Ga naar inhoud

Wachtbankje december 2011

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

**** breek even in **** okaasan, ik heb het zelfde meegemaakt, ik had 20 eicellen,waarvan 16 bruikbaar, daarvan waren er 7 bevrucht, waaruit ik 1 verse tp heb gehad en 1 cryo tp heb gehad, ik vond dit ook erg teleurstellend, werd zelfs emotioneel toen ik de tp kreeg en te horen kreeg dat er maar 1 cryo was. Uiteindelijk heeft dit beide helaas nog niet tot een zwangerschap geleid. Maar aan de andere kant,mogen we ook van geluk spreken dat we cryo's hebben, er zijn er genoeg die helaas niet gezegend zijn met cryo's.

Heel veel succes met de ww!! Hoop op een mooie zwangerschap!!

Groetjes saba. ****** breek weer uit ******

• Reacties 512
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Dank je wel Saba, ik weet het hoor, dat dit vaak gebeurd, maar vorige keer was het resultaat zo goed dat ik het verschil zo opmerkelijk vind. Ik denk dat het komt omdat de eitjes deze keer zo ontzettend snel gegroeid zijn; ik heb maar 7 dagen gespoten.

Maar dank je wel voor je lieve berichtje.

Ik zie in je onderschrift dat jij ook net een punctie en hopelijk een TP hebt gehad. Veel succes met broeden meid. En wie weet wordt dit onze ronde!

Geplaatst

Helaas moet ik nog een extra maandje wachten en moet ik het met de cryo's doen deze poging. Heb geen verse tp gehad gister, ik had vocht in mijn baarmoeder en dat is natuurlijk niet echt een beste omgeving voor de emmy. Ik wordt zo gebeld hoeveel cryo's ik heb. Had deze keer weer een mooie score 16 eicellen, maar helaas zegt dat niks!!

Jij ook bedankt, en hopelijk wordt het voor jou deze maand jou maand en hopelijk volgende maand mijn maand!! Veel succes!!!

Geplaatst

Hè getsie wat vervelend Saba. Ik hoop dat je niet veel last hebt van het vocht, in die zin dat het pijn doet of andere ongemakken oplevert. Wel echt heel erg vervelend (zacht uitgedrukt) dat je geen verse TP kon krijgen, want daar doen we het toch allemaal voor. Ik hoop voor je dat er inmiddels heel veel emmies in de vriezer op je liggen te wachten en dat ze allemaal goed ontdooien.

Geplaatst

Jazeker heel vervelend, zeker omdat de verse tp wel is ingenesteld en de cryo niet, ma ja heb net eindelijk een keer goed nieuws gehad, heb 11 embryo's verdeeld over 8 rietjes, nou beter kon niet, er zijn er dus maar 5 afgevallen, ongelooflijk!!! Wat kan dat een verschil zijn inderdaad!!! Dus voor nu super blij en hopelijk zit hier mijn wonder tussen!!!!

Geplaatst

en van het vocht heb ik geen last, na ja buiten dat ik de verse tp niet kon krijgen uiteraard. Maar ja beter een goed bedje voor de embryo ;-)

Geplaatst

WAUW, geweldig zeg. Dat is precies omgekeerd van wat ik had. Wat ontzettend fijn voor jullie. Jeetje zeg, ik vind het echt ongelooflijk zo veel. Mijn mond viel open toen ik het las. Daar moet wel een blijvertje bij zitten toch? Dat kan niet anders.

Geplaatst

Ja ik had toch stiekum weer gehoopt op minimaal 2 kansen, maar dit had ik niet verwacht, superrrr he!!! Ja hier moet een blijvertje bijzitten, i hope so!!! Nu zie ik het weer zonnig in,na alle tegen slagen!!! Alleen zei ze wel dat de tp denk pas niet aankomende cyclus maar die daarop zal zijn, maja aangezien mijn cyclus maar ong 23/25 dgn duurt zal dat ergens half Januari zijn!! Ma ja we kunnen er weer tegen aan, gelukkig een mooie score voor ronde 2 na een pijnlijke punctie. En hopelijk een mooi nieuw jaar!!!

Geplaatst

Wat is het stil hier (haha, afgezien van de berichtjes van Saba en mij gisteren). Hoe is het met iedereen?

Breden en Herfst, hoe ging jullie FM? Zag het er goed uit?

Geplaatst

Okaasan,

Wat lief dat je naar ons vraagt! Ik doe het even via mobiel dus ik kan niet heel uitgebreid reageren.

We hadden rechts twee en links twee grote en twee kleine follikels. Dat is voor ons een hele behoorlijke score! Donderdag nog een tweede follikelmeting en zondag alweer de punctie. Deze keer gaan de embryo's de embryoscoop in passen ze poollichaamdiagnostiek toe (allemaal op aanraden van onze nieuwe arts Dr. Hubert). Ook ga ik naar Dr. Pfeiffer om Intralipide te krijgen. Samen met de Prednison moet het nu toch eens goedkomen!?

Liefs,

Breden

Geplaatst

Ik ben nog niet zo lang lid, maar mag wel sinds gisteren plaatsnemen op het wachtbankje. Eerste IVF begonnen op 8 november, en afgelopen vrijdag de punctie gehad. 2 Follikels zijn er weggehaald aan de linkerkant (gezien mijn medische achtergrond zullen er nooit "grote aantallen" eicellen tegelijk zijn), en beiden succesvol bevrucht. Gisteren tijdens de TP werd ons verteld dat beide in het 8-cellig stadium zaten, en dat de beste werd teruggeplaatst en de ander (die eigenlijk net zo goed was) ingevroren. Nu is het dus 2 weken wachten tot ik op 12 december voor de bloedtest mag gaan.

Ik moet wel zeggen dat het me meevalt dat mijn lichaam tot nog toe goed lijkt om te kunnen gaan met alle medicatie (Suprefact 3x daags, Menopur 300 eenheden, Pregnyl 10000 eenheden, Uterogestan 3x daags). Ik merk alleen wel duidelijk dat mijn onderbuik een stuk gevoeliger lijkt, en na de Pregnyl ben ik misselijk geweest.

Dit is voor mij de eerste keer, en ik was al wel zenuwachtig voor de hele procedure maar ben bang dat de komende 2 weken echt zenuwslopend gaan worden ...

Geplaatst

Start Prikken::icon_flower:

14 november Amy81 (Puregon)

5 november Mar S (decapeptyl)

14 november Okaasan (Gonal-F)

16 november Hoopvol07 (puregon)

22 november Liesje '74 (Lucrin)

2 december Liesje '74 (Gonal-F)

22 november Breden (Gonal-F + Menopur)

24 november Herfst80 (Menopur)

1e echo en metingen
: :myfignerscrossed:

22 november Okaasan 1e FM

23 november Amy81 1e FM

23 november Hoopvol07 1e FM

29 november Herfst80 1e FM

3 december Apple2011 1e FM

12 december Liesje '74 1e FM

2 december Mar S - 1e FM

1 december Breden 2e FM

Punctie en
Terugplaatsing:
:goodluck1:

24 november Okaasan (punctie)

25 november IUI hoopvol

27 november Okaasan (TP)

4 december Breden (punctie)

Testdatum:

:gekruiste vingers 3

10 december Hoopvol

11 december Okaasan

Hoopvol en Okaasan,

Ik hoop dat jullie wachtdagen voorbij vliegen en jullie een prachtige positieve zwangerschapstest te zien krijgen!

Liefs,

Breden

Geplaatst

Voor Okaasan en Hoopvol zal ik zo hard duimen als ik kan!

Hier ook maar even een update dan...

Ben nu bezig met het spuiten van Lucrin wat er voor zorgt dat ik lichamelijk in de overgang kom. Nou, dat is goed te merken zeg! Ik was er voor gewaarschuwd maar na het stoppen van de pil zijn de symptomen echt 3 x zo erg. Koud/warm aanvallen e.d. Mijn man moet erg om me lachen....

Aankomende vrijdag beginnen we met Gonal-f erbij te spuiten. Dan begint het pas echt voor mijn gevoel. Had ook bij de IUI met slechts 3 follikels al flink last vande eierstokken dus ik zal mijn lol wel op kunnen op de fiets met al die hobbels in de weg.... We wachten het gewoon maar af.

Voor alle anderen: heel veel succes!

Geplaatst

1e echo en metingen : :myfignerscrossed:

23 november Amy81 1e FM

2 december Mar S - 1e FM

1 december Breden 2e FM

Punctie en Terugplaatsing: :goodluck1:

25 november IUI hoopvol

27 november Okaasan (TP)

29 november Amy81 (punctie)

Testdatum:

gekruiste%20vingers%203.gif

10 december Hoopvol

11 december Okaasan

Vandaag de terugplaatsing gehad en tot onze verbazing 8 eitjes en alle 8 goed genoeg om te injecteren, nu duimen draaien dat er een aantal bevrucht raken!!!

Die overgangsklachten zijn erg bekend, had ik van de decapeptyl ook! De rest van alle meiden, toitoitoi in de wachtweken, ik hoop zo aan te schuiven bij jullie:-)!

Geplaatst

hey meiden,

ik had gister wel gepost, maar zie dat ie er niet bij staat....misschien vanwege de nieuwe site?

maare breden en liesje ik wilde sowieso even zeggen dat ik t lief vind dat jullie zo duimen:)

Oorkaansan, inderdaad een mooie ervaring van saba, ik had mijn icsi/ivf papieren in huis, en er staat in dat slechts ongeveer 20% van alle stellen cryo's heeft.... dus ik vind jou score echt super

Bij deze saba, gefeliciteerd met je fantastische score

breden, zondag de punctie meis, zie je er tegen op? ik hoop dat ze allemaal bevrucht worden:) krijg je genoeg pijnstilling tijdens de punctie? en wat is poollichaamdiasnostiek precies? ik kan het ook wel op google vinden, maar misschien wil je het vertellen...

Esseke, welkom hier op het waxhtbankje,... misschien vind je het leuk om het lijstje in te vullen?

liesje, lijkt me vreeeeselijk die overgangsklachten.... hoelang houd dat aan? heel veel succes

Amy81 wat een goede score zeg!! wanneer krijg je te horen hoeveel emmy's je hebt ?

Geplaatst

@Breden: wat fijn dat je follikels er mooi uitzagen bij de FM. NOg heel even verder spuiten en dan al weer de punctie. Loop jij in DD? Zo klink je verhaal over intralipid en pednisolon. Wat is de embryoscoop ook al weer? Houden ze daar in niet via timelaps-foto's de emmies in wording in de gaten? Spannend hoor zo'n andere aanpak.

@Esseke: Gefeliciteerd met je mooie TP en je cryo. Je had dan wel 'maar' twee eitjes, maar die zijn wel allebei 8 celig geworden. Goed hoor! We lopen bijna gelijk, ik had 1 dag eerder mijn TP dan jij. Dan moeten we elkaar maar door de wachtweken heen slepen.

@Liesje: vervelend dat je zoveel overgangsklachten hebt. Ik hoop dat dat minder wordt als je de GonalF erbij gaat spuiten. En ik vond fietsen inderdaad ook niet zo prettig met volle stokjes (net gepuncteerde ook niet trouwens, dan nog liever volle).

@Amy: je schrijft TP gehad, maar volgens mij bedoel je punctie. Wat geweldig dat je nu gewoon 8 eicellen hebt! Wow, wie had dat gedacht een paar dagen geleden? En tuurlijk ga je aanschuiven op het bankje. Dat moet gewoon met zo'n mooi resultaat.

@Hoopvol, je moet zelf ook duimen hoor, al is het maar voor jezelf:laughing4:

Hier heb ik sinds vanmiddag een soort dipje. Zie het even niet meer zo zitten, en geloof er niet zo in. Want waarom zou het nu wel lukken als het afgelopen 5 TP ook niet gelukt is? Zucht, vervelend dat je gevoel zo opeens om kan slaan. Vanochtend was ik best heel positief en opgewekt. Maar nu… Moet maar vroeg naar bed gaan denk ik, want ik ben vanmiddag qua energie een beetje ingestort. Dat zal er ook wel mee te maken hebben.

Morgen niemand van ons lijstje naar het zkh. Da's een lekker rustig dagje.

Geplaatst

Heeey orkaansannetje, de site deed vreemd, toen werd ik geirriteerd, en kwam dat als bericht....maar ik had t al bewerkt en er wat anders van gemaakt, maar heeft niet mogen baten

je gevoel is werkelijk zoooo herkenbaar.... en als je dat nare gevoel hebt, kan bijna niks helpen.... hoop dat het morgen weer omgeslagen is, en misschien durven we wel bijna niet te hopen dat het gelukt is..... maaaaaaar dat gaan we wel doen!!! 1 voor allen , allen voor 1... :) slaap lekker meid!!

op de rest had ik al gereageerd, dus dubbel hoeft niet:)

come on chikkies ;)

Geplaatst

Dank je wel hoopvol!! We zijn er super blij mee, eindelijk eens goed nieuws na alle ellende die we al hebben gehad in dit traject! Het was ook boven onze verwachting, echt super gewoon!!

Hoop voor iedereen dat het allemaal goed gaat komen,en iedereen verdient het na zo een zwaar traject om na 9 mnd een wonder welkom te heten!!

Iedereen heel veel geluk en succes toegewenst!!

Wij kunnen deze ronde even voort,en hopelijk zit hier ons beeb tussen!!

Liefs van saba

Geplaatst

Hoi lieve dames,

Ik zit ook alweer een poosje op het forum, alleen na mijn laatste terugplaatsing hier niet meer gezeten.

Waarom weet ik ook niet .. dat heb je soms he..

Nu neem ik plaats bij jullie op het bankje.. ik heb in mijn eigen cyclus 2 cryo's terug geplaatst gekregen,

beide 2 cellig.

Ik doe ICSI met het schema van eiceldonatie, dit schijnt een veilig schema te zijn.

Bij controle zagen ze er gemiddeld 7 aan beide kanten, en bij de laatste controle waren dit er links 17 en

rechts 13.. foutje bedankt..

Uiteindelijk 28 follikels aangeprikt, waarvan 18 eicellen, 12 groot genoeg voor bevruchting en 8 prachtige cryo's

over!

En ivm overstimulatie geen verse terugplaatsing waar ik kapot van ben geweest.. maar ja de dokter besliste!

Nu heb ik op 22 November een terugplaatsing gehad, en ben ik vrijdag, zaterdag en maandag, wisselend misselijk

geweest, want ik nog nooit heb ervaren.. dus zou het? Ik durf het niet te hopen!

Ik ga elke avond naar bed met het gevoel, morgen doe ik een test, maar ja morgen zit ik nog maar op dag 8 na tp.

Nu wil ik jullie even attenderen op het volgende: ik doe sinds de 2e poging aan acupunctuur en het helpt echt!!!

Ik ging er ook in van nou ja baat het niet dan schaadt het niet .. maar warempel!!

Nooit is mijn baarmoederslijmvlies boven de 8 gekomen, niet bij de 8 pogingen IUI en ook niet bij de 2 terugplaatsingen!

Nu ging ik tijdens de 2e ICSI op controle (Ergens op de helft) en hij was gewoon al 10,1 mm!!

Helaas kreeg ik toen geen verse tp, dus baalde enorm dat ik niet gebruik mocht maken van dit prachtige zachte bedje..

Maar bij deze tp was het op vrijdag 9,7 en dinsdag de tp gehad.. niet weten hoeveel het toen was maar ook weer

een zacht lekker bedje voor onze twee embroytjes..

Dames op de wachtbank ook jullie heel veel succes tijdens het ergste van het proces .. wachten... :happy:

Voor de dames die eraf gevallen zijn, heel veel sterkte en op naar een volgende poging!

En voor de dames die erbij komen zet hem op!!

Liefs Roxanne

23 oktober Amy81

3 november Essieislief (deca)

23 november Amy81 1e FM

29 november Breden 1e FM

22 November Roxanne (2 cryo's tp)

25 november IUI hoopvol

27 november Okaasan (TP)

Testdatum:

gekruiste vingers 3.gif

6 december Roxanne

10 december Hoopvol

11 december Okaasan

Geplaatst

23 november Amy81 1e FM

2 december Mar S - 1e FM

1 december Breden 2e FM

25 november IUI hoopvol

27 november Okaasan (TP)

Testdatum:

:gekruiste vingers 3

6 december Roxanne

10 december Hoopvol

11 december Okaasan

Ik geloof dat er wat meiden van het bankje gevallen zijn door de laatste move. Hier maar weer even een laatste update.

En ja, ik ben inderdaad in Düsseldorf onder behandeling maar niet meer bij Dr. Scholtes. Ik ben nu bij Dr. Hubert (dit is een vrouwelijke arts). Ik kan beter met haar communiceren dan met Scholtes (ook al spreekt ze geen Nederlands). Zij heeft ook de poollichaamdiagnostiek voorgesteld (wat Dr. Scholtes niet wilde toepassen ondanks mijn verzoek). Hierbij kijken ze de eicellen na of er geen chromosomale afwijkingen op zitten. Als ze er wel op zitten, worden ze niet gebruikt om een embryo van te maken. De kans dat een embryo van een eicel met chromosomale afwijkingen het niet overleefd is ongeveer 95%. Ik wil het risico dus wel een keer lopen om misschien toch een kansrijke eicel te laten afvallen (ook al heb ik altijd maar zeer weinig eicellen).

Okaasan, wat balen dat je geen goed gevoel meer hebt. Ik hoop je gevoel snel weer terugdraait naar positief!

Groetjes,

Breden

Geplaatst

8 november Esseke (Menopur)

12 november Esseke 1e FM

23 november Amy81 1e FM

2 december Mar S - 1e FM

1 december Breden 2e FM

22 november Roxanne (2 cryo's tp)

25 november Esseke (punctie)

25 november IUI hoopvol

27 november Okaasan (TP)

28 november Esseke (TP)

Testdatum:

gekruiste vingers 3.gif

6 december Roxanne

10 december Hoopvol

11 december Okaasan

12 december Esseke

@hoopvol07: dat is een goed idee inderdaad, ik heb mijn gegevens bijgewerkt en het lijstje hierboven geplaatst.

@okaasan: net een dag verschil inderdaad zie ik, ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat uitpakken voor iedereen in december!

Geplaatst

Okaasan, ik bedoelde idd dat ik de punctie had gehad, lekker warrig van mij weer! Wat vervelend dat je een dipje hebt, helaas hoort ook dat erbij maar ik hoop dat deze straks wel wordt beloond met een mooie test; je kan zo onzeker worden he....

Roxanna; ik doe ook aan acupunctuur, bij mij is eigenlijk alles goed maar ik heb maar gedacht 'baat het niet dan schaadt het niet'. Het is mijn derde poging dus ik wel alles uit de kast halen. We zullen over (hopelijk) twee weken zien of het effect heeft gehad...Spannend bij jullie ook! Ik kan mij wel voorstellen dat je flink verdrietig bent dat je geen verse terugplaatsing hebt kunnen krijgen maar hee, ze zouden cryo's niet doen als het geen zin heeft he:-)

Breden: jij ook al bijna de punctie, duimen voor een paar mooie eitjes: kwaliteit boven kwantiteit he!

Hier alles goed, vandaag een dagje vrij om mijn lichaam een beetje rust te geven en volledig klaar te stomen voor een eventuele terugplaatsing! Morgen horen we of er bevruchtingen zijn, heel spannend!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden