Jump to content

Tot hoeveel weken zwangerschap Utrogestan gebruike

Hoe lang gebruik je Utrogestan tijdens zwangersch?  

59 members have voted

1. 1. Hoe lang gebruik je Utrogestan tijdens zwangersch?

• Stoppen zodra je positief getest hebt
      23
    • Korter dan 10 weken
      15
    • Langer dan 10 weken
      22

Recommended Posts

Posted

Ik word er een klein beetje onzeker van om verschillende verhalen te lezen.

Nu is mijn vraag:

Als je zwanger bent, tot hoeveel weken moet jij de Utrogestan bolletjes gebruiken?

Ik mocht stoppen toen ik een positieve test had.

Echter had de assistente aan mij doorgegeven dat ik tot aan de eerste echo de bollen moest blijven gebruiken.

Posted

]Leids Universitair Medisch Centrum zegt:

Progestan/Utrogestan gebruikt u tot de eerste echo ongeveer 5 weken na de punctie.

Posted

Het voorschrift was 14 dagen na de punctie stoppen. Ik heb korter dan tien weken gestemd omdat ik zelf langer door ben gegaan. Tot zes weken de voorgeschreven 2x2 bolletjes (is ook al minder dan meeste ziekenhuizen), daarna afgebouwd naar 1x2. Met een week of acht kreeg ik een bloedinkje waarvan ik dacht dat het door de utro kwam en toen ben ik er helemaal mee gestopt. Geloof niet dat het daar uiteindelijk door mis is gegaan.

Posted

Hoi wish in Brussel moest ik ze tot 10 weken gebruiken, vanuit DD was het mij niet duidelijk en heb toen t.m 10 weken 600mg per dag gebruikt en in week 11 en 12 afgebouwd naar 0. Maak je niet te druk dat je ze te Lang gebruikt; het is een lichaamseigen hormone dat de geheleczwangerschap aanwezig is . Liefs Babeth

Posted

Maak mezelf eerder te druk dat ik het nu niet lang genoeg gebruik.

Moet vertrouwen hebben in de gyn en in mijn lichaam.

Maar doordat er zo veel verschillende dingen worden voorgeschreven wordt dit het niet makkelijker op.....

Posted

14 dagen en daarna stoppen ook bij een zw. Lees hier ook verschillende verhalen maar in principe neemt hè lichaam de aanmaak over Wish. Laat je niet gek maken.

Posted

Hi Wish,

In het Radboud mag je stoppen na je officiele testdatum omdat je lichaam de aanmaak van progrestron dan overneemt. Ik was echt super blij om te stoppen met die bollen, want ik vond ze maar ellendig.

Posted

Ik las dan weer ergens in ons uitgerekend topic (he Wish) dat het lichaam pas de progesteron volledig overneemt eenmaal de placenta is aangemaakt en dit doet, en dat zou rond 12 weken zijn.

Zelf kreeg ik te horen van m'n gyn dat ik ze tot de eerste echo moest doornemen, maar toen ik de echo had, zei hij dan weer dat ik alles moest uitnemen wat ik nog had, nog een heel doosje. 3x1bolletje (van 200mg dacht ik). Ik ben het ook grondig beu hoor en wilde eigenlijk stoppen, maar nu ik dat gelezen heb ga ik toch wel door met 2x1bolletje per dag tot ik 12 weken ben denk ik.

Maar er zit wel waarheid in, dat je moet doen waar je je goed bij voelt.

Posted

http://www.lumc.nl/home/0001/12556/19997/805270037152715#n12

4.4.4 Progestan/Utrogestan

Lees voor

De dag ná het verzamelen van de eicellen is bekend of er bevruchting heeft plaatsgevonden. Hierover bellen wij u. Zijn er eicellen bevrucht, dan begint u met het medicijn Progestan/Utrogestan, dit is een progesteron bevattend preparaat. Het hormoon progesteron maakt u gewoonlijk zelf ook en dient om het baarmoederslijmvlies, waarin de innesteling plaats moet vinden, in de juiste conditie te brengen en te houden. U krijgt dit medicijn omdat uw eigen hormoonproductie is stilgelegd door de Synarel of de Decapeptyl en u daardoor zelf soms nog te weinig van dit hormoon maakt.

De Progestan/Utrogestan capsules werken bij een IVF/ICSI-behandeling het beste als ze in de schede (vaginaal) worden ingebracht (in de bijsluiter staat het anders!).

U brengt drie maal daags twee capsules in de schede ( 's ochtends, 's middags en voor het slapen gaan). U gaat door met Progestan/Utrogestan tot u nadere instructies van ons krijgt. Progestan/Utrogestan mag in de koelkast, maar dit hoeft niet: als u het maar onder de 25°C bewaart.

Een nadeel van Progestan/Utrogestan is dat u tijdens het gebruik ervan afscheiding krijgt, dat is geheel normaal zolang er geen jeuk of irritatie bij ontstaat.

Ook kan het een "zwangerschapsgevoel" nabootsen, dit kan verwarrend zijn!

Posted

Ik heb ze na de punctie volgens mij maar 10 dagen gebruikt. En bij mij is het ook allemaal goed gegaan,

Ik weet dat het beleid hierover overal anders is maar heb vertrouwen in het ziekenhuis. Heel moeilijk want ik twijfelde ook heel erg door alle verhalen maar ben toch gestopt.

Posted

hoi, ik kan me je onzekerheid voorstellen, heb ik ook gehad.

In principe verzorgt het 'gele lichaam', wat over is gebleven van de follikel na de punctie, de productie van progestan. Daarom kun je, ook in principe, stoppen na de 1e echo. Dan zijn de deca etc wel uit je lichaam verdwenen. Na 12 weken neemt de placenta de productie over.

Maar het schijnt te zijn dat héél soms die gele lichaampjes niet goed werken, waardoor je te weinig produceert. En soms kan het ook zijn dat door de punctie het follikel zo is beschadigd, dat ie niet goed produceert. Dat kan dan natuurlijk de oorzaak zijn van een miskraam. Daarom schrijven sommige ziekenhuizen voor de zekerheid de bolletjes voor tm 12 weken. Het hangt een beetje van je ziekenhuis af hoe ze hier mee omgaan.

Wijzer wordt je daar natuurlijk niet van... als jij vaker vroege miskramen hebt gehad of geen goede innesteling, dan zou je nu kunnen vragen of ze met een bloedtest je progestan gehalte meten. Ik weet alleen niet of ze dan alleen je eigen progestan aanmaak meten, of dat dan ook de hormonen van de bolletjes meetellen. In dat laatste geval heb je er natuurlijk nog niks aan...

Posted

Hi!

Normaal gesproken hanteert het azm tot 7 weken zwangerschap, maar ze gaan volgens mij ook wel eens langer door. Mocht ik zwanger zijn van deze cryo, dan moet ik overleggen met de arts hoe langnik door moet gaan.

Bolletjes zijn niet fijn, maar ach: alles voor het goede doel, toch!?

Posted

Ik moest doorgaan tot de test, zwanger, dus gestopt, 3 dagen later een vroege MK.

Bij de tweede IVF, weer zwanger, heb ik de bolletjes daarom nog 1,5 week langer doorgebruikt en in die 1,5 week afgebouwd. Dat voelde voor mij beter.

Maar ziekenhuizen zullen niet adviseren om na de test te stoppen als dat daadwerkelijk in minder zwangerschappen zou resulteren denk ik.

Succes Wish! Die eerste periode is zooo spannend. Hopelijk snel weer een geruststellende echo.

(trouwens, utrogestan gebruik is bij een Cryo sowieso anders, waarschijnlijk, zoals yola uitlegt, doordat er dan geen follikels zijn geweest).

Posted

Judith dan heb jij waarschijnlijk pregnyl gehad na de tp? In Voorburg krijg je pregnyl tenzij er risico is voor overstimulatie. Dan krijg je de bolletjes.

Posted

Ik Heb het ook maar een dag of acht tot tien hoeven gebruiken, weet het niet precies meer, maar in ieder geval nog voor de testdatum.

Paar dagen later positief getest, en alles is goed blijven gaan!

Posted

Heej Wish,

Toen ik een verse emmy had was ik al gestopt voordat ik mocht testen. Ik teste positief en alles is goed gegaan!

Nu heb ik een tp van een cryo en ik moet de bollen inbrengen totdat ik een negatieve test heb of wanneer ik een positieve test heb, dan moet ik ze 2 weken langer inbrengen. Deze heb ik natuurlijk al in huis! Hahaha.

Liefs Elke

• 4 months later...
Posted

Gek he? In DD schrijft dr.S ze niet voor bij een cryo tp, en zijn collega dr.K wel. Ik voel me er beter bij ze wel te gebruiken, en dat mocht ook. Volgens mij kan het dus helemaal geen kwaad ze wel te gebruiken en hoelang is dus ook maar natte vinger werk. Dus wish: doe waar je goed bij voelt ?

Posted
Gek he? In DD schrijft dr.S ze niet voor bij een cryo tp, en zijn collega dr.K wel. Ik voel me er beter bij ze wel te gebruiken, en dat mocht ook. Volgens mij kan het dus helemaal geen kwaad ze wel te gebruiken en hoelang is dus ook maar natte vinger werk. Dus wish: doe waar je goed bij voelt ?
Hoi dames,Ik heb icsi in Duitsland gehad en ben nu 6 weken zwanger. Ik gebruik 6 Utrogestan bolletjes per dag (3x2). Mij is verteld dat ik er waarschijnlijk tot 12 weken mee door moet gaan, dus ik heb nog wel even te gaan:) Maar wel gek zeg, dat het dus overal zo verschillend blijkt te zijn.. Zijn er meer meiden die deze hoeveelheid voorgeschreven kregen en er ook zo lang mee door moeten gaan?
Posted

Ik moest zelfs al stoppen 6 dagen voordat ik überhaupt mocht testen (tot 10 dagen na een verse TP moeten gebruiken, 3x2 per dag)...

• 3 weeks later...