Ga naar inhoud

ivf in het umc radboud

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
oh, ik heb nu zo'n ongi gevoel. Zo eng.

Herkenbaar!

Ik had ook hele hevige ongipijnen. Zo bang om bloed aan te treffen toen. Achteraf bleek het allemaal ter voorbereiding van,dus maak je niet druk Jessie. Het kan ook een heel goed teken zijn!

• Reacties 4k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

@ Jessie, hoe gaat het nu met je?

@ Rabalieverd! Ik duim me ook suf voor jou hoor dat je straks weer kan beginnen! Hoe is het verder met je familie en je broer?

@ Pammie, wat heb je toch weer een prachtige foto op hyves gezet! En 6 weken alweer, gaat het toch hard! Geniet nog maar even van je zwangerschapsverlof!!

@ Nathalie, jij breekt toch niet in, jij hoort hier toch thuis!!! Hoe gaat het met je?

@ Loezie, bij ons staan de 2 rietjes ook niet op de digi-poli. Maar we hebben het contract!! Die spuiten zijn echt heel verschillend van elkaar!! Succes verders!!

@ Appel, hoe gaat het met jou? En de kilo's? Hier vliegen ze eraan helaas...Nu 3,5 kg... Maar komt goed, over 10 a 11 maanden ga ik wel weer lijnen....(hoop ik.... duim, duim, duim)

@ Lara, wat jammer dat je zo misselijk bent, sterkte ermee!

@ Margot, hoe gaat het bij jou??

Hier gaat het redelijk, heb wel last van die bijwerkingen hoor! Dikke handen en voeten en een wat dikkere buik. Ook last van de opvliegers en heel de dag een rode kop. Verder heb ik vandaag weer een tetter van een koppijn gehad. Was ook weer megadruk op het werk en dat wordt alleen maar erger. Er gaan er een paar op vakantie... Ik houd mijn hart vast...... Ik moet het echt rustiger aan gaan doen anders ben ik bij de punctie helemaal gesloopt......

Meiden, rustige avond en hier zo met de pootje op de bank!

Liefs van hier!!

Geplaatst
oh, ik heb nu zo'n ongi gevoel. Zo eng.

Jessie, dat gevoel van jou is echt super herkenbaar. In het begin had ik ook echt een ongi gevoel en dat ging op een gegeven moment over.

Volhouden meid!

Geplaatst

@ Goofy; hier gaat alles goed hoor meis. We zijn alweer aan het aftellen gegaan. Heb wel wat kwaaltjes zoals duizeligheid en pijn in mijn heupen maar voor de rest hoor je me niet klagen en geniet ik met volle teugen mijn meisje is goed en lekker druk aanwezig. Krijg alweer traantjes in mijn ogen als ik er aan denk hahah hmm hoezo hormonen? Nergens last van joh hahaha. Lief dat je er naar vraagt. Ik wens jou heel veel succes met deze poging en ik weet zeker dat dit de laatste is en dat er over 9 maanden ook voor jullie een wens in vervulling is gegaan. Blijf hoop en vertrouwen houden meis en geef nooit op dan komt het helemaal goed.

Dikke knuffel,

Nathalie

Geplaatst
mijn meisje is goed en lekker druk aanwezig. Krijg alweer traantjes in mijn ogen als ik er aan denk hahah hmm hoezo hormonen?

Nou Nathalie,die hormonen blijven voorlopig nog wel even! Wacht maar totdat je meisje op de wereld is,dan wordt het nog erger. Zoveel traantjes van geluk gelaten,en nog steeds om de kleine dingetjes vol schieten.

Tsja...die hormonen hé ;-)

Goofy,dankje. Het gaat inderdaad heel erg hard. Gelukkig heb ik nog even lekker verlof,en daar ga ik echt van genieten. Ga straks 2 dagen werken,moet er nu nog niet veel aan denken...én al helemaal niet aan de allereerste werkdag...

Voor jou schiet het ook al op...minder dat je zoveel last hebt van de bijwerkingen,wel alles voor een goed doel,maar je zelf is natuurlijk ook belangrijk. Veel water drinken/rusten! Zal misschien moeilijk gaan als je zo druk bent op je werk,maar zo'n ivf behandeling kost veel energie,en dat merk je na die tijd wel!

Loezie,welkom hier!

Geplaatst

@goofy vervelend die kilo's.. Ik weet er alles van, had er de vorige keer ook heel erg last van. Moet zeggen dat het nu erg meevalt, ben nog niks aangekomen en dat wil ik nu even graag zo houden, over drie maanden mag het er wel aan komen..

@jessie Hoe gaat het met je? Spannende weken hoor.. Hoop zo op een mooie echo!

@alle mama's.. zo leuk om jullie verhalen ook te lezen en zo lief hoe jullie iedereen moed inspreken. Het geeft ook weer hoop voor ons dat het wel kan lukken..

@alle zwangeren... dus dat staat ons straks allemaal te wachten?? Ik heb er zin in, laat maar komen!

Met mijn rug gaat het al stukken beter, alhoewel ik er nog echt niet ben.. Maar ben al blij dat ik beter mobiel ben dan een week geleden!

Fijn paasweekend allemaal!

Geplaatst

Lara, volgens mij heb jij vandaag de echo? Laat je even wat weten?

Margot: ik ben blij dat je weer wat mobiel bent. Wat een ellende rugpijn.

Dames, allemaal heel erg bedankt voor jullie geruststellingen. Nog 1 week en dan heb ik de echo. Ik tel echt de dagen af.

Balou, wat heerlijk om te zien dat het bij jou ook zo snel gaat. Nog even en dan kan je je dochter in je armen houden.

pammie, wat heerlijk om te horen hoe je van je kleintje kan genieten.

Verder gaat het wel goed met mij. Heb geen lichamelijke klachten. Alleen mijn borsten zijn wat groter geworden.haha.

Ik heb alleen geregeld last van paniekaanvallen.

Vanavond nog 1 avond werken en dan lekker 3 dagen vrij.

Geplaatst

Meiden, hier houd ik het even rustig dit paasweekend.

Ben zo moe......

Allemaal een heel goed paasweekend gewenst en tot schrijfs.

Hoop gauw de energie weer te hebben om wat meer en langer te reageren.

Knuf voor alllen!

Geplaatst

goofy groot gelijk dat je dit paas weekend rust houd. Met mijn broer gaat het best wel goed. Hij is inmiddels weer thuis en heeft medicatie tegen de epilepsie. Als we bij hem zijn drinkt die alcholvrij ik hoop zo dat die dat ook doet als wij er niet bij zijn. Maar dat valt niet te controleren dus ik moet hem maar vertrouwen. Best lastig. Mijn moeder gaat gelukkig ook langzaam vooruit der been doet jammer genoeg niet wat zij wilt en we hopen dat, dat nog goed komt.

Morgen gaan we met de familie op stap naar de efteling. Hopelijk is het niet te druk. Dit wilde onze ouders graag als cadeau met de kinderen en kleinkinderen naar de efteling. Ik hoop dat het morgen niet te druk is.

Geplaatst

Lieve Raba, heel veel plezier in de Efteling en ik hoop idd dat je broer zijn woord houdt! Geniet maar morgen! KNUF!

Geplaatst

Have fun raba, ben vang dat het wel heel druk zal zijn... Paasvakantie is begonnen...

Nog 5 dagen, dZn gaat de eerste spuit er in. Heb er bijna zin in...

Fijne dagen, geniet van het mooie weer!

Geplaatst

Hoi meiden,

Ik las net even wat berichtjes terug en bedacht dat het wel heel bijzonder is. We begonnen met schrijven en toen had nog niemand een kindje (1e of 2e) en nu zijn er al kindjes geboren en zijn er weer een paar meiden zwanger. Dat klinkt toch goed. Het is nu pasen, ik hoop dat straks met kerst alle meiden bij wie het nog niet gelukt is zwanger zijn er er weer een paar hele mooie, gezonde kindjes zijn geboren.

Balu: Je krijgt een dochter lees ik. Volgens mij had ik je dat al verspeld. KLopt mijn bevindingen misschien toch, als je bloedingen hebt in het begin je een meisje krijgt. Heerlijk hoor een echte roze wolk.

Gooffy: Lekker rustig aan doen dit weekend en genieten van het mooie weer. Succes meis ik blijf voor je duimen.

Fren: 5 dagen zijn zo voorbij. Ook voor jou ga ik duimen hoor.

Raba: Ben ook wel bang dat het erg druk gaat worden in de efteling. Al hoewel, misschien kiezen mensen er nu wel sneller voor om een dagje strand te doen in plaats van een pretpark.

Iedereen die ik vergeten ben heel veel succes met waar je mee bezig bent.

Hier gaat het redelijk met het lijnen heb een aantal feestjes gehad en ga dan helaas te snel voor de bijl. Ik blijf wel lekker sporten en mijn zomerkleding van vorig jaar zit nu dan ook veel beter. Heb zo een begrafenis (moeder van een vriend) dus ga stoppen.

Allemaal een heel fijn paasweekend en tot schrijfs, Appel

Geplaatst

Margot,fijn dat het met je rug een stuk beter gaat!!

Raba,heel veel plezier in de Efteling. Je hebt iig prachtig weer.

Appel,dat is inderdaad wel bijzonder! Gaat helemaal goed komen met dit ivf radboud topic. Ik duim iig heel hard voor jullie allen.

Goofy,doe je het wel een beetje rustig aan meid? Goed aan jezelf denken hoor.

Jessie,ja die borsten hé. Dat hoort er allemaal bij. Je kent ze bijna niet weer. Had ik toen wel. ;-)

Spannend..je hebt bijna de 1e echo. Hoe bijzonder!

Jesse is vandaag alweer 6 weken.....6 WEKEN!

Hoe snel gaat het allemaal zeg. En ja...de 1e lachjes zijn een feit.

Lara,had jij vandaag echt een echo? Spannend. Hoe was het?

Allemaal een heel fijn paasweekend!

Geplaatst

Net thuis en wonder boven wonder. Was het niet druk in de efteling. Was erg Gezellie. Alleen kreeg mijn broer een aanval voordat we de bootje in gingen. Eng hij stond in eens stil en was niet te benaderen hij hing voorover en kwijlde flink. Gelukkig konden we de rij.snel uit. En luisterde hij en kon die de trappen lopen. Toen we er bijna uit waren moesten we hem tegen houden anders ging die zo over het hek.want hij dacht dat we er nog in moesten. Later wist die er niks meer van. In de auto bij mijn zus kreeg die er weer een maar dan anders. Hij riep in eens zachter ga naar rechts. Mijn zus was als de dood dat die de deur open deed. Maar gelukkig niet hij riep ook kijk uit dammen. Eng hoor.

Geplaatst

@ Raba, Meid, fijn dat het niet zo druk was in de Efteling. Wel schrikken van je broer, phoehee. Mijn moeder heeft ook epilepsie en dat is echt niet fijn om te zien of mee te maken. Heel veel sterkte!

@ Appel, gecondoleerd!

Ik ga nu lekker even in de tuin zitten.

Verder geen verplichtingen vandaag! Heerlijk!

Jullie verders nog plannen vandaag of morgen?

Verder gaat het goed hier. Heb 2 heerlijke nachten achter de rug en de opvliegers zijn ook wat minder! Wel nog wat dikke voeten.

Nog 1 week en dan hebben we de 1ste FM! Spannend.

@ Margot, je Fm komt ook al snel in zicht! Ben benieuwd, succces!!!

@ Loezie, voor jou is het toch ook bijna zover?? Ook succes!!

Groet van hier!!!! :icon_flower::icon_flower:

Geplaatst

Spannend Fren, succes!!! Fijne avond met het etentje en geniet maar lekker op je terras!

Geplaatst

Dag dames,

daar was ik ook weer eens?

Iedereen een leuke 1e paasdag gehad?

Wij mochten ons vanochtend om 9.30 uur in nijmegen melden om eieren te zoeken :-)

De eerste fm dus, het zag er goed uit, aan beide kanten een stuk of 6 die groot genoeg zijn, en nog een paar twijfelgevallen.

Er is besloten dat ik vanavond nog 1x gonal en deca moest, en dan wordt ik morgen gebeld hoelaat de pregnyl moet, en dan donderdag punctie, en zaterdag tp.

Ben benieuwd hoe nijmegen te bereiken is zaterdag, denk dat het op de weg mee zal vallen, maar in NIjmegen zelf... het is natuurlijk koninginnedag dan.

Goofy en Margot, wanneer hebben jullie de fm?

Raba, wat vervelend met je broer zeg, las op hyves al iets. Lijkt me schrikken zeg! Sterkte!

Maar was het verder wel leuk en gezelig? Gelukkig dat het niet al te druk was.

Ik ga lekker mijn bed in!

Fijne 2e paasdag allemaal!

Geplaatst

Raba: dat is inderdaad schrikken als je dat meemaakt met je broer. En dan nog wel 2 keer op een dag.

Emvlin: wat gaat dat snel bij jou. Dit was toch je eerste fm of niet? Ik moest er heel wat hebben toen. wel erg prettig voor jullie.

Dus nu wordt het bij jullie ook erg spannend.

Goofy en margot voor jullie schiet het ook al op.

Ik tel hier de dagen af tot het vrijdag is.

Iedereen nog een hele fijn tweede paasdag.

Geplaatst

Heel verhaal getikt, pleite! Grr, maar ff opnieuw!

EmvElin : Wauw, wat ga je goed! Op koninginnendag een Tp, grappig! Ik heb dan mijn 1ste FM!! Misschien komen we elkaar nog wel tegen! Ik moet om 09.30. Ik maak me ook wel een beetje druk om het verkeer hoor! Wij moeten over de Waalbrug. De snelweg zal wel meevallen denk ik, maar Nijmegen in?????? Ik neem maar ruim de tijd! Ik weet even niet meer wie, ik geloof Margot, gaf aan dat het in Nijmegen wel eens heel druk kan zijn..... Duimen maar van niet! hahahaha

@ Jessie, op naar vrijdag!! Je doet het heel goed meid!!!

Hier een heerlijke 1ste paasdag gehad, zo gaan we op bezoek bij mijn schoonouders.

Voor iedereen een fijne 2de paasdag en tot schrijfs!

-xxx-

Geplaatst

He Meiden,

Sorry dat ik even niks geschreven heb maar het is ook allemaal in zo'n stroomversnelling gegaan, en ben ook een beetje down van alles.

Afgelopen zaterdag had ik de eerste fm en toen bleek dat ik "maar" 4 eicellen had wel hele goede zoals de dokter zei maar ja 4 is natuurlijk echt weinig zeker als ik de digi poli moet geloven.

vandaag had ik dus de punctie en nog wel zonder morfine! (omdat het er maar 4 waren) en dat viel me opzicht nog wel mee maar dan lig je daarna in dat kamertje te wachten en dan wordt je pas echt zenuwachtig he, pff er bleken daarna nog maar 3 eicellen overgebleven te zijn nou dan weet je het even echt helemaal niet meer!!

ik was echt ff diep ongelukkig! maar de dokter en de verpleekkundige/assistente waren heel lief voor me dus nu gaat het wel alweer wat beter met me, maar ben er nog niet gerust op allemaal en dan zit je nog 2 dagen in spanning he of er wel of niet bevrucht is......hoop zo dat ze het bevrucht en goed genoeg zijn he! hoe hou je jezelf nou rustig he? ben benieuwd of ik wel kan slapen deze dagen...

zo dat is er ff uit, dit is ook niet als klaagzang bedoeld hoor maar ik moest het ff kwijt sorry!

Hoop voor iedereen op zeer goede uitslagen ga voor jullie allemaal duimen!!

Liefs Loez

Geplaatst

Loezie,de punctie zonder morfine? Jeetje.

Hopelijk goede uitslag met de bevruchtingen!!

Elin,wat betreft koninginnedag in Nijmegen. Reken er maar op dat het mega druk is!

Waarom ga je niet in het Radboud hotel? Ideaal,kost haast niks,en je weet zeker dat je op tijd bent voor alles. Want als je eenmaal in een file staat,of wat anders door die drukte schiet je onwijs in de stress,en te laat komen is niet handig.

Geplaatst

He Loezie,

Wat verschrikkelijk balen. Ik heb dit ook meegemaakt en de laatste keer is zelfs de behandeling stop gezet, omdat er zo weinig follikels waren. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat je hier down van bent. Maar goed je hebt 3 eicellen, dus niet je koppie laten hangen er zijn zeker nog kansen. Ik duim voor je dat ze alle drie goed bevrucht zijn. Hoor je dinsdag of er een tp is?

Heel veel sterkte.

Liefs Appel

Geplaatst

Hee loezie, niks om je zorgen over te maken.. Je moet je niks aantrekken van al die verhalen over 20 of meer follikels..

Ik had de eerste keer 6 eitjes, waarvan er twee bevrucht en teruggeplaatst, de tweede keer 5 eitjes waarvan er vier bevrucht en twee teruggeplaatst..

Bij mij zijn het er elke keer ook weinig, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.. Probeer je niet teveel te laten intimideren door de percentages.. daar schiet je niks mee op. Positief denken! Daar help je jezelf een heel stuk meer mee..

Ik heb woensdag de 1e fm, ben benieuwd..

@EmvElin wat apart dat je zo snel de tp al hebt.. normaal zit daar toch nog een dag tussen? Ik had de vorige keer op zaterdag de punctie en op dinsdag de tp.. Goede timing ook van eieren zoeken..

Mijn zus gaat woensdag mee eieren kijken.. Want zo noemen we het thuis..

Morgen weer eens aan het werk.. Rug is nog niet over maar ik vind het mooi geweest.. Ik kan weer heel veel, dus ook werken!

Trusten.

Geplaatst

hoi!

@ margot, nee, ik heb een type foutje gemaakt zie ik, ik heb woensdag de punctie! Dus wie weet zien we elkaar in de wachtkamer!

@ Jessie, ik reageer idd redelijk goed op de medicatie, poging 1 en 2 in 2008 moest ik wel een extra fm, maar nu was afgelopen keer en nu ook weer de GOnal dosis iets hoger, en is 1 fm dus genoeg. Vorige keer ging zelfs nog een dag sneller, toen kon ik de dag van de echo 's avonds al pregnyl spuiten, nu was het een daje later.

@ Goofy, wie weet komen we elkaar nog tegen! Wij gaan ook echt op tijd weg, we doen er ongeveer 5 kwartier over, gisteren door de rust op de weg zelfs 1 uur (man houdt van doorrijden :-)), dus misschien moeten we maar op 2-2,5 ur rekenen...

Wat een stress vandaag... Gisteren had het zkh dus gebeld dat ik nog 1 keer Gonal en deca moest doen, en dat we vandaag voor 15 uur gebeld zouden wordne over de tijdstip van Pregnyl, en punctie.

om 15.30 nog niemand gebeld, dus ik daar maar heen gebeld, volgens de verloskamers (daar wordt je heen doorverbonden omdat de poli "dicht" is) werd ik nog gebeld. Om 16.30 nog maar eens zelf gebeld, zelfde verhaal. Tegen 17 uur werden we eindelijk gebeld...

om 21 uur zat de pregnyl erin, en het viel erg mee. Voorgaande keren vond ik dit de vervelendste prik, maar nu ging het goed, en bijna pijnloos.

Ik ga mijn bed opzoeken, kom woensdag weer even langs!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden