Ga naar inhoud

wachten voor icsi behandeling april/mei

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

@Miepie80: Dan zitten we bijna op hetzelfde schema, ik prik over 7 dagen (16 april). Wij zitten trouwens ook bij het AMC.

Bij onze eerste icsi behandeling hoefde ik geen Metformine te slikken, maar nu wel. Het is een medicijn voor suikerpatienten, dus ik was in eerste instantie in de war toen ik het van de apotheek kreeg. AMC gebeld en daar legde ze uit dat bij mensen die geen suiker hebben, de uitwerking gunstig is voor vrouwen met PCOS.

Succes allemaal!

• Reacties 248
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Zwangerschap

Gebruik Metformine NIET als u zwanger bent of binnekort zwanger wilt worden. Over het gebruik van Metformine tijdens de zwangerschap is nog te weinig bekend. Wel is bekend dat uw bloedglucosegehalte ondanks Metformine sterk zal veriëren. Een te hoge bloedglucosespiegel is schadelijk voor het kind. U zult daarom tijdelijk moeten overstappen op insuline, dat u meermalen per dag moet inspuiten. Raadpleeg daarom uw arts als u zwanger bent of binnenkort zwanger wilt worden.

Das dan raar toch? Sorry dat ik inbreek maar heb ook pcos en we gaan voor icsi in mei dus toen ik dit zag dacht ik he wat voor mij, maar toen ik erop googlede kwam ik dit tegen.....

Geplaatst

Liesbeth, helemaal waar, maar die waarschuwing staat wel bij meer medicijnen die wel icm ICSI/cryo e.d. gebruikt worden. Ik geloof bij de progynova-tabletten die ik bij cryopogingen 2x per dag (dus dubbele dosis) moet slikken ook en die gebruik je bij een geslaagde poging tot 11.4 weken. En utrogestan die eigenlijk voor oraal gebruik zijn? Geloof dat iedereen ze hier als mutsenbollen gebruikt. Wat dat betreft is het denk ik - als het door een gyn/fert.arts is voorgeschreven - belangrijker af te gaan op wat de arts zegt dan wat de bijsluiter zegt.

Bij een ICSI-poging wordt er regelmatig bloed geprikt, wat bij een natuurlijke zwangerschap niet (zo veel) is. Je suikerspiegel kan dus ook veel beter in de gaten gehouden worden.

Raba, balen dat jullie toch nog langer moeten wachten. Hopelijk wel maar 1x en in juni gelijk raak!

Michelle, 2e keer dat wij gelijk oplopen toch? Volgens mij bij een van de cryopogingen ook (heb ik in juli '09 en dec/jan gehad). Succes!

Geplaatst

Hoi meiden, in de topic "pesa" schrijven we momenteel met z'n drieen. Onze mannen hebben ook jaren geleden een vasectomie ondergaan en al kinderen uit een vorige relatie.

Wij hoefde trouwens ook geen chromosomenonderzoek te ondergaan omdat mijn man al 2 gezonde kinderen heeft. De arts gaf aan dat dit alleen nodig was bij mannen zonder kinderen.

Iedereen suc6 met de behandelingen!

Groetjes Nathalie

Geplaatst

@liesbethb: Ik denk dat die waarschuwing geldt als je daadwerkelijk suiker hebt. Ik heb geen suiker, ze hebben speciaal mijn lever en nieren van tevoren getest. Die waren gewoon gezond dus kan ik zonder problemen voor mijn suikergehalte deze pillen innemen.

Op de bijsluiter van de Metformine staat dat het naast suiker ook gebruikt wordt in de fertiliteitssector voor vrouwen. De bijwerkingen zijn blijkbaar gunstig om overstimulatie tegen te gaan.

Bij onze 1e icsi behandeling zat ik dicht tegen een overstimulatie aan en ging het bijna niet door. Ik had toen totaal 15 eitjes, waarvan 11 bevrucht. 1 is er toen teruggeplaatst, dat is onze dochter van 2 nu. Er gingen er nog 7 de vriezer in, waarvan er 2 x 2 zijn teruggeplaatst, helas zonder positief resultaat.

@Miepie80: jij moest zeker ook lang wachten bij AMC? Wij waren in december voor startgesprek ICSI en kregen te horen dat we pas in april terecht konden ivm drukte. 3 jaar geleden was er helemaal niet zo'n wachttijd. Het heeft me allemaal heel lang geduurd, ben zo blij dat ik vrijdag weer mag beginnen! Succes he!

Geplaatst

Michelle, heb inderdaad ook even moeten wachten. In januari toen ze belden voor de uitslag van de bloedtest na de laatste cryo-TP heb ik me gelijk op de lijst laten zetten (en de dag erna weer gebeld om te checken of dat inderdaad gedaan was ;-)). Dus eind jan. op de lijst, en nu in mei aan de beurt.

Toen wij vorig jaar ons start-gesprek hadden (oktober '08) was er géén wachtlijst, door een kleine operatie waar ik tot januari op moest wachten konden we pas in februari starten en toen bleek er ineens een wachtlijst van 3 maanden te zijn. Mijn man is toen heel boos geworden waardoor we toen alsnog direct mochten starten, haha. In augustus vertelde Tonch mij al dat er een lange wachtlijst was, op dat moment ruim een half jaar (als je al in het traject zat, voor "nieuwkomers" nog langer), dus uiteindelijk valt 3,5 maand wachten wel mee....

Heel veel succes met de eerste spuit vanavond!

Gast sterretje
Geplaatst

Hoi meiden,

Heb geprobeerd even een overzicht te maken van iedereen in dit topic:

Sharon24: 4/4 TP

elinorac 3e icsi half mei

miepie80: 2e icsi 24/4 start deca (lang protocol AMC)

yosha: wacht op 1e icsi april/mei

sabine86: 16/4 start Lucrin ongeveer 19 mei punktie (Flevozhs/VU)

Isa: 17/4 start Deca 5/5 echo (UMCG/Zwolle)

Ajvandeweg: 1e icsi

Kwisjuh: 1e icsi

Missbabymiracle: 1e icsi/pesa

Michelle77: 2e icsi 16/4 start deca (gezonde dochter 1e icsi)

Nathalie: 2 mnd rust na 3e icsi (pesa/icsi)

Sterretje: 1e icsi start Deca mogelijk 4e week april (kort protocol Maasstad/EMC)

ik hoop dat ik niemand vergeten ben.

@ Kwisjuh: dat chromosomen onderzoek is voor mannen met een zeer slechte zaadkwaliteit. In het Maasstad doen ze het altijd en moet de uitslag eerst binnen zijn voor je mag starten./ Dit om te kijken of er afwijkingen zitten in de chromosomen.

Dit kunnen er 2 zijn...namelijk 1 die ervoor kan zotgen dat je het doorgeeft aan je kind/zoon en 1 afwijking die zelfs voor handicaps kan zorgen. ik wil je natuurlijk niet ongerust maken...het schijnt ook zeer weinig voor te komen.

Mocht je die laatste afwijking hebben dan wordt je extra in de gaten gehouden tijdes een zwangerschap (echo's etc.) dit om te kijken hoe het met het kindje gaat.

ik zou het dus zelf wel willen weten van te voren...helaas is de uitslag pas na 3 maanden bekend. AMar gelukkig is er in 'mijn' ziekenhuis geen wachtlijst voor icsi/ivf.

Vandaag komen ze de medicijnen leveren...het wordt nu echt1 Vrijdag de uitslag...hopelijk,als ie binnen is en dan wachten op de eerste dag van de cyclus...gek normaal hoop je dat die uitblijft en nu hopen dat ie snel komt...en dan hopelijk starten volgende week!

als er iemand aanvullingen heeft voor het lijstje...ga je gang!

groetjes

Geplaatst

Sterretje, spannend, ook al bijna starten! Ik heb ook net alle medicijnen weer opgehaald (nou ja, ze hadden het verkeerd gelezen en dus maar 1 doos decapeptyl... dus moet volgende week de andere 3 dozen nog ophalen). Koelkast ligt weer vol dus.

Michelle, over 3 dagen al starten! Ook lang protocol neem ik aan? Doen jullie ook zoek-ICSI of gewone ICSI? Net nog even in het AMC geweest voor een kweekje, laatste wat nog moest gebeuren voor we starten... heb er wel weer zin in vreemd genoeg. Ben heel benieuwd hoe deze poging gaat verlopen, vorige keer eigenlijk helemaal volgens het boekje gegaan met reactie op hormonen enzo, hoop dat dat weer zo is.

Isa, jij mag ook al starten eind deze week. Zie je tegen het spuiten op? Voor jou was het de eerste behandeling toch?

Nathalie, is voor jullie al bekend wanneer jullie weer door mogen? Nog last van de overstimulatie?

Sterretje, voor het lijstje; ik begin ivm 2 heel korte cycli afgelopen maanden al iets eerder voor de zekerheid, op de 21e (dus volgende week al!)

Gast sterretje
Geplaatst

Sharon24: 4/4 TP

elinorac 3e icsi half mei

miepie80: 2e icsi 21/4 start deca (lang protocol AMC)

yosha: wacht op 1e icsi april/mei

sabine86: 16/4 start Lucrin ongeveer 19 mei punktie (Flevozhs/VU)

Isa: 17/4 start Deca 5/5 echo (UMCG/Zwolle)

Ajvandeweg: 1e icsi

Kwisjuh: 1e icsi

Missbabymiracle: 1e icsi/pesa

Michelle77: 2e icsi 16/4 start deca (gezonde dochter 1e icsi)

Nathalie: 2 mnd rust na 3e icsi (pesa/icsi)

Sterretje: 1e icsi start Deca mogelijk 4e week april (kort protocol Maasstad/EMC)

ik hoop dat ik niemand vergeten ben.

Gast sterretje
Geplaatst

miepie...dan schiet het voor jou ook al op! Spannend...ik hoop ook voor je dat het allemaal mee zit...

De eerste poging is altijd wel aftasten natuurlijk. hoe je reageert op hormonen etc. En wie weet gaat het nu weer net als de eerste keer.zal voor je duimen, maar dan wel voor een goede afloop natuurlijk.

Het aftellen kan beginnen!!!

Geplaatst

Hallo dames,

Nog even een berichtje voordat ik ga slapen. Als ik kan slapen, ik kan nog al lang wakker blijven liggen en nadenken.

Morgen gaan we naar het ziekenhuis. We krijgen dan een voorlichting over de behandeling en medicijngebruik. En we krijgen de medicijnen als het goed is ook mee naar huis.

Ik ben benieuwd, heel erg zenuwachtig, maar ook blij, want het is toch weer een stap dichterbij.

Slaap lekker allemaal!

Liefs,

MBM

Geplaatst

Succes vandaag MBM. Al je vragen opgeschreven? Weet nog dat ik de helft van de vragen die ik had pas weer wist toen ik al weer buiten stond... laat ze de tijd voor je nemen ;-).

Geplaatst
Succes vandaag MBM. Al je vragen opgeschreven? Weet nog dat ik de helft van de vragen die ik had pas weer wist toen ik al weer buiten stond... laat ze de tijd voor je nemen ;-).

Dank je wel hoor. Ik zal zeker zorgen dat ze de tijd voor me nemen. Maar vragen ... ... meestal komen die bij mij ook pas als ik weer buiten sta.

Geplaatst

Dag meiden. Ik kom me bij jullie melden. Zat eerst bij maart, maar onze 1e ICSI poging is afgebroken omdat er te weinig follikels ontwikkelden. Ook de escape IUI van vorige week donderdag ging niet door. Best teleurstellend, maar we geven niet op natuurlijk.

Vandaag een controle afspraak gehad in Maasstad en weer groen licht voor een nieuwe poging, maar dan met andere en meer medicatie. Als het meezit kunnen we eind deze maand misschien weer starten hoop ik. De fm metingen doen ik alleen niet meet in L ziekenhuis in Bergen op Zoom, maar ook in R'dam omdat ik het vertrouwen hier helemaa zoek ben.

Ik zal proberen morgen jullie berichten te lezen om erin te komen.

Groetjes

Monique

Geplaatst

Hallo dames,

Wij zijn gisteren naar het ziekenhuis geweest voor voorlichting en medicijnen. Ik zag er erg tegen op (fobie voor naalden). Maar tijdens de voorlichting kregen we ook de kans om (ons) zelf te leren spuiten. En die kans heb ik maar benut. En het viel me reuze mee. Ik ben gisteren begonnen met de pil en kan 27 mei beginnen met Decapeptyl

@ Monique ... ... Wat een teleurstelling dat de 1e ICSI afgebroken moest worden. Heel veel sterkte en succes meid!

Liefs,

MBM

Geplaatst

hej meiden,

ik kom me ook bij jullie melden.

ik mag maandag mijn eerste deca zetten! vind het heel spannend.

27 april stop ik met de pil en krijgen we de uitgangsecho. en mag ik met de 2de prik beginnen. dan krijgen we rond 12 mei de punctie! nog minder dan een maand en ik zie er wel een beetje tegen op.

groetjes sky

Geplaatst

Wij worden vandaag in het artsenoverleg besproken en dan horen we morgen wanneer we weer verder mogen.. het prikken viel me de eerste keer gelukkig alles mee.. wel even een gedoe met naalden en alcohol gaasjes enzo

Geplaatst
owja nog een vraagje over die alcoholgaasjes moet je die zelf halen ofzo?

ik heb ze helemaal niet bij de medicijnen gehad. alleen de afvalspuitenbak

Ik heb mijn medicijnen gisteren ook opgehaald, alles op recept. Maar ik heb ook geen alcoholgaasjes.

Liefs,

MBM

Geplaatst

Monique, wat ontzettend kl*te dat jullie poging is afgebroken... hopelijk volgende maand wel een geslaagde poging! Ga je nu Menopur gebruiken ipv Puregon ofzo? Of nog weer heel iets anders?

MBM, fijn dat het zo goed ging, nog maar 1,5 maand en dan echt beginnen! Spuiten wordt echt steeds makkelijker... al heb ik in de 3e week ofzo ook wel eens een kwartier met die spuit in mijn hand gestaan voor ik 'm erin durfde te jassen. Moet vooral niet teveel gaan nadenken ;-).

NorwegianSky, spannend! Heel veel succes!

Mikkie, mij werd verteld dat ik juist geen alcohol moest gebruiken, omdat het dan sneller gaat prikken/irriteren en de kans op ontsteking door de spuiten heel heel klein is. Blijft toch bijzonder hoe veel verschillende compleet tegenovergestelde dingen worden verteld en geadviseerd in de ziekenhuizen....

Laat je morgen even weten wat er uit het overleg is gekomen?

Geplaatst

@MBM

Ik heb al prikervaring, maar toch was het weer vreemd te prikken eigenlijk. Denk dat je lichaam toch een soort reactie geeft omdat jezelf prikken onnatuurlijk is. Maar als het de eerste gelukt is, gaat het erna steeds makkelijker.

Gisteren kreeg ik ook weer prikuitleg omdat ik nu andere spuiten moet gaan gebruiken. Je moet gewoon proberen de lol er in te houden en denken dat je nu eindelijk zustertje mag spelen of i.d.

Er zijn er ook die hun partner de spuiten laten zetten, maar daar zou ik dus meer moeite mee hebben. (en mijn man ook haha) Ik wil zelf die controle hebben.

@Norwegian Sky

Spannend joh! Die punktie lijkt mij ook het engste hoor. Heb dat ook nog geen ene keer gehad en hoor er wisselende verhalen over. Zit van alles af te vragen en te dubben. Vooraf een paar paracetamol innemen? En ik heb nog slaappilletjes en diazepam ergens liggen. Maar ik durf niet te nemen omdat ik bang ben dan te ver heen te gaan als ze daar ook nog wat geven. Tis vooral het onbekende.

Ik heb geen alcoholgaasjes trouwens. Neem gewoon wattenschijfjes met Dettol of alcohol. Werkt ook. Vond het meteen naar dierenarts ruiken in huis met die Dettol.

@Miepie

Ik gebruikte Puregon en krijg nu Gonal F en Menopur. De een moet in de ochtend en de ander in de avond. En dan de Decapetyl erbij elke dag.

Morgen ligt de Menopur bij de apotheek en zaterdag wordt de rest bezorgd door de bezorgapotheek. Krijg 120 bolletjes. Heb er nog 72 liggen van deze afgebroken poging.... en 4 keer pregnyl terwijl ik nog 1 heb. "Altijd makkelijk om te hebben" zei de arts. Moet een grotere koelkast hebben ;-)

Ik heb ook al gehoord dat het niet nodig is om alcohol te gebruiken voor het prikken. Hoefde het 2 jaar terug met Fragmin (tegen trombose) ook niet te gebruiken. Toen zeiden ze alleen "prik na het douchen, dan is je huislekker schoon"

Groetjes

Monique

Gast sterretje
Geplaatst

norwegian sky, wij lopen straks denk ongeveer gelijk op. Ws ga ik volgende week beginnen, als alles mee zit, met spuiten Deca, geloof ik.spannend, komt nu allemaal wel erg dichtbij.

over een uur krijgen we de uitslag van het chromosomenonderzoek, hopelijk is dat goed.

over die alcohol gaasjes...ik ben zelf verpleegkundige...ip kun je het gewoon schoonmaken met wat water of zonder schoon te maken. in het ziekenhuis gebruiken we wel alcohol, maar daar heb je met veel bacterien te maken die je thuis niet hebt.

veel succes met spuiten...ik heb het al zo vaak gedaan bij anderen, maar bij jezelf kijkt me idd ook wel lastiger, maar dat zal de eerste paar keer zijn. Het is voor een goed doel zullen we maar zeggen.

Geplaatst

Ik moet nu mn volgende ongi afwachten en dan mogen we op dag 5 weer gaan prikken.. zal dus halverwege mei worden, ff een maand rust:-)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden