Jump to content

zwangerschapscursus/gym/hapto etc

EDR

Recommended Posts

Hoe bereiden jullie je voor op de bevalling?

Ik ben nu 22 weken zwanger en hoor overal om me heen dat ik al laat ben met me aanmelden voor een cursus oid. Nu merk ik aan mezelf dat ik eigenlijk helemaal geen zin heb in een groepsgebeuren. Ik heb niet zo heel erg de behoefte aan het uitwisselen van ervaringen en het opdoen van nieuwe contacten. Toch is het denk ik wel handig als ik me wat ga voorbereiden op de bevalling. Nu heb ik genoeg mensen om me heen die me e.e.a. kunnen vertellen maar ik denk niet dat dit voldoende is.

Ik heb het boek 'veilig bevallen' van Beatrijs Smulders en Mariel Croon in huis maar dit is w.s. ook niet voldoende?

Ik heb wel e.e.a. gelezen over haptonomie en dat spreekt me opzich wel aan, net als de cursus samen bevallen. Ik denk mn omdat je dit een paar avonden kunt doen samen met je partner zonder anderen erbij. Wat me alleen tegenvalt zijn de kosten. Je bent toch per sessie al snel zo'n 70 euro kwijt. Als je rekent dat je zo'n keer of vier moet gaan dan vind ik dit best prijzig.

Hoe hebben jullie dit gedaan?

Ik heb oersoonlijk niks gedaan. Geen boeken, geen cursus. Ik werd tijdens de bevallingen super gesteund in wat ik moest doen door de vk...

En 2 hele snelle bevallingen met rugweeen, waardoor ik niks aan een cursus zou hebben gehad ;)

Succes met je beslissing!

Gewoon vertrouwen op de natuur en de oerkrachten die je daarvan krijgt!

Ook ik heb geen boek gelezen, geen cursus gevolgd o.i.d. Gewoon je lichaam volgen, let daarbij wel op je ademhaling. Als het moment daar is, denk je echt niet meer aan de dingen die je geleerd hebt bij de cursus, daar geloof ik niet in.

Het geld wat je ermee bespaart kan je weer besteden aan je kindje. Vk helpen je ook goed.

Ik had elke minuut 1-2 weeen dus ik had geen tijd om na te denken hoe of wat.

Succes met je keuze!

Ik ben wel naar de zwangerschapsgym geweest. Ik moet eerlijk bekennen dat het meer een praatgroepje was. Erg gezellig, veel informatie, maar te weinig gym. Maar mijn groepje hoeft niet representatief te zijn voor alle groepjes zwangerschapsgym. De nagym die erbij hoorde, vond ik nuttiger. Tijdens de bevalling vond ik het lastig om de oefeningen van de zwangerschapsgym (het puffen e.d.) in de praktijk te brengen.

Hier zwangerschapsyoga gedaan. Mete het meerendeel heb ik niks gedaan, maar wel met de ademhalingstechniek. Er waren verschillende tecnieken, buik en flanken en met die laatste heb ik heel fijn de weeen kunnen opvangen.

ik zat in een klein klasje en de juf was ook heel gericht op de oefeningen en pas later kletsen als daar behoefte aan was.

Maar om nou voor die ademhalingsoefeningen alleen een cursus te doen. Misschien heb je iemand in je omgeving die ooit een yoga heeft gedaan, die kan het je dan uitleggen.

Bij beide kinderen heb ik zwangerschapsgym gekozen. Gym is een overtrokken woord, want het is voornamelijk gericht op ademhalingsoefeningen en oefeningen die je kan doen als je verder bent in je zwangerschap (makkelijk liggen, makkelijk opstaan, wat te doen bij harde buiken etc.). En natuurlijk oefeningen voor ná de bevalling, met name de bekkenbodemoefeningen.

Het is hier een klasje waarin gezellig gekletst wordt, maar ook gewoon geoefend. Ik heb er zelf veel aan gehad. De ademhalingsoefeningen vond ik prettig tijdens het wegzuchten van de weeen. Daar heb ik dus juist wel veel aan gehad. Ik kan het iedereen aanraden, al is het maar om enig idee te hebben wat er gaat gebeuren.

hoi Es,

Ik was ook te laat met aanmelden voor zwangerschapsgym maar nu vind ik dat niet meer erg. Ik ben naar zwangerschapszwemmen gegaan. Daarvoor hoef je hier geen abonnement o.i.d. te hebben, je gaat gewoon wanneer je wilt en betaalt dus alleen wanneer je gaat. Ik ga vooral voor de beweging/conditie en leuke bijkomstigheid is dat je lekker kunt babbelen met andere zwangere vrouwen, maar dat kan hier op het forum ook prima :-)

Nu je t zegt, ik zat ook te denken aan Samen Bevallen. Ben niet zo van het zweverige en het kleffe groepjesgedoe. Maar misschien doe ik wel helemaal niks. Voel niet echt de behoefte maar meer in mn achterhoofd dat het misschien toch wel goed is..?

Hoi Es',

Ik heb ook niets gedaan, was het in eerste instantie bij de eerste zwangerschap wel van plan maar door de plotselinge bevalling is het er toen niet van gekomen. Mede vanwege deze bevalling waar ze me echt doorheen hebben moeten loodsen had ik bij de zwangerschap van I ook zoiets van, het is niet nodig. Je wordt zo goed begeleid en in de gaten gehouden en op het moment supreme uiteraard ook!

ook achteraf gezien geen spijt van gehad. Nu moet ik wel zeggen dat ik in het zkh beide keren bevallen bij en daar was dan een verpleegkundige bij due regelmatig kwam kijken en bij L. En N. De gyn, bij I. Een verloskundige van het zkh. Nu weet ik niet wat jij wil, thuis if in het zkh maar indien je thuis bevalt is gym misschien wel fijn?

Liefs Babeth

Hee Esther,

Ik vond het wel fijn om naar zwangerschapsyoga te gaan. Had een hele goede instructrice. Het was met name gericht op fit en soepel blijven in de zwangerschap en ademhalingsoefeningen. Daarnaast rel nuttige info over bevalling. Ondanks dat ik natuurlijk uiteindelijk niet natuurlijk ben bevallen ben ik erg blij het te hebben gedaan. Had het idee dat het heel goed was voor mijn lijf. Ben zelfs nog geweest toen ik al 1 week over tijd was.

Het is allemaal heel

persoonlijk, ik vonddit heel fijn. Ben ook pas na de 20 weken gestart.

Waar ik wel gericht een cursus voor heb gedaan samen met mijn man is voor de borstvoeding. Dat kwam natuurlijk ook omdat wij geen kraamhulp hadden, maar dat wa echt heel erg nuttig! Heel veel geleerd en toen voelde ik me ook echt goed voorbereid.

De zwangerschapsyoga die hier gegeven wordt start pas als je dik (juist ja) in de 20 weken bent, dus zo laat ben je toch niet als je iets wilt?

Ik wil zelf vooral iets doen voor mijn lijf en toch ook wel om andere zwangeren te ontmoeten. We hebben ons in de (nieuwbouw)wijk de afgelopen jaren toch wel afzijdig gehouden terwijl iedereen kinderen kreeg dus dit lijkt mij een goede manier om toch een beetje opgenomen te worden in dat kringetje van ouders (thuis zeg ik meestal "die sekte" ;-)).

Haptonomie wordt overigens soms (deels) vergoed door je verzekering als je een aanvullend pakket hebt.

En hier in de buurt is ook een yogadame die aan huis komt voor kleine groepjes of 1op1, misschien is er bij jou in de buurt ook zo iemand te vinden?

Ik heb ook yoga gedaan en daar ben je echt nog niet te laat voor want toen we begonnen waren er ook 2 dames die al 30 weken waren ik was zelfs heel vroeg met 21 weken maar omdat de vakantie er nu tussen zit kon ik anders pas bij 34 weken beginnen en dat werd mij te laat

Wij hadden dan ook 7 lessen voor en straks 1 les na de bevalling met de kleintjes erbij

Of ik er wat aan gehad heb weet ik nog niet maar dat zien we wel ik vond het wel erg leerzaam en gezellig

Oh ja en ik kreeg alles terug van de verzekering sommige doen dat

Zonder alle reacties te lezen, reageer ik ook even....

Zelf heb ik me ook nooit aangemeld bij dergelijk instanties, ben er zelf veel te nuchter voor. Heb het dus volledig over me heen laten komen, echt voorbereiden kun je in mijn ogen niet. Het gaat toch anders en al het geleerde daar denk je toch niet aan op het moment suprême.

Wel heb ik het boek gelezen van Beatrijs 'veilig bevallen'. Vond het een leuk boek, maar heb enkele hoofdstukken overgeslagen.

10 november ben ik ingeleid en 15 november is onze dochter geboren, behoorlijk lang in de weeën gezeten dus. Maarrrrr....ondanks niet kunnen slapen, uitgeput zijn en denken dat het niet meer lukt, LUKT HET TOCH!!

Er komt dan zo'n oerkracht naar boven waar je het bestaan niet van weet. En met alle hulp rondom je bed, word je erdoor heen gesleept. Echt waar, je kunt het!!

De heisa er omheen ( sorry dames)maar daar geloof ik, als persoon, echt niet in ;)

Ik vind het geen "heisa" als je iets doet aan voorbereiding. Kijk, ze leren je heus niet hóe je moet bevallen tijdens zo'n cursus (of dat nou de gym, haptonomie of yoga is), maar wat je wel leert zijn handvatten waar je misschien op terug kunt vallen als je midden in je weeën zit. Niet iedereen zal dat nodig hebben en ik ben ervan overtuigd dat ik ook zonder de cursus wel had kunnen bevallen, maar het is fijn als je wat steun hebt aan een soort van routine (bijvoorbeeld de oefeningen die je op de cursus geleerd hebt). Die ademhalingsoefeningen gaan echt je pijn niet verminderen, maar zijn wel bedoeld om je aandacht op iets anders te focussen zodat je de pijn wat makkelijker kan opvangen. Tja, en sommige mensen kunnen dat makkelijk vanuit zichzelf en sommige mensen vinden het juist weer prettig om zich daar een beetje op voor te bereiden. De een leest een boek, de ander doet een cursus. Iedere bevalling is anders en iedere bevalling loopt anders dan je zelf voor ogen hebt. Juist op zo'n moment is het prettig om iets "herkenbaars" te hebben. Het is zoals mijn cursusleidster zei: "99% van alles wat je leert vergeet je ook weer omdat je het waarschijnlijk niet nodig hebt, maar als je het wél nodig hebt, dan gebruik je het vanzelf". En zo is het ook.

Daarnaast vond ik het gewoon prettig om even bezig te zijn met mijn zwangerschap en om anderen te ontmoeten die ook zwanger waren. Ik zocht juist wel die contacten. We drinken (toevallig met beide groepjes) nog steeds 1 x per kwartaal koffie en zien zo de andere kindjes ook opgroeien. Ik vind dat leuk.

Misschien een idee om dit met je VK te bespreken?

Het is maar net wat je prettig vindt.

Ik was zelf heel zenuwachtig ruim voor de bevalling en vond de Samen Bevallen cursus heel prettig om me beter voorbereid te voelen. Ook het idee dat mijn man alles wist, wat ik wist, gaf mij rust.

Ik voelde me voorbereid en heb aan de algemene kennis veel gehad. Ik wist wat me te wachten stond en wat er allemaal zou kunnen gebeuren en wat je dan moet doen.

Maar dat zijn dingen die je ook in de folders van de VK en vast ook in boeken kan lezen.

Het echte bevallen kan je toch niet leren en ik denk ook dat de VK je er op dat moment wel mee helpt.

Maarre ... een avondje in de week een cursus met andere zwangere dames ... maakt het allemaal wel lekker echt hoor. Eventjes aandacht voor de baby en je zwangere lijf. Maar als je daar helemaal geen behoefte aan hebt, ook best toch!

Naast of ik er iets aan heb wil ik graag iets doen met vriendlief. Hij hangt er al zo hulpeloos bij dus ik hoop dat hij zo wat zekerder en meer betrokken kan zijn. Iemand ook met deze overweging een cursus gedaan? Hoe 'beviel' dat? (flauw woordgrapje ik weet het :-))

Wij hebben de cursus Samen Bevallen gedaan.

Mijn man ging mee, omdat hij wist dat ik het heeeel fijn vond dat hij ook van alles op de hoogte was. Dat gaf mij veel rust.

SB is 10 lessen, waarvan 1 keer na de bevalling.

Telkens 2 uur, met een kleine pauze. Voor de pauze theorie en na de pauze praktijk. Met een groep van maximaal 6 stellen.

Het praktijkgedeelte vond hij echt niet zo wat. Theorie vond hij heel interessant, hij vond het ook fijn om alles te weten.

De eerste lessen stonden in het teken van de zwangerschap, houding enzo en later ging het over de bevalling en ook een les over wat er mis kan gaan bij de bevalling. Echt goed om te weten. Ook 1 les hebben we een film van een bevalling gekeken. (de meeste anderen zaten grapjes te maken, man en ik waren bijna in tranen ... haha).

Praktijk was 1 * masseren ... hihi. Zou tijdens de bevalling kunnen helpen (niet gebruikt), vaak bestond het ook uit ademhalingsoefeningen. Man hoefde niet mee te doen hoor, met puffen. Maar hij leerde wel hoe hij mij zou kunnen steunen.

Al met al zegt mijn man nu dat hij het vooral voor mij gedaan heeft, maar wel blij was met de praktische info / kennis.

Het wekelijks er even mee bezig zijn vond hij ook wel redelijk fijn.

Dat was onze ervaring.

Ben benieuwd wat jullie beslissen.

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik zag dat ze lange en korte cursussen hebben dus we moeten hun kalender even naast de onze leggen om te kijken hoe t uitkomt. Maar lijkt me wel interessant, ik heb geen problemen met een massageles hihi :-))