Jump to content

Benieuwd..Of ICSI meer succesvol is dan IVF

Recommended Posts

Posted

Momenteel 'wacht' ik op mn menstruatie om met onze 2de poging te beginnen. De eerste poging was een ivf en nu wordt het dus ICSI.

Bij de ivf poging hadden we 17 eitjes waarvan er maar 1 bevrucht was vandaar dat het nu icsi wordt.

Op het wachtbankje van september was het heel erg rood. Veel mislukte ivf pogingen. Nu vroeg ik mij af of icsi meer kans geeft of maakt dit niet uit t.o.v. een ivf behandeling.

Zijn er verder nog meer meiden die binnenkort met icsi starten?

Groetjes Peggy

6x iui mislukt

1ste IVF mislukt

oktober ICSI

• Replies 205
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Het verschil tussen ivf en icsi is de manier waarop de bevruchting in het laboratorium gebeurt bij ivf brengt men 1 eicel samen met ongeveer 100.000 zaadcellen en wordt er een spontane bevruchting af gewacht bij icsi brengt een laboratoriummedewerker 1 zaadcel in 1 eicel.

Icsi word dan ook toegepast wanneer er sprake is van weinig bewegend zaad of zwak zaad,

het verdere traject bij icsi is gelijk aan die van een ivf behandeling.

Posted

Ik heb geloof ik wel eens gelezen dat icsi hogere slagingspercentages geeft dan ivf. Maar óók dat een 'manlijke factor' je kansen juist verkleint. Slagingspercentages zeggen ook niet alles. Het ligt ook aan de indicatie voor ivf/icsi. Heb je een hartstikke vruchtbare vrouw maar slecht zaad dan moeten er hele andere hindernissen overwonnen worden dan met bijvoorbeeld pcos of endometriose.

Icsi zal de kansen op bevruchting bij jullie denk ik wel vergroten, hoewel je dat natuurlijk nooit zeker weet. Het kan aan zoveel zaken liggen. Bij mij is er ook bij icsi telkens maar één eicel bevrucht, de rest vd eitjes is niet goed genoeg. Daar kwamen ze pas achter toen het vaker gebeurde en ze kunnen er tot nu toe niets aan doen. Bij jullie weet je (nog) niet of het aan het zaad of de eitjes (of beiden) ligt dat er maar één bevruchting is.

Kortom: valt weinig van te zeggen, het zijn allemaal gemiddelden en jullie zijn een individueel stel. Ik hoop voor jullie dat deze poging in ieder geval een stuk beter zal verlopen. Succes!

Henne

Posted

Thanks voor jullie reacties. Je raakt er immers zo in thuis.. Maar soms vraag je je dan af hoe zit dit of dat vandaar mijn oproepje ook.

Dani ik was overigens al op de hoogte hoe het proces ICSI werkt..:read2: Maar heel leuk om te lezen dat bij jou de eerste icsi poging is geslaagd en dat jullie wondertje is geboren.. Dat geeft hoop voor ons!

Greets Peggy

Posted

Beste Peggy,

Wij hebben in augustus onze 1e IVF poging achter de rug. Ik had 14 eitjes, waarvan er 13 rijp waren. Hiervan waren er maar 2 bevrucht van matige kwaliteit, helaas dus ook geen cryo's.

Tweede poging zou helft IVF, helft ICSI worden. Ik had 17 (allemaal geschikte) eitjes en omdat in het lab het zaad niet super bleek hebben ze toch alles ICSI gedaan, hieruit ontstonden 14 bevruchtingen. Ik heb er 1 teruggeplaatst gekregen en er zijn er 3 ingevroren.

Dus qua bevruchting werkt ICSI voor ons zeker beter dan IVF, maar volgens mij maakt een ICSI of IVF embryo wat betreft zwanger worden niks uit. Althans, ik heb dat nog niet gehoord.

Heel veel succes meid!

Groetjes, Mimi

Posted

Hoi Peggy,

Allereerst wil ik je heel veel succes wensen met je volgende poging.

Wij lopen gelijk op want ik ben nu ook in afwachting van mijn menstruatie en dan ga ik ook starten met ICSI!

Ik kan je helaas niet vertellen of ICSI een hoger slagingspercentage heeft.

Het is zoals Henne zegt, er zijn zoveel factoren die invloed kunnen hebben.

Hoe verloopt bij jou de behandeling? Start je ook met prikken op je eerste menstruatiedag en dan op dag 10 een echo?

Sterkte de komende spannende tijd!!!

Liefs Syl

Posted

Hey Syl,

Ik vind het altijd weer prettig als je iemand hebt die ook gelijk op loopt.

Dan kun je wat ervaringen uitwisselen. En toevallig zie ik dat jij ook uit rotterdam komt... Wat een toeval!

Ik moet op de eerste dag van mn menstruatie bellen met het ziekenhuis of we mogen starten (meestal kan dit wel) en dan op dag 3 beginnen met gonal F. Ik ga nu 112,5 spuiten vorige keer 150 maar dat was te veel. Ik kreeg toen overstimulatie en mogelijk gaat dat ten koste van de kwaliteit van de follikels. Op dag 7 komt dan de cetrotide erbij. Dag 10 echo dag.

Jij ook sterkte.. En houden we elkaar op de hoogte...

Liefs Peggy

Posted

He Peggy,

Dat is zeker toevallig zeg, misschien ook wel het zelfde ziekehuis!

Ik zal je zeker op de hoogte houden, altijd fijn als je je ervaringen kan vertellen en van je afschrijven.

Ik heb dus ook dag 10 een echo alleen de medicatie is bij mij anders. Ik start met Decapeptyl op dag 1 en vanaf dag 3 tot dag 10 puregon erbij.

Ik moet ook op mijn eerste menstruatiedag het ziekenhuis bellen om te vragen of wij mogen starten maar wat je zegt, vaak kan dat wel.

Succes!

Liefs Syl

Posted

Interessante vraag. Voor mij nooit een vraag geweest omdat wij alleen maar ICSI konden doen. Maar daar ben ik op zich ook altijd blij mee geweest. Denk dat het voor mij gevoelsmatig meer kans heeft met ICSI. Maar de keerzijde is weer dat de laborant de zaadcel en de eicel uit moet zoeken, waardoor er geen natuurlijke selectie is en bovendien weten ze volgens mij ook nog niet voor 100% zeker of het inbrengen van de zaadcel in de eicel geen kwaad kan.

@Henne: jij hebt dus wel eens gelezen dat er bij een mannelijke factor minder kans is. Vind dat soort dingen ook altijd interessant. Vraag me ook af wat betere kansen geeft. Van de andere kant zijn percentages ook maar gemiddelden en is het idd weer voor iedereen anders.

Mijn huisarts dacht laatst een wijze opmerking te maken: omdat er bij ons sprake is van een mannelijke factor (klinkt zo mooi he haha) zou mijn invloed maar 1 % zijn. Ik geloof daar dus niet in. Hij zei tevens in hetzelfde gesprek wel ook dat ik maar moest zorgen dat ik wat minder stress had want dat zou mijn kansen wel aanzienlijk verkleinen. Want dan kon ik niet ontvangen of iets dergelijks. Ik dacht ja wat is het nou heb ik nou wel of geen invloed, en alsof je stress aan en uit kan zetten...

Posted

Hallo Peggy

IVF was voor ons geen optie vanwege het (onverklaarbare) slechte zaad van mijn man.

Ik weet niet of de kansen bij Icsi groter zijn, in ieder geval heb je ook een dosis geluk nodig, dit werd ons verteld mbt, het innestelen.

Wij hebben 1 icsi-poging achter de rug :10 follikels, 9 mooie eicellen, allen bevrucht, daarvan werd er 1 teruggeplaatst en 4 werden er ingevroren.

na het ontdooien bleven er 2 goede over..helaas ook niet genesteld.

vandaag begin ik met de medicatie voor onze 2de poging.

Ik wens je heel veel succes !!

groetjes

Meiske74

Posted

Ik denk inderdaad dat de wetenschap zich meer zou moeten concenteren op het innesteling gedeelte.. Hier gaat het toch vaak mis.. Wisten we het maar... als er een embryo terug geplaats wordt en je krijgt een mooie echo foto mee dan valt het zo tegen als het dan mislukt.. En ook omdat wij hier allemaal al zoveel teleurstellingen hebben gehad... Je zou er bijna aan gaan wennen. Maar we zijn weer positief voor deze icsi poging!

:hussy:

Liefs Peggy

Posted

Hoi Peggy,

Toen ik mijn evaluatiegesprek had vertelde de gynaecoloog dat er op dit moment veel onderzoek wordt gedaan naar het innestelen, omdat dit natuurlijk het moeilijkste gedeelte is. Eigenlijk zijn wij dus te vroeg, wie weet is er over 10 jaar iets op gevonden waardoor de kansen aanzienlijk verbeteren, maar ja... hebben we nu niks aan. Er wordt dus wel degelijk aan gewerkt.

Caroline

Posted

@ peggy,

Wat spannend zeg!

Ik heb nog geen ervaring met IVF of ICSI, wij gaan zelf maart 2010 pas starten.

Wel zijn 2 vriendinnen bezig geweest met IVF.

De ene vriendin was de eerste poging meteen raak en de andere vriendin al 4 terugplaatsingen gehad in poging 1 en gaat vandaag testen

Ik hoop dat jullie ICSI snel zal slagen....zou wel leuk zijn he ;-)

@ meiske74, waarom zijn alle 9 dan niet ingevroren?

Want ze waren toch allemaal bevrucht???

Liefs steffie

Posted

Hoi Steffie,

Helaas werkt dat dus niet zo, alles bevrucht = alles ingevroren. De embryo's moeten aan hele strenge eisen voldoen, al is het ene ziekenhuis strenger dan het andere. Ik had 11 bevruchtingen, geen één ingevroren!

Caroline

Posted

In reactie op deze topic:

Gister een uur lang met het hoofd van het IVF centrum van het VU gezeten, toch wel de kliniek met de meeste behandelingen en succes-scores. Heb al mijn vragen op hem af kunnen vuren.

1 was tav van ICSI en dat het lijkt alsof daar hogere zwangerschapspercentages zijn. Het antwoord was al wat wij dachten:

ICSI wordt alleen toegepast bij stellen waarbij het zaad de issue is. Omdat in meer gevallen dan bij IVF hier niets 'mis' met de vrouw is, lukt het daarom ook iets vaker.

Weten we dat ook weer 'zeker'. ;-) Succes iedereen!

Posted

We mogen starten met icsi. Vrijdag weer de eerste prik..

Helaas wordt de punctie met een ruggenprik toch lastig.. We gaan het er op dag 10 van de echo nog verder bespreken, maar daar werd ik vandaag door de arts over gebeld.

Hou jullie op de hoogte en iedereen die ook bezig is succes!:hello:

Liefs Peggy

Posted

Hoi Peggy,

Wat goed dat je mag starten!!

Ik heb vandaag mijn eerste prik gezet, spannend he allemaal.

Weet jij of ze in Rdam bij de punctie sowieso een pijnstilling geven?

Ze hebben mij daar namelijk nog niets over verteld.

Succes de komende weken!!

Liefs Syl

Guest estrhalita
Posted

Syllie ik loop in het EMC en je krijgt wel iets aan pijnstilling oa diclofenac, nog een pil en 2x paracetamol 500mg. Ook wordt je baarmoedermond verdoofd. Maar meer doen ze niet.

Posted

Ik loop in het mcrz maasstad in samenwerking met het erasmus.

Ik zou het zelf aangeven hoor mbt pijnstilling! Ik weet niet wat voor gevoel je er bij hebt, maar ik was erg nerveus. Ik heb wel een oxepam gekregen om rustige te zijn dat is wel prettig. Zelf om gevraagd.

Ik zou voor de punctie een morfine infuus krijgen. Helaas is dit allemaal anders gelopen, omdat ze het infuus niet kregen aangelegd dus uiteindelijk zonder verdoving gedaan. Dat was geen succes. Deze behandeling moet het anders. Maar er zijn verschillende opties die kun je met je arts bespreken.

Wens je veel succes... Spannend!!!

Liefs Peggy

Posted

Ik heb gelezen van een gyn. dat je niet zwanger kan worden van geen stress. Vond ik wel een goeie! Alle behandelingen gaan toch gepaard met stress. Dan zou er niet een zwanger worden! Ik word altijd zo 'iebelig' van dit soort opmerkingen alsof je het zwanger worden zelf in de hand hebt! Laat je niets aanpraten hoor. Natuurlijk is ontspanning wel goed maar je word er niet zwanger van. (daar is wel meer voor nodig........)Joy

Posted

Hoi Estrhalita,

Bedankt voor je reactie, pfff ja je moet het toch ondergaan he?!

Hoi Peggy,

Ik loop ook in het mcrz maasstad in samenwerking met het erasmus dus ik ga zeker een oxepam vragen, dat is toch een soort slaappil?

Ik ben er al best nerveus voor moet ik zeggen. De vorige poging ben ik natuurlijk helemaal niet zo ver gekomen dus dat was toch anders.

In welke week hebben jullie punctie, weten jullie dat al ongeveer?

Liefs Syl

Posted

Ik ben ook in het EMC onder behandeling en kreeg de medicijnen die Estrhalita hiervoor al opgesomd heeft. Het is niet veel maar ik was daar zo duf van dat ik van de hele punctie niet zo heel erg veel heb gemerkt.

Het duurde wel aardig lang (16 eitjes) maar echt pijn heb ik niet gehad. Wel de dagen daarna best gevoeld dat ze in mijn buik hadden zitten porren...

Posted

Oef gelukkig, je hoort van die enge verhalen over puncties maar ik moet mij niet gek laten maken.

Ik hoorde ook dat de prik door de baarmoederwand het meest pijnlijke is maar dat zal ook iedereen weer anders ervaren.

Simonja, zit je nu in je wachtweken?

Heel veel succes!!