus tomtom gaf aan dat we om 17.00 uur thuis zouden zijn( we vertrokken om 14.05).

Maar helaas pindakaas, we reden de sneeuw tegemoet, het was 19.15 uur voordat we thuis waren. Helemaal gaar.....

Meiden prettig (schaats)weekend en geniet van het weer.

groetjes.....

Geplaatst

Alice, fijn dat alles is meegevallen! Dat is trouwens snel dat jullie op 12 maart de uitslagen al krijgen. Hopelijk kan je snel van start. Mag ik vragen hoe je weet dat je schildklierwaarden wat verhoogd waren? Was dat ook in Gent gecontroleerd of was je er al bekend mee?

Kan mij trouwens voorstellen dat je best tegen de rit opziet, gezien het weer. Ik vind zelf altijd die ring bij Antwerpen een ramp, ongeacht het weer. Laat staan met al die sneeuwval. Gelukkig zijn julle er heelhuids doorheen gekomen.

Op naar 12 maart.

Geplaatst

@Wen72, Dit kwam uit bloeduitslag, geprikt in Gent.

Een aantal jaren geleden, volgens mij nu 4 jaar, heb ik ook een half jaar medicijen moeten slikken, mijn schildklier werkte te snel. Is dat ik vage klachten had, en ben toen naar de huisarts gegaan, bloed geprikt en diezelfde middag moest ik al pillen nemen. Was een schildklierontsteking. In die tijd zouden we ook weer een poging IUI doen, en dat werd verschoven....Balen,maar ja.

Dus we hopen dat dit goed gaat. Die afspraak van 12 maart kregen we toen met het intakegesprek 11 januari.

Geplaatst

hoi alice,

wat fijn dat er zijn geen gekke dingen gevonden,12 maart is ook niet zo ver.ik heb 13 maart afspraak(voor eerste keer)

ik duim voor je,

gr,

eva

Geplaatst

Alice, konden jullie dus al (een deel van) de uitslag horen? Wat goed!

Ben namelijk zelf ook erg benieuwd naar alle bloeduitslagen en had al overwogen om ze te mailen emt de vraag of zij de uitslag van de bloeduitslagen konden mailen zodat ik alvast iets kon lezen. 2 april is nl nog erg ver weg (voor mn gevoel).....

Ecva, jij dus ook nog maar een paar weken voordat je naar Gent gaat. Voor je het weet is het zover (zegt degene die zelf geen geduld kan opbrengen......ha,ha LOL)

Geplaatst

@Alice: Kan me inderdaad voorstellen dat je zenuwachtig was om met dat weer zo´n eind te gaan rijden. Gelukkig dat alles is meegevallen. Nu op naar 12 maart en dat je dan zo snel mogelijk met je behandeling kan gaan starten.

@Eva: Omdat je iedere keer maar weinig follikels hebt moet je het daar even over hebben met Gent en straks ook DD. Dan beslissen zij wel welke behandeling het beste bij jou past. Voor jou komt 13 maart ook steeds dichterbij. Spannend.

@Wen72: Kan het heel goed begrijpen dat je nieuwsgierig bent naar je bloeduitslagen. Duurt zeker nog lang tot 2 april.

Geplaatst

@ Alice: Wat een pech met het weer zeg. Gelukkig was alles (op je schildklier na) goed. Die stagiaires doet me denken aan toen ik daar geopereerd werd: ik zat klaar in mijn operatieschort en te wachten tot ik opgehaald werd, kwam er opeens een man of 20 voorbij die een rondleiding kregen. Voel je je dan voor gek zitten zeg haha.

Geplaatst

hoi dames,

Wen,ja inderdaad 13 maart is niet ver weg maar ja allee afspraken in NL is minimaal moet je 6 weken wachten tot je in de beurt bent haha lol

toen ik heb in januari afspraak gemaakt in gent dat lijkt me echt wer wegggggggggggg 13 maaaaaart haha,maar nu gelukig 1 maand is voorbij.

gr,

eva

Geplaatst

Eva, jaaaaa, nog maar een paar weken en dan mag je ook tuffen richting gent. Ik las dat je schreef dat je op je lijstje gaat zetten dat je het lange protocol wilt. Mag ik vragen waarom je die wilt? Heb er geen ervaringen mee en vroeg mij af wat de voordelen van het lange protocol is en waarom bij de ene persoon het lange en bij de andere persoon het korte protocol wordt voorgeschreven. Iemand een idee?

Daniella, Iedereen reageert idd weer anders op de hormonen. Vond cetrotide eigenlijk zelf veel fijner als deca. Minder bijwerkingen enzo, maar helaas niet heel geschikt voor mijn onregelmatige eitjes. Daarvoor ben ik ook zo blij met Gent en DD. Daar wordt naar de persoon gekeken ipv het protocol.

Geplaatst

@Wen: Ik denk dat Eva mij niet goed begrepen heeft toen ik gevraagd heb of ze het lange of korte protocol gevolgd heeft. Het belangrijkste voor haar is dat ze in Gent en DD kijken wat inderdaad de beste behandeling is voor haar. Net wat je zegt..... daar wordt per persoon gekeken wat het beste voor haar zou zijn.

Ikzelf heb nog nooit een behandeling in Nederland gehad en zou er nu absoluut ook niet voor kiezen.

Ik heb namelijk 11 jaar in Spanje gewoont en daar heb ik al mijn behandelingen ondergaan. Was daar ook echt super tevreden met mijn dokter en de kliniek, helaas alleen daar geen succes gehad.

Geplaatst

wen,volgens Dainella heb ik altijd korte protocol gehad(ivf)

ik dacht dit keer dan met lange protocol begonnen, omdat als de lange protocol beter is dan korta protocol dan wil ik kiezen voor lange protocol .omdat bij vorige ivf heb ik altijd weinig follikel gehad.

Daniella kan jij misschien nogmaals even uitlegen over lange en korte protocol?

sorry voor veel vragen.

gr,

eva

Geplaatst

Het schijnt dat er bij het lange protocol meerdere en betere follikels ontstaan.

Maar moet er ook bij zeggen dat dat niet voor iedereen opgaat. Mijn eerste behandeling was namelijk het lange protocol, maar bij de volgende 2 heb ik het korte protocol gevolgd en dat sloeg veel beter bij mij aan.

Hier staat het een beetje beschreven wat het inhoud:

Het lange protocol is het meest voorkomend binnen Nederland. Het lange

protocol houdt in dat eerst de natuurlijke cyclus wordt 'gestopt' met

medicatie. Dit kan al beginnen met het gebruik van de pil in de voorgaande

cyclus. De medicatie die bij het stilleggen van de natuurlijke cyclus

gekozen wordt verschilt per ziekenhuis en per persoon. De meestgebruikten

zijn, Decapeptyl per spuit of Synarel per neusspray.Nadat alles tot rust is

gekomen en er een menstruatie is geweest, wordt vervolgt met de stimulatie.

Dit wordt gedaan met bv GonalF (deze is in penvorm danwel per ampul te

bestellen), Menopur (ampul), Puregon (pen of ampul) of een andere variant

danwel combinatie van medicatie. Dit is het meest spannende stukje met de

meeste controles. Gedurende dit deel worden regelmatig follikelmetingen

gedaan om de groei en de hoeveelheid follikels te volgen. Dit luistert zeer

nauw. Gemiddeld groeien er meestal tussen de 4 tot 12 follikels en niet in

al deze follikels hoeven eitjes te zitten. Een (te) grote hoeveelheid

follikels mag prettig klinken (meer kansen) dit is echter absoluut niet het

geval! Er is dan kans op een zelden voorkomend syndroom OHSS genaamd. Dit

staat voor Ovarieel Hyper Stimulatie Syndroom en houdt feitelijk in dat er

een te grote hormoonactiviteit is in je lichaam. Het gaat hierbij om het

Oestradiol gehalte wat te meten is in het bloed. Tevens kan het ervoor

zorgen dat het bloed verdikt (trombose) waardoor bv bloedverdunners

noodzakelijk zouden worden. Tijdens de stimulatiefase is het dus zoeken naar

de gulden middenweg van voldoende follikels en niet teveel of te weinig.

Het korte protocol wordt ook zo nu en dan voorgeschreven vaak bij vrouwen

die al lastiger te stimuleren zijn danwel ziekenhuizen die alles volledig in

eigen beheer hebben en dus ook een IVF laboratorium. Bij het korte protocol

is er minder controle binnen de stimulatie en de punctiedatum is in de

meeste gevallen niet flexibel en/of uit te stellen. Wel scheelt het in de

hoeveelheid medicatie die gebruikt wordt.

@Lieff: Hoe is het met jou? Nog steeds erg last van je kwaaltjes?

Geplaatst

Wen72, de arts heeft de andere uitslagen van het bloed niet gezegd, dit was belangrijk zei ze. Schildklier.. Hormoonhuishouding. Enige tijd geleden was ik eens in gesprek met een mevrouw die ik niet eens kende en we hadden het zo over zwanger zijn, raken etc. Ik vertelde over mijn dingen, en ze zei tegen me, misschien ligt het wel aan je schildklier/hypofyse. Deze mevrouw had dan andere klachten die ermee te maken hadden, maar ze is weleens naar zo'n bijeenkomst geweest en daar zaten ook dames die niet zwanger raakten. Schildklier laten testen en medicatie en na enige tijd wel zwanger. Het heeft er dus wel degelijk mee te maken. 2 maanden geleden heb ik hier op mijn schildklier laten prikken en dat was binnen de waarden. Zoals ik al eerder schreef, in België zijn ze er toch alerter op. Vanmorgen heb ik mijn eerste pilletje genomen. En nu maar hopen dat het binnen een maand zakt, anders duurt het nog langer.

Kreeg vandaag weer zo'n lekkere opmerking: dat jullie er nog aan willen beginnen, alles weer overnieuw moeten. Mensen denken echt niet na. Bah.

Geplaatst

Alice, dank voor je informatie. Mijn schieldklier waarden zijn ook gecontroleerd in Gent, alleen heb ik nog geen uitslagen. De hysteroscopie was door een andere arts. De uitslagen gaan besproken worden met mijn iegen arts. Ben alleen wel erg benieuwd naar onder meer de schildklierwaarden. mmmmmhhh, mischien toch maar eens mailen?

Tja...., die standaard opmerkingen: Weer opnieuw in de luiers, waar ga je aan beginnen. Een andere die ik al te vaak heb gehoord: Ach, je hebt toch een kind, dan is het toch niet zo erg dat die behandeling mislukt. Ook onbegrip dat wij geld sparen voor een behandeling en dit dus zelf gaan betalen, want wij hebben immers al een kind.

Pffff. Nu besef ik dat ik heel veel geluk heb, dat ik mama mag zijn. Ik ben daar dan ook heel trots op. Helaas kunnen teveel meiden dit niet nazeggen, Maar dat wil niet zeggen dat ik geen verdriet heb als het niet is gelukt.

Mensen denken idd echt niet na!

Geplaatst

Hoi Wendy, ik besef ook dondersgoed dat ik veel geluk heb, ook omdat ik een DES dochter ben, en dat het toch gelukt is om (spontaan) zwanger te raken, na zoveel jaar. En mocht deze poging niet lukken, volgens mij had ik dat al eerder geschreven, dan gaan we nog meer van dat mannetje genieten. Maar zoals gisteren, dat het bekend werd dat die Michael, 10 jaar, gevonden werd,ik was gewoon intens verdrietig, mede omdat dat jochie ook enigst kind was. Volgens mij is het leven voor zijn ouders voorbij. En dan hoop je maar dat het ons nooit zal overkomen. En ik, en ik weet dat jij, en ook de andere meiden hier, al die poepluiers, gebroken nachten etc er echt voor over hebben. Weet niet of deze zin nou helemaal klopt, maar je snapt me wel.

Wij hebben idd het geluk dat we dit al eerder hebben mogen ervaren, en ik hoop van harte dat al die andere meiden hier, het ook mogen meemaken.

Nou ik ga nog ff wordfeuten, en dan naar bed, voel me sjaggie. Weet niet waarom, misschien ook door mijn schildklier? Welterusten....

Geplaatst

Alice, zooo herkenbaar! Het nieuws van Michael raakte mij ook. Het is mijn grootste angst dat er iets gebeurd met onze kleine man. pfff, wil er nogeneens aan denken.

Slaap lekker!

Geplaatst

Hoi meiden

Hoe is het met jullie? Het is hier zo stilletjes, haha. Niemand natuurlijk nog veel te melden omdat de meeste nog moeten gaan starten.

Lieff, hoe is het met jou? Hebben je al een tijdje niet meer gezien in het topic.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden