Ga naar inhoud

Pleegzorg


Kaartje

Aanbevolen Berichten

Ik ben benieuwd of er hier ook mensen bezig zijn met of zich aan het verdiepen zijn in pleegzorg.

Hoor graag jullie ervaringen (zowel positief als negatief).

Ik wil binnenkort eigenlijk een keer naar een informatieavond om te kijken of het wat voor ons zou kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai Kaartje,

Wij zijn vorig jaar naar een aantal informatie bijeenkomsten geweest in zwolle. We wilden ons in adoptie en pleegzorg verdiepen en dan kijken waar ons gevoel het beste bij zou zijn.

Ik moet zeggen dat ik de informatie bijeenkomst echt wel nuttig vond. Er werd veel verteld over welke vormen van pleegzorg er zijn, hoe het traject eruit ziet voordat je in aanmerking komt voor een kindje en waar je tegen aan kunt lopen. Voor ons was al wel vrij snel duidelijk dat er teveel haken en ogen aan zitten als ik kijk naar onze situatie.

Langdurig pleegzorg was waar ik in eerste instantie positief tegenover stond echter nadat er zo nadrukkelijk verteld werd hoe groot de rol van de ouder(s) is en hoezeer de kans erin zit dat het kind weer terug gaat naar de ouders veranderde dit bij mij. Ik ben bang dat ik dat niet ga trekken.

Vakantie en weekend pleegzorg valt bij ons af ivm mijn werk. Dit leek ons echt geen haalbare kaart. Wij hebben toen besloten om helemaal af te zien van pleegzorg. In eerste instantie voelde dit als falen...per slot van rekening zijn er zoveel kindjes die zitten te wachten op een (tijdelijk) veilig plekje) maar nu zie ik wel in dat het echt bij je moet passen in heel veel opzichten.

Ik wil je heel veel succes wensen in dit traject!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai Kaartje,

 

ook wij zijn kortgeleden naar een info-avond over pleegzorg geweest, hier in Drenthe. Tijdens de wachtweken van onze laatste poging had ik ons hiervoor opgegeven omdat ik me ook wilde gaan richten op adoptie of pleegzorg mocht het medische traject niet tot een zwangerschap leiden. Voor ons was vooral pleegzorg een optie omdat wij i.v.m. de leeftijdsgrens bij adoptie niet snel voor een jong kindje in aanmerking komen (mijn man wordt volgend jaar 42). Bij pleegzorg wordt hier in Drenthe de leeftijd van de jongste ouder als richtlijn genomen.

 

Uiteindelijk was de infoavond op dezelfde dag als mijn testdatum en hadden we dus 's morgens positief getest. We zijn wel naar de avond geweest en het was heel nuttig. We hebben heel veel informatie gekregen over alle vormen van pleegzorg en hoe jouw rol als pleegouder wordt gezien samen met alle anderen die betrokken zijn in een pleegzorgtraject. Wel kregen we te horen dat we tijdens ivf niet konden starten met het pleegzorgtraject. Ook de verplichte cursus kon je nog niet beginnen. Ik weet niet of dit in elke provincie overigens zo is. Omdat wij nu het geluk hebben dat ik zwanger ben, is pleegzorg helemaal naar de langere baan geschoven. Maar wellicht gaan we er ons in de toekomst nog op richten.

 

Ik wens je in elk geval veel geluk toe en ik zou zeker eens zo'n avond bezoeken. Was bij ons een hele positieve ervaring!

 

Liefs,

sissy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kaartje,

 

Wij zijn sinds maart van dit jaar pleegouders. Wij hebben vorig jaar de informatieavond bezocht en aan de hand daarvan aangemeld voor de 6 avonden durende training. De informatieavond was zeer nuttig en daarom besloten wij ons in te schrijven voor de cursus. De cursus was intensief maar wel heel interessant. Een heel belangrijk aspect in de cursus is hechting. Als en kind in zijn leven niet goed gehecht is dan komt dat eigenlijk nooit meer helemaal goed. Dit is iets heel belangrijks om te weten en te beseffen. Tuurlijk heeft het ene kind er meer 'last' van dan het andere kind maar het heeft invloed op alles.

Er werd inderdaad ook veelvuldig gezegd dat ouders ten alle tijden een hele belangrijke rol blijven spelen en dat er altijd een kans bestaat dat kinderen terug gaan naar ouders of familie. Daarnaast word er verteld dat pleegkinderen altijd hun rugzak bij zich hebben met ellende en dat ze altijd anders reageren dan 'gewone' kinderen. Ze proberen je dan ook te leren dat je naar de oorzaak achter het gedrag zoekt/ kijkt en niet naar het gedrag zelf.

Wij wilden in eerste instantie gaan voor de vorm langdurig, dit kan van 1 jaar tot in principe 18 jaar duren. Wij kwamen hier niet voor in aanmerking bleek tijdens het tussengesprek (dit heb je na 3 trainingsavonden) omdat wij nog steeds een actieve kinderwens hadden. Volgens pleegzorg (horizon) kan een pleegkind dit niet aan indien er toch ineens een verandering optreedt in de samenstelling van je gezin. Wij waren het hier niet helemaal mee eens maar daar viel niet heel veel aan te doen. Uiteindelijk zijn we toch voor de crisisvariant gegaan, in principe max 6 weken maar in praktijk gebeurdt dat maar zelden (daar zijn we zelf ook achtergekomen).

Na de cursus heb je een eindgesprek en als beide dan positief zijn wordt je goedgekeurd en kun je aan de slag.

Na de goedkeuring duurde het bij ons nog een kleine 2 maanden voordat we gebeld werden. Op dat moment bleek ik toch ook ineens spontaan zwanger te zijn van de 2e maar hebben we toch nog ingestemd met de plaatsing. Wij kregen toen een meisje van 3,5 jaar.

Dit meisje is ruim 3 maanden bij ons geweest (ondanks dat het een crisis plaatsing was) en inmiddels is zij weg. Wij gingen met haar om de week op bezoek bij jeugdzorg waar haar ouders en broertje (die ook in een pleeggezin zit) dan ook waren. Na een uurtje haalden wij haar weer op en gingen we weer naar huis. Het kan echter ook zo zijn dat het bij crisisopvang gewenst is elke week een bezoek te doen. Bij langdurige opvang is dit weer anders.

VOorlopig zijn wij weer even gestopt met pleegzorg, zowel door de zwangerschap als door andere prive omstandigheden die ervoor zorgen dat we er nu niet vol voor kunnen gaan. In de toekomst willen wij het wel weer oppakken maar wanneer weten wij nog niet.

Pleegzorg is op zich een positief iets maar je moet je wel heel erg realiseren dat je met instanties te maken hebt. Tijdens de cursussen vertellen ze bijvoorbeeld dat ze een crisiskind niet te lang in een crisisgezin willen laten omdat daardoor de crisisgezinnen vol zitten en geen plek meer hebben voor acute opvang. In praktijk blijkt dit toch wat anders te werken want als wij zelf niet meermaals aan de bel hadden getrokken dat wij maximaal tot eind juni opvang konden bieden (dat had ik bij de plaatsing al aangegeven) had het meisje er nog gezeten. Verder vond ik ook dat ze nogal laks zijn met het zoeken naar permanente oplossingen. Als je dan met kinderen te maken hebt, zowel jonge als oudere kinderen, is het soms wel handig om te weten waar ze aan toe zijn. Het is namelijk nogal wat voor een kind.

Nu hebben wij natuurlijk maar 1 plaatsing gehad dus mijn oordeel is grotendeels op deze ervaring gebaseerd maar toch, de praktijk is echt anders dan wat ze op de cursus vertellen. Momenteel is er een enorm tekort maar volgens mij is dat er altijd wel. Om mij heen ken ik veel mensen die pleegzorg doen maar eigenlijk blijkt daar ook altijd dat je zelf gewoon veel moet regelen en overal achteraan moet. Als je dat niet erg vind dan is het absoluut heel mooi en leuk om te doen.

 

Als er nog andere of specifiekere vragen zijn dan hoor ik het wel, misschien kan ik die ook wel beantwoorden.

 

Ik kan in ieder geval wel zeggen dat als eigen kinderen er niet in hadden gezeten wij dit absoluut nu hadden gedaan. Nu gaan mijn eigen kinderen voor en hoop ik over een tijdje een permanent plekje te kunnen bieden aan een pleegkindje. Maar waarschijnlijk pas over een jaar of 2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn met weekendpleegzorg bezig! We wilden ook voor fulltime gaan maar door onze kinderwens mocht dat niet. Pas na een jaar na je laatste ivf behandeling of bevalling is het toegestaan.

Anyway, weekendpleegzorg is super leuk!! We vangen twee zusjes op van 8 en 9 jaar. we blijven dit voorlopig zeker doen!

Ik ben nu 20 weken zwanger maar misschien dat we als ons kindje 1 is, alsnog voor fulltime en langdurige pleegzorg gaan!

Ik zit nu op mn iPhone maar ik zal een andere keer meer vertellen als je wilt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt voor jullie reacties! Heb net een mailtje gestuurd om ons aan te melden voor een informatieavond op 1 september in Amersfoort. Ben alleen benieuwd hoe laat het begint. Het is namelijk op een werkdag van mij en ik ben dan tot zeker 19.00 uur aan het werk. Wacht het maar even af. Heb me inmiddels via internet wel in pleegzorg verdiept. Ben heel benieuwd naar de informatieavond. Eens kijken of het ons aanspreekt. We gaan in principe geen behandelingen meer doen en hoewel we uiteraard nog wel hopen op een spontaan wondertje gaan we daar niet van uit.

 

Hoe staan ze in de pleegzorg tegenover pleegouders die wel beiden werken? Ik werk namelijk 3 dagen en mijn man 5. Op dit moment zou de voorkeur uitgaan naar langdurige pleegzorg. Is het dan ook mogelijk om opvang te regelen voor een pleegkind of staan ze daar negatief tegenover? Als we een eigen kindje zouden hebben zouden we namelijk ook voor 2 dagen opvang regelen. Ik ben 2 dagen in de week thuis en mijn man kan 1 dag vrij krijgen. Dan blijven er nog maar 2 dagen over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er een beetje aan wat voor kindje jullie zouden opvangen.

Je moet nl. op den duur een lijst invullen waarin je kan aangeven wat je wel of niet aan kan.

Bv dat je alleen een meisje wilt opvangen, of alleen kinderen tussen de 0 en 4 jaar, of geen kind dat gehandicapt is, of... etc.

Je kan dus ook aangeven dat je wilt blijven werken en dat het mogelijk moet zijn om het kindje 2 dagen op te laten vangen. Twee dagen lijkt mij eerlijk gezegd heel redelijk!

Maar niet elk kind kan (zeker na een korte tijd) makkelijk 'opgevangen' worden op een kdv of iets dergelijks. Andere kinderen weer wel, hangt van de problematiek af.

Dus moet wel kunnen Kaartje! Gewoon aangeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dat is fijn om te weten. Zal inderdaad gewoon van het kind afhangen.

Heb me geprobeerd op te geven voor een informatieavond op 1 september, maar die blijkt helaas al vol te zitten. Ben benieuwd wanneer we dan kunnen. Ben erg nieuwsgierig namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kaartje;

ik zat mij dat dus ook al af te vragen. Of je dus een pleegkind naar de opvang kan brengen. Maar ik bedacht me ook dat het

vooral afhankelijk zou zijn van de leeftijd (gaan de kinderen al naar school??)en het soort baggage dat zo'n kind met zich mee brengt.

Als we ooit een adoptiekindje krijgen zouden wij ook allebei zo willen blijven werken dat ons kindje 1 of 2 dagen naar de opvang moet.

 

Gelukkig heb ik ook nog lieve ouders en schoonouders(wonen 300 meter verder van ons huis) en die zouden ook evt. willen oppassen.

En als het kindje het nodig heeft dat we meer thuis zijn zou mijn man tijdelijk met zijn werk kunnen stoppen. Hij heeft gelukkig werk waar hij dan ook

vrij snel weer nieuw werk in kan vinden. Dat is wel een fijne gedachte.

 

Maar met pleegzorg lijkt me dat dus weer moeilijk. Als je kindje bijv. maar een maand of 5 komt ga je dan wel of niet je werk opzeggen???

Aangezien wij nu het adoptietraject ingaan is het heel lastig om ook pleegzorg er bij te doen. Misschien als we over enkele jaren een stabiel gezinnetje hebben

voel ik er wel wat voor om ook deze kinderen een (tijdelijk) veilig plekje te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant topic! Heb ook informatie opgevraagd en wil me opgeven voor een info avond. Ook in Amersfoort of evt Utrecht. Maar begrijp dat 1 september al vol zit dus zal ook even informeren naar nieuwe datum. Ik denk dat ik zou willen starten met weekend zorg of crisis opvang. .....gewoon om te oefenen met zorgen en hoe het gaat. Eerst studie afmaken en dan in februari ofzo zou het kunnen. Op dit moment doen wij onze laatste icsi poging, de vierde. fijn die ervaringen! Dan weet je ook hoe het echt gaat.@Corina: Hoe was het contact met dat meisje? Hoe ging dat? Grtz Megan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, wij zijn in mei naar een info avond geweest, a.s. Dinsdag hebben we het eerste gesprek voor het gezinsonderzoek. Wij hebben de laatste ICSI nog niet benut... Maar de kans dat wij een kindje.krijgen is wel heel klein. Wij willen graag voor langdurige pleegzorg gaan. Hoop dat het wel kan. Adopteren staat me tegen omdat je aan te veel voorwaarden moet voldoen naar mijn idee. Wij hebben trouwens ook aangegeven dat we wel voor een ouder kind willen gaan omdat de dochter van mijn vriend ook al 8 jaar is.

 

Gr. Kriskras

 

P.s. Wat kan ik in het eerste gesprek verwachten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kriskras, spannend! Jij bent dus al een stapje verder in het traject. Hoop dat iemand je vraag kan beantwoorden, want ben zelf ook benieuwd naar het antwoord :-). Hoor graag van je hoe dinsdag het gesprek gegaan is.

 

Overigens sta ik er wat adoptie betreft precies hetzelfde in. Wat jij schrijft is ook precies de reden waarom wij adoptie hebben weggestreept. Bovendien ken ik van vrij dichtbij nogal wat ervaringsverhalen waardoor ik geconcludeerd heb dat ik dat niet zie zitten. Ook de lengte van een adoptietraject staat me tegen. Voor mij staat langdurige pleegzorg dus ook hoog op mijn lijstje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Kaartje, toevallig gebeld vandaag en wij gaan 15 september! Ben heel benieuwd! Jullie eerst lekker op vakantie, heerlijk.

Misschien is een ouder kind ook wel wat voor ons, want de zoon van mijn vriend is 13 en woont grotendeels bij ons, maar ik zou zo graag voor een baby of peuter zorgen. Ga het lekker op me af laten komen!

Grtz Megan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Megan, fijn dat je dan al kunt. Ik wil eigenlijk ook het liefst zo snel mogelijk. 6 oktober is voor ons de eerste optie. Op zich komt het toevallig ook nog wel mooi uit, want die dag hoef ik toevallig 's avonds niet te werken. Wel fijn dat ik er dan gewoon rustig heen kan en me niet hoef te haasten vanaf het werk. Mijn man is die dag ook vrij. Eigenlijk heel praktisch dus. Het enige nadeel is dat het nog een kleine 2 maanden duurt. Gelukkig zit er lekker nog een vakantie tussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Kaartje, wat goed dat je dit traject overweegt! Ik ben er ook mee bezig geweest toen het er naar uitzag dat het bij ons allemaal niet ging lukken. Ik zou ook liever een pleegkindje een plek geven, dan voor adoptie gaan. Aan adoptie zitten ontzettend veel haken en ogen (mijn vriend is geadopteerd, en voorlichter bij een belgische adoptieorganisatie). Nl kindjes worden eigenlijk bijna nooit meer ter adoptie afgestaan (behalve aan familie), en voor buitenlandse kindjes is het eigenlijk vaak veel beter om ze in hun eigen land op te vangen. Je kind afstaan is vaak een uiterste wanhoopsdaad van ouders of familie en gaat met vreselijk veel verdriet gepaard. Ook kunnen vinden met name kindjes met een kleurtje heel weinig herkenning in hun (witte) adoptieouders en het witte nederland. daar kun je een ontzettend gevoel van vervreemding, nergens thuis voelen van krijgen. Ik denk dat als je puur kijkt naar 'wat is voor het kindje goed', dan zou je eigenlijk familie of andere goede opvang ter plekke financieel moeten steunen om het kind op te vangen.... (los van hoe geweldig de adoptieouders zijn en hoeveel liefde ze ook geven.) Maar ja, dan is je eigen ouderverlangen natuurlijk nog niet vervuld.

Ik heb zelf vroeger het geluk gehad dat iemand mij spontaan crisisopvang aanbood (ik was toen 16 en het ging thuis niet meer). Dat heeft echt ontzettend veel voor me betekend: iemand geeft voldoende om mij om zómaar zijn huis voor me open te stellen! Omdat ik zelf heb gemerkt hoe zo iets je leven kan beinvloeden, hoe belangrijk het voor een kind is, zou ik heel graag ook mijn huis openstellen voor een kind dat het hard nodig heeft. En daar zijn er in Nl genoeg van!

Tja, en dan neem ik idd de instanties, de regelingen, de onzekerheid etc voor lief. Maar nu heb ik het even op de lange baan geschoven. Pas als onze eigen kindjes wat groter zijn wil ik er weer aan beginnen. Want hoe je het went of keert: zo'n kindje heeft vaak al zo veel meegemaakt (hoe jong ook) dat je moet rekenen op veel investeren in liefde, en weinig terugkrijgen. (ook kennis uit mezelf: nadat ik uit huis weg ging bij die pleegouders, heb ik jaren geen contact meer gezocht, al heb ik in al die tijd regelmatig aan ze gedacht. pas na ongeveer 15 jr kwam dat contact weer...). Je hebt dus een behoorlijke portie stabiliteit nodig.

Ik wil iedereen heel veel succes wensen die dit wil gaan doen, er is veel kracht, wijsheid en liefde voor nodig maar het is ook zo ontzettend belangrijk dat er mensen zijn die hun huis en hart zó ver willen openstellen om deze kinderen in nood op te vangen. :clap2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai KrisKras,

Vertel eens wat meer? Waar ging het allemaal over? Was het dan ook een heel kort gesprek? Zou je wel in aanmerking komen voor crisisopvang als je nog aan het behandelen bent? (maar jullie willen dat geloof ik niet of wel?)

groet! Megan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee het was geen kort gesprek, ze vroegen over eigenlijk alles, hoe je gezin in elkaar steekt, vroeger, broers, zussen enz enz. Echt alles en je moet niet bang zijn je open te stellen. Ook voor crisisopvang kom je niet in aanmerking. De twee trajecten mogen niet langs elkaar lopen en dat is ook wel begrijpelijk. Als je bezig bent met een eigen kinderwens en eigen gezinnetje is het heel moeilijkom volledig voor pleegzorg te kunnen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.



  • Berichten

    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden