Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dag dames,

Ik lees nu een tijdje mee op dit forum maar ik merk toch dat ik behoefte heb aan een eigen 'podium' voor mijn persoonlijke ervaringen. Dus ik eigen me bij deze een klein stukje forum toe voor ons ICSI-avontuur.

In het kort: (zeer) slechte zaadkwaliteit dus door de fertiliteitsarts meteen doorverwezen voor ICSI. Bij mij (tot op heden) niets afwijkends geconstateerd.

We hebben inmiddels een soort van intakegesprek gehad op de IVF-poli waarna we op de wachtlijst zijn geplaatst. Verder is er nog een nieuw zaadonderzoek uitgevoerd. Helaas bleek de dame die de uitslag daarvan doorbelde niet heel erg competent, want zij kwam aan met 12 zaadcellen, terwijl het de keer daarvoor er nog 120.000 waren. Ik kreeg zowat een hartverzakking maar mijn nuchtere vriend dacht gelijk dat ze waarschijnlijk niet wist hoe ze de uitslag moest lezen en het steekproefaantal heeft voorgelezen. Uitslag wordt nu opgestuurd zodat we het met eigen ogen kunnen zien.

Volgende stap is nu de uroloog voor mijn vriend. Deze zal een aantal testen gaan uitvoeren (ik denk een echo, bloedonderzoek om de hormoonspiegel te bepalen enz.) en pas daarna krijgen we (waarschijnlijk) de officiële 'toestemming' die benodigd is om aan het ICSI-traject te beginnen. Daarnaast (en dat is waarschijnlijk de grootste vertrager) moet mijn vriend nog een chromosoomonderzoek ondergaan, waarna we drie maanden op de uitslag moeten wachten.

Kortom, we staan nog volledig aan het begin van het traject en zullen nog heel veel geduld moeten oefenen... Dit topic zou ik dus graag willen gebruiken om mijn ervaringen met jullie te delen!

• Replies 439
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Butterfly
Posted

Hoi hoi

Je zit in dezelfde schuit als wij ... bij mij tot nu toe niets schokkends gevonden maar partner met zeer slecht/traag/weinig zaad.

Echte oorzaak nooit zeker geworden maar naar alle waarschijnlijkheid een overblijfsel van een ongeluk waarbij een bal beschadigd is geraakt. Mannetje is daarnaast ook geopereerd aan een spatader maar deze operatie heeft de zaadkwaliteit niet echt heel erg verbeterd.

Chromosomenonderzoek duurde bij ons 6 weken. Ik lees hier heel vaak over 3 maanden dus dat is mss verandert in loop der jaren. Chromosomen waren bij ons overigens in orde ... geen afwijkingen gevonden.

We wachten nu de laatste zaad-en bloedonderzoeken af, die krijgen we morgen. Bij mij hangt het nu om de FSH waarden, zijn die inmiddels niet (te) hoog om nog eens te starten.

Ja het is een lang proces, met veel kleine stappen en soms ondraaglijk, zenuwslopend wachten. Maar onze ervaring is wel, dat als je ook probeert om afleiding te zoeken door leuke dingen te plannen, dat de tijd dan wat draaglijker wordt ;).

Zo had ik bv. afgelopen zondag een nervous breakdown en we hadden gepland om naar de bios te gaan. Dan kan je zeggen; och met mijn betraande kop ga ik niet meer hoor, maar we zijn toch gegaan en hebben een heerlijke humorfilm uitgekozen.

Toen we thuis kwamen waren we blij dat we toch waren gegaan. Het verandert niets aan de situatie en aan je verdriet, maar je kan het wel heel eventjes 'vergeten'.

Maar goed, dat zal ieder persoonlijk anders ervaren misschien.

In welk zkh ben je onder behandeling en hoe ervaar je de begeleiding tot nu toe ??

Succes met alles ... ook voor je mannetje !!

Sjanny

Posted

Hoi,

Welkom hier en sterkte de komende tijd. Spannend hoor voor jullie. Ik herken wel veel van wat butterfly zegt. Idd belangrijk om leuke dingen te blijven doen en voor het eerst kan ik wat 'egoistischer' zijn en mezelf 'belangrijker' vinden. Nu is het onze beurt en dit is voor ons op dit moment het belanrijkst!!! Gun jezelf dus tijd en rust en ruimte voor alle emoties die erbij komen kijken. Heel veel sterkte en hou ons op de hoogte!

groetjes esther

Posted

Bedankt voor jullie reacties! We zitten in het UMCU. Tja, het eerste gesprek was heel plezierig maar die doorgebelde uitslag was natuurlijk een iets minder goede ervaring. Verder is de interne communicatie niet goed - we werden nota bene zelf verzocht om de uitslag van de uroloog door te geven aan de IVF arts omdat dat sneller zou zijn dan intern van arts naar arts. En mijn vriend heeft behoorlijk moeten aandringen en doorvragen om tot de gevraagde informatie te komen; het gaat niet vanzelf in elk geval! Maar goed, we staan pas aan het begin....

Leuke dingen blijven we zeker doen, dat zit wel goed, ik heb genoeg hobby's waar ik mijn ei in kwijt kan. En gelukkig weet mijn lieve vriend me altijd weer op te peppen als ik het niet zie zitten.

Maar dan nog... kan ik af en toe best verdrietig zijn dat het allemaal niet vanzelf gaat. Laatst kondigde een goede vriendin aan dat ze zwanger was en dan zitten de traantjes wel hoog, ook al ben ik onwijs blij voor haar. Tja, het zal er allemaal wel bij horen....

Guest Butterfly
Posted

Ohoo, nu ben ik nieuwsgierig naar die leuke hobby's van je ... vertel vertel.

Ben nl. altijd benieuwd hoe andere vrouwen/stellen, de tijd doorbrengen in dit hele (vervelende) proces.

Tja het horen van een zwangerschap van een ander is altijd pijnlijk.

Het ziet er bij anderen allemaal zo makkelijk en vanzelfsprekend uit en hoe vaker je die boodschap krijgt; hoe pijnlijker dat het is, vind ik tenminste.

Kheb nu ook zo'n collega die gaat over 2 weken trouwen en heeft haar laatste pilstrip deze maand gebruikt. Zegt ze tegen mij (ze weet van de behandeling) ; ja je weet maar nooit, ik ben tenslotte ook al 34 en straks lukt het ook niet. En we weten nu toch al dat we kinderen willen dus waarom nog langer wachten ?

En dan denk ik er achter aan; ach meid zal wel weer alles meevallen hoor.

Krijg denk ik over 3 maanden het bericht dat zij ook zwanger is, zoals gewoonlijk ... :/.

Posted

Hei,

Spannend hoor, wachten op het traject.....wat gaan ze vinden en hoe ga jij het vinden? Ik heb helemaal hetzelfde, iedereen om me heen lijkt zo makkelijk zwanger te worden en ook al ben ik dan blij voor hun, zelf wordt ik ook verdrietig. Volgens mij zijn dat hele normale gevoelens maar leuk is anders. Donderdag heb ik mijn eerste gesprek in het ziekenhuis. Ik had zoveel vragen maar nu ben ik het een beetje kwijt. ik wil het liefst zo snel mogelijk beginnen. en jij?

Posted

Hi Mandy,

Ik ben ook net pas lid en het helpt mij echt heel veel. Zoals je zegt je bent niet de enige en dat steunt!

Wij lopen ook in het EMC en zijn op 2 maart gestart met onze eerste ICSI.

Iedere vrouw is anders, denk dus dat veel van je vragen anders beantwoord zullen worden. Ik weet niet of de partner aanwezig moet zijn, maar voor de ondersteuning wel fijn denk ik, toch een bijzonder moment.

Tja en over de punctie, ik vond het zwaar tegenvallen, maar dat is denk ik ook voor iedereen anders. Op de rest kan ik geen antwoord geven, is ons niet gebeurd. Misschien de andere dames hier.

Het wachten is spannend en slopend, maar als ik terugkijk is het toch ook wel hard gegaan, maar nu moet ik wel zeggen dat wij pas in ronde 1 zitten, dus dat zullen andere stellen die al een langer traject achter zich hebben waarschijnlijk niet met me delen. Nog geen half jaar geleden kregen wij te horen dat we geen hoop moesten hebben op een eigen kind en vandaag hadden we een positieve test in onze handen. Het is iig een bizarre emotionele achtbaan rit!

Heeeeeel veel succes meid!

Liefs,

Britt

Posted

Hallo marmira

ik las vandaag je berichtje en het is tot op heden hetzelfde als bij ons

Mijn man heeft zonder duidelijk aanwijbare reden zeer slecht / weinig zaad, ook wij werder direct doorverzwezen voor Icsi en na diverse onderzoeken / testen werd het Icsi+tese

momenteel zitten we vlak voor onze eerste pick-up: die is a.s. donderdag.

Omdat mijn man mogelijk ook de Tese moet ondergaan hebben wij gekozen voor Bussel (al jarenlange ervaring)

Mijn man had na onderzoek bij de uroloog nog een spatader op zijn bal laten verwijderen maar dat heeft geen verbetering gebracht, onze fert.arts gaf ook direct aan daar weinig van te verwachten maar goed, je wil alles proberen!

Bepaalde onderzoeken nemen behoorlijk wat tijd in beslag, wij zijn daar acheraf alleen maar blij om geweest: op deze wijze konden wij rustig het eea. laten bezinken en op een rijtje zetten.

beste marmira, heel veel succes gewenst met alles en ik hoop dat jullie grote droom uiteindelijk uit zal komen!!!

groetjes

Meiske74

Posted

Hey Meiske, dank je, het is onbeschrijfelijk dit gevoel! Ik wens het voor iedereen die dit door moet, want het is een werkelijke beloning, al zijn we ons heel bewust dat we er nog niet zijn!

Jij heel veel succes deze maand met de punctie en TP!!!! Ik duim voor je!!!

Liefs,

Britt

Posted

Hé Britt,

Geweldig meid dat je zwanger bent, gefeliciteerd.

Geniet lekker van alle nieuwe en mooie ervaringen.

Ik ga voor je duimen dat het allemaal goed gaat.

Veel liefs Mandy

Posted

Dank voor de lieve reacties, dames! (Hoewel er volgens mij twee verhalen een beetje door elkaar lopen hier?) En Britt, van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!!

Meiske, veel succes morgen!

Ook Ursela veel succes morgen! En ja, ik wil ook inderdaad zo snel mogelijk beginnen... al dat gewacht is echt niet leuk!

Posted

Hey Marmira,

Zie net dat ik mijn bericht van gister 18:29 aan Mandy gericht heb, maar die was uiteraard voor jou bedoeld. Sorry daarvoor!

Liefs,

Britt

Posted

@Marmira.....negeer vorige....ik ben echt zo verstrooid!!!! (Schaam!!!) Zal het door de hormonen komen!!! Ghihi!!! Sorry hoor had deze bij de vragen van Mandy willen plakken....sorry bij de verkeerde topic gedaan was wel voor Mandy!!!

@Mandy, mijn rectie hier van gisteren om 18:29 uur was een reactie op jouw vragen.....

Posted

Haha, geeft niet hoor, het is je vergeven! Ik dacht al dat er iets niet helemaal klopte, maar vond het te ingewikkeld om recht te zetten, hihi!

Posted

Nou, vriendlief is bij de uroloog geweest en krijgt een heel arsenaal aan vervolgonderzoeken te verstouwen. Gelukkig kan het allemaal wel snel in gang worden gezet; binnenkort moet hij voor een echo en moet hij bloed geven voor DNA- en chromosoomonderzoek. In elk geval gebeurt er wat, dat is al best fijn! Ons vermoeden qua zaaduitslag was juist; het is nog altijd veel te slecht maar wél gewoon geschikt voor ICSI.

Het lastige vind ik dat ik gewoon echt niet weet waar ik qua tijdsplanning rekening mee moet houden. Vriend heeft over een maand weer een afspraak bij de uroloog waar dan de uitslagen die al binnen zijn besproken worden en daarna moet er een beleidsafspraak worden gemaakt, waarbij (als ik het goed begrepen heb) de artsen over ons 'geval' gaan overleggen. En ik neem aan dat dáárna pas weer een afspraak met ons beiden zal volgen. Of zouden we dan ook nog moeten wachten op die genetische onderzoeken?! Dan zouden we sowieso al eind juli uit gaan komen...

We willen eigenlijk nog een vakantie plannen in augustus maar weten nu natuurlijk niet of dat wel handig is. Pff...

Posted

Hey Marmira,

Fijn dat het nu allemaal gaat rollen, dan werk je tenminste ergens naartoe.

Wij hadden idd ook zeer slechte zaadkwaliteit (6 levenden in een druppel). Wij moesten wel de uitslag van het chromosomenonderzoek afwachten, maar in de tussentijd waren alle andere onderzoeken al afgerond en konden we binnen 2 weken beginnen met prikken (was ook afhankelijk van mn natuurlijke cyclus).

En die vakantie tja....ghihi....als je de uitslag in juli krijgt, lijkt het niet heel handig, maar dat kun je gewoon in het ziekenhuis vragen misschien.

Heel veel succes jullie de komende maanden!

X Britt

Posted

Dank je wel, Britt!

Zoals het nu lijkt te gaan lopen zullen bij ons ook de andere onderzoeken wel zijn afgerond als de uitslag van het chromosomenonderzoek binnen is en kunnen we daarna hopelijk in ieder geval snel starten.

Weet jij in hoeverre de uitslag van dat onderzoek bepalend is voor het al dan niet doorgaan van de behandeling? Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik van dat onderzoek moet verwachten...

Blijft lastig die vakantie, want stel dat we nou in augustus mogen beginnen is het ook een beetje raar om te zeggen dat we eerst nog even op vakantie willen! MAar ja, we zullen toch op gegeven moment wel (of niet) moeten gaan boeken...

Posted

Hoi,

Ik ben ook nieuw hier en heb me net in een andere discussie voorgesteld, mochten jullie dat willen lezen. Wij zitten in dezelfde situatie, bij mij geen afwijkingen gevonden, man slecht zaad met weinig tot geen zaadcellen.

Ik vind het alleen wel vreemd dat jullie op dat chromosomen-onderzoek moeten wachten, wij konden alvast starten met de behandeling omdat wij, ondanks de uitslag van het onderzoek, toch voor ICSI gingen. Dat onderzoek is er volgens mij alleen voor of de man een drager is van een gen waardoor zijn eventuele zonen ook onvruchtbaar zouden worden.

Posted

Hoi icsi,

Ik heb ook net in jouw eigen topic gereageerd.

Kijk! Dat is het bericht waarop ik zat te wachten! Wellicht kunnen wij dan toch ook eerder starten dan de uitslag van het chromosomen-onderzoek binnen is. You just made my day!!

Posted

Hey ladies, denk dat dat idd voor ieder ziekenhuis anders is in het EMC willen ze echt op die uitslag wachten, want ze doen geen IVF/ICSI (zoals 'ICSI' zegt) als de man drager is van een gen dat onvruchtbaarheid doorgeeft aan zijn zonen.

@ Marmira, hoop voor je dat het allemaal heel snel gaat!!!!

@ Icsi, ik ga even onder de andere topic je verhaal lezen.

Liefs,

Britt

Posted

EDR, dat is dan hoopvol voor ons, aangezien wij in hetzelfde z'huis onder behandeling zijn! Blijft een feit dat ik natuurlijk van harte hoop dat die uitslag goed is....

Posted

MarMira...Bij ons ging alles vrij snel. Mijn man moest eigenlijk niet zoveel onderzoeken, alleen dat chromosomenonderzoek en de sementest en een bloedonderzoek. Verder heeft hij 1 keer een uitwendig onderzoek gehad door de gyn, maar dat stelde niet zoveel voor. Beetje voelen en dat was het. Vind het eigenlijk wel vreemd want ik hoor van anderen dat hun man veel meer onderzoeken moest. Hoe zit dat bij jullie?

Bij ons liep alles beetje vertraging op doordat ik een trage schildklier had maar uitgezonderd dat ging het heel snel hoor!!

Succes

Posted

Mijn vriend moet naast de onderzoeken die jij benoemt ook nog een DNA-onderzoek en een echo ondergaan. Wel nog een paar meer dus. fijn om te horen dat het snel ging! Ik wil zooooooooooooo graag beginnen....!

Wat voor onderzoeken zijn er bij jouzelf gedaan trouwens?