Jump to content

Recommended Posts

Posted

dag allemaal,:happy7:

ik wilde vragen of hier vrouwen zijn die ervaring hebben met een hsg onderzoek. Ik zal dit volgende maand krijgen indien ik deze maand niet zwanger raak en ben erg benieuwd naar jullie ervaringen....welke medicijnen je van tevoren kreeg, of het eme of tegenviel etc.. ik zie er een beetje tegenop vandaar

tnx xx

Posted

Hi Hoopvol, ik heb eerder deze maand een hsg gehad en kan niet anders zeggen dan dat het me 100% is meegevallen. Ik heb de avond ervoor 2 aleves (naproxen) ingenomen en 2 uur voor het onderzoek nogmaals 2 aleves en kan zeggen dat ik nagenoeg geen pijn heb gevoeld tijdens het onderzoek. Had redelijk wat verhalen gehoord dat het een vervelend onderzoek is, maar ik stond eigenlijk binnen een half uur weer buiten en voelde me ook direct weer prima.

Succes ermee en ik hoop natuurlijk voor je dat de hsg niet meer nodig zal zijn volgende maand!

Posted

Mijn ervaring met de HSG is ook dat het wel meeviel, maar ik heb wel gehoord dat dit ook afhankelijk is van je eileiders. Mochten daar verstoppingen/verklevingen in zitten, dan kan het onderzoek pijnlijker zijn.

Ik heb een zetpil Naproxen gehad om de ochtend voor het onderzoek te gebruiken. Daarbij heb ik zelf nog een paracetamol ingenomen. Tijdens het onderzoek brengen ze een contrastvloeistof in. Als ze daar wat druk op zetten kan het even heel onaangenaam voelen, maar dat is ook zo weer voorbij (aangenomen dat alles dus open is). Je kan het zelf ook mooi meekijken op de monitor. Het onderzoek zelf is heel kort, alles bij elkaar ben je er amper een half uur mee bezig, waarvan maar een kwartiertje echt op de tafel zelf. Ik heb nog een beetje nagevloeid, een maandverbandje is geen overbodige luxe, maar verder voelde ik me prima.

Succes!

Posted

Hmm tja...gelukkig hier boven wat positievere verhalen.

Bij mij deed het aan 1 kant echt heel zeer. En zo langzamerhand i mijn pijngrens aardig verhoogd na allerlei onderzoeken.

De oorzaak lag ook in de eileider. Wel te verklaren.

Heb wel gehoord ook dat het verschilt per persoon.

Ik wens je veel succes!

Posted

Mijn beide eileiders zaten dicht en door de HSG kwam dat aan het licht, hierdoor liep het niet door en was het best pijnlijk maar zeker te doen hoor. Gewoon rustig ademhalen dan is het heel snel voorbij!

Posted

hoopvol, ik heb in december 2009 een HSG gehad. Heel prettig vond ik het niet, maar het was goed te doen. Rustig blijven ademen en aan iets leuks denken hielp mij heel goed. Het was wel pijnlijk, maar het was wel te doen. Pijnstillers van te voren nemen, zoals Mo schreef kan geen kwaad om in te nemen.

Sterkte er mee en hopelijk is het niet nodig!

Posted

top dames, heel erg bedankt voor de info, voel me stuk geruster zo..

ik hoop natuurlijk ook dat t niet nodig is, maar lijkt dus mee te vallen gelukkig. heeft iemand van jullie gehad dat na het onderzoek je vruchtbaarder was? heb ik wel eens van gehoord

tnx xx

Posted

Geen idee of het waar is, maar het schijnt dat je eileiders even doorgespoten worden en dat er een positief effect is dat zo ongeveer 6 maanden duurt. Bij mij heeft het niet geholpen uiteindelijk, maar ik ken ook wel verhalen waar het wel geholpen heeft. Het is maar net waar "het probleem" zit, denk ik... na mijn HSG moest ik 6 maanden wachten voordat ik IUI's mocht doen (wij waren onverklaarbaar, dus geen redenen gevonden, later bleek ik endometriose te hebben).

Posted

jeetje 6 maanden wachten..... wisten jullie dat van tevoren? en ik zie dat jullie de hsg gehad hebben voordat de iui begon:O ooooh en spontaan zwanger jeeeeej wat geweldig zeg

x

Posted

Nee, wij wisten niet dat we zo lang moesten wachten. We hadden alle onderzoeken gehad en daar kwam niets uit. Toen besloot de gyn dat we maar een paar maanden moesten "proberen". Uiteindelijk zijn we overgestapt naar het Geertgen en zijn we gestart met IUI. Dat hielp niet en uiteindelijk overgestapt op IVF. Dat lukte wel en ik heb nu een prachtige zoon. Deze zwangerschap van nu is echt een cadeautje, want dat hadden we nooit verwacht na 3,5 jaar ploeteren voor de eerste. Zo zie je maar weer.

Veel succes!!

Posted

Ik heb veel pijn gehad bij de hsg maar ik zat aan beide kanten helemaal dicht. 2 abuprofen van te voren hielprn niet. Ik heb echt een dag slap op de bank gehangen. Zeurende pijn. Mijn schoonzusje zat niet dicht en die had veel minder last. Wel pijn maar houdbaar.

Had je graag leuker nieuws gegeven maar das mijn ervaring. Ik zou zeker niet alleen gasn in ieder geval.

Succes meid!!!

Posted

Bij mij viel het ook erg mee, maar was ook alles open.

Mijn vriendin is na de 1e poging na de hsg ( spontaan ) zwanger geworden.

Ik helaas niet, maar ik hoefde ook geen half jaar te wachten ondanks dat we onbegrepen onvruchtbaarheid hebben.

Veel succes, maar hoop voor je dat je de hsg niet nodig zult hebben :-)

Posted

Hoi Hoopvol

Ook ik heb het HSG onderzoek gehad en vond het 100% meevallen. Bij mij waren de eileiders helemaal open waardoor het wellicht is meegevallen. Het voelde meer als een flinke menstruatiepijn. Wel had ik van te voren 2 paracetamol geslikt, dus dat kan ook schelen. Tegen mij werd gezegd dat ik na het onderzoek juist meer kans had op een natuurlijke zwangerschap maar helaas...voor ons wat dat niet van toepassing.

Heel veel succes met je behandeling en ik hoop voor je dat het mee gaat vallen.

Groetjes Esly!

Posted

Hoi Hoopvol,

hier een iets mindere ervaring... Ik kan me niet herinneren of ik nou van tevoren een pijnstiller had, maar ik vond het behoorlijk vervelend! Ik had geen vernauwingen, dus dat dat minder last zou geven ging voor mij niet op. Ik vond vooral het vastpakken van de baarmoedermond voordat de contrastvloeistof er in ging erg vervelend.

Misschien ligt het ook aan je behandelaar en is de een minder hardhandig dan de ander?

Ik zou iig een flinke pijnstiller nemen (brufen bruis 600 mg ofzo of 2x 400) en niet zelf naar huis rijden. Mijn hubbie was zo lief voor me, ik was blij dat hij er bij was!

Wat ik wel vond dat het echt heel mooi allemaal te zien was op een monitor, ik kon zo meekijken! (terwijl ik de pijn lag weg te puffen -> goeie oefening tegelijk)

Succes en ik hoop niet dat ik je bang heb gemaakt, dat is niet mijn bedoeling, maar ik had het onderschat en liever van te voren beter voorbereid willen zijn..

Lfs, Judith

Posted

Hoopvol,

Ik heb 2 keer een hsg gehad, de 1e keer had ik enorm veel pijn, er werd ook meteen een baarmoederfoto gemaakt en het plaatsen van het kapje op de baarmoedermond deed mega zeer, ook zat de eileider dicht en hebben ze hem met extra druk open gespoten, dat ging wel prima, alleen zodra de vloeistof in mijn buik kwam werd ik erg duizelig, het leek ofdat ik flauw ging vallen, maar dat was normaal zeiden ze, na 10 min. even blijven liggen ging het meteen weer helemaal goed, de 2e keer was ik onder gehele narcose en is het tijdens een operatie gedaan, nog beter dus, hahaha!!

Maar ben het met Judith eens, beter goed voorbereid zijn, want ik had het ook redelijk onderschat!

Maak je niet te druk meid, het is wel vrij snel gebeurd.

Heel veel succes!!

Posted

Hoi hoopvol,

Ik kan je wel goeie moed inpraten maar zo ben ik niet bij mij was het heel erg pijnlijk en het doorspuiten was ook niet gelukt..maar bij een vriendin weer het tegenovergestelde dus je moet Het toch zelf gaan ervaren succes meis gr

• 3 months later...
Posted

Jullie hebben het over HSG. Wanneer wordt daarvoor gekozen?

Voordat ik een IUI had (tijdens het eerste gesprek) heeft de gynaecoloog het daarover gehad. Maar daarna is het nooit weer ter sprake gebracht.

Posted

Tiktak,

Vaak wordt een HSG uitgevoerd voordat je begint met bijvoorbeeld IUI om uit te sluiten dat je eileiders verstopt zitten. Met verstopte eileiders is het lastig/onmogelijk zwanger te worden. Overigens krijgt lang niet iedereen een HSG, als je bijvoorbeeld een laparascopie krijgt (kijkoperatie), dan doen ze vaak geen HSG meer heb ik begrepen omdat ze het dan ook kunnen zien. Maar een laparascopie is veel ingrijpender dan een HSG.

Posted

Je zegt dat het vaak wordt gedaan, dus niet altijd. Weet je wanneer ze het wel/niet doen? Hoe weten ze bijv. of de eileiders verstopt zitten? Ze hebben er bij mij nooit wat mee gedaan.

Posted

Ze weten niet of je eileiders verstopt zitten, daarvoor is de HSG. In mijn geval was het niet duidelijk waarom ik niet zwanger werd en maakte de HSG dus onderdeel uit van een heel traject aan onderzoeken. Ik denk dat het in de meeste gevallen zo gaat. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat het niet gedaan wordt als de reden voor het uitblijven van een zwangerschap bekend is.

Maar misschien dat iemand anders het precieze antwoord op je vraag weet?

Posted

Het is inderdaad ook het beleid van het ziekenhuis waar je loopt. Bij mij hoorde het bij de standaard-vooronderzoeken.

Maar het is ook wel eens zo, dat men het na bijvoorbeeld 3 mislukte iui's uitvoert.

Of juist dat het helemaal niet wordt gedaan. Als het bij jullie tijdens het eerste gesprek wel aan de orde is geweest, zou ik je gyn de volgende keer gewoon eens vragen hoe het nu zit.

Succes!

Posted

Hallo Hoopvol,

Hier bij nog een positief verhaal.

In 2005 kreeg ik na de vooronderzoeken en 3 iui behandeling ook een hsg.

Onderzoek was even lastig maar heel goed te doen. t Cupje op zetten was even rot en als ze de druk opvoeren met spuiten voelt ook even niet

prettig maar t is zo gebeurd. Bij mij was 1 eileider goed doorgankelijk de ander iets moeilijker. Kan soms ook zijn dat deze tijdens t onderzoek verkrampt zeiden ze toen.

Er kwam niet zo veel uit en dus werd er gezegd dat ik een afspraak moest maken voor een kijkoperatie.

Dit was niet nodig..ik was meteen de volgende cyclus spontaan zwanger (na 3 jaar en 2 maand proberen)

Toen we voor een brusje gingen heb ik meteen weer om een hsg gevraagd en ondanks dat dit een onderzoeksmethode is (maar idd een fijne bijkomstigheid heeft dat de leiders door gespoten worden en dat er een olieachtig laagje in de wanden achter blijft) kreeg ik t toch voor elkaar.

Promt weer meteen spontaan zwanger alleen werd dit een miskraam.

Moest toen een half jaar wachten en doet werd weer iui geadviseerd. (ik bleef altijd denken dat de eileiders de boosdoenders waren immers hoe kan t dan dat je tot 2 keer toe meteen spontaan zwanger raakt na een hsg?) heb later eerst een kijkoperatie gekregen en toen bleek links niks aan de hand en rechts had ik een tussenschotje zitten. Er kwamen dus 2 straaltjes vloeistof er uit tijdens t door spuiten. Dit moest verder geen belemmering zijn zeiden ze. Lijkt mij dat er dan ook eerder kans kan zijn op verstoppingen..maar goed. Later na 4 keer iui toch over op IVF. Van de eerste tp (de verse dus van de punctiecyclus) had ik ook een positieve test maar werd uit eindelijk niets. Daarna bij de 4de cryo zwanger.

Heb je inmiddels t onderzoek al gehad?

Hoop dat jij ook net zón geluk hebt als ik toen!

Groetjes Manon