Ga naar inhoud

De pauzemeisjes

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Succes Esther. Wellicht heeft deze arts nieuwe inzichten. Op zich ook wel weer fijn.

Hier op de bus wachten bij VU, kkkkoud. Maar wel eindelijk bloedgeprikt!

Silvie, knuffel.

• Reacties 14,8k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

• Sylvino

2429

• Henne

1317

• witje

1306

• Meiske74

1237

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Ook weer gehad (inclusief meelijwekkende bloedprikker "he vervelend hoor, ben je al flink gaan vloeien" Ja duh)!!!

Mijn man is zo'n bikkel, die doet alles weer en slikt ook niet de zware opiaat pijnstillers. Die bewaren we dan maar. :-)

Geplaatst

Lastige opmerkingen. Heb je helemaal geen behoefte aan. Ellende is dat mensen het vaak wel lief bedoelen. Maar wat moet je ermee? Ene oor in andere oor uit.

Wat goed dat het redelijk gaat met hem. Lachen dat hij zo'n bikkel is. Meeste mannen zijn beetje pieperig.

Geplaatst

Trouwens programma waar klaar het over heeft is een documantaire van de kro. Ze gaan ong 5 koppels volgen die fertiliteitsbehandelingen ondergaan. Ze willen laten zien wat deze behandelingen inhouden en laten zien wat de mogelijkheden zijn en de ethische dilemma's waar je mee te maken krijgt. Wij gaan ook meewerken aan dit programma.

Verstuur bericht vanaf mobiel. Lastig om zo uit te leggen in het kort.

Geplaatst

Nico, even snel. Ik word ook altijd heel erg depri van de pil. Zou goed kunnen dat je je daar zo rot bij voelt.

Zodra ik gestopt ben met de pil, valt er letterlijk wat van me af. Ik voel het gewoon.

Geplaatst

Miki knuffel terug.

Eindelijk bloedgeprikt, dat gelukkig achter de rug.

Esther veel succes dadelijk.

Is dat al definitief dat tv programma. We hebben dadelijk nog veel te volgen met babyboom en de KRO.

Knap om daar aan mee te werken. Misschien wel goed als binnenkort veel onder de aandacht komt, misschien zien ze het licht in Den Haag met de vergoedingen.

Martha hoe gast het met jou en je pijnlijke buik?

Geplaatst

hoi dames

Sandra, wat heb je het eea. erg mooi verwoord! ik sluit me bij je aan dat het best moeilijk is om nu als (weer) zwangere hier mee te kletsen, je gunt het iedereen zo enorm,

en iedereeen levert een ware strijd!

KLaartje, ik had je eerder over het programma gehoord, Esther is wist niet dat jullie er ook aan meewerken, ik heb echt bewondering voor jullie!

Nico, ik denk ook dat de pil nu ook een slechte uitwerking op je heeft hoor, ik heb er ook zo´n last van gehad. Ik was toen op een moment echt zo bang dat ik op psychisch gebied weer helemaal terug bij af was en ik was daar zo ontzettend bang voor!

Wat het afvallen betreft, je mag trots zijn op jezelf, ook al gaat het nu even neit snel genoeg, je lichaam moet ook weer even wennen, dadelijk gaat het vast weer lekker.

Sylvie, knap van je dat jij het ook weer gaat oppikken! en dan midden in de decembermand, is dat geen enorme uitdaging!?

Liefs

Babeth

Geplaatst

Sandra, wat heb jij het enorm mooi verwoord. Toen ik die vrolijke foto zag van de kerstman met het mooiste kerstkadootje van de hele wereld in zijn armen moest ik een traan wegpinken. Ben zo blij voor jullie!

Ik hoop voor nico, sen en alle anderen met zware donkere dagen dat jullie toch wat lichtpuntjes kunnen zien.

Caroline en mart,. weten jullie al wanneer jullie gaan testen?

Klaartje en esther, ik vind het enorm goed dat jullie meewerken aan het programma. Ik hoop dat meer openheid anderen in dezelfde situatie kan helpen. Maar ik kan me voorstellen dat het erg confronterend is.

Geplaatst

Bedankt voor jullie lieve woorden. Ik ga zeker blijven schrijven hier, zal alleen de kwaaltjes en het gezeur in het andere topic doen hihi. Ik moet namelijk wel proberen om jullie gevoel niet uit het oog te verliezen met mijn enthousiastme. Zo bedoelde ik dat. Zou in een gat vallen om jullie, mijn dinnetjes in de steek te laten. We hebben vele rottijden gedeeld en ik wil ook de mooie tijden delen.

Ik was ook benaderd voor het KRO programma. In Gent hangt er zelfs een schrijven van. Wij hebben besloten daar niet aan mee te doen. Gelukkig zijn er mensen die het wel kunnen. RESPECT!!

Testr eindelijk ben je van het bloedprikken af. Dan kun je weer vooruit kijken en het echt afsluiten.

Sylvie ik werd ook heel depri van de Pil, echt een hele persoonsverandering. Gezien mijn zware depressie in het verleden was ik ook ernorm bang om weer een terugval te krijgen. Gelukkig werd het gelijk 100% beter toen ik er weer mee stopte. Hoop dat je je er een beetje door kan slaan. Probeer je niet teveel te verzetten tegen het gevoel, dat maakt het erger. Zorg voor een regelmaat wat rusten en eten betreft en doe lekker waar je zin in hebt. Zo lang het maar niet de hele dag in bed liggen is. Veel buiten zijn, wandelen in het zonnetje. Succes!!

Klaartje ik hoop dat je vandaag een goede dag hebt. Hier schijnt de zon dat doet een mens goed moet ik zeggen.

Mocht ik iemand vergeten zijn sorry, voor allemaal een dikke knuffel!!

Mijn bloed is getapt vanmorgen om kwart voor 9, nu de slopende uren voor de "uitslag", Paul is erg nerveus zei die vanmorgen toen hij naar zijn werk vertrok. Gelukkig komt hij zo thuis om samen op de uitslag te wachten.......

Geplaatst

Potverdorie zeg had ik een heel stukje getyped, druk ik op de verkeerde knop grrrr....

Het komt er in het kort op neer dat ik jullie niet ga verlaten hoor, als oprichter van dit topic hihi. Zal mijn grootste enthousiastme hier temperen, weet hoe het is als "zwange" dames heel enthousiast vertellen en je zelf met lege handen staat. Dus bij jullie kom ik gezellig kletsen en de kwaaltjes en klaagzang is voor een ander topic!!!!!

Ben nerveus voor de uitslag van de test, gelukkig komt mijn ventje nu naar huis om samen op het telefoontje te wachten!!!!

Geplaatst
Trouwens programma waar klaar het over heeft is een documantaire van de kro. Ze gaan ong 5 koppels volgen die fertiliteitsbehandelingen ondergaan. Ze willen laten zien wat deze behandelingen inhouden en laten zien wat de mogelijkheden zijn en de ethische dilemma's waar je mee te maken krijgt. Wij gaan ook meewerken aan dit programma.

Verstuur bericht vanaf mobiel. Lastig om zo uit te leggen in het kort.

Yep, dat is 't. We hebben vanochtend besproken wat de bedoeling is, wat wij wel en niet willen met filmen enzo. Ik ben op zich wel enthousiast. Het moet echt een documentaire worden, het verhaal van hoe het is om ivf/icsi te doen. Kan het ook niet zo heel goed uitleggen. Het wordt wel anders dan Babyboom. Minder op de eerste emotie zeg maar. Ze zullen niet filmen als we testen, maar bijvoorbeeld wel laten zien dat we hier al drie jaar een kamertje leeg hebben staan. Ons ziekenhuis heeft ook aangegeven dat ze mee willen werken en mijn acupuncturist ook, dus op die manier wordt het een heel compleet verhaal.

Mijn man moet er nog wel even over denken. Hij vindt het niet zo nodig om dit te doen. Ik sta zelf achter het doel: meer bekendheid en kennis zodat het taboe doorbroken wordt. En wie dan ook wat minder lastige, domme, goedbedoelde opmerkingen.... We beslissen deze week definitief of we mee gaan doen.

Geplaatst

Spannend hoor, als jullie mee zouden doen.

Succes met het maken met een voor jullie goed voelende beslissing.

Geplaatst

Oh aanvullend....Babyboom gaat in het voorjaar uitzenden en dit geloof ik pas in 2012. Ze gaan ons eerst een half jaar of jaar ofzo volgen dus da's een flinke tijd. Wel raar dat ik hopelijk dan al een kindje heb als ze het uit gaan zenden....

Sandra wat een spannenden uren..... En ik snap precies wat je bedoelt hoor. Ik voelde me heel lullig om hier te schrijven toen ik zwanger was. Maar eigenlijk heb ik bij ons clubje het gevoel dat het inmiddels meer is dan een 'topic' waar je in schrijft als het van toepassing is en daarna weer uit verdwijnt. We doen ook niet voor niets die meeting... En het isvan beide kanten moeilijk, maar als ik voor mezelf spreek vind ik het fijn(er) dat ik je hier kan volgen en dat ik niet in augustus mee hoef te gaan lezen. Dus blijf maar lekker hier ook schrijven en hou ons op de hoogte van echo's enzo. En dan veranderen we gewoon langzaam in het pauze-meisjes-allemaal-zwanger-of-bevallen topic :-)

Op dit moment zijn we helaas nog niet zover. Ik lees zoveel verdriet en frustratie :-( Wou dat ik iedereen kon helpen, maar zelfs de best bedoelde woorden of tips schiet je op zo'n moment weinig mee op weet ik uit ervaring. Kan alleen zeggen dat er bij mij altijd een moment komt waarop ik wél weer zin heb in dingen, mijn bed uit komen zinvol vind en de boosheid en moedeloosheid kwijt ben. Dan komen de hoop en de strijdlust terug en kan ik ook weer genieten van dingen. En halloooo, mógen we ook onze slechte momenten en periodes hebben? Sen ik snap dat je nooit meer in een depressie wilt raken, dat is echt vreselijk. Ik weet niet wat destijds de oorzaak was, maar wat je nu doormaakt is niet niks. Ik zeg hetzelfde hoor: waarom terug naar de psychologe als ik weet wat ze gaat zeggen. Toch heb ik vorige week op het punt gestaan. Want je weet eigenlijk niet wat ze gaat zeggen, de situatie is veranderd, jij bent veranderd en misschien kan het toch helpen om samen met iemand alles weer even op een rijtje te zetten en helder te hebben. Je blijft zelf vaak zo in kringetjes ronddraaien, wie weet kan iemand van buitenaf die cirkel net een beetje doorbreken. Maar los daarvan: wees boos, verdrietig, moedeloos. Ook dát hoort er toch bij? Of zeg ik nu iets doms?

Lieverds, ik pik er maar net iemand uit maar ik denk aan iedereen. Het is in mijn eigen hoofd soms nog een beetje chaos, dan hou ik het hier gewoon niet bij! Zal de volgende keer ook eens met spiekbriefjes gaan werken.

Liefs,

Klaar

Geplaatst

Ik heb me afgemeld voor het tv-programma. Maar ik ben heel beniewd hoe het er uit gaat zien.

Klaartje, als jullie meedoen, ga ik je volgen hoor.

Sandra, wat ontzettend spannend voor jullie. Ik ga voor je duimen dat je hcg een mooie stijging laat zien.

Miki, gelukkig ben je nu van het bloedprikken af. Kun de afgelopen poging tenminste afsluiten.

Geplaatst
Ik heb me afgemeld voor het tv-programma. Maar ik ben heel beniewd hoe het er uit gaat zien.

Klaartje, als jullie meedoen, ga ik je volgen hoor.

Wij hebben ook enorm getwijfeld. Jay doet het nog niet van harte, meer omdat ik het wel wil doen. Waarom weet ik eigenlijk ook niet. Babyboom zocht ook mensen en ik er geen moment over gedacht om daaraan mee te doen. Misschien door wat ons nu is overkomen, of door de insteek die ze kiezen. En ik heb altijd wel de neiging om mijn verhaal uit te willen dragen om daar mensen mee te informeren en te helpen. Zeker als ik het idee heb dat het bestaande beeld niet correct is en het op een goede manier verteld wordt. Over ME/CVS heb ik ook meegewerkt aan radio, tv en ik heb in de Flair gestaan. Ach, misschien ben ik eigenlijk wel gewoon heel erg publiciteitsgeil hihi....

Geplaatst

Hey ben ik weer.

Klaar leuk dat ik via jou nog wat meer info krijg...onze afspraak moet nog gemaakt worden. Hij stond op a.s. woensdag maar dat ging niet lukken

Onze insteek om mee te doen is m.n. om wat dieper in te gaan op het ethische aspect van icsi behandelingen. Ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan allemaal.

Bij ons is het eigenlijk net zoals bij jou klaar, Gerard moest er ook echt langer over nadenken dan mij en doet wel mee omdat hij het zelf wil hoor maar iets minder enthousiast zeg maar.

Het gaat ons er niet om dat we zo graag met ons hoofd op tv willen hoor, lijkt me eigenlijk best eng, maar denk dat wij vanuit de wijze waarop wij deze behandelingen zijn ingestapt ons eigen verhaal hebben, net als ieder koppel wat mee gaat doen en hier uiteindelijk ook op is geselecteerd, tenminste zoals ze mij vertelden.

We zien het wel hoe het allemaal gaat lopen!

Ben net terug uit het ziekenhuis en wat zo dom nog niet van me om direct aan de pil te gaan twee weken geleden. Woensdag starten wij nl weer! Ik ga dit keer het lange protocol volgen omdat ik aardig wat deca heb gekregen, w.s. net voldoende voor deze poging dus rond 14 januari staat de punctie gepland. Volgende week woensdag stoppen met de pil, die woensdag erop de puregon erbij en dan vanaf 5 januari weer echo's.

Wat gaat dit hard hé?

Arts die we hadden was prettig. We hebben nog wel even gesproken over het aantal behandelingen die we nu hebben gehad, resulterend in niks. Ze gaf aan dat ze als zh na een zesde behandeling (met tp dan wel te verstaan) toch wel aan gaan geven dat het misschien tijd wordt om na te gaan denken over stoppen. Best heftig om dat zo te horen!

Nou ja, zover is het nog niet, op naar poging 5!

sandra, wanneer wordt je gebeld?

Geplaatst

hoi meiden

Klaartje, ik heb echt bewondering voor de mensen die aan dit programma gaan meewerken. En het doel is erg mooi. De laatste tijd zijn er wat programma´s op tv geweest waar oa.. gesproken werd over het invriezen van eicellen en eiceldonatie. Mijn man keek zijdelings mee en stoorde zich heel erg aan het verkeerde beeld dat naar voren kwam. Juist daarom al erg mooi dat jullie eventueel zo lang en uitvoerig gevolgd gaan worden. Zelf heb ik het idee dat de taboe op ivf wel wat minder geworden is, je hoort er vaker over, maar toch weten nog veel mensen totaal niet wat het inhoudt (ook op emotioneel vlak).

Hihi, of je publiciteitsgeil bent ik weet het niet, ik denk dat je graag mensen goed informeert. Zelf heb ik begin 2009 een stukje geschreven in Freya, over het hoe en waarom uitwijken naar het buitenland en in ons geval Brussel. Ik was er blij om, Brussel bood ons ineens zoveel meer tov. Nederland en ik hoopte dat mensen met dezelfde diagnose er ook iets mee konden.

Esther, ik ben benieuwd of jullie uiteindelijk besluiten om wel of niet mee te doen, hoe is jullie bezoek in het ziekenhuis verlopen?

Klaartje, nog even mijn reactie op je reactie aan Sen, ik vind het juist helemaal niet dom wat je zegt, ik ga er helemaal in mee. Fijn dat je alles zo goed weet te verwoorden hier!

liefs,

Babeth

Geplaatst

Oeh met de kop op de buis over zoiets prive's... Dapper en nuttig! Ik heb ook veel persgebeuren gedaan, maar dan uit hoofd van mijn baan. Voel ik me er prettiger bij, sterker ofzo.

Esther, wat gaat dat snel, wow! Super hoor dat het kan, dan kom je ook niet in de knoei met de houdbaarheid van de Puregon gelukkig. Tof dat je zoveel gekregen hebt hoor. Dat geeft mij ook een gerust idee, dat we hier straks ook van gebruik kunnen maken wellicht. En niet tever vooruit kijken, zover hoeft het gewoon niet te komen!

Martha, buikje iets minder pijnlijk? Vandaag weer werken?

Kus4all

Geplaatst

Wauw Esther dat ís snel ja! In ieder geval mooi op tijd om voor 16 april al een klein buikje te hebben ;-) En nu nog niet denken aan het aantal behandelingen en wanneer je zou moeten stoppen. Dat is ook altijd bespreekbaar. En als het goed is helemaal niet meer nodig want dit wordt 'm.

Geplaatst

Haha Miki, in mijn werk (de tijd dat ik nog PR deed) ben ik juist liever achter de schermen. Ik denk dat het vooral te maken heeft met het verkeerde beeld dat er volgens mij in de media geschets wordt: oudere vrouwen, gericht op carierre die nu opeens nog een kind willen en dan door middel van ivf gelijk een tweeling krijgen alsof het allemaal even niks is. Ook wil ik de 'je moet het loslaten' opmerkingen te lijf. Laten zien dat als je met een kleine camera een dag op stap gaat, je letterlijk óveral geconfronteerd wordt met kinderen, zwangeren etc. En dat als dit al vier jaar je grootste wens is, je dat niet zo even kunt negeren. Ik heb er wel minder moeite mee dan bijvoorbeeld twee jaar geleden hoor, maar negéren kun je het niet. En dat wil ik heel graag duidelijk maken. Voor dat handjevol mensen dat bij de publeike omroep naar zoiets zal kijken haha. BN'ers zullen we niet worden, 't is geen Boer zoekt vrouw ;-)

Geplaatst

hoi dames

volgens mij waren we wat tegelijk aan het typen...

Esther, het leek al weer zo snel te gaan maar nu helemaal zeg, jeetje, erg fijn! kan me voostellen dat het wel aankomt als een arts al het woord stoppen noemt maar stoppen kan altijd nog, we gaan voor deze!!!!

Geplaatst
Wij hebben ook enorm getwijfeld. Jay doet het nog niet van harte, meer omdat ik het wel wil doen. Waarom weet ik eigenlijk ook niet. Babyboom zocht ook mensen en ik er geen moment over gedacht om daaraan mee te doen. Misschien door wat ons nu is overkomen, of door de insteek die ze kiezen. En ik heb altijd wel de neiging om mijn verhaal uit te willen dragen om daar mensen mee te informeren en te helpen. Zeker als ik het idee heb dat het bestaande beeld niet correct is en het op een goede manier verteld wordt. Over ME/CVS heb ik ook meegewerkt aan radio, tv en ik heb in de Flair gestaan. Ach, misschien ben ik eigenlijk wel gewoon heel erg publiciteitsgeil hihi....

Jahaha, volgens mij ook 99.gif

Volgens mij speelt hetgeen je nu hebt meegemaakt ook absoluut een grote rol en ik snap ook wel dat daarom nu wel de behoefte hebt om dit over te dragen naar een groot publiek.

Zelf heb ik er ook wel even over nagedacht hoor, maar ik weet dat ik met zulke dingen niet eens bij Jan hoef aan te kloppen.

Daarnaast vind ik het ook wel beladen deze laatste keer en om dan met je hoofd op de tv te gaan...

Ik heb dus maar bedankt.

sig.jsp?pc=ZSzeb095&pp=ZZzerYYY

Geplaatst

Dat kan ik me levendig indenken. Wij zijn nu ook heel hoopvol, dat speelt denk ik ook mee. We hopen toch meer vreugde dan verdriet te kunnen gaan filmen.

Geplaatst

Zit op m'n werk, dus kan jullie even niet bijhouden...

Esther, wat fijn dat je al weer zo snel mag starten!!! Super!!!!

Miki, inderdaad weer aan het werk. Maar heb wel steeds buikpijn, vooral als ik een tijdje omstap. Heel vervelend.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden