Jump to content

Geen bevruchting met IVF wel met ICSI?

Recommended Posts

Posted

Hoi,

Ik heb in juni mijn 1e IVF poging gehad, ik had 23 follikels, 14 eitjes waarvan 12 mooie rijpe eitjes.

Mijn man had goed zaad 30 miljoen.

Alles was goed, maar er is geen enkele bevruchting ontstaan.

De zaadjes schijnen langs de eitjes heen te zwemmen, hoe dat komt de artsen weten het niet.

Nu mogen we verder met ICSI, de gyns zien hiermee meer kans dat er een bevruchting zal optreden.

Ik ben wel een positief denker, maar zoals net had ik het er met mijn man over, we zijn als de dood dat er weer geen bevruchting zal ontstaan en we weer een enorme klap moeten gaan verwerken. Ik hoop zo op een terugplaatsing!

Zijn er mensen die dit ook meegemaakt hebben en wel met ICSI zwanger geworden zijn?

Roossie

Posted

Allereerst wat ontzettend balen zeg. Zo'n mooie opbrengst en dan toch niet eens een terugplaatsing. Echt een doemscenario.

Wij hebben zelf vanaf het begin icsi gedaan, dus echt antwoord kan ik je niet geven. Maar het lijkt met wel zo logisch. Nu lukt het de zaadjes blijkbaar niet om het eitje binnen te dringen. Met icsi is dat verholpen. Wie weet hoeveel mooie embryo's jullie dan krijgen en hoe snel je dan zwanger bent....

Posted

Hoi Roossie,

Wat ontzettend balen en het is zeker een teleurstelling die je voor je kiezen hebt gehad, je wereld stort in elkaar!

HIer iemand die hetzelfde heeft meegemaakt. Wij werden aangemeld voor ICSI, maar doordat het zaad bij de sot-test op het randje zat qua kwaliteit/hoeveelheid, hadden we geen keuze en werd het IVF.

Van de 7 goede eicellen is er niets bevrucht, toen ik dat hoorde, kreeg ik even geen adem meer.

Er was ook geen oorzaak/reden te vinden, ja.... het lag aan het zaad.

Uiteindelijk toch ICSI gedaan, toen waren er van de 13 eicellen 7 bevruchtingen. Wij ontzettend blij. Inmiddels ben ik zwanger van 2 cryo's uit deze poging.

Het kan dus echt.... en het voordeel is bij ICSI, ze prikken de zaadcel in de eicel waardoor de kans op bevruchting veel groter is.

Want het kan heel goed dat het zaad te slap is en niet sterk genoeg is om door de eischil te prikken. Bij icsi wordt deze fase in het lab gedaan, scheelt weer!!!

Meid, ik wens je veel succes!

Groetjes

Posted

Dames bedankt voor jullie snelle reactie! :-)

@Henne, ja het klinkt heel logisch dat het met ICSI zou moeten gaan lukken, ik zeg dat ook steeds tegen mezelf, maar soms komt die angst toch naar boven en dan snak ik naar positieve verhalen.

Wat heb je al veel behandelingen achter de rug meis! Ik hoop heel erg dat de laatste ICSI gelukt is!!!

@Hey Sonja, ik ken je van het aug. forum, wist niet dat je ook met een ivf-poging geen bevruchting gehad hebt. Ik lees in je onderschrift dat je 2x ivf gehad hebt, eenmaal geen bevruchting en die andere keer?

Ik kan me je ademtekort goed voorstellen na zo'n mededeling, weet me het gesprek nog goed te herinneren. Tegen mij zei de persoon die ik aan de lijn had, toen ik vroeg hoe het kwam zei ze 'ik denk eerlijk gezegd dat het aan het zaad ligt', maar ik moest een afspraak maken voor uitleg en toen is ons verteld dat er geen enkele reden te vinden is. Onderzoek gaat 'nog' niet zover dat ze weten hoe dat komt. Eitje en zaadje moeten een of andere aantrekkingskracht tot elkaar hebben en blijkbaar ontbreekt dat.

Normaal gaan de zaadjes als een krans om het eitje heen zitten, maar dat is bij ons niet gebeurd ze zwemmen echt langs de eitjes heen.

Maar het doet me erg goed te lezen dat je met ICSI wel een bevruchting gehad hebt en nu zelfs zwanger bent!!!! :-)

Ik ben meestal ook positief ingesteld hoor, het voelt als de grootste kans ooit die we nu krijgen, eindelijk de juiste behandeling voor ons!

Liefs Roossie

Posted

Hoi Roossie

ontzettend blaen zeg, hier reken je natuurlijk totaal niet op!!!!! ik kan me voorstellen dat dat probleem opgelost is met icsi. logisch dat je het wel spannend vind!

alvast heel veel succes gewenst voor jullie volgende poging.

liefs

Babeth

Posted

Hoi Roossie,

Wij hadden het de eerste ivf poging was er maar 1 bevrucht terwijl alles tip top in orde was en ze het ook gek vonden dat de rest niet bevrucht was.Nu icsi gedaan en waren er 6 van de 12 bevrucht.

Mijn vriendin had haar eerste ivf poging 23 eitjes en er was er geen 1 bevrucht.2de keer icsi geloof 18 eitjes en allemaal bevrucht!!

Dus het komt vast en zeker helemaal goed als ze icsi gaan doen bij jullie!!

Liefs xx

Posted

Roosie,

Ik denk dat dit dan een verstandige keuze is om nu een

icsibehandeling te doen.

Bij ivf moet de natuur toch nog iets zelf doen en bij icsi

wordt een stapje verder geholpen door de zaadcel in

de eicel te brengen.

Maar garantie kun je helaas nooit krijgen, maar ik denk wel

dat jullie hierdoor meer kans hebben.

Ik wens je veel succes toe, maar we spreken elkaar ook wel

in het november topic, dus ik hou je in de gaten, hahahha.

Hermien

Posted

@bianca1, ik ken je van het augustus topic, heerlijk hoor die verhalen over de geslaagde bevruchtingen na een ivf poging zonder tp. Doet me echt goed! Geeft me toch weer hoop als je dat dan zo leest.

@Hermien, ja hou me maar in de gaten ;-)

Het is ook de beste oplossing ICSI, garantie kan niemand ons geven idd. Het klinkt logisch dat het zo op deze manier wel moet gaan lukken, zelfs de gyns zien een grote kans, maar het is zo onwijs spannend!!! Ben nu in de eerste plaats blij met een bevruchting, dan de rest.......

Tijdens de ivf-poging dacht ik eerst groots, had per slot van rekening 23 follikels, dacht nou stuk of 10, later werd het 5 bevruchtingen dat zou toch mooi zijn. Later dacht ik al oh als er in ieder geval maar eentje bevrucht is!!! Helemaal niet bij stilgestaan dat er ook helemaal geen bevruchting kan zijn............Dat was een zware klap, voelde me leeg, beurse eierstokken en gelijk stoppen met de medicatie......ik was blij dat ik weer ongi was.

Bedankt dames voor de reacties!

Posted

Hoi,

Hier ook de eerste IVF 12 eicellen gevonden waarvan 8 bevrucht. Uiteindelijk twee B-kwaliteit embryo's teruggeplaatst gekregen, maar helaas geen zwangerschap en geen cryo's dus door naar poging 2.

Poging 2: 5 eicellen, maar geen bevruchting. Wat val je dan in een zwart gat zeg! En probeer dan nog maar eens weer positief te worden, pfff moeilijk.

Nu is bij ons ook besloten dat we de laatste vergoede poging ICSI mogen doen. Als het goed is mogen we ons over een week weer aanmelden.

Eind oktober zullen dan de follikelmetingen weer plaatsvinden.

Super spannend allemaal!

Toch fijn om positieve verhalen te lezen.

Posted

@Sanne, dat is ook snel gegaan 8 bevrucht en uiteindelijk niets over, afval race kan ineens hard gaan hé.

En dan 2e poging de zware klap!

Succes volgende week met je aanmelding voor ICSI, ik hoop heel erg dat het deze poging wel gaat lukken! Ik heb 11 okt. een gesprek, hopelijk mag ik gelijk starten en dan lopen we een beetje gelijk op, kunnen we elkaars handje vasthouden.

Liefs Roossie

Posted
@Sanne, dat is ook snel gegaan 8 bevrucht en uiteindelijk niets over, afval race kan ineens hard gaan hé.

En dan 2e poging de zware klap!

Succes volgende week met je aanmelding voor ICSI, ik hoop heel erg dat het deze poging wel gaat lukken! Ik heb 11 okt. een gesprek, hopelijk mag ik gelijk starten en dan lopen we een beetje gelijk op, kunnen we elkaars handje vasthouden.

Liefs Roossie

Ja dat is echt een zware klap, je weet het helaas zelf maar al te goed!

Moeilijk om dan positief te blijven hé? Het enige waardoor ik nu positief ben is omdat we ICSI gaan doen.

Het zou leuk zijn als we straks ongeveer gelijk oplopen. Welk ziekenhuis zit je? Ik in het Radboud te Nijmegen.

Als er een plekje is begin ik in oktober weer met spuiten en zal ongeveer eind okt begin nov de behandeling plaatsvinden.

We gaan heel hard duimen dat het met ICSI wel lukt voor ons!!

Posted

Heej Roossie,

Hier niet hetzelfde. Ze hebben de moeite niet genomen om IVF te proberen. Meteen ICSI. 3 van de 3 bevrucht!

Heel veel succes :)

Liefs Elke

Posted

@Sanne de duimen draaien al!!!:goodluck1:

Ah het mooie Nijmegen, ben er in de buurt opgegroeid.

Ik ben nu onder behandeling van het UMCU, was eerst via een ander ziekenhuis onder behandeling alleen punctie was in UMC. Nu met ICSI moeten we helemaal over op UMC, kwam ook rauw op ons dag dat we ineens afscheid moesten nemen na al die jaren van dat ziekenhuis.

Maar we gaan ervoor, ICSI wordt het voor ons!!!!

Liefs Roossie

Posted

@Danja, wel goed dat ze dan gelijk doorgingen voor ICSI toch? Anders misschien weggegooide kans?

Super dat je een dochter hebt gekregen, op naar een brusje, je hebt al bijna een afspraak! Succes alvast!

Liefs Roossie

Posted
@Danja, wel goed dat ze dan gelijk doorgingen voor ICSI toch? Anders misschien weggegooide kans?

Super dat je een dochter hebt gekregen, op naar een brusje, je hebt al bijna een afspraak! Succes alvast!

Liefs Roossie

Ja, absoluut een goede beslissing! Daardoor heb ik nu een prachtige dochter :D

Dank je voor je succes wens.

Liefs Elke

Posted

Hoi Roossie

Ik neem aan dat je kansen aanzienlijk zullen verhogen met ICSI.

Zoals al eerder gezegd, worden de zaadcellen natuurlijk gelijk in de eicellen gebracht.

Ik wens je iig heel veel succes met deze behandeling.

Groetjes

Daniella

Posted

Hoi Roossie,

Hier ook iemand waarbij de IVF hele slechte reslutaten gaf..

Wij hadden bij de 1e IVF 15 eicellen en ook het zaad was van IVF kwaliteit dus we hadden geen keus en het werd dus IVF (er was bij ons twijfel of het zaad goed genoeg zou zijn dus het werd aan het moment van de punctie overgelaten hoe goed het zaad zou zijn en of het IVF of ICSI zou worden) Van de 15 waren er 4 bevrucht waarvan er 3 van slechte kwaliteit en 1 zeer matige. Geen cryo's en ook geen zwangerschap.

Toen we dit hoorde zakte de moed in onze schoenen en hadden we het gevoel dat het nooit goed zou komen als de eitjes en zaadjes elkaar niet eens een een schaaltje konden vinden!!

De 2e poging hadden we afgesproken dat we in ieder geval ICSI zouden doen maar ook een deel IVF (daar waren wij zeer op tegen maar het ziekenhuis wilde dat per se). Ik had weer 15 eicellen waarvan er 10 mijn ICSI zijn behandeld en 5 IVF. Van de 10 ICSI waren er 8 bevrucht en van zeer goede kwaliteit en van de IVF 2 bevruchtingen. Later is gebleken dat er nog 1 van de IVF ook niet goed was doorgedeeld. Uit deze poging is de verse poging helaas mislukt maar we hadden nog wel 6 cryo's van goede kwaliteit. En uit de 1e cryo poging volledig in natuurlijke cyclus ben ik nu ruim 9 weken zwanger!!!

Meid geef alsjeblieft de moed niet op want het kan zeer zeker veeeel betere resultaten geven en je ziet ook hier een zwangere :-D. Ik ga duimen dat jullie ICSI poging afgesloten wordt met een hele mooie zwangerschap!!

Veel liefs,

Toobee

Posted

Dag Roossie

Ik heb inmiddels 1 ivf en 1 icsi poging achter de rug en vind het ook moeilijk om positief te blijven. Bij de ivf waren er 18 geschikte eicellen gevonden (20 gevonden, maar 2 overrijp), maar er was maar 1 embryo ontstaan. Dat was toen een grote domper. We kregen het een uur voor de terugplaatsing te horen en toen kon ik helemaal niet meer blij zijn met de terugplaatsing. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat als er helemaal geen embryo's ontstaan het helemaal moeilijk moet zijn!

Doordat er zo weinig bevruchtingen waren, mochten we de keer erna icsi doen. Minder grote dosis hormonen, want ik zat bij de ivf tegen overstimulatie aan. Nu 7 eitjes gevonden en weer maar 1 embryo. Een iets minder grote domper dan bij de ivf, maar toch vond ik het erg moeilijk. We zouden ivf doen om juist meer embryo's te krijgen. Gelukkig konden ze de oorzaak wel vertellen: er waren deze keer 5 onrijpe eitjes, die waren dus niet geschikt voor bevruchting. De eiblaasjes waren erg verschillend van grootte bij de punctie. Van de 2 overige was er dus 1 bevrucht, ik geloof dat dat normaal is. Vijftig procent.

Maar van beide embryo's niet zwanger geraakt, ondanks dat ze beide van goede kwaliteit waren.

Nu hebben we een hoognodige pauze ingelast. Daarna wil ik nog een keer icsi proberen om te zien of ik dan meer rijpe eicellen kan krijgen en daardoor meer embryo's.

Ik hoop dat icsi voor jullie de oplossing gaat zijn!

Sterkte, Yonne

Posted

Oja, ik vond het ergens ook wel fijn dat er (naast mijn pcos) een oorzaak werd gevonden voor het feit dat ik na allerlei behandelingen nog steeds niet zwanger ben. Nou ja, oorzaak, waarom er zo weinig bevruchtingen waren is niet bekend, maar het lijkt er nu dus wel op dat er in dat gedeelte van het hele proces wat mis gaat.

Heb jij dat naast het grote verdriet ook? Dat je ergens blij bent dat je weer iets meer weet?

Na 2 mislukte terugplaatsingen vraag ik me nu wel af of de innesteling wel ooit gaat plaatsvinden. Maar misschien is dat gewoon mijn ongeduld en is 2 terugplaatsingen zonder zwangerschap nog heel normaal.

Yonne

Posted

Hoi Roossie, volgens mij ook al tegen gekomen bij de aug thread. Wij hebben vanaf de start al ICSI waar bij de 1e poging er 3 zijn bevrucht, helaas was er bij ons geen terugplaatsing want 1 is kapot gegaan en 2 zijn gestopt met delen. Dat schijnt bij 3 � % van de gevallen voor te komen en tja daar bereid je je niet echt op voor. Dit behoort, net als geen bevruchting bij IVF, tot de categorie pech. Bij die overige gevallen gaat het wel goed, kan natuurlijk niets zeggen over de kwaliteit van de emmies.

Ook wij houden hoop dat we bij ICSI 2 wel een TP zullen hebben. Helaas schijnen we eerst alle mogelijk obstakels/complicaties voor uberhaupt een punctie kan plaatsvinden af te werken. 15 september voor ons D-day om te zien of mijn ego-tripper van een follikelcyste is gesprongen of juist gegroeid.

Heel veel succes met je ICSI poging.

Posted

Hallo,

Zelf heb ik dit ook meegemaakt.

1e keer IVF, hier zijn 5 eitjes gevonden uit 12 folikels en zijn er 4 goed bevrucht.

2e keer IVF, 8 folikels aangeprikt, en hier zaten 6 eitjes in. Dus verwacht je wel weer dat er tenminste 1 bevrucht raakt.

Maar helaas het mocht niet zo zijn, helemaal niets raakte bevrucht. Terwijl alles er goed uit zag, later is er nog lab onderzoek geweest en ook hier is niets uit gekomen. De arts zei dat ze gewoon niet weten waar dit aan lag. 1 eitje was iets groter dan de rest, maar ook dat was niet het probleem.

Nu is voor de derde poging ICSI aangeraden, dus da gaan we nu doen.

De accupnucturiste zei tegen mij, dat er geen bevruchting opgetreden is zonder oorzaak kan ook te maken hebben met een probleem in het ziekenhuis, zoals dat er een bacterie erbij is gekomen.

Als dit waar is wat zij zegt, dan zal een ziekenhuis dat natuurlijk nooit erkennen.

Groetjes Lottepot

Posted

Gisteren had ik al een heel verhaal getypt, maar toen was het forum offline, kon niets plaatsen.

Gelukkig had ik eerst alles in kladblok geschreven, dus mijn verhaal heb ik nog! :-)

@Daniella dankje!!!

@Sylvie wat super dat het bij je vriendin twee keer gelukt is!

@toobee, bedankt voor je verhaal! Ik herken je reactie helemaal, dat gevoel van tjee als de eitjes en zaadjes elkaar niet eens kunnen vinden in een schaaltje! Ik dacht ook van hoe kan dat nou dat zij niet met elkaar matchen terwijl mijn man ik wel zo goed matchen! Maar ik heb nu weer goede moed hoor voor ICSI, al met vlagen angst dat het weer niet gaat lukken, maar na jou mooie verhaal van je zwangerschap geeft me toch ook weer moed net als alle andere positieve verhalen, super!!! En succes met je zwangerschap, geniet ervan!!!

@Yonne, jemig 18 eicellen en dan maar 1 embryo over, kan me voorstellen dat het dan een flinke domper is en dan ook niet zwanger.

Ik ga net als jij met ICSI minder prikken omdat ik 23 follikels had, ik ga van 200 naar 150 eenheden. Wat naar zeg dat de meeste eitjes onrijp waren en 1 embryo over.

Hopelijk gaat het met jullie laatste ICSI echt lukken!!!

Ja ik had hetzelfde, het is heel dubbel het gevoel, ene kant de enorme domper van dat er totaal geen bevruchting heeft plaats gevonden, maar aan de andere kant weten we nu eindelijk na ruim 4 jaren waar het probleem ligt niet wat het is, maar wel waar het zit. En ik was zo blij te horen dat de kwaliteit van mijn eitjes goed zijn, ik dacht misschien heeft het met mijn leeftijd te maken (ben 39 jaar) maar ik schijn nog jonge eierstokken te hebben en ook dat ik er nog zoveel kan aanmaken. Daar houden wij ons erg aan vast en we krijgen nu ook eindelijk de juiste behandeling om zwanger te kunnen worden. En je ongeduld is begrijpelijk, we wachten al zo lang!!!

Ik lees in je onderschrift dat je ook ruim 4 jaar bezig bent! Wat de innesteling betreft, daar zou het aan kunnen liggen. Misschien een idee om er acupunctuur bij te doen met chinese kruiden? Ik doe dat er ook naast en vind dat erg fijn, het helpt ook bij het innestelen en ze geeft voedingstips. zo is bijv. je miltenergie erg belangrijk om het vruchtje vast te houden en om die op peil te houden kun je het beste geen zuivel, rauwkost en koud eten en drinken nemen. Kijk maar wat je prettig vind. Wanneer ga je weer starten?

@Dublin jou verhaal is helaas weggevallen, maar ik ken je wel van een ander topic.

@Lottepot, tjee wat raar dat je bij je 1e ivf zulke mooie bevruchtingen hebt gehad en bij de 2e poging helemaal geen!

Had je uit je eerste poging geen cryo's?

Of het een bacterie is, nee dat zullen ze in het ziekenhuis nooit erkennen.

Hopelijk gaat het met ICSI lukken! Ik zie dat je ook in oktober start, gaan we gelijk op, ik heb op 11 okt. mijn gesprek met prikschema.

Liefs Roossie

Posted

Wij hebben gisteren ook de punctie gehad bij Geertgen. Omdat de kwaliteit van het zaad van mijn man erg varieert was afgesproken om bij de eerste keer de eerste 5 eicellen dmv icsi te laten doen en de rest IVF.

Zo net zijn we dus gebeld geworden door het ziekenhuis in Genk. Ze hadden 7 eicellen. 5 zijn er bevrucht dmv icsi. De andere 2 die via IVF gingen dus niet..... Ben toch heel erg blij dat ze dus meteen icsi gedaan hebben.

Posted

Hallo Roossie

We weten nog niet wanneer we weer gaan beginnen. Waarschijnlijk dit jaar niet meer. Mijn gevoel verandert sterk op dit moment en om de paar dagen. Op dit moment vraag ik me af of het toch niet het beste is om maar helemaal te stoppen. Weer energie krijgen, leuke dingen gaan doen, meer genieten en weer een leuke relatie krijgen. Niet dat we het nu helemaal niet leuk hebben, maar alle spanningen gaan ons niet in de koude kleren zitten en heeft dus ook effect op onze relatie. Gelukkig heb ik nog steeds het idee dat we het wel overleven.

Zo dubbel allemaal. Heb er zo schoon genoeg van, maar tegelijkertijd voel ik verdriet en jaloezie als ik zwangeren of mensen met kinderen zie. Ik wacht dus maar af hoe de komende maanden zullen zijn en ga dan pas iets beslissen.

Wat fijn voor je dat je eitjes nog goed van kwaliteit zijn! Geeft dat tenminste geen extra spanning em druk erbij. Ik vond het een extra domper dat wij maar 1 embryo hadden, omdat het bij mij altijd de moeilijkheid was om niet te veel follikels te krijgen. Ik heb een afgebroken ivf gehad, omdat ik 60 follikels had. Toch spoot ik maar 150. De keer erna 90 gespoten, nog tegen overstimulatie aan en de icsi was met 82. Tja, en toen dus ongelijke grootte van follikels. Daar wil ik meer van weten tijdens het evaluatiegesprek. Wat adviseren ze voor een eventueel volgende keer?

Ik had ook bedacht dat ik misschien maar acupunctuur erbij moest doen. Met name om rustiger te blijven. Was behoorlijk gespannen de laatste keer. Heb de nacht voor de terugplaatsing nauwelijk geslapen, zo gespannen was ik voor het telefoontje over of er terugplaatsing zou plaatsvinden en hoeveel embryo's er ontstaan waren. Maar als het ook kan helpen voor de innestelling, dan is het helemaal goed om te doen.

Vandaag nog precies een maand wachten voor jou.

Groetjes, Yonne