Ga naar inhoud

Artikel NRC.next 19.04.2012

Aanbevolen Berichten

• Reacties 98
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Laat dit topic maar gewoon open. Als je het members only maakt gaan mensen misschien juist lid worden om dit te lezen en dan kunnen ze ook bij topics die echt memebers only moeten blijven. Ik heb geen moeite met openbaarheid van wat ik hier geschreven heb :-)

Liep ook nog eens te denken over die kwestie van emoties... Is niet alles, ook polistieke beslissingen, gebaseerd op emoties? Kiezen voor de persoon die dood gaat is juist een emotie, dood is eng en zielig (ik zeg het nu even heel hard he). Als je er emotieloos naar zou kijken, bijvoorbeeld puur uit economisch oogpunt, kosten-baten, dan moet je denk ik juist ivf vergoeden en dietistes om overgwicht te voorkomen en dat soort zaken. En niet de dure behandelingen van mensen die dan een paar jaar langer te leven hebben (opnieuw: ik zeg het hard en kort door de bocht). Wat overigens ook vaak genoeg geopperd wordt en waar dan ook iedereen (terecht) overheen valt. Keuzes zijn in dit geval niet te maken, omdat je altijd beslist over en voor andere mensen met andere problemen en dus andere emoties. Niet vergoeden als iets aan jezelf te wijten is? Hoe weet je dat, wat is verwijtbaar? Een kinderwens is een eigen keuze, verminderde vruchtbaarheid absoluut niet. Gan skieen is een eigen keuzen, beide benen breken meestal toch niet. En zo kun je nog wel even doorgaan.

Punt is wel, en dat raakt door de domme vergelijking van de schrijfster ondergesneeuwd, dat het systeem van de ziektekostenverzekering niet werkt. Mijn ziektekostenverzekering dekt bijvoorbeeld een plaswekker, overgangsconculente en het laseren van mijn ogen. Allemaal dingen die ik niet nodig heb en die er van mij zo uit mogen, of die ik graag in zou ruilen voor een ivf poging. De beste oplossing zou zijn dat je naast de basisverzekering een budget hebt, wat je naar eigen behoefte kunt besteden. Hoe hoger je premie, hoe groter je budget. En als verzekeringen in de mogelijkgeden binnen dat budget dan ook ivf op zouden nemen, dan zou ik nog best kunnen begrijpen als er in de basisverzekering minder vergoed werd. Maar zo'n systeem zal wel te duur zijn, want dan gaan we daadwerkelijk aanspraak maken op waar we premie voor betalen.

Zo en nu ga ik er mijn zondagmiddag niet verder aan vuil maken, we gaan heerlijk een eind lopen en even uitwaaien :-)

Geplaatst

hallo allemaal.

ook ik had kromme tenen ( en dat is zacht uitgedrukt..) bij het lezen van dit artikel. ik heb geprobeerd om het artikel op internet te vinden maar dit lukte niet. Ik vond wel dit artikel van iemand die ook reageert op het artikel van nrc next. ik vond dit ook een erg goed tegengeluid...

link: http://www.mamsatwork.nl/home/2012/04/20/kinderwens-is-cosmetische-ingreep/

groetjes

nieta

Geplaatst

Henne, goed verwoord!

Ik sta achter je als je besluit dit naar NRC te sturen!

Ik verwacht dat er nog wel meer reacties komen op dit naieve stuk van deze Isabelle...Ze weet niet waar ze het over heeft.

groet, Diane

Geplaatst

Kreeg deze (denk standaard) reactie in m'n mail:

Hartelijk dank voor het toezenden van uw reactie. We houden* het stuk nog even in portefeuille voor eventuele plaatsing. De beslissing daarover is o.a. afhankelijk van de beschikbare ruimte* en nieuwsontwikkelingen.

Geplaatst

Toen ik dit topic opende en het bericht las wat in de NRC next heeft gestaan, gingen mij de nekharen rechtovereind staan en mn bloeddruk steeg tot standje kookpunt!

Dat mevr. Isabelle Buhre op haar 23ste 'bewust kindvrij' is prima (ergens vind ik dit ook een geruststelling dat zij geen kinderen heeft die zij kan indoctrineren met deze zeer- kort-door-de-bocht mening van der) Bij haar klapperen haar eierstokken nóg niet maar wie weet wat de toekomst voor haar brengt, misschien dat ze dan ondervindt dat een kinderwens niet zomaar een wens is, maar een groot verlangen wat je hele leven kan veranderen wanneer dit niet op de natuurlijke weg lukt!!

Wat mij nog het meest steekt is het feit dat ze een kindje een decadentie vind en dit beschouwt als een cometische ingreep!!! Maar owee als madame Buhre een zenuwinzinking krijgt en op grond van psychische klachten een boobjob kan krijgen zodat haar D&G truitje mooier zit, misschien neemt ze dit dan wel met 4 handen aan!!

Zelf maak ik (nog) geen gebruik van mijn 3 IVF pogingen (eerst nog de laatste IUI doorstaan) maar ik denk dat ik net als velen al zo ongelofelijk veel zorgverzekeringsgeld heb betaald (incl de eigen bijdrage die elk jaar omhoog gaat) en er bijna nooit gebruik van heb hoeven maken, dat ik in al die jaren meer dan genoeg heb betaald om de IVF pogingen vergoed te 'krijgen'

Ik hoop voor haar dat zij geen mensen heeft in haar directe omgeving die dit helse proces moet doorstaan, dit zijn ongelofelijk kwetsende woorden die zij hier uitspreekt op haar (jonge) 23ste levensjaar met naar alle waarschijnlijkheid 0 jaar levenservaring!!

Henne mijn respect heb je voor de manier waarop je je heb uitgedrukt in jou 'artikel', het heeft mijn gevoelens in ieder geval goed omschreven w.b. de mening van deze clubkut mevr. I. Buhre

Geplaatst

Nou, vergeet maar dat hier van nrc-next een reactie op komt hoor.

ik wilde dit nog wel even toevoegen: als je het hebt over egoisme, dan zijn juist de 'childfree' (bewust kinderlozen) de egoisten. wie gaat er straks jouw aow en pensioen bij elkaar verdienen? wie betaalt per saldo jóuw zorgkosten als jij oud ben krakkemikkig bent? van wie zijn de handjes aan je bed als jij niet meer zo goed ter been bent? wie mag er op komen draven voor een praatje om jou gezelschap te houden, als jij geen familie achterlaat? wie zijn de wetenschappers, doktoren, electriciens, bakkers, supermarkthouders, ondernemers, kunstenaars, kassieres, boekhouders etc die de bv nederland draaiende houden terwijl jij met pensioen bent? Juist. de mensen die op dit moment nog kinderen zijn. we hebben ze keihard nodig!

btw: dit gaat over de bewust kinderlozen, niet degenen die geen kinderen kunnen krijgen etc.

Geplaatst

Er stond vandaag wel een ingezonden brief in NRC next. Ze zullen er eentje gekozen hebben uit velen ;-)

En idd Yola, ik heb in een discussie wel eens gesteld dat mensen alleen recht zouden moeten hebben op zorg, AOW etc. als er een jongere persoon voor hen 'werkt'. En elke werkende persoon kan max twee mensen 'verzorgen' oid. Heb hoeft geen eigen kind te zijn, het mag ook een neefj, nicht, wat dan ook zijn. Maar als er niemand 'borg' staat, dan krijg je alleen wat je zelf bij elkaa hebt gespaard door te werken dus pensioen. En alles wat verder door de overheid en dus de belasting bekostigd wordt, moet je dan zelf aan bijdragen.

Is natuurlijk ook vergezocht en erg zwart wit en mensen hoeven van mij echt geen kinderen te krijgen als ze dat niet willen. Maar bewust kinderloze mensen kunnen zo ontzettend grof, hard en gevoelloos, soms zelfs haast beledigend en vernederend zijn tegenover mensen die wel kinderen willen. Ongeacht nog of ze die dan wel of niet kunnen krijgen. En andersom worden bewust kinderloze mensen ook vaak afgemaakt natuurlijk. Zucht. Hoe moeilijk is het toch om keuzes te respecteren en dingen in een groter perspectief te zien dan jouw individuele wereldje?

Geplaatst

Booboo, ze heeft geen kinderwens. Ze is bewust kindvrij ;-)

Eigenlijk zouden we met alle dames hier een documentaire moeten maken over hoe het nou écht zit in de MM. Ben al die rare vooroordelen/aannames meer dan zat inmiddels.

Geplaatst

Tja sorpresa, wij werkten mee aan een dergelijke docu, maar de netmanager vond het teveel op babyboom lijken dus toen is de stekker eruit getrokken. Is geen markt voor kennelijk.

Dee ik zal kijken of ik een fotootje kan maken van die reactie.

Geplaatst

Sja...geen markt...toch bizar als je ziet waar ze wél programma's over maken he? Ik moet zeggen dat ik babyboom ook wel leuk vond om naar te kijken. Misschien niet heel representatief allemaal maar geeft je toch een inkijkje.

Geplaatst

Dit is de ingezonden brief

DOLGELUKKIGE MOEDER VAN DE , MOOISTE IVF-DOCHTER, FRISO HENNINGS BACKER, UTRECHT, M. ZWEERS, DEN BOMMEL

Wat als je gemaakt bent om moeder te worden?

Journalist Isabelle Buhre vraagt zich af waarom de eicelbank subsidie krijgt, maar de stamcelbank niet. Voor ‘het pure egoïsme’ van ‘ik wil per se een kindje’ betaalt ze liever geen belasting (Opinie, 19 april).

Buhre is vast geen moeder, vast niet ongewenst kinderloos. Ik weet dat natuurlijk niet zeker, maar het feit dat zij in 1989 geboren is, sterkt mijn vermoeden. Zij kent het onmetelijke verdriet niet van het ongewenst kinderloos blijven, zij kent de immense pijn niet van het niet zelf kunnen dragen, zelf kunnen baren, zelf kunnen voortplanten. Maar ook kent zij niet het allesvervullende geluk van een eigen kind. Zij kent de natuurlijke noodzaak niet van een vrouw die gemaakt is om moeder te worden.

Ik zeg niet dat ivf wel subsidie behoeft en de stamcelbank niet. Ik zeg: vergelijk deze twee kwaden niet. Ik zeg: Isabelle Buhre heeft geen idee.

Geplaatst

Vind het op zich een mooie reactie, maar wel jammer dat het precies de reactie is die de schrijfster van het artikel afdoet als 'emotie'. Het is op deze manier een beetje welles nietes, zonder argumenten.

Geplaatst

Wel gaaf dat ook gynaecologen reageren trouwens. Dat is minder emotie tenslotte, al is het natuurlijk wel baan behoud ;-). Ik volg twitter niet, kostte me m'n bloeddruk haha.

• 4 weken later...
Geplaatst

Ik heb vol bewondering en woede het artikel gelezen. Van deze mensen gaan mijn nekharen rechtop staan. Wat denkt deze mevrouw wel. Valt in de categorie cosmetische blablabla. Ik had het ook liever anders gezien. Maar helaas is moeder worden niet vanzelfsprekend. Wat een xxxxx is zij!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden