Jump to content

Kans op zwangerschap

Wat is van toepassing op de laatste poging...  

154 members have voted

1. 1. Wat is van toepassing op de laatste poging...

• 1 verse tp: zwanger van 1
      38
    • 1 verse tp: niet zwanger
      22
    • 2 verse tp: niet zwanger
      19
    • 2 verse tp: zwanger van 1
      31
    • 2 verse tp: zwanger van 2
      10
    • 1 cryo tp: niet zwanger
      12
    • 1 cryo tp: zwanger
      9
    • 2 cryo tp: niet zwanger
      3
    • 2 cryo tp: zwanger van 1
      7
    • 2 cryo tp: zwanger van 2
      3

Recommended Posts

Posted

Ik hoor altijd veel verschillende verhalen over kansen op zwangerschap bij een IVF poging. Waarbij er altijd een onderscheid wordt gemaakt naar:

- TP 1 embry

- TP 2 embryo's

- TP 1 cryo

- TP 2 cryo's

Ik ben erg benieuwd wat jullie hierover vernomen hebben en wat het percentage mensen is dat bij een tp van 2 embryo's / cryo's zwanger is geworden van een tweeling.

Ook hoor ik vaak het verhaal dat de kans bij een terugplaatsing van 2 crypo/embryo's groter is (logisch), maar dat het geen verschil maakt of dat je er 2 keer 1 of 1 keer 2 laat terugplaatsen. Maar is dat wel zo... We hebben nog twee cryo's over. Als ik er even van uitga dat ze beide goed ontdooien... wat is dan het verstandigste om te doen... Blijf maar twijfelen en moet het zelf bepalen, maar dacht zal is naar jullie ervaringen vragen...

Posted

Hoi,

Een lastig dilemma waar denk ik veel van ons mee worstelen. Zelf ben ik onder behandeling van Apeldoorn met transport Nijmegen geweest. Ik heb 2 embryootjes terug laten plaatsen en ben nu zwanger van een eenling. Hoewel ik ook met 2 ontzettend blij zou zijn geweest, ben ik ergens wel opgelucht dat me de risico's van een meerlingzwangerschap bespaard zijn gebleven. Maar omdat er slechts 1 is blijven hangen ben ik tegelijkertijd heel blij dat ik er destijds 2 heb laten terugplaatsen. Dit hebben we echter pas bij onze 3e poging gedaan, omdat we die als een laatste kans zagen (1e 2 x slechts eentje). Mochten we in de toekomst evt. nog voor een brusje gaan dan zou ik de 1e poging denk ik toch ook weer voorzichtiger zijn en er 1 laten terugplaatsen.

Het blijft een hele persoonlijke keuze die niemand voor je kan maken. Wat ik wel heeel nuttig vond was de 'keuzehulp' die je op de site van het Radboud ziekenhuis in Nijmegen kunt vinden. Je vindt hier gewoon heel veel feitelijke informatie op een rij die je help bij het maken van een goede afweging.

Hier is de link naar het pdf doocument: http://www.umcn.nl/Zorg/Afdelingen/VerloskundeenGynaecologie/voortplantingsgeneeskunde/Documents/ivfda-nl.pdf

Als hij niet werkt kunje ook googlen op "keuzehulp ivf Radboud", bovenste link en dan op de site naar beneden scrollen om hem aan te klikken.

Succes bij je afwegingen!

Guest Guusje
Posted

Grappig Aafke, ik was al naar deze link op zoek. Ik heb nav deze info vorig jaar de keuze gemaakt om 2 cryo's terug te laten plaatsen.

Posted

Ik laat er altijd 2 tp, ben nu 36 en alleen zw geworden van 2 iui waarbij de eerste keer van een eeneiige tweeling, helaas beide zw misgegaan. Ook al krijg je 2 top embryo's Tp hangt het nog aan heel veel factoren af.

Posted

Wij hebben - mede in overleg met Nijmegen - besloten voor een tussenvorm te gaan; bij goede kwaliteit tp van 1, bij mindere kwaliteit tp van 2.

Wij hebben hiervoor gekozen omdat ik nog relatief jong ben (32) en omdat bij onze eerste poging wel een zw is ontstaan. Emmie was waarsch alleen te zwak om te blijven zitten. Nijmegen ziet dit echter wel als een positief punt; alles werkt bij mij dus naar behoren.

Posted

Ik heb er eentje vers laten terugplaatsen, een 8-cellige op dag drie. Ik ben 32 en in het Vu mag je er dan maar 1 teruggeplaatst krijgen. Ik ben daaruit nu gelijk zwanger geworden ( nog wel heel pril maar toch)

Ben benieuwd naar het resultaat van de enquete!

Sterkte met je beslissing!

Posted

Mijn vorige zwangerschap heb ik er 2 laten terugplaatsen en daarbij raakte ik zwanger van een tweeling ( 3e icsi). Dit waren beide morula's bij tp.

Nu ben ik zwanger van 1 na 1 tp. Dit was 2 dagen na punctie en het embryootje had toen 4 cellen en geen fragmentatie.

Er zijn verschillende factoren die goed moeten zijn!

Heb ook tp's gehad ( 2 embryootjes) waarbij ik niet zwanger ben geraakt. Succes!!!

Posted

ik ben in Leuven in behandeling en wij krijgen maar 1 embryo teruggeplaatst ongeacht welke kwaliteit, in Belgie mogen ze volgens de wet bij de 1e ivfpoging maar 1 terugplaatsen!

Onze gyn gaf aan dat we 35% kans hebben dat de 1e poging slaagt en we rekening moeten houden dat er meerdere pogingen nodig zijn om zwanger te raken!

Posted

Bedankt voor al jullie reacties.

In ons ziekenhuis (eindhoven) raden ze aan om 1 embryo terug te plaatsen wanneer deze van goede kwaliteit is.

Dat hebben wij ook gedaan. Wanneer het echter gaat om een cryo terugplaatsing laten ze de keus aan de patient. Volgens ons ziekenhuis is de kans op een plakker dan immers kleiner.

Posted

Ik zou het risico op een tweeling heeeel erg willen beperken en nooit meer dan 1 laten terugplaatsen.

In Nijmegen worden cryo's gelukkig apart ingevroren en worden er bij het ontdooien dan ook niet verspild.

Succes met je beslissing, ik vond het toen heel ingewikkeld.

Posted

Ik had maar 2 embryo's en de kliniek raadde aan om ze allebei terug te laten plaatsen. Dit omdat ik ivm leeftijd minder kans zou hebben op een tweeling of zwangerschap sowieso en omdat de kans ook bestond dat 't ene embryo niet goed zou ontdooien.

Posted

Bedankt voor alle stemmen!

Zo'n grafiek geeft toch een goed beeld.

Wij hebben woensdag een TP. Hebben voor 2 cryo's gekozen (mits goede ontdooiing)

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Posted

Helaas is de laatste poging met twee cryo's mislukt. We zijn nu weer met spuiten begonnen en hebbeb besloten voor 2 te gaan indien we er 2 hebben. Het blijft een moeilijke keuze waar we staan er nu volledig achter.

Posted

Jammer dat de laatste poging mislukt is!

Succes met de nieuwe poging! Ik hoop voor je dat het gaat lukken!

Het blijft zeker een moeilijke keuze...

Wij hebben destijds 1 verse TP gehad en ik ben bevallen van een tweeling (dat kan dus ook nog...hadden we eigenlijk geen rekening mee gehouden...).

Posted

Heel confronterend... 22,4%....

Ik zou zeggen: laten wij met z'n allen mooi bewijzen dat het met een relatief kleine kans WEL kan om zwanger te worden en te blijven!

Posted

Ik kom op 16%, wat 20% zou zijn zonder de miskramen. Typisch want het feit dat ik wel zwanger wordt, wordt vaak juist als iets positiefs gezien.

Enne, wat kansen betreft. Dat je na een goede 9weken echo nog een ma krijgt is een kans van iets van 4%, een bbz een kans van 1%. ik wil maar zeggen..... Die 16% is dus best hoog als je het andersom bekijkt. Alleen zo lullig dat we de kans op pech kennelijk beter weten te benutten dan de kans op geluk....

Posted

Hmm, grappig, als ik de gegevens invul van mijn laatste poging was de kans op zwangerschap 21,3%. En deze poging heeft geresulteerd in de geboorte van onze zoon! Wat een mazzel dan. Bij de eerste poging was de kans nog 27,9%. Minder dan ik dacht.

Posted

Bij onze eerst icsi zou ik nog 36% kans hebben gehad. Bizar. Met donor eitjes zou ik nu 10% meer kans hebben. Vind het een beetje kort door de bocht allemaal. Als ik naar onze geschiedenis kijk zijn onze kansen de vijfde poging stukken groter dan de eerste!