Ga naar inhoud

beste tips van jullie kraamhulp

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ieuw, ik was het een beetje vergeten van onderen na de bevalling maar het komt weer helemaal terug... Maar goed, misschien valt het mee IVFSH, want ik heb nooit in badjes met iets gezeten of met waterpistooltjes gewerkt. Die laatste vind ik wel een goeie trouwens, haha!

• Reacties 82
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Ik heb ook nog een goed tip (er staan hier al zoveel goede tips)

Van Nutrilon kun je zakjes kunstvoeding krijgen bij de Etos (voor 100 ml voeding). Altijd handig om achter de hand te hebben als je borstvoeding gaat geven. Als een blik voeding namelijk open is kun je het nog maar een maand bewaren, dus borstgevoede babies maken dat dan niet op als je het maar één of twee keer nodig hebt.

Ze zitten per 5 zakjes verpakt en het kost 1,49 per doosje

Geplaatst

Hoi hoi, de beste temp in de babykamer is 17 à 18 graden, soms voelen de handjes enorm koud aan, schrik daar niet van, ik moest gewoon in het nekje voelen, als dat lekker aanvoelt is het goed. Wat was ik blij met deze tip!

de eerste 2weken heb ik haar regelmatig getemperatuurd4x per dag zeker.

Indien je de temp ineens ziet oplopen zorg dan dat hij/zij op en luier ligt ;-))

Geplaatst

Doortje, goede tip van die kunstvoeding!

Iemand enig idee of het merk kunstvoeding gelijk moet zijn aan wat ze in het ziekenhuis geven of maakt dit niet uit?

Ik heb de intentie om borstvoeding te gaan geven, maar neem aan dat di eerst op gang moet komen.

Ivfsh, hoe is het met je?

Geplaatst

haha babeth: goede tip :-)

Melis: nee hoor, dat maakt volgens mij helemaal niet uit. Denk niet dat je te vaak wil wisselen van voeding, maar ik zou gewoon een merk kiezen waar je je goed bij voelt. Of dat nu een A merk of een B merk is, alles moet toch aan strenge voorwaarden voldoen.

Hier gaat alles nog goed, morgen uitgerekend, dus spannend! Merk dat laatste loodjes zijn aangebroken, heb een beetje een ontploft hoofd :-). Ben in korte tijd 2 tot 3 kilo aangekomen en volgens mij is het echt allemaal vocht. Heb nu dus echt zo'n charmant zwangerschapshoofd, haha. Maar het gaat nog goed hoor, heb niets te klagen. Gister wel gestript en dat was erg ongemakkelijk, nu nog veel harde buiken, volgens mij allemaal reactie op dat strippen.

Geplaatst

Spannend ivfsh!!

Melis ik wilde ook bv geven maar had te weinig! Verloskundige gaf me Friso hypoallergeen omdat dat het meest de bv zou evenaren, ik wilde niet wisselen ivm de gevoeligheid. Voor krampjes. Ze krijgt het nu og, ga pas over op de gewone met 6 maanden.

Geplaatst

Ik heb de intentie om borstvoeding te gaan geven, maar neem aan dat di eerst op gang moet komen.

Inderdaad moet het even op gang komen, maar normaliter, uitzonderingen daargelaten, hoef je dan niet bij te voeden. Als je gaat bijvoeden geeft je baby minder hongersignalen = minder aanleggen = minder voeding. Je komt dan in een negatieve spiraal terecht en dan mislukt je borstvoeding.

Overigens, ik heb bij Thomas borstvoeding gegeven en ik vond het heel intensief. Stel je daar dus ook op in. Zeker de eerste 6 weken (!) is het hééééél intensief en bestaat je dag uit voeden, voeden en nog meer voeden... probeer je dus niet in te stellen op schema's, maar geef op verzoek en hou er rekening mee dat je veel moet voeden, dag en nacht. En ik zou me goed inlezen op bijvoorbeeld http://www.borstvoeding.com en http://www.borstvoedingsforum.nl , want er wordt veel foute informatie verstrekt door bijvoorbeeld ziekenhuis op dit gebied en ook niet alle kraamzorg is zo goed op de hoogte heb ik gemerkt.

Als ik dat eerder gedaan had (zelf info gezocht bij bijvoorbeeld lactatiekundige), dan was ik misschien met Thomas langer doorgegaan (Met Joris ben ik er niet eens meer aan begonnen omdat ik het zo intensief vond en ik er dus ook nog eentje had rondkruipen. Ik zag die combinatie niet zitten.).

Wat je qua voeding ook kiest, borst of fles, je moet er zélf een goed gevoel bij hebben. Het een is niet per definitie véél beter of véél slechter. Tuurlijk bv heeft die extra antistoffen, maar als het niet lukt of je wordt er doodongelukkig van (zoals ik) dan is het uitermate fijn dat je gewoon een fles kunt geven. Zeker als je ziet dat je kindje het er gewoon goed op doet.

Geplaatst

Nog een tip misschien:

bij de nachtvoeding haal je je beeb eruit met een zacht lichtje ipv de gewone kamerverlichting. Niet praten, geen oogcontact, maar rustig eten geven en na het boertje terug leggen. Zo leren ze gauw aan wat nacht en dag is.

Voor de bv: na een aantal weken af en toe oefenen met de fles. Eerst zeker zijn dat de bv goed op gang is gekomen (en inderdaad: zet je schrap voor intensief voeden en eventueel kloven, maar achteraf is het helemaal de moeite waard geweest!), en dan met het flesje oefenen. Zo kom je geen situaties tegen als flesweigering eenmaal ze naar een kdv gaan waardoor mama 4 keer op een dag naar huis mag racen en ter plekke bv moet gaan geven. fopspeen 'combi' nemen, niet de dental. De combi lijkt meer op de tepel.

Idd al wat kv in huis hebben (al had ik dat niet) ,maar vooral al de flesjes en alle andere materialen in huis halen. Als je bv wil geven, wie weet lukt het niet en ga je de flesjes alsnog nodig hebben, EN heb je ze sowieso nodig voor het kdv later.

Jammer zeg Esk, dat je niet genoeg geïnformeerd was met Thomas.

Geplaatst

Briljant idee van mijn kraamhulp voor de pijnlijke hechtingen na de bevalling: appelstroopcompresjes! je doet appelstroop in een boterhamzakje en die leg je in de vriezer. Het wordt dan koud maar niet hard, het blijft flexibel en dat is dus een heel fijn compres voor je persoonlijke "ground zero".

Geplaatst

Dank voor je uitgebreide tips ellentrik!

De tip met de appelstroop is idd wel erg grappig. Wie zou dat uitgevonden hebben?

Geplaatst

Precies, dat idee had ik er ook al bij. Moest ook gniffelen om de gedachte of ze meteen eraan hebben gedacht om het in een zakje te doen, of dat dat trial and error was, hahaha. Bah.

Geplaatst

Ben er niet 'bang' voor dat de borstvoeding niet gaat lukken. Op de borstvoedingsite staat vermeld;

"Je bent zwanger geworden en bevallen, waarom zou borstvoeding dan niet lukken?"

Ontspannen en rustig blijven en inderdaad de site is echt heel fijn!.

Hier kijk ik ook nog regelmatig op als ik vragen heb.

Geplaatst

Hoi hoi! Ik heb ook wat tips:

-voor mijn borstvoeding ben ik een week of twee voordat ik ging bevallen begonnen met iedere avond een grote beker warme anijsmelk te drinken... In mijn kraamweek iedere dag ook overdag en ook iedere dag beschuit met muisjes. Ik heb een keizersnede gehad zaterdagmiddag om een uur of 6 en zondagochtend had ik al melk!!

Ik eet nog steeds iedere dag een beschuit met muisjes (vanwege de anijs) en ik heb echt heel veel melk!

Zorg ook dat je ontspanning hebt vwb de bv... Als je gestresst bent gaat het moeilijker.

- ik heb ook hydrofiel in het bedje liggen maar dan hele grote. Ze zijn van Aiden&anais (wel een beetje prijzig)

Ik gebruik deze ook om in te bakeren nu Linck groter is en niet meer in een gewone hydrofiel past.

Ik had een bakerdoek met klittenband gekregen maar daar werd ik een beetje naar van! Leek wel een dwangbuis... bbbrrrr!!!

Nou, ik kan nu even niets meer verzinnen wat hier nog niet staat... Als me wat te binnen schiet laat ik het nog even weten!!

Succes!

Lfs, judith

Geplaatst

Judith,

Die doeken hebben wij ook. Ik gebruik ze voor veel dingen.

Heb ze als kraamkado gekregen en dacht toen nog, wat moet ik ermee??

Maar ze echt handig!

Swaddle heten ze volgens mij ook.

Geplaatst

Hee Judith,

Ik heb die doeken wel eens gezien idd en vond ze super leuk. Maar inderdaad: die prijs... Ik ga het zeker in mijn achterhoofd houden!

Geplaatst

Ja idd.... Swaddle me geloof ik!

Ik heb er 4 en ze zijn echt superhandig, ook om om je heen te slaan als je ergens moet voeden waar je niet open en bloot wil zitten. Ik moet zeggen dat ze van echte goede kwaliteit zijn en suuuuperzacht! Leuk om cadeau te krijgen dan hahaha!

Ik stop ze in het bedje vast aan de onderkant van het matras in de matrashoes... Zo kan het ook niet gaan schuiven of verstikken ofzo!

Geplaatst

Zjoediezzz, heb die doeken ook aangeschaft. Ondanks dat ik ze nog niet gebruikt heb, vind ik ze nu al geweldig, hahaha!

Btw, je tip over die beschuit met muisjes, ik ben 'm aan het opvolgen! Heeeeeerlijk! En hopelijk ook erg productief straks!

Geplaatst

Niet echt een tip maar meer een aandachtspunt van mijn kraamhulp. Let erop dat je niet met je blote voeten of sokken rondloopt enzo in bed gaat liggen. Dit vergroot de kans op infectie. Dus schoenen of slippers aan bij het lopen en weer uit als je gaat rusten.

Weet niet of ik m gemist heb maar leg een celstofmatje in bed ter hoogte van je billen. Als je in je slaap draait wil het vloeien wel eens erger worden. Makkelijker te verschonen dan heel je bed.

Wel leuk om te lezen zeg al die tips!

Geplaatst

Over de appelstroop... Mijn kraamzorg raadde een zak diepvrieserwtjes aan... Werkt hetzelfde, maar het idee is misschien iets prettiger... zo'n zak gaat niet zo snel stuk misschien...

Oef... Ik denk in plaatjes, en soms moet je dat gewoon even niet willen.....

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden