Ga naar inhoud

Behandeling van sen

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Wij zitten sinds feb. 2008 in de MM. In de eerste instantie was het zaad van mijn vriend van verminderde kwaliteit. Dit is inmiddels al stukken verbeterd. In januari van dit jaar zijn we een behandeling in Voorburg (Diaconesse) begonnen met een kuur decapeptyl en menopur (4 ampullen daags). Ik had echter de dosering verkeerd begrepen en heb toen 5 dagen lang de halve dosering menopur gespoten, stom stom stom maarja wist ik veel. Uiteindelijk had ik maar één follikel die doorgroeide en toen is de behandeling omgezet van IVF naar IUI wat niet is gelukt.

In maart ben ik opnieuw met een kuur begonnen, dezelfde dosering, dit keer wel goed gedaan maar ik had nog steeds weinig stimulatie. 1 dominante behoorlijk grote follikel, 1 kleinere en nog wat kleintjes die niet groot genoeg waren. Toch besloten door te gaan voor de punctie. 11 maart punctie gehad maar kwamen ze vertellen dat ze geen eitjes hadden gevonden in het lab. Lege follikels of ontsnapt tijdens het aanprikken. Wederom IUI gedaan maar wel een poging kwijt vanwege de punctie. IUI is mislukt.

Afgelopen donderdag 2 april hadden we een gesprek met de gynaecologe in Voorburg en dit was een heel naar gesprek. Er werd ons verteld dat ze, omdat ik niet goed te stimuleren ben met menopur, nog maar bereid zijn om één poging te doen met andere hormonen. Ze zei dat er maar 2 soorten hormonen zijn (klopt dit?) De kans dat het uiteindelijk zal lukken zou wel eens heel klein kunnen zijn volgens haar en ze had het maar over statistieken? Ook zei ze dat waarschijnlijk mijn eicelvoorraad niet meer zo groot is en de kwaliteit van de eitjes ook wel niet goed zal zijn. Ik vroeg wat m'n laatste FSH waarde was. Die was in feb. 2008 9,4 en dat was volgens haar al op de grens en die zal nu wel veel hoger zijn volgens haar. Het feit dat ik in 2007 spontaan zwanger was maar een miskraam heb gehad na 5 weken zal volgens haar ook wel te wijten zijn aan de kwaliteit van de eitjes.

Toen ik haar zei dat ik haar conclusie wel heel erg snel getrokken vond na in januari dit jaar te zijn begonnen met behandelen, kon ik nog een snauw krijgen ook. "U LUISTERT NIET" waarop ik zei dat ik wel luisterde, maar het er niet mee eens was. En op mijn opmerking dat ik haar uitspraken wel heel erg pessimistisch vond zei ze "NEE REALISTISCH". "en hier heeft u het formulier om de FSH te laten meten, maar u kunt ook nu al zeggen ik ga naar een ander centrum hoor" zei ze tot 3x toe.

Ik was met stomheid geslagen en gekwetst tot op het bot. Ik heb heel erg gejankt en ik ben dagen overstuur geweest. Vandaag heb ik gebeld met Medisch Centrum Kinderwens in Leiderdorp voor een intake, toen ik de mevrouw aan de telefoon vertelde dat ik in behandeling ben in Voorburg maar daar weg wil vanwege mijn ervaring zei ze "ow wat toevallig, u bent vanmorgen al de tweede die vanuit Voorburg hierheen wil komen". Ik ga daar in ieder geval niet meer verder want we zijn respectloos en bot behandeld, daar heb ik gewoon geen woorden voor. Maar we gaan daar geen energie in steken want we kunnen 21 april al voor een intake naar Leiderdorp, en daarop gaan we ons focussen!

• Reacties 201
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Oohhh...sorry. Ik heb in een ander topic van allerlei vragen aan je gesteld maar hier geef je een uitgebreide beschrijving!!! Helemaal op de hoogte dus.

Wat een rotverhaal zeg. Zo zit je nog aan het begin en zo heb je dus in voorburg nog maar 1 poging. Wel knap dat je zo assertief was tijdens dat gesprek. Wat een figuur die gyn. Raar mens.

Heel veel sterkte de komende tijd! Hoop voor je dat ze in leiderdorp niet sacherijnig uit bed komen s'morgens!

groetjes esther

Geplaatst

Jeetje Sen, wat een verhaal.

Wat een raar/ stom mens daar in Voorburg. Gelukkig kunnen jullie nu al snel voor een intake in Leiderdorp.

Veel strekte en succes met jullie intake.

Kuzzz

Gast Butterfly
Geplaatst

Och, hier nog een, ik stel je ook vragen in je voorstel topic, maar hier is het antwoord !

Joh, wat naar dat je dat mee moest maken zeg.

Hier een klein beetje het zelfde, mijn gyn zei ook dat hij de FSH uitslagen wil afwachten alvorens enthousiast te kunnen zijn over een behandeling (ben ook bijna 36). Hij wil inderdaad 'inschatten' of het wel 'zinvol' is. Ik moet dat nog afwachten, deze week bloed prikken, volgende week uitslag.

Ik vind dat ze je heel bot en respectloos behandelen zo zeg !! Waardeloos, alsof je zelf geen keus hebt ?!

Heel veel succes met je intake in het kinderwens centrum en ik hoop dat je daar gewoon nog een poging mag/kan wagen met hun !

Geplaatst

Ow Sen wat een ontzettend vervelden ervaring, hoe is het mogelijk dat zo'n persoon arts kan zijn, geen enkel greintje inlevingsvermogen.

Erg goed dat jullie naar een ander ziekenhuis gaan, ik hoop dat ze jullie daar beter begeleiden / informeren en wel luisteren!!!

Wij zijn bezig met een gecombineerde behandeling: de Icis+ tese (indien nodig) wordt uitgevoerd in brussel en alle teussentijdse bloedonderzoeken en echo;s worden in hte catharinaziekenhuis in Eindhoven gedaan.Tot op heden zijn wij over beide ziekenhuizen zeer tevreden.

Al vrij snel was na uitvoerig onderzoek helder dat men ons in Eindhoven niet kon helpen maar ze stonden open voor een "samenwerking"met Brussel, super gewoon!!

Hele veel succes in ieder geval!!!

groetjes

Meiske74

Geplaatst

Laat je niet te snel afschepen: Ik heb al 4 jaar een te hoge FSH, 4 jaar geleden werd dat geconstateerd, toen zat ik rond de 17. Inmiddels zal het wel boven de 20 zitten, heb al een jaar of twee niet meer getest. Ik heb inmiddels 6 IUI pogingen gedaan ( heb meegedaan met een test in het VU A'dam naar vrouwen met reguliere cyclus en verhoogd FSH) en daarna 4 IVF pogingen. Bij 3 pogingen had ik maar 1 eitje dat groeide, vanaf het begin. De 2e IVF was ik zwanger, maar kreeg een miskraam na 7 weken. De derde IVF had ik drie eitjes, 2 embryo's teruggeplaatst, maar niets. Nu heb ik mijn 4e IVF gedaan en had weer maar 1 eitje ( ondanks 300IU GonalF, het maximum) Wonder boven wonder ben ik nu al ruim 12 weken zwanger!! Het blijft natuurlijk spannend, maar het kan dus wél met verhoogd FSH en weinig eitjes! Ik heb geen goede ervaringen met dat centrum kinderwens: zij wilden er absoluut niet aan met verhoogde FSH; net als bij Voorburg gaat het bij hun puur om de statistieken: staat lekker op de site denk ik... Ik ben bij de VU heel erg goed geholpen, altijd vol positiviteit, en ook met maar 1 follikel dat groeide hebben ze de gok meermaals genomen om toch de IVF door te zetten!

succes!! Liefs van Mira

Liefs van Mira

Geplaatst

hoi Mira, bedankt voor je reaktie. Gefeliciteerd met je zwangerschap. Je hebt helemaal gelijk. Ik moet me niet af laten schepen. Ik heb al zoveel gehoord om me heen van paren waarvan de artsen zeiden dat het waarschijnlijk toch nooit zou gaan lukken maar die gewoon door zijn gegaan en met succes. Alleen je bent zo gauw geneigd om te denken zij zijn de expert dus ze zullen wel gelijk hebben, ook al kunnen zij ook niet alles weten! Wat goed dat het VU in Amsterdam wel positief is gebleven, zelfs met weinig eitjes. Waarom ook eigenlijk niet zou je denken, je hebt er uiteindelijk toch maar één nodig zou je denken. Ieder eitje is er toch één?! Je bent tenslotte niet in behandeling omdat het allemaal zo makkelijk gaat. Ik vind het eigenlijk gewoon schandalig dat sommige ziekenhuizen dan gewoon verdere behandeling weigeren. Ze worden er toch voor betaald?! En een kleine kans, hoe klein deze ook is, is nog steeds een kans. Ik kan daar met m'n pet niet bij hoor.

Geplaatst

ow sorry meiske74, zie nu pas jouw reaktie. Wat goed dat jullie zo'n goede ervaring hebben met het ziekenhuis. Daar kunnen wij helaas niet over meepraten. Maar ik heb wel gemerkt dat de diagnose, behandeling en conclusie heel erg kan verschillen afhankelijk van waar je in behandeling bent.

• 2 weken later...
Geplaatst

vandaag FSH meting gehad, ben me doodgeschrokken 20,5 (vorig jaar feb. nog 9,4). Vanavond een intakegesprek bij MCK in Leiderdorp, kijken wat zij ervan zeggen.

Gast Butterfly
Geplaatst

Oooow wat een klote uitslag !!!

Ik vind het trouwens wel een heel groot verschil in 1 jaar tijd !

Het schijnt ook van maand tot maand te kunnen verschillen, misschien moet je om een tweede test vragen ?

En volgens mij scheelt het ook nog of je verder nog steeds wel een regelmatige cyclus hebt enzo. Want het is niet alleen FSH wat je cyclus regelt natuurlijk. Een zwangerschap kan volgens mij met zo'n uitslag nog best ! (zie verhaal van Mira)

Ben heel benieuwd naar wat ze in Leiderdorp zeggen; ik wens je veel succes met je intake.

Hou ons op de hoogte hé !

Geplaatst

thx Butterfly :)

nou ben inmiddels alweer een beetje van de schrik bekomen en heb idd ook gelezen dat het nog kan, ook met verhoogd FSH. Bovendien is de FSH meting omstreden, er zijn medici die beweren dat het geen goede indicator is. Het gesprek in Leiderdorp was redelijk goed. We kregen de standaardvragen en ze gaan nu ons dossier opvragen in Voorburg. Heb de fertiliteitsarts verteld over m'n FSH-waarde. Ze zei dat het idd niet goed is maar het is niet zo dat ze je daar dan bij voorbaat al niet behandelen zei ze, dat hangt van meerdere factoren af. Ze zei dat het in ieder geval heel positief is dat ik een zeer regelmatige eisprong heb. Beginnende overgangsklachten heb ik ook absoluut niet. Ze wachten nu eerst ons dossier af en gaan dan met het team in overleg. We hebben dan eind mei weer een gesprek. Oja en zij zei dus ook dat FSH niet alles zegt en dat blijkt dat een ander hormoon nl. AMH meer blijkt te zeggen maar dat is allemaal nog in een experimentele fase geloof ik. Iemand hier ervaring mee?

Geplaatst

Goh Sen, wat een domper die FSH. Ik heb wel gehoord dat die erg kan verschillen van maand tot maand. AMH heb ik nog nooit van gehoord, hebben ze bij mij nooit gedaan. Wel fijn dat ze je niet meteen afwijzen hierop. Wel vervelend dat je nu weer een maand moet wachten totdat je meer weet.

Gast Butterfly
Geplaatst

Hey Sen, wat fijn dat je een positief gesprek hebt gehad.

Over die AMH waarden heb ik ook wel wat gelezen op internet, moet je maar eens googlen (of heb je mss vast al gedaan ;) ).

Zie je, dat ze zei dat het niet alleen je FSH is maar ook hoe je natuurlijke cyclus verloopt. Goed !

Wat is nu jullie volgende stap ?

Geplaatst

We worden nu in het team van MCK besproken en dat horen we over een maand maar we hebben ook nog een gesprek staan in het Hagaziekenhuis en we gaan ons inschrijven voor VU Amsterdam. Je kan niet vroeg genoeg beginnen daarmee. Ik gok niet meer op één paard zegmaar dus als het ene ziekenhuis ons niet bevalt, hebben we in ieder geval alvast een afspraak ergens anders staan.

Ik ben heel wat aan het googlen geweest en dit vond ik o.a. over FSH:

Aangezien basaal FSH in vrouwen met een regelmatige cyclus geen goede voorspeller is voor "niet zwanger worden" is het de vraag of routinematig bepalen van basaal FSH in subfertiele patiënten zinvol is. Clinici moeten bekend zijn met de differentiële diagnose van verhoogd FSH: technische problemen in de immunoassay, familiaire dizygote tweelingen en de N680S variant van de FSH-receptor. Follikels zijn niet gelijk verdeeld over het oppervlak van het ovarium en ovariumbiopten, om het aantal follikels te bepalen dat over is in het ovarium, zijn niet betrouwbaar. Hoewel de FSH drempel in vrouwen met verhoogde vroeg folliculaire FSH-spiegels hoger is, is verhoging van de FSH-dosis in IVF-stimulatie bij deze vrouwen waarschijnlijk niet zinvol.

Bron: http://dare.ubvu.vu.nl/bitstream/1871/11725/3/3abstract_dutch.pdf

Weet iemand wat immunoassy is? en N680S variant?

ook vond ik dit:

een verhoogde FSH is op zich zelf niet voldoende om de diagnose postmenopauze te stellen. FSH-waarden boven de 30 U/l pleiten voor een ingetreden postmenopauze (NHG).

bij regelmatige menstruatie hebben FSH en LH bepalingen geen zin; hoogstens kan de bepaling van progesteron (enkele malen tussen de 21e - 26e dag van de cyclus) bevestigen dat ovulatie inderdaad plaats heeft; temperatuurmetingen (cave infectie) kunnen dezelfde informatie geven.

Bron: http://memoboek.dynapaper.nl/36/fsh.html

Ik heb ook gegoogled op AMH en ik word hier eigenlijk niet echt wijzer van. Wat ik wil weten is wat is het verschil tussen FSH en AMH en waarom zou een AMH meting meer zeggen dan een FSH meting? iemand die dit misschien weet?

wel allemaal wettenschappelijke teksten zeg.. kheb nu een punthoofd :sleepy:

Gast Butterfly
Geplaatst

Joh, dat van FSH boven de 30 en dan pas postmenopauze wist ik niet !!

Wat goed om te lezen.

Waarom ze dat in het zkh dan onder de 10 willen houden, is mij ook een raadsel zeg.

Maar jullie zijn goed bezig met de afspraken, groot gelijk dat je niet op 1 paard wed.

Ik vond gister dit op internet over AMH: mss heb je er wat aan ? Kheb overigens ook geen idee wat al die wetenschappelijke termen betekenen. Af en toe baal ik daar wel van; dan denk ik echt; schrijf nou eens in gewone nederlandse taal wat dit betekent !!!

Maar goed, dat je er een punthoofd van krijgt; ben het helemaal met je eens !

http://www.nu.nl/gezondheid/1952588/vroege-onvruchtbaarheid-meetbaar-via-hormoon.html

Geplaatst

ik weet ook niet wat het allemaal betekent maar ik ben nogal nieuwsgierig en leergierig van aard dus ik blijf net zo lang spitten totdat ik het weet :snitch: maar gelukkig bevat niet alles wat je erover leest zoveel jargon. Ik wist dat ook niet van FSH boven de 30 dus zo zie je maar weer. Nou ik laat me zeker niets meer zomaar wijs maken door welke arts dan ook. Ze weten veel, maar dus niet alles! dus ik doe mijn eigen onderzoek ook wel even en trek mijn eigen conclusie wel. Simpelweg door het zoeken naar uitslagen van onderzoeken, meningen en standpunten van andere medici en wetenschappers en ervaringsverhalen op internet.

ik ga zo ff dat stukje lezen over AMH, thx voor de link!

Geplaatst

Jeetje Sen...wat een ervaring in Voorburg. Ik heb er geen woorden voor...dat ze zo met mensen omgaan zeg.

Wederom IUI gedaan maar wel een poging kwijt vanwege de punctie

Even over een mislukte poging: ik vorige maand mijn verzekering gebeld en zij gaven aan dat een poging telt wanneer ook een terugplaatsing heeft plaastgevonden. Vraag dus even bij jouw verzekering na hoe dit zit, want dat zou voor jou dan betekenen dat je die poging dus nog wel hebt.

Geplaatst

Ik ben via VPZ verzekerd. Dit is een onderdeel van VGZ wat gericht is op de collectieve verzekeringen (verzekerd via werk vriend).

Hmmmmm dat zou vreemd zijn aangezien het vergoed wordt uit de basisverzekering. Dan zou je toch mogen aannemen dat de vergoedingen die uit de basisverzekering vergoed worden bij wie dan ook hetzelfde is. Bij een 'hogere' instantie checken?!

Geplaatst

ik weet niet hoe dat allemaal zit eigenlijk maar je zou idd denken dat, als het vanuit de basisverzekering wordt vergoed, alle verzekeraars dezelfde regels moeten toepassen maar ik weet niet of dat zo is. Ik zou ook niet weten waar je dat kan checken eigenlijk

Geplaatst

a.s. maandag hebben we een gesprek bij dr. Waegemaekers in het Hagaziekenhuis (Rode Kruis) in Scheveningen. Ben benieuwd!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden