Ga naar inhoud

Ons ICSI-avontuur

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Jep, het korte protocol, maar wellicht nog korter dan jij dan; want ik moet vrijdag (dag 6) al komen voor de FM en de vorige keer heb ik in totaal maar 10 dagen gespoten. En dit keer ook nog de maximale dosering Gonal, dus ik vind het wel spannend... (en wat een enorme hoeveelheid vloeistof ging er mijn buik in zeg, ik dacht dat er nooit een eind aan zou komen!!).

• Reacties 439
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Oh dat is wel heel kort, dan ga je me inhalen... De vorige twee keren had ik 4 FM's en de puncties pas op dag 17 en dag 18... Het groeit bij mij niet zo snel.

Geplaatst

Het is de bedoeling dat er met deze hoge dosering (300 IE) Gonal-F nou eindelijk eens wat meer follikels gaan groeien... de vorige keer waren het vanaf het begin twee hele dominante, en toen is de rest dus ook maar heel moeizaam bijgetrokken (met dus uiteindelijk ook maar een zeer mager resultaat). De arts hoopte dat een nóg hogere dosering me 'over het dooie punt' heen zou trekken zodat er meer follikels enigszins gelijk op gaan groeien. Ik vind het wel heel spannend.... Het is toch elke keer maar afwachten wat je lichaam gaat doen hè. De vorige keer heb ik 9 dagen Gonal gespoten, dus ik ben benieuwd hoe het nu gaat. Ik kan me niet voorstellen dat het nóg korter zou kunnen worden.

Geplaatst

Thanks Caroline!!

Ik begin een beetje zenuwachtig te worden voor morgenochtend... wat zou er te zien zijn? Zou het dit keer wél een beetje gaan lukken met de (gelijkmatige) groei? Brrr...

Geplaatst

Nou, nee dus... het zag er helemaal niet hoopvol uit vanmorgen.. er waren maar twee grotere en een paar kleintjes te zien, dus die maximale dosering haalt helemaal niets uit bij mij. Het lijkt wel, hoe hoger de dosering hoe minder follikels. Ik trok het even helemaal niet meer vanmorgen, heel genant in tranen het ziekenhuis uit. Waarom is het ons niet gegund? Wat is er mis met mij dat die stimulatie niet of nauwelijks aanslaat? Maandag terug voor de volgende echo maar wat moeten we nou als het zo minimaal blijft... stoppen en een volgende ronde nog een keer proberen? Of doorgaan omdat meer er blijkbaar niet in zit? Die keuze kan bij ons wel het verschil betekenen tussen een vergoede poging of zelf in de buidel tasten... Ik ben even helemaal in mineur.

Geplaatst

Ach Mar ik wou dat we effe een bakje konden gaan doen, kon je even tegen me aan kletsen! Wat vervelend voor je... Ik ben vergeten hoe het zat met welke hormonen je spuit? Ben je al eens gewisseld? Vast wel. Ik weet het ook niet meid, kan je alleen veel sterkte wensen en misschien valt de volgende meting mee. Ik blijf erbij, zoals ik geloof ik al zei, dat het ook wel erg vroeg is voor de eerste FM?! Ik heb 'm pas op dag 10, jij op 6, je bent pas net bezig met stimuleren? Misschien moet je dat de volgende keer eens vragen?

Dikke knuffel!

Caroline

Geplaatst

Aaah Marmira

gooi je tranen lekker eruit hoor, het is ook allemaal zo frustrerend!

Toen ik je berichtje las dacht ik ook meteen mogelijk andere medicatie?

Ik hoop dat je bij de volgende fm een mooier resultaat hebt, zodat je er weer hoop door krijgt....afblazen kan altijd nog (hoe lastig het ook zal zijn)

Mocht nu een volgende poging nodig zijn, misschien kun je dan een proefstimulatie voorstellen met een andere hormoon?

sterkte!!!

liefs

Babeth

Geplaatst

Lieve dames, dank voor deze virtuele arm om mijn schouder; die had ik even nodig! Ik spuit met 300 IE Gonal-F i.c.m. Orgalutran (was vorige pogingen cetrotide, maar daar reageerde ik steeds overgevoeliger op en dat heeft toch geen invloed op de stimulatie). Ben begonnen met 150 IE Gonal bij poging 1, daarna 225 IE en nu dan dus 300 IE. We zeiden dus vanmorgen ook al tegen elkaar dat we 'de volgende keer' een ander hormoon willen! Het gekke is dat er de vorige keer op dag 5 (!) met die lagere dosering al haast meer te zien was dan nu op dag 6. En in totaal heb ik toen maar 10 dagen gespoten, dus dan is dag 6 wel een redelijke dag voor een 1e FM, zou je zeggen.

We moeten maar weer gewoon afwachten....

Liefs, MarMira

Geplaatst

Als het niet lukt allemaal, probeer over te gaan op Menopur. Heb ik zelf gedaan en niet dat ik nou meer follikels had, maar je hebt ook het gevoel dat je er iets aan doet, dat je iets verandert, waardoor het misschien beter gaat! En ik hou me vast aan een paar verhalen hier van dames die zijn overgestapt en die toen zwanger geworden zijn, al weet je natuurlijk nooit of het daar aan ligt.

Voor nu: even afwachten hoe het verder gaat, meer kun je niet doen.

xxx

Geplaatst

Nou, het was vanochtend zo mogelijk nog negatiever; deze arts kon in totaal zelfs maar 3 follikels vinden waarvan 1 heel kleintje; 1 van rond de 19 mm en 1 van 12. Geen verklaring waarom het zo slecht gaat; nadere onderzoeken zijn er niet (zeggen ze). En uit wat ze zei proefde ik dat onze ICSI-dagen zijn geteld... blijkbaar ben ik niet of nauwelijks (meer?) te stimuleren... Ze hebben het in het team besproken en willen toch de punctie laten doorgaan, waarschijnlijk omdat ze dus toch niet verwachten dat bij een volgende ronde het resultaat hoger is. Maar dat zijn dan dus twee, maximaal drie follikels, hoe groot is de kans dat daar een embryo uit ontstaat?! Morgen moet ik terugkomen voor nog een echo en dan moet de knoop worden doorgehakt. Besteden we onze laatste poging aan deze minimale kans, of nemen we de gok en breken we af, met het risico dat er een volgende ronde misschien wel helemaal geen resultaat meer te behalen is... wat een duivels dilemma!!

Ik weet niet meer waar ik het zoeken moet.... ik ben nog geen 34, het leek zo goed te gaan in het begin, steeds topkwaliteit embryo's alleen nog geen zwangerschap maar prima kansen. En zijn we dan nu opeens al aanbeland bij het punt dat we moeten gaan accepteren dat onze kansen zeer minimaal zijn geworden?

Geplaatst

Oh wat een klotezooi! Ik kan het niet anders noemen... Inderdaad een duivels dilemma. Enige lichtpunt dat ik kan noemen is dat er hier op het forum wel degelijk zwangerschappen zijn ontstaan uit maar 1 of 2 eitjes... Zeker met ICSI is de kans toch best groot dat er een embryo ontstaat uit 3 eitjes? Maar ik snap dat je echt niet weet wat je moet doen. Ik denk nu aan een verhaal van iemand die de ene keer best veel en toen opeens bijna geen follikels had en tegen haar werd gezegd dat het elke maand anders is. Zeker omdat je er eerder al wel aardig wat had?

Ik kan de beslissing niet voor je nemen, jullie alleen veel sterkte wensen!! Succes morgen en hopen op ietsje betere vooruitzichten.

Caroline

Gast Sannie66
Geplaatst

Ik wil even reageren Mar...

Ik had afgelopen november een redelijk aantal follikels (met Menopur) met in totaal 4 eitjes - geen zwangerschap.

Afgelopen januari dus maar 1 dominant follikel (ook Menopur en zelfs verhoogde dosis) en was in zak en as. Kon dit zomaar ineens? Vond het moeilijk te verkroppen en had het idee dat mijn vruchtbaarheid in een maand tijd tot nihil was gedaald. In overleg met de gyn besloten tot een escape IUI - geen zwangerschap.

Nu in maart weer een redelijk aantal follikels (combi Gonal/Menopur), ook weer 4 eitjes, waarvan 4 bevrucht, 2 doorgedeeld naar 8-cellig en 1 blastocyste - wel zwangerschap.

Meid, het blijft (naar mijn mening) een soort van roulette spel en de natuur is grillig. Ik snap je dilemma en bovenstaande is alleen even ter illustratie dat het dus kán; zowel een mindere maand als een zwangerschap met helemaal niet zoveel bevruchtingen...

Sterkte meis met je beslissing...

Liefs,

San

Geplaatst
Nou, het was vanochtend zo mogelijk nog negatiever; deze arts kon in totaal zelfs maar 3 follikels vinden waarvan 1 heel kleintje; 1 van rond de 19 mm en 1 van 12. Geen verklaring waarom het zo slecht gaat; nadere onderzoeken zijn er niet (zeggen ze). En uit wat ze zei proefde ik dat onze ICSI-dagen zijn geteld... blijkbaar ben ik niet of nauwelijks (meer?) te stimuleren... Ze hebben het in het team besproken en willen toch de punctie laten doorgaan, waarschijnlijk omdat ze dus toch niet verwachten dat bij een volgende ronde het resultaat hoger is. Maar dat zijn dan dus twee, maximaal drie follikels, hoe groot is de kans dat daar een embryo uit ontstaat?! Morgen moet ik terugkomen voor nog een echo en dan moet de knoop worden doorgehakt. Besteden we onze laatste poging aan deze minimale kans, of nemen we de gok en breken we af, met het risico dat er een volgende ronde misschien wel helemaal geen resultaat meer te behalen is... wat een duivels dilemma!!

Ik weet niet meer waar ik het zoeken moet.... ik ben nog geen 34, het leek zo goed te gaan in het begin, steeds topkwaliteit embryo's alleen nog geen zwangerschap maar prima kansen. En zijn we dan nu opeens al aanbeland bij het punt dat we moeten gaan accepteren dat onze kansen zeer minimaal zijn geworden?

Ik heb in april precies hetzelfde gehad. Normaal gesproken ben ik goed te stimuleren, meestal 12 tot 14 follikels, maar om onverklaarbare reden in april dus niet. Net als jij ook maar 3, waarvan er eigenlijk maar 1 en misschien 2 goed genoeg waren.

Niet een goede cyclus werd me verteld. Komt vaker voor...

Wij hebben besloten die poging te staken, hoe zuur het ook is na al die hormonen.

Maar de kans dat daar een bevruchting uit voort zou komen leek ons te klein. En ik moet zeggen het voelde wel goed dat we de poging gestaakt hebben.

Momenteel ben ik bezig met m'n tweede ronde van poging 5 en spuit nu 200IE i.p.v. 150IE.

A.s. vrijdag mag ik voor een fm en ik ben best een beetje bang dat het weer mis zal zijn.

Tja... die mogelijkheid is er natuurlijk wel, maar toch ga ik uit van het positieve!

Ik hoop dat jullie morgen ook de beslissing kunnen maken die goed voelt.

Heel veel succes!

Geplaatst

Hai Marmira

wat enorm klote, kunnen ze niet proberen met de medicatie om die van 12mm nog wat bij te laten trekken? wellicht is het verschil te groot.

Wat Martha zegt, het klopt de ene cyclus liggen er meer follikels klaar als de andere cyclus, erg klote. Is het niet mogelijk dat ze bij jouw aan het begin van je cyclus een echo maken om te zien hoeveel er klaarliggen en dan starten?

Of wellicht is andere medicatie toch een optie, over het algemeen krijg je met Menopur kwalititatief ook goede eicellen...

Jeetje wat een enorme klote situatie!!! heel veel sterkte

liefs

Babeth

Geplaatst

Hai Marmira

Jeetje wat een teleurstelling en wat een dilemma. Mijn eerste ivf poging had ik ook maar twee follikels, deze hebben ze afgebroken en een iui van gemaakt. De tweede poging kreeg ik ook 300 ie maar dan puregon. Toen hebben ze 6 eitjes kunnen weghalen, waarvan er twee bevrucht zijn. Ik hoor het al meerdere zeggen, het kan gewoon aan deze cyclus liggen.

Ik ben trouwens al meerdere malen jankend het ziekenhuis uit gelopen, jammer dan. Het is ook niet niks wat je allemaal doormaakt, Daarom vind ik dit forum ook zo heerlijk. Je hoeft niks uit te leggen, de andere vrouwen herkennen de gevoelens.

Nou heel veel sterkte met jullie besluit.

Groetjes Margot

Geplaatst

Bedankt dames, voor jullie berichten. We zijn nog steeds 'bespreekgeval'; ik heb vanochtend bij de echo mijn twijfels duidelijk uitgesproken nadat ik gistermiddag werd gebeld dat ze wel door wilden gaan. Nu zou deze arts het vandaag nogmaals in het team bespreken en me dan bellen. Ik wil graag weten waarom zij door willen gaan; omdat ze denken dat het van nu af aan alleen maar minder kan worden?! Of omdat ze twee à drie follikels gewoon acceptabel vinden? Inmiddels waren de kleintjes ongeveer 12 en 13 mm en de grootste 20; als we doorgaan is de punctie donderdag.

Escape IUI is geen mogelijkheid omdat de zaadkwaliteit daarvoor te laag is...

Wat wij eigenlijk willen (áls we besluiten te stoppen) is de volgende keer juist weer een minder hoge dosering. De arts gaf aan dat er bij mij sowieso altijd maar weinig eicellen klaarliggen, dus dat het er nooit 15 ofzo zullen worden. Bij de 1e poging begonnen we met 150 en hebben we halverwege opgehoogd; toen zijn er een stuk of zes follikels mooi gelijk op gegroeid alleen hebben we wat langer moeten spuiten. Bij de hogere doseringen is er dus steeds vanaf het begin 1 of 2 hele dominante follikel(s) waardoor de rest niet echt meer een kans lijkt te krijgen. Onze lekenconclusie is dan, voor zover je conclusies kunt trekken na drie rondes, dat we liever wat langer maar minder spuiten! Na de vorige keer hebben we dat ook al aangekaart maar toen wilden ze er niet van weten. Deze arts zei er niet gelijk nee tegen. Dus wellicht is dat nog een optie...

Hoe dan ook... we weten het nog steeds niet! Ergens wil ik het liefst door, je weet maar nooit of het 'gouden eitje' er tussen zit. Als we stoppen, hoe lang moeten we dan weer wachten? Ondertussen verslechtert de situatie rond mijn vader (ernstig ziek) heel hard, dus ook daarom wil ik eigenlijk niet nóg langer wachten... maar misschien moet dat geen overweging zijn. Tsja...

Bedankt voor de steun! Ik heb het een tijdlang zonder het forum gedaan, maar ik ben nu toch wel erg blij met jullie!!

Geplaatst

Het blijft dus moeilijk... Bij ons zou escape IUI ook geen optie zijn, zaad is veel te slecht. Logisch ook, anders zouden we wel IVF doen en geen ICSI... Ik wou dat ik je kon helpen maar ik zou het ook niet weten!!

Maar weer heel veel sterkte met het nemen van de juiste beslissing!

Knuffel, Caroline

Geplaatst

Nou, de beslissing is ons uit handen genomen, en misschien maar beter ook. Ik werd gebeld dat ze, onze eigen twijfels in aanmerking nemende, het nogmaals hadden besproken en weinig kans zagen voor de kleine follikels dus toch wilden cancellen. Ik moet nu een afspraak maken bij het COLA-spreekuur waar ze mijn hormoonhuishouding / cyclus gaan bekijken, alvorens weer verder te gaan met de behandeling.

Ik ben wel blij dat we zelf geen knoop hebben hoeven doorhakken, maar ik vind de fase waar we nu weer in zijn aanbeland wel ontzettend beangstigend...

Gast Sannie66
Geplaatst

Mar, héél begrijpelijk. Ik was afgelopen januari ook zo verschrikkelijk onzeker en met name bang dat de tijd ons zou inhalen! Hou moed meis!

Dikke knuffel...

San

Geplaatst

Je hoeft in ieder geval niet zelf de oh zo moeilijke beslissing te nemen... Wat is het COLA spreekuur?

Probeer moed te houden, zoals Sannie zegt!

Caroline

Geplaatst

Thanks dames, ik doe mijn best...

COLA staat voor Cyclusstoornissen... en de rest weet ik niet; in elk geval gaan ze daar kijken of er een reden gevonden kan worden waarom ik zo slecht op de stimulaties reageer.

Geplaatst

MarMira,

Wat een tegenslag om te moeten verwerken!

Het is begrijpelijk dat het je beangstigd.....

Maar hopelijk kunnen jullie over een poosje weer aan poging 3 gaan beginnen.

Heel veel sterkte!

Geplaatst

Marmira,

Wat een tegenslag zeg!

Het wordt weer een onzekere periode met waarschijnlijk weer onderzoekjes?

Ik had ook nog nooit van het COLA-spreekuur gehoord, maar het lijkt me wel goed dat het er is.

Heel veel sterkte en ik hoop dat poging nr. drie alsnog een geweldig resultaat voor jullie gaat opleveren!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden