Ga naar inhoud

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Wat leuk om de verhalen te lezen van jullie.

Zelf ben ik ook een trotse moeder van een tweeling, al zijn die van mij al 3 jaar.

Het is echt waar, geniet ervan!!! Het is geweldig en bijzonder.

Dus vooral genieten.

Wat betreft de echo's kreeg ik vrij veel echo's.

Ten eerste omdat ik in het begin van mijn zwangerschap bloedverlies had en ook een beetje voor mijn eigen gerustheid en natuurlijk vanwege de 2lingzwangerschap.

We waren al lang in het ZH dus we kenden de gyneacologen ook erg goed.

Ik vind het zelf ook wel lang voor jou eerst met 10 weken en dan pas weer met 20.

Ik zou vragen aan het ZH of je niet eerder kan komen voor een echo.

Het tweelingboek is zeker een aanrader. Wij hebben er ook veel aan gehad!

• Reacties 669
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Wat leuk dat dit topic weer omhoog is gehaald!

Ik ben inmiddels 23 weken zwanger van een tweeling. Ik heb tot nu toe wel elke 4 weken echo gehad. Op deze manier kunnen ze de groei goed in de gaten houden.

Maar het AMC is er ook nog wel wisselend in hoor.. zeggen ze eerst moet elke controle, dan weer niet en als je er dan bent, ja, maar er moet ook nog echo!

Haha, gewoon proberen er een beetje op aan te dringen. Is gewoon voor je eigen gevoel prettig om te weten dat ze nog goed groeien!

Ik heb het tweelingboek ook al grotendeels gelezen, het is gewoon bijzonder om te andermans verhalen te lezen.

Verder maar proberen te genieten van de 2 kleine wondertjes!

Als het aan het AMC ligt moet ik straks met zo'n 30 wkn stoppen met werken, heeft bij jullie het ziekenhuis hier ook over gesproken?

Geplaatst

Gerreber, ik was met 26 weken al gestopt met werken. Mijn gyn liet het helemaal aan mij over. Ik moest doen waar ik me goed bij voelde en hij vond dat ik dan ook zelf de beslissing moest nemen. Ik ben blij dat ik bijtijds ben gestopt met werken. De laatste weken van mn zwangerschap vond ik behoorlijk pittig. Onderschat het niet en luister naar je lichaam. Mede dankzij het vroegtijdig stoppen met werken heb ik het 37 weken volgehouden.

Liefs, Jane

Geplaatst

Ik vraag het maandag gewoon bij het VU na. Want als ik pas met 16 weken bij de gyn. terecht kan en dan met 20 weken een echo, dan ben ik niet helemaal gerust hoor.

Bij mij is ook mijn bloeddruk niet gemeten en nog geen bloedtesten voor bijv. rhesusfactor gedaan. Als ik pas met 16 weken bij de gyn. moet komen en dan pas al die testen moet laten doen vind ik dat toch wel een beetje laat!

Succes met jullie zwangerschap!!

Geplaatst

Sandie gefeliciteerd! Ik heb ook veel echo's gehad, ook nog na de 20 weken, maar tussen de 10 en 20 weken geloof ik officieel niet. Alleen, als je een nekplooimeting wilt laten doen, dan doen ze die volgens mij met 14 weken. Wij hebben die gedaan, niet omdat we bang waren voor iets, maar vanwege de extra echo, ik wilde ze gewoon nog eventjes zien ;) De combinatie test gaat geloof ik niet met een tweeling, dus de uitslag zegt niet zoveel, maar dat moet je maar navragen, ik weet niet meer precies hoe dat zat. Daarna had ik geloof ik met 16 weken toch nog een spoedecho wegens een beetje bloedverlies. Je moet gewoon aan de bel trekken als je het niet vertrouwt en met een tweeling zijn ze dan heus nog wat extra voorzichtig en eerder bereid om nog een echo te doen. Je kunt ook naar een echobureau gaan en tegen betaling een echo laten maken als je erg ongerust bent of gewoon nieuwsgierig. Er zitten wel twee kanten aan hoor, al die echo's. Het is leuk, maar je laat je ook gauw ongerust maken en is elke keer weer spannend. Het fijnst is het gewoon als je ze gaat voelen bewegen en elke keer gerust gesteld bent door alle activiteit in je buik. Ik kon vrij duidelijk het verschil tussen het ene en andere kindje voelen, maar dan moet je eerst heel wat verder zijn! Geniet ervan!

Geplaatst

O ja, en het verschilt heel erg per persoon hoe lang je kunt doorwerken, Stephanie en Lentezon van dit topic met wie ik gelijk op ging hebben het hartstikke lang volgehouden en ik was toen allang afgehaakt. Met 24 weken moest ik stoppen van gyn, ik had toen al 2 weken continue harde buiken, had al een enorm zware buik, sliep amper en was benauwd. Op straat dachten mensen dat ik al op knappen stond... Ik heb daarna erg weinig meer gekund. Ben blij dat ik toen naar mijn lichaam heb geluisterd, want ze kwamen al met 34 weken en ik had er niet aan moeten denken dat ze nog vroeger waren geweest. Wees echt heel voorzichtig meiden! Werken kan altijd nog, dit maak je maar 1x mee!!! Niks forceren dus, je werkgever is verzekerd tegen ziekteverlof wegens zwangerschap en bevalling. Tweelingzwangeren moeten echt nog voorzichtiger zijn dan andere zwangere vrouwen. Groetjes!

Geplaatst

Sim, wat leuk te lezen dat je meisjes al los kunnen lopen. En heel bijzonder dat het toch snel achtereen is gegaan. Dat kopieren geloof ik wel. De dag dat onze kinders bij hun half jaar oudere neefje waren is Saar voor het eerst uit haarzelf (zonder hulpmiddelen) gaan staan. Alsof zij haar neefje na deed. Sindsdien is het bij oefenen gebleven hoor. Het lijkt wel gebrek aan vertrouwen, want aan de hand/vinger loopt ze eigenlijk best goed. Mees doet het ook goed aan de vinger. We zullen het zien de komende weken, maanden....

Sandie, gefeliciteerd! Wat de anderen al zeggen, geniet en luister goed naar jezelf. Ik denk dat het ZH voorzichtig is met adviezen geven. Dus doen wat jij denkt dat goed is en het lichamelijk nog op te brengen is. Ikzelf heb het inderdaad best lang vol gehouden met werken en salsadansen tot wk 33. Achteraf gezien best uniek, besef ik nu.

Afgelopen zaterdag tijdens salsa-bbq onze schatjes voor het eerst geshowt.

Wij hebben bijna 3wekelijks een echo gehad, wk 14, 17, 20, etc. Vanaf wk 30 hadden we 2wekelijks een echo. Ik vond het heerlijk en heb ook regelmatig gevraagd of ik wat echofotootjes mee naar huis kon krijgen. De echofotootjes zijn wel te scannen, maar niet te kopieren.

Ikzelf heb me ook aangemeld bij de vereniging voor meerlingen.

Enne, zijn er nog die naar het tweelingenweekend van WIJ-ouders gaan, 1-4oktober gaan?

Eerst lekker op vakantie, een mobilhome in Bretagne gehuurd. Kamperen zagen wij nog niet zo zitten. Misschien volgend jaar weer, want uiteindelijk blijft dat het leukste.

Lentezon, hoe gaat het met jou? Laat je een berichtje achter als je nog eens langskomt?

lfs, Stéphanie

Geplaatst

Hallo,

Ik heb een vraag aan de tweelingmama's.

Ik heb vandaag mijn iui gehad en ik had 2 follikels. Ik weet dat dit geen garantie is dat ik uberhaupt zwanger raak, maar ik las net iets op internet en dat vond ik een beetje vreemd.

Op internet stond dat je maar uit één eileider zwanger kunt raken. Mijn follikels zitten links én rechts. Houdt dit in dat ik sowieso geen tweeling zou kunnen krijgen? Mij lijkt dat bevruchting in beide eileiders zou moeten kunnen, maar misschien heb ik het mis.

Één van jullie zal hier toch wel een antwoord op hebben? Of bijvoorbeeld ook aan twee kanten een follikel hebben gehad en een tweeling hebben gekregen?

Ik ben gewoon benieuwd hoor. Één kindje ben ik ook hartstikke blij mee, want ik heb er hier net een prachtig jongetje van vier maanden.

groet,

Jeanine

Geplaatst

Natuurlijk kun je in theorie van beide eitjes zwanger raken als beide follikels springen onder invloed van de hormonen van hetzij je eigen LH-piek, of in geval van IUI de pregnyl injectie. Maar dan moeten beiden een goed eitje bevatten, beide bevrucht raken en succesvol innestelen, je snapt zelf ook wel dat de kans niet groot is, maar het kan natuurlijk wel en er zullen ongetwijfeld vrouwen zijn die zo via IUI zwanger geworden zijn van een tweeling. Bij mijn weten zijn wij hier allemaal zwanger geraakt via IVF, ik in elk geval na terugplaatsing van twee embryootjes en dus niet na IUI. Succes.

Geplaatst

Joehoe, iedereen met vakantie?

Wij volgende week.

Nou, echt los lopen mag het nog niet heten, maar ze zijn druk aan het oefenen en tussen ons in los oversteken gaat al goed, maar ze willen dan perse alletwee en botsen daarbij steeds ;)

Verder regelmatig loopjes door ons stadje, zo schattig, alletwee aan 1 vingertje. Als ik alleen ben, dan heb ik een probleem als er een wil zitten en niet meer verder wil :)

Stephanie, wij hebben ook gedacht aan Bretagne, maar ik vond het toch iets te ver, hopelijk zal het dichterbij ook mooi weer zijn, we hebben niks geboekt en gaan de zon opzoeken met tent en kinders en al. Veel zin in!

Groetjes allemaal.

• 3 weken later...
Geplaatst

Wij zijn weer terug van vakantie. Twee weekjes Bretagne Finistere. Voor het eerst in een stacaravan en dat is goed bevallen, mede door het teleurstellende weer. Niets geen zwoele avondjes buiten zitten na bedtijd van de kinderen. Of regen of het was te koud. Overdag dus plaatsjes bezocht ipv naar het strand en dat is boven verwachting best goed gegaan. Ze keken hun ogen uit. Moet zeggen, ik heb ze deze vakantie (zeker onder het rijden) regelmatig 'pedagogisch' stil gehouden. Tas vol met koekjes ed.

Mees hoefde maar een papiertje te horen of ons een hapbeweging doen of hij liet zich wel horen vanaf de achterbank. Saar is niet zo'n eter onder het rijden. Van de zoete crepes die je in Bretagne toch wel gegeten zou moeten hebben, moesten ze weinig hebben. Geen zoete crepe met chocola en banaan, maar ondertussen wel de zalm van mijn crepe mee eten. Beter ook, gelukkig.

Bij Mees komen de hoektanden nu ook door, Saar was hem hierin voor.

Na het eten oefenden we met lopen. Manlief en ik gingen met gespreide benen tegenover elkaar zitten met een kleine afstand. En om de beurten liepen ze dan van de een naar de ander toe, alleen. Thuis durven ze nu ook de kleine afstandjes alleen te doen.

Thuis vond Mees de zandbak een groot drama, maar het strand was geweldig. Ze zaten helemaal onder het zand, fijn zand dat overal bleef plakken.

Ze zijn beiden weer flink gegroeid tijdens de vakantie, met name Mees begint al op een echte peuter te lijken, qua grootte en uitstraling.

Saar is nog altijd de meest temperamentvolle van de 2. Ze weet haar armpjes onder de autostoelgordeltjes vandaan te wurmelen. Zit natuurlijk voor haar veel lekkerder, maar het mag nou eenmaal niet. Link dat ze wordt wanneer ik haar armpjes weer goed doe. Krijzen en heeel hard op haar eigen schoen (heeft ze aan) bijten. Woedend kan ze dan zijn.

Bij thuiskomst sinds zondag is het nog wel even wennen met slapen. met name Saar is 's avonds regelmatig nog 1-2 keer wakker. In de vakantie geen 'last' van gehad. We hebben hetzelfde ritueel als thuis gedaan (wassen, pyjamaatje aan, spelen, drinken, tanden poetsen, Nijntje voorlezen en een dikke nachtzoen).

Vandaag moest ik, na 2 jaar verwaarlozing van mijn gebit, toch maar naar de tandarts voor een grote beurt met oa kies boren en verstandskies laten trekken. Omdat ik niet wist hoe de dag er verder uit zou zien heb ik de kinderen vandaag naar opa gebracht. Hij blij na 2 wkn zonder kleinkinderen en ik blij dat de pijn mee viel zodat ik heerlijk een dagje naar de stad kon om te shoppen. Niemand die op mij wachtte, heeeerlijk!!!!! Zo'n moment voor jezelf heb ik zo nu en dan echt nodig. Herkenbaar??

Hoe is het met jullie?

liefs, Stéphanie

Geplaatst

Ha meiden,

Wij zijn donderdag terug gekomen van 2 weken Frankrijk, dus ik weet waar je het over hebt Stephanie, wij waren niet van plan om ver te rijden, maar zijn vanwege het weer op zoek gegaan naar een ''warm'' plekje. We hebben Bretagne overwogen en elke dag het weerbericht daar en op andere plekken langs de kust bekeken, maar het bleek iets meer landinwaarts steeds beter, dus we zijn uiteindelijk 2 weken op 1 plek blijven staan. Nog een stuk zuidelijker dan Bretagne. De eerste week was het 20 a 21 graden, niet bepaald zonnig, maar gelukkig overdag meestal droog. De 2e week hadden we gelukkig mooier weer. Er was een strandje op de camping aan een meer. Ik vond het geweldig, kamperen en met z'n viertjes naast elkaar in de tent. Maar slecht geslapen... Maar goed, thuis slaapt J ook nog altijd niet door. D wel. D heeft genoten van het zand en spelen aan de waterrand. J zat het liefst in een opblaasbadje met een beetje warmer water ;) Begin augustus thuis deden ze wat jij beschrijft, tussen ons in stapjes. Maar in Frankrijk ging het lopen elke dag beter en zijn ze ineens gestopt met kruipen. Nu thuis zonder graspollen en kuiltjes om over te struikelen, gaat het ineens heel goed met lopen. Echt een heel ander gezicht ineens, twee van de peuters die door de woonkamer stappen. Ik vind ze ook erg gegroeid en zo mooi geworden, haartjes zijn gaan krullen, beetje een kleurtje op de wangen en gezonde kampeerblos ;)

Grappig dat onze kindjes nog altijd zo gelijk op gaan, mijn meiden lopen zo te horen net 2 weekjes voor met het lopen, maar ze zijn ook 2 weekjes ouder, haha. Heb je ook zoveel tweelingen gezien onderweg? Wij zelfs een vierling in Frankrijk, 4 precies dezelfde koppies, jongetjes van ongeveer 5. Heel schattig.

Met praten gaat het niet vlot hier, maar D is in Frankrijk eindelijk mama en papa gaan zeggen, heel heel lief klinkt dat. Ze heeft ook een meidengiegellach ontdekt. J heeft nog geen behoefte aan woordjes, doet alleen de koeien na die ze op de camping zag.

Vandaag zijn ze naar de creche weer, ik zou eigenlijk gaan werken, maar ben zo moe dat ik voor het eerst gebruik heb gemaakt van de creche dag om bij te slapen. He he, daar knapt een mens van op! Heel herkenbaar dus wat je schrijft. Vakantie is heerlijk, maar even alleen heb je soms ook nodig.

Hoe is het met de zwangeren? En Lentezon??

Groet!

• 2 weken later...
Geplaatst

Hoi Sim,

sorry dat ik zo laat reageer. Wat leuk dat jullie zijn gaan kamperen en dat het zo goed is bevallen. Het is leuk te lezen dat de kleintjes bijna gelijk op gaan. Nou ja, kleintjes. Ook wij vinden dat ze flink gegroeid zijn, het baby-achtige is er wel vanaf en ze ontwikkelen zich rap tot dreumes/peutertje met eigen willetje. Alles zelf willen doen. M pakt regelmatig de spullen van zijn zusje af en zet het op het krijzen als hij zijn zin niet krijgt. En Saar krijzen omdat haar iets afgepakt wordt.

Vanmiddag zaten ze op een onbewaakt moment met z'n tweeën op de lage salontafel en vervolgens stonden ze op de lage tv-kast met de handen op de flatscreen te slaan. Oei! Beetje streng en stevig ervan afgehaald en op de grond gezet. Streng zijn en hopen dat ze het onthouden.

Afgelopen weekend Fiat500-jaarevenement gehad, met hele schoonfamilie. Het was heel gezellig. Mees heeft sinds dit weekend de smaak te pakken met het zelfstandig wandelen. Heel schattig met die vingertjes naar voren van de concentratie. Saar wacht nog even, zij loopt wel los van meubel tot meubel etc.

Foto's zie bijlage.

Geplaatst

Hallo 2ling mama's.

Komen jullie ook naar het 2ling uitje op 1 okt t/m 4 okt in Flevoland Center Parcs Eemhof?

Ik had een topic gemaakt in het nw forum en kan op dit forum niet terug vinden. En toen zag ik deze topic.

Liefs,

Babies

Geplaatst

He Stephanie, ben ook tijdje niet langs geweest, kan er erg slecht tegen als zo'n heel forum dan weer verandert en ik jullie weer niet kan vinden, enzo, pffff. Hoe is het? Nog wel eens iets gehoord van Lentezon? En MamaTMS, sorry, uit mijn hoofd, schrijf ik dat goed? En hoe is het met de andere tweelingmama's (to be)?

Jij gaat binnenkort naar dat tweelingweekend, he, Stephanie? Veel plezier daar!

Hier alles prima, de meiden lopen nu echt goed. Op straat wel eens eng, de een rent de ene kant op, de andere de andere kant op. Je moet wel super snel en sterk zijn met een tweeling in deze leeftijd. Toch nog veel op de arm en ze worden steeds zwaarder he ;) Dit weekend waren we bij water, zwemvestjes aan, maar dat werd brullen! Dat vonden ze maar niks, maar ik ben toch extra voorzichtig met water met twee ukkies, ze zijn nu zo vlug en stout en je moet echt continue alletwee in het oog hebben.

Groetjes weer!

Geplaatst

Halla 2ling mama's,

Ik heb een vraag over de voeding. Onze prinsesjes zijn vandaag 15 maanden. Sinds eergister slapen ze niet door, ze worden rond 3u a 4u wakker. Ze gaan wel tussen 20u en 21u naar bed. Hoe ziet jullie dag qua voeding uit. Wat kan ik liever wel of niet niet doen. Ben benieuwd naar jullie ervaringen?

Bedankt alvast.

Liefs,

Babies

Geplaatst

He Babies, gefeliciteerd met 15 maanden, voor mij zijn ze nog elke maand een beetje jarig ;) Die van mij zijn nu 17.5 maand, dus dat scheelt niet zoveel. Ik weet dat ze bij mij met precies 15 maanden een tijdje een moeilijke onrustige periode hadden, duurde 2 weken en toen gingen ze ineens los lopen. Kortom, ik geloof in die sprongetjes theorie. Daarna volgde een lange periode van relatieve rust en dat zegt wat, in ons geval, want die twee van mij zijn heel veel onrustig geweest. Maar sinds ze lopen, zeker sinds ze echt goed lopen, zijn ze vrolijker en gaan dingen als 's avonds inslapen ineens veel makkelijker. Maar verder heb je denk ik niks aan mij als voorbeeld, want ik heb me toch geworsteld met slaapjes, eetpatroon, niet doorslapen, etc! Een van de twee slaapt nog altijd niet door en was vannacht bijvoorbeeld ook van 3 tot 4 wakker. Zij wordt soms nog wel 4 keer op een nacht wakker en vraagt dan veel aandacht.

Verder zal ik even samenvatten hoe wij het doen qua voeding, afgezien van de borstvoeding dan, want die krijgen ze ook nog (ja, ik weet het, ik ben gestoord...). Maar dat zie ik als drinken, ze eten inmiddels gelukkig goed.

Ochtend rond 7:30 ca. 2 boterhammetjes zonder korst met pindakaas/nutella/honing. Erbij lauwe kruiden- of rooibosthee. Ze hebben dan om 7uur ook melk gedronken.

Dan slaapje om 10:00.

Half 12-12 uur: weer 1 a 2 boterhammetjes met boterhamworst/kaas/pindakaas. Erbij melk en wat slokjes water. Wij geven als ze het brood niet goed eten vaak een klein blikje (ongezoet) maiskorreltjes wat ze zelf mogen eten met vingertjes. En ik geef altijd een wortel en probeer cherrytomaatje erin te krijgen. Of stukje komkommer. Wat ook goed werkt: tauge. Klinkt gek, maar vinden ze heerlijk om zelf mee te spelen/eten. Wortel raspen ze zelf af met tandjes, dat deden we al vanaf 6 maanden. Als onze J echt geen brood wil, dan maak ik pap van Biobim. Maar ze laatste weken gaat brood steeds beter.

Rond 3 uur slaapje 2. Soms heb ik daarvoor al wat goed afgewassen rozijntjes gegeven of stukje liga of fruit.

Na slaapje rond 16:30: D wil graag een hele appel zelf afbijten. J is moeilijk met fruit, maar we proberen het. Wat ze lekker vindt is een gedroogde vijg, goed laten wellen in warm water. Soms krijg ik er wat banaan in. D lust al het fruit wat we toevallig in huis hebben. Vooral Meloen. Bramen vinden ze alletwee heerlijk. Ik geef ook wel eens fruitreepje.

Om 5 uur gaan we koken. Ik heb van iemand gehoord dat 5 uur beste tijd is voor kinderen om avond te eten en dat werkt bij ons heel goed zo vroeg al. Maar ze eten bij ons altijd in 2 etappes: de helft rond 5:30 en na het badje eten we de rest op. Ik geef soms als wij koken als ''appetizer'' een paar kleine stukjes kroepoek. Vinden ze heerlijk en als het met mate is, dan is het volgens mij niet slecht. Of alvast een stuk wortel. Het avondeten is bij ons heel vaak broccoli of doperwtjes. Vinden ze heerlijk. Erbij pasta met bijvoorbeeld wat creme freche en wat geraspte kaas erdoor. Of risotto gekookt met bouillonblokje en stukjes courgette erdoor. Zilvervliesrijst vinden ze ook lekker. Pasta met rode saus ook, maar geeft veel troep ;). Vlees geven we niet elke dag, maar soms bijv kleine stukjes gerookte kip of andere stukjes vlees.

Wij hebben ze vanaf 6 maanden zelf laten eten met de zogenaamde ''stukjesmethode'' oftewel ''Rapley-methode'', dus ze zijn erg handig met hun handjes en kunnen sinds kort zelfs al wat zelf met lepel eten. We voeren dus bijna nooit en accepteren dat het een enorme troep wordt. Als er niet genoeg binnen komt, dan helpen we natuurlijk wel een handje, maar nooit met dwang. Onze filosofie is dat je nu nog niet streng moet zijn met eten en dat kinderen heel goed aangeven wanneer hun lijf klaar is voor bepaald voedsel. Geen brood willen, was dus bij onze J een teken dat ze daar nog niet aan toe was. Dus kreeg ze pap. Nu wil ze het wel heel graag. Later zullen we wel wat strenger worden hoor, maar nu bieden we veel verschillende dingen aan en als ze iets echt niet willen, verzinnen we iets anders. Eten moeten ze leren en met iets positief associeren. Kortom, spelenderwijs. Mijn zus heeft met deze methode 2 hele goede eters gekregen, niks dat gezeur van kinderen die later altijd moeilijk doen met eten. Het is geen garantie op succes, maar hier lijkt het te werken, al hebben we met J heel veel geduld moeten hebben. D is een natuurtalent met eten.

Om 6:00 gaat het bad aan. Na badje willen ze vaak nog de rest van hun bordje opeten. Sinds kort probeer ik er daarna nog een paar hapjes van mijn eigen bak met yoghurt/muesli/roosvicee in te krijgen. Dat lukt matig.

Om 19:30 gaan we naar boven. Boekje lezen, tandjes, liedje zingen. Dan krijgen ze alletwee nog melk (in mijn geval dus borstvoeding). Daarna knuffel/speen en dan vallen ze meestal tegen 20:00 in slaap.

D slaapt hele nacht door tot 7:00. J wordt meestal om 23:00, 2:00, 5:00 en 7:00 wakker en krijgt van mij indien nodig nog melk, omdat ze dan sneller weer inslaapt. Ze is dus een hele slechte slaper en brult het hele huis wakker, dus we hebben ze op aparte kamers.

Dat is onze dagindeling. Hoe doe jij het? Het idee van om 5 uur eten, dan badje en dan nog wat avondeten heb ik overigens ook gehoord van mijn nicht, die er verder een totaal andere ouderschapsstijl op na houdt en veel strenger en strikter is dan wij. Maar bij haar hielp het ook heel goed om het ''heksenuurtje'' eind van de dag door te komen.

Groetjes!

Geplaatst

Toch wel leuk om te lezen wat het leef- en eetpatroon bij leeftijdsgenootjes is.

Hier bij ons gaat het als volgt.

Rond 7.30-8.00 worden de 2 wakker. Ze slapen bij elkaar op de kamer, M is meestal het eerst wakker. In bed krijgen zij de fles 210ml, zo kan ik ondertussen mooi even douchen en aankleden. Daarna zij aankleden en naar beneden.

Ongeveer 10uur fruithap. Ze lusten bijna al het fruit. Ik snijd het in hapklare stukjes en ze krijgen elk een bakje. Geen vers fruit in huis; dan lekker makkelijk het potje met fruithap. Wanneer ik onderweg ben zijn die knijppakjes met fruit ook een uitkomst. Het kan zijn dat ik daarvoor al naar de bakker ben gewandeld met ze en daar krijgen ze nog wel eens een bolletje van mij of van de bakker. Zo schuift de fruithap iets op.

Ongeveer 11uur liggen ze beiden weer in bed. En de laatste tijd slapen zij zeker 1,5-2 uur. Uitzonderingen daargelaten (korter of langer).Als zij daarna weer beneden zijn eten we een broodje. Meestal eten ze elk 1 boterhammetje. Beleg wissel ik per keer, maar ze lusten bijna alles. Aangezien ze alles ZELLUF willen doen kies ik niet zo snel voor jam (om kliederboel te voorkomen). Ze krijgen elk een minivorkje bij het brood en daarmee proberen ze wel het brood te prikken. Lukt het niet, dan lukt het wel gewoon met de hand. Ik vind het best. Net als bij Sim; plezierig eten is belangrijk voor goede smaak.

Wanneer ze echt met bordje of met brood gaan gooien schuif ik het bord aan de kant, teken dat ze genoeg hebben gehad. Soms geef ik ze een stukje ontbijtkoek na als ik vind dat ze echt te weinig hebben gehad.

's Middags krijgen ze een snack als rozijntjes of een kinderbiscuitje met limonade. Eigenlijk geen vaste tijd hierin, het is zoals de middag loopt. Zo nodig krijgen ze nog een tweede slaapje.

De warme maaltijd plannen we tussen 17-17.30uur. Ik kook zoveel mogelijk gezond zodat we met z'n vieren aan tafel kunnen. Gerechten die zij zelf kunnen prikken of pakken is het makkelijkst dus grotere pastavormen ipv macaroni en meer aardappels dan rijst. Ook hier weer eigen minivorkje. Toetje vla krijgen ze elk een eigen bakje, tussendoor help ik ze. Zij eten graag en kliederen graag. Wanneer zij uit gemak o.i.d. vooreten uit potje en wij daarna voor de tv eten staan ze beiden met mond open bij ons. Ze zouden het wel van je bord af willen graaien. Zo dacht ik vandaag potje voor hun en wij pizza. Nou die pizza ging er bij hen ook wel in (pizza met salami). Al heel snel hebben we hun bijna alles laten meeproeven mits het niet te pittig is.

Na het eten nog wat spelen en dan in bad of onder de douche. Meestal M en S tegelijk. Als eerste moeten afdrogen is een drama! Zeker S kan een keel opzetten bij het aankleden. Ik probeer haar te laten meehelpen, maar dat is nog niet echt een succes.

Na het wassen naar beneden voor de fles 180ml en tanden poetsen. Als zij de fles vóór het tanden poetsen niet leegdrinken, gaat de fles ná het tanden poetsen mee naar bed. Daar gaat de fles wel leeg. Ik laat het afhangen van hoeveelheid dat ze die avond hebben gegeten ofdat de fles mee naar boven gaat. Meestal liggen ze ongeveer 19 uur wel in bed. En over het algemeen slapen ze dan weer tot minimaal 7.30uur de volgende morgen.

S slaapt inmiddels weer door, maar vorige maand was ze bijna dagelijks rond 23.30u weer wakker. Flesje drinken en dan sliep ze meestal wel weer.

Wij gaan vrijdagmiddag inderdaad naar de Eemhof. Wij hebben een groene Easywalker-duo. Dus mocht je ons zien, spreek ons gerust aan. Misschien tot dan Babies.

lfs Stéphanie

Geplaatst

Hoi Sim en Stéphanie,

Ik typ mijn verhaal weer voor de 3e x. Vorige keren moest ik me steeds opnieuw inloggen en was ik alles kwijt. En vandaag is ie ook zo traag...

Mijn prinsejes zijn R&J. Mijn babies gaan nou uiterst tussen 22u en 23u slapen...

Soms worden ze tussen 4u en 6u wakker. Dan geef ik R de fles 150ml met fijne granen pyama pap. Terwijl J (zij duimt en huilt nooit om eten) nog slaapt maak ik ook voor haar de fles. Dan ga ik ook weer naar bed. Tussen 8u en 9u worden ze wakker. Ik verschoon ze gelijk als ze wakker zijn. En dan zijn ze heel erg actief. Ik heb een heel groot huis. Ze doen/ gaan, waar ze maar willen in huisan komen ze op de deur bonzen en roepen en huilen. Want ze willen niet alleen zijn. Rond 10u geef ik ze fruit, meestal banaan want dat lusten ze wel graag. Dan ontbijt ik dan ff snel soms eten ze 2 hapjes mee. Dan geef ik ze ochtend massage en dan lekkerewarme bad. Rond 12:30u eten ze MAAR half sneetje met pindakaas soms smeerkaas lichte thee of halfvolle melk. Tussen de middag krijgen ze liga of danoontje of soepie. Soms slapen ze in de middag tussen 14u tot 17u en soms slapen ze niet of soms omste beurt. Tussen 17:30u tot 18u gaan we aan tafel; de ene keer macaronie met gehakt, bamie met kip, gebakken zalm/vis groente en rijst. Merendeels krijgen ze aardappelen. Ik hou van lekker koken en eten;) Rond 20:30u geef ik ze avond massage pyama aan. Flesvoeding 150ml met rijstebloem pap. En dan willen ze niet slapen. Ze zijn steeds maar actief en klaar wakker. Dan uiterst 23u vallen ze in slaap.

We hebben 30 sept afspraak bij de cb over de voeding, want de jonste J is geen goede eter. Ze liggen net onder het gewicht. Gelukkig zijn ze gezond (nog nooit ziek geworden), altijd vrolijk, lief, rustig, druk. De grootse R kan sinds gister op de bank klimmen. Nu moet ik extra opletten. Ze kunnen zich ff 15sec los laten als ze staan. En zijn echt snel met kruipen, overal waar wij gaan komen ze ook. Hebben jullie dat ook? En ze zijn snel met vasthouden en lopen. J kan ons na praten en ons nadoen. Terwijl R steeds 'kijk' met haar vinger wijst :) zegt, echt leuk. Ze kunnen behoorlijk veel woordjes. Ze doen alles; zelf de tv aan, zappen, stereo aan en dan gaan ze gelijk dansen (hebben ze van mijn toen ik 1jr was:), bellen, laptoppen enz.

Stéphanie hoe oud zijn jou kindjes? Het is wel leuk om te zien hoe andere 2ling ouders het doen. Weer een vraagje; Zouden jullie nog een derde kindje willen of nog een tweeling (voor ons is een tweeling ook weer zeer welkom!).

Sim waarom kom jij niet 1okt? Stéphanie wij hebben ook een easy duo walker zilver met grijs en we hebben gewoon nog de maxi cosie met de adapter erin hoog en laag.

Ik heb geinformeerd bij center parcs; er komen 1000 mensen op 1okt waarvan 131 tweelingen (dus 262 babies). Dus er zullen meer mensen zijn met 2ling wagens, dus Stéphanie... hoe kan ik je zien? Wij hebben een VIP cottage nr 257. Dus jij kan ons opzoeken ;), misschien kunnen we elkaar bellen in Eemhof. Wie weet zien we dan mekaar? Laat maar weten via pb.

Knuffels aan jullie kleintjes en geniet, geniet, geniet. Het is gewoon godszegen dat we dit mogen ervaren 2 wondertjes!!!

Liefs BABIES

Geplaatst

Babies,

die kinderen boffen maar, 2 keer per dag massage. Heb je er een cursus voor gedaan? Wat ik mij wel afvraag is ofdat ze door avondmassage misschien niet teveel lichamelijk stimulans geeft, prikkels die ze nadien weer moeten verwerken. Ik weet het niet hoor, maar het schoot me te binnen. Wij hebben met de club van zwangerschapsyoga vervolgens babymassage gedaan, heel erg leuk om te zien hoe de kleintjes er zo van genieten? Geeft je man/vriend ook de massages? Na de cursus masseer ik ze eigenlijk nog weinig, maar ik heb wel wat tips onthouden voor het geval dat.

's Avonds lees ik ze sinds hun eerste verjaardag (ze zijn volgende maand 1,5 jaar) een boekje van Nijntje voor. In het begin werden ze hyper en stonden ze vrolijk over de rand van het bed te kijken. Na een paar weken gingen ze zelf al liggen bij de laatste bladzijde. Aan het einde is het Welterusten Nijntje, welterusten M/S (dikke knuffel), welterusten knuffel (dikke knuffel) en dan hetzelfde met S/M. Nu begint M zelf al kusgeluiden en gebaren te maken aan het einde van het verhaaltje. Zeker in het begin las ik 5 dagen hetzelfde verhaal voor, voor herkenning.

Ik zal je nog een pb sturen.

lfs, Stéphanie

Geplaatst

Hoi meiden,

Wat leuk om al die verhalen te lezen.

Ik ben 'nog maar' 18 weken zwanger, maar vind het wel super om te lezen hoe zo'n dagindeling gaat hoor.

Je probeert je er een beetje een voorstelling van te maken, maar dit is toch wel fijn om te lezen!

Ik heb een vraagje; ik had al een topic geopend, maar nog niet echt reacties gehad, misschien is het handiger om die vraag hier te stellen.

Is er iemand bekend met het ProTwin Trial onderzoek? Hierbij plaatsen ze een pessarium (rubberen ring) om de baarmoedermond om vroeggeboorte tegen te gaan.

Het onderzoek loopt nog, dus er zijn nog niet echt uitslagen bekend. Al is bij het vorige onderzoek er uit gekomen dat het wel degelijk werkt (in Spanje, alleen vindt NL dat er te weinig zwangerschappen getest zijn, dus doen ze het hier overnieuw, maar dan met veel meer zwangerschappen). En dat er zo goed als geen negatieve gevolgen zijn aan het plaatsen van zo'n ring.

Wij doen mee en ik ben uitgekozen om zo'n ring te dragen. Als het goed is, krijg ik deze met 20 weken geplaatst.

Ikzelf ben er wel blij mee, omdat ik best wel angst heb voor een (veel) te vroege geboorte van de tweeling.

Maar heeft iemand hier al ervaring mee???

Enne, voor degenen die gaan: veel plezier in de Eemhof!!

Geplaatst

Hey Stéphanie,

Ik heb het van mijn (schoon) + moeder geleerd. Ja het is bij ons Surinamers een traditie, die baby massage en het is juist goed voor de baby. Ik doe 's ochtends gewoon de uitgebreidde massage en 's avonds alleen de benen en armen. Ze genieten volop. Ik wil ook weer een baby zijn, als ik ze zie genieten hihi. Waarom mijn babies wakker worden: Ze willen eten... Ik vind dat ze overdag niet goed eten, want ze willen alleen maar spelen enz.. Nou mijn man wil dat ik die massage doe, hij vind dat ik het goed doe. Ik leer mijn vriendinnen ook hoe ze moeten doen.

Liefs Babies

Geplaatst

Sandie,

ik heb al gereageerd in een ander forum, maar bedacht me later dat een familielid van ons wel zo'n ring heeft sinds enkele weken zwangerschap van een eenling. Zij had een verhoogd risico op vroeggeboorte. Gelukkig is zij nu al 10 wkn verder en gaat alles goed.

Zelf met 34 wkn lichte weeënactiviteit gehad, medicatie voor gekregen plus verplichte weken rust. Ik had mijn verlof toch wel anders voorgesteld. Met 36, 2 wkn zijn ze geboren, omdat M zijn vliezen gebroken waren. S had nog wel een weekje willen blijven zitten, zij had moeilijke start. Maar het zijn nu twee kanjers om 'op te vreten'.

Dit weekend dus tweelingweekend. Kinders nog even naar kdv. Kunnen wij voorbereiden en halen we ze vanmiddag eerder van het kinderdagverblijf. Ben benieuwd naar zoveel tweelingen/meerlingen bij elkaar in een park.

lfs, Stéphanie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden