Jump to content

onveilig werk, verbaal geweld

hoopvol07

Recommended Posts

Hallo lieve meiden,

Ik heb een probleem waar ik echt mee zit... ik hoop dat er meiden zijn die kunnen helpen of mee denken naar een goede oplossing, het gaat om het volgende:

Ik werk +- 25 uur per week in een particuliere zorgvilla (zonder officieel cao) voor dementerende en hulpbehoevende ouderen. Het is een zwaar beroep, veel tillen etc, en vooral omdat dit mensen met ""status, aanzien"" zijn, daar word nog veel meer van je verwacht dan reguliere verzorgingshuizen. Ik werk hier sinds 1 sept. hebben al veel trammelant met dit werk mee gemaakt, om te beginnen was de verbouwing nog vollop bezig en moesten we daar mee helpen ipv zorgen voor mensen. Daarna werden we uitgezonden naar andere locaties, soms wel 70 km verderop! en ook hielden ze zich niet aan hun contract uren, nou is dit allemaal anders, maar jullie zullen misschien wel begrijpen dat ze op een vreemde manier met personeel omgaan, want wat ik hierboven beschrijf is nog maar het topje van de ijsberg....

Het echte probleem is dat we een hele aggressieve bejaarde bewoner hebben, beresterk ook al is hij dan 80, hij schopt en mept er op los. Verschillende collegas hebben klappen gehad, ik ook, maar gister was het mn nachtmerrie, want hij stompte me met volle vuist in mn onderbuik...

heb ook een blauwe plek boven mn schaambot, ik hielp hem met zn blouse uittrekken, en daarbij haalde hij met flinke kracht uit.

Ik heb terug geslagen.... vind het heel erg, heb meteen erna hard gehuild, het was een soort reflex, woede hoe je het ook noemen wilt, ik heb verloskundige gebeld, ze heeft gekeken, en ze belde het ziekenhuis, daar moest ik voor alle zekerheid heen, alles is goed!

Dit had echter wel anders kunnen aflopen,... dat is het me niet waard.... ik kan geen ontslag nemen, ons huis is echt op 2 salarissen, ik hoef geen 40 uur te werken ofzo, maar 20 hebben we wel nodig... dus ontslag is geen optie..

de mogelijkheid om die man niet meer te verzorgen is ook beperkt... we werken met z'n tweeen per dag, en we verzorgen hem samen, behalve als hij echt goed mee werkt, (ik ga hem niet meer alleen doen)

maar ik heb dit al zo vaak aangegeven bij mn bazen!! ben er boos om, we hebben moeten vechten voor dit wondertje, en ik weet niet wat ik zou doen als dit weer gebeurd, ik werd zo booos op die bewoner, ik kon hem nog veel meer doen, vind het vreselijk om toe te geven, en normaal laat ik me wel slaan, en tel ik tot tien en dan gaat het wel weer.... maar t was zo hard! ik dacht mn kind heeft zn nekje gebroken, zit te huilen terwijl ik dit typ...was echt heftig gister

morgen ga ik dus in gesprek, kan ik hiervoor zomaar ziekte wet in? mede door beginnende bekkeninstabilliteit en het zware tilwerk? ik ben niet zo mondig, maar als ik exact weet wat ik wel en niet kan maken, wettelijk gezien zou me dat erg helpen...

sorry voor het lange verhaal...ik zit er echt mee, heb ook niet netjes hoofdletters gedaan naja, wat vinden jullie, snappen jullie dat ik terug sloeg, of vind je het onbegrijpelijk? wat moet ik nu doen....:(

liefs

Als ze er niks mee doen zou ik me ook ziek melden! Maar een normale werkgever zou dit moeten begrijpen. Wat hebben ze liever: Jou volledig ziek, of wel werken maar niet naar deze meneer!

Ik heb er geen verstand van,maar een particuliere werkgever moet toch ook een cao hebben.

Je kan evt de bond bellen of het uwv waar je ziek gemeld wordt om het probleem voor te leggen.

Succes en pas goed op jezelf en ukkie! Dat is het belangrijkste.

Hoopvol, wat een vervelende situatie. Ik heb net ff zitten neuzen en kom de volgende artikelen tegen:

- http://www.arbo-advies.nl/zwangerschap.htm

- http://www.mamaenzo.nl/zwanger/doen-of-laten/werk-zwangerschap-rechten-en-plichten

- http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/arbowet--en--regelgeving/rechten-en-plichten/zwangeren-en-vrouwen-die-borstvoeding-geven.html

Ik hoop dat je hier wat informatie uit kunt halen! In ieder geval zal ik zsm contact opnemen met de bedrijfsarts, en dit voorval bespreken. Ik denk dat er een andere oplossing gezocht moet worden en als die er niet is, dan kun je je (bv op basis van je bekkeninstabiliteit?) ziek melden. Je werkgever krijgt dan een uitkering voor je van het U.WV.

Veel sterkte en denk er maar aan dat jij en je kindje nu het aller belangrijkste zijn!

Groetjes, Beanie

Je kunt je meteen ziekmelden, maar het is denk ik slim te kijken of je eerst kunt overleggen met iemand van de arbodienst waar je werkgever een contract heeft. Probeer in ieder geval voor je je ziekmelden hiervoor een 'advies' te krijgen. Dit kan ook van bijv je verloskundige zijn. Je werkgever klinkt niet al te meewerkend en zou een ziekmelding van jou nu op kunnen vatten als werkweigering oid en in zo'n situatie wil je ook niet terecht komen denk ik.

Misschien is het een goede insteek om morgen rustig aan te geven dat je erg geschrokken bent van dit voorval en dat je ook merkt dat het werk fysiek en mentaal een negatieve invloed heeft op je zwangerschap. Dus dat je gaat overleggen met je vk wat verstandig is en dat advies dan graag met de Arbo-arts bespreekt. Zo hoeven jij noch je werkgever 'medische' beslissingen te nemen. In ieder geval vast veel sterkte en succes met het gesprek morgen! (bel evt als het kan vooraf je vk nog even of zij achter een evt ziekmelding kan staan).

Jeetje hoopol wat een heftig verhaal

ik heb veel respect voor ouderen en voor de mensen die hem verzorgen maar er zijn echt grenzen en nu is het goed afgelopen maar je moet inderdaad geen risico nemen.

Moet zeggen dat ik niet weet hoe het precies geregeld is als er ook al geen cao is maar er zijn wel landelijke richtlijnen,kijk eens naar de volgende link;

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&ved=0CDAQFjAA&url=http%3A%2F%2Fnvab.artsennet.nl%2Fweb%2Ffile%3Fuuid%3D46aef78b-5152-447e-b8c1-6c2d022c2ad7%26owner%3D56486107-3665-4b31-91e4-b4b90e8c1963%26contentid%3D55328&ei=vm_0UNT1AuKl0AWj1oDgAQ&usg=AFQjCNFDSpPyuHypAgmTRoR6yivButBRaw&sig2=0Yhbg-TecjqMiVV5ih-j6g

als je de link kopieert en plakt dan kun je ervoor kiezen om het bestand te openen.

Indien je je ziek meld vanwege zwangerschapsgerelateerde klachten dan wordt je wellicht opgeroepen door jullie bedrijfsarts en in ieder geval wordt je benaderd door het UWV , wellicht wordt je dan bij hen bij de verzekeringsarts gevraagd te komen daar zij jouw loonkosten over gaan nemen.

Het lijkt er op dat het bij jullie niet zo nauw genomen wordt met de regeltjes, in dat geval, als het echt zover komt dat je niet meer werkt vanwege de zwangerschap dan krijg je dus een (al dan niet gedeeltelijke) loonbetaling via het UWV.

In de meeste gevallen ontvangt de werknemer gewoon haar salaris via de werkgever en keert het UWV aan de werknemer uit maar weet dat het ook anders kan; dat je een gedeelte door je werkgever betaald wordt (25%) en dat het UWV het resterende percentage (75%) aan jou voldoet.

sterkte enne, zoek asap een andere werkgever, overal zitten ze toch te springen om mensen in de zorg?

Mijn ervaring is overigens dat zowel arboartsen als uw.v erg voorzichtig zijn met zwangere vrouwen, dus kans is groot dat zij deze situatie ook zeker biet wenselijk vinden zelfs al is het devies 'werken wanneer dat kan'. Dit kan zo namelijk toch ook niet?

En dat terugslaan dat is een reactie. Maak je er niet te druk om!! Het voelt vast heel vervelend. En niks ten nadele van die man, maar die is het ws al weer vergeten..

Praat eventueel er met iemand even over dat jeje hart kan luchten als het je hoog zit! ws zijn er wel meer collegaas in dat soort situaties gekomen.

Ikzelf ook met patiënten! Soms erg lastig!

Breek even in...

Hoopvol...

Je zal je verbazen over hoe makkelijk soms mensen de ziektewet in kunnen..

Zelf zou ik het onder andere 1) Bekkeninstabiliteit gooien (ze checken..als je rechterbeen optilt dan moet het links bij je heup zeer doen!). Stomme contole vind ik zelf. Maar zo doen ze dit. Maar ga eventueel eerst naar een fysiotherapeut die je wil ondersteunen.

2) Verder kun je het gooien op Psychisch (niet werk...kan later tegen je worden gebruikt)..maar je kunt het wel gooien op dat het hele IVF traject je allemaal te veel is geworden... en dat dit een plaatsje moet krijgen.

En even niet om het een of ander...maar is het misschien een idee om verder te kijken naar ander werk. Ik vind dat ze je uitbuiten. En misschien moet je gebruik maken van "rechtsbijstand". Vind het eerlijk gezegd ongehoord wat ze van je verwachten. Er zijn grenzen.

Hoop dat je er wat aan hebt...Sterkte

Gr Shanna

Hoopvol, volgens mij hoort bij dementie ook agressie, dus daar kan je zoals ie schrijft waarschijnlijk lastig aan ontkomen... In dat geval kan je zwangerschap meebrengen dat je niet geschikt bent voor het verrichten van je werk en dus eigenlijk 'ziek' in de zin van de wet, omdat je niet in staat bent om je eigen arbeid te verrichten. Je zou je dan, in overleg met de huisarts en de verloskundige kunnen ziekmelden en dan hoef je nu hopelijk even niet meer met die dementerende en daardoor agressieve meneer te werken. Een werkgever moet jou een veilige werkplek bieden, ook als je zwanger bent en dat is nu niet het geval. Dus op naar je huisarts en verpleegkundige, dan ziekmelden en bij de bedrijfsarts melden dat je naar het ziekenhuis moest omdat die meneer je in je buik heeft gestompt en dan kijken hoe nu verder. Geen enkele bedrijfsarts durft jou gevaar te laten lopen, vermoed ik zo. X

Hoopvol,

Wat n toestand. Kan het helemaal begrijpen, hoe je reageerde. En wat n gevaar voor je kindje. Gelukkig gaat het goed, maar je weet nooit. Onvoorspelbare mensen kun je nu echt niet verzorgen.

Precies wat iedereen hierboven zegt; gesprek aangaan dat dit niet kan en zeker niet nu je zwanger bent en dan moeten ze je óf veilig werk aanbieden óf je ziek melden. En met je andere klachten erbij kan dat zeker; maar dit is ook al genoeg hoor. Kan niet dat je in n gevaarlijke situatie werkt.

Sterkte meid. Komt goed!!

Dank jullie wel meiden! ik ben in gesprek gegaan en hebben nu afgesproken dat ik die meneer sowieso niet in mn eentje doe... als we hem doen houd iemand zn handen vast en ik ga hem dan snel wassen, ik kijk even hoe dit zo gaat, en over 2 weken moet ik naar de verloskundige, dna ga ik idd een gesprek aan met haar hoe het zit, en dat ik het toch ook zwaar vind deze toestand. heel erg bedankt voor de links ook, ik heb hier zeker wat aan, mn contract liep trouwens per 1 maart af, hij is nu verlengd met een extra jaar, ik kijk of ik dat jaar ga volmaken, maar ik ben blij met het advies, en ook dat ik me nu een stuk opgeluchter voel:)

ik ben het helemaal eens met Floortje!

Er zijn landelijke wetten omtrent zwanger&werk kijk maar op de website van min. soc. zaken,

een cao is zelfs ondergeschikt!

Je hebt zelfs recht op extra pauzes je gehele zwangerschap tot 6 maanden daarna.

En ook een veilige werkomgeving, en dat is niet als je al in je buik gestompt bent door een patient, oud, niet oud, dement of niet.

Dit is al een bewijs dat dit niet veilig is, en het is zo wie zo al te zwaar werk voor jou.

Als jouw werkgever geen vervangend ander tijdelijk werk regelt, dan overtreed hij de regels, en dat kan gemeld worden bij de overheidsinstantie.s.

Hij heeft jou harder nodig dan jij hem, gezien men staat te springen op meiden als jij, die tot het bittere eind maar doorgaan..

Na jouw zwangerschapsverlof, meteen solliciteren op een andere plek in de zorg.

Succes meis!!

Even iets rechtzetten. Floortje bij dementie hoort niet per definitie agressie!!!! De vraag is waar het vandaan komt en wie weet triggert de omgeving dit gedrag wel. Dit is nooit "normaal" en is ook niet "acceptabel". Dit soort dingen "horen" niet bij het werk, wat voor werk je ook doet.

Hoopvol fijn dat je met je werkgever een fijn gesprek hebt gehad. Ik werk in de ouderen psychiatrie en maak dit soort dingen dus ook mee. Gelukkig niet vaak en wordt ook zeer zeker niet geaccepteerd als zijnde "het hoort erbij" niet door het personeel en ook niet door arts, psych, teamleidster en organisatie!!

Ik heb zelf vanaf week 13 in de ziektewet gezeten eerst tot week 15 hevig bloedverlies gehad en daarna bekkeninstabiliteit. Arbo wilde niet eens dat ik in de zorg werkte, zeker ook omdat het niet vanzelf gegaan was het zw worden. Heb wel therapeutisch gewerkt 2 a 3 x per week 2 uurtjes koffie schenken, collega's van het werk houden ;) en kletsen met de bewoners. Ik werk op een groepswoning die met 2 huisjes aan elkaar geschakeld zitten. 2x 6 bewoners.

Succes en kies vooral voor je kleintje en blijf zeker niet tot het bittere eind aankwakkelen met je bekken!!

Ik ga morgen naar therapie voor mn bekken, als hij toestemming geeft dan probeer ik over 2 weken de ziektewet in te gaan,..

deze man is altijd erg agressief geweest, heeft niet met ons te maken, dit is al het 4e huis waarinj hij zit.. en idd dementie is niet per se agressie... demente mensen vind ik erg leuk, maar deze dus niet hahaah

ik ga even vogelen naar mn rechten op de sites die jullie gestuurd hebben, sowieso mn rus is al een groot probleeem, dus dan kan ik daar wat mee knutselen:) dankjullie!!

Hoopvol er is al veel gezegd. Goed dat je een gesprek hebt gehad. Ik zou zeker ook contact zoeken met de bedrijfsarts( je werkgever moet er een hebben, wettelijk) of anders met het UWV. Je kunt zo gesprek doen zonder dat je werkgever er vanaf weet en zonder dat de bedrijfsarts de werkgever iets terugkoppelt. Ik werk zelf bij een arbodienst en zie op mijn spreekuur ook zwangere vrouwen. Zo'n verhaal als die van jou is voor mij voldoende reden om je te adviseren het gesprek aan te gaan( maar dat heb je al gedaan) en om je als er niets veranderd en de zorg je te zwaar wordt ziek te melden. Het gaat dan om ziek tgv zwangerschap en daarvoor kan je werkgever een WAZO uitkering( of vangnet heet het ook wel) aanvragen waardoor zij de kosten vergoed krijgen. Zoals Meiske zegt kan een deel ook rechtsstreeks aan jou worden uitbetaald.

In elk geval blijf er niet te lang meer doorlopen. Je kindje is nu het allerbelangrijkst. En als ik lees hoe ze omgaan met personeel, en je zegt dat dit nog maar het topje van de ijsberg is, vraag ik mij af of je bij zo'n werkgever wel wil blijven werken na je verlof.

Heel veel succes!

• 3 months later...

Ik lees dit nu pas, dus voor TS vast een beetje mosterd, maar voor eventuele mensen die in de toekomst met hetzelfde probleem komen te zitten: in de verstandelijk beperkten zorg is het zo geregeld dat je bij agressie-cliënten niet meer na 12 weken mag werken. Er wordt dan vervangend werk gezocht en als dat er niet is mag je de ziektewet in.

Dit zal met bejaarden niet anders zijn.

ts, hoe is het bij jou afgelopen?