Ga naar inhoud

Prednison - vage streep niet zwanger - Alan Beer

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Freggel gefeliciteerd! Goed nieuws weer dus voor de prednisolon.

Eva ik moet voor je uitslagen even het boek erbij pakken straks, kom ik op terug.

Wat betreft het verschil tussen relatief en absoluut: absoluut is het aantal van een bepaald type cellen dat er aanwezig is in bijv een ml. Bijvoorbeeld: een kilo appels in een liter appelsap. Relatief geeft aan hoe dit in verhouding is. Bijvoorbeeld het aandeel/percentage appels zijn in een totaal pak sap. Dus bijvoorbeeld 10% appels. Dat kan dan nog steeds een kilo zijn, afhankelijk van de hoeveelheid sap. Leg ik dat zo een beetje duidelijk uit? Ik weet niet precies wat ze bij Pf berekenen, of ze kijken hoe 'de fruitsschaal' zeg maar is samengesteld: dus welk percentage van het totaal is CD3, CD8 etc. Dan zou het totaal in theorie optellen tot 100% en geven de percentages de verhouding weer. Het kan ook dat ze de 'kilo appels' die ze in de liter sap vinden omrekenen naar percentages zonder naar de verhouding met bijvoorbeeld sinaasappels te kijken.

Alan Beer kijkt is zijn boek naar percentages, dus naar verhoudingen. Pf kijkt zelf volgens mij vooral naar absolute waardes, dus de hoeveelheden op zich.

• Reacties 2,5k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Vraagje:kreeg een van jullie ook dors van de prednisolon? Of problemen met je suiker? Ik heb vandaag ech een slechte dag. Koud, rillerig, moe, misselijk en veel dorst. Geen koorts, wel verhoging tot 37,6. Ben erg bang dat dit afstotingsverschijnselen zijn, aan de andere kant wijst het misschien wel juist op zwangerschap? Rottige wachtweken :-€

Geplaatst

Dorst had ik ook enorm, althans... Toen ik zwanger was. Bij mn laatste (mislukte) cryo had ik dat niet. Terwijl het met de prednison verband zou moeten hebben?

Ongesteld! Dus morgen bellen voor een uitgangsecho.

Geplaatst
Dorst had ik ook enorm, althans... Toen ik zwanger was. Bij mn laatste (mislukte) cryo had ik dat niet. Terwijl het met de prednison verband zou moeten hebben?

Nou, liever met zwager dan met de prednisolon natuurlijk ;-) En het lijkt op het eerste....vanochtend licht positief getest (12 dagen na punctie). Ben blij maar ook meteen doodsbang dat ik het toch weer af ga stoten. Ga zo Pf mailen om te vragen over het vervolg. En ook of het grieperig voelen aanleiding kan zijn om prednisolon te verhogen.

Jij weer aanmelden....de duimen draaien!

Geplaatst

Dank je Beanie! Het is echt stom, ik durf niet eens echt blij te zijn ben vooral bang en alert.... Wel net Pf gemaild, dus hoop dat hij me snel gerust kan stellen. En verder is het natuurlijk altijd sowieso afwachten. Je hebt dit niet in de hand. Zelfs niet met prednisolon en alle andere 'hulpmiddelen'. Nu op de bank gaan zitten tot de 12 weken voorbij zijn gaat ook niet werken... pfff....

Geplaatst
....vanochtend licht positief getest (12 dagen na punctie). Ben blij maar ook meteen doodsbang dat ik het toch weer af ga stoten. Ga zo Pf mailen om te vragen over het vervolg. En ook of het grieperig voelen aanleiding kan zijn om prednisolon te verhogen.

Super spannend! Het begin is er, nu duimen we hard met je mee dat het goed mag blijven gaan!!!

Geplaatst

Snelle reactie van Pf. die man is echt mijn held:

if you feel like getting a flu, you should increase the prednisolon with additional 5 mg/ day.

Gelijk 5mg aanvullend genomen en nu proberen blij te zijn ipv bang.... Zit nu trouwens op 15mg per dag, pfff, toch wel even slikken. We gaan proberen vrijdag naar DD te rijden om TRegs ed te laten checken. Wist niet dat zwanger zijn zo zenuwslopend kon zijn zeg :-S

Geplaatst

Hoi Heene,

gefeliciteerd met positief test ik hoop dat donker geworden.

ik heb ook enorm dorst door warmte en predbisolon.

gerust en geniet ervan.

liefs,

Eva

Geplaatst

Hoi Eva, ik heb nog even naar jouw uitslagen gekeken. Dit zijn alleen de afwijkende waardes denk ik? Overigens ben ik geen arts he! Dus alles wat ik zeg is vanuit goed bedoelde logica ;-)

Eosinophile :0,3 %

Interleukin-6 8, 5 pg / mL

Leukozyten (absolut) 7,04 K/Bl

Lymphozyten (relativ) 27 rel. %

Monozyten (absolut 0,79

Monozyten (relativ) 11 %

Dit bovenste rijtje zijn metingen voor algemeen bloedbeeld. Heb ik weinig verstand van en kan ik ook niet met Beer vergelijken. Onderstaande metingen wel:

T-Lymphozyten (CD3+) relativ 86 %

T-Lymphozyten 1,62 K/Bl (CD3+) absolut

CD3 is hoog (nog net op het randje volgens de waarden van Beer). Dit komt vaak voor bij vrouwen met verminderde vruchtbaarheid of veel miskramen.

T-Helfer (CD4+) 69 % relativ

T-Helfer (CD4+) 1,30 K/Bl absolut

CD4 is verhoogd, buiten de referentiewaardes van Beer. Ook dat ziet hij vaak bij vrouwen met verminderde vruchtbaarheid/miskramen.

Zytotox. T-Zellen 16% (CD8+) relativ

Zytotox. T-Zellen 0,30 K/B (CD8+) absolut

Hiermee zit je laag, 17% is de ondergrens voor Beer. En opnieuw klopt dit met zijn plaatje.

CD8 cellen zijn belangrijk omdat ze de activiteit van Th-1 lymphocyten temperen. En als ik het goed begrepen heb kunnen die Th-1 dingen een zwangerschap bedreigen.

CD4/CD8 Ratio 4, 3

Hierover zegt Beer niks.

B-Lymphozyten 7 %

B-Lymphozyten 0,12 (CD19+) absolut

CD19 mag van Beer niet boven de 8% uitkomen, daarmee zit je dus op het randje. Boven de 12% is zeer slecht, maar ook dit is al 'high normal' wat past bij zijn verhaal.

Nat. Killerzellen 7% (CD16+/CD56+) relativ

Nat. Killerzellen 0,14 K/Bl (CD16+/CD56+) absolut

Hiermee zit je relatief goed, mag niet boven de 12% uitkomen. Hoe zit je met de ratio CD56/CD16? Die mag ook niet hoger zijn dan 12% van Beer.

Al met al pas je dus precies in het beeld dat Alan Beer schets, mijn vraag zou alleen zijn: je slikt al prednisolon, in hoeverre moet dat het bloedbeeld verbeteren? Zijn dit de waardes van voor de hogere dosis prednisolon, je he? Dan zou ik erg benieuwd zijn naar hoe het nu is, maar ik neem aan dat je morgen ook bloed gaat prikken?

Hoe alle cellen precies werken en wat ze doen kan ik helaas ook niet uitleggen. Maar het moet allemaal wel heel erg in evenwicht zijn voor een goede zwangerschap. En wat ik van Pf heb begrepen kan dit evenwicht ook heel gemakkelijk verstoord worden. Overigens hebben al die CD waardes betrekking op de acitviteit van het immuunsysteem, dus op de mate waarin het een embryo af zou kunnen stoten. Daarnaast heb je tolerantie nodig om het embryo te accepteren. Dit wordt gemeten aan de hand van de Regulatory T-cells. Om de activatie/afstoting te beinvloeden gebruik je prednisolon, om de tolerantie te verhogen de vitamineD en omega en evt Intralipid.

Hoop dat ik zo wat meer duidelijkheid heb gegeven! Veel succes morgen!

Geplaatst

Ik ga trouwens morgen wel even een afspraak met de huisarts maken. Moet een herhaalrecept hebben voor de prednisolon en wil hem dan vragen even mijn suiker te checken. Just to be sure... Zal wel 'gewoon' een bijwerking annex zwangerschapskwaal zijn, maar wil wel voorzichtig blijven. Pfff, zal blij zijn als deze week voorbij is. Vage streepjes en toch ongesteld waren altijd in deze fase, dus als ik daar eenmaal voorbij ben, kan ik hopelijk wat rustiger zijn.

Dee en Beanie, zijn jullie er nu al uit hoe en wat jullie gaan doen/slikken etc. bij een volgende poging?

Geplaatst

Henne,

Dank je wel voor uitleg.

ja, je bent geen arts maar je legt duidelijk uit dan een arts.

ik was vorige week naar huisarts geweest, dat zij even uitlegen over de bloeduitslag van DD(dr.Pf)

maar zij versta helemaal niks ervan.

Dit warden zijn van 4 april 2012(de eerste afspraak met dr pf) toen slikte ik 5 mg prdenisolon.dr pf zegt dat is heel weinig ivm Auto-immunziekte.

mijn vitamine D3 warde was toen 21.

nu neem ik 3000eh vitamine D in.1000 mg omega3.

gr,

Eva

Geplaatst

Henne, hier ook nog even een felicitatie!! Super meid!

Ik gun het je zo!

enne..., je verdiend een lintje om doordat je anderen zo helpt met het uitpluizen van de uitslagen van iedereen!!

liefs joske

Geplaatst

Henne! Geweldig, nu al een licht posi test!!! Ik hoop het zo meid. dat streepje wordt gewoon KNAL straks!

Geplaatst

Joske ik ben op mijn beurt weer heel erg geholpen door andere meiden die hier mee bezig waren, zonder hen was ik noooooit naar Pf gegaan. Dus dat lintje geef ik dan graag door ;-)

Hier knallende koppijn, denk door het ophogen van de prednisolon, volgens mij had ik dat de vorige keer ook. Verder rommelende darmen, not nice. En telkens op zoek naar bevestiging want ik geloof het nog steeds niet. De test ligt op de eettafel en ik geloof dat ik vandaag al wel 100 keer gekeken heb of die streep er wel echt staat.

Maar als dit goed blijft gaan meiden, dan is het dus weer een bevestiging dat prednisolon een oplossing kan zijn!

Geplaatst

In het dik en dun topic staat trouwens een foto, voor wie dat wil. Wil die test ook niet overal neerplempen, kan ook weer confronterend zijn.

Geplaatst

Hi Henne,

Ben een week of 3 geleden begonnen met omega-3, vitamine D en zwangerschapsvitamines. Daarnaast ben ik gestart met vitamine B12. Wil eigenlijk ook nog B6 gaan slikken maar daar moet ik even achteraan gaan. Tenlotte gebruik ik calcium. Weet jij of het ook verstandig is om B3 te gebruiken of kun je dat beter juist niet doen?

Verder heb ik vorige week een gesprek gehad met de fertiliteitsarts. De volgende ronde (start eind augustus, begin september, moet eerst 2x mijn menstruatie gehad hebben en ben nog in afwachting van de eerste...) volg ik wederom het lange schema. Ik krijg de hoogste dosering Gonal-F (had de eerste ronde 225 iE) en daarnaast krijg ik een synthetische variant van menopur (ook met LH). Ik weet niet hoe dat middel heet. Verder mag ik bij een eventuele zwangerschap (op eigen verzoek) doorgaan met Utrogestan t/m week 12. Wat dat betreft was ik wel tevreden. We hebben besloten geen verder onderzoek te laten doen naar de herhaalde miskramen (op vitamine B12 spiegel na, die was in orde). Waarschijnlijk zijn de andere onderzoeken in het verleden al gedaan, toen ik werd getest op factor V Leiden. Ik weet daarvan geen uitslagen maar veronderstel dat dit in orde is. Mijn schildklier is ook in orde.

Voor wat betreft de prednison zit ik nog steeds in dubio. Weet zeker dat de fertiliteitsarts er niet in meegaat, wil dit eigenlijk bespreken met een gynaecoloog maar moet nog een afspraak maken op de poli. Vind het wel lastig! En ik hoop om eerlijk te zijn dat ik met de vitaminen e.d. die ik nu slik al een heel eind kom. Ben in ieder geval blij dat ik niet werd afgeschreven als gevalletje 'hopeloos'!

Groetjes, Beanie

Geplaatst

Beanie dat klinkt goed! Ik slik zelf diverse vitamines vanwege de chronische vermoeidheid, dus ook b3, maar ivm de IVF is dat nooit specifiek ter sprake gekomen. B6 dus wel. Calcium gebruikt ook. Eerst omdat ik lactosevrij at, nu omdat het een natuurlijke antihistamine is en ik die allergische aanvallen wil tegengaan. Daarom ook magnesium en zink. Slik je calciumcitraat? Dat neem je beter op dan de meer gebruikelijke variant, carbonaat geloof ik. Evt kun je nog vitE overwegen, dat is wat ook zit in de veel geroemde tarwekiemolie. Maar elke dag een handje noten heeft dan ook al effect :-)

Ook fijn dat je langer utrogestan mag gebruiken. Ik heb zelf nog veel voorraad ;-) dus ga ook langer door, maar wel met maar de halve dosis denk ik. Heb nu 2x200, ochtend en avond. Denk dat ik naar een keer per dag ga als we een goede echo hebben gehad.

En de prednisolon, tja.... Het grappige is dat bij mij juist de gyn er faliekant tegen is maar de fertiarts niet. Ze schrijven het zelf voor, dat doemen via de huisarts, maar ze weten wel dat ik het slik. Is ook wel slim ivm evt combinatie an medicatie bij de punctie e.d. Diclofenac en prednisolon gaan geloof ik niet samen en dat eerste gebruiken ze soms wel bij puncties. Ik vond het ook een heel gedoe hoor om dit bespreekbaar te maken, maar uiteindelijk werkt nu iedereen mee en dat is dan wel weer fijn.

En sowieso erg fijn om idd niet afgeschreven te worden. Sleutelen aan het recept en de oven en er straks weer vol vertrouwen aan beginnen!

Geplaatst

Henne, wederom dank voor je goede adviezen! Die calcium ga ik even achteraan, ik heb nu idd calciumcarbonaat. Noten zijn in mijn geval niet zo'n goed idee, ik ben er niet allergisch voor maar reageer er darmtechnisch wel heel heftig op (heel veel buikpijn). Zink en magnesium zal ik dan ook direct vragen. In A'dam zit een goede homeopatische drogist, waar ze toen ik de vit. D en omega-3 haalde, helemaal niet verbaasd reageerden maar meer zoiets hadden van dat wisten we allang, waarom is dit niet algemeen bekend? Moet er toch nog heen, ga over anderhalve week op vakantie en de omega-3 gaat hard! B6 hebben ze daar ook vast wel, lijkt me.

Ik ben bang dat de fertiarts helemaal niet open staat voor prednison gebruik. Voor de punctie zal dat geen probleem zijn, krijg een infuus en alfentanil (rapifen). Word je lekker wollig van in je hoofd. Verder niks (nou ja, temesta voor de avond voor de punctie en voor de ochtend van de punctie zelf), had alleen zelf 1000 mg paracetamol van te voren geslikt. Maar idd gaat prednison niet zomaar samen met alle andere medicatie. Ben overigens blij dat ze geen diclofenac gebruiken, vind dat eerlijk gezegd nogal een paardenmiddel.

Overigens mogen we in de volgende ronde wel zelf beslissen of we 1 of 2 embryo's teruggeplaatst willen hebben. Dat vind ik wel heel lastig. Emotioneel zeg ik doe maar 2, rationeel 1. Daar zijn we dus nog lang niet uit. Gelukkig hoeft dat ook niet, we hebben nog de tijd!

Ik blijf in ieder geval voor je duimen! Elke stap is er weer een, richting een dikke plus, een goede eerste echo en zo verder... Ik weet inmiddels hoe zenuwslopend het is!

Groetjes, Beanie

Geplaatst

Yesssssssssss, Yipppieeeeeeeeeeee we hebben weer een zwangere onder ons!

Henne, van harte ik hoop dat je snel door de eerste 12 weken heen door bent!!

Duimen, duimen!

Geplaatst

Thanks Raba eb Gabrie :-)

Beanie lastige keuze hè... Wij hebben vanaf het begin af aan gezegd twee. Maar voor elke tp twijfelen we weer en overwegen we opnieuw. Nemen we het risico? Overigens was ik beide keren zwanger van eentje. Nu zullen we het nog moeten gaan zien. Aan de ene kan zou ik twee geweldig vinden, ben inmiddels ook 'al' 37, aan de andere kant zijn dat ook weer meer onzekerheden en ik vind het nu al een ramp haha.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
    • Hi @Aisiya, Ik begin binnenkort met mijn tweede ronde IVF/ICSI! En ik ben 42... 🙂 Ben jij al begonnen of begin je ook binnenkort?  Ik heb mijn eerste ICSI behandeling gedaan 4 jaar geleden, met als resultaat een hele mooi dochter van nu bijna 3 jaar.  Toen heb ik veel steun gehad aan deze forum, en om verhalen te delen en lezen van andere die hetzelfde meemaken.  Het lijkt mij fijn om elkaar te ondersteunen! 
    • Ik begin binnenkort voor de tweede keer met IVF ./ ICSI en ik ben benieuwd of er andere zijn die ook beginnen of net zijn begonnen?  Ik heb 4 jaar geleden mijn eerst ICSI ronde gehad, met de resultaat een hele mooie dochter van bijna 3. 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden