Ga naar inhoud

endometriose en ivf

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Natuurlijk zit je hier goed, hier zitten de endo en IVF lotgenootjes.

Schrijf hier maar van je af, we zijn er om elkaar te helpen.

Liefs

• Reacties 1,6k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Dank je Noes!

Ben nu nog aan het vechten met mn profielinstellingen...

Wens iedereen vast heeel veel succes en hoop jullie snel een beetje te leren kennen!

Liefs, San

Geplaatst

Hoi San,

Welkom hier! Helaas ben je ook een lotgenoot, maar gelukkig kan je hier wel een beetje je ei kwijt of je vragen stellen enz.

Geplaatst

Hoi San 77,

Welkom. Ik zit in dezelfde situatie als jij. Ik heb ook endo. Wij willen weer zwanger raken. Welk ziekenhuis ga jij. Ik ben behandelt in het emc en nu willen we overstappen naar Catherina.

Lees hieronder mijn handtekening.

Veel succes,

Babies

Geplaatst

@ Hanneke; allereerst mijn complimenten voor jouw huisarts! De meeste huisartsen denken niet snel aan endo en die van jou wel dus dat is opvallend vind ik.

Ik heb net een half jaar van allerlei ondezoeken achter de rug, HSG, bloedafname echo's en uiteindelijk een kijkoperatie (laparascopie). Pas toen is er wat endoweefsel bij o.a. mijn blaas gezien en daardoor ook verklevingen van beide eileiders.

Bij mij gaan ze nu eerst opereren voordat ik met ivf mag beginnen, hierdoor vergroot ik mijn kansen vertelde mijn endo-gynaecoloog. Ook ik loop in het vu (bij Dr. Mijatovic, zeer begripvolle en duidelijke arts)

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

@andere meiden, ik was even een tijd weinig actief omdat ik zo in de wachtstand voor mijn operatie zit probeer ik er maar niet dagelijks mee bezig te zijn. Dus sorry dat ik even niets van me heb laten horen.

Vandaag vertelde mijn collega dat ze zwanger is en dat het binnen 1 keer gelukt was. Ik ben voor het eerst echt jaloers geweest. Ik gun het haar echt maar ik dacht: ze is 26, heeft net 1,5 jaar deze relatie en het is binnen 1 keer raak.... En toen heb ik mezelf toegesproken dat ik zo niet mag denken. Ik moest de tranen echt wegdrukken. Dit had ik nog niet eerder zo erg gehad, ik ben tot nu toe namelijk altijd positief ingesteld en blij voor anderen als het hun wel lukt.... Zo moest ik even kwijt.

Nou ik ga lekker even 2 weken op vakantie, ik meld me daarna weer!

Sterkte allemaal!

Liefs Yolande

Geplaatst

Hoi allemaal,

San en Hanneke, welkom, hoe vervelend de reden natuurlijk ook is dat jullie je hier melden!

Ik ben iets meer een meelezer (maar wel een trouwe!) dan een schrijver maar we zitten hier allemaal in hetzelfde endo-schuitje. Het is echt een rotziekte.

Veel sterkte en succes met alle behandelingen,

Liefs, Laika

Geplaatst

Yolanda: af en toe een jaloers gevoel is niet zo gek hoor. Ik vind het wel knap dat je jezelf toe kan spreken en positief blijft. Maar je moet je niet schuldig voelen als het, zeker met dit soort berichten, niet altijd lukt. Natuurlijk gun je het iedereen, maar natuurlijk is het ook af en toe klote om te horen dat sommigen gewoon in 1x zwanger zijn.

Lekker dat je ff op vakantie gaat. Geniet ervan.

Weet je al wanneer je geopereerd gaat worden?

Andere meiden: fijne dag vandaag!!

Geplaatst

Hallo Dames

Nou de doorbraakbloeding met de cerazette gaat nog even door, al bijna 5 dagen. maar ja het is een lichte pil zegt de huisarts dus niet zo gek.

heb hem maar even verteld dat we naar het endometriosecentrum gaan volgende week. Ben zo benieuwd en vind het toch weer spannend. Wie weet wat er allemaal veranderd is. Ik heb al wel de dagen met de doorbraakbloeding ontzettende hoofdpijn. Gaat ook niet weg met paracetamol of andere middelen. Baal er zo van. Heb ook last van opvliegers. Kan allemaal door de cerazette komen. Ga donderdag even vragen bij de endo poli of dat geen kwaad kan. Verder doet het pijn in mijn buik. Niet zo erg als ik ongesteld ben, maar een zeurend pijntje.

Wil iedereen succes wensen en alvast een fijn weekend. Wij gaan morgenavond met de gondelvaart in Loosdrecht mee. Heb er zin in. Alwin moet 's morgens nog werken en ik van 12 tot 4 bij vrienden in de horeca.

Groetjes

Rubster

Geplaatst

Hoi Rubster, wat vervelend van die doorbraakbloeding. En dat je er ook nog buikpijn en hoofdpijn bij hebt, is helemaal rot. Hopelijk heb je wat afleiding van het weekend, klinkt leuk, die gondelvaart!

Meiden, ik heb morgen een vrijgezellendag, wadlopen op Texel, hopelijk houden mijn knieen het (nog steeds pijnlijke gewrichten)!

Fijn weekend allemaal,

Liefs Laika

Geplaatst

@ Rubster, lees net van je doorbraakbloeding. Ken het gevoel, had wel last van opvliegers (gelukkig niet zo erg als van de Lucrin depot injecties). De hoofdpijn (zij het licht) heb ik de afgelopen dagen gehad van de menopur. Succes en hoop dat je hoofdpijn binnenkort weer vertrokken is!

Vandaag hebben we onze 2e IVF/ICSI poging af moeten breken, aangezien ik 2 ego tripper eitjes heb. Aan elke eierstok een eitje die alle hormonen heeft "gegeten" om goed te groeien, maar daardoor de overige 5 te weinig hebben gehad... Tevens te horen gekregen dat door de verklevingen en cystes van de endo (zijn operatief in dec 09 verwijderd) ik toch echt verminderd vruchtbaar ben. Het aantal eitjes is "voor mijn leeftijd" blijkbaar een teken hiervan. Al is het "super" eitje (follikel) op mijn linkereierstok toch erg uit de klauwen gegroeid, 28,8 mm en dat was na de operatie de matig functionerende eierstok. Op een dag als vandaag baal ik toch echt flink van het feit dat mijn huisartsen in het verleden me naar huis stuurde met de mededeling dat elke vrouw wel eens last heeft en met een kruik en paracetamolletje het vanzelf weer overgaat... En dan bij de plaatselijke apotheek een foldertje zie hangen over menstruatiepijn en daar diezelfde paracetamol en kruik tegen te komen en met een klein stukje over vleesbomen. Maar helemaal niets over endometriose....

Als dit nou eens zou veranderen, dan zou het zoveel ellende op de lange termijn kunnen voorkomen.

Maar goed, we houden hoop. De endo is rustig, al heb ik deze poging bij het stimuleren wel meer last van zeurende lage rugpijn. De rugpijn die ik ook bij mijn menstruatie heb. Herkend iemand deze klacht en heeft toevallig iemand tips???

Geplaatst

Hoi Dublin,

Wat balen zeg! Kl.teziekte!

En inderdaad, als ze bij de huisartsen e.d. nou de klachten gewoon eerder serieus nemen, zal dat een hoop ellende kunnen schelen. Al heb jij daar nu helaas niks aan.

Ik hoop dat je bij je volgende poging wel veel grote follikels zal hebben hoor. En dat je uiteraard geen cystes o.i.d. hebt!

Laika: veel plezier vandaag. Ik had er gister eentje (toevallig!) en ik was gesloopt haha... Ik heb weinig hoeven doen, maar het was een lange dag hoor. Maar zo gezellig. Heerlijk af en toe een paar gekke meiden bij elkaar...

Rubster: balen van je doorbraakbloedingen en je pijntjes. Hopen dat het vandaag wat beter gaat. Succes met werken en heeeel veel plezier in Loosdrecht!!!

De opa van mijn man had daar een huis aan het water, mooi plaatsje is het hoor!!

Geplaatst
@ Rubster, lees net van je doorbraakbloeding. Ken het gevoel, had wel last van opvliegers (gelukkig niet zo erg als van de Lucrin depot injecties). De hoofdpijn (zij het licht) heb ik de afgelopen dagen gehad van de menopur. Succes en hoop dat je hoofdpijn binnenkort weer vertrokken is!

Vandaag hebben we onze 2e IVF/ICSI poging af moeten breken, aangezien ik 2 ego tripper eitjes heb. Aan elke eierstok een eitje die alle hormonen heeft "gegeten" om goed te groeien, maar daardoor de overige 5 te weinig hebben gehad... Tevens te horen gekregen dat door de verklevingen en cystes van de endo (zijn operatief in dec 09 verwijderd) ik toch echt verminderd vruchtbaar ben. Het aantal eitjes is "voor mijn leeftijd" blijkbaar een teken hiervan. Al is het "super" eitje (follikel) op mijn linkereierstok toch erg uit de klauwen gegroeid, 28,8 mm en dat was na de operatie de matig functionerende eierstok. Op een dag als vandaag baal ik toch echt flink van het feit dat mijn huisartsen in het verleden me naar huis stuurde met de mededeling dat elke vrouw wel eens last heeft en met een kruik en paracetamolletje het vanzelf weer overgaat... En dan bij de plaatselijke apotheek een foldertje zie hangen over menstruatiepijn en daar diezelfde paracetamol en kruik tegen te komen en met een klein stukje over vleesbomen. Maar helemaal niets over endometriose....

Als dit nou eens zou veranderen, dan zou het zoveel ellende op de lange termijn kunnen voorkomen.

Maar goed, we houden hoop. De endo is rustig, al heb ik deze poging bij het stimuleren wel meer last van zeurende lage rugpijn. De rugpijn die ik ook bij mijn menstruatie heb. Herkend iemand deze klacht en heeft toevallig iemand tips???

Wat vreselijk balen dat jullie de 2e poging vandaag hebben moeten afbreken! Ik herken mijn verhaal wel heel erg in jouw verhaal. Ook vorig jaar laparascopie gehad / cystes / en nu weinig tot geen eicellen en ook te horen gekregen sterk verminderd vruchtbaar te zijn. Ik heb ook van die momenten dat ik vreselijk baal dat je eigenlijk nooit van endometriose hoort. Mensen in mijn omgeving snappen nog steeds niet wat ik nu eigenlijk heb. Mensen om me heen zeggen vaak: 'tja, sommige vrouwen hebben nu eenmaal iets meer last van de menstruatie'. Grrrrr....

Wat betreft de zeurende lage rugpijn, dit herken ik. Heb ik helaas geen tips voor om dit te verhelpen. Ik heb het idee dat dit vooral komt doordat e.e.a. vanbinnen tegen elkaar aan drukt (misschien door opzwellling door hormonen en/of door de endo?). (rugpijn heb ik door de endo altijd wel vaker, behalve in de periode dat ik een paar maanden lucrin gebruikte)

Het enigste wat ik wel merk dat als mijn darmen echt vol zitten dat ik er meer last van heb. Ik probeer dus vaak niet 3 keer op een dag heel veel te eten, maar juist meerdere keren per dag iets minder. (helpt helaas niet altijd omdat ik heb vaak afwisselend periodes van verstopping en dan weer periode van diarree heb)

Nou meis, in ieder geval heel veel sterkte gewenst! Heeft jullie arts al een plan voor hoe nu verder? (hoeveel en welke hormonen krijg jij eigenlijk?)

Ik duim voor je dat de volgende poging beter gaat. En net wat je zegt, hoop houden hoor! zolang we nog behandelingen kunnen/mogen proberen, dan hebben we nog kansen..

Sterkte en succes.

Liefs, Wens

Geplaatst

Lieve dames bedankt voor jullie reacties. Wij waren ook heel blij dat de HA me meteen heeft doorverwezen. Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen. Denk dat het wel even zal duren voordat er iets bekend is. Hoe is jullie ervaring daarmee?

Ik ben nu aan de pil gegaan maar ik dacht dat mijn klachten nu minder zouden worden, maar heb nog steeds buikpijn en last van mijn rug. Of helpt dat niet zo snel (ben pas sinds maandag bezig). Wat waren jullie klachten eigenlijk? En hadden jullie ook zo'n pijn met de stoelgang. Dat had ik eerst alleen tijdens de menstruatie en nu heb ik het vaker. Alsof er een mes doorheen moet ofzo. Ook heb ik nog steeds een heel opgeblazen gevoel.

Dames heel veel succes in alle fases waarin jullie zitten en alvast heel erg bedankt voor de info. Ik zal proberen om me niet te laten afschepen maar daar ben ik helaas niet zo goed in.

Geplaatst

Hanneke,

Ik denk dat het helaas nog iets te vroeg is om wat te merken v/d pil.

Mijn ervaring is met de pil, dat de endo hier niet erger door wordt (geen menstruatie), maar dat de endo niet zozeer minder wordt. Ja na heeeeel lang doorslikken, kunnen de bloedblaren wat uitdrogen en verschormpelen, maar de grotere cystes zijn best lastig om klein te krijgen met de pil.

Bij mij ontdekten ze het 'toevallig' omdat ik een echo kreeg voor IUI en bleek dat ik in beide eierstokken 2 grote cystes had zitten. En hierdoor is het balletje snel gaan rollen. Dus bij mij ging het allemaal vrij vlot.

Als je eenmaal voor endo onderzocht gaat worden, zal het bij jou ook best vlot gaan denk ik.

Wat mij in principe verteld is, is dat je endo eigenlijk alleen goed kan vaststellen tijdens een laparascopie (kijkoperatie). Of ze moeten wat op een echo of MRI kunnen zien. Maar vaak is het daar niet eens op te zien.

Ik had op zich weinig klachten. Los van het niet zwanger kunnen worden dan. Maar qua pijn viel het wel mee. Heel gek en gelukkig, want ik heb het wel in een heel heftige vorm.

Ik heb wel bijv. heel vaak hoofdpijn en ben gauw moe, schijnt toch ook wel met endo (en/of de medicatie erbij) te maken hebben. Ook inderdaad regelmatig een opgeblazen gevoel.

En waar ik het meest last/pijn van heb is dat ik een cyste bij mijn darmen heb zitten, die ze ook niet willen opereren omdat de kans op een stoma erg groot is. Maar van deze heb ik ook regelmatig veel pijn en dat heeft dan ook met mijn stoelgang te maken.

Zoals je kan zien, veel klachten komen toch ook wel overeen hoor.

Dat kan natuurlijk met van alles te maken hebben, maar ook heel goed met endometriose.

Heel veel sterkte en succes! Hou je ons op de hoogte?

Geplaatst

@ Wens. Die lage rugpijn heb ik "normaal" gesproken als ik ongesteld moet worden. Dit was voor al die hormoonpreparaten van de afgelopen maanden. Met deze poging 2a, overgestapt van puregon naar menopur, heb ik aanzienlijk meer rugklachten. Merk duidelijk dat menopur andere hormonen bevat dan puregon.

Wat het plan is. Gisteren 1 capsule pregnyl gespoten om mijn ego trippers te laten springen en dan met 10 dagen ongesteld. Ongesteld = start spuiten deca en contact met zk opnemen voor een controle echo ivm de endo (binnen 2 a 3 dagen). Indien endo rustig is dan weer starten met stimuleren maar dan de dosis verhoogd. Had menopur 225 ie, gaat naar 300 ie. En dan hopen dat er geen egotrippers meer zitten, maar netjes tegelijk gaan groeien... Indien wel endo, tja dan is het een ander verhaal. Maar daar gaan we nu nog niet vanuit.

Ben nog wel wat huiverig voor het springen van mijn super eitje, aangezien deze nu niet met een punctie is weggehaald. Maar goed, ben door de jarenlange endo wel wat pijn gewend.

Hoe is het met jou? Handtekening zegt juli poging negatief. Zit je nu aan de pil of depotinjectie?

@ Sandie, wat herkenbaar het vinden van de cystes bij het IUI traject... zo was het bij mij ook. Wel een heel zuur moment vond ik dat, maar eindelijk na heel veel jaren last wel een verklaring.

Geplaatst

@ Dublin: Het was zeker een zuur moment. Want bij mij dachten ze dat het kwaadaardige tumoren waren!! De arts zei wel dat het 'niet kwaadaardig hoeft te zijn', maar dat kon dus wel!! Lig je daar en toevallig ook nog in mijn uppie, want mijn man zat in het buitenland. Ik zou ook eigenlijk gewoon een controle echo krijgen, om te kijken of ik wel eicellen had enzo. Echt vreselijk. De grond was ook even weg onder mijn voeten en heb ook nog weinig gehoord van wat ze verder hadden gezegd. Ze dachten eerst nog aan een dermoidcyste, zo eentje met haren en tanden enzo erin. Maar het bleken chocoladecysten zijn, dus endo.

Maar goed, toen ging het wel allemaal redelijk snel, vrijwel meteen geopereerd en doorverwezen naar het VU. En in het VU word ik ontzettend goed behandeld.

Geplaatst
@ Wens.

Hoe is het met jou? Handtekening zegt juli poging negatief. Zit je nu aan de pil of depotinjectie?

Door een foutje van mijn gyn ben ik momenteel medicijnvrij. Ik zou eigenlijk tussen de 2 pogingen Lucrindepot krijgen. (om toch de endo stil te houden)

Helaas had mijn gyn per ongeluk een fout recept uitgeschreven (nml. voor 3maandendepot ipv maanddepot, dit zag ik net voordat ik de spuit wilde zetten.). Vervolgens is het niet gelukt om op tijd een nieuw recept te krijgen. Dus deze maand kan helaas de endo zijn gang gaan.

De volgende ivfpoging volg ik hierdoor daarom het lange protocol, dwz dag 20 van deze cyclus start dagelijks spuiten deca en dan start ivf op 1e dag menstruatie en start hormonen op 3e dag.

Ik hoop dus begin september met de volgende poging te starten, alhoewel ik wel erg benieuwd ben of de endo dan niet weer te actief is geworden.

Ik ga dan naast de gonal ook menopur spuiten (in totaal 450IE), in de hoop op meer en betere eicellen.

Ik hoop echt voor je dat de endo rustig blijft en jullie snel met een volgende poging doorkunnen.

Heel veel succes gewenst!

Geplaatst
@ Wens.

Door een foutje van mijn gyn ben ik momenteel medicijnvrij. Ik zou eigenlijk tussen de 2 pogingen Lucrindepot krijgen. (om toch de endo stil te houden)

Helaas had mijn gyn per ongeluk een fout recept uitgeschreven (nml. voor 3maandendepot ipv maanddepot, dit zag ik net voordat ik de spuit wilde zetten.). Vervolgens is het niet gelukt om op tijd een nieuw recept te krijgen. Dus deze maand kan helaas de endo zijn gang gaan.

De volgende ivfpoging volg ik hierdoor daarom het lange protocol, dwz dag 20 van deze cyclus start dagelijks spuiten deca en dan start ivf op 1e dag menstruatie en start hormonen op 3e dag.

Ik hoop dus begin september met de volgende poging te starten, alhoewel ik wel erg benieuwd ben of de endo dan niet weer te actief is geworden.

Ik ga dan naast de gonal ook menopur spuiten (in totaal 450IE), in de hoop op meer en betere eicellen.

Ik hoop echt voor je dat de endo rustig blijft en jullie snel met een volgende poging doorkunnen.

Heel veel succes gewenst!

Geplaatst
Lieve dames bedankt voor jullie reacties. Wij waren ook heel blij dat de HA me meteen heeft doorverwezen. Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen. Denk dat het wel even zal duren voordat er iets bekend is. Hoe is jullie ervaring daarmee?

Ik ben nu aan de pil gegaan maar ik dacht dat mijn klachten nu minder zouden worden, maar heb nog steeds buikpijn en last van mijn rug. Of helpt dat niet zo snel (ben pas sinds maandag bezig). Wat waren jullie klachten eigenlijk? En hadden jullie ook zo'n pijn met de stoelgang. Dat had ik eerst alleen tijdens de menstruatie en nu heb ik het vaker. Alsof er een mes doorheen moet ofzo. Ook heb ik nog steeds een heel opgeblazen gevoel.

Dames heel veel succes in alle fases waarin jullie zitten en alvast heel erg bedankt voor de info. Ik zal proberen om me niet te laten afschepen maar daar ben ik helaas niet zo goed in.

Hoi Hanneke,

Ik herken je klachten, ook bij mij rond de menstruatie rugpijn en last met stoelgang. Na een tijd kreeg ik steeds vaker ook tussen menstruaties door last. Bij mij is het erg wisselend, periodes van diaree of gewoon erg vaak naar 't toilet. En in andere periodes juist dagenlang verstopt en mega opgeblazen. Ik heb bij mezelf vaak het gevoel dat als ik buikpijn/rugpijn heb dat dit komt omdat misschien e.e.a vanbinnen geirriteerd/ontstoken is en dat dit tot gevolg heeft dat eea opzwelt, mijn gyn heeft dit ook zo aan me uitgelegd. (ik kan vaak de knoop van mijn broek niet dichtdoen)

10 jaar geleden ben ik voor 't eerst naar mijn huisarts gegaan ivm erge rugpijn rond mijn menstruatie en darmklachten. Wat betreft de rugpijn rond mijn menstruatie, gaf mijn huisarts aan dat dit pms was, en niets aan te doen. Wat betreft mijn darmklachten, daarvoor ben ik toen (na een tijd) doorverwezen. Hiervoor heb ik destijds een darmonderzoek ondergaan, daaruit kwam dat mijn dikke darm te lang is en dat daar niets aan te doen is, aangezien operatie hiervoor te risicovol is. Ik moest er maar mee leren leven.

10 jaar later ben ik naar mijn huisarts gegaan (andere dan eerst) ivm uitblijven zwangerschap. Na zaadonderzoek van m'n man werden we doorverwezen naar een gyn om iui te doen. 6 weken na de doorverwijzing konden we bij gyn terecht. Daar deed de gyn een (inwendige) echo waarbij zij zag dat ik cystes op mijn eierstokken had, ze vermoedde dat het endometriose was.

3 maanden later heb ik laparascopie ondergaan (wachttijd normaal 6 wk, maar toen langer ivm vakantieperiode), waarbij bevestigd is dat ik endometriose heb. (één van de cystes bleek 14 cm te zijn, volgens gyn geen wonder dus dat ik al jaren zoveel klachten had...)

Na de operatie waren mijn klachten een stuk minder. Vervolgens gelijk doorgegaan met iui en nu dus IVF.

Het is overigens wel zo dat de endometiose bij iedereen verschillend is, het kan zijn dat je veel klachten hebt, maar de endometriose niet overal zit, of dat je juist weinig of geen klachten hebt maar dat de endometriose juist wel ernstig is/uitgebreid is.

Bij mij zijn er weinig verkleving, maar juist wel veel cystes die erg snel groeien.

Heb je al op korte termijn een afspraak bij je gyn? Hopelijk krijg je snel duidelijkheid.

Veel succes en sterkte gewenst.

Geplaatst

@ Wens en Hanneke,

Heel herkenbaar het stuk over de endo. Hier ook jaren veel pijn gehad met name tijdens de menstruatie en daarna ook hierbuiten. Hiervoor in de afgelopen 15 jaar bij 3 verschillende huisartsen geweest. 1e was het PMS. 2e was zo aardig om wel naproxen 500 mg voor te schrijven, waardoor ik (mits op tijd innemen) nog wel kan functioneren als ik menstrueer. 3e kon er gewoon niets mee. Zeer veel bij de fysio gelopen ivm lage rugpijn, komt er op neer dat ik altijd een zeurende rugpijn heb. Sinds 2 jaar last van mijn bil en uitstraling naar been. Angst dat het een hernia was, weer naar de fysio en die had de grootste moeite om door de spanning heen te masseren.

De afgelopen 3 jaar tot 3 keer toe spontaan 5 dagen (buiten de menstruatie om) zo'n heftige buikpijn gehad, niet rechtop kunnen zitten laat staan werken. Ziekenhuis voor bloedprikken ivm blindendarmontsteking, maar nee niets gevonden. Spatische darm is ook zo'n uitslag die gegeven is. Kortom veel andere diagnoses gehad voordat ook hier de uitslag endo kwam. Bij het uitblijven van een zwangerschap en het starten van de IUI zijn bij de echo cystes op mijn eierstokken aangetroffen. Eind vorig jaar een laparoscopie gehad en naast de cystes had ik juist veel verklevingen. Mijn linkereierstok lag niet meer op zijn plek, was achter mijn baarmoeder verkleefd.

Dat van die knoop niet kunnen sluiten, heel herkenbaar!

Hoop voor je Hanneke dat je snel duidelijkheid krijgt, al is de diagnose endo echt niet leuk. Maar wel een verklaring van klachten.

Geplaatst

Tjonge wat doet endometriose toch veel met je lichaam. De ene maand lubbert de broek om je kont en rond de menstruatie krijg je hem niet eens dicht. Die pijn herken ik helaas ook zeker als de endo aan je darmen vastzit. Inmiddels twee buikoperaties en een kijkoperatie achter de rug. In september ga ik eerst kijken of ik schoon ben alvorens weer aan IVF te denken. In 2009 2x geopereerd dus dat is wel even genoeg. Ben echt super bang dat het toch weer terug komt. Dus checken en dan weer verder.

Bij mij was het gelukkig al wel in een vroeg stadium herkent maar toen was er nog zo weinig bekend, ja zijn nu 8 jaar verder dan weten ze ook zo veel meer. De hormonen die wij allen nemen zijn natuurlijk ook geen "kattepis" en ook niet bevordelijk. Maar ja het is het een of ander. Geen keuze eigenlijk.

Momenteel voel ik me enorm goed hoor. Maar bij iedere buikpijn krijg ik de "stress".

Succes allen, en jij kent je lichaam het beste dus indien je het niet vertrouwd gewoon blijven bellen tot je langs mag komen!!! Beter dubbel check dan dat het alleen maar verder en verder groeit, het heeft mij de laatste keer mijn linker eierstok gekost.

Geplaatst

Hoi meiden, ben ik weer even tussen alle drukte door.

Wat een verhalen lees ik allemaal weer....

Hier begint de spanning zich op te bouwen, volgende week de afspraak met de IVF verpleegkundige en prikles. Dan 6 dagen later starten.

Alleen ik begin me een beetje zorgen te maken ivm de endo.

Kan ondanks de deca-depot de endo toch terugkomen??

Ik heb sinds een week weer de bekende pijn bij het plassen, gevoel dat blaas samentrekt als ik bijna uitgeplast ben, en soms die zeurende pijn links weer.

Dit had ik ook voor de operatie tussen mijn menstruaties door en maak me dus eigenlijk best een beetje druk hierom. Sinds de deca ben ik krukdroog beneden en gisteren had ik best veel afscheiding ineens.

Wat denken jullie meiden, zou het kunnen dat ondanks de deca de endo zich weer aan het nestellen is en weer cysten gaat vormen op mijn eierstok????

Hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen.

Geplaatst

@ NoesvH, ik kan je geen zekerheid geven. Kan alleen maar zeggen dat het kurkdroog zijn heel herkenbaar is. Leuk goedje die deca... De enige manier om te controleren of de cystes weer terug zijn is toch echt met een inwendige echo. Iedereen reageert anders op de hormonen. Bij sommige slaat het helaas niet aan, maar bij anderen juist wel. Ik heb zelf aan de Lucrin depots gezeten en die hielden de endo rustig. Maar een IVF poging is voor mensen met endo riskanter, aangezien je je "foute" hormonen juist gaat spuiten. Dus extra controles. Bij mij geldt in ieder geval geen natuurlijke cyclus tussen een opvolgende poging.

Heel veel succes met de prikinstructie en op naar 6-9-2010.

Geplaatst

Goedemorgen Dames,

Gisteren in het VU geweest. Ben weer een stuk wijzer geworden wat betreft mijn endo verleden.

Bij het inwendig onderzoek werd al bij de baarmoedermond 3 haardjes van endo gezien. Goede start he:nono:!. Verder gaan ze een mri maken, veel bloedprikken en ook op CA125 tumormerkers controleren, lever, schildklier de hele mikmak.

Een uitgebreide echo moet ik laten maken bij het IVF centrum van het VU.

Verder is er 10 jaar geleden dus een verkleving los gemaakt. Van het rectum (darm) en de baarmoeder. Was mij dus niet bekend.

Ze wil alles bekijken en beoordelen en dan kijken waar we staan. Dan de volgende stap de kinderwens. Dus voorlopig gaan we nog niet verder.

Verder over de cerazette, kan doorgaan, mits ik niet te veel overlast heb van de bijwerkingen. Denk dat ik gewoon ga stoppen en dan kijk hoe het gaat zonder de medicijnen en enkelt pijnstillers.

Ga nu even werken, want het weer is toch niet gezellig. Er is Hilversum on air dit weekend, maar dat zal wel aardig in het water vallen.

Heel veel sterkte voor een ieder die het nodig heeft

Groetjes

Rubster

Geplaatst
@ NoesvH, ik kan je geen zekerheid geven. Kan alleen maar zeggen dat het kurkdroog zijn heel herkenbaar is. Leuk goedje die deca... De enige manier om te controleren of de cystes weer terug zijn is toch echt met een inwendige echo. Iedereen reageert anders op de hormonen. Bij sommige slaat het helaas niet aan, maar bij anderen juist wel. Ik heb zelf aan de Lucrin depots gezeten en die hielden de endo rustig. Maar een IVF poging is voor mensen met endo riskanter, aangezien je je "foute" hormonen juist gaat spuiten. Dus extra controles. Bij mij geldt in ieder geval geen natuurlijke cyclus tussen een opvolgende poging.

Heel veel succes met de prikinstructie en op naar 6-9-2010.

Kurkdroog weet ik maar ik had ineens veel afscheiding....

Ik ga volgende week vragen of ze een inwendige echo kunnen maken om te controlleren.

Ik hoop iig niet dat de endo zich weer aan het nestellen is ondanks de deca-depot.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden