Ga naar inhoud

endometriose en ivf

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo meiden,

ik heb al eerder in deze forum mn verhaal gedaan. Ik had vandaag een afspraak met dokter Mijatovic. Om een goed beeld te krijgen van mn endo en de endocyste die ik heb zitten, krijg ik een mri scan en dokter Schatz (hoop dat ik het goed schrijf) gaat ook een echo maken. Daarna gaan ze in overleg en krijg ik in maart een advies over hoe nu verder.

Ciska: je schrijft dat je je punctie wrs met laparascopie moet doen...is dit echt zeker? En waar loop je als ik vragen mag?

Zijn jullie ook lid van de endometriose stichting??

Veel liefs van een lotgenoot!

• Reacties 1,6k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

2 Yolande

Ik loop in het Amphia in Breda

2 Luna

Neey dat is nog niet zeker, maar mijn gyn vertelde dat die optie erin zin. Vroeger deden ze dit altijd maar tegenwoordig komt het vrijwel niet meer voor omdat ze met echo goed kunnen zien waar ze prikken.

Bij mij is alles van binnen zovervormt en overal zit endo en dat kunnen ze op de echo dus niet zien (alleen cystes kun je zien).

Ik moet sowieso wel weer aan de antibiotica tijdens de punctie om ontsteking tegen te gaan.

Dat duurt trouwens wel lang voor jij advies krijgt, lijkt me ook lastig zo in onwetendheid al die tijd.

Geplaatst

Hey meiden,

Ik ben niet lid van de endometriose stichting... Op de een of andere manier is dit forum voor mij genoeg. En aangezien ik los van de nare menstruatiepijn verder niet in de rest van de maand pijn heb heb ik er nu geen behoefte aan. Het enige wat me interesseert is dat ik zo graag een kindje wil en dat dat door die stomme endo zo moeilijk is gemaakt en alleen ivf een optie is...

Hebben jullie veel last van de endo in het dagelijks leven?

Geplaatst

Ik ben ook niet lid, eigenlijk gewoon om dat ik de moeite niet heb genomen om lid te worden. Je kan genoeg vinder erover op het web en zit bij een hyves voor endo patiënten.

Ik heb nu geen last omdat ik in de kunstmatige overgang ben al voor een jaar.

Maar hiervoor had ik vrijwel altijd last, 3 weken per maand. Ik slikte dagelijks pijnstillers en tampons zaten standaard in mijn tas. Lag soms krom achter mijn bureau op kantoor. En zat thuis vaker op het toilet dan in de huiskamer.

Maar voel me nu zo goed!

Geplaatst

Ciska; ik wist niet dat dat kon...heb me er eigenlijk nooit in verdiept. Ik kreeg bij mn 1ste ivf ook antibiotica en kreeg toch een infectie. De kans is erg klein...maar de kans is er... Het zou wel heel mooi zijn als ze dit kunnen toepassen om zo de cyste te omzeilen.

Het duurt inderdaad lang...maar het had nog langer kunnen duren. Ik zou mn afspraak van vandaag pas in maart hebben...maar gelukkig kon de dr mij eerder zien. De onzekerheid is killing...maar ja ik moet het ermee doen.

Ik heb in mn dagelijks leven (wanneer ik niet menstrueer) niet zoveel last. Ik heb soms wel buikpijn bij mn eierstok en ben wel vaak moe. Maar als ik menstrueer...poeh...wat een pijn zeg, helse pijn. Ben aan de ene kant blij dat ik aan de lucrin zit, kan echt bijkomen nu.

De endometriose stichting zet zich ook in voor onderzoeken waar je aan mee kunt doen, en dat vind ik heel erg belangrijk. De forums zijn mij wat te heftig, lees er wel zo nu en dan, heb ook wel eens wat geschreven.

Nou meiden, met elkaars steun en ervaringen hoop ik dat we een heel eind kunnen komen...en uiteindelijk moeder worden!!

Geplaatst

Hoi lotgenoten.

Afgelopen vrijdag bloed laten prikken om er zeker van te zijn dat mijn eisprong al geweest was en we m dus gemist hebben. Nu gaan ze de volgende cyclus vanaf dag 11 meekijken op de echo wanneer m'n eisprong ongeveer is. Ze vertelde mij idd waar ik bang voor was dat als het te lang zou gaan duren allemaal dat ik ws weer eerst een paar maanden m'n cyclus stop moet gaan zetten om te voorkomen dat het weer erger zou worden. Zelf heb ik sinds de punctie weer dagelijks pijn in m'n buik/eierstok. Ze hebben de punctie bij mij overgens gewoon gedaan zoals dat bij het MCK gebruikelijk is. 2 vaginale injectie's(verdoving) en 2 paracetamolletjes. Doordat mijn dikke darm helemaal verkleeft zit heb ik daarom ws weer constante pijn. Bij mij was de enige bijwerking van de zoladex heel erge zware hoofdpijnen en de opvliegers verder was het een piece of cake :-).

Ik hoop dat het bij jullie ook snel zal leiden tot een zwangerschap en een heel mooi kindje zodat de endo eindelijk weer eens uit ons leven zal zijn.

Weten julie al trouwens hoe het na de bevalling zou gaan. Mij is verteld dat ik dan ook iets van hormonen zou moeten blijven gebruiken zodat ik dus niet meer zal gaan menstrueren. Bijv. pil door blijven slikken. Dat zou dan werkelijk het enige voordeel zijn niet meer die maandelijkse klachten en "troep" .

Sorry als mijn verhaaltje een beetje lang is geworden.

Kuzzz

Diana

Geplaatst

Hai Jadimi,

Begrijp ik dus goed dat je nu weer een normale cyclus hebt? Tot aan de nieuwe poging?

Tjah die hormonen spuiten is natuurlijk heel slecht voor de endo dus ik begrijp wel dat je nu weer pijn krijgt. leef met je mee! En idd na een zwangerschap zul je tot aan de echte overgang de endo onder controle moeten houden.

Hoe ze dat bij mij doen gaan we dan pas bespreken. dat is ook voor iedereen anders. Sommige krijgen de pil en andere de prikpil. Mijn gyn vertelde dat hij bij mij bang was dat het dan weer snel terug zou komen aangezien ik al jaren met de pil problemen had.

Dus dat nieuwe traject ga ik nog maar niet aan denken. Eerst een kleine!

Geplaatst

Hai Jadimi,

Eerst een kleine!

Helemaal mee eens Ciska.

Ik ben na m'n 1e poging na 5 weken ongesteld geworden en nu moet ik het dinsdag weer worden. Helaas deze maand m'n eisprong gemist anders had ik misschien wel een cryo tp gehad maar helaas.

Hopelijk word ik het nu gewoon weer op tijd en dan kan ik snel weer verder voor mijn cryootje. Ben nu nog zenuwachtiger dan eerst omdat ze de ontdooing moeten overleven en die kans is 50%.

Maar ja geduld is een schone zaak zeggen we dan maar.

Kuzzz

Diana

Geplaatst

Hoi dames, ik was even tijdje afwezig omdat mn hondje van de week bevallen is, dat vergt veel tijd :)

@ciska: Ik had begrepen dat ze bij endo wel gewoon punctie doen, ook bij cystes, maar dan krijg je van te voren antibiotica.Maar misschien zijn jouw cystes wel echt te groot (sinaasappels?? :))))) Het is dus inderdaad per ziekenhuis heel erg verschillend...

@diana: balen zeg dat je je ovulatie net gemist hebt,.. of iig niet hebt kunnen opsporen... veel succes toegewenst met deze onzekerheid!

Uit je verhalen begrijp ik dat we een beetje dezelfde vorm endo hebben. Ik heb ook een dikkedarm verkleving door de endo... (met daardoor een vernauwing)...echt erg vervelend, ik heb echt nog niemand kunnen vinden die dit ook had...!!!

@yolanda: ik heb normaal gesproken veel last van de endo .. helaas iedere dag! Na de lucrin is dat gelukkig weg :) maar ja zal wel weer terugkomen na de ivf... Ik had een superbaan en ben dat er door kwijtgeraakt... ik had iedere morgen (sinds maart vorig jaar) vreselijke darmkrampen en rond ovulatie/menstruatie had ik extreem veel pijn...

Geplaatst

Hai Daruma,

Mijn cystes zijn verwijderd, die waren idd heel groot (kokosnoten zij de arts) Maar het gaat om de verklevingen. Omdat alles aan elkaar zit en de eierstokken zijn vervormt kunnen ze niet goed zien of ze nergens doorheen prikken.

Maar goed het is een optie nog niet zeker, misschien valt het mee!

Leuk zeg pups, hoeveel zijn het er?

Geplaatst

Poeh naar om de eisprong gemist te hebben maar goed dat ze er de volgende keer dus op tijd bij zullen zijn!

Wel opmerkelijk dat het enorm per zkh verschilt hoe ze met de punctie omgaan....'

Ik wacht maar af....

Vandaag vroeg een collega aan mij, wanneer ga jij nou eens een keer aan kinderen beginnen.... Ze moest eens weten in wat voor traject ik zit.

Altijd even pijnlijk zo'n vraag... maar ja ze bedoelt het niet slecht.

fijne avond!

Geplaatst

@ jadimi en @ Diana wat een teleusrstelling dat jullie eisprong al geweest is zeg. Ik ben daar ook altijd bang voor met het opwekken dat het te vroeg komt.

Verder heb ik geen last van de endo op het moment , maar ben dan ook al een jaar bijna onderdrukt door lucrin en nu heb ik het medicijn PROVERA gekregen.Ook een onderdrukker. Om de cystes te laten krimpen. Heeft iemnad ervaring met dit medicijn?

In maart mag ik pas weer door voor poging 3 omdat de cystes nu nog te groot waren. Maar te klein om te opereren.

Groetjes Herma

Geplaatst

@ciska: KOKOSNOTEN????? dat dat in je buik past! :S

Ik had een grote mandarijn/sinaasappeltje en vond dat al giga ahahah

arme buikjes he van ons (alle endodames natuurlijk) !!

Ik had vanmorgen mn 1e FM en mag/moet dus al meteen voor de punctie dinsdag, er waren een aantal gigaeiblaasjes en veel matige grote...hopelijk gaan die ook meedoen met de punctie... gaat ineens echt supersnel zo!

Geplaatst

Daruma,

Goed nieuws zeg. Zo snel alweer een punctie. Ik moet aankomende week m'n ongi krijgen en dan gaat het bij mij ook weer opschieten. Vind t allemaal weer erg spenend worden.

Liefs

Diana

Geplaatst

hoi dames!

Ik had eerst lucrin (3 mnd) daarna 2 weken decapeptyl, en heb 9 dagen puregon gespoten (150 eenheden). Ik weet niet precies hoeveel ik er had omdat er een aantal hele grote waren (stuk of 5) en wat middel (12) en rest te klein. Maar die middelmaat wist ie niet of meekonden doen... HOOP HET WEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ik voel me sinds gisteravond heel raar...je weet wel dat je je soms een beetje "eng" voelt... ben (was ik al) erg veel water aan t drinken, maar zullen de hormooneffecten op je lijf wel zijn... Mn oestradiol is in 9 dagen gestegen van 110 naar 10000... dus tja... mn borsten voelen ook heeeeeeeeeeeeel raar (bijna beurs) hahahaha

@diana: hopelijk komt je ongi lekker snel! (vaak willen we hem niet,.. en dan komt ie te vroeg... en als je hem wilt... duurt het altijd zooooww lang hè?)

Geplaatst

Daruma, fijn dat er 5 goede follikels zijn en dus hopen op wellicht nog iets meer!

Spannend hoor! Ik blijf met je meelzen aangezien ik ook endo heb. En ik ga voor je duimen!

Ik heb inmiddels 3 febr afspraak in het vu staan en dan hoop ik ook snel te kunnen beginnen.

Geplaatst

Daruma, fijn dat er 5 goede follikels zijn en dus hopen op wellicht nog iets meer!

Spannend hoor! Ik blijf met je meelzen aangezien ik ook endo heb. En ik ga voor je duimen!

Ik heb inmiddels 3 febr afspraak in het vu staan en dan hoop ik ook snel te kunnen beginnen.

Geplaatst

@yolanda: ow wat fijn dat je dan al terecht kan! Laten we hopen dat je dan ook snel mag gaan starten, zodat wel allemaal mamma wordt in 2010!

Geplaatst

@yolanda: ow wat fijn dat je dan al terecht kan! Laten we hopen dat je dan ook snel mag gaan starten, zodat wel allemaal mamma wordt in 2010!

Geplaatst

pff dat viel gelukkig erg mee!

Ik lag gewoon te trippen daar van de morfine smile.gif

Af en toe deed t wel pijn, maar niet zo erg als waar ik bang voor was! Heb vanmiddag lekker nog geslapen, maar heb nu wel buikpijn... mag alleen paracetamol en dat helpt dus niet echt...

Ze hadden 12 follikels aangeprikt, en helaas zijn er maar 6 eitjes gevonden frown.gif kleine domper dus... maar mn man is lekker positief! Die zegt dat ie er maar 2 nodig heeft smile.gif)))

Nu dus afwachten... we krijgen donderdag te horen of er bevruchtingen zijn! ook weer zoiets spannends!!

xxx

Geplaatst

pff dat viel gelukkig erg mee!

Ik lag gewoon te trippen daar van de morfine smile.gif

Af en toe deed t wel pijn, maar niet zo erg als waar ik bang voor was! Heb vanmiddag lekker nog geslapen, maar heb nu wel buikpijn... mag alleen paracetamol en dat helpt dus niet echt...

Ze hadden 12 follikels aangeprikt, en helaas zijn er maar 6 eitjes gevonden frown.gif kleine domper dus... maar mn man is lekker positief! Die zegt dat ie er maar 2 nodig heeft smile.gif)))

Nu dus afwachten... we krijgen donderdag te horen of er bevruchtingen zijn! ook weer zoiets spannends!!

xxx

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden