Ga naar inhoud

pijnstilling punctie

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hoi meiden,

Ik ben benieuwd of het per ziekenhuis verschillend is wat voor pijnstilling je krijgt tijdens de punctie. Of zelfs of het per persoon of per keer verschillend is wat voor pijnstilling je krijgt (bijv. verschillende bij hoeveel follikels er aangeprikt moeten worden / en of er bijv. endometriose is o.i.d. ?)? En hoe jullie vervolgens de punctie hebben ervaren. (wel/niet pijnlijk, verschil linkse en rechtse eierstok, verschil per punctie?)

Ik heb afgelopen dinsdag een punctie gehad in het Maasstad Ziekenhuis locatie Zuider. Hierbij mijn verhaal over de punctie:

Pijnstilling:

Het ziekenhuis heeft zelf een informatieboekje samengesteld met info over IVF & hoe e.e.a. in hun ziekenhuis verloopt.

De pijnstilling die ik dinsdag heb gehad is zoals standaard in dat boekje staat, dat is een half uur vantevoren per zetpil 1000mg paracetamol & per zetpil 50mg diclofenac. Tevens met een glas water een pilletje Seresta gekregen, maar dit is puur een medicijn om rustig van te worden.

Vervolgens mijn ervaring:

Zenuwen:

Ik moet zeggen dat de Seresta wel hielp, wordt je wel rustiger van. (moet wel zeggen dat ik niet echt zenuwachtig was, ik had een paar weken ervoor al een cystepunctie gehad, dus wist wat me ongeveer te wachten stond. En ik wist vantevoren dat ik helaas maar 3 follikels heb ditkeer, dus dan ben je in ieder geval snel klaar).

Pijn tijdens punctie:

Vervolgens de punctie: rechtse eierstok, had ik 2 follikels. Ik moet zeggen dat de pijn hier echt goed te doen was. Even ter vergelijking, boren bij de tandarts vind ik echt vervelender ;-)

Vervolgens de linker eierstok. Allereerst wil ik erbij zeggen dat ik vorig jaar aan die eierstok een flinke operatie heb gehad omdat er een endometriose cyste van 14 cm zat, en er op dit moment weer 2 cystes aanzaten. Ik heb in het dagelijks leven eigenlijk wel heel vaak dat die eierstok heel gevoelig is.

Toen het aanprikken aan die kant: ... Mennnnn, wat deed dat mega zeer zeg! Ik had me voorgenomen me groot te houden, maar de tranen liepen over m'n wangen en kon me niet inhouden om geen au te zeggen. Gelukkig zat er daar dus maar 1 follikel (alhoewel ik er natuurlijk graag meer had gehad!!), maar in dit geval was ik blij dat de pijn maar kort duurde en er niet meer aangeprikt hoefde te worden aan die kant. Mijn gyn zei dat die kant zoveel pijn deed doordat ze er daar bijna niet bij kon (door de 2 cystes) en misschien ook wel door de heftige endometriose aan die kant.

Napijn:

De napijn viel overigens echt mee, niet echt veel last. (beetje zelfde pijn als tijdens de menstruatie)

Al met al:

Nu moet ik zeggen dat mocht deze poging mislukken , waar we natuurlijk niet vanuit gaan ;-), dan is het zeker niet zo dat ik na deze ervaring zenuwachtiger of bang zal zijn voor weer een punctie hoor. Al met al duurde het maar kort, en vervolgens vergat ik de pijn weer snel toen ik daarna hoorde dat er uit de 3 follikels 3 goede eicellen zijn gekomen!! Het was me de pijn zeker waard. En ik kan me voorstellen dat 't elke punctie anders aanvoelt en bij elke persoon vast ook weer anders. Zeker als je kijkt dat bij mij de ene kant geen zeer deed en de andere kant erg zeer deed.

Maar meiden, ik ben dus heel benieuwd naar jullie ervaringen. Ik vond zelf dat ze in Maasststad niet echt veel bijzondere pijnstilling geven, aangezien ik hier op 't forum wel eens gehoord heb van infusen e.d.? Maar kan me voorstellen dat als de punctie bij de meeste aanvoelt zoals de pijn in mijn rechteierstok aanvoelde, dan moet ik zeggen dat de pijnstilling die ik gekregen had echt wel voldoende was hoor! Dat was echt goed te doen! Alleen voor mijn linkereierstok had er echt wel een sterker middeltje tegenaan gemogen.

Geplaatst

Je moet er natuurlijk WEL van uitgaan dat een poging slaagt. Positief zijn is heel belangrijk!!!

Ik heb 6x iui, 1x ivf en 1x icsi ondergaan in het maasstad.

Helaas was het bij mij ook zeer gevoelig. Je kunt in voorgaande discussies nog wel vinden hoe en wat. Ik had met de 1ste ivf overstimulatie en wel meer dan 22 folikels. Het was bovendien erg gevoelig. Maar ik heb het dan ook zonder pijnstilling gedaan. Ik hoop dat ik het nooit meer hoef mee te maken. Ze staan in het maasstad verder wel open voor een hoop dingen en denken goed met je mee. Wel erg posistief over mw dreischor (ivf arts)

Ik wens je heel veel succes en hoop dat de poging slaagt!

Groetjes Peggy

6x iui mislukt

aug 09 ivf mislukt

okt 09 icsi mislukt

Nu een wonder--> 2 september uitgerekend:bcbbboy2:

Geplaatst

Hoi wens,

Ik heb 2 puncties gehad. Beide keren heb ik 1000 mg paracetamol, naproxen en valium gehad. Allemaal in tabletvorm.

De eerste punctie had ik 11 follikels en de 2e punctie 12. Ik vond het beide keren erg meevallen. Ook de napijn was goed te doen.

Succes met deze poging.

Groetjes, Kim

Geplaatst

Hoi,

Ik krijg de punctie en terug plaatsing in het medische centrum kinderwens.Ik kreeg 2 prikjes in mijn baarmoedermond deze was gelukkig pijnloos en ik kreeg een infuus waar ze morfine in deden.

Ik heb niks gevoeld van de punctie,

Mijn vriendin had een uur voor mij in een ander ziekenhuis een punctie kreeg alleen 2 zet pillen en moest 2 paracetamollen in nemen en heeft het uit gegild van de pijn.

Gek he hoe verschillend het overal is!!

Geplaatst

@Bianca: dat is zeker verschillend! Raar hé dat er geen protocol voor is, voor wat voor pijnstilling je krijgt. Volgens mij bepaalt elk ziekenhuis zelf welke pijnstilling ze geven? Maar kan me ook voorstellen dat echt niet elke punctie even pijnlijk is, ook als je weinig pijnstilling krijgt.

@Peggy: Ik hoop uiteraard ook dat de poging slaagt hoor! Ben ook absoluut wel positief, maar aangezien ook mijn arts zeer terughoudend is over de slagingskans, dan blijft dat toch in je achterhoofd.

Maar, we gaan er zeker voor hoor!

Thanx voor het delen van jullie ervaringen. Ik wens jullie ook heel veel succes met alles!

Liefs, Wens

Geplaatst

Hoi Wens,

Na drie puncties voel ik mij wel een ervaringsdeskundige ;-)

Bij alledrie moest ik 's morgens vroeg 10 mg valium nemen (tralala, lekker giechelig het ziekenhuis ingelopen).

Een half uur voor de punctie kreeg ik een spuit morfine en een spuit atropine in mijn bil (om bloeddruk en hartslag op peil te houden) en vlak voor de punctie nog twee lidocainespuiten boven in de vaginawand.

De eierstokken vallen echter niet te verdoven!! En daar doet het aanprikken nu juist zo verdomd veel pijn... door de morfine was ik te suf om heftig te reageren, maar pijnlijk vond ik wel.

Het gekke is dat de ene keer rechts heel pijn deed en de andere keer links.

Ik had overigens resp. 15, 23 en 11 follikels.

Napijn had ik ook, maar goed te verdragen, als spierpijn

Groetjes,

Nine

Geplaatst

Ik heb geen medicatie gehad. In het diaconessenziekenhuis in Meppel verdoven ze alleen de baarmoeder met een prikje links en een prikje rechts. Ik heb drie keer een punctie gehad. Rond de 17 follikels soms meer en soms minder.

Ik vond het goed te doen. Joy1

ps. Tuurlijk mag je hoop houden en ook reel blijven. Positief zijn is naar mijn idee een woord waar je alle kanten mee op kan en een ieder bedoeld er weer wat anders mee. Succes!!!!

Geplaatst

Hier 2 puncties:

SFG Rotterdam: infuus met een soort morfine, thats it, zeer pijnlijk

MC Kinderwens: Xanax tabl (kalmering) infuus met ??pijnstilling, 2x prik baarmoedermond li/re. Viel ontzettend mee tegenover de 1ste keer.

Geplaatst

In het Catharina in Eindhoven:

2 keer een punctie gehad die ik als pijnlijk ervaren heb.

Medicatie waren toen, 1 tablet Diazepam, 1000mg Paracetamol en dat was het.

De Diazepam begon bij de tweede punctie pas te werken toen de punctie klaar was. Met als gevolg dat ik mijn moeder lachend in de auto onderweg naar huis op heb gebeld.

Ze gaf aan dat het net leek of dat ik 'te veel' gedronken had.

(uhm, dit heb ik toch nog nooit gedaan)

Bij Geertgen in Elsendorp:

1 punctie gehad, die ik veel minder pijnlijk heb ervaren.

Medicatie die ik kreeg waren: Atropine en Dormicum via een infuusnaaldje in m'n arm werd dit in gespoten.

Ik voelde de Dormicum na 5 sec. al naar m'n hoofd stijgen en ik ging achter over in de stoel liggen.

Was van te voren 'druk' bezig om in de gaten te houden wat de gyn aan het doen was. Hahaha!

Het aanprikken blijft vervelend aanvoelen, maar veel minder vervelend dan de eerste 2 puncties.

Geplaatst
Hoi Wens,

Na drie puncties voel ik mij wel een ervaringsdeskundige ;-)

Bij alledrie moest ik 's morgens vroeg 10 mg valium nemen (tralala, lekker giechelig het ziekenhuis ingelopen).

Een half uur voor de punctie kreeg ik een spuit morfine en een spuit atropine in mijn bil (om bloeddruk en hartslag op peil te houden) en vlak voor de punctie nog twee lidocainespuiten boven in de vaginawand.

De eierstokken vallen echter niet te verdoven!! En daar doet het aanprikken nu juist zo verdomd veel pijn... door de morfine was ik te suf om heftig te reageren, maar pijnlijk vond ik wel.

Het gekke is dat de ene keer rechts heel pijn deed en de andere keer links.

Ik had overigens resp. 15, 23 en 11 follikels.

Napijn had ik ook, maar goed te verdragen, als spierpijn

Groetjes,

Nine

Ik vergat te zeggen dat ze in Maasstad ook de 2 prikjes in de waginawand geven hoor! Dat helpt echt goed, want het prikken van de punctienaald op die plaats voel je dan niet. (heb een eerdere punctie gehad zonder die prikjes en toen voelde ik dus wel echt de naald door m'n vaginawand prikken).

Maar Nine, ik denk dat je gelijk hebt, de eierstokken zijn volgens mij niet te verdoven, ik denk dat ze je hooguit iets kunnen geven waar je heel suf van wordt en dat je dan niet zo heftig reageert.

Geplaatst

En Wens... hoe gaat het vandaag met je? Heb je geen napijn? En heeeel belangrijk: morgen heb je de TP?

Heel veel succes!!

Groetjes, Nine

• 11 maanden later...
Geplaatst

Ik kreeg de avond van te voren Lorazepam. Daarvan heb ik geslapen als een roosje.

Een uur voor de behandeling moest ik een tablet diclofenac nemen.

Tijdens de behandeling heb ik Dormicum gehad. Ideaal spul. In mijn herinnering duurde het maar twee minuten (ipv. 15), en ik heb twee prikken gevoeld (15 follikels). Achteraf was het goed te doen, maar ben ik wel alle details vergeten.

Volgende keer vraag ik weer om hetzelfde recept!

• 1 maand later...
Geplaatst

pffff ben ontzettend nerveus, krijg de volgende keer morfine spuit, maar zoals ik het hier lees, blijft t dus pijnlijk, jeetje wat een ellende, pffff

Geplaatst

ik kreeg alleen een rustgevend tabletje, en een diclofenac..... En een spuitje in mn vagina, maar snap niet waar dat goed voor is want voelde alles....

Morfine lijkt me lekker haha

Geplaatst

Heb de punctie in Uz Leuven gehad, Belgie

Daar doen ze standaard puncties onder semi-narcose, je bent weg maar toch ook niet haha....ik heb helemaal niks meegekregen van alles, alleen af en toe een duw tegen mijn schouder met de mededeling "ademhalen mevrouw"

Geplaatst

Ik onderga deze week een punctie in het sint lucas andreas ziekenhuis in amsterdam. Iemand ervaring met de pijnstilling daar? Hoorde oxazepam en een opiaat en prikjes bij de vagina. Hoop dat iemand me meer kan vertellen!

Geplaatst

Ik heb net de punctie in Voorburg gehad met een infuus dormicum en fortal. Fijne coctail maar blijft geen feestje om mee te maken :-s

Ik had wel veel follikels dus daar kan t ook mee te maken hebben. Er zijn uiteindelijk 17 bruikbare eitjes geoogst :-)

• 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden