Jump to content

Met je baby op vakantie (in het vliegtuig)

Armanda

Recommended Posts

Hai allemaal!

Ik ben net terug van Turkije en heb er echt een heerlijke vakantie gehad!

Vantevoren vond ik het inpakken best lastig.

Ook hoe dat allemaal zit op t vliegveld en in het vliegtuig enzo. Dus ik heb veel rond gevraagd en gezocht.

Maar het ging dus echt super, daarom deel ik graag mijn ervaringen met jullie! (ik ga morgen verder). En er komen vast nog meer goede tips en handigheidjes bij.

Groetjes! Armanda

Oke, hier komt ie dan ;-)

Om te beginnen, neem je natuurlijk onwijs veel schattige kleding mee! Onze mini was met haar lachje een echte flirt, we kregen soms echt korting of dingen gratis! Het is heerlijk om vol trots je kind te showen. Na alle moeite die je hebt gedaan om zwanger te worden, mag er gepronkt worden! Onze baby was bijna 6 maanden toen we vorige week op vakantie gingen. Het onderstaande was voor ons handig om mee te nemen. Het is vrij uitgebreid maar dan heb je ook wat.

Nou, ik deel het maar even in categorieën. Waarschijnlijk vul ik het nog wel een paar keer aan als ik weer iets bedenk. Vullen jullie het ook gerust aan hoor!

Ps. Dit werkte voor ons goed, maar voor anderen kunnen ook andere dingen handig zijn natuurlijk.

Voorbereiding

• Inentingen: check het even op het CB voor het land waar je naar toe gaat.
  • Waterkwaliteit: wij hebben een waterkoker meegenomen zodat we bronwater konden koken of opwarmen om de fles te maken. Ook kan je dan de fles beter steriliseren of au bain marie opwarmen.
  • Babyfoon: op een camping is dat niet handig misschien maar in een hotel wel! Rustig eten en buiten chillen. Wij waren ‘m alleen vergeten! Gelukkig hebben we een rustig kind, we konden haar werkelijk overal mee naartoe nemen, we hebben ons nooit beperkt gevoeld. Hoe geweldig is dat! Hoop dat het zo blijft natuurlijk… ;-)

Kleding

• Is het een zonnig land, maar koelt het ’s avonds af? Vier rompertjes lange mouwen, vier met korte mouwen, vier jurkjes/rokjes, etc. Ook 4 vestjes (2 dunne en 2 dikke), sokken, majootjes enz. Ons kindje spuugt regelmatig, dus wij hebben 4 van alles meegenomen en kwamen heel goed uit. Wel veel gewassen tussendoor hoor, dat wel. Maar is na een paar uur buiten hangen zo weer droog.
  • Mutsje of jasje voor als het toch weer koud is ineens, of op het vliegveld koud is enzo.

Voeding

• Flesvoeding: wij hadden 3 zakken nodig (dus 1,5 verpakking) voor 8 dagen.
  • Johannesbroodpitmeel: 1 verpakking voor een week in ons geval.
  • Verdeelbakjes: wij hebben die van de Hema. Super makkelijk om korte of hoge torentjes voeding mee te nemen.
  • Vitamine D druppels
  • Lepeltje voor vita D
  • Slabbeltjes of wegwerpslabbetjes (kan je bij kruitvat)
  • Hydrofiele doeken
  • Dreft om de fles zo nu en dan ’s goed schoon te maken. We maakten de fles schoon met kraanwater, maar spoelden de fles en vooral de speen daarna goed af met gekookt mineraalwater.
  • Waterkoker
  • Mineraalwater

Verzorging

• VSM eczeemcreme voor ruwe plekjes
  • ORS (voor ons en baby dezelfde verpakking)
  • Paracetamol zetpillen
  • Neusspray: is echt belangrijk want door de airco in het vliegtuig en in het hotel kan je baby snel verkouden worden. Zet in het hotel vooral je ramen open ipv airco. Die droge lucht is niet zo lekker voor je baby.
  • Mini verpakking wasgel (je kan van die handige kleine flesjes zwitsal en neutral enzo kopen bij de kruidvat)
  • Mini verpakking creme voor droog huidje
  • Mini verpakking shampoo
  • Mini verpakking bodymilk
  • Mini verpakking sudocreme
  • Luiers en eventueel zwemluiers

Zon

• Hoedje of petje, of zo’n doek die je om het hoofd kan knopen, die knoop zorgt ervoor dat het nekje niet verbrand in de zon
  • Factor 50 (wij hadden een spray gekocht omdat we dat handiger vinden dan een tube)
  • Parasolletje (we hadden er bij de prenatal een voor 10,- gekocht die op de wandelwagen kan)
  • Zonnebrilletje (al wou ze hem niet vaak op, tenzij we haar heel erg afleiden zodat ze ineens niet meer doorhad dat ze hem op had).
  • Wandelwagen: wij gingen met kinderwagen en al naar het zwembad. Makkelijk om al je spullen mee te nemen, maar ook zodat je zeker weet dat ze in de schaduw kan liggen.

Zwemmen

• Ochtendjasje: onwijs handig bij het zwembad of na het douchen.
  • Zwembroekje
  • Zwemluiers (al hebben wij die niet gebruikt: onwijs dure dingen en voor die 5 minuten dat je in het water bent… geen zin in hoor).
  • Handdoekje (als je in een hotel zit krijg je daar (dagelijks) een schone handdoek).
  • Bij ons wat het zwembadwater ijskoud! Toch gingen we er met haar uiteindelijk ook in. Gewoon rustig op de rand gezeten, beetje spetteren op de voetjes, dan kontje op de rand zetten (dus billen worden nat), en zo rustig aan laten wennen.

Vliegtuig

• Kinderwagen (onze mini kan nog niet in een buggy). Je mag hem tot aan slurf gebruiken! Dus je hoeft hem niet in te checken bij je koffers. Bijna alle maatschappijen doen dit, maar je kan het checken bij je vliegmaatschappij voor de zekerheid. Wij hadden nog best wat bagage wat we in de wagen deden toen we het bij de gate moesten inleveren. Dat scheelt weer want de koffers zaten bomvol! Ze deden er een grote doorzichtige plastick vuilniszak omheen. Werd goed voor gezorgd.
  • Baby bjorn: soms moet je nog ver lopen voor je je koffers (en dus ook je kinderwagen) terug hebt.
  • Maxi cosi: deze hebben wij niet mee genomen, ook niet gemist. Als je op vakantie een auto huurt, kan je ook een kinderstoeltje er bij huren.
  • Mineraalwater: wij vroegen aan de stewardess om gekookt water in de fles te doen. Dit mengen wij zelf op temperatuur met koud water indien het nog niet genoeg afgekoeld was op het moment dat we het wilden gebruiken. Je mag geen vloeibare dingen mee in je handbagage, maar na het inchecken weer wel, dus je moet het daar komen op het vliegveld.
  • Bij het dalen van het vliegtuig is het handig om de fles (of borst) te geven. Slikken helpt tegen de druk in de oortjes.
  • Je moet trouwens verplicht bij het raam zitten of de stoel ernaast, want daar zijn extra zuurstofmaskers voor als je kind op schoot zit. Wel irritant want ik wou liever bij het gangpad zitten zodat ik met haar rond kon lopen.

Allerlei

• Rolletje touw: wij spanden waar we konden een touw. Daar konden we speeltjes aan hangen (babygym). Ze kon er dan bij zitten zoals bij een wippertje, of onder liggen, zoals in de box. Super handig!
  • Elastiekjes of klittenband of ringen (om die speeltjes mee op te hangen dus)
  • Wasmiddel: spuug of poep wil je toch eigenlijk gelijk uit de kleertjes wassen, ook al heb je genoeg kleding mee. Het gaat rotten of stinken of de vlekken gaan er niet meer uit.
  • Wegwerpzakjes (pedaalemmerzakjes ofzo) voor stinkluiers (als er even geen prullenbak in de buurt is) of voor vieze kleertjes.
  • Inbakerdoek: soms haalden we een stuk van de pacco af (klitteband) omdat het zo heet was ’s nachts. Zo was ze toch ingebakerd met haar armpjes, maar haar beentjes niet omdat we die grote doek er af haalden.

Ze sliep trouwens in een babybedje van het hotel of in haar kinderwagen. Dan konden we dus altijd overal heen en hoefden we niet te wachten tot ze wakker werd.

• Laken en matrashoesje: we hadden er maar 1 van beiden meegenomen want we wasten het gewoon uit en was na een halve dag weer droog. In de tussentijd even een Hydro doek gebruikt. Ging prima zo.
  • Muziekmobiel op batterijen: dit heeft ons veel plezier opgeleverd want tijdens het dineren legde we onze baby in de kinderwagen en dan hingen we de muziekmobiel op aan de klep en de baby was super blij! We hebben elke dag weer rustig gegeten! En iedereen is vertederd als ze naar binnen kijken.
  • Speeltjes, knisperboekje, rammelaar, knuffel, etc. Ze stopt alles in haar mond momenteel dus soms hebben we het even ‘uitgekookt’ ;-p
  • Camera en fototoestel natuurlijk!

Nou, dit was vrij uitgebreid! Hopelijk hebben mensen er wat aan. Ik heb best wat tijd nodig gehad om alle tips vorm te geven.

Fijne vakantie in ieder geval!

Groetjes Armanda

Zo heb jij ff goed je best gedaan!

Wij vliegen ook veel met ons hummel en ik had ook ergens nog wat handige tips gepost. Zal ze even opzoeken en als het iets is wat jij nog niet opgeschreven heb zal ik het nog even posten.

Groetjes

PS fijn dat alles zo goed gaat met jullie meiske!!

• 8 months later...

Jillz, Ik denk dat het afhankelijk is hoe het met jullie gaat na de bevalling. Het lijkt mij geen probleem om met 12 weken te gaan vliegen, hoor. Een vriendin van mij heeft voor haar werk in Curacao gewoond en is haar dochterje komen showen in nederland toen die 7 weken oud was.

Zelf willen wij ook gaan vliegen met circa 8 - 10 weken. Ik kan nergens vinden dat het niet kan of mag. Mijn uitgangspunt is de gezondheid van ons ukkie. Als die gewoon gezond is en er zijn geen rare of bijzondere dingen, dan gaan wij ook gewoon lekker weer weg (met het vliegtuig). Nou hebben wij altijd al veel gereisd en hebben ook al 2 verre reizen (caraibisch gebied en indonesie) met ons zoontje gemaakt (nog voor zijn 2e verjaardag). Zolang je maar met extra dingen rekening houdt voor je kleintje, is er niets aan de hand.

Ik heb gevlogen met fiene toen ze 12 weken en 9 maanden was. En 12 weken was een stuk makkelijker, haha! Flesje erin bij opstijgen en ze heeft de hele vlucht geslapen. Met 9 mnd wilde ze bewegen, kijken, kruipen, etc, dus was lastiger.

Herkenbaar!

Toen mijn zoontje nog babay was, legde ik hem aan de borst en wij hadden de hele vlucht er geen omkijken naar. Hoe groter ze worden, des te beweeglijker ze zijn. Dan heb je een hele lading speelgoed en trucjes nodig om een (lange) vlucht goed door te komen zonder dat de andere passagiesrs er hinder van ondervinden.

Oja, tipje als je gaat vliegen met die hele kleintjes: neem naast de gebruikelijke dingen zoals luiers, extra kleding, flesjes etc, ook een extra schoon shirtje voor jezelf mee. (in het vliegtuig als handbagage). Mocht je ukkie dan onverhoopt een beetje melk spugen, dan zit jij niet de rest van de vlucht in een zuur ruikend shirtje.

• 1 month later...

Had jij een zeecontainer afgehuurd?? ;) Hahaha wat heb jij een spullen meegenomen zeg!!

Voor de mensen die dit topic lezen omdat ze binnen kort op vakantie gaan: bedenk goed dat wat je mee neemt je ook moet meeslepen. ;)

Pak kritisch in en bij twijfel veel dingen niet meenemen :D Beetje avontuur is ook best leuk op zn tijd : En wij hadden ondanks onze minder uitbreidde lijst echt veeeel te veel mee ;)

Wat ik dus in ieder geval thuis zou laten:

*Kinderwagen (alternatief: neem twee draagdoeken mee (nee geen babybjorn want daar kunnen kindjes maar heel kort in bungelen, in een draagdoek kun je kindje de hele dag dragen)

* Al die zwitsal spullen: een kindje afspoelen met water is vaak echt wel toereikend. In noodgevallen gebruik je een milde zeep welke je zelf ook gebruikt.

* Wasmiddel: verkopen ze op vakantie ook en scheelt sleepwerk (echt!!)

Verder hoefde ik al die voedingspullen niet mee te nemen ivm BV en lepeltjes nam ik ook niet mee (gewoon druppeltjes in mond laten druppelen ;)) maar nou neemt een lepetje niet veel ruimte in ;))

Een paar zwemluiers zou ik juist wel meenemen! Voor een kort spettermomentje in het zwembad waarna er niet gepoept is in de luier kun je hem gewoon uitspoelen en door de zon laten drogen. Je wilt echt niet dat je kindje het zwembad onderkakt ;)

Met 12 weken is inerdaad goed te doen. Hier met 7 weken, 8 maanden en 11 maanden naar egypte gevlogen. En de eerste keer was het prettigst.

De laatste keer moest je echt de hele tijd entertainen en sliep ze maar kort door alle afleiding.

Zou wel kijken of je een raamplek kan krijgen, de heenweg toen ze 7 weken was zat ik aan het gangpad, niet fijn met BV en ook omdat iedereen even aan dat kleine babytje wil zitten en van alles wil weten. Gevolg is een kind wat steeds wakkker wordt van het aanraken en praten. Of mensen die net even tegen je aanlopen. Grrrr.

ervaring is dat je inderdaad altijd teveel meeneeemt:)

Ipv een zwemluier kan je ook een speciaal zwembroekje meenemen wat ook gelijk een zwemluier is. Die kan je wassen en meerderemalen gebruiken ideaal.

op http://www.zwemluiers.nl heb je een grote keus.