Ga naar inhoud

Aanbevolen Berichten

• Reacties 4,2k
  • Aangemaakt
  • Laatste Reactie

Top Posters in dit Topic

Top Posters in dit Topic

Geplaatst

Natasja sterkte met je moeder! en fijn dat er 6 eitjes gevonden zijn!

Zoë zegt ook kitty van hello kitty haha ze is sowieso een echt kletskous ze kan al heel goed woordjes zeggen en ze snapt ook echt de betekenis vanochtend was ze samen met mijn man in de douche met de straal van het water aan het spelen en toen zei ze echt keihard LEUKKKKK haha en we waren vandaag bij het consultatiebureau en daar was een hele kleine baby aan het huilen ging ze erbij kijken ze zei baby huilen ohh mijn kleine meid word echt een grote meid dacht ik haha

verder ben ik echt zoooooooooooo moe ik doe geen oog meer dicht heb zoveel last van voorweeën ik word echt helemaal gek van.. heb afgelopen vrijdag van de vk een slaaptablet gekregen ik ben helemaal niet van de medicijnen tijdens mijn zwangerschap heb nog geen paracetamol genomen maar ik was zo moe ik had het echt even nodig om te slapen.

Geplaatst

Kiet, zo te horen zijn de laatste loodjes heel zwaar. Nog eventjes en je hebt je zoontje in je armen. Zo'n mooi moment. Ik hoop voor jou dat hij niet lang meer op zich laat wachten. Heb je de energie om een buikfoto te plaatsen?

Hello kitty favoriet, merel heeft wat kleding waar hello kitty op staat maar ik zeg altijd poesje dus kitty kent ze niet. Poesje zegt ze trouwens niet, wel miauw.

Vraagje over etiquette in de sporthal. Gisteren kwam ik aan, was er een groep bezig die de muziek keihard had gezet. Zo hard dat ik niets hoorde van de muziek op mijn mp3speler, ook al stond die op max. Ik heb toen de muziek wat lager gezet, ik kon het niet vragen aan de anderen want die konden door het volumeniveau de vraag nooit horen. Bovendien wilde ik ze niet storen in hun oefeningen. Tja, dat werd me niet in dank afgenomen. Er kwam meteen iemand aanrennen om hem weer wat harder te zetten. En even later kwam er zo'n macho jongetje aan om hem nog harder te zetten dan dat hij al stond in het begin. Ik heb het er maar bij gelaten. Na een uur toen het groepje weg was zette een andere gebruiker van de ruimte meteen de muziek helemaal uit.

Ik was pisnijdig, haha, goed te merken want ik kon alle cardio-gewichten een stand zwaarder zetten.

Maar ik twijfelde ook. Het is natuurlijk niet leuk als er iemand binnenkomt en meteen de muziek zachter zet. Aan de andere kant deel je de ruimte en het was niet zo dat ze helemaal geen muziek meer hoorden. Wat vinden jullie hiervan?

Geplaatst

Ursela, ik heb geen idee wat ik zou doen maar ik zou me kunnen voorstellen dat ik de muziek ook zachter zou draaien. Als je met z'n allen een ruimte deelt zou je toch ook met het volume van de muziek rekening moeten houden. Maar... was dit gewoon een groep die daar oefeningen aan het doen was of was er een docent bij? Die zou dat dan toch moeten doen..

Kiet, vervelend dat je zo'n last van voorweeën hebt. Hopelijk komt je mannetje snel.

Natasja, mooie oogst. Wanneer heb je een tp?

Tessa, fijn dat Kees weer opgeknapt is. Toch vervelend als ze zo blijven kwakkelen met hun gezondheid.

Oh Ursela, bij ons is het echt heel duidelijk 'nee'. De fase 'ik ben twee en zeg nee' is bij ons wat eerder aangebroken.. hahaha

Bizar eigenlijk he, dat Wessel met zoveel dingen zo snel is. Soms verontrust mij dit ook wel eens. Als ik hem vergelijk met andere kindjes loopt hij vaak een stuk voor en soms vraag ik me wel af of dit wel goed is. Hij mag van mij best wel een stapje terug doen. Het klinkt allemaal wel leuk dat hij al zoveel kan praten en dingen zelf kan doen maar het is toch ook raar dat het allemaal zo snel gaat.

Ach ja, zo zie je maar. Of je kindje nu sneller of langzamer is, een moeder vraagt zich volgens mij altijd af of het wel goed is...

Geplaatst

Dorine, lekker laten gaan. Het gaat toch gped. Ze zeggen dat je niet moet gaan vergelijken hè. Pfff, heb ik ook aldoor gedaan dat Dési niet kroop :-)

Geplaatst

Natasja, veel succes met je tp vandaag. Weet je al hoeveel bevruchtingen er zijn geweest en hoeveel je er laat terugplaatsen?

Dat het een mooi plakkertje mag worden.

Met de andere dames ook alles goed, het is zo rustig?

Kiet, geniet je van je verlof of ben je vooral aan het aftellen?

Manlief is weer thuis van de wintersport en heeft helemaal zin om in huis aan de slag te gaan. Dat is mooi want ik had een hele lijst gemaakt met dingen die hij nog moest doen. Komend weekend eerst verf halen voor de babykamer, dat is het eerste wat hij moet gaan doen.

Als de muur geverfd is kan ik aan de slag met accessoires in die kamer en daar heb ik nu opeens heel veel zin in.

Daarnaast begin ik ook last te krijgen van de opruimkriebels. Zou de nesteldrang al beginnen... hahaha??

Geplaatst

Natasja heel veel succes vandaag! Dezelfde vragen als dorine. Spannend weer zeg. Hoe gaat het met je moeder? Is ze nog in het ziekenhuis?

Dorine, ik snap wat je bedoelt, je wilt toch het liefste dat je kind a4 is want daar is alles het beste voor ingericht in deze samenleving. Maar zoals natasja zegt, hij doet het heel goed, hoop dat het je lukt daarvan te genieten. Haha, een heel lijstje gemaakt. Tja, ik weet ook heel veel klusjes die op zo'n lijstje kunnen komen. Maja, heb zelf ook een eigen lijstje met dingen die nog moeten gebueren in en rond huis. Maar vandaag heb ik geen energie. Ik hoop enorm dat beide kinders vanmiddag even tegelijkertijd slapen zodat ik ook een dutje kan doen.

Storm wordt al twee nachten om de drie uur wakker en wil eten. bleh.moe moe moe, ben zo blij dat ik nog verlof heb.

Geplaatst

Ow Ursela, als ik over die gebroken nachten lees word ik al moe bij de gedachten dat me dit straks ook weer te wachten staat..

Ik heb idd ook een lijstje maar dit komt pas steeds achter een klusje van manlief aan. Eerst moet hij iets doen en dan kan ik weer aan de slag. Hiermee motiveer ik hem ook maar een beetje.. hahaha

Gisteren maar weer eens begonnen met het uitzoeken van een geboortekaartje. Had een aantal albums gehaald maar was niet onze smaak. Vandaag maar weer omruilen voor anderen en weer op zoek.

Vandaag over 4 weken is mijn laatste werkdagje. Begin echt af te tellen. 4 weekjes is natuurlijk niet meer zo heel lang maar soms voelt het wel zo :-)

Wessel zag manlief gisteren weer voor het eerst sinds vrijdagavond. Toen hij na z'n werk thuiskwam en Wessel hem zag vloog hij meteen op hem af. Hij bleef maar 'papa papa' roepen en liet hem niet meer los. Vond het zo mooi om te zien, moest er zelfs een traantje voor laten. Zo trots dat dit mijn gezinnetje is..

Hoezo hormonen...??

Geplaatst

Ook zonder hormonen een erg mooi moment. Ik ben ook steeds zo blij als ik merel ophaal in de barnehage en zij helemaal door het dolle heen is omdat ze mij ziet.

En het is hartverwarmend om te zien hoe blij ze is als mijn man thuis komt van zijn werk.

Leuk he, kaartje uitzoeken? Dat zijn de snoepjes met een zwangerschap vind ik. Net als het eerste pakje kopen waarmee je de kleine mee naar huis zal nemen. Ahum, misschien beval je thuis? Nuja zulke dingen.

Storm slaapt altijd sochtends nog een slaapje. Deze keer heb ik hem na 1,5 uur wakker gemaakt. Hij kan zo drie uur slapen na zo'n nacht maar ik hoop dat doordat ik het slaapje nu korter heb laten zijn hij vanmiddag nog een keertje wil slapen. We zullen het zien. Vanavond een vergadering waar ik graag bij wil zijn en dus niet vroeg mijn bed in kan.

Morgenavond heb ik en een vriendin hier in het dorp kerstboomverbranding georganiseerd met een sleetjesparcours voor kinderen Maar het weerbericht is zo slecht dat we twijfelen of we het af moeten blazen. Sneeuw en wind. Tja, maar mocht het doorgaan zou ik hele stapels appelflappen bakken en dat doe ik het liefste vanmiddag. Een nederlandse traditie in noorwegen.

Geplaatst

Ik zou me ook niet te druk maken, Dorine, ze ontwikkelen zich toch in hun eigen tempo heb ik gemerkt. Overigens, Thomas loopt inmiddels langs de bank. Voor jullie natuurlijk heel gewoon, voor mij echt een vooruitgang van heb-ik-me-jou-daar :-). En nog 4 weekjes werken! Stop je met 4 of met 6 weken voor de uitgerekende datum (en wanneer was dat dan ook alweer???).

Kiet, hoe is het met jou? Al babynieuws?

Natasja, succes met de tp! En ik wil ook graag weten hoe het met je moeder is.

Ursula, wow, nog zoveel gebroken nachten. Poeh! Ik ben er (gelukkig) alweer een hele tijd vanaf. Joris slaapt van 22.30 tot 7.30 (omdat ik hem dan wakker maak) en in de middagen liggen ze hier in principe altijd tegelijk op bed (tussen 13 en 15 uur). Maar ik voed dan ook niet op verzoek, dus dan regel je de slaaptijden ook veel meer. En ik geef flesvoeding, dat zal ook verschil maken.

Ik ben alweer 2 weken aan het werk en het begint alweer te wennen. Nu mijn huishouden er nog inpassen en dan zitten we op de rit ;-). Joris doet het ook goed op kdv, dus dat is fijn. Morgen voor het eerst mijn schoonouders om op te passen in plaats van het kdv op vrijdag. Ik vind dat eigenlijk nog moeilijker dan ze afgeven op het kdv... erg he?

Thomas heeft trouwens "mama" gezegd, had ik dat al verteld? Ik vind het zooooo schattig en ik ben zoooooo trots op mijn mannetje. Ik smelt er nog iedere keer van.

Geplaatst

ESK, ik stop 4 weken voor de uitgerekende datum (9 maart)

Wat lekker dat Joris de nachten al zo goed doorslaapt en helemaal fijn dat ze 's-middags samen naar bed gaan. Op die manier kan jij ook ff wat tijd voor jezelf nemen en dat is heel lekker, lijkt me.

Alweer 2 weken aan het werk, gaat snel he? Tsja, dat huishouden, dat is nooit een favoriete klus om in te passen. Gelukkig heb ik hier geen last meer van en wordt ons huis schoongemaakt door een schoonmaakster. Het kost aardig wat duiten in de maand maar ik heb het er maar al te graag voor over.

Goed dat Thomas langs de bank loopt en ik kan me ook goed voorstellen dat je smelt als hij 'mama' zegt. Jullie hebben ook gelijk dat de kindjes zich op hun eigen tempo ontwikkelen, ik riep dit tenslotte ook altijd.

Geplaatst

Esk, lekker dat beide zoons zo goed slapen. Het is al pittig genoeg met twee kleintjes, zeker omdat je thomas nog vaak moet dragen. Maar wat super dat hij nu zo'n grote sprong aan het maken is mbt lopen en staan! Er is volgens mij echt een verschil tussen bv en flesvoeding. Niet dat dit vaste regels zijn maar ik denk dat meer bvkindjes snachts wakker worden voor voeding dan flesvoeding.

Julian is hier een uitzondering op, hoe gaat het met hem en nienke?

Ik ben ook toe aan vakantie, verschillende vrienden uit nederland willen nu met gezin en al deze zomer hier vakantie komen vieren. Dat vind ik te gek maar ondanks dat het misschien roet in het eten gooit hou ik drie weken voor onze eigen vakantie. Ik wil naar nordland, rossvatnet omgeving. Maar eerst in maart naar nld. Ik heb het geboortebewijs van storm weer in een envelop gedaan en opgestuurd om de nodige stempels te verzamelen.

Natsja en rome, wat ik me afvroeg, hebben jullie mensen uit je directe omgeving op de hoogte gesteld van deze poging en jullie wens voor een tweede? Hoe wordt daarop gereageerd?

Dorine, lekker een schoonmaakster.

Kiet, aftellen, nog maar een paar weken max. Ben je er klaar voor?

Hier een paar fotootjes uit de tuin, vers genomen, dus we hebben de kerstboomverbranding af moeten lassen.

[ATTACH=CONFIG]3335[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]3336[/ATTACH]

Geplaatst

Oh, Wat is er weer veel geschreven zeg. Kan niet overal op reageren, sorry.

Ik denk dat elke Mama zich soms zorgen maakt over haar eigen kindje of onzeker is. Je wilt toch het beste voor hem/ haar. Maar gelukkig heeft elk persoontje zijn hele eigen ontwikkeling en eigen ik.

Esk, Wat super van Thomas! Wat zul je trots zijn op je ventje! Wat lief dat hij Mama zegt, Lucas is meer van Papa. Als ik vraag, Wie ben ik dan is het Pappaaaaa!!! Hmmm..

Ik vond het zo leuk om geboortekaartjes uit te zoeken. Ik vond trouwens geweldig om overal mee bezig te zijn wat betreft de zwangerschap van Lucas. Ik genoot enorm van het zwanger zijn en zijn bewegingen, shoppen.. Ik miste het getrappel in mijn buik wel na de bevalling, ging nog steeds met mijn hand over mijn buik, hoewel hij ook nog wel erg dik was na de bevalling :-) Ik had altijd het idee dat ik hem bijna direct kwijt zou zijn, maar niets was minder waar.

Leuke foto's Ursela, Wat een sneeuw, super. Voor Lucas had ik al sneeuwinkopen gedaan een tijd terug in de hoop dat het hier zou gaan sneeuwen, net zoals vorig jaar, maar helaas nog geen sneeuw.

Bij mijn vorige IVF behandeling had ik 9 folikels, waar 3 eitjes in zijn gevonden, waarvan er een bevrucht was en dat is mijn ventje geworden! Ik heb nu weer een lang protocol nu met de hoogste dosering puregon. Eind Januari heb ik de eerste echo, spannend. Wij hebben niemand verteld dat we met IVF bezig zijn.

Met Lucas is het weer raak. Gisterenmiddag ineens erg hees en hoesten, net een zeehond. Vanacht wakker en erg benauwd en weer zo'n rothoest, zo zielig hij had zulke dikke tranen en kreeg echt lucht tekort. Vanochtend om 5.00 weer. Vanochtend naar de huistartsenpost geweest en het is gelukkig niets ernstigs. Waarschijnlijk een virus. Zijn longen, keel en oortjes waren iig goed. Wel heeft hij nog steeds een hartruisje, maar dat is gelukkig niets ernstigs. vanmiddag weer ontzettend benauwd en hoesten. Maar goed, Wie heeft er geen last van.

Natas, Super een terugplaatsing. Ik duim voor je!

Geplaatst

Hi, ff snel een update. Van de 8 follikels, 6 eitjes, 4 bevruchtingen, niet zo'n mooie vijfcellige en een morula teruggeplaatst, 2 niet goed genoeg om in te vriezen. Maandag 23e bloedprikken. Iedereen weet dat we met ivf bezig zijn.

Geplaatst

Mijn moeder ligt Nog in het ziekenhuis. Haar bloed is eindelijk weer wat beter, haar hersenen zijn gekneusd (ze had verlamd kunnen zijn), heeft nu bacterie en infectie, heeft eindelijk gegeten, kan weer een beetje lopen, is sInds gisteren positiever, had het aldoor over zes plankjes, volgende keer gaat het anders etc. Zal ons benieuwen hoe snel ze opknapt. Pfffff zware week zo. Heb het idee alleen maar in het ziekenhuis geweest te zijn.

Sorry voor mijn geklaag.

Geplaatst

Spannend Rome! Ik duim voor je.

Arme Lucas. Beterschap.

Leuke foto's Ursela, wat een sneeuw!

Lekker Dorine straks verlof. 9 maart de verjaardag van mijn vader ;-)

Geplaatst

Natas, Wat erg zeg. Gelukkig gaat het iets beter met haar. Jeetje zeg, wat een spannende week voor jullie geweest. Ik hoop dat het nu de goede kant uitgaat.

Geplaatst

Wij maken van detouche badkamer een stoom kamer als kees benauwd is. Hete douche op bak kneipp ademvrij. alle deuren en ramen dicht. werkt bjorn ons super.

Natasja ik duim voor je. ook voor je moeder!

Geplaatst

Rome, beterschap met Lucas. Hopelijk knapt hij snel weer op. Spannende tijd weer voor jullie.

Ik had voor Wessel ook sneeuwinkopen gedaan. Leuke snowboots, slee met de kerst en dan.... is er geen sneeuw. Die snowboots worden nu nooit gedragen ben ik bang (of er moet hier alsnog sneeuw gaan komen maar daar lijkt het niet op)..

Natasja, wat een gedoe met je moeder. Vreselijk he, als ze het zelf over die 6 planken hebben? Mijn pa heeft dit ook gehad na zijn diagnose en dat werkt niet echt lekker op je eigen gemoedstoestand. Ben blij om te horen dat zij nu ook positiever is en dat ook overbrengt op jullie. Volgende week maandag al bloedprikken, wat ontzettend spannend weer!!!

Nienke, lang niets gehoord. Hoe gaat het met jullie?

Kiet???? Ik vind jou ook wel erg stil de laatste dagen. Ben je soms al druk met je kleine man in de weer???

Ursela, wat heerlijk die foto's. Die sneeuw, kan er nog niet over uit. Ga denk ik voor volgend jaar jullie gastenverblijf maar eens boeken :-)

Manlief is ook zo blij dat hij vorige week een paar dagen op wintersport is geweest. Hij komt er ook maar niet over uit hoeveel verse sneeuw ze die dagen gehad hebben en hoe heerlijk dit was. Heel fijn voor hem maar dan ga ik het nog meer missen... hahaha

Geplaatst

Hoi Meiden,

Nee ik ben nog niet met mijn kleine mannetje in de weer.. zit nog volop af te wachten.

ben lekker alles aan het poetsen en opruimen zodat alles lekker klaar is als hij komt! ik moet zeggen dat ik wel heeel nieuwsgierig ben hoor!

ik ga gelijk even een buikfoto plaatsen anders hoeft het straks niet meer en de foto´s van het kamertje komen echt nog!! (ooit hahaha)

Zoë was de afgelopen dagen ineens heel veel driftig en snel boos dat ken ik helemaal niet van haar gelukkig is het sinds zaterdag weer een stuk minder maar het was echt heel erg keihard krijsen en op de grond liggen dus ze heeft wat meer tijd als normaal op haar afkoelplekje door gebracht haha maar nu is het weer een stuk minder maar ze heeft nog steeds als ze iets niet mag dat ze helemaal overstuur kan gaan huilen.

Dorine hoever zijn jullie met het kamertje?

Natasja Spannend maandag bloedprikken!! hopelijk gaan de dagen snel!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Hoi allemaal, Wij zijn vier masterstudenten Klinische Psychologie aan Tilburg University en doen onderzoek naar hoe vrouwen hun zwangerschap beleven, zowel op psychosociaal als seksueel vlak. Zwangerschap wordt vaak neergezet als iets alleen maar moois, maar veel vrouwen ervaren ook onzekerheden, veranderingen in welzijn, relatie- of intimiteitsvragen. En juist daar is nog verrassend weinig onderzoek naar gedaan. Daarom zijn wij op zoek naar vrouwen (18+) die op dit moment zwanger zijn, zowel na een spontane zwangerschap als na IVF, IUI of ICSI, en die de Nederlandse taal goed beheersen. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 30–40 minuten en is volledig anoniem. Je kunt op elk moment stoppen of vragen overslaan. 💻 Meedoen kan via deze link: https://tilburgss.co1.qualtrics.com/jfe/form/SV_eXUeNCATdqLcOeW?Q_CHL=qr Met jullie deelname helpen jullie om meer kennis te verzamelen over hoe vrouwen hun zwangerschap écht ervaren – zodat professionals in de toekomst beter kunnen aansluiten bij wat er speelt. Heb je vragen? Dan mag je altijd mailen naar: Welzijntijdenszwangerschap@tilburguniversity.edu Alvast heel erg bedankt 🤍 Maaike  Namens de onderzoeksgroep Jij en je Zwangerschap Tilburg University   ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Het onderzoek is goedgekeurd door de Ethics Review Board van Tilburg University (TSB_RP1810). Deelname is vrijwillig en volledig anoniem. Deelnemers vullen online vragenlijsten in (ongeveer 30–40 minuten) en kunnen op elk moment stoppen of vragen overslaan
    • Good morning ladies, does anybody here have some feedback and experience doing ICSI at LUMC? What are the questions and test that I should ask for in the first appointment? We have already done ICSI for multiple years (at AMC and C&C), now LUMC will be our last possible round, so I want to be as prepared as possible. Many thanks!
    • Hallo, Wij hebben onlangs een eerste poging ICSI gedaan. We hadden in totaal 13 eitjes die geïnjecteerd zijn. Hier zijn helaas geen bevruchtingen uitgekomen.  Uit het onderzoek is ook niets raars gekomen, geen afwijkende eicellen of zaadcellen.  Nu willen we niet hetzelfde riedeltje nog eens doen zonder verder onderzoek.  We hebben onze zinnen gezet op Gent. Daar schijnen ze meer onderzoek te doen.  Zijn er meer mensen die geen bevruchtingen hebben gehad na een - in principe - succesvol ICSI traject tot dan toe? En wat zijn jullie vervolgstappen?   
    • Hai @Ele   Wij zijn eind 2020 gestart met ivf. Eerste poging hadden ivf gehad en daar kwam helaas helemaal embryovorming. 2de ronde icsi gedaan hier 6 embryo's 1 terug geplaatst, geen succes. 1 was sterk genoeg om ingevroren te worden dus deze in mijn natuurlijk cyclus mogen terug plaats. Hier van zwanger geworden maar helaas een vroege miskraam. Bij de 3de rond niets in de vriezer maar 2 laten terugplaatsen en hieruit is onze zoon Noah geboren. Hij is nu net 1 geworden. Door ziekte van mijn man besloten snel weer de volgende ronde ivf in te gaan nu hij nog zo gezond mogelijk is. Eerste punctie zit er weer aan te komen en moet zeggen dat ik hem best wel weer knijp. Vond de vorige rondes zwaar maar met z'n lief klein mannetje erbij is het er niet makkelijker op. Hoe ervaar jij dat met een dochter van bijna 3?
    • Hoi! Ik ben 40 en voor het eerst bezig met ICSI in UZ Brussel. 3 jaar geleden 6 IUI pogingen gehad in een Nederlands ziekenhuis zonder resultaat. Ik heb afgelopen dinsdag mijn eicelpunctie gehad met 4 eitjes als resultaat. We zijn nu uiteraard in spanning aan het wachten op nieuws. Over 5 dagen worden we pas gebeld door de arts met het nieuws hoeveel embryo's de vriezer ingaan. Als er intussen iets mis zou gaan dan worden we eerder gebeld. De reden dat ik deze cyclus geen terugplaatsing kan hebben is omdat ze hebben ontdekt tijdens de punctie dat ik een poliep heb in mijn baarmoeder. Die moet eerst verwijderd worden voor ze een terugplaatsing kunnen doen. Logisch maar toch was het wel even balen!  Ik zou het leuk vinden om ervaringen te delen met lotgenoten. Hoe gingen jullie bvb om met de wachtperiodes,wat waren jullie ervaringen met de hormonen,de punctie etc... Lieve groetjes, Nathalie 
  • Topics

• Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Gebruikers Voorwaarden