Ga naar inhoud

endometriose en ivf

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik haak ook even in... lees al een jaar mee maar nog nooit meegeschreven... kan dat nog?

Ook bij mij is endo vastgesteld nadat ik was overgestapt van zh.. eindelijk weet je dan waar die verdomde pijn van komt. Bij mij schijnt het nog de lichtste vorm te zijn want ik heb alleen pijn tijdens de eerste 2 dagen van mijn menstruatie.

Waarschijnlijk zit de endo bj mijn endeldarm daar ik zo'n verrekte pijn heb aan mijn anus cq bil. Ik kan dan soms helemaal niks. Gewoon een soort kuitkramp die maar niet weggaat.

ook hier zijn de 3 IVF's mislukt en gaan wij door voor IVF nr 4. Wanneer?... nog geen idee eerst even inventariseren wat het kost allemaal.

Succes meiden,

Liefs, Yvon

• Reacties 1,6k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Hoi Yvon,

Wil eigenlijk zeggen: welkom hier. Maar je bent al langer lid dan ik haha...

Maar wel welkom met meeschrijven :-)

Vervelend zeg dat je ook endo hebt en dat je er best wel wat pijn aan hebt. De vorm (licht, zwaar..) zegt niet zoveel over de pijn hoor. Want je kan helse pijnen hebben en het dan in een 'lichte' vorm hebben. En je kan, zoals ik, een heftige vorm hebben, maar op zich weinig pijn. Tenminste, het is bij mij vrij snel ontdekt, En aangezien ik in een korte tijd, vol zat met endo-haarden/cysten heb ik vanaf toen zo goed als geen eigen cyclus meer gehad, dus weet niet of ik nu veel pijn zou hebben rond mijn menstruatie. Ik wil het ook niet uitproberen hoor!!

Wat balen dat je IVF nog niet gelukt is. Ik hoop voor je dat je gauw met poging 4 mag starten en dat je een mooi resultaat zal krijgen! Ik zal voor je duimen!

@ Rubster: als je dezelfde deca-prikken krijgt als die je ook met IVF krijgt (elke dag 1) dan vind ik dat wel meevallen. Maar die Zoladex, pffooeee die naald is nog dikker dan een opzuignaald. Ik gebruik altijd eerst een emla-pleister om mijn huid te verdoven voordat ze die pil er in schieten!

Maar de bijwerkingen vind ik zelf ook een drama, al die stemmingswisselingen en opvliegers e.d. Ik krijg er gelukkig altijd Livial bij en dat werkte wel altijd goed bij mij hoor. De scherpste randjes zijn er dan een beetje vanaf.Ik kon tenminste weer redelijk slapen 's nachts.

Al met al; endo is gewoon een rotziekte!!! Heb je geen pijn van de endo, dan heb je wel bijwerkingen van die stomme medicijnen of doet het prikken wel zeer. En dan kan je ook nog eens keertje moeilijk/niet zwanger raken. Stomme ziekte!

Zo eventjes mijn gal gespuwt mbt de endometriose!!! (hihi, zal ook wel last van mijn hormonen hebben!)

Geplaatst

Oh ja Yvon, deze poging moeten wij ook zelf betalen. Ik heb nog geen rekening gehad maar van tevoren vertelden ze ons dat het ongeveer 3500,- gaat kosten.

Gelukkig krijgen we het van mijn schoonouders, anders hadden we deze poging nooit kunnen doen hoor!

xx

Geplaatst

Wij hebben net de 1e ICSI poging achter de rug. Dat zou een IVF geweest zijn als het zaad van mijn man goed was geweest. De 1e spermatest was gewoon heel erg goed. En dan nu een slechte uitslag.

Ik heb ook al te horen gekregen dat een IVF behandeling rond de € 3500,00 ligt. Dus al vast een potje aan het maken als het nodig is.

Verder heb ik van de cerazette wel wat opvliegers hoor, alleen mensen om me heen zien het niet gelukkig!

Endometriose er wordt bij de artsen zo makkelijk mee omgegaan. Leer er maar mee leven. Dat kan niet!!!! Het beinvloed je hele leven. Sociaal op het werk.

Vanaf komen doen we niet!!! En dan maak je het besluit we willen een kindje. Dan is het ook nog zo dat endometriose er voor zorgt dat dat veel moeilijker gaat.

Even mijn hart luchten!!

Op dit moment heb ikniet zoveel last van de endometriose enkelt dat ik niet zwanger kan worden. Maar dat is een grotere last dan ik had verwacht.

@Sandie de zoladex heb ik gekregen zonder eigenlijk enige uitleg te krijgen waar het voor is precies. Nu pas besef ik dat het rotzooi is, maar me wel 6 heerlijke maanden zonder menstruatie heeft gegeven. ik heb geen doorbraakbloedingen van cerazette gehad. ben nu met de 2e strip bezig.

Je moet nu nog 101 dagen wachten voor je het wondertje in je handen kan houden. Ik wens je heel veel succes met de zwangerschap en het is jullie zeker gegunt.

Ik blijf je volgen hoor!!!

Groetjes

Rubster

Geplaatst

Hallo allemaal,

Ik heb jullie berichten gelezen. Gelukkig kan ik mee praten. Want ik heb ook endo. Ik heb 3 jaar ermee geleefd met helse pijn dat ik niet meer wilde leven. Geen enkel pijnstillers hielpen mij. Na 3 jaar ging ik naar de seh. Ik kreeg daarna een afspraak bij de Gyno, want ik werd na een jaar niet zwanger. Ik heb een kijkoperatie gehad en het bleek dat ik endo heb. Ze hebben alle verklevingen weggehaald en de arts adviseerde om ivf te doen. Ik wist nooit wat endo en ivf was. Niemand in de fam heeft endo , alleen ik. In 2008 ben ik eerst met lucrin 3maanden gestart. Daarna gonaf 150 een week gespoten en daarna decapeptyl totde punctie gespoten. Punctie gedaan, ik had helemaal geen pijn. We hadden 2 embryo's laten terug plaatsen (mijn leeftijd was 27jr, we wilden graag 2 embryo's tp). En ja... zwanger van een tweeling. Zwangerschap en natuurlijke bevalling ging alles perfect. En ben de trotse mama van 2 prinsesjes geworden in 2009. Nu zijn we weer van plan om zwanger te worden. Dus meiden.. HET KAN, GELOOF IN JEZELF EN BLIJF RELAX dat is mijn tip!!!!!! Als ik weer zover ben laat ik jullie weten.

Veel liefs

BABIES:icon_sunny:

Geplaatst

Moet het ook even kwijt!

Endo is een k ziekte

Heb er al jaren last van. Als of dat al niet genoeg was (hevige pijnen bij menstruatie), voelde ik ook nog mijn eisprong, wat weer helse pijnen met zich meebracht en ook nog tussentijdse bloedingen.

Als het weer zover was liep ik letterlijk krom, kon gewoon niet rechtop lopen .

Minstens 3x per jaar werd ik naar de EHBO gebracht. Dus heb een dossier van hier tot tokio in het ziekenhuis. Ik slikte me rot aan pijn medicatie,(doses werd steeds meer) kreeg hierdoor ook nog eens maagklachten bij.

Tegen mij werd gezegt, dat veel vrouwen er last van hebben en dat ik mee moest leren leven en o ja dat ik paracetamol moest nemen i.p.v. andere sterke medicatie.

ik dacht paracetamol, hoor ik dat nou goed? Dat helpt geen bal, wat jullie kunnen doen is mij plat spuiten!!

Dit jaar aantal keren lucrin gehad, was blij even niet ongesteld te worden, maar vind de opvliegers wel erg.

nu na mijn laatste IVF poging ben ik vorige week ong geworden, moet zeggen dat het gelukkig mee viel qua pijn, ben altijd angstvallig geweest, zie er elke maand weer tegen op. Hopelijk blijft het nu wel zo, anders heb ik pech en begint de ellende van voor af aan.

Zo dat was mijn verhaal

Geplaatst

@quinha: Ik had na de ICSI poging echt een heerlijke menstruatie, wel veel bloedingen en veel slijmvlies wat er naar buiten kwam. Geen centje pijn gehad. Dat wil ik altijd wel. En de andere die endometriose hebben ook.

Nu gaan we afwachten tot 26 augustus.

Verder ben ik gisteravond bij de Fysio geweest. Die heeft me veel pijn gedaan. Heb nu ook best veel napijn en verschrikkelijke hoofdpijn. Net alsof mijn oogspieren zo hard werken dat ik er gek van wordt. Maar ja, we moeten door. Ga nog even werken en dan lekker naar huis.

We hebben besloten om wel gezinsuitbreiding te doen, maar dan een kitten.

Ik ben zo'n type die wil altijd de zielige gevallen. Nu zag ik bij ons in de buurt een kitten was gered van de vuilnisbak 6 weken oud en moet nog bij gevoed worden.

Of in Hoofddorp bij schiting Mirtos Animal, deze beestjes komen uit het buitenland. een katje van 4 maanden oud met 1 oog. ik ga vanmiddag nog even met mijn man het internet afstruinen. Het liefst neem ik ze allebei, maar heb al 3 katten.

Groetjes

Rubster

Geplaatst

Hey meiden, beetje stil van mijn kant, maar ik lees wel mee hoor!

Ik herken alles zo goed, Zoladex, oneerlijkheid, dokters, opvliegers.

Kom op hoor, jullie kunnen het! De endo mag niet winnen!

Maar voel me hier tevens een beetje schuldig omdat bij ons de 1e ivf is gelukt (tot nu toe) en ik die roze wolk (nog) totaal niet heb. Terwijl jullie hier een moord voor doen.

Ik heb geen recht van klagen, maar voel me helaas net zo depri en met net zoveel pijnen als voor mijn ivf met endo klachten. Kan niet wachten tot die kids er zijn, dan kan ik me eindelijk weer een beetje normaal voelen, al weet ik eigenlijk niet eens meer hoe dat is.

Ligt het aan het weer dat we zo'n vrolijk topic hebben?

Geplaatst

Lieverd je mag je eigen niet schuldig voelen!!!!

Jij moet genieten van de van je geluk!!!! Alleen echt heel balen dat je je zo voelt nu.

Ook jij hebt al het eea ander gehad voor je het mooie geluk hebt gevonden.

Onze tijd komt ook nog wel, echt waar.

Zoals jij al zegt de endo mag niet winnen.

Hoe groot de baggerbak ook is/word wij gaan er doorheen.

Geplaatst

@Ciska, geef je zelf niet de schuld en zeker geen schuldgevoel.

Helaas hebben wij meiden domme pech dat we endometriose hebben.

Gelukkig zijn er positieve verhalen te lezen op dit forum.

Dat steunt de meiden die nog niet zwanger zijn geraakt toch wel een beetje.

Natuurlijk een steek van jaloezei, dan spreek ik vanuit mezelf.

ik hou moed en hou vol. Ook al doet het soms reuze pijn en heb je geen puf meer. We vechten door!!!

dikke kus

Rubster

Geplaatst

Ciska: je hoeft je idd niet schuldig te voelen hoor. Je hebt alleen 'mazzel' gehad dat het zo snel gelukt is. Dat je endometriose hebt is al pech genoeg en dat je ook nog eens ivf nodig hebt..... je hebt ook je portie wel gehad hoor!

Zoals ik begrijp gaat je zwangerschap nog steeds niet echt lekker? Balen hoor.

Ik hoop dat je je gauw beter gaat voelen en dat je kan genieten. Want als je het moet vergelijken met endo-pijnen, dan is dat niet goed hoor! Heb je ook nog last van de endo of zijn het echt de zwangerschapskwalen? Ik neem aan dat je overstimulatie nu ook wel weg is of heb je daar ook nog steeds last van?

Die roze wolk heb ik ook de eerste weken helemaal niet gehad. Maar hoe dichter ik bij die 12 weken komen en hoe beter ik me voel, des te meer kan ik genieten. En durf ik de angst nu steeds een beetje meer los te laten, omdat ik steeds meer durf te geloven dat we nu echt een keer papa en mama gaan worden.

@ alle andere meiden: idd laat de endo niet winnen hoor!! Af en toe balen en ons klote voelen mag echt wel. Maar we moeten wel hoop houden en proberen te genieten van de dingen die wel kunnen, toch?!!

Oh ja, als jullie geen Lucrin of Zoladex o.i.d. spuiten, hebben jullie dan gewoon menstruaties?? Toen het bij mijn nl. ontdekt was, mocht ik absoluut geen eigen cyclus meer hebben (dus zwanger worden, alleen met ivf!). Of ik zat aan de Zoladex of ik slikte non-stop de pil. En dan helaas na een mislukte ivf-poging wel een bloeding gehad hebben en meteen weer onder zitten. Dus óf weer een operatie of weer aan de Zoladex. En de rest gewoon non-stop aan de pil.

Als er meiden zijn die wel gewoon menstruaties hebben en daar super veel last van hebben, misschien een optie om te overleggen met de arts om non-stop a/d pil te gaan. Dan heb je ook geen opvliegers e.d. maar ook geen menstruaties.

Ik zeg er wel bij dat daarmee de endo in principe niet erger wordt. Maar je cystes of bloedbaren zullen daar niet van verschrompelen. Dus daar is het ook weer geen optie voor.

Misschien kom ik met info waar jullie helemaal niks aan hebben hoor, maar het is maar een ideetje!!

Geplaatst

Hallo Dames,

Nou, de doorbraakbloeding is er hoor. Vanmorgen naar het toilet en ja hoor daar was het dan. Ik slik de cerazette dus ga maar gewoon door. Bel vanmorgen de huisarts wel even. Had gisteren al last van mijn buik en veel moeten poepen. Had het kunnen weten, maar je gaat ervanuit dat je niet ongesteld wordt.

@Sandie, ik heb van de gyneacoloog ook altijd de pil door moeten slikken. Later heb ik de implanon gekregen en daar was ik super blij mee. Hoefde niet meer te denken dat ik de pil moet slikken. Maar voor mij was dat inieder geval voor de pijn. De endometriose werd toen niet meer over gepraat.

Ik heb een leuk weekend gehad. Zaterdag had ik een bijeenkomst van het wenskaartenidee forum. 19 meiden lekker kletsen en workshopjes doen.

Gisteren zijn we naar heesch gereden de winkel van hobbyhandig. Daar was spulletjes gekocht en nu nog opzoek naar het goede aquarel papier. 's avonds bij La place gegeten. En toen lekker slapen met 2 paracetamol.

Die ga ik zo ook maar innemen. Als is het nog niet pijnlijk. Heb wel ontzettende hoofdpijn.

Vandaag werken en dan met mijn vader naar de makro om te zorgen dat hij een nieuwe televisie krijgt. Ben benieuwd.

Dames laat de endo niet de overhand krijgen probeer een beetje te genieten ook al is het weer niet helemaal wat we willen (het zonnetje schijnt hier nu wel).

Fijne dag allemaal.

Rubster

Geplaatst

@Sandie,

Je zit nu op 12 weken meis!!!! Alles gaat helemaal prima bij jou, top!!!!

Hopelijk kun je nu echt gaan genieten van dat mooie wonder.

Hier nu nog 3 weken en dan gaan ook wij een spannende tijd tegemoet.

Ik ben blij dat we nu dichterbij komen maar hoe dichterbij we komen hoe enger ik het ga vinden, ik weet niet waarom.

Althans niet echt eng maar een beetje gespannend en zenuwachtig zeg maar, moeilijk uit te leggen maar ik denk dat jullie het wel begrijpen.

Ik heb niet echt een fijn weekend gehad.

Zaterdag hebben we de verjaardag van mijn man gevierd met BBQ en er waren wat kleintjes waaronder ook die van mijn nichtje van 5 weken. Ooooh wat en dotje maar toen ik de fles ging geven ging ineens iedereen zitten smoezen en opmerkingen maken. Ik werd het ineens helemaal beu en toen zijn flesje leeg was heb ik hem weer aan mijn nichtje gegeven; "Laat jij hem maar boeren want ik wordt gek van gesmoes en die opmerkingen." Zei ik. Waarom kunnen ze gewoon niet normaal doen???? Doe gewoon hetzelfde als iemand anders de fles geeft!!

het is moeilijk om opgewekt te blijven op een eigen verjaardag waar je zo geconfronteerd wordt ermee maar het is me gelukt.

Gisteren gingen we naar de verjaardag van de oudste van mijn nichtje, ze werd 2. Ik hoopte op een normale dag zonder vragen enzo maar nee mijn lieftallige omaatje heeft het iedereen even op de hoogte gebracht....Dus er werden weer allerlei vragen gesteld.

Er liepen en kropen misschien wel 10 kleintjes rond en 2 pasgeboren schatjes.

Ook mijn andere nicht (net zo oud als mij) kwam ineens aan me vragen hoe het ging enzo. We praten anders niet echt met elkaar dus ik vond het al raar. Ze is dus 28 en woont nog bij haar ouders, is ook een beetje appart om het zo te zeggen. Begint ze ineens tegen me vertellen dat ze ook in de procedure zit omdat ze graag een kindje wil maar dan met een donor....

Tja, het is echt een aparte en niet alleen ik maar heel de familie denkt er zo over. Ze is ook niet moeders mooiste en heeft heeeeeele hoge eisen van een man....

Ik had er al eens iets van opgevangen dat ze dat wilde maar dat ze er al serieus mee bezig was....Ik had er echt geen zin in en heb het snel afgekapt.

we praten nooit met elkaar en dan nu omdat ze ook graag wilt en in de procedure zit komt ze ineens met me praten???? Nee sorry kom dan nu ook niet.

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken sorry maar ben eerlijk gezegt een beetje boos. Ze heeft ooit 4 maanden op zichzelf gewoond maar omdat ze toch altijd bij haar ouders at enzo is ze maar weer thuis gaan wonen, ze kan en doet niks zelf dan ga je toch ook geen kindje nemen???? Wie gaat dat kind dan opvoeden, mijn oom en tante????

Ze loopt nu geloof ik door de psygische mole ofzo.

Ze wilde veel vragen over de medicatie enzo maar daar begin ik niet aan hoor, dat ik al meer dan 4 jaar bezig ben en over 3 weken de 1e IVF heb wil niet zeggen dat ik het dan leuk vind om er over te praten of iemand anders ermee te helpen. Nou ja helpen wil ik wel maar niet als ik haar anders nooit spreek ofzo.

Het is zoiezo al het gesprek van de dag de laatste tijd en ik weet 1 ding heel zeker....Mocht deze mislukken dan wordt er bij de volgende poging het zwijgen opgelegt bij ons en zal niemand of bijna niemand het weten. Degene die het nu weten (veel te veel dankzij oma) weten dat het ergens tussen september en december is en als ze niks horen dat het mislukt is....

Oeps beetje lang depri stukje weer....

Geplaatst

@Noesvh

Ik begrijp je meid. Die spanning en zenuwen bouwt zich natuurlijk op, maar dat is niet raar.

Het komt steeds dichterbij en je weet niet echt wat je te wachten staat. Volkomen normaal wat je voelt.

Ik had dat ook met mijn 1ste ivf, zenuwen gierde door mijn lichaam. Mijn vriend stelde de vragen en onthield alles wat er gezegt werd, want ik was een bonk zenuwen, alles ging langs me heen hahaha! Maar achteraf valt het reuze mee.

Anyway meid nog 3 weken, zal voor je duimen

groetjes quinha

Geplaatst

@ Noes: natuurlijk is het spannend!! Je gaat je over 3 weken echt bezig houden met je kindje. Kijk dat je je al maaanden aan het voorbereiden bent, daar wen je op een gegeven moment misschien ook wel weer een beetje aan, maar dat het nu ook echt gaat gebeuren, is toch hartstikke spannend!!!

Maar probeer je niet gek te laten maken door alles om je heen hoor. Ik heb zelf deze laatste poging zo min mogelijk contact gehad met mensen die niet positief zijn. Of mensen die mij kunnen irriteren enzo. Ik ben gewoon even 2, 3 weken alleen met onszelf bezig geweest en heb ook gewoon gezegd (bijv. tegen mijn moeder) dat ik geen zin had in negatieve verhalen o.i.d. En dat ik alleen leuke dingen wilde horen.

Ik kan me voorstellen dat je een volgende keer (die je misschien niet eens nodig hebt hoor :-)) het liever niet meer verteld, alleen misschien aan een heeeeel klein groepje.

Je moet doen waar jij je goed bij voelt hoor!!

En jaaaa vandaag 12 weken! Zooo'n fijn gevoel! Inderdaad, het genieten is nu veeel meer aanwezig hoor! Ik werd vanochtend ook zo blij wakker.

Wel gek hoor, dat alles gewoon goed gaat. Dat zijn we helemaal niet gewend! Maar zo fijn....

Wie weet, zit jij over een paar weken ook zo!! Ik zal er iig heel hard voor duimen hoor!!

@ Rubster: wat balen van je doorbraakbloeding. Hoop dat je er niet al te veel last van hebt hoor!! Sterkte iig.

Meiden, fijne dag vandaag!! Hoop zonder al te veel pijn, gezeur, ellend enz.

Geplaatst

Hoi meiden,

Ik ben een paar weken met vakantie geweest, vandaar dat 't alweer even geleden is dat ik hier geweest ben.

@sandie: wat fijn dat alles goed gaat met je/jullie en je alweer 12 weken zwanger bent. Echt super! Alvast succes gewenst voor de volgende echo.

@Noes: Het gaat nu echt opschieten voor jullie! Is spannend hé! Eindelijk een kans op een wondertje.

Wat knap dat je toch zo goed omgaat met al die kleintjes om je heen zeg, dat valt vast en zeker niet mee voor je! Zeker als anderen min of meer nog eens benadrukken dat jij dat niet hebt. Ik ken je gevoel, dat is echt niet makkelijk. Goed dat je hier je hart lucht hoor! We hebben hier weinig woorden nodig om elkaar te begrijpen.

@Rubster: Hopelijk krijg je niet te veel last van je doorbraakbloeding. Endometriose blijft echt super balen hé! Sterkte gewenst.

@Ciska: Wat ontzettend vervelend dat je nog zoveel endoklachten hebt. Kan me voorstellen dat het dan moeilijk is om te genieten van je zwangerschap en als je je daarbij ook depri voelt is dat echt balen, terwijl je zo graag je gelukkig wilt voelen. Maar geluk is een gevoel wat je niet af kunt dwingen hoor, kan me voorstellen dat je blij bent als je kindjes straks geboren zijn en je hopelijk dan het 'geluks'gevoel mag ervaren.

@Quinha: Gelukkig dat je laatste menstruatie minder heftig was dan anders. Ik kan me voorstellen dat je bang bent dat de endo weer actief wordt. Het is al vreselijk balen als een ivf poging mislukt, maar als dan ook nog eens de endo actief wordt, dan zakt de moed helemaal.

Ik heb ook dat het een verademening is om lucrin te gebruiken zodat je geen menstruatie meer hebt, maar ik vind de bijwerkingen van de lucrin ook heftig hoor! Veel slapeloze nachten door de opvliegers en m'n humeur vliegt ook alle kanten op. Hebben jullie eigenlijk binnenkort weer een gesprek over hoe nu verder?

@Yvon: Wat vreselijk balen dat er al 3 ivfpogingen bij jullie mislukt zijn. Ik hoop voor je dat jullie toch nog een 4e pogingen kunnen doen en dat die pogingen jullie een wondertje mag geven. In ieder geval heel veel sterkte en succes gewenst!

De pijnklachten die je omschrijft komen mij ook bekend voor. Bij mij is het de eerste paar dagen van de mensturatie ook het heftigst, daarna goed te houden maar wel vervelend.

Overigens heeft mijn gyn aangegeven dat de hoeveelheid pijn niet altijd iets zegt over de ernst/zwaarte van de endometriose. Je kunt weinig pijn hebben en dat er vanbinnen toch een hoop schade aan je eierstokken/baarmoeder is door de endometriose.

@Dublin: Wat balen dat je toch een doorbraakbloeding hebt. In ieder geval alvast heel veel succes gewenst voor de volgende poging. Ik duim voor je!

@hier:

Helaas is de 1e ivfpoging mislukt. (2 dagen voor testdatum al ongesteld).

Inmiddels een gesprek met mijn gyn gehad. Het was helaas een gesprek wat heel erg hard bij ons aankwam. De arts geeft ons nml. heel weinig kans dat ik ooit zwanger zal worden. Hij geeft aan dat de endometriose echt heel heftig is bij mij en mijn eierstokken al erg heeft beschadigd. Dit concludeerde hij omdat er na 3 maanden lucrin toch gelijk weer meerdere nieuwe cystes ontstaan en mijn eierstokken vrijwel niet reageren op de hormonen en de 3 eicellen die ik uiteindelijk wel had slechte kwaliteit waren en er ook maar 1 bevrucht was, en ook mindere kwaliteit was.

Hij (gyn) wil nog 1 poging doen, ditmaal met maximale hoeveelheid hormonen, nml. 450IE (waarvan 300IE Gonal en 150IE Menopur). Als er dan weer zo weinig eicellen zijn en de kwaliteit weer zo slecht is, dan vindt hij volgende pogingen zinloos. Hij verwacht zelf dat het niet gaat lukken voor ons.

Tjonge, wat kwam dit hard aan! Een paar dagen zag ik 't echt allemaal niet meer zitten, maar inmiddels heb ik toch echt weer vertrouwen in onze nieuwe poging. Hier op 't forum zie ik toch ook meiden die toch zwanger zijn geworden ondanks de heftige endometriose. Ik wil 't voorlopig nog niet opgeven hoor!

Overigens zat het vervolgens gelijk al weer tegen. Ik had met mijn gyn afgesproken dat ik de komende maand lucrin zou gebruiken zodat ik niet nog een menstruatie krijg en de endometriose rustig blijft/wordt voor de volgende poging. Ik kreeg vrijdags een recept mee, dit zou voor een maanddepot lucrin zijn.

Vervolgens zaterdags een apotheek opgezocht die open was, want de lucrin moest ik binnen 7 dagen zetten.

Maandags eind van dag (= cyclusdag 5) kon ik gelukkig de lucrin bij de apotheek ophalen. Het viel me wel gelijk op dat het geen kant en klare spuit was (die ik normaal wel heb). Dus ik ging de bijsluiter lezen hoe ik deze moest mengen. Zag ik tot mijn verbazing in de bijsluiter staan dat de lucrin die ik gehad had een 3maanden depot is! De volgende ochtend gelijk de apotheek gebeld, maar dit was echt volgens het recept van de arts. Vervolgens gelijk het ziekenhuis gebeld, daar gaven ze aan mijn gyn niet te kunnen bereiken. Ik mocht deze spuit niet zetten ze moesten eerst met mijn gyn overleggen. Ze konden mij geen recept voor een nieuwe lucrin geven, ik zou donderdags door mijn eigen gyn teruggebeld worden. Ik gaf echter aan dat dit dan te laat zou zijn want dan zou ik al op cyclusdag 8 zitten en dan zou ik op zijn vroegst dag 9 of 10 pas een nieuwe lucrin hebben, terwijl het uiterlijk dag 7 gezet moest worden, dus te laat. Helaas, ze konden niets voor me doen.

Donderdags ben ik teruggebeld door mijn arts. Hij is overigens wel heel vriendelijk hoor. Hij vond het echt heel vervelend dat hij zo'n fout heeft gemaakt (had dus per ongeluk verkeerde dosis voorgeschreven, moest maanddepot zijn), maar hier was helaas niets meer aan te doen, inmiddels te laat om deze cyclus nog te onderdrukken met lucrin. Hij vond het echt wel heel vervelend dat hij zo'n fout had gemaakt.

Nu moet ik vanaf dag 20 decapeptyl gaan spuiten om in ieder geval mijn volgende cyclus goed te onderdrukken om volgende maand toch ivf te doen. Wel wordt ik eind van deze cyclus dus toch weer ongesteld en kan de endometriose dus toch weer voortwoekeren. Echt balen!

Ik ben dus echt benieuwd naar de uitgangecho voor de volgende poging. Als ik het idee heb dat de endometriose weer heel actief is of de cystes echt weer heel groot zijn, dan wil ik niet dat een volgende poging hierdoor verpest wordt en vraag ik me af of niet eerst de endometriose weer stilgelegd moet worden? Maar ja, voorlopig maar even afwachten, zit niets anders op.

Kortom, het zit allemaal niet echt mee, maar ik moet zeggen dat ik er toch echt wel postief onder blijf hoor! Zolang we nog ivf pogingen mogen/kunnen doen heb ik nog goede hoop.

Nou, alle meiden in ieder geval veel succes en sterkte en voor nu alvast een fijne avond gewenst.

Liefs, Wens

(Iehhh...'k zie nu dat ik wel heel erg veel getypt heb, oeps sorry!)

Geplaatst

Lieverds bedankt voor jullie lieve woordjes!!

Het gaat gelukkig beter, ik was het gewoon even helemaal beu dat dankzij iemand anders iedereen op de hoogte is. Ik ben al blij dat diegene de precieze datum weet.

We blijven positief en hopen dat het allemaal goed gaat komen.

Ik ben ook weer terug bij mijn ouder werkgever....Vorig jaar gestop....Ze belde of ik aub terug wilde komen en na een goed gesprek en 1 jaar contract van 20uur pw heb ik het gedaan. Ze is helemaal op de hoogte en dat is fijn. Vorig jaar heeft ze alles meegekregen van het gezeik in het 1e ziekenhuis.

Ze is nu zelf 2 weken op vakantie dus neem ik de zaak tijdelijk 2 weekjes over en dus veeeeeeeel werken, iedere dag. Gelukkig zijn we doordeweeks s'avonds niet open. Ik moet iedere dag van open tot sluit en doordeweeks is dat van 9.00 - 18.00 uur maar in de weekenden kan dat uitlopen tot 2 uur s'nachts. Dit weekend werkt een ander collegaatje en hoef ik alleen zondagmiddag eventjes te werken om de keuken te draaien.

Dus nu even lekker druk maar de tijd vliegt wel nu.

Als mijn basin volgende week zondag terugkomt is het voor ons nog 1 week tot de IVF....

31 augustus nog naar de IVF-verpleegkundige voor de prik-instructies enz en dan 7 dagen later de 1e Lucrin....Het komt steeds dichterbij.

Geplaatst

@wens

Welkom terug meid.

Jij hebt aardig wat meegemaakt zeg! Ik kan best begrijpen dat je je rot voelt.

Ik vind het heel jammer dat je 1ste poging is mislukt.

Balen als je zo'n gesprek krijgt ( weet hoe dat voelt). Als of het al niet erg genoeg is, maar meid blijf zeker positief. Je krijgt gelukkig nog een kans en we blijven duimen.

Hier is het inmiddels rustig, heb het zelfde gesprek gehad alleen ik mocht niet verder voor 3de poging, ben nu bijgekomen van mijn gesprek, vond het ook erg dat ik niet verder mocht. Maar ja niets aan te doen.

Mijn zusje wordt gelukkig mijn eicel donor. We gaan volgend jaar van start, nu even pauze en bij komen van al het ellende. Ik hoop dat de endo zich ook rustig houd, maar dat is nog afwachten

groetjes quinha

Geplaatst

Dames ik heb een vraagje aan jullie.

Eerst even kort onze geschiedenis, mijn vriend heeft zaadbalkanker gehad in 2006. In 2008 bleken er geen levende zaadcellen aanwezig te zijn. Ik was toen net gestopt met de pil. Ik had veel last van mijn darmen en de huisarts en later Maag- darm- leverarts stelden de diagnose prikkelbare darm. In 2009 zijn we begonnen met ICSI en inmiddels hebben we 4 pogingen gehad, helaas zonder resultaat. Op een gegeven moment viel mij alleen op dat de buikpijn altijd afhankelijk was van mijn cyclus. Vanaf mijn eisprong zeg maar en dan tot na mijn menstruatie. In de tussentijd kon ik dus wel gewoon eten wat ik wilde. Ook had ik erg veel last van het stimuleren, mijn buik was meteen altijd heel erg opgezet en dacht dat dat ook door mijn prikkelbare darm kwam.

De laatste menstruatie na de 4e mislukte poging was vreselijk. Buikpijn nog veel erger dan normaal en ik kon niet eens naar de wc, zo'n pijn deed het. Dat had ik dus de laatste tijd vaker. Iedere verplaatsing van lucht in mijn darmen is zeer pijnlijk. Ik maakte me hier toch wel zorgen over dus ik vandaag naar de huisarts. Die denkt dat de mogelijkheid bestaat dat ik endometriose heb. Ik word dus doorverwezen naar de gynaecoloog (die ik al ken van onze ICSI) helaas niet de meest meelevende man maar hij is wel de specialist op dit gebied geloof ik. Vinden jullie het geen raar verhaal? Heb al 4 ICSI pogingen gehad, als ik endometriose zou hebben zou dat toch al lang ontdekt moeten zijn of niet? Ben eigenlijk bang dat de gyn mij ook meteen weer wegstuurt om die reden. Mijn HA was gelukkig erg begripvol en vond ook dat er eerst gekeken moet worden of bij mij alles goed is voor we überhaupt verder gaan.

Ik hoop dat jullie advies voor me hebben ofzo.

Geplaatst

Hoi Hanneke,

Nooit eerder aan de gyneacoloog laten weten dat je die klachten hebt? Want dat zijn juist de symptonen van endometriose. Mijn verhaal is is bijna net zo. Maar ik heb net de 1e ICSI gehad en ga nu na 10 jaar alles na laten kijken in het VU endometriosecentrum. Laat niet over je heen lopen bij de gyneacoloog en dring aan op onderzoeken. Mijn ervaring leert dat ze er toch nog heel makkelijk mee omgaan, terwijl het echt een ernstige chronische ziekte is en niet meer weggaat.

Sorry dat het een beetje negatief is, maar dat is uit ervaring.

Succes en sterkte

Rubster

Geplaatst

Hoi Hanneke,

Wat een vervelend verhaal zeg. Jammer dat je pogingen tot nu toe niet gelukt zijn en dat je zoveel pijn hebt.

Het zou heeeel goed kunnen dat je endometriose hebt en het zou ook heeeel goed kunnen dat ze daar tijdens de behandelingen helemaal niet achter zijn gekomen. Je hoeft het nl. niet altijd te zien, als je daar niet naar kijkt. Als je geen cystes hebt in je eierstokken, maar wel bijv. bij je darmen, dan zie je dat niet op de echo's.

Ik vind het wel heel fout van vele artsen dat ze het maar op een prikkelbare darm gooien, terwijl het zo vaak endometriose is. Het is gewoon een feit dat 1 op de 10 vrouwen endometriose hebben. Lijkt me toch wel dat daar ook naar gekeken moet worden.

Ik hoop voor je dat je gyn. een beetje meewerkt. Maar ik me niet laten wegsturen zonder dat ze uitgebreid hebben onderzocht of je geen endo hebt hoor. En als deze arts niet mee wil helpen, dan zou ik zeker naar een andere specialist gaan. Want wie weet is het endo, wie weet kunnen ze daar e.e.a. mee doen en wie weet lukt een volgende dan poging wel! Dat weet je natuurlijk nooit. Maar misschien zit er wel een cyste in de weg of is je lichaam zo bezig met zich te verweren tegen de endo, dat een innesteling gewoon niet gaat lukken.

Gelukkig dat je HA WEL meedenkt en je eerst verder wil onderzoeken voordat je misschien nog een poging gaat doen. Ik lees het trouwens wel vaker dat ze pas na een aantal pogingen verdere onderzoeken gaan doen. Terwijl bijv. bij mij eerst alle onderzoeken gedaan zijn, voordat we met IVF gingen beginnen. Dan weten ze tenminste wat er nou mis is, als ze dat al kunnen vinden en dan kunnen ze er rekening mee houden met de behandelingen.

In ieder geval heel veel succes. Ik hoop voor je dat je geen endo hebt, maar als je het wel mocht hebben, dan ben ik blij dat daar nu naar gekeken gaat worden!

Sterkte met alles!

Geplaatst

jeetje, wat een verhaal.

Helaas lees/hoor je dit vaak bij endometriose.

Bij mij is net als bij Sandie eerst alle onderzoeken gedaan, operatie en schoongemaakt en nu pas op weg naar IVF.

Bij mij heeft het ook lang geduurd eer we doorverwezen werden naar de gynaecoloog en toen we daar kwamen waren er bij mij 2 cysten op mijn eierstok te zien. Ik had dus al veeeel eerder doorverwezen moeten worden, maar goed. Wij zijn in het 1e ziekenhuis gestopt ivm onbekend met endo en niet wisten wat ze met me aanmoesten. In het 2e ziekenhuis ging het snel, operatie en daarna doorverwezen naar het 3e ziekenhuis waar de IVF plaats gaat vinden.

Meid, hou aub je pootje stijf bij de gyn....Sta erop dat er onderzoeken gedaan moeten worden. Hopelijk ontdekken ze dan wat en waar het zit en kunnen ze je helpen en lukt de mogelijke volgende poging wel. Ik hoop dat het geen endo is maar mocht het dit wel zijn, heel veel succes en sterkte. Nou ja, zoiezo veel sterkte met de behandeling enz.

Groetjes Noes

Geplaatst

Hallo allemaal!

Ben helemaal nieuw hier en heb geen idee of ik dit op de juiste plek plaats...

Zal me eerts even netjes voorstellen;

Ik ben San, 33 jaar, endometriosegevalletje en dmv IVF een dochtertje van 2. Deze maand opnieuw gestart met IVF voor een 2e schatje...

Merk dat ik behoefte heb aan kletsen met lotgenoten!!!

Hoop dat ik hier goed zit!

Liefs San

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden