Jump to content

Mamalou's 2e IVF avontuur

Recommended Posts

Posted

Ik hield steeds een eigen weblog bij, maar na de eerste IVF behandeling crashte mijn harde schijf, waardoor de gegevens verloren zijn gegaan. De website bestaat nog wel, maar ik kan 'm niet meer aanpassen. En de behoefte om van me af te schrijven is er nog steeds. Dus hierbij: mamalou's tweede IVF avontuur op de IVFmoederssite!

Even kort:

Ik ben 33 jaar, nog net niet getrouwd en sinds december 2003 aan het proberen zwanger te worden.

Dit is in 2007 gelukt en toen was het een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Toen bleek dat de rechter eileider al verkleefd was, en later ook de linker. Ik schrok enorm toen ik hoorde dat IVf de enige mogelijkheid was om zwanger te worden. Het duurde een paar maanden voordat ik 'klaar' was om de afspraak in te plannen, bijna een jaar. En de eerste prik vond ik ook heel erg emotioneel.

Iedereen wil natuurlijk liever een kindje verwekken in een heerlijke vrijpartij dan met een IVF-behandeling. Maar dat alleen vond ik niet het ergste. Ik vond het vooral ook heel erg dat ons kindje niet spontaan zou komen, en de eerste levensuren zouden in een lichaam vol hormonen zijn. Hormonen van andere vrouwen. Mijn eerste beeld bij IVF was een reageerbuisje met een baby erin, met het gezichtje, de beentjes en de billen tegen het glas geplet (ik was denk ik een jaar of 8 en ik keek het journaal of een actualiteitenprogramma). Ik weet nog dat ik dacht dat ik dat toch echt nooit zou doen. Alsof je de keuze hebt.

Maar nu ben ik erachter dat de keuze er niet echt is. Dat een kind willen, hetzelfde is als honger, dorst of het koud hebben. Het hoort voor mij in het rijtje 'primaire levensbehoeften'.

Ik ben er nu ook achter dat de 'onnatuurlijkheid' wel meevalt. Uiteindelijk is de beslissing niet aan ons. Aan wie dan wel, dat weet ik nog niet precies. Ik noem het maar 'moeder natuur'. En daarmee is de spontaniteit er ook weer.

Dus ik ben weer klaar voor de tweede poging. Onze arts stelde voor om ICSI te proberen. Waarom begreep ik niet precies, want met mijn vriend is niets aan de hand, bovendien was het enige eitje dat in mijn buik werd gevonden, wel bevrucht. Het deelde alleen niet goed. Toch starten we als ICSI, en dat kan dan altijd nog IVF worden. Ik ben er dus ook achter dat grenzen steeds verlegd worden.

In het gesprek met de arts heb ik ook gevraagd om een psycholoog die ervaring heeft met onvervulde kinderwens. In februari kan ik er terecht. Het gaat wel goed met me, maar ik heb wel het gevoel dat het wat beter kan.

Ik ben weer begonnen met acupunctuur en dit keer gaan ze extra aandacht besteden aan de kwaliteit van de eitjes. Daarnaast ook voor een dikkere baarmoederwand waar het vruchtje straks lekker in kan nestelen. Of 2 vruchtjes....

Ook loop ik bij de Osteopaat. Onverwachts eigenlijk, want ik ging erheen voor spanning bij schouders en polsen, maar hij voelde dat er een blokkade zat bij baarmoeder, eileiders en eierstokken. Ik ben nu 1 keer gemasseerd in mijn buik en dat resulteerde in behoorlijk wat bezoekjes aan het toilet. Ben benieuwd hoe dat verder gaat verlopen. Straks geneest alles en is er niets aan de hand!

Gisteren zijn we bij mijn ouders geweest en hebben we verteld dat we 24 maart gaan trouwen. We trouwen met z'n tweetjes en geven na afloop thuis een feest voor familie en vrienden. Ik had een taart gekocht en zo'n sneeuwbal met een bruidspaar erin. Het was toch best speciaal...

Elke nieuwe poging is weer spannend. Wanneer weet je of het is gelukt, en wanneer weet je of het goed zit? De arts heeft (misschien veel te voorbarig) uitgerekend dat 24 februari de punctie zal zijn, en dat ik rond 10 maart weet of ik zwanger ben. Dan word ik ook gelijk 34. Tegen de tijd dat ik 'ja' zeg ben ik of alweer vruchtbaar, of er zit al een wonder in mijn buik...

• Replies 259
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Hi Mamalou,

De dingen die je schrijft zijn idd zo herkenbaar! Het lijkt zo vanzelfsprekend om zwanger te raken maar als dit niet lukt...

Ik ben superblij dat we nog een kans hebben om samen een kindje te krijgen maar ik had t me vroeger wel anders voorgesteld.

Het is gewoon een gek avontuur waar we in zitten!

Ik wens jou alle succes van de wereld toe!

Liefs,

Jane

Posted

De eerste keer hadden we maar 2 eitjes en trad er geen bevruchting op.

Dus 2 dagen na de punctie was het al voorbij voor ons.

De tweede keer hadden we 6 eitjes (na verhoging van de dosering GonalF), echter er waren geen zaadjes.

Weer geen terugplaatsing voor ons dus! Toen hebben we een lange pauze ingelast.....

Posted

Hoi Jane,

een beetje zoals mijn eerste IVF. er was maar 1 eitje gevonden. wel bevruchting, maar verkeerde deling. verdrietig he die teleurstellingen. succes met deze poging!

x mamalou

Posted

Heel verdrietig. Jij weet er alls van dus. Maar ook hier zijn we weer uitgekomen en gaan vol goed moed verder.

Fijne zondag,

Liefs,

Jane

Guest Butterfly
Posted

hey mamalou,

allereerst dankjewel voor je vriendschapsverzoek ... lieffff ! Het is wel fijn om het gevoel te krijgen dat je een 'club vriendjes' bent hier. In het begin kost het even tijd om er helemaal in te komen.

vond het prettig om je hele ervaring even te lezen. jullie zijn ook al een lange weg gegaan.

wat een rare weken komen eraan voor jullie, waarschijnlijk met heel veel gemengde gevoelens, IVF-en, trouwen, jarig zijn ... tjonge jonge en dan rond die data weten of het allemaal is gelukt .. pffff, heftig.

maar je klinkt heel erg positief !! Ik vind het knap dat je dat optimisme weer hebt terug gevonden, ik was na onze eerste poging destijds helemaal uit het veld geslagen en zoals je weet heeft het dus tot nu geduurd eer we er weer aan wilden beginnen.

ik ga je verhaal goed volgen zodat ik je ook mee kan ondersteunen zoals alle vrouwen hier.

heeeeeel veel succes !! sterkte en .. natuurlijk, een fijn vooruitzicht, je huwelijk met je mannetje.

Sjanny

Posted

Hey Sjanny,

Mijn ervaring is dat je er echt inkomt wanneer je de eerste follikels hebt gezien. Dan zie je automatisch gelijk berichten van anderen die op hetzelfde punt zitten, en opeens zit je er helemaal in!

Ben blij dat je verder gaat nu. Er is nu meer mogelijk dan 10 jaar geleden. Krijg je er nu ook weer 3 nieuwe pogingen? is de eerste verjaard :) Weet je al wanneer je gaat starten met de hormonen?

ik vind het ook vreselijk spannend eigenlijk. we hadden niet echt heel goed bedacht dat al die dingen ook echt samen kunnen vallen. nouja, het is zoals het is, en als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat ;)

Posted

Hey mamalou,

Leuk om hier je stappen te volgen..

Bij jullie wordt 't nu dus ws ICSI? Bij mij was er ook wel bevruchting, maar ze deelden allemaal niet veel verder, net als bij jou dus...

Is dat volgens jullie arts een indicatie voor ICSI? Ben benieuwd; ga dat dan ook gewoon eens in de groep gooien.. You never know.

Succes!

Groet Nanne

Posted

hey nanne,

ik begreep die stap niet zo, maar het maakt me niet zoveel meer uit. Ze zei dat je niet zoveel kon zeggen van die ene bevruchting. En zaad kan er van de buitenkant wel mooi uitzien, maar je weet niet of het echt zo is zei ze. En mochten ze bij het lab denken dat het niet nodig is, dan wordt het IVF.

hoe was je date trouwens :)

Posted

Hoi Mamalou,

Ik ga je verhaal zeker volgen. En duimen op een positieve afloop. Ik weet hoeveel het voor mezelf betekend, dus kan ik je gevoel heel goed voorstellen. Ik hoop dat je wens vervuld wordt. Heel veel succes!!!!!

Posted

hoi marietje,

wat lief dat je mijn verhaal gaat volgen!

voel je al wat borrelen in je buik? succes nog even ! hoop dat je straks een positieve test hebt!

liefs mamalou

Posted

Hey Mamalou,

wat heb je dat mooi en herkenbaar neergepend. Voor jou en je man komen er super spannende maanden hé, eerste die 2 e poging dan jullie huwelijk. Heel bijzonder.

Ik ben toch ook eens benieuwd wat die osteopaat allemaal gaat doen, het is toch wel bijzonder.

Mijn schoonzus heeft dat ook gehad en ze is 2x zwanger geraakt. 1ste keer na 1ste ivf en 2e keer heeft het veel langer geduurd maar toch.

we laten de moed niet zakken en gaan er weer tegenaan.

heel veel succes :)

Posted

hey sofie,

heeft je schoonzus ook osteopatie gedaan? ik had er nog nooit van gehoord, tot voor kort. ik vind het ook heel bijzonder hoor! ik had niet verwacht dat het iets zou teweegbrengen.

ik vind het allemaal zo spannend, dat zodra ik eraan denk, gelijk aan iets anders wil denken. en voor de zekerheid stel ik me niet voor hoe het zou zijn als ik wel zwanger ga worden deze keer.

voor jullie ook spannend he! ik hou jou ook goed in de gaten hoor :)

x saskia

Posted

Hi,

Ja maar ze vertelde me dat eigenlijk vandaag pas omdat ik specifiek vroeg of zij eigenlijk acupunctuur heeft gedaan.

Bij ons is het ook gewoon proberen hoor met die acupunctuur, het kan geen kwaad en misschien brengt het wel een wondertje.

Zo zou ik het bij jou ook bekijken, het is opmerkelijk dat hij dat zei en het kan je maar goed doen hé!

Ik volg je op de voet, wie weet in maart ;)

Posted

Hoi Mamalou,

Jij bent één van de mensen die ik trouw volg, je schrijft herkenbaar en prettig.

Ik heb je weblog gelezen en vroeg me al af waarom je er niet meer schreef... duidelijk nu. Leuk dat je hier verder schrijft. Ik duim en hoop met je mee!

Posted

Haha.. m'n date.. Dat was 10 keer niks, hoor! Hij was in z'n hoofd al getrouwd met me, volgens mij! Hij zag 't helemaal zitten, en werd er behoorlijk aanhankelijk van.. is leuk, hoor..... als 't wederzijds is!! Maar nu was ik snel klaar met 8 sms-jes in 4 uur tijd, waarin ie de wanhoop nabij leek omdat ik niet antwoordde....... ja duh, ik wérk, weet je nog?! Dus gewoon maar weer door naar poging 2, en m'n eigen pad volgen!! Komt er vanzelf daarna wel een hele leuke man, misschien wel 1 mét kindjes..

Succes met spuiten weer, he?!

Liefs Nanne

Guest Butterfly
Posted

He Saskia,

Ja kan me voorstellen dat het meer gaat komen als we echt bezig zijn straks, we zitten nu nog te wachten ... haha. (ook de wachtbank maar dan een andere ;) )

We krijgen gewoon weer drie pogingen omdat de eerste destijds is afgebroken, er is geen punctie geweest en voor de verzekering telde het niet als een poging. Ook zijn we tussentijds van verzekering veranderd, misschien dat dat ook nog invloed heeft gehad. Maar dat weet ik niet zeker.

Ben het trouwens met een andere schrijver hier eens, je bent iemand die heel helder en prettig omschrijft hoe het allemaal gaat. Ik kan je goed volgen (ook je weblog vond ik leuk te lezen !)

Er zijn er hier meer die dat heel goed kunnen trouwens ! Knap vind ik dat.

Dus vooral lekker doorgaan met schrijven, goed voor jezelf maar ook heel fijn voor ons.

Good luck !!:wav:

Posted

helaba,

Oh Nanne wat jammer van de date, maar ja ... ander en beter hé. Focus jij idd maar lekker op je poging 2! Een man dient zich meestal aan wanneer je hem het minst verwacht ;)

Je bent idd een populaire schrijftser hé, Saskia ;) blijven schrijven!!!

Posted

He Saskia,

Bijna je eerste shot hahahahahaha we zijn eigenlijk allemaal een beetje babyjunk hahahaha. Heel veel succes ermee!

Groetjes van de wachtbank

Posted

Mamalou,

ten eerste gefeliciteerd met je voorgenomen huwelijk. 200p wordt dus al een oververgetelijk jaar. Wanneer de icsi nou ook nog succes brengt, wordt het een oververgetelijk topjaar. Heel veel liefde en geluk toegewenst.

liefs, Stéphanie

Posted

hoi meiden,

ik schaam me diep! ik had een paar dagen niet op het forum gekeken en kreeg daarom ook geen meldingen meer binnen. had natuurlijk niet gedacht dat ik fanmail had ;) ga er bijna van naast mijn schoenen lopen!

Nanne, die date klinkt wel een klein beetje wanhopig, maar misschien vond hij je wel heeeeel erg leuk :) nouja, dan moet hij misschien wel snappen dat hij andere toenaderingspogingen moet ondernemen :)

sofie, ik ga morgen weer naar acupunctuur en maandag naar osteopaat. in sommige landen wordt wat bij ons alternatief genoemd wordt, regulier genoemd, en andersom. dus het zal ergens wel werken, of in samenwerking...

Butterfly: ben blij dat je nog 3 pogingen hebt. het zal ermee te maken hebben dat je geen punctie hebt gehad. op de een of andere manier krijgen verzekeringsmaatschappijen wel door hoeveel IVF Pogingen je nog hebt... loopt dat in elk geval soepel!

En de rest: bedankt voor jullie lieve steun. Zo hebben we allemaal wat aan elkaar! Ik vertel mijn vriend steeds over jullie en die leeft dan ook steeds mee haha. hij vindt het te gek dat ik zoveel kwijt kan hier.

Ik heb trouwens een paar weken geleden een mail gestuurd naar het ministerie, postbus 51. Over de 3 pogingen en dat het voor sommige vrouwen gewoon te weinig is, en dat het stress met zich mee brengt, bovenop de stress die er toch al is als je kinderwens niet wordt vervuld. En dat soms een poging zomaar voorbij is, zonder dat je echt een goeie kans hebt gehad. En dat vrouwen heel goed zelf kunnen bepalen hoeveel ze nog aan kunnen, of in elk geval in overleg met de arts. Dus wat mij betreft mogen die 3 pogingen onbeperkt worden, mits het advies van de arts wordt opgevolgd.

Ach, ik moest mijn ei toch ergens kwijt :P

Tot snel!

x saskia

Guest Butterfly
Posted

heej saskia,

wat geweldig dat je die brief hebt geschreven !

hadden we m eigenlijk allemaal hier moeten mee ondertekenen !

ik ben heel benieuwd of je een reactie krijgt.

ben het ook helemaal met je eens.

fijn het dat forum hier, mijn hubby vraagt ook altijd aan me waar we dan allemaal over hebben enzo, haha. stiekem hebben de mannen er op die manier dan ook wat aan .. niet dan ?!

groetjessss Sjanny

Posted

hey sjanny,

ik dacht daar ook later aan. misschien is het wat als we met z'n allen zo'n soort brief sturen? ik moet zeggen dat ik een aardige mail terug kreeg van postbus 51 en dat zij mijn mail zouden doorsturen.

moeten we wel allemaal zo'n beetje hetzelfde doel hebben: bijvoorbeeld dat 3 pogingen onbeperkt worden en dat ouders in spe dit zelf mogen bepalen, mits advies van arts wordt opgevolgd?

leuk! voel me gelijk zo'n strijder worden :DD