Ga naar inhoud

PCOS en IVF

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hey dames,

Heb net de afkorteingen gelezen en zo kwam ik bij PCOS terecht en op internet opgezocht wat dit is.

Nu denk ik dat dit bij mij ook het geval is qua symptomen :shootme:

Zijn er dames die hier bekend mee zijn, zoja wanneer en hoe is dat ontdekt en hoe is het verder verlopen. Ik heb weleens clomid geslikt en zelfs hier konden ze niet met 100% zeggen of ik daadwerkelijk een eisprong heb gehad. mijn cyclus is ook vrij onregelmatig.

Maar wanneer zeggen ze tegen je dat je PCOS hebt. Bij voorbereiding op IVF of nadat je de eerste poging al gehad hebt?

Geplaatst

Hallo hopend,

De twee duidelijkste symptomen zijn

- geen of heel onregelmatige menstruatie (cyclus langer dan 35 dagen)

- een heleboel eitjes in je eierstokken

Dat laatste kun je op een echo goed zien; als je getest wordt voordat je aan vruchtbaarheidsbehandelingen begint kijken ze daar naar. Verder zijn de verhoudingen tussen bepaalde hormonen afwijkend, dat meten ze ook. Maar als je al eens clomid hebt gebruikt zit je dus al in het traject; is dat dan bij jou nooit bekeken?

Ik ben zelf een grensgeval: nooit ongesteld, en soms veel eitjes in mijn eierstokken maar soms ook niet. Verder geen van de symptomen. Maar ik heb uiteindelijk met succes IVF gehad, en of ik nou PCOS heb of iets anders is dan niet zo belangrijk meer!

Succes!

Barbara

Geplaatst

dank voor je reactie. Mijn menstruatie varieert van 28 dagen tot iets boven de 6 weken (3of 4 x per jaar)

Op de laatste echo was te zien dat ik in elke eierstok 6 follikels had. Is dit dat veel en wat is "normaal"of "goed"?

En is jou gezegd dat je ook echt PCOS hebt of had?

Het enige wat mij ooit verteld is is dat ze niet met zekerheid kunnen zeggen dat ik elke maand een eisprong heb.zelfs niet met het clomid gebruik.

Ik ga volgende maand hoop ik beginnen met IVF. Ik las net pas wat PCOS is, had er nooit van gehoord.

Geplaatst

Hoi hopend,

Wat ik begrepen heb is 10 of meer follikels 'polycysteus', en echte polycysteuze eierstok ziet eruit als een druiventros. Ik had er bij mijn eerste echo 7 en 10, dat vonden ze net te weinig om al meteen de diagnose PCOS te stellen, maar toch wel meer dan gemiddeld. Tijdens de vele echo's die ik verder in het traject heb gehad waren het er soms heel veel (15+), en soms minder dan 10. Het beeld wisselde nogal. Ik heb eens gevraagd of ik nou PCOS heb of niet, en toen kreeg ik als antwoord 'tja, je bent een grensgeval'.

Clomid werkte bij mij niet, en ovulatieinductie met FSH ook niet. Bij beide technieken proberen ze 1 eitje tegelijk te laten groeien, maar bij mij waren het er ofwel geen, ofwel 5 tegelijk. En dan wordt de poging afgebroken. Bij IVF wil je juist zo veel mogelijk eitjes, dus dat werkte perfect. Ik wou dat ze daar meteen mee begonnen waren, dat had me vier jaar gescheeld!

Groetjes,

Barbara

Geplaatst

oke, dat schept al veel duidelijkheid voor me, bedankt!

Als ik naar jouw verhaal kijk dan krijg ik toch weer een positief gevoel erover.

Pfff als je in onzekerheid zit ga je je van alles in je hoofd halen.

Zijn er meer vrouwen die hiermee ervaring hebben?

Geplaatst

Ikzelf heb ook PCOS hier zijn ze achtergekomen sinds vorig jaar.

Ik heb met een hele lage dosis hormonen al heel snel overstimulatie en omdat ik last heb van wat overbeharing zit je gelijk in het PCOS plaatje.

Mijn Cyclus is wel gewoon om de 30 dagen.

Mij is verteld dat je PCOS hebt als je 2 van de volgende dingen hebt. een onregelmatige cyclus hebt geen eisprong,Last hebt van overbeharing,overgewicht hebben en moeilijk of juist te snel reageert op de hormonen.

Geplaatst

ik heb ook pcos 'gehad'. Er waren vele eicellen te zien en mijn schildklier werkt niet naar behoren (zonder medicatie). Er werd dus al snel psoc vastgesteld. Dit maakte het moeilijk om 1 of 2 eicellen te laten groeien en overstimulatie lag dus snel op de loer. Met de juiste schildkliermedicatie en fine-tunen betreft de eicellen laten groeien, ben ik nu moeder van een heerlijk tweeling (dankzij icsi).

Er is dus hoop! Succes gewenst.

lfs, Stéphanie

Geplaatst

Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb ook overgewicht en wat last van overbeharing. Dus je zou meer kans hebben op overstimulatie...

Had op een andere topic al gevraagd wat voor gevaar er precies op de loer ligt, maar kreeg niet echt antwoord op. Weet wel dat je vocht vasthoudt en je je heel beroerd kan voelen maar voor de rest wat kan er mis gaan in het ergste geval?

Ik denk dat ik maar ga afwachten hoe het loopt en laat alles maar op me afkomen. Zal er toch doorheen moeten met mijn kinderwens!

Hoop (inchaAllah) dat alles zal meevallen en het goed verloopt.

Wat fijn stephanie dat je nu een tweeling hebt, hoop dat mijn beurt ook nog komt!

Bianca, wij gaan samen voor het goede nieuws ! toch..

Geplaatst

Hoi Hopend en Bianca,

Ik heb zelf ook PCOS en ben in juni via IVF moeder geworden van een gezonde zoon. Wonderen bestaan dus echt!!

Probeer positief te blijven ondanks de momenten dat het tegen zit (heb dat zelf ook genoeg meegemaakt)

Succes!!!

Groetjes Wendy

Geplaatst

Overstimulatie is al erg. Ikzelf voelde een opgeblazen onderbuik. De behandeling werd gestopt om te voorkomen dat er vocht in de buikholte kan komen (ernstig gevolg van overstimulatie) en wat dat allemaal voor een gevolgen heeft weet ik niet en wil(de) ik ook niet weten. Ik baalde enorm dat de behandeling afgebroken moest worden, maar mijn eigen gezondheid gaat toch voor.

lfs, Stéphanie

Geplaatst

Wendy,

Blij met je positieve bericht! Mag ik vragen hoeveel follikels jij op je uitgangsecho had in beide eierstokken? En is de PCOS vastgesteld tijdens je IVF traject of was dat al eerder bekend?

Stephanie, dat klinkt wel ernstig idd, maar wordt de poging gestaakt vanwege de overstimulatie of vanwege jouw gezondheid. Hoop dat ik goed ga reageren op de hormonen. Ben gisteren og geworden, dus hoop dat ik de volgende menstruatie terecht kan..

Geplaatst

Hoi Hopend,

Bij mij is het vastgesteld op het moment dat ik onder behandeling in het ziekenhuis kwam. Aangezien ik op dat moment niet ongesteld werd is gekeken waardoor dit kwam.

Mijn eierstokken reageren ook heftig op hormenen. Mijn 1e poging is wegens overstimulatie afgebroken (ongeveer 20 follikels aan iedere kant). Bij de keer dat het wel tot een punctie kwam waren er totaal 30 follikels, waaruit 10 eicellen zijn gehaald.

Succes!

Groetjes Wendy

Geplaatst

Hopend,Tuurlijk gaan wij op naar een positieve test!!!! kan niet anders he!!!Met PCOS kan je ook zwanger raken!!!!Ik denk dat je er niet teveel overna moet denken!!

Ik heb toen ik het hoorde ook erg lopen zoeken op google maar je vind zoveel verschillende dingen.Je kan de poging maar beter over je heen laten gaat en het zelf ervaren iedereen is anders en reageerd weer anders op de behandeling!!!!

Groetjes Bianca

Geplaatst

Ik heb ook PCOS word nooit ongesteld en heb veel follikels.

heb ook clomid gebruikt maar dat werkte bij mij niet en daarna heb ik menopur gespoten en dat hielp wel en toen bij de 1e IVF poging zwanger dus je kan zeker zwanger worden met PCOS

Geplaatst

Ook ik heb pcos. Dit is bij mij vastgesteld in 2001. Ik ging voor overbeharing en acne naar de huisarts. Deze stuurde mij door naar de dermatoloog in het ziekenhuis en deze stuurde mij weer door naar de gyneacoloog.En zij heeft de diagnose PCOS vastgesteld. Ze hebben een echo gemaakt en mijn bloed afgenomen. Op de echo zie je in je eierstokken vooral een kralenkrans met allemaal cystus. De voornamelijke symptomen van pcos zijn:

onregelmatige cyclus, overbeharing, acne, overgewicht.

Ik was toen 17, en nog helemaal niet bezig met kinderen e.d. Ze heeft me destijds gezegd, dat als ik zwanger wilde worden en er geen gewone menstruatie op gang kwam na het stoppen van de pil, ik naar de gyneacoloog terug moest komen. Heb sinds dat ik ongesteld ben altijd een onregelmatige cyclus gehad. Bij mij duren ze vooral heel lang.

Wij zijn sinds Maart 2009 in de MMM. Eerst gewoon in het ziekenhuis.

Hier hebben we van alles geprobeerd. Clomid geslikt, puregon gespoten, en zelfs een LEO behandeling (operatie) gehad. Maar dit alles zonder resultaat. Bij mij kon de ene keer de clomid een prima follikel geven en de keer daarop met dezelfde aantal mg. een totaal ander beeld. Ik ben doorgestuurd naar Dusseldorf voor een second opinion. Daar zijn we nu sinds April 2010 bezig.We hebben zojuist onze 1e IVF behandeling achter de rug. Helaas zonder gewenst resultaat. Over 3 weken hebben we een terugplaatsing van een cryo.

Geplaatst

wendy, thanx dat geeft veel duidelijkheid. Ik ga gewoon het traject in en dan laat ik het allemaal op me afkomen, tot nu toe is me nog niets verteld en ik ga hoop ik volgende maand beginnen met de 1e IVF (inshaAllah slaagt ie in 1 x).Ik heb 2 a3 maanden een "normale" cyclus en dan 1 maand overtijd van 1 of 2 weken.. Dus ze noemen het regelmatig onregelmatig hahaha.

Bianca, Natuurlijk hahaha. dank voor je positiviteit!! Daar hou ik van!

Kiet, Mooie afloop, geniet van je kleine! thx

Kim, heel veel succes en dank voor je verhaal! Fingers crossed!!

Geplaatst

Hoi

Ik heb ook PCO, al heeft mijn eerste gynaecoloog nooit die diagnose gesteld.

al vanaf ik tiener was, was ik onregelmatig. Soms zelfs tien maanden tussen twee ongesteldheden door! De gyn maakte er geen probleem van, en schreef me een anticonceptiepil voor die ik tien jaar lang nam.

ik stopte met de pil voor mijn kinderwens, en ik werd na de doorbraakbloeding niet meer ongesteld. Naief als ik was dacht ik natuurlijk dat ik al zwanger was. Maar de gynaecoloog stelde vast dat ik niet eens een eisprong had gehad.

Ik heb toen enkele cycli gehad met duphaston en clomid, achteraf met menopur en pregnyl, maar zonder succes. Ook al was er soms een eitje te zien, het sprong niet zoals het moet of het geraakte allessinds niet bevrucht.

Ik heb dan eerst laparoscopie gehad om andere oorzaken uit te sluiten (had beetje endometriose) en toen ben ik IVF begonnen, na 1 jaar IVF, waarvan 5 terugplaatsingen was ik zwanger. Ik heb nu een prachtige dochter.

Het brusje is in de maak, van de 1e terugplaatsing prijs. Wel een duidelijk PCO beeld volgens de ferti-prof omdat ik ook een druiventros eierstok had enkele cycli ervoor.

Ik heb nu overstimulatie en lig al derde week in het ziekenhuis.

Mijn TP is doorgegaan, en ik ben zwanger, waardoor de symptomen aanhouden. Het is geen lachertje, maar niet levensbedreigend... ik moet volhouden en denken aan dat wondertje...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden