Ga naar inhoud

Artikel NRC.next 19.04.2012

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Sorpressa geweldige opmerking over die studiefinanciering, zit hier keihard te lachen en dat had ik wel even nodig LOL. Misschien kun je die kort en krachtig zelf nog even naar NRC mailen?

• Reacties 98
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Ik zou het schuine achterwege laten....dat kan ook kwetsend overkomen voor de groep mensen die juist daarmee te maken hebben.

Geplaatst

Pfff, wat een kortzichtige uitspraken Isabella! De één is op die leeftijd bezig met Louis Vuitton etc. en doet dit soort rare uitspraken en de ander op die leeftijd vecht mee voor het leven van haar man die kanker heeft (is mij overkomen toen ik 23 was).. Henne, prachtige reactie heb je geschreven! Ik ben het helemaal met je eens!!

Geplaatst
Sorpressa geweldige opmerking over die studiefinanciering, zit hier keihard te lachen en dat had ik wel even nodig LOL. Misschien kun je die kort en krachtig zelf nog even naar NRC mailen?

Blij dat ik je nog kan laten lachen :-)

Ik kan het artikel nergens vinden op internet, hoe kunnen we erop reageren? Of heb ik daar overheen gelezen...

Geplaatst

Ik weet niet hoe het werk in de journalistiek, maar zou het de NRC / mevrouw Isabelle ook niet te doen zijn om dmv een ongenuanceerd artikel veel aandacht te krijgen?

Ik word wel boos van hoe zij schrijft, maar kan het aan de andere kant ook makkelijk van me af laten glijden omdat het gewoon te belachelijk voor woorden is.

Alleen jammer dat zoiets wel in de krant staat en mensen zo'n mening wellicht zullen overnemen.

Geplaatst

Een opiniestuk is er natuurlijk om reacties op te roepen, je daagt mensen en meningen uit. Alleen doe je dat meestal wel gefundeerd, tenminste zo heb ik het geleerd ;-)En zelfs al willen ze aandacht vragen voor de stamceldonatie, dan vind ik dit nog een foute vergelijking. En idd sjsl meestal laat ik het van me afglijden. Als het in de telegraaf had gestaan, had ik er geen woord aan vuil gemaakt. Maar juist NRC next wordt gelezen door twintigers en dertigers die dit dan misschien als waar gaan zien.

Geplaatst

ik heb even niet de fut om te lezen hoor, maar wat ik even zo tussendoor kwijt wilde en daar word ik dan boos om (en dat heeft denk ik niet eens met dit te maken, in zoverre) maar ik moet het gewoon even kwijt....een vriendin heeft te horen gekregen dat je voor elke ivf eiceldonatie 1000 euro krijgt, dus ze gaat "even" een donatie doen, niet omdat ze andere mensen een kindje gunnen hoor, neeee....dat geld is erg fijn en ze wil het liefst de maand daarna ook wel "even" doneren....ik snap er niets van. ik snap werkelijk waar niet dat mensen er zo "gewoon" over denken, puur voor het geld....alsof het helemaal niets is zo'n poging....en ik snap niet waarom eiceldonoren wel geld krijgen, maar sperma donoren dan weer niet (omdat hun donatie "lekker" is mss? weet het niet hoor) ik vond het zo simpel gedacht van die vriendin......en het besef dat dus meerdere mensen zo denken die niet precies weten hoe zo'n behandeling in elkaar steekt en dat het mss nog wel "dodelijk" kan wezen (overstimulatie), dat is toch raar? dat dat soort mensen het niet doen om anderen een kindje te gunnen, maar voor het geld...snap niet dat er geld voor word gegeven. ik wil graag embryo donatie doen...vraag ik toch ook geen geld voor (afgezien van het feit dat het niet mag....wat ook weer raar is, maar dat terzijde) ik gun andere een kindje en het liefst nog gezond ook nog...!!

zo...heeft helemaal niets hiermee te maken, maar moest het even kwijt...simpele @$@#volk die denken "och...even wat eitjes afstaan en weer 1000 rijker" zo lekker simpele zielen gedachte...*zucht*...sorry....

Geplaatst

Mee eens. Ik vind aan de ene kant raar dat er een financiële vergoeding tegenover staat en aan de andere kant logisch. Wij weten als geen ander wat je moet doorstaan voor een goede 'oogst' en als daar geen compensatie tegenover staat komt er niemand meer. Het gaat hier trouwens om een onkostenvergoeding aangezien genetisch materiaal niemands eigendom is en daarom ook niet verkocht kan worden. Ik begrijp wel dat de onkostenvergoeding hoger is voor eiceldonatie dan voor spermadonatie. Ik hoop dat de voorlichting voor donatrices erg goed en uitgebreid is en er een goede screening komt. Ik zou geen donor-ei willen van iemand die het alleen voor het geld doet en bijvoorbeeld rookt, zuipt of wat dan ook.

Anyway, wat ik niet begrijp is hoe er zo kortzichtig geschreven kan worden. Alsof onze kinderwens ten koste gaat van kankerpatiënten? Alsof het simpele feit dat wij kinderen willen dé reden is dat er mensen dood gaan? Alsof we dit zo bedacht hebben? Alsof geld alles geneest? Het artikel doet het lijken alsof de vrouwen met een kinderwens de regels hebben gemaakt, alsof wij bepalen waar het geld heen moet en het krijgen van kinderen net zoiets is als een mooiere auto willen, luxe? Bah.

Geplaatst

Bij mij kwam ook de stoom uit mijn oren. Zo ontzettend naief van een kind van 23 en zo kwetsend voor veel mensen. Die isabella is wel voorstander van het behandelen van kankerpatienten, maar vergeet even dat je ook door de gevolgen daarvan aangewezen kan zijn op ifv of icsi. Een vriendin van me heeft een spoed-ivf gehad en haar eitjes zijn ingevroren vlak voordat ze chemo kreeg tegen borstkanker.

Henne, mijn complimentrn voor je keurige reactie! Ik hoop dat redactie moedig genoeg is om die ook te plaatsen.

Geplaatst

Zag dat een ingezonden brief max 250 woorden mag zijn dus heb flink in moeten korten. Heb wel de langer versie meegestuurd ;-)

KLopt trouwens Jessi, maar dat paste er helemaal niet meer in. Ik heb wel aangegeven dat ik met groot genoegen een artikel ipv een brief schrijf, dat mag namelijk 800 woorden zijn dus dan kan ik nog wel eea toevoegen. Geen probleem!

Geplaatst

Henne respect is heel duidelijk

Ja 1000 euro voor even eitjes doneren EVEN

Nou dames kan je 1 ding verzekeren in de toekomst zou ik ook graag mijn eitjes willen doneren omdat je ziet hoeveel vrouwen gewoon zelf niet zwanger raken ook met behandelingen niet

En je gaat toch geen Ivf doen omdat het een luxe probleem is ik snap gewoon echt niet dat mensen dit soort onzin uit hun strot krijgen

Ik hoop dat ze nooit meer mag schrijven

Geplaatst

Wow! Ik las dit stuk gisteravond en had er echt ff moeite mee. Okay, het is een opiniestuk dus het hoeft niet zo te zijn dat de NRC.next hier zelf ook achter staat. Maar het verhaal is zo ongenuanceerd en zo ongefundeerd ook....

Ik wilde het graag met jullie delen. Maar zoveel reacties had ik niet verwacht! Henne, ik zou zeggen: opsturen!

En o ja, misschien is mijn IVF-kindje wel degene die in de toekomst in staat is jouw kanker te genezen, Isabelle!

Groetjes, Beanie

ps. Er was toch een opleiding journalistiek in Nederland die onterecht diploma's uit heeft gereikt????

Geplaatst

Wat een belachelijk artikel! Je kan wel merken dat ze zelf nog totaal niet bezig is met een kinderwens. Ik hoop bijna (maar wens dat eigenlijk mijn ergste vijand nog niet toe) dat ze later zelf aangewezen is op vruchtbaarheidsbehandelingen. Kijken of ze er dan nog zo over praat.

Ze doet het nu overkomen alsof door IVF en eiceldonatie er geen geld meer is voor stamceldonatie. Wat een vreselijke doos. Uiteraard is het belachelijk dat er geen vergoeding is voor stamceldonatie maar wat heeft dat met IVF te maken?

En hebben we hier in nederland niet juist te maken met een enorme vergrijzing en zouden juist meer vrouwen kinderen moeten krijgen?

Henne, ik vind jouw reactie echt heel goed. Jammer dat je zinnen hebt moeten weglaten vanwege het aantal woorden.

Geplaatst

Ook hier met stijgende verbazing, irritatie en oplopende hartslag het artikel gelezen!

Zeer, zeer kwetsend.

Wie denkt ze wel niet dat ze is, om dit zo neer te pennen en te laten publiceren?

Zelf is ze waarschijnlijk erg trots op zichzelf, dat ze zo'n 'mooi kritisch stuk' heeft geschreven.

't Schaapje is trouwens zelfs nog maar 22 jaar (niet dat leeftijd alles zegt, ook hier op het forum een aantal jonge meiden, of meiden die jong begonnen zijn aan hun kinderwens).

Henne: mooi en scherp verwoord meid!

Geplaatst

Ongelofelijk dat de NCR die zichzelf een kwaliteitskrant noemt, dit plaatst. Begrijp mij niet verkeerd; men mag een mening hebben over IVF,de eicelbank, kosten en wat nog meer en kritisch zijn. Maar dan moeten de feiten juist zijn en de tekst genuanceerd zijn. Dit is geschreven door iemand die zelf bewust kinderloos is( ik zou zeggen blijf dat ook vooral) en qua levenservaring net komt kijken. Een krant als NRC zou zich hier van moeten distanceren.

Ook ik ben van mening dat ook andere donorbanken door overheidsgeld gesteund moeten worden. Zoals er voor zoveel meer medische onderzoeken/behandelingen. Maar dat ik een totaal andere discussie.

Henne, ik sluit mij aan bij je tekst. Het schuingedrukte zou ik misschien weglaten. Het overige is denk ik al duidelijk genoeg. Als je dit aan het NRC aanbiedt mag je wat mij betreft ook namens mij tekenen.

Geplaatst

ik heb er gewoon geen woorden voor. Muts, hoop dat ze bewust kinderloos blijft.

henne, mooie reactie, hoop dat het NRC er iets mee doet!

Geplaatst

Henne, chapeau! Je weet precies te verwoorden wat we allemaal denken en voelen in reactie op dit ondoordachte opiniestuk.

En medisch niet noodzakelijk? Hoezo? Vroeger ging je dood aan de meest eenvoudige griep. Dor voortschrijdende medische ontdekkingen is dat grotendeels verledentijd. Waarom zou je dan de medische technieken niet voor een probleem waar je niks aan kunt doen, niet voor gekozen hebt en dat je levensgeluk in de weg staat, in mogen zetten?

Pfff, ben heel benieuwd of t geplaatst wordt! (en wat de reacties daarop zullen zijn...)

Geplaatst

Heej, wat een afschuwelijk artikel, wat een afschuwelijk mens, en wat een fijne reakties hier. Beanie, jouw reactie is ook geweldig!! Ook opsturen!!! Dat mens kan echt niet doordenken.

Henne ik ben benieuwd en hoop dat je stuk geplaatst wordt, ik moest een beetje slikken bij je opmerking over pleegkinderen en de rotzooi van een ander. Het doet me een beetje pijn te denken aan deze kinderen als de rotzooi van een ander. Ik snap wel een beetje welke richting je er mee op wilt gaan, maar ja het gaat wel over kinderen.

Uiteindelijk is er in deze discussie 1 belangrijk onderdeel, en dat is de rechten van het kind, ik moet me er nog goed op inlezen, maar is het niet zo dat het voor toekomstige kinderen die via de eicelbank geboren worden nu iets gemakkelijker om de biologische moeder te "kennen", ? Gemakkelijker dan nu het geval is als bij anonieme eiceldonatie via Spanje/ Griekenland / Zweden?

Nou ja, in ieder geval ben ik blij dat het artikel hier is geplaatst en we actie kunnen ondernemen, pff Ceeke jouw reactie was ook geweldig. Het hele artikel doet me ongelofelijk zeer. Er is zoveel onrecht in het leven, er zijn zoveel mensen ongewild kinderloos door omstandigheden die zelf ook niet in de hand hebben gehad. De vergelijking van de subsidie en het hebben over de keuze van de stamcelbank versus eicelbank is wat mij betreft het vergelijken van appels en peren. Ik vind het ook verschrikkelijk dat NRC dit meent te moeten plaatsen. Wat een kortzichtigheid. Dit roept geen discussie op maar ongeloof en het is vooral onnodig kwetsend. Het is ook nog eens ongelofelijk dat iemand als deze journaliste zo moedwillig de mogelijkheid krijgt om zichzelf zo publiekelijk voor schut te zetten en voor het leven belachelijk te laten maken. Dan ben je 23 en moet je nog even wat je carriere betreft. Tegen de tijd dat zij 68 is zal zij wel door moeten werken tot haar 75ste. Geen kans voor een verdere carriere in de journalistiek na dit artikel. Moet zich dus met veel moeite en veel kosten om laten scholen. En dan nog overwegen een andere naam ? Heeft ze vast nog niet over nagedacht...

Geplaatst
Ze heeft niet eens journalistiek gestudeerd...

Wat zeg je nou?? Heeft ze niet eens journalistiek gestudeerd?? Wat en wie is dat meisje in hemelsnaam?

Aan de andere kant kan ze het niet helpen..volgens de Hersenstichting (die trouwens ook geen subsidies krijgt en ook zeer goede dingen doet!) is haar prefrontale cortex nog niet volledig ontwikkeld...er moeten nog wat verbindingen gelegd worden, zeker op het psychosociale vlak!

Henne, goed stuk! Bedankt dat je het zo helder voor ons op schrift zet!

Groetjes Nathalie

Geplaatst

Henne, petje af voor je stuk. Ik ben heel benieuwd of er iets op terug komt.

Ceeke, jouw reactie is ook goud waard!

23, bewust kinderloos (kies je daarvoor op 23jarige leeftijd??), geen journalistiek gestudeerd...

Denkt ff een mooi stuk te plaatsen....

Hoe onnozel kun je zijn???

Geplaatst

Ze heeft diverse studies op het gebied van taal gedaan met een interesse in politicologie. Iedereen kan zichzelf journalist noemen helaas. Ik zou haar graag eens uitnodigen om hier te reageren!

Overigens kost kinderloosheid de maatschappij ook bakken met geld zoals al eerder is gemotiveerd door Freya in de discussie over het terugbrengen van het aantal vergoede pogingen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden