Ga naar inhoud

wie met verhoogd FSH heeft goeie ervaringen?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Goedemorgen Bloem,

wat vervelend zeg, elke maand heb je toch weer hoop. Dit is normaal in jou cyclus? Heb je een redelijk normale cyclus? Je hoopt toch dat het nog kan lukken zonder medische ondersteuning he, veel romantischer.

Helaas meiden we moeten het uit handen geven. Je zou kunnen zeggen dat klussen nu alleen nog voor de lol is!

Bloem misschien moet je vandaag iets erg leuks en duurs kopen, je kan er tenslotte ook niks aan doen dat dit jou overkomt! Kop op meis, op een dag ben je ook aan de beurt!

Ik heb inderdaad een hsg gehad. Mijn eileiders waren doorgankelijk. De volgend dag moest ik terug komen voor een controle foto, om te zien hoe het contrast zich had verspreid, helaas bleef het hangen onder mijn baarmoeder wat kan duiden op verklevingen rondom mijn baarmoeder. Het hoort zich netjes te verspreiden in je buik.

Heb jij hem ook gehad?

Wat zaadtesten betreft, hadden we ook twee zeer slechte uitslagen en een goede, dus ik ben benieuwd wat er morgen uitkomt.

Meisjes als jullie moeten werken,dan wens ik jullie veel werkplezier! Ik ben lekker vrij de rest van de week dus ik ga er van genieten!

Kissie Mia

• Reacties 1,6k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Lieve Bloem en Mia,

Even een vlug berichtje tussen het werk door... enne idd ik werk ook in het ziekenhuis. Vandaar datt een en ander in het begin allemaal vrij snel is gegaan, maar nu duurt het allemaal weer vreselijk lang.

Bloem: als je daadwerkelijk vorige week een eisprong hebt gehad dan is het wel erg snel dat de rode duivels eraan komen. Is de eisprong er daadwerkeijk geweest, maw is er bloedgeprikt of een echo geweest om dit te checken? Als er nl een eisprong is geweest maar je nu al de rode duivels krijgt zou dat ook iets anders kunnen betekenen als luteale fase insufficientie ofzo. Misschien moet je als een en ander ook daadwerkelijk doorzet (ik hoop nog steeds een beetje,misschien tegen beter weten in, op een innestelingsbloeding), toch even checken met Gent. Bovendien moet je dan dus eigenlijk eerder een afspraak kunnen maken want dan ben je al weer eerder vruchtbaar zou ik zeggen... Ik vind het in ieder geval klote voor je. Hoop voor jullie en mezelf ook nog steeds op dat kleine wonder dat het misschien nog wel spontaan zal lukken. Het advies van Mia vind ik ook wel een goeie. Het ik afgelopen weekend ook gedaan gewoon lekker een hele dag shoppen en geld uitgeven aan jezelf!!

Anyway, ik moet ook nog maar afwachten hoe het zaad van mijn lief gaat zijn. De omstandigheden waren niet superpositief had ik ook al bedacht, want hij was vorige week een beetje grieperig, heeft afgelopen zondag 100 km gefietst met collega's en kan niet zonder zijn mobiele telefoon, dus.....

Ik zei al tegen hem dat hij maar even moest vragen of hij de uitslag kon krijgen mocht het niet zo goed zijn, want dan kan hij het nog een keer inleveren voordat we de afspraak hebben. Maar natuurlijk had hij dat niet gevraagd, mannen....

Nou Mia: morgen is het zover de IUI. Spannend. Ga ontzettend voor je duimen!! Toi toi. Spreek de zaadjes even lief maar streng toe dat ze hun best gaan doen! Ben je er zeuwachtig voor of valt het mee? Hoe laat heb je de afspraak? In ieder geval ben je lekker de rest van de week vrij , dus kan je een beetje relaxed alles ondergaan. Morgen ben ik gelukkig ook weer een dagje vrij, wel een beetje aan toe moet ik zeggen. Helaas moet ik morgenavond toch weer in het ziekenhuis zijn om een praatje te houden voor de huisartsen in de regio en daarna nog naar een promotieborrel, wat wel weer erg gezellig is natuurlijk!

Meiden, spreek jullie later nog even. Bloem kop op, zo lang ze er niet zijn is er hoop...

Kuzz, HP

Geplaatst

Meissies,

Nog even een vraagje van min kant....

Als ik toch alvast een afspraak zou willen maken elders, waar zou ik dat dan het beste kunnen doen. Hoor goede verhalen over de VU waar ze veel "probleemgevallen" nog een kans geven....

Wat denken jullie. UMCU schijnt ook goed te zijn maar die zijn denk ik wel weer streng, Toch maar even mijn vriendinnetje bellen in Nijmegen denk ik. Is geen heel goed vriendinnetje, maar meer een oud studiegenootje van mijn lief. Kan het wel heel goed met haar vinden dus ze vind het vast niet erg dat ik haar even misbruik denk ik.

Zit nu even op de bank met mijn laptop en kat op schoot. Is soms ook wel een lief surrogaat kindje hoor!

Tor laterzzz.

XX HP

Geplaatst

He Henkie,

Bel dat vriendinnetje is, misschien kan ze jou even aanhoren en tips geven. Het is best handig als je iemand kent. Is zij fertiliteit arts? Ik heb op het werk ook al heel wat gepraat met gynaecologen, om maar zoveel mogelijk te weten te komen.

Ik had een back up afspraak staan bij het VU, ik hoorde daar goeie dingen over en het is te rijden. Nu ze hier verder met me willen heb ik dat afgebeld. Mijn ziekenhuis werkt samen met het UMCU, voor ivf moet ik daar heen.

Ik krijg ook heel wat liefde van de kat en de hond. Ik moet toch iets verzorgen!

Succes ermee, gewoon bellen!

Nu lekker relaxen op de bank!

Kissie Mia

Geplaatst

Heee meissies, maar vooral Mia

Ik had gisteravond repetitie met mijn bandje en het was een beetje laat geworden……

Ik hoop dat ik nog op tijd ben om Mia waanzinnig veel succes toe te wensen en dat ze nog op tijd weet dat ook ik aan haar denk!! Hopelijk zijn alle omstandigheden zo goed dat het nu gewoon gaat lukken. Ik duim zoals ik nog nooit geduimd heb....

Ik schrijf zo verder, maar ik wilde dat dit berichtje er zo snel mogelijk stond!

kuzzz bloem

Geplaatst

Hey Mia,

Heel veel succes vandaag wij hebben het kaarsje aan het branden vandaag en mijn duimen maken overuren, ik hoop zo dat het goed gaat.

Liefs Chantal

Geplaatst

Heee meissies,

Ik had gisteravond repetitie met mijn bandje en het was een beetje laat geworden……

Ik hoop dat ik nog op tijd ben om Mia waanzinnig veel succes toe te wensen en dat ze nog op tijd weet dat ook ik aan haar denk!! Hopelijk zijn alle omstandigheden zo goed dat het nu gewoon gaat lukken. Ik duim zoals ik nog nooit geduimd heb….

Ik weet natuurlijk niet zeker of het eitje echt gesprongen is want dat is niet getest, maar op zich heb ik idd nog een regelmatige cyclus en gaat dit al heel lang zo op deze manier…….en de keren dat ik getest heb is het ook goed gegaan, dus?. Ik heb het met de artsen vaker gehad over een eventuele te korte luteale fase maar omdat de doorbraak van de duivels echt duidelijk anders is, geven zij aan dat dit niet het geval is. Het is idd nu wel heel snel…..want stel ik had op donderdag de eisprong…..dan was het gisteren al na 6 dagen……….Vanmorgen had ik een heel klein beetje helder bloed. Ik ken dit van alle andere keren en het scheelt wel want zo is mijn wachttijd korter………elk nadeel heb zijn voordeel. Volgens de arts in belgie zijn er meer vrouwen die dat hebben zoals ik en dat zou iets te maken hebben met de dikte of stand van de baarmoeder, niks om me zorgen over te maken, zei ze…Ik ga het toch nog een keer vragen aan die prof op 21-10. Ik had liever dat er gewoon helemaal geen inleidend gebeuren was, want dan weet je veel beter waar je aan toe bent. Ergens blijft er namelijk altijd dat hele hele kleine stukje hoop dat het een innesteling is. Elke keer probeer je verschillen te ontdekken en jezelf wij te maken dat dit nu echt anders verloopt en je je deze keer ook anders voelt. Bullshit natuurlijk………..je wil gewoon te graag. Nu leg ik me er maar bij neer dat het gewoon is zoals het altijd is. De afspraak met Gent was overigens niet gepland rond mijn cyclus maar gewoon wanneer de prof tijd had. Dus ik start sowieso pas op zijn vroegst begin november pas met die iui’s. WAAROM DUURT ALTIJD ALLES ZO LANG!!!! WHHAAAAAAA!!! Lief trouwens, dat jullie zo meedenken en voelen. Dat doet alleen al goed!

Mia, ik heb idd die HSG al gehad…….bij mij was hij goed maareh……jeetje wat deed die waanzinnig veel pijn. Die zal ik niet snel vergeten. Als de punctie bij IVF net zo, of nog meer pijn doet dan weet ik niet hoe ik dat moet gaan trekken, terwijl ik echt echt echt niet zo’n pijngevoelig type ben……….heel soms maak ik me daar wel eens druk over. Ze zeggen wel eens dat het HSG door de een goed verdragen wordt en door de andere niet. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet wist dat ik van te voren wat paracetamol had moeten slikken….ik had de folder niet helemaal gelezen omdat ik dacht dat het wel mee zou vallen en me geen zorgen wilde maken over het onderzoek……..had ik het maar wel gedaan.

HP, heb jij ook die HSG gehad?

Ik ben trouwens maar niet gaan shoppen (hoewel het een goede en ‘errug’ verleidelijke tip was) gisteren………als ik daar aan moest toe geven krijg ik ruzie met mijn hubbie, want dan heb ik elke maand wel een reden om uit de band te springen, haha. Bovendien moeten we juist nu we hier mee bezig zijn op de kleintjes letten….gent is erg ver rijden en we moeten, tot nu toe, een aantal dingen nog zelf betalen. Ik heb wel maar een staatslot gekocht, haha.

HP, Ik ken de ziekenhuizen die jij benoemd niet. Ik woon in het zuiden des lands en ben dus meteen richting België gegaan omdat het voor mij niet uit maakt welke kant ik op moet rijden….het is toch altijd ver (al zou dusseldorf/st geertgen wel korter geweest zijn) en ik wist zeker dat men in België veel ruimdenkender is. Dat wist ik niet alleen van de fora maar ook van een bevriende gynaecologe in opleiding die eigenlijk altijd al zei dat ze in België op dat gebied verder ontwikkeld zijn als in Nederland. Ik zou idd dat vriendinnetje eens bellen of zij tips heeft……..zij zit midden in dat wereldje en kent misschien insiders-informatie die helpend voor je kan zijn?

Misschien is het zaad van je lief, dwars door al die omstandigheden wel gewoon hartstikke goed. Dat hij vorige week ziek is geweest maakt niet uit…..zaad is ongeveer 100 dagen oud, is ons verteld. Dus wat 100 dagen geleden gespeeld heeft is van invloed. Ik weet dat wij een keer een hele week bezig zijn geweest met feestjes en festivals…..gedronken, gerookt, weinig geslapen, ongezond eten en tegen normale gewoonten in, had mijn lief eens een jointje gerookt (dat was overigens nog net vlak voor de MMM)…..en daarna natuurlijk nog een ziek ook! 3 maanden later is dat zaad onderzocht en was het dramatisch slecht…….een maand later was het veel beter (al was het toen ook niet super). Toen hij gestopt is met roken werd het steeds beter.We gaan gewoon duimen dat het supergoed is………

Trouwens even een iets wat ik aan jullie wilde vertellen. Ik had dusseldorf een mail gestuurd om hen te bedanken dat ze zo snel tijd voor me hadden gemaakt maar dat we de afspraak wilde cancelen omdat we naar Gent zijn gegaan omdat onze gyn. er niet achter kon staan dat we naar een privé-kliniek gingen en we zijn ‘medische verklaring’ nodig hebben om via het VGZ iets vergoed te krijgen. Ik keeg van die arts een reactie terug of hij de naam en telefoonnummer van mijn gyn mocht hebben. Hij wilde contact met hem opnemen omdat ik gewoon, volgens de wet, het recht heb om zelf te kiezen waar en wanneer ik ergens anders heen ga. Ik ga dat nummer nu nog niet geven omdat ik natuurlijk veel te bang ben dat ik mijn gyn daarmee tegen me in het harnas jaag, en ik nog altijd zijn verklaring nodig heb (en geen zin heb in toestanden), maar het is wel fijn te weten dat het blijkbaar zo is dat mijn gyn dat niet in de weg mag staan…………… en ook dat Dusseldorf het zelfs voor je op zou willen nemen……Vind ik wel spreken voor hun. Ik hoor namelijk ook echt veel goeie verhalen over Dusseldorf, zeker voor meiden zoals wij. Ik heb via de mail contact met een meid (ook POF) en zij wordt gestimuleerd met 450 E en ze had al 3 grote en 2 kleine follies! Als het in gent niks zou worden, of mijn pogingen zouden op zijn, en ik zou nog willen verder gaanzou ik dusseldorf misschien wel proberen als laatste optie.

Hebben jullie trouwens ook al die petitie getekend op het forum voor 6 ipv 3 ivf-behandelingen….baadt het niet, dan schaadt het niet he?

Mia, laat jij straks even weten hoe het gegaan is….ik ben erg benieuwd!

Lieve Mia en HP, dank jullie voor jullie lieve woorden…..jullie zijn schatten.

Ik kijk elke keer uit naar jullie berichtjes.

Fijne dag, dikke kuzzz

Geplaatst

Bloempje,

Leuk dat je in een bandje speelt, zeg. Wat doe doe je: zingen of speel je een instrument?

Als ik zo de laatste mailtjes van ons 3-tje (Mia, Bloem en ik) lees, krijg ik het gevoel dat we veel meer gemeen hebben dan het onderwerp van dit topic. Werken we nou allemaal ergens in het ziekenhuis of heb ik dat mis. Misschien is er daar wel een oorzaak aan te geven, verkeerde atmosfeer ofzo, haha.

Kijk in ieder geval ook elke dag weer uit naar jullie berichtjes!

Ik heb tot op heden eigenlijk verder geen onderzoeken gehad. Toen het hoge FSH geconstateerd werd in combinatie met mijn cyclusproblemen was de diagnose direct duidelijk en werd er ook gezegd dat er in principe geen behandeling voor is behalve eiceldonatie. Dus geen HSG ed. Als ik jouwverhaal zo hoor, hoef ik daar geloof ik niet heel rouwig om te zijn. Maar aan de andere kant is het wel zo, dat ze je steeds voorspiegelen dat 5-10% nog steeds spontaan zwanger kan worden, maar dat kan natuurlijk alleen als de rest wel goed is en dat weet ik dus niet.

Omdat ik heel graag een keer IVF wil proberen (ook geadviseerd door dat vriendinnetje te doen) ben ik verwezen naar Rotterdam. Het is dan ook voor het eerst dat eergisteren het zaad van mijn hubbie bekeken is.

Overigens Bloem, ik kan het me haast niet voorstellen dat zaad 100 dagen oud zou zijn. Dan kan het toch niet kloppen dat ze zeggen dat je de avond tevoren geen sex mag hebben en dat langer dan 3 dagen geen sex de zaadkwaliteit niet meer bevorderd...? Ik zou denken dus dat het veel jonger is. Maar misschien ook niet hoor. Kraak, kraak, mijn hersenen proberen een verklaring te zoeken maar kunnen hem niet vinden. Frusterend want ik wil graag altijd alles analyseren en begrijpen.

Ik heb in ieder geval het er gisteren ook nog even met mijn hubbie over gehad om toch alvast een back-up afspraak te maken ergens anders. Hij vond dat ook een goed idee. Hij is nl net als ik erg ongeduldig en kan er helemaal niet tegen dat er nu maar steeds niks gebeurd. Dus ik heb besloten dit weekend even mijn vriendinnetje te bellen en haar om advies te vragen en dan nog ergens een back-up afspraak te maken. Dan kunnen we tenminste meteen door als ze in het EMC niet verder willen, toch..

Super lieve reactie uit Dusseldorf trouwens. Geeft je tenminste weer het gevoel dat je niet alleen staat hierin en dat er mensen zijn die wel het onderste uit de kan willen halen om je zwanger te krijgen. Kan het me wel goed voorstellen dat je nog geen zin hebt om dat telefoonnummer te geven voordat je daar langs bent geweest. Oook nog een back-upje misschien...

Heb de petitie nog niet getekend, toen ik de link wilde openen , ging er iets fout. Ga het zeker nog wel doen!

Zo meiden, ik ga eens even een uurtje de sportschool in en me dan nog even voorbereiden op mijn presentatie van vanavond. Hopelijk nog even tot laters en anders tot morgen.

Kuzzz, Henkie

Geplaatst

Heee meissies,

Daar ben ik weer.

Ik zing samen met een van mijn beste vriendinnetjes in een amateurbandje! Dat is inderdaad errug leuk. Als ik ergens kan ontspannen en even vergeten is het daar wel. Je kunt simpelweg niet piekeren en zingen tegelijk.

Ik denk idd dat we veel gemeen hebben maar ik werk niet in het ziekenhuis. Ik werk weliswaar in de zorg aan mensen maar niet op die manier. Ik ben hulpverlener. Ik werk in de jeugdhulpverlening en ben in opleiding tot kindertherapeute. Maar mijn opleiding ligt nu stil en mijn werk ook. Ik heb afgelopen jaar veel en veel te hard gewerkt waardoor ik tegen een burn-out zat en nu is dit allemaal erbij gekomen, dus ik heb nu even een break. Het was te veel allemaal. Werken met kinderen is erg moeilijk als je hiermee bezig bent, zeker als je met mensen werkt die ze niet zo goed verzorgen en behandelen. Ik mis mijn werk wel want ik ben echt gek op mijn vak, maar als je teveel eigen sores hebt kun je anderen niet echt goed helpen.

HP, ik vind het gek dat ze geen verdere onderzoeken hebben gedaan…..

Ze hadden je op zijn minst een proefstimulatie moeten geven voordat ze dergelijke uitspraken doen en natuurlijk is het ook idd belangrijk om te weten of je eileiders doorgankelijk zijn wil je ooit nog op de natuurlijke manier zwanger kunnen raken. Hebben ze nu wel, behalve het amh, ook andere onderzoeken afgenomen zoals de schildklier, auto-immuunziektes, chromsomenonderzoek etc?

En zolang jouw FSH nog zo exteem schommelt zijn er nog kansen zat (zegt gent).

Misschien zijn er nog wel andere redenen waarom je niet ongesteld wordt?

Ik vind het wat kort door de bocht (maar misschien heeft dat ook te maken met mijn recente ervaringen en schiet ik nu ook wel wat door…..) en ik hoop dat ze nog wat meer onderzoeken doen. Is het niet waar je nu bent, dan is het op een andere plek. Misschien kun je een keer een afspraak maken voor een second opinion in belgie of waar dan ook. Dan neem je je dossier mee, of stuurt het vantevoren op en vraag je aan hen wat zij denken dat er volgens hen allemaal nog onderzocht moet worden?

Ik heb trouwens eea voor je opgezocht over dat zaad. Het wordt 2/3 maanden voor de zaadlozing aangemaakt……en daar kan het dus misgaan onder allerlei factoren. Volgens mij heeft de onthouding van te voren vooral te maken met de hoeveelheid die er gemiddeld is. Bij meerdere zaadlozingen vlak achter elkaar heeft elke zaadlozing minder zaadcelletjes, volgens mij….maar lees maar hieronder eens….Ik probeer het me voor te stellen als dat die zaadjes in een soort wachtkamertje zitten en dat het iets meer dan 2 dagen duurt voordat dat wachtkamertje weer helemaal vol is. Doe je het eerder, dan is het wachtkamertje maar halfvol of zo…………….ik weet het ook niet hoor, maar wij kregen van de arts altijd het verhaal te horen dat hetgeen 2,3 maanden geleden is geweest bepalend is.

Ik ken de behoefte om alles te willen analyseren. Ben ook zo………ik heb een waanzinnige behoefte aan kennis en alles graag willen snappen en begrijpen en dat maakt het in dit proces wel eens lastig omdat er zoveel vragen zijn waar je geen antwoord op kunt krijgen!

Meissie. Ik vind het goed van je die afspraak te maken…..nog een licht erop laten schijnen kan toch geen kwaad en het is natuurlijk ook zo in deze situatie dat TIJD heel veel invloed heeft. Toen ik belde voor die afspraak in Dusseldorf was mijn eerste afspraak in november. Ik heb de arts toen gemaild omdat hij had gezegd dat hij me zsm wilde zien ivm de diagnose. Toen heeft hij me extra er tussen gepland op 2-10 (maarja, schaam, schaam….nu heb ik afgezegd). Dat zegt toch ook iets als een arts dat zo benaderd? Soms word ik er dan weer onrustig van dat ik pas in februari een eerste IVF heb. Ik heb het al eens gezegd maar ik vind dat je echt gewoon je 3 pogingen IVF zou moeten krijgen. Er zijn vrouwen met een hoog fsh die gewoon toch 3 of 4 eitjes maken en zelfs al maak je er maar een of 2 per keer. Dan zijn het nog 3 tot 6 kansen dat die eitjes bevrucht worden en misschien een baby worden??

Ik zou idd die vriendin gauw eens bellen, maar ook zelf op onderzoek gaan. Als je echt zoekt vind je echt heel veel mensen die gewoon ivf krijgen ondanks hun FSH en sommigen, zoals ik, ook IUI’s. Geef niet zomaar op liefke, anders denk je straks….had ik maar! Ik wens jou een lekker uurtje op de sportschool en veel succes met je presentatie vanavond,

Mia, denk nog steeds aan je….en wacht in spanning af!! Ik ben vanavond naar een vriendin dus weet niet of ik er vandaag nog ben, maarrrr……in elk geval tot heel gauw. Hele dikke KUZZZZZ,

Bloem xxx

Sperma bestaat uit zaadcellen (spermatozoa) en vloeistof. De aanmaak van de zaadcellen gebeurt in de zaadballen (testikels). Daarna gaan de zaadcellen naar de bijbal (epidydimis). Vervolgens worden ze in het laatste gedeelte van de zaadleider opgeslagen.

Bij een zaadlozing worden de zaadcellen door de plasbuis (urethra) naar buiten gestuwd. Onderweg voegen de zaadvloeistofblaasjes en de prostaat vloeistof aan de zaadcellen toe. Zaadcellen en vloeistof samen noemt men sperma. Tussen de aanmaak van zaadcellen en het tijdstip dat zij bij de zaadlozing naar buiten komen zit twee tot drie maanden.

De kwaliteit van het sperma wordt beoordeeld aan de hand van vijf factoren die door de WHO(World Health Organisation) zijn vastgesteld. Als één van deze factoren onder de norm ligt, wordt de kans op zwangerschap nadelig beïnvloed. Deze vijf factoren zijn:

aantal zaadcellen

Normaal zitten er meer dan 40 miljoen zaadcellen in de vloeistof die wordt geëjaculeerd. Een verminderde hoeveelheid zaadcellen is geen probleem, het kan wel langer duren tot er een bevruchting plaatsvindt.

concentratie zaadcellen

De normale concentratie is minstens 20 miljoen zaadcellen per milliliter ejaculaat. Ook hier geldt weer dat er geen probleem is, maar het kan wel langer duren tot er een bevruchting plaatsvindt.

beweeglijkheid

Om zich door het slijm van de baarmoedermond, door de baarmoeder en de eileiders en in de eicel te bewegen moeten de zaadcellen voldoende beweeglijk zijn.

snelheid

De snelheid van de zaadcel bepaalt hoe makkelijk de zaadcellen het baarmoederhalsslijm doordringen en de eicel bereiken.

vorm en afmeting van de zaadcel

Een gezonde zaadcel heeft de vorm van een kikkervisje. Tenminste 30 % van de zaadcellen zou een goede vorm en afmeting moeten hebben om de kans op bevruchting te vergroten

Er zijn verschillende factoren die de zaadkwaliteit kunnen beïnvloeden.

• Warmte

De zaadballen hebben een temperatuur van 35 graden. Dat is lager dan de lichaamstemperatuur (37 graden). Voor een optimale zaadproductie is deze temperatuur belangrijk. Factoren die de tempratuur van de zaadballen verhogen zoals strak ondergoed of een warm bad kunnen dus het beste vermeden worden.

• Roken en drugs

Roken kan een ongunstig effect hebben op de kwaliteit van zaad. Ditzelfde geldt voor het gebruik van drugs.

• Vitamine

Een tekort aan vitamine C in de voeding draagt mogelijk bij aan een verminderde kwaliteit van het zaad.

• Alcohol

Overmatig gebruik van alcohol (meer dan twee glazen per dag) kan de kwaliteit van het zaad ongunstig beïnvloeden.

• Koorts

Koorts is soms een tijdelijke oorzaak van verminderde zaadkwaliteit.

• Frequentie van zaadlozing

Heel weinig of juist heel vaak een zaadlozing hebben, speelt bij sommige mannen een rol bij een verminderde zaadkwaliteit. Over het algemeen bevordert het 'sparen' van zaad gedurende langere tijd de kwaliteit niet.

• Hormonale oorzaken

Een te lage productie van follikelstimulerend hormoon (FSH) dat stimuleert de zaadballen kan leiden tot een slechte kwaliteit van het zaad, maar deze hormoonstoornis is erg zeldzaam

Geplaatst

Lieve Bloem,

Dank voor je zoekwerk betreffende de zaadjes. Zit nu te bedenken wat we 3 maanden geleden hebben gedaan.... Eind Juni waren we op vakantie in Italie, dus veel wijn, maar ook erg relaxed dus wrschl heel relaxte zaadjes zal ik maar zeggen...

Wat jammer en vervelend van je baan en opleiding. Maar kan het me levendig voorstellen dat het wel erg moeilijk moet zijn om die kindertjes te begeleiden wanneer ze zo slecht behandeld worden en dat terwijl je ze zelf alle liefde zou willen geven. Ik weet dat het niet eerlijk is om zo te denken, maar soms denk ik ook wel eens wat voor aso types er hier met 4 kinderen rondlopen, waarvan je tevoren al weet er niks van die kinderen gaat worden.... Dat ik dan denk waarom zij wel en ik niet. Misschien is die break nu wel gewoon even wat je nodig hebt om zelf alles op een rijtje te krijgen en als je straks zwanger bent, ga je weer met nieuwe energie verder. En helemaal als dat beepje er uiteindelijk is, dan kan niemand jou energie denk ik meer overtreffen! Je hoeft nu in ieder geval geen zorgen te maken dat je geen tijd of vrije dagen hebt voor de afspraken. Dat is bij mij en mijn hubbie vaak een heel gepuzzel.

Op je vraag of er nu wel meer onderzoek gedaan is; ja, er zijn nu zo'n 7 buisjes bloed afgenomen en wordt echt zo'n beetje alles getest. Afhankelijk hiervan besluiten ze of ze wel of niet willen behandelen. Ga er voorlopig maar positief instaan. de fertiliteitsarts die het onderzoek doet, zij in ieder geval dat mijn eierstokken er heel normaal uitzagen met bdz >10 antrale follikels. Vind dus ook dat ik op zijn minst recht heb op een proefstimulatie en ga dus wel bedenken waar ik een back-up afspraak ga maken. Misschien is de VU nog niet zo slecht plan, want als het uiteindelijk toch ECD zou worden is dat voor mijn donor ook het handigst in Amsterdam.

Mia, wacht net als Bloem in spanning op goed nieuws van jou kant....

Meiden, ben er vanavond niet want heb ook nog een promotieborrel na het huisartsen symposium, dus wrschl pas laat thuis en morgen weer vroeg werken. Dus verwacht jullie pas morgen weer te spreken.

Liefs en kuzzz van Henkie

Geplaatst

He meiden,

even een snel berichtje van mij. Het is allemaal prima gegaan. Je voelt er helemaal niks van. Ik moest even een kwartiertje blijven liggen. Het werd gedaan door een gyn, die ik ken, wel raar om op deze manier weer iedereen tegen te komen maar dan met je benen wijd, ha ha.

Ik vind het ook erg fijn om zo met jullie te kletsen, ik kijk als ik thuis kom gelijk naar de pc! Dit weekend zal ik wat uitgebreider met jullie kletsen. Ik heb morgen een bruiloft, waarbij ik ceremoniemeester, getuige en visagist ben. Moet nu nog even de boel gaan versieren. Erg leuk en een goede afleiding. Ik merk wel dat ik een beetje leeg ben.

Meisjes, zaterdag zal ik uitgebreid lezen wat jullie hierboven geschreven hebben, het is geen desinteresse, want ik kijk er naar uit, gewoon even tijdgebrek om het op mijn gemak te lezen.

Dag meisjes,

Kissie Mia

Geplaatst

Lieve meiden,

Het is weer weekend!! Wat heerlijk, daar ben ik echt aan toe. Lekker relaxen, uitslapen en knuffelen met min schatje. Veel te weinig tijd voor gehad de laatste week. Druk, druk druk..... Bovendien kan ik ook de problemen niet echt loslaten en blijf dus steeds in mijn hoofd rond malen. Ben dus echt even kapot. Tijd om echt even te proberen los te laten en ontspannen. Makkelijker gezegd dan gedaan....

Mia; Super zeg dat de IUI goed gegaan is en dat je er verder geen last van hebt gehad. Nu helaas de akelige wachtweken, maar van de andere kant ben jij nu wel de enige die een echte kans heeft op dit moment, dus ik zou zo met je willen ruilen.

Hoe was de bruiloft? Geloof dat jij een 3-in-1 taak had daar, dus zal wel erg druk maar ook super mooi geweest zijn.

Bloempje: hoe is het met jou meissie. Zij die vervloekte rode duivels al doorgezet of (hopelijk) niet. Voor ons rest er nu helaas even niks anders dan het wachtbankje...

Hebben jullie nog leuke plannen voor het weekend? Wij hebben morgen het verjaardagsfeestje van het nichtje van mijn hubbie. Dat is de dochter van zijn broer die morgen 4 jaar oud wordt. Echt een super scheetje. Het is overigens haar moeder die zich spontaan heeft aangeboden om voor ons als evt donor te fungeren. Super lief! Mijn zus heeft ook gezegd dat ze het graag voor ons wil doen, maar zij komt helaas niet in aanmerking want zij is inmiddels 36 jaar en net zwanger van haar 1e kindje. Heb enerzijds wel zin in het feestje, maar van de andere kant is het ook wel weer erg confronterend zo'n heel huis vol met kleintjes. Wrijft het er allemaal nog eens extra in, net zoals het feit dat zo'n beetje alle vriendinnen t/m vage kennissen inmiddels kinderen hebben of op dit moment zwanger zijn....

Bij ons weet niet iedereen van ons probleem en af en toe voel je gewoon dat ze zich afvragen waarom wij eigenlijk nog geen kinderen hebben of zwanger zijn.

Maar.... ook voor ons gaat het uiteindelijk goed komen hoor! Positieve gedachten houden, ook al valt dat soms niet mee.

Chantal: voor jou is het in ieder geval bijna zover. Nog een paar daagjes en dan kan hopelijk een en ander snel van start! Hoop het zo voor je.

Nou meiden, ga genieten van mijn vrije avond.

Tot morgen.

Veel liefs en een dikke kuzz,

HP

Geplaatst

Hallo Mia en HP en andere meiden…

Mia,

Goed te horen dat alles naar wens is verlopen en nu echt heel hard duimen en positief denken. Gekke gedachten elke keer weer dat er daarbinnen nu van alles gebeurd…..dat er iets gebeurd is zeker, maar of het juiste gebeurd is pas over 2 weken duidelijk. Hopen dat die snel voorbij zijn…..Het is idd zoals Henkie zegt…..jij hebt idd de meeste kans van ons nu…..!!!

Jeetje wat kan ik me goed voorstellen dat je je ietwat ongemakkelijk voelt als je ineens zo op je kwetsbaarst ligt bij mensen die je zo regelmatig tegenkomt. Gelukkig zijn ze wel wat gewend, maar toch. Was het een leuke bruiloft en is alles gelukt……jeetje wat een taken allemaal op een dag!!!

Henkiepenkie…..meissie….Was de presentatie gelukt? Armje schat….ik snap zo goed dat je er veel mee bezig bent. Om gek van te worden, Ik herken dat zo….soms lijkt het alsof je aan niets anders kan denken. Probeer dit weekend eens lekker te genieten en ontspannen. Dat hebben mijn lief en ik ons ook voorgenomen. Ik hoop voor je dat het lukt en even een weekend alles kan vergeten. Maar ja zo’n feestje is dan idd erg confronterend. Jeetje wat kan ik me dat goed voorstellen. En dan heb je ook nog van die mensen die in het hele gezelschap ook nog gewoon vragen hoe het zit…….ze denken gewoon niet na!

Wat super dat je schoonzusje dit voor je wilt doen…..en je zus ook. Het is toch erg bijzonder dat mensen zoiets voor je over hebben he? Ik vind het nogal wat!!! Heb jij dat ook dat je jezelf soms betrapt op de gedachten over hoe dat kindje er dan uit zou zien en welke kenmerken ze van haar zou hebben en welke van je hubbie….? En dan wil ik er meteen ook weer liever nog niet aan denken. Het blijft zo moeilijk!

Lief`dat je vraagt hoe het met mij is?

Met mij is het een beetje zoals met jou…………….ik zit zo vol………kan aan niets anders denken en ik ben het wachten op van alles en nog wat helemaal zat. De rode duiveltjes zetten niet door……maar dat is ook altijd zo….een hele week van te voren is het alleen bij het afvegen een beetje bruine slijm. En dat op een dag is het er ineens in alle hevigheid. Vandaag was het minder dan gisteren en dan krijg je natuurlijk weer een beetje hoop. Maar ik probeer mezelf niet gek te maken…………..en dat lukt niet, haha. Ik haat het wachtbankje…..kon je in die tijd maar gewoon even slapen en dan wakker worden op moment supreme.

Mijn lief is trouwens vanmorgen om 4 uur wakker geworden omdat hij bang was zich te verslapen want hij moest om 5 op om richting Gent te rijden.daar heeft ie ook zijn zaadjes moeten inleveren…..het vond het verschrikkelijk daar. Hij moest in een akelige kille betegelde ruimte met tl-verlichting, met alleen een tafel en een stoel en 2 dozen tissues op tafel. Hij zei dat hij het gevoel had in een ruimte in een psychiatrisch ziekenhuid uit de jaren 20 terrecht gekomen te zijn…..de arme schat!!! Hij was echt in schock en heeft echt heel erg zijn best moeten doen! Wat we er niet allemaal voor over moeten hebben he? Je hebt gelijk…het enige wat we kunnen doen is heel positief denken en echt geloven dat we uiteindelijk krijgen wat we zo graag wensen.

Onze plannen voor het weekend?

Wij gaan dit weekend lekker coccoonen…..gewoon thuis met zijn tweetjes…….effe niks! Effe tijd voor elkaar. Daar zijn we hard aan toe!

Beste chantal, meid……nog even en je bent weer een stap dichter bij je behandeling…….en op de kans op een kindje!!! We denken aan je!!!

Ik ga ook lekker nu verder even wat zappen…..dat helpt om de maalstroom aan gedachten te stoppen….:TVsurf:

Meiden, ik wens jullie een hele fijne avond of weekend……we spreken elkaar

Dikke kus bloem

Geplaatst

Lieve Bloem,

Nog snel even een kort berichtje van mij. Zat nog even op jouw baby baby bloezzz blog te lezen over dat eindeloze wachten. Heb weleens gehoord dat je uiteindelijk 20 % van de tijd van je leven aan het wachten bent...

Wat zielig voor je hubbie dat hij als zo vroeg naar Gent moest en dan ook nog eens in zo'n kille kamer produceren. Nou, petje af hoor. Geloof dat ie wel een hele dikke knuffel verdiend heeft!

Wat betreft evt ECD heb ik inderdaad al heel veel nagedacht. Met name ook omdat ik het enerzijds erg prettig vind om te weten waar het eitje vandaan komt. Van de andere kant is dit ook juist heel moeilijk want als het kindje dan heel erg op haar lijkt of op haar kinderen, zou ik dat weer helemaal niet leuk vinden. Daarom denk ik ook weleens aan ECD bijv in spanje, want daar kun je uiterlijke kenmerken kiezen die bij jou passen. Bovendien lijkt het me ook raar als we met kerst met z'n allen bij elkaar zijn en dat er dan eigenlijk haar kindje rondloopt. Ik weet bijna zeker dat zij hier heel nuchter mee kan omgaan, dus dat dit gevoelsprobleem bij mij ligt. Het is denk ik gewoon zo dat ik er nog niet goed over na kan denken op dit moment. Zover ben ik nog niet.

En lieverd, ik vind ook dat we daar nog niet over na hoeven te denken. Wij gaan eerst nog voor een beepje van ons zelf!

Dus geniet lekker van je mannetje dit weekend. Coccoon ze! En tot laters,

Kuzz, Henkie

Geplaatst

Hey lieve meiden

Wat lief dat jullie aan ons denken, en wat kunnen julie goed jullie gevoelens beschrijven ik merk dat ik daar wat moeite mee heb ik kan er beter over praten als typen ( Ik wou dat ik dat kon)

Henkiepenkie, och meid ik snap zo goed hoe jij je voeld zo op een verjaardag met al die leuke kleine kids,en met al die vragende blikken van.... zijn jullie nog niet zwanger of willen jullie geen kids.( mensen zijn soms zo dom)

Ik hoop dat je je een beetje kunt ontspannen.

Wat betreft ECD bij ons, oze donor geeft heel duidelijk aan dat ze het al een bouwsteen beschouwt wat zeaan ons geeft misschien dat ze ietsmeer verbonden is met het kindje mocht het lukken.

Onzedonor lijkt dan ook veel op mij maar is alleen minder bezig met het vrouw willen zijn, ik ben echt make-up mooie kleren hoge hakken enz en zij is daar heel erg makkelijk in verder hebben wede zelfde haar kleur en de zelfde bouw zelfde kleur ogen dus we lijken echt op elkaar en dat was ook wel wat het voor ons iets makkelijke maakte om toch voor de bende donor te gaan terwijl wij eerst hadden gezegt dat we naar spanje zouden gaan mocht het zo ver komen.

Mia,hoe was de bruiloft en wat een job had je heb je nog kunnen genieten van het feest?

Bloem, net wat Henkie zegt het is toch echt zielig voor je hub dat hij in z'n koude kille kamer moet produceren dan is het hier in NL toch wel iets vriendelijke. hoelang is Gent eigenlijk vanjullie rijden?

Ik moet zeggen dat het er hier voor mijn hub er niet leuker op wordt ik ben zo vreselijk onzeker op dit moment dat ik erg aan mijzelf en aan onze keuze ben gaan twijvelen om het hele traject met een bekende donor te gaan doen (we krijgen zoveel K*t opmerkingen van familie en vrienden)ikzit er dan ook helemaal door heen op dit moment.

Wat de maatschappelijkwerker betreft maakt dit mijn onzekerheid er ook niet beter op maar gelukkig hebben we dinsdag al een gesprek en dan weer wachten op de goedkeuring. bha het duurt dan ook allemaal zo verschrikkelijk lang.

Ik ga zondag dan ook maar even naar de sauna met alles er op en er aan lekker een massage en nog een paar behandelingen ik ga mijzelf dus lekker verwennen.

Lieve meiden ik denk aan jullie en ga voor jullie duimen dat jullie een beebje van jullie zelf krijgen.

Kuzz

Geplaatst

Hey Meissies,

Waar zijn jullie vandaag? Net weer thuis van het kinderfeestje. Liepen uiteineindelijk zo'n 15 koters rond dus was idd af en toe even slikken, maar gelukkig was het verder wel gezellig dus ok.

Chantal: hoe bedoel ja dat je je nu allemaal van die k*t opmerkingen krijgt van familie en vrienden. Vinden zij het raar dat jullie voor ECD gaan ofzo. Kan me niet voorstellen dat ze daar moeilijk over zouden doen... Of is het iets anders?

Bloem: lekker gecoccooned vandaag?

Mia: weer een beetje bijgekomen van je drukke taken op de bruiloft?

Meissies, hou het vandaag effe kort,maar morgen ben ik er weer!

Veel liefs, Henkie

Geplaatst

Hoi Henkie,

Fijn dat het vandaag mee is gevallen en natuurlijk moet je dan een paar keer even slikken maar dat is dan toch ook heel normaal zoou ik ook hebben.

Met gekke vervelende opmerking boedoel ik dat er mensen zijn die het gewoon niet willen snappen dat wij zo ver gaan voor een kindje bv de opmerking die ik laast kreeg het is gods wil dat jullie geen kinderen kunnen krijgen hij heeft vast iets anders met jullie voor..... nou dat komt dan wel erg hard aan hoor

Tevens snappen ze niet dat wij voor een bekende donor gaan.

Mensen snappen het echt soms niet.

Geplaatst

Lieve Chantal,

Laat je niet gek maken door zulke opmerkingen hoor. Onbegrijpelijk dat mensen en dan met name vrienden van je zo reageren. Lekker makkelijk als je zelf zonder problemen kinderen gekregen hebt om er zo over te denken. En zelfs al denk je er zo over dan zeg je dat toch zeker niet. Kan het me voorstellen dat je je dat toch wel erg aantrekt als een vriendin dat zegt, maar probeer het alsjeblieft los te laten. Ze weet niet beter zullen we maar zeggen. Wij hier op dit forum weten wel beter!

Laat je niet demotiveren nu je zo dichtbij bent. Dinsadag wordt houw dag op weg naar een mooi beepje.

Slaap lekker.

Kuzz, Henkie

Geplaatst

Heee meiskes,

Ik dacht, ik kijk even snel en reageer morgen wel even uitgebreider maar toen ik jullie berichtjes las MOEST ik gewoon even reageren.

Witheet word ik ervan dat mensen niet wat meer inlevingsvermogen hebben…….ik snap dat gewoon niet. Ik heb pas het boek gelezen ‘open zenuw’, een aanrader, een boek dat gaat over de communicatie met je omgeving als je in de MMM zit!

Hoe durven die mensen zoiets te zeggen en dan ook nog God erbij betrekken, schandalig. Hoe reageer je op zo’n moment? Hebben jullie dat ook altijd dat je achteraf ineens een waanzinnig goede one-liner te binnenschiet waarvan je had gehoopt dat je hem op dat moment-supreme beschikbaar had. Zelfs als ze het niet begrijpen….zelfs dan…….respecteer dan gewoon andermans keuzes. (kennen jullie die brief die je aan familie en vrienden kunt sturen…..hij staat ook mijn blog)GRRRRRRRRR!!!! Ja, sorry, er wordt hier een erg gevoelige snaar geraakt…

Toen ik mijn huilend moeder belde dat wij waarschijnlijk geen kindjes konden krijgen (dat was op dat moment de boodschap van onze arts) vond ze dat ‘ik eens moest leren mijn hoofd hoog te houden’. Ik werd zo boos dat ik de telefoon neergooide. Ik heb haar daarna een sms-je gestuurd met ‘sorry, dat ik dat deed maar ik kan nu even helemaal niks met zo’n opmerking’. Mijn ouders vinden dat ik respecloos en arrogant ben als ik er van uit ga dat ik er met een smsje vanaf kom en eisen mijn persoonlijke excuses voor wat ik gedaan heb…..en hebben het contact verbroken. Toen ik ze een brief (en daarbij de brief van mijn blog en het filmpje) schreef waarin ik aangaf dat ik hun steun hard nodig had nu en niet dit soort reactie kreeg ik als antwoord dat ‘het ook heel erg voor hen is omdat zij gehoopt hadden oma en opa te worden…..en dat ik maar eens op bezoek gaan moest gaan bij mijn zwaar demente grootmoeder om te zien wat ECHTE problemen waren’. Ik heb ze inmiddels half juli niet meer gezien en ik denk ook niet dat dit nog goed komt. Ik vind het zo grof dat ze me juist nu laten barsten en zichzelf zo centraal stellen.

Dussssss………..ik werd even waanzinnig getriggerd in mijn eigen boosheid over de lompheid van sommige mensen.

Meissie…..laat je niet kisten door dat soort lompe types en zorg dat je een paar goeie one-liners in je pocket hebt…..niet om kwaad met kwaad te vergelden want daar geloof ik niet in, maar wel om mensen duidelijk te maken hoe kortzichtig ze zijn en jij wat minder geraakt wordt. Ik hoop meissie dat je heel gauw zwanger bent (en dat hoop ik natuurlijk voor ons allemaal) zodat je dat soort dingen niet meer mee hoeft te maken. Het is al zwaar genoeg….zonder dat iedereen meent er iets (onhandigs) over moet zeggen.

Probeer het idd, zoals HP zegt, los te laten en je te focussen op alle mooie kansen die nu voor je liggen……………..!!!Enne, chantal…..je kan ook prima over je gevoelens schrijven hoor. Weet je wat handig is…..zoveel hoef je niet te zeggen hier…..iedereen snapt waarschijnlijk wel hoe het voelt, juist omdat we allemaal in ongeveer hetzelfde schuitje zitten….dat is een hele verademing, althans voor mij.

Het is super dat je een bekende donor hebt die ook nog eens fysiek op je lijkt…..beter kan het niet, toch??? Je weet wie het is, de dame zelf is heel nuchter en jij schat in dat ze afstand kan houden…….laat je niet van de wijs brengen door alle kritische kanttekeningen van anderen. Zij hoeven het toch niet te doen? Het gaat om wat jullie vinden en voelen en niet de anderen. Je wilt het goed doen voor jezelf en je kindje. In mijn bescheiden visie heeft een kindje het recht te weten waar het vandaan komt en de vragen te stellen die het wil stellen, en dat kan het beste bij een bekende donor, toch? Natuurlijk snap ik hoe eng dat het is……maar het is ook fijn en in een bepaald opzicht heel veilig…..je weet alles over haar gezondheid en achtergrond en dat weet je van een anonieme donor niet. Natuurlijk is dat mijn opvatting en snap en respecteer ik ook alle andere afwegingen. Iemand die niet in onze schoenen staat kan net oordelen over jullie keuzes. IK kan zelfs niet ECHT oordelen over de keuzes omdat ik ze nu nog niet hoef te maken….en misschien sta ik er straks wel weer heel anders in, als het echt zover is. Volg je hartje…………dat is de enige en beste raadgever die er is…..Ik wens je veel succes met je afspraak. Geniet lekker van de sauna en de dag samen……en…….meissie….je bent waarschijnlijk een waanzinnig lieve meid……..ik weet zeker dat je mannetje, die dit alles met je aangaat er ook zo over denkt dus probeer niet al te onzeker te zijn (ook al snap ik wel dat dat gewoon gebeurd)…………Misschien draagt de sauna ook daar wel wat aan bij…..even dicht bij elkaar en met elkaar even iets heel anders doen. Wens je een mega-fijne dag!!!

Heeee HP,

Arme schat….wat moet dat feestje pijnlijk geweest zijn…….het is ook nogal wat…….en dan ook nog 15 stuks!!! maar gelukkig dat het ook toch een beetje gezellig was, want als je daar zit en het gevoel hebt dat je je tijd moet uitzitten is het al helemaal een ramp!

We hebben idd heerlijk gecocoond vandaag…..in joggingpak zelfs (erg he?) maar het was heerlijk…..zelfs vandaag nog eens gezondigd en vette hap en wat chocolade gehad. Probeer de laatste tijd heel gezond te eten om zo fit mogelijk de pogingen in te gaan straks…..alle beetjes helpen he?

Wat lief trouwens hoe jullie met mij en mijn hubbie meeleven……ik vond het echt zielig…..hij moet 180 kilometer rijden, produceren en dan weer terug de arme schat. Ik heb hem idd heel hard geknuffeld toen hij thuis kwam.

HP. Wat goed trouwens van die follikel-count….klinkt heel hoopgevend! Wist je trouwens dat sommige klinieken niet van het FSH maar van die count uitgaan als ze de kansen inschatten of je voor IVF in aanmerking komt. 10 is volgens mij goed hoor! Ik heb nog nooit zoveel gezien op mijn echo’s……elke keer maar 1 of 2 eitjes of kijken ze dan anders??? Ik was blij te lezen, hp, dat nu in elk geval al die onderzoeken gedaan zijn, dan weet je straks tenminste iets beter hoe je ervoor staat.

Ik wilde trouwens ook even met jullie delen dat ik ook met een meissie mail die in Dusseldorf is. Zij had vandaag de pick-up met maar liefst 5 follies, gestimuleerd met 450 E. Ik was zo blij voor haar, echt te gek nieuws, voor haar, maar ook voor ons omdat het hoop geeft!!! Ook zij had hoog fsh en heel laag amh.

Ik wil ook aan de slag…………krijg er zin in als ik die verhalen hoor.

Zooo, nu is het toch nog een heel verhaal geworden…..ik ga zo weer tegen mijn lief aankruipen en lekker slapen.

Ik wens jullie een fijne nacht boordevol dromen……..

Tot gauw meissies,

Liefs bloem.

Geplaatst

ik heb even snel zitten lezen en ook ik word woedend als ik lees hoe sommige mensen reageren. Dat noemt zich familie of vrienden? Ik zou ze echt nooit meer willen zien. Mijn neef heeft vorig jaar ook zo'n opmerking gemaakt. Zijn vrouw was net zwanger van de tweede. Hij wist dat wij in de MMM zitten. We hadden het zo over zijn vrouw die weer zwanger was en toen zei hij tegen me "wanneer krijg jij nou eens een kind, je mag wel opschieten want boven de 35 jaar krijg je mongooltjes". Ik had zo'n uitspraak natuurlijk totaal niet verwacht en zei "je weet toch dat we in het ziekenhuis lopen en dat het niet echt lukt?!' Waarop hij zei 'ow nou ik weet zeker dat als wij een derde willen ik zo raak schiet'. Ik was helemaal overrompeld. Kon niet geloven dat zoiets door mijn eigen neef tegen mij werd gezegd. Ik heb hem nooit meer aangekeken. Hij kan van mij part doodvallen die ongevoelige botte hork. Zo denk ik erover....

Geplaatst

Hey lieve meiden,

Bedankt voor jullie lieve woorden ze helpen mij echt!

Ik heb vannacht gelukkig goed geslapen en heb alles op een rijtje gezet, we heb op besloten om nu is echt eerst aan mijzelf te denken, en om ons gevoel achterna te gaan voor ons voelt het geweldig om te weten dat wij z'n geweldige engel hebben die ik en de evt beeb alles kan vragen.

Verder moet ik zeggen dat niet veel mensen weten dat wij met ECD bezig zijn zelf mijn eigen familie niet ze denken nog steeds dat wij bezig zijn met IVF. Ze snappen het toch niet dus dan kun je beter stil zijn.

Kom vanavond nog even kijken hoe het hier gaat ga nu eerst heerlijk genieten van ons dagje sauna.

Kuzz

Geplaatst

Lieve Meissies,

Wat een hoop frustratie kwam daar even uit Bloem. Ik kan het me (gelukkig) niet zo goed voorstellen dat mijn ouders zo zouden reageren, maar vind het wel verschrikkelijk voor jou dat je hen in deze moeilijke periode zo moet missen. Mijn ouders zijn wel begaan met ons verdriet en proberen er zo goed mogelijk mee om te gaan, maar soms voel je ook gewoon dat ze het niet goed begrijpen. Soms zeggen ze weleens goed bedoeld, dat ik moet oppassen dat het niet mijn hele leven gaat beheersen. Maar het is niet alsof een keuze hierin heb ofzo, toch..?! Ik weet ook wel dat er meer in het leven is dan alleen kinderen maar op dit moment voelt het het niet zo. Het enige wat me echt 24 uur per dag bezig houdt is nu eenmaal de wens naar, manier op en wanneer ik een beepje van mezelf in mijn armen kan sluiten. Dus hoe goed ze het ook bedoelen of met ons meeleven, echt begrijpen doen ze het niet, in ieder geval dat gevoel krijg ik. Daarom vind ik het ook zo super om lekker samen met jullie onze verdrietjes en straks hopelijk ook de mooie momenten die gaan komen te kunnen delen. Bij jullie heb ik aan 1 woord genoeg om uit te leggen wat ik bedoel.... Dus nogmaals lieve meiden: ik ben blij dat jullie er zijn!

Bloem: Ik zag nu pas dat je blog nog veel verder doorloopt dan ik dacht. Kan ik straks weer even lekker uithuilen, want bij jouw levendige beschrijving van alles hou ik het nooit droog. Soms wel lekker hoor effe uithuilen!

Chantal: het is bijna zover. Laat je niet afleiden van je keuze: ik weet zeker dat het de goede is. misschien komt het voor mij ook nog weleens zover en ook dan zal ik daar volledig achter staan. Zolang je gevoel er zelf goed over is, is het goed. Je hebt niemands goedkeuring nodig toch. Maar.... fijn zou het wel zijn natuurlijk er als wat meer support zou zijn. Die van ons heb je in ieder geval! Hopelijk heb je genoten van de sauna. Lekker helemaal relaxed?

Mia; al een paar dagen radio-stilte van jouw kant... Alles goed toch?

Tot laters.

Kuzz, HP

Geplaatst

Hoi Lieve Meisjes!

Ik ben er nog hoor! Dit weekend ben ik erg druk geweest en even niet met babywensen bezig geweest, dat is ook wel eens lekker, hoor! Ik ben zelfs op babybezoek geweest, maar zonder het op mijzelf te betrekken. Sinds ik weet dat er wat hindernissen zijn kan ik me er redelijk voor afsluiten. Ze moeten alleen niet gaan zitten zeuren hoe moeilijk het allemaal is, dan kan ik ze wel! Als ik ongesteld moet worden dan kan ik niks hebben en dan jank ik om alles wat maar met babies te maken heeft.

Ik ben wel erg gevoelig voor mensen waar jullie mee te maken hebben, gevoelloos zijn ze soms. Bloem en chantal wat zijn mensen toch soms keihard, je eigen familie of zelfs je ouders. Bloem had je daarvoor een goeie band met je ouders? Ze kunnen je toch niet zomaar laten vallen? Verschrikkelijk.

Bloem, als ik dat lees van die 5 follies, word ik wel blij. Volgende maand moet ik weer een dosering hoger prikken, dus ik ben benieuwd! Dan gaat het natuurlijk om hooguit twee, anders gaat het hele feest niet door. Uiteindelijk hebben we meer kans met ivf, maar mijn man vindt het eng, zo definitief, na 3x is het over.

Hebben jullie ook een lekker weekend gehad? van kinderfeestjes tot cocoonen op de bank. De bruiloft was erg leuk, maar best druk hoor, ik heb me rot gelopen. Het deed me wel weer aan mijn eigen bruiloft denken, dat was een jaartje geleden. Ik vond het zo mooi en speciaal. Helaas gaat daarna iedereen aan je vragen hoe het met je kinderwens is, grrr! Ik probeer tegenwoordig een pasklaar antwoord te hebben dan zijn ze gelijk klaar. regelmatig zijn het mensen die je niet eens goed kent, dat 1s toch zo iets raars.

Bij jullie weten ook heel veel mensen het, toch? Dat scheelt wel, bijna iedereen leeft met ons mee. Ze bellen vaak. Het is wel raar als je net een inseminatie hebt gehad, je door iedereen gebeld wordt. Als je het op natuurlijke manier probeert dan hang je dat ook niet aan de grote klok en nu is bijna iedereen op de hoogte. Ik word daar nu wel een beetje benauwd van. maar ja, ze bedoelen het goed. Toch voelt het een klein beetje of je in het openbaar over je seksleven praat. Maar het is uiteindelijk allemaal voor een goed doel! een prachtige baby van ons samen! Dat moet wel heel speciaal zijn! Ik kijk er zo naar uit!

Ik denk dat ik zo maar eens naar kinderwagens ga kijken, ik zal er ooit wel een nodig hebben, kan ik alvast in de stemming komen, ha ha!

Morgen ga ik weer aan het werk, lekker, ik heb er weer zin in.

Fijne Avond!

Kissie Mia

Geplaatst

Hey dames,

Ik heb heerlijk genoten van de sauna ben echt helemaal uitgerust terug gekomen en eigenlijk gelijk naar bed gegaan want ik moest vandaag om 6:00 alweer in de auto naar mijn werk.

Wij zijn een beetje zenuwachtig voor morgen weten nog steeds niet wat ze allemaal gaan vragen maar een ding is voor ons wel zeker wij gaan er voor en als het UMCU ons geen goedkeuring geeft dan gaan we naar een ander ziekenhuis wij laten ons niet kisten.

Ik ga zo even naar mijn donor om even afleiding te zoeken en de laatste vragen voor haar te beantwoorden.

Ik zal morgen in mijn dagboek onder het forum ECD uitgebreig mijn verhaal doen en natuurlijk hier ook.

Liefs

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden