Ga naar inhoud

November/december 2008 ivf-mama's

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Renaat, gefeliciteerd met Ilona, een jaar alweer, wat een mijlpaal! Vond ik bij Thijs ook een hele bijzondere, best emotionele dag!

Es en Diana, heel veel succes en sterkte gewenst! Ik ga voor jullie duimen!

Liefs Pien

• Reacties 5k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Gast estrhalita
Geplaatst

Ja diana dan klopt het wel ja. Ik spuit nu decapetyl. Een week nadat ik ongesteld ben geworden begin ik met de Puregon dat ook voor ongeveer 2 weken. Dus ja dat is wel heel leuk zo samen. Dat moet toch geluk brengen. Ik zou het wel weer heel leuk vinden om samen zwanger te zijn. Ik weet alleen nu al dat ik eerder beval, want met 38 weken krijg ik een keizersnede. :icon_scratch:

Geplaatst

Hey meiden,

Nou de eerste spuit is gezet! Wat een drama zeg! Ben een half uur bezig geweest voordat ik het eindelijk aan durfde. Maar goed, de eerste zit er op, en de rest zal alleen maar makkelijker gaan.

Het bracht wel allemaal oude gevoelens naar boven van de vorige behandeling. Had jij dat ook Es?

Renaat, hoe is Ilona haar eerste verjaardag geweest??? Hebben jullie het leuk gehad?

Liefs Diana

Gast estrhalita
Geplaatst

Weet je Diana, ik had er de 1ste poging ook weer moeite mee. Elke prik weer, maar gisterenavond ging hij er zo in. Ik vind het gewoon vervelend dat het zo op deze manier moet. Want je bent er nu zo mee bezig. Dat had ik liever anders gezien.

Geplaatst

Hey Es,

Het is ook enorm balen dat het op deze manier moet.

Wij hadden heel stil de hoop dat het zaad beter zou zijn.

Vorige keer was hubbie heel erg ziek geweest, dus het kon zijn dat het van alle medicatie zo slecht was, maar dit keer was het nog veel slechter, dat kwam wel even hard aan.

De eerste test waren er 1 miljoen zaadcellen, vlak voor de 1e ICSI een half miljoen, en deze keer minder dan 100.000, dus dat is wel een extreme verslechtering! Maar goed we gaan er gewoon weer voor.

Liefs Diana

Gast estrhalita
Geplaatst

Diana, wat balen zeg dat het zaad zo slecht is. Maar ja ook daar heb je er maar 1 van nodig om het een succes te maken dus 10000 is nog altijd voldoende toch.

Zo vanavond al weer de 3de spuit. Heb er dit keer wel weer minder moete mee dan de vorige keer. Gaat ook veel makkelijker. Gelukkig maar.

Zal vandaag of morgen nog even wat foto's plaatsen van Jens. we zijn vanmorgen naar de intocht van Sinterklaas geweest. Zo leuk.

Groetjes

Geplaatst

Hey meiden, super spannend voor jullie weer, hoop dat het voor jullie deze x al raak is.

Wij hebben het hele weekend Ilona dr verjaardag gevierd en ik was totall loss gisteravond.

Zaterdag voor vriendinnen gevierd en gister de famillie.

Het was heel leuk en heel bijzonder, ze is officieel geen baby meer.

Heel veel kadoos natuurlijk met heel veel geluidjes dus dat is feest voor haar.

Michel heeft de fotoos op zn foon en hij is weer van huis, dus het wordt pas over 2 weken dat ik fotoos kan plaatsen.

Woensdag moeten we de 1e prik tegen mg halen.

Gast estrhalita
Geplaatst

Zoals beloofd hier nog wat foto's van Jensje

14597-5720283.jpg

14597-5722410.jpg

14597-5722461.jpg

Ik hou ook mijn hard vast voor de verjaardag van Jens. Het is hier al net een speelgoedhuis dus laat staan na zijn verjaardag. En dan natuurlijk nog Sinterklaas en de kerst. Ik weet soms echt niet meer waar ik alles laten moet.

Wij vieren het aanstaande zondag. Van 15 tot 18,30 uur. Niet zo groot gelukkig een man of 15-20 in totaal. Dus het valt wel mee.

Geplaatst

Wat leuk je 2 pietjes, bij jullie zal het zeker wel een speelgoed huis zijn ja, natuurlijk al veel speelgoed van Robby en Jens ook al zelf speelgoed, je zou er haast een 2e huis voor moeten aanschaffen.

Gister heeft Ilona de 1e prik gehad tegen de mg, was ff huilen maar zo weer over.

Ze staat steeds vaker een momentje los en ze loopt wel mee aan de hand dan houdt ze 1 vinger van mij vast.

oversteken van bank naar salon tafel doet ze ook los.

gister is ze behoorlijk van de trap gevallen ben daar erg van geschrokken.

hoe gaat het spuiten bij jullie dames??

Geplaatst

Hey Renaat,

Wat zal dat schrikken geweest zijn!!! Hoe is het gebeurd?

Wat knap dat Ilona al zo goed kan lopen.

Jamillah loopt al rondjes om tafel, maar een stukje los zit er echt nog niet in.

Met het spuiten gaat het prima.

Gisterenavond de laatste keer de pil genomen en nu wachten op de rode duivels. ik denk een dag of twee. Dus dat zal zaterdag wel worden gok ik.

Es, hoe gaat het bij jou?

Liefs Diana

Gast estrhalita
Geplaatst

O Renaat wat schrikken zeg. Alles goed voor de rest met haar?

Zondag vieren wij Jens zijn verjaardag. 1 jaar, man wat gaat de tijd snel. Hij is de afgelopen 2 dagen heel erg grieperig geweest met 40 graden koorts, maar vandaag gaat het beter. Nu ligt hij te slapen. Slaap in halen, want hij heeft niet veel geslapen de laatste dagen (wij dus ook niet)

Vanmorgen het ziekenhuis gebeld. Ik voel dat ik vandaag ongesteld wordt dus heb maar alvast gebeld :). Het mag officieel niet, maar ja dan staan al die afspraken maar alvast. 8 dec. de 1ste echo. Dan denk ik rond 16 dec. de punctie. Hopelijk groeien de eitjes wel goed. Verleden keer gingen ze toch wat langzamer dan bij Jens, maar ja ben ook weer 1,5 jaar ouder.

Ik zit weinig op het forum nu met deze behandeling. In mijn omgeving weet ook niemand het. Zelfs mijn moeder niet. Dus hopelijk hoef ik ook geen beroep op haar te doen mbt de punctie. Dan kan ik het echt voor me houden en deze behandeling helemaal in het geheim doen. Vandaar dat ik ook niet hier zoveel zit. Merk toch dat je er dan veel meer mee bezig bent.

Jens liep vandaag trouwens voor het eerst langs de tafel.

Nou de visite is er vriendin met haar zoontje dus tot gauw meiden

Geplaatst

Hey meiden,

Es, niemand in onze omgeving weet dat wij weer bezig zijn. Ik vind het heerlijk rustig op deze manier. Scheelt een hoop telefoontjes hahaha!

Vandaag eindelijk ongesteld geworden, dus morgen ga ik bellen voor de uitgangsecho, ik hoop donderdag of vrijdag en dan kunnen we van start met de puregon!!

Ik denk dat de punctie dan half december uit gaat komen. Vorige keer was het 10 dagen de puregon en toen was de punctie. Maar goed, ook ik ben ouder geworden.:misc_expressions-wh

Veel plezier vandaag met de viering van Jens zijn verjaardag!

Renaat: hoe gaat het bij jou? Alles goed met Ilona, en met jou natuurlijk!!

Liefs Diana

Geplaatst

He Es, fijne dag vandaag, zal wel lekker druk worden.

En dan is jou Jamillah aan de beurt met jarig zijn Diana, heeel spannend.

Ze was in 2 tellen niet kijken de trap op geklomen op tot de 6e tree en ze draait zich om op de trap en ze maakte een soort radslag salto achterover, echt een hart verzakking.

Wij hebben de trap in de woonkamer met een draai er in een trap hekje kan er niet voor, maar nu heb ik de kiddyguard besteld en flexibel traphekje en provisorich heeft mn schoonvader die gemonteerd,ze kan nu niet meer de trap op en als Michel thuis komt moet hij maar ff een nette manier vinden om vast te maken.

Gast estrhalita
Geplaatst

He ladies,

Zo druk wordt het niet hoor. 13 volwassen en 7 kids. Dus het valt wel mee. Omdat het winter is heb ik geen zin in al die drukte die dan binnen moeten blijven. Bij Robbie is het in de zomer dus dan kan alles naar buiten.

Jens heeft vandaag zijn wipkip al gehad. Jens is er nog te klein voor, maar Robbie vind het helemaal het einde.

Wij krijgen geen uitgangsecho. Gelijk de 1ste echo op de 7de dag na de start met puregon. Bij mij zit tussen het starten van de puregon en de punctie toch wel vaak 14/15 dagen. Dus ik denk rond 16 dec de punctie. Ik hoop niet de 17de want dan hebben wij 2 dagen efteling gekregen voor ons huwelijk. 17de in de middag weg en de 18de daar de hele dag blijven. De 17de zou nog kunnen, want dan slapen we alleen in de Efteling, maar de 18de kan niet dan moet ik de reis annuleren. Maar ja we zien wel.

Renaat dat soort dingen overkomt elke ouder. Robbie is 2 keer van de commode gevallen. Ik stond erbij en keek er naar zeg maar. Gelukkig ook nooit iets ergs aan overgehouden.

Jens loopt sinds gisteren langs de tafel. Brabbelt vol uit, maar nog niks verstaanbaar, kruipen vertikt hij nog steeds, maar volgens de fysio van Robbie komt dat doordat zijn bekken vast zitten. Maandag gaan we even naar de osteopaat om het na te laten kijken.

Ik ga me verder aankleden en op voor de visite om 15 uur.

Geplaatst

Hey Es, gefeliciteerd met Jens, vandaag is je mannetje 1 jaar, officieel geen baby meer.

:occasion13::occasion16:

Was het leuk gister???

Gast estrhalita
Geplaatst

Het voelt raar hoor geen baby meer in huis. Nu wordt de wens voor een 3de nog groter. Jensje vond er helemaal niks aan gisteren. Hij houdt niet zo van drukte. Robbie daar in tegen genoot des te meer. Die heeft alle kadootjes uitgepakt en vond ook alle kadootjes leuk. Vooral de wipkip. Jens is nog te klein om te zitten op de wipkip, maar Robbie geniet er des te meer van. jens speelt dus nu met het oude speelgoed en Robbie met het nieuwe haha.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat het weer voorbij is. Ik houd niet zo van al die drukte. Maar het was gezellilg, vooral voor Robbie. Jensje zal er volgend jaar wel lekker van genieten. Nu op naar de feestdagen en dan is het jaar weer voorbij.

Op de website van de jongens zal ik vanavond de foto's zetten van zijn verjaardag.

Ook ben ik net nog even bij de osteopaat geweest. Jens zijn rechtje voetje staat helemaal overdwars. Het komt dus omdat zijn bekken vast zat. Die is nu los gemaakt, maar ja nu heeft hij zich zelf aan geleerd dat hij dus zijn voet helemaal overdwars zet als hij op zijn knieen zit en ja leer hem dat nu nog maar eens af. Wordt dus een moeilijke klus. Maar gelukkig had het niks te maken met het zuurstofgebrek en zou hij dus nu ook makkelijker kunnen leren lopen.

Ga eten koken en dan lekker de kids naar bed.

Doei

Gast estrhalita
Geplaatst

He Diana, hoe was je uitgangsecho?

Ik ben sinds woensdag begonnen met de puregon. Dinsdag de 1ste fm. Dan meestal 3 a 4 dagen daarna weer. Zal wel vrijdag worden. En dan horen we wanneer de punctie is. Spannend?

Wanneer weet jij wanneer je punctie is?

Geplaatst

Hey meiden,

Nou ik had vanochtend weer een uitgangsecho maar helaas slecht nieuws!!!

Er groeien 2 eiblaasjes, en dat was niet de bedoeling. De poging word dus afgebroken. Het schijnt hooguit 1 keer per jaar te gebeuren, en tja die keer heb ik nu dus te pakken. Er is wel voor de zekerheid nog even bloedgeprikt en daar krijg ik vanmiddag de uitslag van.

De bedoeling is nu dat ik stop met de deca, en dan weer een bloeding afwacht, daarna starten met de primolut, en waarschijnlijk 2 spuiten deca per dag, maar dat hangt van de bloeduitslag af.

Ik zal vanavond nog even laten weten hoe de uitslag is geweest.

Liefs Diana

Gast estrhalita
Geplaatst

He Diana dat is even een tegenvaller zeg. Jeetje.

Ik hoor het vanavond wel

en nog 2 dagen en dan is de kleine meid jarig. Spannend??

Gast estrhalita
Geplaatst

En Diana?

Nou k heb zojuist mijn 1ste fm gehad. Het gaat sneller dan vorige maand.

Ik heb nu zo'n 7 goede eitjes die rond de 12 mm zijn. Vrijdag de 2de fm en dan waarschijnlijk zondag of maandag de punctie. 3 dagen eerder dan de vorige keer. Gaat dus goed deze maand. Dan kan ik de 27ste ongeveer testen. Net na de kerst. Dan ben je er ook niet zo mee bezig door alle drukte. Super gewoon (vind ik).

Renaat hoe is het bij jullie? Al uit of jullie een 2de willen?

Geplaatst

Hey Diana, wat balen zeg dat deze poging afgebroken wordt.

Ik ben niet zo thuis in de icsi maar waarom mogen er geen 2 eitjes zijn???

Morgen is jamillah jarig, een hele bijzondere dag.

Bij jou gaat het wel goed Es, hopen voor jullie dat het een mooi kerst kadootje wordt ( pos test ).

Wij hebben het er praktisch niet over en ik denk zelf dat er geen 2e kindje komt bij ons, wil daar niet over nadenken.

Bij de revalidatie hebben ze ook bepaalde bloedtesten gedaan waar het 1 en ander uitgekomen is waardoor ze me door verwijst naar een reumatoloog.

Ik verwacht ergens in januari een oproep daarvan.

Vorige week een gesprek gehad met de ergotherapeute en zei legde me uit dat soms gebeurd bij mensen die in een bepaalde pijnlijke ( lichamelijke ) ervaring hebben gehad, zoals ik het heb gehad met mn bekken het zenuwstelsel " stuk " kan gaan.

Door een hele lange tijd in een hoge pijn level te zitten.

Het zenuwstelsel geeft dan contstant het signaal pijn af ook als er geen aanwijsbaar probleem is.

Heb ook gevraagd of dat weer over kan gaan en daar moest ze helaas nee op antwoorden.

Ik moet er van haar serieus rekening mee houden dat dat bij mij aan de hand is.

Dan heb ik dus contstant pijn waar niets aan te doen is.

heb er wel moeite mee dat dit allemaal speelt.

Nu eerst maar de oproep van de reumatoloog afwachten.

Vorige week heb ik 1 hond van ons moeten laten inslapen, de lieve hond.

Om een lang verhaal kort te maken, ben meerder malen naar de dierenarts geweest omdat hij zo gruwelijk veel drinkt en plast, hij werd heel raar dik.

De ene x was het zn prostaat en dan zn lever steeds medicijnen en uiteindelijk incontinent, ze hoefde hem niet meer te zien kon zo de pillen ophalen.

Vorige week zaterdag ging het niet meer met hem, naar de diensdoende weekend arts geweest en die heeft hem onderzocht, bleek hij heel erg ziek te zijn, vol met vocht zn hart kon bijna niet meer kloppen van het vocht, erg zielig, en die heeft hem laten inslapen.

Ben er wel erg verdrietig van.

was ff een up date van mij weer.

Geplaatst

Hey meiden,

Hier even een update van mij:

Gisteren lekker mijn verjaardag geviert. Ben 30 geworen en dat is toch wel even een mijlpaal.

Kon lekker overdag werken, en heb het op mijn werk met mijn collega's gevierd, kreeg zelfs nog cadeautjes, echt erg leuk.

's Avonds nog wat visite, dus een leuke dag.

Sinds het weekend heeft Jamillah ALWEER oorontsteking!! Ze zit nu dus weer aan de antibiotica.

Vanochtend zijn we naar de kno-arts gegaan, en die wil haar buisjes geven en over een half jaar de neusamandelen eruit, daar is ze nu nog te klein voor.

Volgende week donderdag, 17 december, kan ze al geopereerd worden.

Ik hoop dat we dan van alle ellende af zijn!

Morgen is de grote dag en word ons meisje 1 jaar!! Heel erg spannend. Het is dan echt een grote meid, vreemd idee hoor. Ben er best emotioneel van.

De behandeling is dus gestaakt omdat er in de deca-periode al eitjes groeide.

Dat mag pas gebeuren als je puregon gaat spuiten, de deca legt je natuurlijke (eigen) cyclus plat, en dan zorgt de puregon voor de groei van eitjes.

Maar mijn lichaam heeft zich niks van de deca aangetrokken, en is gewoon met z'n eigen cyclus doorgegaan.

Zodra ik nu weer ongesteld word, mag ik aan de primolut gaan beginnen en moet ik van de deca 2 spuiten gaan nemen per dag. Dat vind ik echt heel erg vervelend!!!!! Met de puregon en dan weer bij, ben ik mijzelf 3 keer op 1 avond aan het prikken. Maar goed, het is maar te hopen dat het dan wel gaat werken!!!

Es, hoe gaat de behandeling bij jou???? Hoever ben je nu?

Renaat; wat een naar vooruitzicht dat je nu met pijn moet leven! Ik vind het zo oneerlijk, want bij mij is de pijn een heel stuk vermindert (niet weg hoor, maar toch...) en bij jou is het blijvend. Ik vind het zo Kl*te voor je!

Ik hoop dat je je weg er een beetje in kan gaan vinden.

Gelukkig heb je zo te horen wel goede begeleiding.

Liefs Diana

Gast estrhalita
Geplaatst

Lang zal ze leven, hoera :occasion13: Jamillah 1 jaar. Wat een mijlpaal weer he.

En jij ook nog gefeliciteerd Diana.

Renaat wat balen al die pijnen. Kan me er niet veel bij voorstellen, maar wat erg dat het waarschijnlijk nooit meer weggaat.

Dian, wat verschillen de ziekenhuizen toch he. Wij hebben helemaal geen uitgangsecho's, alleen follikel metingen dus dan ben je al begonnen met de puregon.

Hier gaat alles goed Mijn eitjes zijn goed gegroeid en snel. Zondag 13 dec. de punctie om 10.00. Dit keer zonder verdoving, want dat doen ze niet in het weekend. Ik mocht wel naar de maandag, maar dan heb ik geen oppas dus ja dan maar kiezen voor de pijn he. Woensdag dus de terugplaatsing en dan 27/28 dec testen. Spannende tijden. Het leukste is dus als ik zwanger ben ik dan de 1ste week september ben uitgerekend, maar gezien de keizersnede met 38 weken ik dan beval rond Robbie zijn verjaardag. En dat vinden wij fijn. Kunnen we de verjaardagen in 1x vieren. Maar ja eerst maar eens zwanger worden he.

Ik heb het druk de aankomende dagen dus kom van de week met een langer verhaal hoor.

Diana hoe vond Jamillah haar wipkip?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden