Jump to content

2 embryo's terug plaatsen, zwanger van 1 of 2?

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Binnenkort beginnen wij met ivf. Wij willen eigenlijk 2 embryo's laten terugplaatsen omdat we dan de kans vergroten op tenminste 1. Nou vraag ik me af hoeveel mensen er zijn die er 2 hebben laten terugplaatsen en zwanger werden van 1 en hoeveel zwanger werden van 2.

Graag jullie reacties!

groet,

Jeanine

Posted

Nog een andere optie, waarop de kans gelukkig niet groot is, maar waar wij nooit bij hadden stilgestaan: Twee embryootjes terugplaatsen en zwanger van drie. Één van de twee was nog gesplitst tot tweeling. Absoluut geen spijt van onze beslissing destijds, maar weeg goed de risico's van een meerlingzwangerschap af tegen de ietsje grotere slagingskans bij twee emmies....en heel veel succes straks met de IVF!

Posted

Allebei mijn zwangerschappen zijn ontstaan na tp van 2 emmy´s en beide keren zwanger van 1, bij de 3e behandeling in aug. hadden we er 1 terug laten plaatsen en was ik ook zwanger geworden, maar helaas liep dit uit op een vroege miskraam.

Posted

Hoi

Ik heb 3 toppers teruggekregen 1x13cellig, 2x8cellig op dag 3 en 1tje heeft het gered!!! Nu een blije baby van 5,5 maand die inmiddels bijna klem ligt in de reiswieg van de kinderwagen. Ik denk zelf dat het de 13-cellige is geweest, groeide toen al hard en nu nog steeds als kool :-) Maar dat is maar een idee hoor, we zullen het nooit weten wie van de drie het was.

Groetjes

Noor

Posted

Janine,

Ik weet niet of je het nog aan kan passen. Maar als je er een enquête van maakt komt alles mooi in een overzicht te staan.

Kijk maar eens of dit lukt.

Posted

tja, ik ben niet zo handig in al die programma's, vandaar dat ik het als vraag heb gesteld.

Ik zie er toch wel al veel die gewoon één babytje krijgen na terugplaatsing van 2. Twee zijn ook welkom hoor, maar ik wilde even een 'kansberekening' maken. 3 zou wel heel veel worden hoor! Maar dat is natuurlijk maar een super-mega-kleine kans!

Misschien kan iemand anders een nieuw topic maken met de enquete met dezelfde vraag?

Maar vast dank voor al jullie reacties!

groet,

Jeanine

Posted

Ik heb een hele tijd geleden 2 emmy's terug laten plaatsen....was toen wel even zwanger maar werd een (vroege) miskraam, weet niet of ik toen van 1 of 2 zwanger was.

Vorig jaar weer 2 terug laten plaatsen....dacht toen niet zwanger te zijn maar uiteindelijk toch wel zwanger...eventjes van 2 maar de ene is toch weer in een vroege miskraam geeïndigd. De ander is blijven zitten en is nu een hele gezonde baby van alweer 6 maanden!

Posted

hallo

bij de eerste icsi poging 2 tp en helaas geen blijven zitten

bij de tweede icsi poging 2 tp en 1 zoon gekregen

bij de derde icsi poging 2 tp en tweeling boys gekregen

succes

Posted

Hoi Jeanine

bij onze eerste behandeling 1x een verse tp en 1x 2 cryo´s: geen zwangerschap

Bij onze 2de behandeling een tp van 2 verse: zwanger van een een-eiige tweeling, een embryo was zich na de tp in de baarmoeder gaan doordelen tot onze prachtige engelenkindjes (vergelijkbaar als bij Miepie), bij ons zijn de jongens helaas vanwege een vroeggeboorte overleden!

De daarop volgende behandeling een verse tp van 1: geen zwangerschap, aansluitend tp van 1 cryo: zwanger maar vroege mk.

Laatste behandeling: tp van 2 en zwanger van een mooi wondertje.

ik wens je veel succes met je besluit en de behandeling!!!

groetjes

Babeth

Posted

De enquete moet idd bestaan, het is mij (nog) niet gelukt deze terug te vinden.

Hier 2 teruggeplaatst, zwanger van 1 mannetje (die hier nu op mijn schoot zit mee te kijken).

Posted

Heee,

Wij hebben ook 2 embryotjes terug laten plaatsen...ik was ook zwanger van een drieling. Op 2 hadden we gerekend, maar toen de echoscopiste zei dat ze er 3 zag, werden we toch even stil...

Liefs Anne

Posted

2 teruggeplaatst, nu zwanger van 1.

Bij mij zeiden ze dat ze er elke keer maar 1 wilden terugplaatsen, maar ze vriezen ze wel in per 2 (kosten-efficientie). Daarom zeiden wij dat we, als er dan 2 goed zouden ontdooien, we ze allebei terug wilden laten plaatsen (de gedachte dat je dan een goeie embryo zou 'weggooien' kon ik niet verteren). Het verhaal was dat er meestal niet 2 goed ontdooien. Nou, dan zaten wij aan de goede kant van de statistiek: van de 4 rietjes met steeds 2 embryo's, waren er 3 waarvan beide embryo's goed ontdooiden. En 1 waarbij er maar 1 goed ontdooide. Desondanks bleef er dus steeds niets zitten, tot de allerlaatste keer en toen dus ook maar 1 van beide. Vind ik eerlijk gezegd nog steeds wel een beetje teleurstellend, ik had bij de eerste echo echt gedacht: dat is of fout, of een tweeling. En was een beetje van mijn apropos toen het wel goed was, maar met eentje. (Nu trouwens toch ook wel fijne gedachte: twee tegelijk, tjonge, dat is ook wel veel). Overigens: misschien hangt het ook nog van de oorzaak van de onvruchtbaarheid af, bij endometriose is het bekend dat na terugplaatsing minder mebryo's blijven zitten.

Posted

Hallo allemaal,

Dank voor jullie reacties. Pfff. 3 zou wel erg veel zijn! Maar dat zijn waarschijnlijk de echte uitzonderingen. En misschien zitten daar eeneiige tweelingen ook in de familie? Of werkt dat niet met erfelijkheid meestal?

Maar het gros van de reacties hier heeft twee laten terugplaatsen en uiteindelijk zwanger van één. Ik denk dat wij de gok daarop gaan nemen. 1 is prima, 2 zijn ook welkom. Ik heb toch het idee dat dat de kansen vergroot. Maar ik me Cato erg voorstellen dat je dan toch stiekem hoopt op twee als je dan eenmaal zwanger bent.

Meiske, jullie hebben wel veel meegemaakt zeg! Wat een vreselijk verhaal. Dat is natuurlijk ook weer een risico van twee terugplaatsen.

Moeilijk allemaal!

groet en allemaal veel succes!

Jeanine

Posted

Hoi Janine,

ja het verliezen van je kind(eren) is inderdaad het meest erge wat je kan overkomen,ik kan niet anders zeggen.

ik wil even reageren op het erfelijkheidsstukje mbt meerlingen.

Eeneiige tweelingenis niet erfelijk bepaald, uit de statisitieken is gebleken dat 1:1000 zwangerschappen een een-eiige tweeling betreft. Twee-eiige tweelingen is wel erfelijk maar dan is het weer alleen van toepassing op spontane zwangerschappen.

En inderdaad, een meerling zwangerschap heeft als een van de grotere risico´s een vroeggeboorte, gelukkig gaat het vaker goed als mis maar toch!!!

Het is moeilijk hoor, wij hadden na het verlies van onze jongens besloten om er in de toekomst echt steeds maximaal 1 terug te laten plaatsen, de jongens zijn dan ook wel ontstaan uit eentje maar de kans dat dat nogmaals zou gebeuren zou erg klein zijn. Maar toen we in DD in behandeling waren kwamen we erachter dat zij een ander beleid hebben: zij pikken op dag 1 na de punctie de hoeveelheid emmies eruit die je wil laten terugplaatsten en de rest wordt (mits ze er normaal uitzien) direct ingevoren. Als wij dan zouden gaan voor de tp van 1 en deze ene zou op dg 2 stoppen met delen dan zou er dus geen tp zijn. Omdat wij in Brussel iedere keer wel emmies hadden die op dag 2 of 3 afvielen vonden we het ook een risico om in DD voor de tp van 1 te gaan. Daarom na overleg toch besloten om er 2 terug te laten plaatsen, volgens onze arts was de kans in ons geval (leeftijd etc) de kans dat er een zwangerschap zou ontstaan 25% en de kans dat ze beiden zouden innestelen werd op 10 a 15% geschat. Het was een moeilijke keuze maar toch op dag 2 werden er 2 teruggeplaatst (dag 0 was dag van punctie).

Toen ik eenmaal zwanger bleek te zijn en mijn "kwaaltjes" sterker waren als bij de jongens kneep ik hem wel moet ik zeggen maar goed, het is voor ons "perfect" uitgevallen.

Je mag uiteraard hopen op 2 maar als je maar niet ervanuit gaat en dan teleurgesteld bent.

Ik kan me nog herinneren van de enquete die er destijds was dat van alle dames die zwanger waren geworden na een tp van 2 er in 25% sprake was van een tweeling.

veel succes!!!!

Posted

goh lees dus toch dat er bij veel vrouwen van de 2 maar 1tje overbleef....

ik weet eignelijk nog niet wat ik zou doen, maar mijn voorkeur gaat uit na 2!

Dit hebben ze liever niet maarja, liever 2 dan geen !!??

Anne2, heeft de 3e het niet gered?

Meiske, wat erg voor je van je 2 boys....

Posted

Meiske, ik snap dat dat een vreselijk moeilijke keuze moet zijn geweest. Ik ben blij voor je dat jullie weer zwanger zijn geworden.

Ik zou in principe gewoon één kindje erbij willen. Het is dus niet dat ik twee embryo´s terug wil zetten omdat ik perse een tweeling wil. Maar als er twee komen vind ik het ook prima. Hoe druk het ook zal zijn met onze kleine man daar nog bij! Maar ik wil gewoon zoveel mogelijk kans per keer hebben. Dit is voor mij echt de laatste keer dat ik dit hele traject inga. Dus in deze rondes worden het 2, 1 of geen kindje. En daar houdt het dan ook op. Een teleurstelling zal het nooit zijn als het er één is. Ik zal harstikke, mega blij zijn dat het ons nog een keer mag lukken dan. 0 zou ik wel een teleurstelling vinden.

Ik heb dinsdag mijn laatste iui en als het goed is mogen we twee weken later gelijk door voor de eerste ivf. Ik hoop het! Ik geloof daar toch veel meer in. Toch al een klaar embryo´tje dat ze terug zetten. En blijkbaar is mijn baarmoeder wel een goede nestelplek, want mijn zoon heeft daar toch maar mooi bijna 42 weken in liggen woelen. Ik het het vermoeden dat bij ons gewoon de kansen té klein zijn met slecht groeiende eitjes en héle slechte zwemmers. En hoe dan ook omzeil je dat met ivf.

groet,

Jeanine

Posted

Ik had geen keuze of ik er één of twee teruggeplaatst kreeg. Dit hing gewoon af van de kwaliteit van de embryo. Ik zat zelf ook een beetje met de vraag, eentje of twee. Want helemaal opnieuw met een behandeling beginnen zag ik echt niet zitten (ook al zou ik me er wel weer door wurmen eenmaal het zover zou zijn). De fertiliteitsarts vertelde me (Wilrijk, België) dat een 7 of 8 cellige een tp van maar 1 zijn, en alles eronder zouden een tp van 2 zijn. Van dit nieuws moest ik even heel balen, want de vorige tp had ik eentje van 8 cellen en dat leverde niks op.

Maar ik had dus een 5 en 6 cellige en er is dus wel degelijk eentje blijven plakken! Toch al 8 weken ver intussen.

groetjes,

E.

Posted

Waauw! Van harte! Ik weet het ook nog niet zeker. Ze zei een tijdje geleden dat ze het liever niet hebben, maar toen ik vroeg of ik zélf de keuze mag maken zei ze: tja, liever niet, maar overal valt over te praten. Dus ik ga er stiekem vanuit dat we hier nog eens over praten. En ik wil er dan ook echt twee.

groet,

Jeanine