Ga naar inhoud

wie allemaal in afwachting van TESE

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

14 eicellen, dat komt vast en zeker goed Suzzy! Ik duim mee dat het van de eerste keer lukt!

xxxxxx: Spuit jij die zelf in? Knap!

Leuk dat velen van jullie er momenteel echt aan het ‘werken’ zijn! Wij hopen morgen, na al dat lange wachten, ook weer een beetje meer te weten te komen, als we de uitslag van het chromosoomonderzoek krijgen. Ben alvast serieus zenuwachtig aan het worden! Het is mij wel nog altijd niet duidelijk wat ons morgen allemaal verduidelijkt kan worden. Kunnen ze dan echt kansen gaan inschatten van TESE? Kunnen ze ook zeggen, nee, we beginnen er bij jullie niet aan? Als alles positief zou zijn, wat kunnen ze hier dan uit besluiten? Want ik heb precies begrepen dat ze het Sertoli-cell-only syndroom hier niet uit kunnen afleiden. Ofwel?

Arzu, kan je dit zelf kiezen of je al met de IVF/ICSI-procedure begint, nog voor de TESE? Wordt dit standaard zo gedaan of is er voor jullie een uitzondering gemaakt omdat de vorige valse resultaten gaf? Echt wel spannend. Een vruchtbaarheidsconsulente wist ons ook te vertellen dat het soms zo gebeurt, en dat je dan al op voorhand moet beslissen of je voor donorsperma kiest als de TESE negatief is. Vind dat toch een supermoeilijke keuze! Ik hoop in ieder geval dat het bij jullie allemaal positief uitdraait! Jullie gingen ook naar Jette dacht ik? Zijn de wachtlijsten daar lang?

• Reacties 6,4k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

HEE meiden,

Dankjulliewel!!! Ik vind het ook super spannend! Ik zie een beetje op tegen de narcose (ben nog nooit onder narcose geweest...). Maar dat komt vast wel goed!! Ik merk het nu goed aan mijn buik, een soort gevoel dat ik bijna ga ploffen..haha! Het zijn ook veel eitjes als je er normaal maar 1tje hebt in de maand! Geen pijn of zo hoor, gewoon een vol gevoel..Wanneer de terugplaatsing is weet ik nog niet, volgens mij hangt dat af van hoe de embryo's zich delen, maar meestal is dat 2 dagen na de punctie, dus donderdag. Dat lijkt me ook echt een raar idee, dan ben je zo half zwanger. Wow een embryo'tje van ons samen in mijn buik (of 2!!).

Sas, gisteren voor het eerst gespoten. Goed man! Ik vind het echt knap dat je het zelf doet. Ik heb net bloemen gekocht voor mijn schoonmoeder. Ik ben haar echt dankbaar dat ze mij heeft gespoten! Succes ermee!!

Nu is het begin er!

Dilara, ik zie dat je 1 september de prikinstructie hebt, dat is al over een week! Fijn hoor! Hopelijk krijgen jullie ook snel zicht op wanneer jullie kunnen starten met de icsi! Lang genoeg gewacht lijkt me!!

Katrien, Morgen de uitslag van het chromosonenonderzoek. Hopelijk is alles goed!!! Maar morgen is een geluksdag!!!:toothy10: Dus dat moet goed komen!!

En Onzekerheid, deze week heeft je man/vriend de tese. Meid, ik hoop echt zo erg voor jullie dat ze genoeg vinden!!!!!

Nou, er staat veel te gebeuren! Ik ga dadelijk naar het kapelletje en dan steek ik nog een extra kaarsje voor jullie op (alle meiden op dit forum)!! Hopelijk mag het baten!! Dat we maar snel allemaal zwanger mogen worden!!!!!!

Jullie horen me snel weer! Ik laat het in elk geval weten hoe het allemaal verlopen is. Ik weet niet wat ik kan verwachten van morgen hoe ik er aan ben. Anders lezen jullie het woensdag!

XXXXX Suzzy

Geplaatst

ja katrien klopt, wij hebben een back up van donorzaad als het niks zou worden.

maar de gyn ging daar helemaaaaaaal niet vanuit.

Dus we hebben zelf die beslissing genomen aangezien we toch wilden beginnen daarmee en we wisten neit van de valse uitslag.

De wachttijd viel mee we kregen 2 weken geleden de uitslag van het chromosomenonderzoek en 28 sept zoiets beginnen met het platleggen van de cyclus.

Erg spannend.

Ik duim voor jullie meid

xxxxxxx

Geplaatst

Hai meiden,

Suzzy;Heel veel succes morgen hoe laat heb je de punctie??

Katrien;Jij ook heel veel succes morgen en we hopen dat de uitslag van het chromosomenonderzoek goed is.

Ik zet de injecties zelf ik zou ook niet weten wie het anders kan doen, ik ga woensdag op vakantie en zie mijn vriend dit nog niet doen. Wij hebben trouwens nog steeds geen uitslag van het chromosomenonderzoek dus ga er maar van uit dat het goed is.

Dilara; veel succes 1 september, en maar hopen dat je ook snel mag beginnen. Als ik terug ben van vakantie zal ik gelijk terug gaan lezen.

Sas

Geplaatst

Hee,

Sorry was nog iemand vergeten!!

Onzekerheid; jullie ook veel succes deze week, ga voor je duimen dat er voldoende wordt gevonden voor de icsi.

Sas

Geplaatst

Joehoe, daar ben ik weer!!

Vanmorgen om 10.30 uur de punctie gehad. Ik heb er helemaal niks van gemerkt omdat ik lekker lag te slapen door de narcose.

15 minuten heeft het geduurd, toen mocht ik al naar de uitslaapkamer en toen kwam mijn vriend!! Ik voelde me gelijk goed! Daar kreeg ik ook te horen dat er 18 (!!!!!!!!) eicellen zijn gevonden!! Wow!

Morgenvroeg moet ik bellen om een afspraak te maken voor de terugplaatsing, waarschijnlijk donderdag!

En de zaadcellen van mijn vriend bewogen!!! Joepie, voor degene die het niet meer wisten, na de tese operatie bewogen de zaadcellen niet. De dokter zei toen dat de cellen waarschijnlijk na het ontdooien wel gingen bewegen. Dat was dus zo.

Ik lig nu lekker op de bank! Heb wel wat pijn. Maar het is te hebben. Soort extreme menstruatiepijn. Maar dan vooral met opstaan en lopen. Dus blijf ik maar lekker liggen (-:

Katrien, weet je al iets?? Hoop dat jullie een goede uitslag hebben.

Nou ik ga nu maar duimen dat alles goed gaat met de bevruchting. Wel een raar idee dat onze kindjes in Düsseldorf liggen. Oja, vandaag definitief besloten dat we er 2 laten terugplaatsen. De dokter vond het goed!!!

DOEI XXX Suzzy

Geplaatst

Hee,

Suzzy; Wat goed meid 18 eicellen wel lekker dat de punctie onder narcose was.... En dat de zaadcellen nu na het ontdooien toch bewegen dat is echt geweldig. Daar ben je toch altijd bang voor dat het na het ontdooien niet goed is.

Doe nu maar rustig aan vandaag.

Hopelijk treed er bevruchting op en heb je de tp donderdag.

Ik ben vanaf morgen een weekje weg dus zal ik na die tijd alles terug lezen.

Sas

Geplaatst

gelukkig suuz ben super blij voor je en wowwwwwwwwwww 18 nog wel

goed gedaan haha

ik ga deze dagen heel hard voor je duimen

4 sep de TESE ben erg benieuwd suuuuzy moest jij de TESE ook contant betalen?

vond ik een beetje vreemd vandaar even jou ervaring ermee?

Geplaatst

HAA,

Sas, fijne vakantie!! Lekker zeg! Geniet er maar lekker van. Dan kun je daarna beginnen. Zo hadden wij het ook. Spannend!

Onzekerheid, ja wij moesten het ook meteen betalen. Beetje stom ja!

Let wel op dat jullie geen duplicaten krijgen. Wij hadden 1 duplicaat! Moesten we er weer achteraan gaan bellen. En de rekening van de taxi (taxi voor de zaadcellen van Muhlheim-Düsseldorf) zat er niet bij! hebben we dus achteraf pas gekregen, na het bellen.

Verder is het allemaal echt goed geregeld! Schrik niet van het ziekenhuis, de afdeling van Pur/R is het tegenovergestelde! Heel modern. Fijn dat jullie een datum hebben. En ik ga ook voor jou duimen!! Nog even geduld!

XX

Geplaatst

En Suzzy, wat goed!! 18 eicellen en bewegende zaadcellen, helemaal super! Ik hoop voor jullie dat er mooie embryo's ontstaan. Spannend joh!

Geplaatst

HAA,

Ik heb net even gebeld naar het ziekenhuis om de terugplaatsing te bespreken. Deze is morgen al om 12.20 uur!! Spannend!

Wat me eerlijk gezegd een beetje tegenviel is dat er maar 6 bevruchtingen zijn. Maar aan de andere kant, we hebben er ook maar 2 nodig! Ik durfde niet te vragen om welke kwaliteit het ging...het gesprek ging ook heel snel...stom hé! Ben gewoon bang dat ze dadelijk ook nog matig of slecht zijn.

Maar ik ben natuurlijk ook heel dankbaar dat er 6 bevruchtingen zijn!! Het hadden er ook helemaal geen kunnen zijn. Maar het komt gewoon dat er 18 eicellen waren.

Ik ben gewoon een beetje onzeker!

Nou jullie horen het van mij! En bedankt voor jullie berichtjes! Ik denk ook aan jullie!!!

XX Suzzy

Geplaatst

Waaw Suzzy, super! 6 bevruchtingen, 6 kindjes-in-spe van jullie! Dat kan niet anders dan allemaal goed gaan! En 2 terugplaatsen lijkt me ook goed. Vroeger dacht, oh, hopelijk hebben wij nooit een tweeling! Maar ik denk dat, als het ooit lukt, we blij zullen zijn dat we er twee ineens hebben! De kansen zijn dan sowieso natuurlijk ook groter. Het is logisch dat je onzeker bent. Ik denk dat je pas echt zeker bent als je je kindje in je armen kan nemen.

Bij ons was het iets minder. Nu ja, geen nieuws, is goed nieuws. Ze zijn er in geslaagd om ons bloed of onze resultaten kwijt te spelen! We waren nergens in hun bestand te vinden. Het chromosoomonderzoek was door ons plaatselijk ziekenhuis aangevraagd. Daar hebben ze dan ook ons bloed afgenomen, en dat zou naar Leuven gestuurd worden. Tegelijkertijd hebben ze ook onze hormonen nagekeken, en ik vrees dat ze daardoor die chromosomen niet opgestuurd hebben ofzo. In Leuven gingen ze nu nog eens extra nakijken of die toch nergens te vinden waren. Hebben we dus voor niks zo lang gewacht! Begin juli was het bloed al afgenomen. Nu blijkt wel dat wanneer ze het in Leuven direct afnemen, de resultaten er in 2-3 weken zijn, dus moeten we niet nog eens 7 weken ofzo wachten. Maar toch! We gingen wel naar daar met de veronderstelling nu eindelijk wat meer te weten te komen, staan we dus nog nergens. Maar deze dokter was toch al veel positiever dan onze uroloog. Bij azoospermie gaf hij 50% kans dat het nog zou lukken, maar dat vermeerdert of vermindert naargelang de omstandigheden. Aangezien de hormonen normaal zijn, ontwikkeling normaal, waarschijnlijk geen Klinefelter, enz., dacht hij dat er toch wel kansen waren. Maar dat we natuurlijk ook rekening moeten houden met het feit dat het nog altijd niks kan zijn, maar dat dit toch al een goede start was. Morgen gaan we nu nog eens, voor het eigenlijke intake-gesprek. Omdat we eigenlijk via de androloog binnengekomen zijn in het fertiliteitscentrum, hebben we de eerste stap overgeslagen. Dus morgen kunnen we eindelijk echt beginnen, en worden we hopelijk beter opgevolgd. Bovendien hebben we net op de weg naar Leuven nog een ongeval gehad! Enkel blikschade, maar ik dacht toch even dat ik het kreeg. Het enige wat ik wilde (en eerste waar ik aan dacht) was op tijd in Leuven zijn! J Maar het was geen probleem dat we later waren, gelukkig. Maar mijn man zei ook, het zou pas een rotdag geweest zijn als we te horen hadden gekregen dat het onderzoek slecht was en dat we niet verder konden, dus al bij al moeten we niet zeuren he.

Geplaatst

HA Katrien,

Nou ongeloofelijk!! Ik zal je wat zeggen, bij ons was dat precies hetzelfde!! Ons plaatselijk ziekenhuis zou het naar Maastricht sturen. Zeiden ze dat Maastricht het kwijt was geraakt. Ik ben toen met Maastricht gaan bellen. Bleek dat ze nooit een aanvraag hebben gekregen. Die vrouw uit Maastricht zei dat ik op het volgende formulier gewoon spoed kon schrijven. Toen was de uitslag binnen 24 uur bekend! Dus tip: mocht je het formulier in handen krijgen zet er gewoon spoed op! Of neem even contact op met het ziekenhuis waar het chromosonenonderzoek moet plaatsvinden! Niet normaal hoor! Die onderzoeken zijn ook nog eens super duur, maken ze het gewoon even kwijt, schandalig!

Nou jullie mogen morgen al weer terug! Succes! En wat balen dat jullie net voor zo'n belangrijke afspraak een aanrijding krijgen!!!

XX Suzzy

Geplaatst

suzzy

het is niet gek dat je onzeker bent na dit alles he

maak je nou niet druk ga er morgen lekker naartoe

en laat het op je af komen

want volgens mij zijn 6 bevruchtingen wel goed

en mijn duimpjes draaien dat 2 extra hun best doen

ik gun het je van harte

Geplaatst

HAA meiden,

Nou ik was ook zenuwachtig!! Dankjulliewel voor de berichtjes! Wat een rare bijzondere dag was vandaag!!

Om 12.20 uur moest ik me melden met volle blaas...nou dat was niet zo moeilijk door de zenuwen..haha!

Mijn man mocht mee de kamer in. Eerst werd er een echo gemaakt hoe het uitzag na de punctie. Dit was prima! (gelukkig want na de punctie zei de dokter ook nog als de eierstokken te onrustig zijn dan stellen we de transfer uit...maar ik zou dit al merken door extreme buikpijn)

Toen hoorde we dat er 6 bevruchten eicellen waren. Het is normaal bij tese dat er minder bevruchtingen zijn, dat had hij wel eerder mogen zeggen dan was het gister niet zo'n "domper"..(begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben super blij met deze 6!!!!) Van de 6 waren er 5 met de kwaliteit "goed" en 1 met de kwaliteit "redelijk". Daar zijn we dus super tevreden mee!! YES! 4 zijn er ingevroren en 2 zijn nu in mijn buik!! WOW, wat een raar gevoel! Van de terugplaatsing voel je niks. We konden meekijken op een scherm. Opeens zie je wat naar binnen springen. We kregen ook een foto van een schermafdruk mee, en ook een foto van 1 embryo. Echt leuk!! De eerste foto..haha!

Alleen nu ben ik (natuurlijk) weer onzeker dat ze eruit vallen of inmiddels er al uit zijn gevallen...hahaha! Ik weet dat het niet kan, maar het is het gevoel. Dat zal morgen wel wat minder zijn. Het liefst blijf ik de hele dag liggen.

Nu moeten we 2 weken wachten en dan testen!! Spannend!!

Ik hoop dat jullie me snel mogen volgen! XXX Suzzy

Geplaatst

Wow wat goed meid! 2 in je buik en 4 in de vriezer. Helemaal super hoor. Ik zei toch dat de embryo's wel eens van goede kwaliteit konden zijn :-) Ik heb ook eens gelezen dat de kwaliteit van de embryo's met zaad wat verkregen is d.m.v. TESE wat minder kan zijn, maar dat hoeft dus lang niet altijd!

Geplaatst

Wat super zeg, 2 emmies binnenboort en 4 cryo's!

Dat is echt een superscore hoor meis!

Ik ga heel hard duimen dat de emmies uit mogen groeien tot mooie beebs.

En dat je het liefst blijft liggen kan ik me goed voorstellen.

Ik denk dat ik na de IUI-D ook 2 weken plat zou willen liggen haha.

Echt superspannend meis, ik duim voor je.

Geplaatst

suzzy wat geweldig dat jullie inmiddels zover zijn gekomen! Zes eicellen...super resultaat toch? En nu de spannende wachtweken...brrr....ga lekker leuke dingen doen meid! Sterkte met alle spanningen.

esther

Geplaatst

wat goed suzy,

ik wist ook niet dat er minder bevruchtingen bij de tese waren.

Dan had je niet zon "teleurstelling"gehad.

Wel goed dat je tp zo goed is gegaan.

Nu duimen tot over 2 weken!!!!!!

dilara lieverd,

nog ff het prikschema e.d ben erg benieuwd wat je ook gaat krijgen?

xxxxxx

Geplaatst

Hallo dames,

hier inmiddels een ervarende, ik ben deze topic een hele tijd geleden begonnen niet wetende dat zoveel maanden later heel veel vrouwen hier nog steeds 'plezier' van zouden hebben.

Ik ben inmiddels 27 weken en 5 dagen zwanger van ons eerste kindje, via TESE/ICSI poging 2. Het is niet standaard zo dat de embryo's van slechtere kwaliteit zullen zijn bij TESE hoor. De eerste keer was bij ons ook een beetje tegen gevallen, en hadden we alleen maar kwaliteit B, 5 van de 9 eitjes waren embryo's geworden. En bij de 2e keer waren er 19 eitjes bij de punctie, en hadden 8 van de 15 het tot embryo geschopt, waarvan 4 A's en 4 B's. Dat zijn echt goede scores, ook voor mensen die geen TESE hebben gehad.

Dus ik zou zeggen, maak je niet druk. Want ook van kwaliteit C kun je zwanger worden. Ik wens jullie allemaal heel veel succes met de verdere behandelingen, en mocht iemand vragen hebben mag je me altijd vragen, eventueel ook priveberichten als je wilt.

Geplaatst

HA meiden,

Hier gaat alles nog goed...gister had ik wel echt een onzekere dag..zo bang dat het al mis was gegaan. En vandaag voel ik me weer prima. Ik denk dat het wel "normaal" is dat ik zo onzeker ben. Ik probeer het een beetje van me af te zetten. We zien wel. Mijn man zegt: als het mislukt doen we toch een nieuwe poging, niet alles hangt af van deze poging. Dat klopt ook! Dus gewoon afwachten. Ik kan er toch weinig aan veranderen. Ik blijf lekker gezond eten en vitamines slikken.

Lucky, wat leuk dat je je nog eens laat horen. Fijn dat je zwanger bent via deze weg! Voel je je goed? Echt spannend, je bent al over de helft heen!

En inderdaad super dat je dit topic hebt geopend, want verder vindt je niet zoveel over tese-icsi. Wij hebben er in elk geval plezier van!

Onzekerheid, het schiet al op voor jullie! Op naar Muhlheim! Hoop echt op goed nieuws, volgens mij heb ik dat al 10 x gezegd, maar ik weet hoe spannend het is. En als de dokter ook nog zo'n uitspraak doet dat de kans bestaat dat...Ik duim in elk geval voor je!!

XX Suzzy in de wachtweken hihi!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden