Jump to content

Recommended Posts

Posted

DAmes, ik heb op 3 maart een afspraak staan bij mijn nieuwe tandarts (ben verhuisd en daardoor al 2 jr geen tandarts meer bezocht, foei.....).

Waarschijnlijk maken ze dan meteen een foto van mijn gebit omdat dit al lang niet meer is gedaan.

Ik ben dan net 4 dagen begonnen met stimuleren voor de eerste ivfbehandeling (punctie is waarschijnlijk half maart). Denken jullie dat dit kwaad kan of is het nog niet erg omdat ik op dat moment (nog) niet zwanger ben. Ik was opeens een beetje bang dat het slecht zou kunnen zijn voor de eicellen die dan rijpen of slaat dit nergens op...? Hopelijk weet iemand dit?

Posted

Hey Yolande,

Hmmm klinkt bekend ik was ook al 2 jaar niet naar de tandarts geweest en toen kreeg ik ineens kiespijn dus moest wel hahaha ook ik was toen bezig met IVF en het kon bij mij geen kwaad ze hebben toen ook foto's gemaakt en zelfs verdoofd dus ik zou me er niet te veel zorgen om maken en anders ff navragen in het ziekenhuis. Maar bij mij kon het toen geen kwaad. Heel veel succes!

Liefs,

Nathalie

Posted

Ik zou het eerst er met de tandarts over hebben. Mar ik denk dat het geen kwaad kan. Ik heb het ook eens aan mijn tandarts gevraagd, volgens mij zei hij dat het ander soort stralen zijn dan de gewone rontgen stralen.

Maar ik zou het wel aangeven als je er bent!

Succes

Posted

Ik heb het in mijn wachtweken nooit gedaan (foto's of behandeling tandarts als het niet strikt noodzakelijk was en dat was het niet), daarvoor wel gewoon. Maar ik denk dat het iets is wat je persoonlijk moet beslissen. Ik verwacht (maar vraag het na!) niet dat het kwaad kan, maar als jouw gevoel er niet goed bij is, dan moet je het gewoon niet doen. Die foto kan ook wel op een ander moment, toch?

Posted

Dank voor jullie reacties, ik dacht maar om de foto wel te laten maken omdat ik dan in ieder geval nog zeker niet zwanger ben en ik volgens mij zeker een gaatje heb..En ik zit dan nog 1,5 week voor mijn eventuele wachtweken. Tijdens de zwangerschap wil ik liever geen foto laten maken . En stel dat het gelijk raak is dan zou ik dus 9 maanden geen foto meer kunnen laten maken.... Nou ja ik overleg het nog wel even met het IVF centrum.

Posted

Hoi Yolande,

Tis wel goed om nu te gaan hoor, vóór je in je wachtweken zit of zwanger bent. Dan weten ze wat er aan de hand is en of er wat behandeld moet worden of niet en kunnen ze gelijk alles afstemmen op je eventuele zwangerschap. Gewoon ook ff overleggen met je tandarts. Uitleggen dat het bij jou toch al een heel precair proces is, en dat je gewoon geen extra risico wil nemen, al is dat risico nog zo klein.

Maarre, ik moest idd voor controle naar de tandarts en toen heeft de tandarts zelf voorgesteld zolang de zwsch duurt geen foto's te maken. Zeker in de eerste 12 weken zou ik het niet doen. Dat moet ook kunnen, toch? vroeger werden er helemaal niet zoveel foto's gemaakt als tegenwoordig. Tandartsen moeten ook zonder foto's heel veel kunnen zien.

Wat betreft verdovingen: daar zou ik ook voorzichtig mee zijn. De verdovingen die nu gebruikt worden kunnen toch allerlei heftige bijwerking hebben... Anders zéker vragen om een speciale zwangerenverdoving. Ik zelf zou zelfs daarmee iig de 1e 12 wk wachten.

Posted

Hoi Yolande,

ik werk zelf in een tandartsenpraktijk en ik zou het uit voorzorg afraden en alleen doen ALS het strikt noodzakelijk is. En Dan ook om een loodkraag of loodschort vragen. Ik maak zelf ook rontgenfotos en probeer zo veel mogelijk afstand te houden.

In de 1e drie maanden ook anesthesie vermijden, Daarna mag het wel, maar zou ik het alleen doen ALS het Niet anders kan. Gebitsreiniging is helemaal goed juist, hoe schoner je mond en hoe gezonder je tandvlees hoe beter!

Succes... (sorry ALS ik een beetle raar typ, maar dat komt door een iPad...)

Posted

Hoi,

Lijkt me nog geen probleem voorafgaand aan je wachtweken. Ik ben zelf tijdens wachtweken (toen we 't nog zelf probeerden) een keer naar huis gestuurd in het ziekenhuis zonder dat ze een röntgenfoto maakten omdat ik zwanger zou kúnnen zijn (hoe klein die kans ook was).

Vooral tussen 8 en 16 weken zwangerschap is straling erg gevaarlijk voor de ontwikkeling van je kind.... Maar ook ervoor en erna moet je geen risico willen nemen, dus ik denk ook: tijdens een (mogelijke) zwangerschap alleen als het ECHT moet, anders maar even wachten....

Je zou trouwens ook kunnen kijken op www.zwangernu.nl en/of www.zwangerstraks.nl , daar staan veel van dergelijke onderwerpen op.

Succes!!

Dee

Posted

Lief dat jullie zo met me meedenken!! Thanks dames! Stom dat ik niet eerder een afspraak heb gemaakt achteraf gezien...

Zjoediezzz, zou je dan wel nu voordat ik in de wachtweken zit die foto laten maken? Ik ben dan dus nog in de stimulatiefase ongeveer 1,5 weken voor een eventuele terugplaatsing.

En mocht daaruiit blijken dat ik een gaatje heb dan moet het dus of gelijk nog voor de tp of na 4 maanden zwangerschap. Zo heb ik het helemaal goed begrepen toch?

Fijn weekend allemaal,

Yolande

Posted

Hoi yolande,

Nogmaals Ik zou alleen ALS het echt noodzakelijk is die foto laten maken en dan wel met een loodschort, better safe then sorry! En een gaatje alleen ALS het te groot is of zeer active caries laten maken. Verwacht je problemen te hebben met je gebit?

Succes en groetjes, Judith.

... Nogmaals sorry voor mijn typen (iPad)

Posted

Oké Thanks Judith.. Ja ik verwacht een probleem want ik denk dat er ergens uit een kies een vulling gevallen is aangezien ik met m'n tong een groot gat voel dat er eerst zeker niet zat... Het doet geen pijn maar het lijkt me dat hier wel iets mee moet gebeuren vandaar dat ik nu snel nog voor de tp ga. Een gaatje kunnen ze vast ook vullen zonder eerst een foto te maken lijkt me toch?

Dank voor je reactie, ik typ zelf ook via iPad haha.... Maar je typen is trouwens prima toch via de iPad?

Posted

Hahaha... Ja, maar ik moet iedere keer terug om woorden van auto aanvullen corrigeren! Heb de instellingen even nagekeken en uitgezet, nu werkt t beter...

Als je echt een gat voelt dan moet je t wel even laten maken en dan zou dat ook zonder foto moeten kunnen. Wel even de vitaliteit van het element laten checken en echt nadrukkelijk om datloodschort vragen (dat wordt vaak niet standaard aangeboden, maar is meestal wel aanwezig) trouwens: digitale rontgen is een veel lagere straling dan de ouderwetse rontgen.

Anesthesie kan wel, das dan weer een meevallertje!

Sterkte dr mee!!

Lfs, judith

Posted

Hihi... Sorry! Ik bedoel laten controleren of er nog een levende zenuw in de kies zit. Door een bevroren watje tegen de kies aan te houden kun je checken of er nog gevoel in zit en zonder rontgenfoto bepalen of er alleen maar een vulling gelegd hoeft te worden. Dan kom je tijdens een eventuele zwangerschap ook niet ineens met kiespijn te zitten.

Ik doe halfjaarlijkse controles en leg de hele dag allerlei behandelingen uit aan patienten, maar zo via een tekstberichtje is het toch lastiger!! Ik praat altijd veel met mijn handen en tekeningetjes en rontgenfoto's er bij... Sorry als ik het je niet echt duidelijk uitleg.

Maar als je dit vraagt bij je tandarts dan weet hij of zij wel wat je bedoelt...

Slaap lekker voor zo & succes met je behandeling! (gebit & zwangerschap....)

Posted

Hi Kriskras,

Ik haak maar gelijk even in aangezien het toch mijn werk is! In principe kan het wel, maar ik adviseer altijd tijdens de 1e drie maanden, tenzij het echt noodzakelijk is, niet te doen. Verder mag je als je niet zwanger bent meer dan 10 carpules anesthesie hebben en als je wel zwanger bent niet meer dan 3-4 . Nou komt het bijna nooit voor dat er meer dan 2 carpules nodig zijn om iets te verdoven....

Ik hoop dat je dr wat aan hebt... Succes & sterkte!

Lfs, judith

Posted

Hoi Kriskras,

Ik weet niet hoe het zit in de beginfase van de zwangerschap, maar aan het eind mag het wel. Ik heb 2 weken geleden en afgelopen vrijdag verdoving gehad bij de tandarts ivm een wortelkanaalbehandeling. Ik zou het even bij je gyn of verloskundige navragen.

Posted

nah het is nog niet zo dat ik zwanger ben, maar heb 8 maart een afspraak voor een gaatje te vullen (met verdoving) Tegen die tijd weet ik ook wel of ik zwanger ben of niet, dan zal ik het wel aan mijn gyn vragen... Thanx!

Posted

Spannend voor je kriskras, ik hoop voor je dat je de afspraak moet afzeggen en pas naar 2 maanden later moet verzetten...... Dat zou goed nieuws zijn. Ik ga voor duimen hoor!!!

Posted

@Zjoediezzz,

Uit dit topic heb ik begrepen dat je bij een tandarts werkt. Daarover heb ik even een vraag.

Ik ben op dit moment ruim 38 weken zwanger. Op dinsdag 8 februari werd ik wakker met kiespijn. Bij de tandarts werd vastgesteld middels een foto dat ik een wortelkanaalbehandeling moest krijgen. Diezelfde dinsdag is daar toen mee begonnen. De vrijdag daarna ben ik terug gegaan, omdat ik drukpijn bleef houden bij eten, tandenpoetsen ed. De tandarts heeft toen de vulling wat kleiner gemaakt. Zaterdags geen last en zondags weer wel. Dus die zondag naar de weekendtandarts, deze heeft de wortelkanalen nogmaals schoon gemaakt en weer een noodvulling aangelegd. Afgelopen vrijdag ben ik bij mijn eigen tandarts geweest en is de wortelkanaalbehandeling afgemaakt. Volgens de tandarts kon dit 2-3 dagen wat napijn geven/gevoelig zijn. Nu is het woensdag, dus5 dagen na de behandeling en heb ik nog steeds last van pijn. De pijn treedt op wanneer er druk op deze kies wordt uitgeoefend, dus bij eten en tandenpoetsen en ook als ik er met mijn tong tegen duw. Nu vraag ik me af of dit normaal is. Ik heb op dit moment namelijk niet zo'n behoefte om weer naar de tandarts te gaan. In korte tijd heb ik namelijk 2 foto's en 4 verdovingen gehad en ik wil er eigenlijk niet nog meer bij hebben.

Hopelijk heb jij hier een antwoord op.

Groetjes, Kim

PS. ik heb dit ook in een privebericht naar je gestuurd.