Ga naar inhoud

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Heeft iemand hier toevallig ervaring met het afbouwen van prednison? Ik ben nu 8w zwanger en om die reden al slap, misselijk, geen energie, elke dag middagslaapje, alles smaakt vies. Maar op de dagen dat ik de prednisondosis iets terugschroef (van 10 --> 7,5 --> 5 --> 2,5 mg) ben ik echt nog belabberder en nergens meer toe in staat. Kan dat aan de prednison liggen, of is dat toeval? Kun je dan beter rustig of juist versneld afbouwen (om er eerder van af te zijn)? Sowieso moest ik met 9w gestopt zijn omdat het vanaf dan meer kwaad dan goed zal doen. Ben benieuwd naar tips!

• Reacties 1,5k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Ja hoor, dat kan zeker door de prednisolon komen. Je kunt langzaam afbouwen, maar als ik je zo lees, moet dat dan echt heel langzaam, 2,5 per een aantal dagen zou dat dan zijn. Of je doet in een keer snel en dan moet je er even doorheen. Dat kan vreselijk meevallen, terwijl het langzaam stoppen problematisch is. Dat was bij mij zo. Langzaam afbouwen bij weer een VMK was vreselijk slopend, en redelijk snel afbouwen bij zwanger was geen probleem. Raar he.

Die 9 weken zou ik me niet zo bang door laten maken. Ik bouwde af rond 16 weken en er zijn ook genoeg dames die het de hele zwangerschap doorslikken.

Maar wat super zeg dat ook bij jou de babyspeed aan lijkt te slaan. Of wat zeg ik, aan is geslagen. Hoera, en hoera voor Gent!

Vandaag gaat ons geboortekaartje naar Gent op de post. Nog steeds ongelooflijk, terwijl dat kleine guppie naast me ligt te ronken.

2015.png

Geplaatst

Dank je Okaasan, dat je hier door de kraantranen heen op reageert! Ik ben inmiddels ook het Alan Beer topic aan het doorploegen, zit toch alleen maar op de bank nu. Maak me verschrikkelijk zorgen want mijn buik krampt. Ben ik het embryo nu aan het afstoten omdat de prednison het niet meer onderdrukt? Of is dat niet mijn baarmoeder maar een darm daarnaast? Zal ik wat extra prednison nemen? Of er toch maar op vertrouwen dat ik eigenlijk van de ene op de andere dag had mogen stoppen? Argh. Waren die eerste 12 weken maar alvast voorbij!

En geniet van guppie Merlijn

Geplaatst

Het is niet je emmie. Had ik ook bij deze prachtige baby en wist zeker dat het over was, maar zie nu.

Je emmie zit goed! Heb vertrouwen, hoe ontzettend moeilijk ook, in je kleine guppie binnen.

En anders, vette huilbui en een echo vragen. Of zelf naar een echobureau gaan. Echo's zijn in dit stadium zooooo fijn.

Ik reageer minimaal, maar voel me een beetje verplicht te reageren: ik heb op moeilijke momenten ook zo veel aan dit forum gehad.

2015.png

Geplaatst

Thanks, wat lief

Het lukt me aardig om emoties nog even op te schorten en niet meteen conclusies te trekken. Net 2 uur geslapen, dat helpt wel. Donderdag staat sowieso de intake bij de 'gewone' verloskundige (WKZ) met echo dus dat wacht ik maar even af. Ik ben zo benieuwd naar jouw verhaal maar doe vooral rustig aan hoor want dat komt vanzelf wel een keertje als je weer wat fitter bent. Wat fijn dat je nu zo van jouw 'guppie' geniet, heerlijk om te lezen, het is je gegund!

Geplaatst
Heeft iemand hier toevallig ervaring met het afbouwen van prednison? Ik ben nu 8w zwanger en om die reden al slap, misselijk, geen energie, elke dag middagslaapje, alles smaakt vies. Maar op de dagen dat ik de prednisondosis iets terugschroef (van 10 --> 7,5 --> 5 --> 2,5 mg) ben ik echt nog belabberder en nergens meer toe in staat. Kan dat aan de prednison liggen, of is dat toeval? Kun je dan beter rustig of juist versneld afbouwen (om er eerder van af te zijn)? Sowieso moest ik met 9w gestopt zijn omdat het vanaf dan meer kwaad dan goed zal doen. Ben benieuwd naar tips!

Geen ervaring maar wil wel graag even reageren op je vraag. Prednison onderdrukt de misselijkheid (op de operatiekamers wordt een zusje van prednison tegen misselijkheid gegeven, dexamethason) dus het kan idd heel goed dat je veel misselijker bent als je minder slikt! Je kunt dus doorgaan met de prednison, en zoals Okaasan al zegt langzaam afbouwen, of je kunt er voor kiezen om contact op te nemen met je huisarts en je de zetpillen tegen misselijkheid voor laten schrijven. Ik denk dat je het best je eigen gevoel een beetje kunt volgen....

En over die krampen: je darmen zetten uit en zo. Ik heb in het begin van mijn zwangerschap zo'n buikpijn gehad... Ben er een paar keer voor bij mijn huisarts (waar ik verder nooit kwam) geweest. Kreeg dan vezels of zo mee maar daar werd ik dan weer meer misselijk van dus dat was ook niet echt de oplossing. Je zou nog kunnen proberen of probiotica helpt, en dan niet die drankjes uit de supermarkt maar de capsules (bijv. van Solgar).

Succes er mee! (ik volg jullie een beetje op afstand, heb zelf tot 16 weken op het 12-weken bankje gezeten begin 2013 omdat ik echt niet durfde mee te schrijven in een uitgerekend topic, nadat ik een keer keihard van het bankje afgevallen was. Inmiddels is mijn zoontje al een lekkere stuiterende dreumes dus het is goed gekomen!)

Geplaatst

Hoi Beanie, dank je wel! Wat fijn dat je meedenkt.

Ik heb ook maar mijn vriend op pad gestuurd voor omega 3, dat schijnt je immuunsysteem te reguleren, las ik elders op het forum. Lijkt me een mooie opvolger voor prednison want ik vertrouw die anticardiolipine voor geen cent.

Wat fijn dat jij een zoontje hebt nu. Van dat soort voorbeelden word ik vrolijk!

Geplaatst
Hoi Beanie, dank je wel! Wat fijn dat je meedenkt.

Ik heb ook maar mijn vriend op pad gestuurd voor omega 3, dat schijnt je immuunsysteem te reguleren, las ik elders op het forum. Lijkt me een mooie opvolger voor prednison want ik vertrouw die anticardiolipine voor geen cent.

Wat fijn dat jij een zoontje hebt nu. Van dat soort voorbeelden word ik vrolijk!

Dat is zeker ook verstandig! Maar kijk wel een beetje uit, met nu van alles zelf op eigen houtje gaan slikken. Probiotica is onschuldig (trouwens, uit onderzoek is net gebleken dat als je dat de laatste 3 maanden van je zwangerschap gebruikt het kindje minder kans op allergieën heeft!), van omega3 weet ik dat het iig wel in lagere doseringen kan. Wat je ook kunt overwegen, is van Ortica de Prenafem gebruiken. Is een zwangerschapsvitamine waar ook al omega3 in zit. (En vitamine D en foliumzuur etc.). In je zwangerschap kun je die 2x per dag nemen.

Wat je trouwens zou kunnen overwegen, als je door de bomen het bos niet meer ziet, is een afspraak maken met een mesoloog. Die zit tussen de reguliere en alternatieve zorg in. Een mesoloog kan als het ware doormeten of de medicatie die je gebruikt goed is voor je (ondersteunend werkt) of juist niet. Verder kunnen ze adviezen geven wat goed is voor specifiek jouw systeem (ze zoeken het dan in de anti-oxydanten (als bijv. omega3 etc) en homeopatische middelen). Ik ben er zelf niet geweest tijdens mijn zwangerschap maar wel voor advies in de tweede IVF-ronde en eerder voor andere dingen. Heb er erg goede ervaringen mee! (en nee, ik ben geen aandeelhouder....)

Geplaatst

Hoi dames,

Ik ben nieuw hier. Ik zal even kopiëren wat ik in mijn voorstelbericht heb geschreven bij wie is wie.

Ik ben Bria en ik wil graag met jullie mee lezen en schrijven.

Ik zal proberen zo kort mogelijk iets over mezelf te vertellen...

Sinds 2009 kinderwens (ik ben nu 37 jaar). In 2010 2x miskraam gehad en 1x buitenbaarmoederlijke zwangerschap.

Bij mij is nog niet onderzocht maar waarschijnlijk verklevingen in de eileiders aanwezig. Ik heb ze beide nog.

In 2012 heb ik mijn huidige vriend (nu 47 jaar) ontmoet. We hebben nooit anticonceptie gebruikt. In 2012 bleek hij traag-zaad te hebben. Vanwege onze leeftijd, zijn zaad en mijn waarschijnlijk dichte eileiders zijn we doorgestuurd voor ICSI naar St. Elizabeth in Tilburg.

In 2013 en 2014 ICSI gehad. Bij de eerste hadden we niets in de vriezer, bij de 2e wel maar dat bleef ook niet plakken.

Onze intake voor de vrouwenkliniek in Gent staat op 21 april.

Ik voel me vrij rustig en ik ben nieuwsgierig. Ik hoor vooral goede verhalen. Ik heb al veel gelezen maar ik wil nog meer lezen over de artsen, de kosten e.d. ik ben CZ verzekerd dus zij hebben contract afspraken met UZ Gent.

Ik las dat Olijfje een mooie echo heeft gehad. Gefeliciteerd!

Janice is ook nieuw... gezellig!

Bianc gaat voor een volgende cryo... jammer dat ie niet is blijven plakken... hoeveel cryo's heb je nog? Als ik mag vragen.

Okaasan geniet van haar kraamtijd, heerlijk, hoor !

Geplaatst

Okaasan, je had gelijk, de kramp kwam niet door Embryootje, gisteren weer echo en alles was goed Vond het heel fijn dat je dat meteen al schreef en dat Beanie het nog eens bevestigde.

Vandaag eerste dag compleet zonder medicijnen. Voelt fijn en tegelijk kwetsbaar.

Bria succes! Voor je het weet is het 21 april! In Gent vinden ze jou nog jong (als je in '77 geboren bent), wedden?

Geplaatst

Olijfje wat fijn dat alles goed is!

Bria leuk dat je ook hier mee schrijft!

Hoeveel terugplaatsingen heb je nu in totaal gehad?

Je afspraak schiet al op, ik ben erg benieuwd hoe je t gaat vinden en hoe t met je verzekering gaat. Ik ben namelijk ook bij cz verzekerd!

Geplaatst

Ja, Olijfje.. hier in Tilburg zei de Gynaecoloog dat ik wel moest gaan letten op mijn leeftijd want ik werd toch al 38 jaar. Bij de laatste evaluatie hebben wij aangegeven dat we naar Gent willen gaan. De gyn was zichtbaar verrast en not amused. Kennen jullie dat?

@ Janice, Uit de punctie van 2013 hadden we 1 'verse' terugplaatsing en niets in de vriezer.

In 2014 hadden we 1 verse terugplaatsing en 1 uit de vriezer.

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat lopen qua kosten. Deze ICSI wordt in principe nog gewoon vergoed. Ze zeiden dat ik bij het inschrijven de 21e wel 100,- contant moest afrekenen. Maar volgens CZ is dat met vertoon van mijn CZ kaart niet nodig. We zien wel.

En ik moet mijn medicijnen bestellen via http://www.apotheekzorg.nl. Want dan worden ze vergoed. Heeft iemand daar ervaring mee?

Geplaatst

Hoi Bria77,

ik bestel ook bij die apotheek mijn medicijnen. Vind alleen de bezorg tijden minder ivm werk.

Wat Gent betreft moest ik wel 100 euro betalen bij de inschrijving en ik ben ook bij cz verzekerd. Dat was wel in dec.2012.

ps Ik heb je reactie per ongeluk bij mijn weblog geplaatst, sorry.

Geplaatst

@ Girl,

Heb je die 100 euro inschrijving nog gedeclareerd bij CZ?

En wat bedoel je met :

ps Ik heb je reactie per ongeluk bij mijn weblog geplaatst, sorry.

Ik hoor hele goede verhalen over Dr. Sutters. Ze hebben ons vertelt dat we na de intake horen bij welke arts we worden geplaatst. Naar gelang ons dossier. Mijn lichte voorkeur gaat uit naar Dr. Sutters. Zouden ze daar gehoor aan geven?

Geplaatst

Ik heb de 100 euro van CZ terug gehad. Ik heb Prof. Gerris en ik had eigenlijk ook om dr. sutters gevraagd. De wachttijd bij haar was lang en zodoende heb ik Prof. Gerris gekregen. Achteraf gezien een goede keus. Hij luistert goed en weet waar hij het over heeft. Elke keer ga ik daar met een goede gevoel weg.

Hou wel rekening mee dat een paar onderzoeken niet vergoed worden zo als Rifbaterij .Kost wel ongeveer 1300 euro.

Geplaatst

@Girl, bedankt voor de tip over dr. Gerris en over de kosten onderzoeken. Ik kan mezelf nu wel bang maken over de niet vergoede kosten (soms lees je dat ze vergoed worden en ergens anders lees je weer van niet). Ik zal bij elke afspraak moeten vragen wat de niet vergoede kosten zijn en bij CZ moeten checken.

Soms hoor je weleens dat je kosten op kunt geven bij je aangifte inkomsten belasting...?

Geplaatst

Bij de intake krijg je een map met info en toestemmingsformulieren, daarin zit ook een prijslijst. Ik weet niet hoe het bij CZ gaat, maar bij IZA moest ik toestemming vragen voor behandeling in het buitenland en kreeg toen een toestemmingsbrief waarin het bedrag stond dat wordt vergoed (IZA heeft geen contract met UZ Gent).

Gent houdt bij hoeveel we hebben voorgeschoten -waaronder die eerste 100 euro- en steeds als we een factuur krijgen staat daar al 'betaald' op en krijgen we een overzicht van hoeveel er nog over is van het voorschot. Die facturen kun je dan declareren.

Ze lopen wel wat achter met de facturering omdat ze zijn overgegaan op een nieuw financieel systeem. Maar je krijgt van elk voorschot een kwitantie, dus je hebt in elk geval 'bewijs' dat je betaald hebt. Ik zou gewoon even bij CZ informeren hoe het bij hen precies geregeld is met vergoeding.

Dat van die belasting wist ik niet maar las ik op Düsseldorf-topic wat over.

Mij maakt het niet zoveel uit bij welke arts je zit, ze werken als team en hebben een gezamenlijk behandelbeleid volgens mij. Ik heb nu contact gehad met drie verschillende artsen en die waren allemaal even warm, gunnen je het beste, denken mee en respecteren wat jij zelf wilt.

Geplaatst

PS Arts in UMC Utrecht vond het prima dat we naar Gent overstapten, respecteerde onze keuze. Weet niet wat ze echt dacht, maar ze bleef wel professioneel. Na 8 TP's had zij geen betere optie dan 'gewoon blijven proberen, maar ja, jullie zijn natuurlijk al wel oud'. We kregen op verzoek ook een kopie van ons dossier. Dat hebben we met Gent helemaal doorgesproken en gaf hen een goed beeld, dus het is wel een aanrader om dat op te vragen.

Geplaatst

olijfje 76, volgens mij heb ik dezelfde probleem als jij als ik naar je handtekening kijk. Ik heb al vier miskramen achter de rug. Eerste was met 7 weken, tweede met 6 weken ,derde met 5.2 weken en de laatste was met 17 weken.

ik krijg komende week iui en gebruik alleen aspirine en schildklier medicijn. mijn schildklier waarde was 3 en moet naar 2.

mijn vraag is heb je nog iets extra bij gebruikt naast je medicijn of gedaan om een handje te helpen.

Geplaatst

Jeetje, wat naar al zoveel miskramen Dan lijkt het of bij jou niet het innestelen het probleem is, maar eerder het daarna zwanger blíjven, waarschijnlijk door die schildklier? Ik gun je heel erg dat ze je daar medisch gezien goed in kunnen begeleiden.

Ik heb niet veel extra gedaan, naast prednison+aspirine, behalve mamavitaminen slikken. Maar er zijn meer vrouwen met schildklierproblemen, misschien kunnen die je een beter advies geven. Succes in elk geval!

• 3 weken later...
Geplaatst

Sorry, ja, ik had nog niet geschreven hier :)

Wij zijn gisteren voor de intake geweest. Wij zijn blijven overnachten dus het was wel druk smorgens. Bekertje vullen, inschrijven, betalen, toen was hij vergeten mijn partner in te schrijven, weer betalen en dat zaadstaaltje werd maar ouder pfffff. Dus toen naar laboratorium gerend en ingeleverd. Gehele papier winkel weer mee naar de afdeling en aangemeld. Om 10 uur hadden we de afspraak en om 10.30 werden we geroepen.

We zaten samen met Dr. vandeMaegd. Lief schattig ding. Ik denk dat we een half uur met haar hebben gezeten en we hebben het positief ervaren.

Aan het zaadstaal van mijn vriend was vooral te zien dat uit de hele lozing waarvan zij er 100 zaadjes afnemen, 0 van goede/ normale vorm waren. De rest van de criteria was redelijk/ goed. Was toch wel pijnlijk om te horen. Hij heeft uit zijn vorige relatie een zoon en zijn ex is nog 3x zwanger geweest wat een miskraam werd. En dan denk ik... hoe is het mogelijk?

Maar goed, wij zijn 3,5 jaar samen en krijgen het niet voor elkaar en mijn eileiders zijn misschien niet open.

Ze willen met ons toch het ICSI traject ingaan. Dat is hun advies in onze situatie.

Dr. Sutter zit tot half september vol. Ik word in juli 38 jaar dus het advies was om niet onnodig uit te blijven stellen. We hebben nu een afspraak met dr. Peters, geloof ik. Dinsdag 23 juni.

Duurt toch nog 2 maanden. En na dat eerste consult duurt het ook weer even voordat we weer aan de beurt zijn. Ach... ik vind het geen ramp.

Mijn echo was prima, mijn cyclus klinkt als een klok en we hebben bloed laten prikken.

Het was een hectische ochtend maar ik neem aan dat het zo bij iedereen is en alleen de eerste keer zo is...

Geplaatst

Wat een gedoe! Maar wat handig dat je meteen weet waar je aan toe bent, qua zaad dan. En dat er ook bloed is geprikt. Is dat de reden dat er 2 mnd tussen zit, omdat je op de uitslag moet wachten? En gaan ze ook nog naar je eileiders kijken? Of is dat niet meer relevant als je toch ICSI gaat doen?

Bij ons was het de eerste keer wat minder hectisch maar dat komt denk ik ook omdat wij ingevroren zaadcellen in NL hadden en die dus niet opnieuw onderzocht hoefden te worden.

Maar hé, je bent weer begonnen!!! Hoe voelt dat? Gaat vast goed komen.

Geplaatst

Inderdaad, omdat ze met ICSI bij ons verder gaan, is het niet nodig om naar mijn eileiders te kijken. Het voelt niet goed dat we dat nog steeds niet weten maar dat is voor nu niet belangrijk.

De reden dat onze volgende afspraak zo lang duurt is omdat die artsen helemaal vol zitten. De uitslagen zijn er volgende week en als we niets horen is alles in orde.

Ik heb net de stapel papieren bekeken die we hebben mee gekregen. Pfff.. maar ik weet nu hoe het moet en zit :)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden